- Liittynyt
- 21.06.2017
- Viestejä
- 7 537
Kyllä. Siis tämä on minunkin mielestäni avoimuuden määritelmä. Mutta tässä on taas jotain ihme idiotismia, kun riittää, että osa järjestelmästä on avoin. Väliin saa tunkea mitä suljettua paskaa haluaa. Vulkan ei toimi OSS-ajureilla. OpenCL ei toimi OSS-ajureilla. Mantle ei toimi OSS-ajureilla.
Vulkanista on tullut kauniita lupauksia, mutta ei mitään konkreettista. Siis avoimuuden puolesta. Se on yhä yhtä suljettu kuin CUDA, jos mietitään Linux-tukea.
Ahaa. No mikäs tämä sitten on? "Pure open source" Minulle tuo tarkoittaa sitä että saat rullaamaan 3D grafiikat ilman että asennat bitin bittiä suljettua koodia, joka tarkoittaa samalla sitä että ei tarvi esim. Fedorassa viritellä mitään ulkoisia repoja. Fedora kun ei monen muun distron lailla ota jakeluun paketteja joista ei vapaasti sourcecode saa.
AMDGPU-PRO 17.30 vs. Linux 4.13 + Mesa Git RadeonSI Benchmarks - Phoronix
Ja vinkkinä, tukee myös Vulkania.
ROCm on open source OpenCL käikäre linuksille jossa sanotaan näin:
Closed source components
The ROCm platform relies on a few closed source components to provide legacy functionality like HSAIL finalization and debugging/profiling support. These components are only available through the ROCm repositories, and will either be deprecated or become open source components in the future. These components are made available in the following packages:
- hsa-ext-rocr-dev
Eli tulevaisuudessa tarkoitus on saada tuo ulos täysin open sourcena.