Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Itse vielä 1080GTX käyttäjä ja ei ole hinkua ostaa uutta näyttistä, sen verran ylihintaa, ainoa järkevä update olisi RTX 2080S, ja radeon 5700XT ei ole paljoa nopeampi kuin nykyinen. Silti himottais hankkia lisää tehoa näyttikseen, Pascalin ikääntyminen alkaa jo näkyä, vaikka kaikki pelit toimivat ihan hyvin 2k tarkkuudella vieläkin, joissain joutuu vähän joustamaan asetuksissa. Poislukien Control, jota oli pakko pelata 1080p.
Näyttäisi, että Nvidian 3000 sarja voisi tulla kauppoihin kesäkuussa, jospa sitä sinne asti jaksaisi odotella :)
AMD näyttis toki, mutta kun ehti jo hankkia G-sync only näytön
 
Näyttäisi, että Nvidian 3000 sarja voisi tulla kauppoihin kesäkuussa, jospa sitä sinne asti jaksaisi odotella :)

Mahtaako huhuihin olla vielä luottamista?

Voisi kyllä kuvitella että 3000-sarjan on pakko tulla kohta ulos. 7 nm siirtyminen ajankohtaista ja AMD:ltä tulee RT kykyiset kortit.

Saa nähdä millä hintalapuilla ne tulee. Jos nVidia ehtii ennen AMD:tä, voi hinnoitella julkaisujen välisenä aikana aika vapaasti sen verran kuin haluaa. Hinnassa pääsee aina alaspäin jos AMD:n kortit on kovin hyviä sitten kun tulevat.
 
Kyllä sen nvidian on pakko suoltaa kohta uutta korttia, AMD tuo pian oman RT mallistonsa ja se kehittää uusille konsoleille rautaa ja uusia RT näytönohjaimia, tulee varmaan nvidialla kusiset paikat kun AMD voikin yhtäkkiä siirtyä kärkeen.

kehitys on kovaa nyt. ja itte ostin jo tuon gsync näytön niin on pakko pysyä nvidia:lla, ellei sitten pistä uuden näytön myös.

Veikkaan AMD tuotekehityksen paiskivan töitä tuon konsolipuolen kanssa nyt urakalla, ja sen jälkeen tekevät PC peliliikkeen.
Nvidia:lla on taas paukut pelkästään PC puolella, kämäsiin konsoleihin ne ei koske
 
Veikkaan AMD tuotekehityksen paiskivan töitä tuon konsolipuolen kanssa nyt urakalla, ja sen jälkeen tekevät PC peliliikkeen.
Veikkaat (ainakin isoilta osin) väärin. AMD kehittää ensin sen arkkitehtuurin (toki asiakkaat kertovat mitä toivoisivat, AMD toimittaa mitä pystyvät) ja sen kautta IP-blokit.
Semi-custom-puolen kaverit, eli ne jotka toteuttavat sen varsinaisen sirun asiakkaiden kanssa sitten kokoavat niistä blockeista sen toivotunlaisen SoC:n. Toiset kaverit taas tekee sillä aikaa niistä blokeista grafiikkapiirejä ja kolmannet APU-piirejä.
(todellisuudessa noiden porukoiden välillä voi hyvinkin olla jonkin verran overlappia, mutta ei ihan hirvittävästi ihan jo sen takia ettei tieto pääse vuotamaan eri semi-custom-asiakkaiden kesken)
 
AMD tuo pian oman RT mallistonsa ja se kehittää uusille konsoleille rautaa ja uusia RT näytönohjaimia, tulee varmaan nvidialla kusiset paikat kun AMD voikin yhtäkkiä siirtyä kärkeen.

Ei kait ole pakko siirtyä kärkeen jotta voisi menestyä. Kunhan pystyy toimittamaan pc-puolelle tekniikkaa jolle konsolipelit on helppo portata. Käyttäjät luulisi olevan tyytyväisiä kunhan pc:llä peli pyörii paremmin kuin konsolilla. 1440p 144 Hz voi jäädä haaveeksi vieläkin.

Yllättyisin jos Amd:n eka Rt olisi parempi kuin nVidian toka yritys. Eihän sitä ennalta tosin tiedä.
 
Valitettavan vahvasti näyttää siltä, että AMD ei oikeastaan halua myydä näytönohjaimia. Tätä on tietysti ynnäilty tässä pitkin syksyä, että rajallinen 7nm kapasiteetti on selvästi kannattavampaa käyttää Zen2:n chipletteihin kuin monoliitteihin GPU-piireihin. Ja nyt tuo RX 5500-julkaisun outoudet kyllä kielii vahvasti samasta. Eli jonkun asteinen preesens halutaan säilyttää GPU-markkinoilla, mutta hintakilpailua on turha odottaa. Jos ja varmastikin kun halutaan parempaa hinta/suorituskykysuhdetta näyttiksiin, niin toiveet suuntautuu TSMC:n 7nm+:aan ja siihen, että Samsung todellakin on Nvidian kumppani Amperella ja se prosessi on sekä teknisesti että taloudellisesti hyvällä tasolla mahdollisimman pian. En ehkä vielä ihan pariin kuukauteen henkeäni pidättelisi.
 
Valitettavan vahvasti näyttää siltä, että AMD ei oikeastaan halua myydä näytönohjaimia. Tätä on tietysti ynnäilty tässä pitkin syksyä, että rajallinen 7nm kapasiteetti on selvästi kannattavampaa käyttää Zen2:n chipletteihin kuin monoliitteihin GPU-piireihin. Ja nyt tuo RX 5500-julkaisun outoudet kyllä kielii vahvasti samasta. Eli jonkun asteinen preesens halutaan säilyttää GPU-markkinoilla, mutta hintakilpailua on turha odottaa. Jos ja varmastikin kun halutaan parempaa hinta/suorituskykysuhdetta näyttiksiin, niin toiveet suuntautuu TSMC:n 7nm+:aan ja siihen, että Samsung todellakin on Nvidian kumppani Amperella ja se prosessi on sekä teknisesti että taloudellisesti hyvällä tasolla mahdollisimman pian. En ehkä vielä ihan pariin kuukauteen henkeäni pidättelisi.

Päätelmäsi on hätäinen (kirjoitin aiheesta juuri tänne), ajureiden parissa ei ole koskaan tehty niin huolellista työtä kuin nyt. Kiire uudessa julkaisussa saa näyttämään siltä että asenne on hällä väliä, kun kyse on oikeasti siitä että ollaan vielä lyömässä lukkoon asioita. Todellisuus on se että nimen omaan Nvidian kiinnostus on siirtynyt enemmän mobiilitekniikkaan ja tekoälyratkaisuihin esim. tulevaisuuden autoja ajatellen, kun taas AMD kiinnittää huomiota pelaamiseen nyt voimakkaasti. Tämän hetken paras tarjonta pelaajille tulee AMD:lta työpöytäpuolella ja konsolit tietysti sisältävät heidän rautaansa. Nvidian näytönohjaimet ovat toki erittäin hyviä ja heidän Tensor-ytimet mielenkiintoisia, mutta ne eivät palvele pelaajia millään mielekkäällä tavalla edelleenkään, toki ei niistä mitään haittaakaan ole. Arvostan Nvidian yritystä, vaan harmillisesti hinnassa Tensorien olemassa olo näkyy ja asiakas sitten maksaa jos maksaa.
Mainittakoon että AMD haluaisi varmasti kuten kuka tahansa siirtyä peliläppäreidenkin pariin, mutta he eivät ole vieläkään saaneet aikaan tarpeeksi kunnianhimoista kompromissia suorituskyvyn ja tehonkulutuksen saralla, joten suurta ääntä ei pidetä omista tuotteista ilman tuntuvaa vastinetta. En usko että edes RDNA2 muuttaa tilannetta kuin hitusen AMD:n hyväksi, mutta työpöytäpuolella voidaan tehdä seuraava läpilyönti kunhan piiri on tarpeeksi pieni jälleen kerran, eikä anneta periksi periaatteiden kanssa kuten sen hyvän kuvanlaadun ja edistyneen laskentatavan suhteen.
 
@BOT

AMD:n isoin ongelma on aina ollut GPU puolella seuraava. Miten rauta ja softapuolen ajurit toimii yhteen. Itselläni ei ole ikinä jäänyt tästä hyvää kuvaa. Aina on ollut ongelmia ongelmien perään toimivuudessa. Siksi olen sanonut aina, että AMD:llä on nopeita näytönohjaimiakin ollut mikäli ajurit sattuu toimimaan kortin kanssa. Kuten vaikka uusin 5700xt kortti, mikä ei ole myöskään ollut ongelmaton. Jonka takia käyttäjien lompakkoa ja uskoa koitellaan. Moni on turhautunut taistelemaan noiden samojen ongelmien kanssa, lopulta luovuttaa ja myy kortin pois.

Nvidian kortit taas on aina ollut niin, että kortti koneeseen. Ajurit asentaen ja kovaa ajoa. Niiden rauta ja ajurit on ollut aina huomattavasti toimivampia jokaisessa sarjassa. Ei tule yllätyksiä vastaan niin isolla todennäköisyydellä kuin kilpailijalla. Kyllä se Nvidia on juurikin tästä syystä se mitä edelleenkin ehdotan monelle käytettäväksi sen toimivuuden ja myös parhaiden pelinäyttisten ostoon mikäli haluaa nopean kortin joka toimii. Tässä kohtaa ikävä kyllä kaikki tuo näkyy myös kuluttajalle korkeana hintana, mutta siinä tietää tasan mitä saa ja mistä maksaa.

Edit. Radeon VII taitaa olla hyvin toimiva näytönohjain, mutta se myös heijastuu hinnassa.
 
Viimeksi muokattu:
@BOT

AMD:n isoin ongelma on aina ollut GPU puolella seuraava. Miten rauta ja softapuolen ajurit toimii yhteen. Itselläni ei ole ikinä jäänyt tästä hyvää kuvaa. Aina on ollut ongelmia ongelmien perään toimivuudessa. Siksi olen sanonut aina, että AMD:llä on nopeita näytönohjaimiakin ollut mikäli ajurit sattuu toimimaan kortin kanssa. Kuten vaikka uusin 5700xt kortti, mikä ei ole myöskään ollut ongelmaton. Jonka takia käyttäjien lompakkoa ja uskoa koitellaan. Moni on turhautunut taistelemaan noiden samojen ongelmien kanssa, lopulta luovuttaa ja myy kortin pois.

Nvidian kortit taas on aina ollut niin, että kortti koneeseen. Ajurit asentaen ja kovaa ajoa. Niiden rauta ja ajurit on ollut aina huomattavasti toimivampia jokaisessa sarjassa. Ei tule yllätyksiä vastaan niin isolla todennäköisyydellä kuin kilpailijalla. Kyllä se Nvidia on juurikin tästä syystä se mitä edelleenkin ehdotan monelle käytettäväksi sen toimivuuden ja myös parhaiden pelinäyttisten ostoon mikäli haluaa nopea kortin joka toimii. Tässä kohtaa ikävä kyllä kaikki tuo näkyy myös kuluttajalle korkeana hintana, mutta siinä tietää tasan mitä saa ja mistä maksaa.

Edit. Radeon VII taitaa olla hyvin toimiva näytönohjain, mutta se myös heijastuu hinnassa.
Kyllä niitä ajuriongelmia piisaa NVIDIAllakin, jopa siihen pisteeseen että ko. firman ajurit ovat kirjaimellisesti tappaneet kortteja.
Se missä NVIDIA esiintyy edukseen on suorituskyvyn tasaisuus pelistä toiseen, kun AMDlla on isompaa heittoa eri pelien välillä
 
Päätelmäsi on hätäinen (kirjoitin aiheesta juuri tänne), ajureiden parissa ei ole koskaan tehty niin huolellista työtä kuin nyt. Kiire uudessa julkaisussa saa näyttämään siltä että asenne on hällä väliä, kun kyse on oikeasti siitä että ollaan vielä lyömässä lukkoon asioita. Todellisuus on se että nimen omaan Nvidian kiinnostus on siirtynyt enemmän mobiilitekniikkaan ja tekoälyratkaisuihin esim. tulevaisuuden autoja ajatellen, kun taas AMD kiinnittää huomiota pelaamiseen nyt voimakkaasti. Tämän hetken paras tarjonta pelaajille tulee AMD:lta työpöytäpuolella ja konsolit tietysti sisältävät heidän rautaansa. Nvidian näytönohjaimet ovat toki erittäin hyviä ja heidän Tensor-ytimet mielenkiintoisia, mutta ne eivät palvele pelaajia millään mielekkäällä tavalla edelleenkään, toki ei niistä mitään haittaakaan ole. Arvostan Nvidian yritystä, vaan harmillisesti hinnassa Tensorien olemassa olo näkyy ja asiakas sitten maksaa jos maksaa.
Mainittakoon että AMD haluaisi varmasti kuten kuka tahansa siirtyä peliläppäreidenkin pariin, mutta he eivät ole vieläkään saaneet aikaan tarpeeksi kunnianhimoista kompromissia suorituskyvyn ja tehonkulutuksen saralla, joten suurta ääntä ei pidetä omista tuotteista ilman tuntuvaa vastinetta. En usko että edes RDNA2 muuttaa tilannetta kuin hitusen AMD:n hyväksi, mutta työpöytäpuolella voidaan tehdä seuraava läpilyönti kunhan piiri on tarpeeksi pieni jälleen kerran, eikä anneta periksi periaatteiden kanssa kuten sen hyvän kuvanlaadun ja edistyneen laskentatavan suhteen.

No ei se kyllä ole hätäinen. Väärä se voi olla, mutta ei hätäinen. Etkä oikeastaan edes argumentoi päätelmääni vastaan, vaan puhut ihan muista tekijöistä. 7nm prosessin kapasiteetin taloudellisesti järkevin käyttö on tällä hetkellä CPU-puolella, joten en voi arvostella AMD:n priorisointia. Kun on juuri saavutettu tekninen etulyöntiasema CPU-puolella, niin totta kai sinne pitää työntää tuotteita. GPU-puolella AMD:llä ei ole teknisellä tasolla minkään sortin etulyöntiasemaa. Valttina on lähinnä 7nm prosessi Nvidian "12nm" vastaan. Eikä se ole välttämättä etu kaupallisessa mielessä, jos kapasiteetti ei riitä. Nvidia on istunut pitkään omien kätöstensä päällä, odottanut uusien prosessien kypsymistä ja todennäköisesti on näistä kahdesta se, joka ensimmäisenä liikauttaa markkinaa johonkin suuntaan. Painetta ei vaan kauhean paljon ole annettu vieläkään, siksi pelkään hintakehityksen olevan aika vaisua vielä tovin.
 
Itse en oikeastaan nähnyt AMD:ta vaihtoehtona kun katselin näyttistä. Eli ostin Black Fridayna 4K näytön. RTX 2080 Super oli sopiva niihin peleihin joita pelaan 4K Tai 1440p. Vaatimuksena oli myös Nvidian Gameworks/PhysX/RayTracing...
 
Njoo, taitaa nvidialla tuo cuda kiihotettu physx olla aikalailla kuopattu ja pääosan nallekarkkifysiikat siirretty VisualFX sarjaan, mikä siis kiihotetaan ihan ms:n directcomputella. Pelien ulkopuolelle fysiikanmallinnukseen panostavat sitten enempi eli siellä on vielä voimissaan.

CPU physx:hän on ollut vapaata riistaa BSD lisenssillä jo tovin.
 
No eipä tuo CPU PhysX ole ikinä toiminut yhtä hyvin kuin aito PhysX. Jos pelaa pelejä joissa on Nvidia teknologiaa, miksi ostaisi muuta (Ja tehottomapaa rautaa).
 
Njoo, taitaa nvidialla tuo cuda kiihotettu physx olla aikalailla kuopattu ja pääosan nallekarkkifysiikat siirretty VisualFX sarjaan, mikä siis kiihotetaan ihan ms:n directcomputella. Pelien ulkopuolelle fysiikanmallinnukseen panostavat sitten enempi eli siellä on vielä voimissaan.

CPU physx:hän on ollut vapaata riistaa BSD lisenssillä jo tovin.
Missäs pelien (ja pelinkehityksen) ulkopuolella GPU-kiihotettua PhysXiä käytetään?
 
Missäs pelien (ja pelinkehityksen) ulkopuolella GPU-kiihotettua PhysXiä käytetään?

Nyt muista mihin kaikkeen se nvidia tuota sanoi mahdollisesti voitavan käyttää. Physx4:sen julkkarissa ne noista puhui. Ainoastaan mieleen tulee robotiikka, ISAAC sitä ainakin käyttää. Eli yleisesti simulointimallissa opetetaan laitteille miten fysiikka toimii ja laite sitten käyttää oppimaansa todellisuudessa.
 
Itse en oikeastaan nähnyt AMD:ta vaihtoehtona kun katselin näyttistä. Eli ostin Black Fridayna 4K näytön. RTX 2080 Super oli sopiva niihin peleihin joita pelaan 4K Tai 1440p. Vaatimuksena oli myös Nvidian Gameworks/PhysX/RayTracing...

4K näyttö + 2080 Super + Raytracing = :facepalm:
 
4K näyttö + 2080 Super + Raytracing = :facepalm:
En väittänyt että 4K ja TrayTracing on samaan aikaan päällä. Esim. Quake II RTX toimii hyvin 1440 ja Battlefield v FullHD. 4K toimii osa peleistä hyvin ilman AA ja ilman TrayTracing. Nvidian Gameworks toimii tietyissä peleissä. PC hyvä puoli on että asetuksia voi muokata.
 
Turha ominaisuus on vielä nykyisissä korteissa, mutta toivottavasti on käyttökelpoinen 3000 sarjassa.
 
Ihan mielenkiinnosta, onko ominaisuus turha kortin tarjoaman suorituskyvyn takia vai koska sitä käyttäviä pelejä on vain muutama?

Lähinnä suorituskyvyn takia. Ja ei ne toteutukset peleissäkään mitenkään mahtavia ole olleet vielä...
Varmasti panostetaan siihen enemmän kunhan on rautaa joka oikeasti pystyy tuota ominaisuutta hyödyntämään.
 
Lähinnä suorituskyvyn takia.
Tällä mittapuulla jos AMD:ltä tulee ensi vuonna näyttiksiä, joissa RT-suorituskyky jää alle 2080S:n, on ominaisuus niissä turha.

Itse kyllä tästä suorituskykypuolesta olen hieman eri mieltä, etenkin kun heppu tuossa yllä mainitsi pelaavansa myös fullhd resolla.
Ja ei ne toteutukset peleissäkään mitenkään mahtavia ole olleet vielä...
Varmasti panostetaan siihen enemmän kunhan on rautaa joka oikeasti pystyy tuota ominaisuutta hyödyntämään.
Tämä tosiaan se isoin syy olla kiirehtimättä RT-kortteihin, kehitystyö on paljolti vielä kesken. Mutta jos on näyttistä joka tapauksessa hommaamassa nyt eikä vasta ensi vuonna, on RT-kiihdytyksen mieltäminen täysin turhaksi ominaisuudeksi vähän liioiteltua, kun ensi vuonna noita pelejä alkaa tulla jo huomattavan paljon enemmän.
 
Tällä mittapuulla jos AMD:ltä tulee ensi vuonna näyttiksiä, joissa RT-suorituskyky jää alle 2080S:n, on ominaisuus niissä turha.

Itse kyllä tästä suorituskykypuolesta olen hieman eri mieltä, etenkin kun heppu tuossa yllä mainitsi pelaavansa myös fullhd resolla.

Tämä tosiaan se isoin syy olla kiirehtimättä RT-kortteihin, kehitystyö on paljolti vielä kesken. Mutta jos on näyttistä joka tapauksessa hommaamassa nyt eikä vasta ensi vuonna, on RT-kiihdytyksen mieltäminen täysin turhaksi ominaisuudeksi vähän liioiteltua, kun ensi vuonna noita pelejä alkaa tulla jo huomattavan paljon enemmän.

Jos ei tehot riitä edes tämän hetken peleihin, miksi luulet että ne riittää tuleviin peleihin?
Ja onhan se suorituskyky ihan vitsi jos 800-1500€ näytönohjaimilla juuri ja juuri riittää tehot 1080p resolle...

Ja tietysti se on täysin turha myös AMD:n korteissa jos tehot ei riitä. Ei sillä kortin valmistajalla ole mitään merkitystä.
 
Jos ei tehot riitä edes tämän hetken peleihin, miksi luulet että ne riittää tuleviin peleihin?
Minä puhuin sellaisten perspektiivistä, joille teho nykyisissä riittää, kuten tuo aiempi keskustelukumppanisi, jolle kerroit, että ominaisuus on turha. Mitä tuleviin peleihin tulee, niin eiköhän kevään Cyberpunkit ja Dying Lightit ole vielä paljolti kohdistettu RTX 20-sarjalaisille.

Pidemmälle katsoen, paljonhan 20-sarjan suorituskyvyn riittoisuudesta on kiinni RDNA2:n RT-suorituskyvystä. Jos AMD jytkyttelee selvästi ohi Nvidian nykyisten korttien, niin sitten 20-sarjalla ei välttämättä paljoa uusille konsoleille tehtyjä RT-pelejä pelailla. Jos taas AMD julkaisee jotain samantasoista/heikompaa konsoleille ja PC:lle niin RTX 20-sarja lienee relevantimpi vähän pidempään.
Ja tietysti se on täysin turha myös AMD:n korteissa jos tehot ei riitä. Ei sillä kortin valmistajalla ole mitään merkitystä.
Selvä, jos siis RDNA2 ei jytkyttele selvästi ohi Nvidian, saadaan "RT on turha ominaisuus" -heittojasi kuulla myös jatkossa, kun RDNA2-kaverit kertovat pelin X pyörivän hyvin 1440p resolla ja pelin Y pyörivän hyvin 1080p resolla heidän mielestään. ;)
 
Viimeksi muokattu:
LIsäksi tällä hetkellä AMD:lla ei ole tarjolla mitään RTX 2080/Super/Ti vastaan.
Voidaan tietysti laskea euroissa ja kehua 5700XT mutta tarkoitan teho-/ominaisuusluokassa, enkä euro/fps.

Kaikki on turhaa jos niin ajattelee. Pääsee sillä 200 eken Fiatin romullakin töihin, turhaa parempaa on ostaa (Vaikka haaroväli jäätyy talvella).
 
Jos pelit pyörii maksimiasetuksilla RT päällä hyvin 1440p (tai 4k) resolla, ei se ole silloin turha? Tuohon kun ei nyt pysty edes 2080Ti. Jotain 1997 vuonna julkaistua peliä ei lasketa...

Tai jos 1080p resolle tarkoitetulla kortilla (< 300€) toimii RT hyvin 1080p resolla, se ei ole silloin turha.

Ja edelleenkin kunnon toteutuksia odotellessa...
 
Selvä, jos siis RDNA2 ei jytkyttele selvästi ohi Nvidian, saadaan "RT on turha ominaisuus" -heittojasi kuulla myös jatkossa, kun RDNA2-kaverit kertovat pelin X pyörivän hyvin 1440p resolla ja pelin Y pyörivän hyvin 1080p resolla heidän mielestään. ;)

No kyllähän se on turhake tuolla teholla mitä nyt on tarjolla. About tuplasti RT tehoa lisää niin sitten voi olla että alkaa tehot piisaamaan. Itsellä 1440p näyttö niin ei minua ainakaan kiinosta alkaa alle näytön natiivin pelaamaan.
Ja turhake se on AMD:n puolellakin mikäli ei tule sellaista tehoa että pystyy pelejä pyörittelemään natiivilla resolla.

Tähän päälle kun lisätään mahtava RT pelitarjonta niin eihän tässä vaiheessa voida todeta mitään muuta kuin täysi turhake vielä koko RT, eikä sitä joku kyperpunkki pelasta. Vaaditaan se että about kaikki tulevat pelit sitä tukee jotta voidaan todeta että on menestys.
 
Jos pelit pyörii maksimiasetuksilla RT päällä hyvin 1440p (tai 4k) resolla, ei se ole silloin turha
Itselläni pragmaattisempi lähestymistapa tähän: jos RT-implementaatio parantaa pelin grafiikoita/tunnelmaa maksimia alemmallakin asetuksella, niin se ei silloin ole turha. Näin esim. Controlissa ja Metrossa.
 
Kyllä sen nvidian on pakko suoltaa kohta uutta korttia, AMD tuo pian oman RT mallistonsa ja se kehittää uusille konsoleille rautaa ja uusia RT näytönohjaimia, tulee varmaan nvidialla kusiset paikat kun AMD voikin yhtäkkiä siirtyä kärkeen.
Kohta? Tammikuussa AMD:n Lissu kertoilee ja lupailee taas vaihteeksi jotain mitä kannattaa odottaa ja uudet ratukat tulee myyntiin aikaisintaan q2:lla. Nyt ja lähikuukausina amd:lla ei mitään softa dxr:ää väkevämpää (väittävät näet tuen olleen amd:n ajureissa jo monta kuukautta mutta sitä ei ole enabloitu) tarjottavaa rt laskentaan eikä rtx 2070 teholuokasta ylöspäin joten mikä kiire nvidialla on?

Kulunut vuosikymmenen näyttää että nvidialla on pelivaraa ja se on ollut hyvin tilanteen tasalla. Toki amd:n rt ratkaisu voi olla n kertaa parempi kuin nvidian ensimmäisen sukupolven korteissa vaikka vuosi sitten AMD:llä tiedettiin vastata nvidian rautatason ray tracing ylläriin vain kommentilla että säteenseurannan aika ei ole vielä. Jos unohdetaan rt niin nostan toki hattua jos amd pääsee Next Generation RDNA 2 lastuilla nvidian 2018 vuosimallin tu102 tasolle, jos se jää hitaamman tu104:n luokkaan (rt on) niin olen pettynyt.
kehitys on kovaa nyt. ja itte ostin jo tuon gsync näytön niin on pakko pysyä nvidia:lla, ellei sitten pistä uuden näytön myös.

Veikkaan AMD tuotekehityksen paiskivan töitä tuon konsolipuolen kanssa nyt urakalla, ja sen jälkeen tekevät PC peliliikkeen.
Nvidia:lla on taas paukut pelkästään PC puolella, kämäsiin konsoleihin ne ei koske
Kummankin valmistajan suorittimia ja näytönohjaimia on nähty edellisten sukupolvien konsoleissa, uudempiin 2013 ja sen jälkeen tulleet pelilaitteet sony ja m$ joutui kasaamaan amd:n suorittimien ympärille koska mm. ibm:n ja intel päättivät vetäytyä huonosti tuottavasta nappikaupasta. Ei muuten kannata unohtaa kolmatta suurta konsolivalmistajaa nintendoa, kämäsessä switch konsolissa on nvidian tegra. Kyseistä laitetta on myyty parissa vuodessa yli 40 milj. kappaletta ;)
 
Joo siis kyllä. Mullakin 2560x1440 näyttö ja en pidä ray tracingia turhana. Metron pelasin mieluummin 2080:llä DLSS+RT -asetuksilla kuin ilman. Ja tiedän tarkalleen, mitä mieltä pikselinys(tä)vät ovat tästä. Ei haittaa, testasin sekä natiivireso + noRT että mainitulla kombolla, ja se nyt vaan oli mun silmään tärkeämpää että miten valaistus käyttäytyy.

Ominaisuus ei ole turha vain sillä perusteella, että jonkun henkilökohtainen mielipide on olla ilman.
 
Kohta? Tammikuussa AMD:n Lissu kertoilee ja lupailee taas vaihteeksi jotain mitä kannattaa odottaa ja uudet ratukat tulee myyntiin aikaisintaan q2:lla. Nyt ja lähikuukausina amd:lla ei mitään softa dxr:ää väkevämpää (väittävät näet tuen olleen amd:n ajureissa jo monta kuukautta mutta sitä ei ole enabloitu) tarjottavaa rt laskentaan eikä rtx 2070 teholuokasta ylöspäin joten mikä kiire nvidialla on?

Kulunut vuosikymmenen näyttää että nvidialla on pelivaraa ja se on ollut hyvin tilanteen tasalla. Toki amd:n rt ratkaisu voi olla n kertaa parempi kuin nvidian ensimmäisen sukupolven korteissa vaikka vuosi sitten AMD:llä tiedettiin vastata nvidian rautatason ray tracing ylläriin vain kommentilla että säteenseurannan aika ei ole vielä. Jos unohdetaan rt niin nostan toki hattua jos amd pääsee Next Generation RDNA 2 lastuilla nvidian 2018 vuosimallin tu102 tasolle, jos se jää hitaamman tu104:n luokkaan (rt on) niin olen pettynyt.
"Mennyt vuosikymmen näyttää että NVIDIAlla on pelivaraa ja se on ollut hyvin tilanteen tasalla."? Näinkö lyhyt muisti ihmisillä ihan oikeasti on? Kuluneeseen vuosikymmeneen mahtuu useita vuosia, kun AMD oli edellä melkein millä mittarilla tahansa paitsi markkinaosuudella. NVIDIAn johtokausi alkoi vasta vuosikymmenen puolivälin jälkeen ja teknisellä ominaisuusmittarilla eroa tuli käytännössä vasta Voltan tai Turingin kohdalla (toki tuossa voi argumentoida että Maxwell gen 2 tuki jo D3DFL12_1 mutta toisaalta yhtälailla voi argumentoida että AMD on tukenut D3D:n tiettyjä ominaisuuksia ekasta GCN:stä lähtien ja NVIDIA tuonut saman tason vasta Turingissa (ja yhtä ominaisuutta ei ole tuettu edes Turingissa lainkaan))

Kummankin valmistajan suorittimia ja näytönohjaimia on nähty edellisten sukupolvien konsoleissa, uudempiin 2013 ja sen jälkeen tulleet pelilaitteet sony ja m$ joutui kasaamaan amd:n suorittimien ympärille koska mm. ibm:n ja intel päättivät vetäytyä huonosti tuottavasta nappikaupasta. Ei muuten kannata unohtaa kolmatta suurta konsolivalmistajaa nintendoa, kämäsessä switch konsolissa on nvidian tegra. Kyseistä laitetta on myyty parissa vuodessa yli 40 milj. kappaletta ;)
Kyseessä on ihan off-the-shelf-tuote joka oli jo vanhentunut siinä kohtaa, ei mitään mikä NVIDIA olisi kehittänyt Nintendolle. Enemmänkin Nintendo tuossa pelasti NVIDIAn isoilta tappioilta mitä ko. piiri olisi muutoin tuottanut (se ei kiinnostanut markkinoilla käytännössä yhtään ketään, ainut NVIDIAn ulkopuolinen laite missä tuota käytettiin oli Googlen Pixel C kunnes Nintendolle kelpasi parin vuoden viiveellä.
 
Päädyin nyt sitten palauttamaan tuon Red Dragon RX 5700 XT. Tässä nyt melkoista seilaamista ollut näiden korttien kanssa. Tehojen puolesta tuo 5700 XT oli ihan riittävä 1440p pelaamiseen, lisäksi aika hiljainen, mutta hirveän stressaavaa tuon käyttäminen tuntui olevan. Ehkä noin fifty-fifty, että tilttaako nyt kun pelaa vai miten käy. Itse kun töistä tulee, niin painottaa enemmän sitä, että voi pelata jonkin aikaa, ei ole aikaa / jaksamista alkaa säätämään joka toinen kerta noiden tilttauksien kanssa. Katotaan nyt miten tuo 2070 Super alkaa toimimaan.
 
Päädyin nyt sitten palauttamaan tuon Red Dragon RX 5700 XT. Tässä nyt melkoista seilaamista ollut näiden korttien kanssa. Tehojen puolesta tuo 5700 XT oli ihan riittävä 1440p pelaamiseen, lisäksi aika hiljainen, mutta hirveän stressaavaa tuon käyttäminen tuntui olevan. Ehkä noin fifty-fifty, että tilttaako nyt kun pelaa vai miten käy. Itse kun töistä tulee, niin painottaa enemmän sitä, että voi pelata jonkin aikaa, ei ole aikaa / jaksamista alkaa säätämään joka toinen kerta noiden tilttauksien kanssa. Katotaan nyt miten tuo 2070 Super alkaa toimimaan.

Tuossa itellä suurin syy miksi 2070 ostin 5700xt sijaan. Ei vaan riitä mielenkiinto alkaa arpomaan toimiiko ilman noitatohtoria vai ei, mielummin maksan vähän enemmän mielenrauhasta.

Toki nyt jo parempaa hinkuamassa
 
tarjottavaa rt laskentaan eikä rtx 2070 teholuokasta ylöspäin joten mikä kiire nvidialla on?
Se että käyttäjät kuoppaa RTX:n turhana hypenä ja jos pelintekijät näkee että 85% RTX korttien omistajista vääntää sen asetuksen pois siksi että peli vaan toimii (tm) paremmin ilman sitä niin ei sitä laiteta peleihin edelleenkään kuin nvidian rahoilla.
 
Se että käyttäjät kuoppaa RTX:n turhana hypenä ja jos pelintekijät näkee että 85% RTX korttien omistajista vääntää sen asetuksen pois siksi että peli vaan toimii (tm) paremmin ilman sitä niin ei sitä laiteta peleihin edelleenkään kuin nvidian rahoilla.
Tosin monet myös pitävät päällä, Esim 2080Ti on myynyt ihan jonkinverran ja sen kanssa toimii ihan hyvin FHD tilassa.
 
Tosin monet myös pitävät päällä, Esim 2080Ti on myynyt ihan jonkinverran ja sen kanssa toimii ihan hyvin FHD tilassa.
Et kai ihan oikeasti pidä tuota hyvänä? Toista tonnia näyttikseen millä pyörii "ihan hyvin FullHD tilassa"
 
Se että käyttäjät kuoppaa RTX:n turhana hypenä ja jos pelintekijät näkee että 85% RTX korttien omistajista vääntää sen asetuksen pois siksi että peli vaan toimii (tm) paremmin ilman sitä niin ei sitä laiteta peleihin edelleenkään kuin nvidian rahoilla.

Hienoon grafiikkaan panostavat mainstream-pelit tulevat käytännössä 100% varmuudella siirtymään säteenjäljitykseen. Lähinnä kysymys on vaan, että millä aikataululla, ja millä porrastuksella.

Että onko nyt ostetun näyttiksen säteiden törmäystarkastusyksiköt kuitenkin liian hitaita esimerksi neljän vuoden päästä, kun niitä huomattava osa peleistä alkaa käyttää, jolloin on melko turhaa nyt maksaa siitä, kun sitä ennen hankkii kuitenkin uuden näyttiksen.

Vain tekeekö jo vuoden päästä suurin osa peleistä säteenjäljitystä, jolloin se on oleellienn ominaisuus nyt hankittavassa näyttiksessä.
 
Et kai ihan oikeasti pidä tuota hyvänä? Toista tonnia näyttikseen millä pyörii "ihan hyvin FullHD tilassa"

Peli avattiin liki vuosikymmen sitten PowerVR:n toimesta, ei se paljoa kehitystä tainnut nopeuttaa

Jostakinhan se on aloitettava. Kilpailijalla ei toimi missään tilassa, joten kyllä tuo ihan hyvin toimii.

Power vr:llä ei valitettavasti riittänyt rahkeet PC puolella, joten sillä ei ole mitään merkitystä, mitä se tuki.

Nvidian 2xxx näyttikset ovat olleet jokatapuksessa ne, jotka aloittivat RT:n PC puolella, joka on se merkityksellinen asia. Nyt on ollut oikeasti mahdollisuus alkaa kehittäminen niiden julkaisun jälkeen. DX12:sta kautta oleva tuki mahdollistaa sitten käytön tulevaisuudessakin. Power VR:n tuesta ei juuri kukaan ollut edes kuullut.
 
Viimeksi muokattu:
Se että käyttäjät kuoppaa RTX:n turhana hypenä ja jos pelintekijät näkee että 85% RTX korttien omistajista vääntää sen asetuksen pois siksi että peli vaan toimii (tm) paremmin ilman sitä niin ei sitä laiteta peleihin edelleenkään kuin nvidian rahoilla.
Jotenkin ei omaan korvaan kuulosta lainkaan realistiselta ennusteelta, että Nvidia olisi edes lyhyellä tähtäimellä ainoa säteenseurannan hyödyntämistä peleissä rahoittava taho, kun vuoden päästä Microsoftin ja Sonyn kokoiset pelurit ovat julkaisemassa säteenseurantaa kiihdyttäviä pelikonsoleita.

Eiköhän lähes kaikilla isommilla pelitaloilla ala pikkuhiljaa olemaan RT-raudat tulessa ihan Nvidian rahoista ja raudoista riippumattakin.
 
Jotenkin ei omaan korvaan kuulosta lainkaan realistiselta ennusteelta, että Nvidia olisi edes lyhyellä tähtäimellä ainoa säteenseurannan hyödyntämistä peleissä rahoittava taho, kun vuoden päästä Microsoftin ja Sonyn kokoiset pelurit ovat julkaisemassa säteenseurantaa kiihdyttäviä pelikonsoleita.

Eiköhän lähes kaikilla isommilla pelitaloilla ala pikkuhiljaa olemaan RT-raudat tulessa ihan Nvidian rahoista ja raudoista riippumattakin.

Nähtäväksi jää kuinka hyvin nuo RDNA arkkitehtuurille tehtävät RT- kiihdyttelyt on käännettävissä nVidian RT- coreja hyödyntäväksi. Mutta selvää lienee, että RT-hommat kyllä yleistyy pikkuhiljaa.
 
Peli avattiin liki vuosikymmen sitten PowerVR:n toimesta, ei se paljoa kehitystä tainnut nopeuttaa

Eikös se ensimmäinen PowerVR:n RT rauta julkistettu kuitenkin vasta noin viisi vuotta sitten ja raudaksi asti ehti vuonna 2016. Toki oli ensimmäinen joka tuolle erikoistunutta rautaa teki, mutta on se nvidiakin rt:n kanssa puuhastellut jo fermistorin ajoista lähtien.

Se mitä itse ihmettelen, miksei Intel osta tuota ImTecciä pois kuleksimasta. Sais itselleen mobile gpu IP:tä ja valmiin RT ratkaisun. Oikeasti tuo olisi pitänyt tapahtua jo Poulsbon aikoihin kun sen ajurituki oli aivan karseeta paskaa, mutta tuolloin Apple vielä käytti PowerVR:iä.
 
Eikös se ensimmäinen PowerVR:n RT rauta julkistettu kuitenkin vasta noin viisi vuotta sitten ja raudaksi asti ehti vuonna 2016. Toki oli ensimmäinen joka tuolle erikoistunutta rautaa teki, mutta on se nvidiakin rt:n kanssa puuhastellut jo fermistorin ajoista lähtien.

Se mitä itse ihmettelen, miksei Intel osta tuota ImTecciä pois kuleksimasta. Sais itselleen mobile gpu IP:tä ja valmiin RT ratkaisun. Oikeasti tuo olisi pitänyt tapahtua jo Poulsbon aikoihin kun sen ajurituki oli aivan karseeta paskaa, mutta tuolloin Apple vielä käytti PowerVR:iä.
2011 ne sitä ainakin jo demosivat ihan raudalla
 
Mites minä...pelasin Exoduksen läpi 2060Superilla 1440p ja RTX päällä. Ilman DLSS. Yhden jouduin asetuksen ottamaan pienemmälle. Joo, ei tullut 144fps mutta mitä sitten, about 60fps riitti minulle oikein hyvin. Ja juu hairworks ei ollut päällä.
 
Nähtäväksi jää kuinka hyvin nuo RDNA arkkitehtuurille tehtävät RT- kiihdyttelyt on käännettävissä nVidian RT- coreja hyödyntäväksi. Mutta selvää lienee, että RT-hommat kyllä yleistyy pikkuhiljaa.
Xbox pyörii DX:n kautta ja saman asian tekee jokatapauksessa, joten tuskimpa edestakaisin kääntelyssä tulee kovinkaan kummoisia ongelmia..
 
Se mitä itse ihmettelen, miksei Intel osta tuota ImTecciä pois kuleksimasta. Sais itselleen mobile gpu IP:tä ja valmiin RT ratkaisun. Oikeasti tuo olisi pitänyt tapahtua jo Poulsbon aikoihin kun sen ajurituki oli aivan karseeta paskaa, mutta tuolloin Apple vielä käytti PowerVR:iä.

Vaikea ostaa jos muut osakkeenomistajat eivät myy.

Intel oli ostanut siitä 16% osuuden, mutta esim. applella oli ollut siitä 9.5% osuus.
Muutamalla muulla tärkeämmällä asiakkaalla varmaan vastaavia osuuksia.

Ja niin kauan kun Apple käytti PowerVR:n GPUita, Applella ei varmasti ollut mitään intressejä myydä osakkeitaan kenellekään millään sellaisella hinnalla mitä ne olisivat valmiita maksamaan; Sillä, että jokainen suurimmista asiakkaista pitää tuollaista osuutta alihankkijafirman osakkeista hallussaan saadaan nimenomaan estettyä se (heille) katastrofi että joku ostaa firman pois ja lopettaa myymästä heille tuotetta.

Tosin sen jälkeen, kun Apple lopetti PowerVRn käytön, yrityksen kurssi romahti eikä applellakaan ollut enää mitän intressejä pitää kiinni sen osakkeista, ja joku sijoitusyhtiö päätyi ostamaan sen.

Mutta imagination technologies on vähän menneen ajan firma, jonka tuotteista kaikki vaan siirtyvät pois. Menivät vielä kuutisen vuotta sitten ostamaan MIPS technologiesin, joka kehittää onnettomaan MIPS-arkkitehtuuriin perustuvia prossua, kuvittelivat pystyvänsä kilpailemaan sillä ARMin kanssa vaikka
1) ARMin käskykanta on yksinkertaisesti selvästi parempi JA
2) ARMilla oli myös jo ennestään suurempi markkinaosuus.

Tosin nyt ovat näköjään myyneet MIPSin pois.
 
Viimeksi muokattu:
Xbox pyörii DX:n kautta ja saman asian tekee jokatapauksessa, joten tuskimpa edestakaisin kääntelyssä tulee kovinkaan kummoisia ongelmia..

Pyörii toki, mutta on ihan normaalia, että jokin tekniikka pyörii toisen valmistajan ratkaisulla paremmin kuin toisen. Käännettävys oli ehkä huono sana, mutta en nyt parempaakaan keksi.
 
Katotaan nyt miten tuo 2070 Super alkaa toimimaan.

Nyt on ollut pari päivää käytössä tuo 5700 XT:n tilalle tullut Super 2070 gigabyte windforce. Täytyy sanoa, että tyytyväinen olen ollut. Kortti on toiminut ongelmitta, ei vilkkumisia, ei kaatuiluja, ei mitään ongelmaa. On myös paljon hiljaisempi ja viileämpi kuin tuo Red Dragon oli. Myös timespy:ssa nousi pisteet huomattavasti, kokonaispisteet 8300-->9100 ja grafiikkapisteet 8900 --> 10 200. Kellottaminen myös simppeliä jatkossa jos tarvii, kun käyttää afterburnerista sitä automaattikellotusta, eikä pitäisi lämpöjenkään juuri nousta.
 
Itse tuli talouden koneen näyttikseksi valittua rtx 2060 super koska nvidia jonkin verran parempi tuki vr peleille sekä uusi nvenc on striimauksessa omassa luokassaan ja ei niitä rx 5700 xt saanut koneen rakennuksen aikaan mitenkään edullisesti. Puolison uusi kone varmaan hoitaa prosessorilla striimaukset niin on amd myös vaihtoehto.

Aika heikkoa on hintakilpailu ollut mutta jospa ensi vuonna amd saisi sinne nvidia lippulaivoja haastettua tehoissa(sekä tehtyä hyvin toimivan säteenseurantateknologian) ja hintaa laskettua normaalille tasolle. Viimeksi 2017 1080 ti oli jotenkin järkevästi hinnoiteltu tehokas gpu ja olisi jo aika saada lippulaivatasoan näyttistä alle 700 eurolla.

Nvidia saanut jo vuolla kultaa jo aivan liian monta vuotta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 888
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom