Tässä vihdoin
totuus:
Aina kun on julkaistu uusi arkkitehtuuri kuten Navi, on ollut pahoja ongelmia ajureiden kanssa, koska kenttätestausta asiakkailla ei ole voitu tehdä. Tämä on pätenyt pitkittyneesti Naviin, Turing kärsi myös jotain 3-5 kk kiusallisista ongelmista, sekä pahin esimerkki mitä itse muistan on Nvidian Fermi (400-sarja). Onneksi viimein Navi on sen verta tikissä, ettei ajuriongelmista tarvitse käytännössä huolehtia ja kuten
@Hyper Rävääjä ihan oikein kertoikin, paljon näistä ongelmista, itse asiassa suurinosa kaiken järjen mukaan, liittyy laitteiston asetuksiin ja muihin komponentteihin, mitä ajurit eivät ole tähän mennessä vielä kunnolla sietäneet. Siitä voi sitten kiistellä pitäisikö käyttäjän itse pitää koneensa tikissä vai pitäisikö muiden komponenttivalmistajien ottaa vastuuta, mutta selvää on että näytönohjainajureiden piikkiin toimimattomuus kipataan aina lopulta, eikä korjausta voi odottaa keltään muulta kuin näytönohjainvalmistajalta, koskien niin AMD:tä kuin Nvidiaa. Käytännössä siis "isot pojat" korjaa, mikä on sinänsä ihan luonnollista, eli ajureihin syötetään yhtä sun toista tietoa mikä kiertää ongelmia.
Ymmärrän hyvin jos tahtoo ritarillisesti suojella osaamattomia tekkiläisiä ketkä eivät ymmärrä koneista mitään, toisin kuin vanhana hyvänä aikana jolloin kotelokin rakennettiin itse männystä, ettei vain kukaan joutuisi stressaaviin ja yöunia häiritseviin ajuriongelmiin Radeon-tiimin huolimattomissa käsissä (huomaa liioitteleva sävy). On syytä kuitenkin tajuta että asiakkaita on moneen lähtöön ja me täällä suosimme tuotteita eri lähtökohdista. Minulle tärkeää tuotteessa on sen hinta ja koko elinkaari. Tässä mielessä Radeon-tuotteet tarjoavat tunnetusti paljon tehoa rahallesi, vielä hienosti parantuen vanhetessaan, kun Nvidialla taas parannukset tunnetusti tyssäävät reilusti aikaisemmin kun näkättimestä on puristettu kaikki mehut irti aikaisemmassa vaiheessa, sillä ei ole oikein mitään tehtävää enää. Sen taasen haluan tunnustaa Nvidialle että pitävät ajurituen vanhemmille tuotteille hyvin pitkään, mikä näkyy hyvänä softatukena ja muina pieninä plussina.
Välillä on ollut näin Radeoniin kallistuvana aikoja milloin en ole suositellut kellekään Radeonia ja sellainenhan oli ei kauaakaan sitten ennen Navia kun louhinta nosti Ratukoiden hinnat pilviin. Tuossa tilanteessa ei voinut kuin suositella GeForcea kaikille ja onneton oli tilanne myös yli 350 € näkkileipäisissä silloin kun Polaris julkaistiin. Minä en siis ole mikään fanipoika sen kielteisessä mielessä, koska kaikkea maan ja taivaan väliltä suosittelen, vaan oikean fanipojan erottaa siitä ettei hän koskaan missään tilanteessa suosittele toisen puolen tuotetta, eikä anna sille mitään aitoja myönnytyksiä. Vähäsen jotain hyvää voidaan sanoa, mutta viimeistään loppukaneetissa vedetään takaisin. Kummallista on myös että se toisen puolen huonous on syy ostaa sitä mitä itse ostaa, eikä niinkään se että
oma tuote olisi aidosti hyvä. Nvidian tuotteet ovat minusta kyllä järkevästi suunniteltuja, heillä on hyvä tuotetuki ja he tekevät paljon yhteistyötä pelikehittäjien kanssa mikä näkyy heidän asiakkailleen etuina, mutta ei kai heistä kovin positiivista voi hyvällä omatunnolla silloin sanoakaan, kun ajasta toiseen hairahtuvat pyytämään riistohintoja. Eihän siinä, pyytää saa aina, mutten itse aio suositella ylihintaista tuotetta, oli sitten vähemmän ajuriongelmia tai ei. Saman kaltainen yhtälö pätee esim. Applen tuotteisiin.
Sitten tullaan yhteenvetoon, eli siihen missä Radeonit ovat parempia ja tämä ei missään tapauksessa kelpaa vihreille fanipojille. Radeonit ovat meinaa nyt vahvassa asemassa edes huomioimatta mukana tulevia pelikylkiäisiä. Syyt miksi ostaa esim. RTX 2070 Super ennemmin kuin RX 5700 XT ovat seuraavat: Halutessasi räpeltää säteenseurannan kanssa tai uskoessasi RTX-ominaisuuksien hyödyllisyyteen, sekä halutessasi parhaat striimausominaisuudet. Muuta ei voi oikein mainita paitsi tietysti jos pelaa sellaista peliä mikä sattumoisin suosii reilusti GeForceja, mutta muutoin kaikille on parempi ostos Ratukka juuri nyt. Tiedän jo että tätä ei voi sulattaa, vaan aivan kaikkina hetkinä GeForcen tulee olla se ykkösvalinta ja Radeon sellainen hätävarakakkonen, mutta näin se vain nyt on että Radeon hallitsee erityisesti tuota 400 € hintaluokkaa suvereenisti, keskipäivän kirkkaasti suorastaan, eikä sitä trollaamisella pysty muuttamaan. Juuri tämän tähden Ratukoista etsitään nyt kissojen ja koirien kanssa ongelmia, siis vieläkin vaikka ajuriongelmat ovat käytännössä päihitetty. Puollustelulle ei ollut niinkään tarvetta lähempänä Navin julkaisua tietenkään, koska minäkin myönsin ettei kannata ostaa Navia juuri silloin, mutta nyt taas on kun Radeon loistaa erinomaisuudellaan liian kirkkaasti.
MUOK. selkeytys