Ihan samanlaisia? Ai tuolla on kaikki koodi saatavilla, spekseineen ja sen lisäksi lisenssillä, jolla sitä sää käyttää ja uudestaan levittää tietyin ehdoin.
Kyllä, siellä on ihan GPL 2, joka on sallivampi kuin GPL 3. Saa käyttää ja levittää uudestaan.
Kaikkea koodia ei ole Khronoksenkaan repossa, siellä on vain työkaluja, esimerkkejä ja API:n määrittelydokumentit. Eli ei mitään käytännöllistä, jos niinkuin haluaa vaan käyttää sitä APIa, eikä kehittää sillä. Voisin jopa sanoa, että jos olet Linux-käyttäjä, joka haluaa vaan ajaa pelejä/ohjelmia, jotka käyttävät OpenCL:ää, tuolla koodilinkillä
ei tee yhtään mitään. Toivottavasti tämä ei ollut se, mihin kaikki "avoimuus" mielestäsi perustuu.
Avoin:
Tällä viittasin avoimen lähdekoodin järjestelmiin (
News | Open Source Initiative)
tai avoimiin alustoihin tai ekosysteemeihin.
En tässä lähdekään siitä liikenteeseen, että avoimet järjestelmät olisivat aina 100% parempia tai, että esim kaikki AMD:n kama toimisi kokonaan ilman heidän contribuutioita.
Esimerkiksi Vulkan ei välttämättä toimi täydellisestä ilman näytönohjain valmistajien jotain blobbeja jossain välissä (Intel ehkä?).
Kyllä. Siis tämä on minunkin mielestäni avoimuuden määritelmä. Mutta tässä on taas jotain ihme idiotismia, kun riittää, että
osa järjestelmästä on avoin. Väliin saa tunkea mitä suljettua paskaa haluaa. Vulkan ei toimi OSS-ajureilla. OpenCL ei toimi OSS-ajureilla. Mantle ei toimi OSS-ajureilla.
Lähden tässä ajattelussa enemmänkin siltä kannalta, että esim Vulkan mahdollistaa varteenotettavan kilpailun Microsoftin asemalle de-facto käyttiksenä pelaamiseen. Ja tuo on pitkälti AMD:n pohjatyöhön perustuva.
Kyllä. Missä olit 2014 kun AMD esitti ihan 100% samat argumentit Mantlen puolesta, lupasi täydellistä Linux-tukea, jota ei koskaan tullut ja oksensi jotain jämiä GitHubiin, että avoimuuslupaus on jollain tasolla pidetty?
Sitten taas tuo OpenCL. Vaikka AMD ei sitä sen kummemmin kehittäisi tai tukisi niin AMD ei kuitenkaan pushaa omaa, suljettua (toimii vain yhdellä vendorilla) kamaa sen tilalle.
Ai niinkuin Mantle?
nVidia teki ensimmäisen adaptive sync ratkaisun ja se toimii vain heidän korteilla ja näytöillä, jossa on heidän piirit. AMD teki vastaavan ja tuuppas osaksi DP standardia, jonka kuka tahansa saa implementoida ilman royalteja.
Sanotaan joo, vaikka pikkupräntissä lukee, että Adaptive Sync ei ole täysi Freesync ja DP lisensointi maksaa rahaa.
Kysymys tässä nyt ei ole yksi tekniikka ja toinen vaan kokonaiskuva. AMD panostaa enemmän avoimen lähdekoodin järjestelmiin ja standardien kehittämiseen kuin nVidia. Myös esimerkiksi Vulkan työllä sekä nyt hyvin pitkälti avoimille Linux ajureilla ovat panostaneet tuohon avoimeen ekosysteemiinkin jo kiitettävästi.
Ja tästä voin maksaa vähän extraa rauta hankintani yhteydessä.
Vulkanista on tullut kauniita lupauksia, mutta ei mitään konkreettista. Siis avoimuuden puolesta. Se on yhä yhtä suljettu kuin CUDA, jos mietitään Linux-tukea.
Nvidiallakin on Nouveau, jottei pääse unohtumaan. Siitä voidaan kyllä argumentoida, kumpi on kehittyneempi: Nouveau vai AMD:n OSS-ajuri.
Nyt ihmiset ei ymmärrä, että nämä on AMD:n markkinointikalvoista otettuja osatotuuksia ja jos ei ole rahaa näköpiirissä, niin Linux-miehet heitetään pihalle:
AMD Closes OSRC, Lays Off Several Linux Kernel Developers - Slashdot