G-Sync ei ollut millään tasolla avoin ikinä, se ei ole mikään "AMD ei halunnut tukea" mitä @Griffin väitti.
AMD ei "tarjonnut omaa Freesynciä ns vapaana lisenssinsä" vaan AMD teki VESA:lle standardiehdotuksen, mistä tuli Adaptive-sync. FreeSync on AMD:n termi Adaptive-sync-tuelle ja näyttövalmistajat voivat ihan itse päättää myyvätkö näyttöjään FreeSync-leimalla vai ei. FreeSync 2 eli olikos se nykyään FreeSync Premium Pro on sitten AMD:n oma setti, joka laajentaa hommia Adaptive-syncin ulkopuolelle.
NVIDIA on voinut tukea Adaptive-synciä ihan vapaasti alusta asti, mutta toivat sen vasta viime vuoden alkupuolella ajuripäivityksenä. Sen jälkeen ovat ruvenneet myymään "G-Sync Compatible" leimaa näyttövalmistajille, jotka sertifioivat Adaptive-sync-näyttönsä erikseen NVIDIAn kanssa.
Freesyncissa oli alkuaikoina kaikenlaista epämääräistä pikkuongelmaa (ainankin osalla valmistajista). Nyttemmin, kun on saatu toimimaan paremmin, niin Nvidia on testannut noita monitorivalmistajien kanssa ja myöntänyt noita "yhteensopiva" sertifikaatteja tarpeeksi hyvin toimivien ratkaisujen kanssa.
Toimiva ratkaisu saatiin ensin markkinoille Gsyncin muodossa. Freesyncciä kehiteltiin siten myöhemmin. Jos Gsyncciä ei olisi ollut, yhtähyvin toimivaa ratkaisua olisi saatu varmasti odotella ainankin muutama vuosi pidempään. Nyt kilpailu loi tarpeen kehittää myös ominaisuutta, joka oli hyvin sivuosassa, gsyncin tullessa markkinoille..
Saatu jopa 1 päätelmä oikein (kohta 4).Muutoin onkin mennyt pieleen onnistuneesti, varsinkin ps5:n suhteen..Ainakin tämmöiset päätelmät tulee:
- PS5 tulee voittaamaan konsoli sodan
- Uusissa konsoleissa on suunnilleen 3700X + 2080 Super tasoinen rauta
- Tulevat konsolit ovat erittäin hyvä diili 4K pelaamiseen
- PS5n merkittävin uudistus on huomattavasti parannettu IO puoli, joka mahdollistaa uuden tyyppiset pelimaailmat.
- PS5 pelejä ei voi portata PClle koska vain ani harvalla on siihen vaadittavaa rautaa (PCIe 4.0 näyttis ja SSD)
PC:n näyttismarkkinoille vaikuttaa eniten AMD:n ja Nvidian seuraava näyttissukupolvi, joiden pitäisi tulla markkinoilla 1- 2 vuosineljänneksen tarkkuudella samaan aikaan, kuin seuraava konsolisukupolvi.
Konsoleissa on myöskin selkeästi PC:tä tärkeämpää nopea levy i/O, koska niissä ei voi laajentaa muistia. PC:n puolella jos joku peli tarvitsee enemmän muistia, niin muistia voi yleensä aina ostaa lisää tarpeeksi..
Viimeksi muokattu: