Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
GTX 1050:stä ei saa 4GB, pitää ostaa GTX 1050 Ti :)

Juuri siksi yritin laittaa tuon RX 560:n sitä vastaan.

Kappas, nyt vasta huomasin että se oli Ti. Joka tapauksessa RX 560 2 Gt on hinnoiteltu halvemmaksi kuin GTX 1050 2 Gt ja 4 Gt:nkin hinta on lähempänä sitä kuin 1050 Ti:tä
 
Kaikki testit tehdään valitettavasti nupit kaakossa, mutta nykyisiä pelejä voi pelata huonommilla korteillakin, kunhan vaan ymmärtää, ettei Ultra ole juuri sinua varten.

Hauskinta on että kuvanlaadussa olevat erot ultran ja very high välillä ovat monessa tapauksessa hyvin olemattomat, mutta suorituskyky penaltyä tulee erittäin paljon. Peleissä on muutenkin paljon lisäefektejä jotka ovat hyvin raskaita, mutta eivät tuo helposti huomattavaa lisäystä ulkonäköön. Kaikki huomaavat jos pelissä oi ole hyvät tekstuurit, mutta ei moni huomaa heti että pelistä puuttuu uusinta tekniikka olevat varjot, tai valaistus.

Onhan näitäkin pelejä ollut , jossa heti foorumeilla huudellaan että huonosti optiomoitu yms. Peli joka ei näytä parhaalta ei voi missään nimessä pyöriä niin huonosti kun se pyörii. Noh voihan se, kun siihen on lyöty niin paljon kaikkea raskaita efektejä jotka kaikki tiputtavat suorituskykyä. Ongelma on vain että käyttäjän silmä ei helposti niitä raskaimpia suorituskykyä laskevia efektejä näe.

Esimerkkinä voidaan ottaa vaikka Fallout 4:ssä käytetty Godrays. Raskas efekti joka parhaalla asetuksella tiputtaa paljon suorituskykyä. Noh, ei se pelistä hyvännäköstä tehnyt. Nämä tälläiset efektit ovatkin enemmän mausteita jota pitäisi käyttää vasta kun varsinainen pelimoottori ja grafikka on sillä tasolla että suorituskyky on riittävä.

Efekti jossa puusta irtoaa tuulen mukana lehtiä on hieno, mutta pikkaisen syö sitä immersiota jos itse puun oksat ei heilu sen tuulen mukana. Eli ensin puu/oksat heilumaan tuulen mukana, sitte vasta irtoavat lehdet :)

Näin, pääsin näppärästi aiheesta toiseen :)
 
Käytetyssä vaan aina parempi hinta/laatu. Joku 950 vie kuus-nolla, mutta kaikkihan eivät käytettyjä osta. Paitsi meikä aina, viimeks ollut HD3870X2 kun uutena ostanut. :D

Joo, niin sitä luulisi. Jo RX 460 kilpailee kuitenkin rinta rinnan GTX 950:n kanssa, vaikka myös allekirjoittaneen mielestä GTX 950 on parempi kortti. Uskon kuitenkin puolueettomia testejä. Vaikka tuosta:
ASUS Radeon RX 460 STRIX OC 4 GB Review

Itse olen ostanut järkyttävän määrän GTX 660 (Ti) -kortteja käytettynä, koska niissä on ollut hinta/laatu kohdallaan. Kuluttavat vähemmän virtaa kuin AMD:n vastaavat ja niitä ei ole käytetty silloin muodissa olleeseen louhintaan. Kun RX 460 ja GTX 1050 tulivat, niin eipä sitä ole käytettyjä niin paljon tullut osteltua.

Hauskinta on että kuvanlaadussa olevat erot ultran ja very high välillä ovat monessa tapauksessa hyvin olemattomat, mutta suorituskyky penaltyä tulee erittäin paljon. Peleissä on muutenkin paljon lisäefektejä jotka ovat hyvin raskaita, mutta eivät tuo helposti huomattavaa lisäystä ulkonäköön. Kaikki huomaavat jos pelissä oi ole hyvät tekstuurit, mutta ei moni huomaa heti että pelistä puuttuu uusinta tekniikka olevat varjot, tai valaistus.

Onhan näitäkin pelejä ollut , jossa heti foorumeilla huudellaan että huonosti optiomoitu yms. Peli joka ei näytä parhaalta ei voi missään nimessä pyöriä niin huonosti kun se pyörii. Noh voihan se, kun siihen on lyöty niin paljon kaikkea raskaita efektejä jotka kaikki tiputtavat suorituskykyä. Ongelma on vain että käyttäjän silmä ei helposti niitä raskaimpia suorituskykyä laskevia efektejä näe.

Esimerkkinä voidaan ottaa vaikka Fallout 4:ssä käytetty Godrays. Raskas efekti joka parhaalla asetuksella tiputtaa paljon suorituskykyä. Noh, ei se pelistä hyvännäköstä tehnyt. Nämä tälläiset efektit ovatkin enemmän mausteita jota pitäisi käyttää vasta kun varsinainen pelimoottori ja grafikka on sillä tasolla että suorituskyky on riittävä.

Efekti jossa puusta irtoaa tuulen mukana lehtiä on hieno, mutta pikkaisen syö sitä immersiota jos itse puun oksat ei heilu sen tuulen mukana. Eli ensin puu/oksat heilumaan tuulen mukana, sitte vasta irtoavat lehdet :)

Näin, pääsin näppärästi aiheesta toiseen :)

Edelleen, pelaan Witcher 3:sta mieluummin Nvidialla, koska hiukset voittaa muut efektit :)

Kappas, nyt vasta huomasin että se oli Ti. Joka tapauksessa RX 560 2 Gt on hinnoiteltu halvemmaksi kuin GTX 1050 2 Gt ja 4 Gt:nkin hinta on lähempänä sitä kuin 1050 Ti:tä

Joo, AMD kilpailee hinnalla. Pidemmällä aikavälillä tämä on pahasta bisnekselle ja pitäisi saada niitä korkean katteen high-end -malleja.

Kuitenkin AMD on ollut pioneeri tuolla alhaisemmassa keskiluokassa ja vasta nyt Nvidialla on siellä kunnon kilpailua.

--

AMD:ssä kiehtoo Freesync ja kilpailukykyinen hinnoittelu. Vulkan olisi tosi hieno, mutta pidän sitä enemmän hypenä ja kaksi viikkoa sitten eräs Vulkan-peli kaatuili jatkuvasti. Viime vuonna AMD:n ajurit kaatuilivat vähintään kerran viikossa. Tänä vuonna ei tätä ongelmaa ole ollut, mutta paha maku jäi jo suuhun.

Nvidiassa on sitten paljon parempi ajurituki, malleja löytyy joka suorituskykyluokkaan ja yleisesti Nvidia kuluttaa vähemmän virtaa (tämä kyllä harvoin vaikuttaa omaan ostopäätökseen, mutta näitä voi ostaa kevyemmällä (=halvemmalla) jäähyllä). Myös PhysX ja CUDA olivat joskus tärkeitä, mutta ne on kovin vähissä nykyisissä peleissä / softissa. Lisäksi Samsungilta tulee tänä vuonna G-sync -pelimonitorit ja jos ne on hinnoiteltu oikein, niin oma vaaka kallistuu seuraavan näytönohjainhankinnan aikaan Nvidian puolelle.

Juuri nyt minulla on molempien valmistajien näytönohjaimet. Pelikoneessa (profiili) AMD. Freesync :love:
 
Jos sille olisi kunnon vastusta, niin ei se maksaisikaan. Tosin tämä on taas näitä olkiukkoja, koska kun halutaan sulkea silmänsä rumalta totuudelta: Nvidia hinnoittelee high-endinsä ihan miten lystää; käyttäjät saavat maksaa extraa Founder's Editioneista, jotka eivät olla millään lailla parempia, mutta ovat markkinoilla ensin. Jatketaan tosiaan toisessa väittelyketjussa, jos Nvidia niin kovasti kiinnostaa.

Vegaan tämä liittyy edelleen siten, että pitäisi saada niitä $400-$500 kilpailukykyisiä kortteja myös AMD:ltä. Hinnat laskisi ja 1440p-monitorit yleistyisi.

Jatketaan vaan täällä =P

En minä sitä kiellä etteikö joku Titan XPpPp olisi ylihinnoiteltu, mutta miten se liittyy millään tavalla noihin normaalisegmentin kortteihin. Överimallit on överimalleja myös hinnoiltaan. Kyllähän joku 295X makso 1500 dollaria starttihinnaltaan ja tarjos sen jonku 30% lisätehoa 290x malliin verrattuna. Se, että Nvidia on lisännyt malliston yläpäähän kalliita kortteja ei merkitte mitään tässä hintakeskustelussa.

Jos taas aletaan kattelemaan GTX 60/70/80 mallin kortteja nii pelkkiä hintoja tuijottelemalla saadaan varmasti paha mieli aikaseksi. Tuossa on vaan hyvä oikeasti katella myös sitä suhteellista tehonlisäystä mikä on onnistuttu saavuttamaan tämän sukupolven aikana. Hyppäys 1000 sarjaan on huomattava, varsinki jos miettii minkälaisia "hyppäyksiä" esim. CPU puolella tehdään.
Vertaa tehonlisäystä(vrt. edellinen malli) ja hintoja:

GTX 760 -> 960 -> 1060
113% -> 110% -> 180%
249$ -> 199$ -> 299$

GTX 770 -> 970 -> 1070
113% -> 143% -> 155%
399$ -> 329$ -> 379$

GTX 780 -> 980 -> 1080
124% -> 138% -> 160%
649$ -> 549$ -> 599$


Tee omat tulkintas näistä numeroista. Ei tuo nyt mitenkään päin nyt näytä minusta miltää ryöstöhinnoittelulta.
 
Jatketaan vaan täällä =P

En minä sitä kiellä etteikö joku Titan XPpPp olisi ylihinnoiteltu, mutta miten se liittyy millään tavalla noihin normaalisegmentin kortteihin. Överimallit on överimalleja myös hinnoiltaan. Kyllähän joku 295X makso 1500 dollaria starttihinnaltaan ja tarjos sen jonku 30% lisätehoa 290x malliin verrattuna. Se, että Nvidia on lisännyt malliston yläpäähän kalliita kortteja ei merkitte mitään tässä hintakeskustelussa.

Jos taas aletaan kattelemaan GTX 60/70/80 mallin kortteja nii pelkkiä hintoja tuijottelemalla saadaan varmasti paha mieli aikaseksi. Tuossa on vaan hyvä oikeasti katella myös sitä suhteellista tehonlisäystä mikä on onnistuttu saavuttamaan tämän sukupolven aikana. Hyppäys 1000 sarjaan on huomattava, varsinki jos miettii minkälaisia "hyppäyksiä" esim. CPU puolella tehdään.
Vertaa tehonlisäystä(vrt. edellinen malli) ja hintoja:

GTX 760 -> 960 -> 1060
113% -> 110% -> 180%
249$ -> 199$ -> 299$

GTX 770 -> 970 -> 1070
113% -> 143% -> 155%
399$ -> 329$ -> 379$

GTX 780 -> 980 -> 1080
124% -> 138% -> 160%
649$ -> 549$ -> 599$


Tee omat tulkintas näistä numeroista. Ei tuo nyt mitenkään päin nyt näytä minusta miltää ryöstöhinnoittelulta.

GTX 760 laski $249->$219
GTX 770 laski $399->$329
GTX 780 laski $650->$499

heti kuin AMD julkaisi kilpailevat näytönohjaimensa. Itsehän näen, että tuossa oli ilmaa hinnoissa.


..ja hinnat julkaisussa olivat ihan eri GTX 10xx-sarjalle..

GTX 1080 : $699
GTX 1070 : $449
GTX 1060 : $299 (tämä sinulla oli oikein)
 
Nuo hinnat oli suoraan TPU:n databasesta. Näköjää päin prinkkalaa sielä nuo hinnat merkitty. Ihmettelinki et ompa muka ollut halpaa jenkeissä.

Aika pian nuokin hinnat laski:
GTX 1080 : $699 -> $599 -> $499
GTX 1070 : $449 > $379
GTX 1060 : $299 -> $249

Hinnoissa on ilmaa. Niissä ei olisi, jos AMD:llä olisi jotain samassa hintaluokassa.

Mielestäni varsinkin tuon GTX 1080:n alati laskeva hinta on merkki siitä, että laitetaan mitä halutaan hintalappuun, kun se kilpailee vain omia malleja vastaan.
 
Aika pian nuokin hinnat laski:
GTX 1080 : $699 -> $599 -> $499
GTX 1070 : $449 > $379
GTX 1060 : $299 -> $249

Hinnoissa on ilmaa. Niissä ei olisi, jos AMD:llä olisi jotain samassa hintaluokassa.

Mielestäni varsinkin tuon GTX 1080:n alati laskeva hinta on merkki siitä, että laitetaan mitä halutaan hintalappuun, kun se kilpailee vain omia malleja vastaan.
No tuotteita on kyl tapana myyä aina aluksi korkeammalla hinnalla jo ihan sen vuoksi, että niitä ei oo aluksi saatavilla ku innokkaimmille ja niiltähän voi nyhtää mitä vaan. Tätä tuskin kilpailu älyttömästi muuttais oli sit tarjolla korttia tahi ei.

Ja kyllähän AMD:llä on ollut tuohon 1060 kategoriaan tarjolla koko ajan jotain, 290/x, 390/x ja 480. Kaikki hinnoiteltu sinne 280-360e tienoille since 2015 marraskuun ku aloin ite hintoja seuraileen.
 
No tuotteita on kyl tapana myyä aina aluksi korkeammalla hinnalla jo ihan sen vuoksi, että niitä ei oo aluksi saatavilla ku innokkaimmille ja niiltähän voi nyhtää mitä vaan. Tätä tuskin kilpailu älyttömästi muuttais oli sit tarjolla korttia tahi ei.

Ja kyllähän AMD:llä on ollut tuohon 1060 kategoriaan tarjolla koko ajan jotain, 290/x, 390/x ja 480. Kaikki hinnoiteltu sinne 280-360e tienoille since 2015 marraskuun ku aloin ite hintoja seuraileen.

Toki kilpailulla on merkitystä. Ei AMD voi nyt myydä GTX 1080:n tehoista Vega-mallia yli $500. Ei kukaan osta sitä vaikka $700 hintaan, kun Nvidialla on halvempi vaihtoehto..

Jos AMD:llä olisi ollut vaihtoehto noille kaikille, niin ei niistä olisi maksettu ylihintaa. GTX 1060:lle oli, niin aika pitkälle se hinta on ollut sama:
trend.gpu.chipset.radeon-rx-480.ad024d07fd9265477be8a7c387bae9cb.png

RX 480 8GB


trend.gpu.chipset.geforce-gtx-1060-6gb.a7bbc0135db82ea95fe2b83eb0b11ae5.png

GTX 1060 6 GB


Ei mitään suurta hinnan hyppelyä alussa. Kun oli punainen vastine heti saatavilla.
 
Kuulema 480 ja 580 kortteja on hankala saada kun mainerit ostavat ne kaikki. Ihmekään jos Steamin luvut muuttuvat koko ajan nVidialle kun AMD puoli ei saa kortteja koska ne menevät mainereille.
 
Jos näin on, niin tuohan on AMD:n kannalta hyvä, kun kauppa käy. :tup:
Ei ole, koska jossain vaiheessa mainerit dumppaavat ne lähes paskaksi ajetut kortit halvalla markkinoille ja sekoittavat sen. Ja kun niitä porukka ostaa ja ne hajoavat nopeasti, niin AMD saa huonon maineen kun "Se kortti hajosi heti". Noita kortteja ei ole edes suunniteltu 24/7 ajoon 100% kuormalla pitkäaikaisesti kuten mainerit tekevät.

Ja se pakottaa pelaajat ostamaan nVidiaa (johon mainerit eivät kuulema koske) eli valinnanvara ja vapaus kärsivät pahasti
 
Ei ole, koska jossain vaiheessa mainerit dumppaavat ne lähes paskaksi ajetut kortit halvalla markkinoille ja sekoittavat sen. Ja kun niitä porukka ostaa ja ne hajoavat nopeasti, niin AMD saa huonon maineen kun "Se kortti hajosi heti". Noita kortteja ei ole edes suunniteltu 24/7 ajoon 100% kuormalla pitkäaikaisesti kuten mainerit tekevät.

Ja se pakottaa pelaajat ostamaan nVidiaa (johon mainerit eivät kuulema koske) eli valinnanvara ja vapaus kärsivät pahasti

No nyt on jo aika tuuheaa mutua:facepalm:

GTX 1070 tällä hetkellä paras bang for buck mainauskortti ja AMD:ltä ainoastaan RX480 8GB näyttäs olevan edes jotenkin kannattava tuohon hommaan.
NiceHash
 
No nyt on jo aika tuuheaa mutua:facepalm:

GTX 1070 tällä hetkellä paras bang for buck mainauskortti ja AMD:ltä ainoastaan RX480 8GB näyttäs olevan edes jotenkin kannattava tuohon hommaan.
NiceHash
Kiva saitti. Virustorjunta blokkasi sen heti haitallisena

EDIT: Kyse on ilmeisesti Ethereum mainaiksesta ja kun sivustoja siitä katseli, niin en ole löytänyt vielä yhtään sivua jonka suosituslistalla olisi nVidian kortteja. Ei tietenkään sano, ettei niitäkin voisi olla, mutta ei vaan osu kohdalle.
 
Kiva saitti. Virustorjunta blokkasi sen heti haitallisena

On sulla mielenkiintoinen virustutka, kun sopivasti blokkaamassa kun joku tulee vähän faktaa laittamaan.

Ehkä parempi että et tule tänne huutelemaan mitään mainauksista jos et edes Nicehashia tiedä:facepalm:

PS: ja jos edelleen pelottaa avata niin tuo linkki johdattaa laskuriin jolla voit laskea tuoton ja kulut mainaukselle kullakin näytönohjaimella. Ei tarvitse päästä arpoa kun voi laskea;)
 
On sulla mielenkiintoinen virustutka, kun sopivasti blokkaamassa kun joku tulee vähän faktaa laittamaan.

Ehkä parempi että et tule tänne huutelemaan mitään mainauksista jos et edes Nicehashia tiedä:facepalm:

PS: ja jos edelleen pelottaa avata niin tuo linkki johdattaa laskuriin jolla voit laskea tuoton ja kulut mainaukselle kullakin näytönohjaimella. Ei tarvitse päästä arpoa kun voi laskea;)
Ihan F-Securella mennään eli ei kannata keuhkota siellä turhan päiten.
 
Erilliset virustutkat vuonna 2017, Windows 10 ja Defenderin aikakaudella:kahvi:

Lisätään vielä, että ei ne loppunajetut kortit markkinoille päädy jos niissä takuu voimassa vaan menevät vaihtoon. Takuuajan jälkeen ovatkin jo sitten 3v vanhaa serjätettä josta voi hyvällä lykyllä parikymppiä saada.
Kun oikein kovasti tahtoo jotain fanittaa niin meinaa ne faktat monella unohtua matkasta siinä huumassa.
 
  • Tykkää
Reactions: The
No nyt on jo aika tuuheaa mutua:facepalm:

GTX 1070 tällä hetkellä paras bang for buck mainauskortti ja AMD:ltä ainoastaan RX480 8GB näyttäs olevan edes jotenkin kannattava tuohon hommaan.
NiceHash

Etherum foorumia katsomalla 1070 on hyvä kortti mainaukseen, mutta polaris on se bang/buck kortti. Sille on kummasti jaossa modattuja bioksia mainausta ajatellen. Ne kun alivoltittuu ihan mukavasti.
 
  • Tykkää
Reactions: Uke
On sulla mielenkiintoinen virustutka, kun sopivasti blokkaamassa kun joku tulee vähän faktaa laittamaan.

Ehkä parempi että et tule tänne huutelemaan mitään mainauksista jos et edes Nicehashia tiedä:facepalm:

PS: ja jos edelleen pelottaa avata niin tuo linkki johdattaa laskuriin jolla voit laskea tuoton ja kulut mainaukselle kullakin näytönohjaimella. Ei tarvitse päästä arpoa kun voi laskea;)
Itse sivu on ok Virus Totalinkin mukaan mutta se laskuri voi olla sen kaltainen sovellus että käyttä selaimessa jotain omianisuutta joka on laitetu tunnettujen tietourva-aukkojen vuoksi mustalle listalle.
 
Erilliset virustutkat vuonna 2017, Windows 10 ja Defenderin aikakaudella:kahvi:

Lisätään vielä, että ei ne loppunajetut kortit markkinoille päädy jos niissä takuu voimassa vaan menevät vaihtoon. Takuuajan jälkeen ovatkin jo sitten 3v vanhaa serjätettä josta voi hyvällä lykyllä parikymppiä saada.
Kun oikein kovasti tahtoo jotain fanittaa niin meinaa ne faktat monella unohtua matkasta siinä huumassa.
No se että näytönohjain mainaaja grillaa näytönohjaimen tahallaan paskaksi ja sitten teekee takuupetosen jonka kulut näytönohajain valmistaja joutuu laittamaan uusien näytönohjaimien hintoihin on vielä törkeämpi temppu kun siten sinä maksatat oman mainauksesi toisilla uuden näytönohjaimen ostajilla.

Minä olen sitä mieltä että mainaajien pitäisi maksaa omat mainauksensa eikä kusettaa raha toisilta mainauksensa maksamiseen.

Kumpikin näytönohjainvalmistaja tekee vartavasten kortteja raskaaseen laskentakäyttöön ne on mitoitettu kestämään sen osta sellainen äläkä kuseta rahaa toisilta pelinäytönohjaimen ostajilta.
 
Viimeksi muokattu:
En viitti tehdä uutta aihetta tälle. Mitä ihmettä käytettyjen AMD näyttisten hinnoittelussa on menossa? :jd:
Onko se uus räxä saatava nyt heti paikalla, vai mistä on kyse? Tuliko se jotenkin uutisena kaivostyöläisille yhtäkkiä, että AMD on hyvä siinä käytössä? Eikös se ole ollut tiedossa vuosikaudet.
Tarttee varmaan harkita jotain gtx 970:stä sitten.

Erilliset virustutkat vuonna 2017, Windows 10 ja Defenderin aikakaudella:kahvi:
...Kyllä? Mikkisoftan viruskanta kulkee joku kolme päivää perässä. Ainakin viimeksi, kun tarkastin.
 
En viitti tehdä uutta aihetta tälle. Mitä ihmettä käytettyjen AMD näyttisten hinnoittelussa on menossa? :jd:
Onko se uus räxä saatava nyt heti paikalla, vai mistä on kyse? Tuliko se jotenkin uutisena kaivostyöläisille yhtäkkiä, että AMD on hyvä siinä käytössä? Eikös se ole ollut tiedossa vuosikaudet.
Kyse taisi olla vain ethereum-mainauksen suosion noususta kun useampi ja useampi tajuaa, että se on suunniteltu mahdollisimman vaikeasti louhittavaksi ASICeilla
 
Viimeksi muokattu:
Äläpäs @hsalonen taas aloita tuota Mantle/Vulkan-valitusvirttä. Sitä on tässä threadissa käyty jo vaikka kuinka paljon ja argumentit Vulkanin surkeudesta jäivät aika torsoiksi. Tällä hetkellä eletään joo Dx-maailmassa, mutta tulevaisuus on avointen rajapintojen. Microsoft ei ikinä tule DirectX:äänsä avoimeksi muuttamaan, koska on yksi heidän tärkeimmistä strategisista tukijaloistaan pitää käyttäjät heidän omassa ekosysteemissään (Windows/Xbox).

Maailma kuitenkin muuttuu ja jatkuvasti kasvava rautadiversiteetti pakottaa siirtymään avoimiin rajapintaratkaisuihin. OpenGL on jo nyt käytännössä mobiilipuoli ja vaikka se meidän täällä meuhkaavien mielestä on pelleilyä, niin siellä on valtavat käyttäjämassat takana. Vulkan julkaistiin vasta vähän yli vuosi sitten ja kaikki vähänkään merkittävät pelurit ovat sille tukensa antaneet. Pian kaikissa tärkeimmissä pelimoottoreissa on sille tuki (viimeisin päivitys on CryEngine 5.4 Vulkan-tuki ensi kuussa). Ja mitä nyt kehittäjäfoorumeilla noita lukenut, niin moottorituen jälkeen se käytännön Vulkan-pelitoteutus ei ole paljoa sen kummempaa kuin muillakaan rajapinnoilla. Vulkan on tehokas ja tuki löytyy mobiilipuolelta, Windowseista, Linuxeista, Nintendosta ja teknisesti sitä tukisi PS:kin, joten kovin vaikea valinta tuo ei kehittäjille ole? Kelkka on kääntynyt nyt hyvin nopeasti vanhasta "kirjoitetaan DX-peli, joka portataan muualle" siihen että kirjoitetaan jatkossa "Vulkan-peli", joka portataan Xboxille. On turha spekuloida sitä tuleeko Vulkan vai ei. Se tulee ja valtaa markkinat ennemmin tai myöhemmin haluaa MS sitä tai ei.

Jatkuu täällä ketjussa, tai toistuu täällä.

Tuota vaihtelevaa peliympäristöä pelintekijät taklaavat käyttämällä pelimoottoreita. Ei taida enää ketään tehdä PC-peliä täysin itse, käyttämättä jotain pelimoottoria. Vulkan olisi siis rajapintana turha, mutta kuten olet jo pariin otteeseen sanonut, se on löytänyt tiensä suosituimpiin pelimoottoreihinkin.

Minähän edelleen ennustan, että pelimoottoreista valitaan Windowsille se DX-version buildi, koska se on pisimmälle optimoitu. Vulkan-versioita voi sitten laittaa Linuxille, SteamOS:ille, Mac OS:lle ja muille marginaalikäyttöjärjestelmille. Näin saadaan tuki kaikille järjestelmille, eikä API:ssa ole suurta overheadia. Mutta 90%+ pelaajista käyttää sitä Windows ja DirectX -versiota, joten Vulkan jää taas pienen piirin iloksi.
 
Mantle pelejä ei montaa tullut, BF4 tulee mieleen. Siulta vaan nyt katosi se asian ydin tai sitten et ole kovin hyvin perillä noista rajapinnoista. Eli Vulcan on Mantlen tulosta ja Vulcanille on jo jokunen peli. Vulcan taas on periaatteessa OpenGL suoraa jatkoa ja onhan noita OpenGL pelejäkin julkaistu. Joten en näkisi mitään syytä etteikö toi Vulcan tulisi yleistymään. Se on on saatavilla käytännössä kaikille alustoille, androidia myöten.

Jos sinulta pääsi tuhnu, niin ei sitä kaikille tarvi kertoa. Itse jaksan kyllä virallisia pelikortteja odottaa ja katson sitten että onko aihetta päästellä tuhnuja.

Jatketaan mekin täällä, vaikka jotenkin tuntuu, että keskustelun taso laskee hieman.

Ensinnäkin, se on Vulkan, ei Vulcan. Toinen on rotu Star Trekissä, toinen on API. Olen ollut ATI:n kehittäjäohjelmassa joskus, tosin vaan lueskelin foorumeita ja en tehnyt mitään, joten hyvin olen selvillä, mitä ne API:t ovat. Kannattaa sinunkin kerrata, vaikka Wikipediasta.

Lisäksi viittasin Vega-julkaisuun tuhnuna, jolla tarkoitin, että sieltä tuli kortti, joka throttlaa vakiokelloilla ja hädintuskin saavuttaa viime vuoden Nvidian huippumallin tehot tuottaen samalla järkyttävästi lämpöä ja imien paljon virtaa. Se tarkoittaa näin rautalangasta väännettynä, että korttia on tehtaalla hieman ylikellotettu, ja se käy suorituskykynsä rajoilla. Se taas kertoo, että ajurioptimoinnit ovat ainoa keinoa parantaa suorituskykyä - ja tilanne näyttää todella huonolta AMD:n suhteen. En jaksa piirtää asiasta kuvaa, mutta joku varmasti selittää, mitä eroa on pieruhuumorilla ja metaforalla - ja miten AMD:n julkaisu ei ollut täysi menestys, jos kysyt kauniisti.
 
Minähän edelleen ennustan, että pelimoottoreista valitaan Windowsille se DX-version buildi, koska se on pisimmälle optimoitu. Vulkan-versioita voi sitten laittaa Linuxille, SteamOS:ille, Mac OS:lle ja muille marginaalikäyttöjärjestelmille. Näin saadaan tuki kaikille järjestelmille, eikä API:ssa ole suurta overheadia. Mutta 90%+ pelaajista käyttää sitä Windows ja DirectX -versiota, joten Vulkan jää taas pienen piirin iloksi.

Sinähän toki saat ennustaa mitä haluat mutta totuus on se että pelaaminen on siirtymässä mobiili puolelle yhä kiihtyvällä tahdilla, mobiili puolelta pelitalot sitä rahaa nykyisin tahkoavat ja siellä EI tunneta mitään DirectX versioita. Se on täysin Vulkanin/OpenGL:n hallussa se maailma.

Lisäksi viittasin Vega-julkaisuun tuhnuna, jolla tarkoitin, että sieltä tuli kortti, joka throttlaa vakiokelloilla ja hädintuskin saavuttaa viime vuoden Nvidian huippumallin tehot tuottaen samalla järkyttävästi lämpöä ja imien paljon virtaa. Se tarkoittaa näin rautalangasta väännettynä, että korttia on tehtaalla hieman ylikellotettu, ja se käy suorituskykynsä rajoilla. Se taas kertoo, että ajurioptimoinnit ovat ainoa keinoa parantaa suorituskykyä - ja tilanne näyttää todella huonolta AMD:n suhteen. En jaksa piirtää asiasta kuvaa, mutta joku varmasti selittää, mitä eroa on pieruhuumorilla ja metaforalla - ja miten AMD:n julkaisu ei ollut täysi menestys, jos kysyt kauniisti.

Me ei tiedetä missä kunnossa ne ajurit on. Itse veikkaan että aika huonossa peli puolella. Eiköhän AMD ole pistäny kaikki paukut tuon OpenCL puolen kehittämiseen että se on vakaa ja suorituskyky kunnossa.
Pelipuoli saattaa olla vielä levällään ja virranhallinta mättää pahastikin.
 
Vegan mahdolliseen floppaamiseen sen kummemmin kommentoimatta kannattaa näitä lausahduksia heitellessä

mikäli haluaa AMD:n tekevän pelinäytönohjaimia jatkossakin (kilpailukykyisesti).

ottaa huomioon että AMD tekee jo nyt pelinäytönohjaimia kilpailukykyisesti. Siellä segmentin puoliskossa missä saa rahaa massoilta.
 
Vegan mahdolliseen floppaamiseen sen kummemmin kommentoimatta kannattaa näitä lausahduksia heitellessä



ottaa huomioon että AMD tekee jo nyt pelinäytönohjaimia kilpailukykyisesti. Siellä segmentin puoliskossa missä saa rahaa massoilta.

Totta, hyvä tarkennus. Mutta tuolla logiikalla ei kannattaisi tehdä ollenkaan suorituskykyisiä ja kalliimpia pelinäytönohjaimia, jos siellä ei kuitenkaan suorituskyky riitä.
 
Sinähän toki saat ennustaa mitä haluat mutta totuus on se että pelaaminen on siirtymässä mobiili puolelle yhä kiihtyvällä tahdilla, mobiili puolelta pelitalot sitä rahaa nykyisin tahkoavat ja siellä EI tunneta mitään DirectX versioita. Se on täysin Vulkanin/OpenGL:n hallussa se maailma.

..ja tämän takia kannattaa osta Vega, koska???

(ja mobiilipeleissä se grafiikkakerros on abstraktoitu, ei siellä kukaan käytä mitään APIa suoraan)

AMD:n puhelimia odotellessa :vihellys:

Me ei tiedetä missä kunnossa ne ajurit on. Itse veikkaan että aika huonossa peli puolella. Eiköhän AMD ole pistäny kaikki paukut tuon OpenCL puolen kehittämiseen että se on vakaa ja suorituskyky kunnossa.
Pelipuoli saattaa olla vielä levällään ja virranhallinta mättää pahastikin.

Huoh. Nyt voisit lukea edes sen Wikipedian artikkelin throttlauksesta. Tämä on ihan turhaa käydä väittelyä, kun et osaa edes perusasioita:
Dynamic frequency scaling - Wikipedia

Ei sitä virranhallintaa voida tehdä kuin alikellottamalla grafiikkaprosessoria. Ei tästä tule missään skenaariossa lisää tehoa, päinvastoin..
 
Jatkuu täällä ketjussa, tai toistuu täällä.

Tuota vaihtelevaa peliympäristöä pelintekijät taklaavat käyttämällä pelimoottoreita. Ei taida enää ketään tehdä PC-peliä täysin itse, käyttämättä jotain pelimoottoria. Vulkan olisi siis rajapintana turha, mutta kuten olet jo pariin otteeseen sanonut, se on löytänyt tiensä suosituimpiin pelimoottoreihinkin.

Minähän edelleen ennustan, että pelimoottoreista valitaan Windowsille se DX-version buildi, koska se on pisimmälle optimoitu. Vulkan-versioita voi sitten laittaa Linuxille, SteamOS:ille, Mac OS:lle ja muille marginaalikäyttöjärjestelmille. Näin saadaan tuki kaikille järjestelmille, eikä API:ssa ole suurta overheadia. Mutta 90%+ pelaajista käyttää sitä Windows ja DirectX -versiota, joten Vulkan jää taas pienen piirin iloksi.
Ennustellahan aina voi, mutta jotkut järkevät perustelut olisi hyvä olla. Varmaan tällä hetkellä se DX-buildi voi olla pisimmälle optimoitu, mutta DX nyt onkin pyörinyt kuvioissa sen parikymmentä vuotta. Kannattaa ihan uteliaisuudesta hieman seurata tuon Vulkanin etenemistä, vauhti on ollut yhteen vuoteen nähden melkoinen ja se on otettu hyvin vastaan kehittäjäpiireissä. Doom on tietenkin se nätein esimerkki mikä pistää miettimään myös tuon Dx-buildin optimointien merkitystä josko sellaista etua edes käytännössä onkaan, uusia ja vanhoja Serious Sameja voi pelailla Vulkanilla, uusin Warhammer tukee sitä ja noita näyttäisi nyt tulevan koko ajan lisää. Nintendoa en pitäisi marginaalikäyttöjärjestelmänä, enkä myöskään Androidia vaikka käyttöliittymä voikin olla erilainen. Playstation tukee teknisellä tasolla Vulkania, mutta muuten vielä omat rajapinnat. Strategisesti MS:ää vastaan Sonylle voisi kuitenkin olla hyötyä lisätä virallinen Vulkan-tuki PS:lle...saas nähdä.

Pitkän päälle se Windowsin valta-asema tulee häviämään avoimien ratkaisujen tieltä. Siihen ei tarvitsisi kuin sellainen uutinen että Blizzard ilmoittaisi Linux-tuestaan peleissä, niin vyöry alkaisi. Blizzard sattuu olemaan myös Vulkan-kannattajajäsen eli mahdoton ajatus tämä ei ole ollenkaan. Joka tapauksessa ajan kanssa Windowsin merkitys tulee kuihtumaan niin kuin sille on käymässä jo palvelinpuolella + mobiilipuolesta tuli ihan pannukakku. Kun nyt tarkemmin ajattelee, niin ainoa pakottava syy käyttää kotikoneissa Windowsia on tosiaan pelit. Nykyään jo vanha pappakin osaa asentaa Linuxin koneeseen tai jos ei sitä asennusmuistitikkua osaa sinne laittaa, niin joku sen voi siihen laittaa. Koneen ostossa säästää sen satasen ja etenkin vanhat koneet saa uudestaan henkiin kun vaihtaa Winkkarin Linuxiin. Näitä olen jo kymmeniin tuttavien, kaverinkaverin, naapurinmummon koneisiin laittanut eikä ole pahemmin tarvinnut taakse katsoa. Koneet käy ja kukkuu, ovat helppokäyttöisiä eikä tarvitse mikä-tää-virus/spyware/mikälie-ikkuna-oikein-on?-tukipuhelimena olla. Aikaa tähän voi mennä, mutta sitä junaa ei tule kukaan pysäyttämään. Vulkan on yksi askel joka tulee tätä muutosta jouduttamaan.
 
..ja tämän takia kannattaa osta Vega, koska???

(ja mobiilipeleissä se grafiikkakerros on abstraktoitu, ei siellä kukaan käytä mitään APIa suoraan)

AMD:n puhelimia odotellessa :vihellys:

Hyvä esimerkki siitä kun argumentit loppuu niin vaihdetaan idiot-moodi päälle.

Keskustelu siirtyi iloisesti Vagasta rajapintoihin ja sinä aloit ennustajaksi johon minä vastasin.
 
Totta, hyvä tarkennus. Mutta tuolla logiikalla ei kannattaisi tehdä ollenkaan suorituskykyisiä ja kalliimpia pelinäytönohjaimia, jos siellä ei kuitenkaan suorituskyky riitä.
Millä logiikalla? Kyllä sinne high-end markkinoille kannattaa työntää jotain jos on jotain kilpailukykyistä työnnettävää. Jos tehot eivät riitä tai hinnalla ei voida kilpailla niin sittenhän on aika selvää miten tulee käymään.

Tässä vaiheessa kaikki on kuitenkin vielä spekulointia koska mitään muuta varsinaista faktaa ei tiedetä kuin että pelimallia edeltävä FE saa aika sekavia tuloksia testeissä ja että sama kortti syö virtaa kuin sika ennen jouluteurastusta. Uskon että suorituskykyä peleissä voi vielä ajureilla parantaa pelimallia varten mutta tuo jälkimmäinen on se mistä olen itse enemmän huolissani. Se kun tarkoittaa vähintäänkin sitä että RX Vegaa ei juurikaan kelloteta. Ja tämä taas tarkoittaa että vaikka se pääsisi tehojen puolesta liki 1080ti tai Pascal Titaneita niin ne karkaavat viimeistään kellotettaessa taas sen pykälän ylemmäs ollen SILTI viileämpiä ja syöden vähemmän virtaa.
 
Vegan mahdolliseen floppaamiseen sen kummemmin kommentoimatta kannattaa näitä lausahduksia heitellessä
..
ottaa huomioon että AMD tekee jo nyt pelinäytönohjaimia kilpailukykyisesti. Siellä segmentin puoliskossa missä saa rahaa massoilta.

Markkinaosuus kertoo muuta. Tuolla on Intelin integroitu ennen mitään tuoretta AMD:n näytönohjainta:
Steam Hardware & Software Survey

Kyllä tuolla pelaavat ovat ostaneet Nvidiaa ja siellä on kaikki vuoden sisään julkaistut Nvidiat edustettuina, jopa GTX 1050 , GTX 1050 Ti ja GTX 1060. Nämä ovat siinä kuluttajan sweet spotissa.

Kun 1440p-pelaaminen yleistyy, AMD häviää pelin, jos Vegasta tulee floppi. Näyttäisi nyt olevan hinnoittelusta kiinni.
 
Pitkän päälle se Windowsin valta-asema tulee häviämään avoimien ratkaisujen tieltä. Siihen ei tarvitsisi kuin sellainen uutinen että Blizzard ilmoittaisi Linux-tuestaan peleissä, niin vyöry alkaisi. Blizzard sattuu olemaan myös Vulkan-kannattajajäsen eli mahdoton ajatus tämä ei ole ollenkaan. Joka tapauksessa ajan kanssa Windowsin merkitys tulee kuihtumaan niin kuin sille on käymässä jo palvelinpuolella + mobiilipuolesta tuli ihan pannukakku. Kun nyt tarkemmin ajattelee, niin ainoa pakottava syy käyttää kotikoneissa Windowsia on tosiaan pelit. Nykyään jo vanha pappakin osaa asentaa Linuxin koneeseen tai jos ei sitä asennusmuistitikkua osaa sinne laittaa, niin joku sen voi siihen laittaa. Koneen ostossa säästää sen satasen ja etenkin vanhat koneet saa uudestaan henkiin kun vaihtaa Winkkarin Linuxiin. Näitä olen jo kymmeniin tuttavien, kaverinkaverin, naapurinmummon koneisiin laittanut eikä ole pahemmin tarvinnut taakse katsoa. Koneet käy ja kukkuu, ovat helppokäyttöisiä eikä tarvitse mikä-tää-virus/spyware/mikälie-ikkuna-oikein-on?-tukipuhelimena olla. Aikaa tähän voi mennä, mutta sitä junaa ei tule kukaan pysäyttämään. Vulkan on yksi askel joka tulee tätä muutosta jouduttamaan.

Tuohon kun teet s/Vulkan/SteamOS/ niin ollaankin jo huomattu, että tällainen hype nousi taas pari vuotta sitten ja lässähti omaan mahdottomuuteensa.
 
Kun 1440p-pelaaminen yleistyy, AMD häviää pelin, jos Vegasta tulee floppi. Näyttäisi nyt olevan hinnoittelusta kiinni.

Jos yleistyy.
AMD on kovasti ollut ajamassa kansaa 4k pelaamiseen (Demonnut Vegaa/Ryzenia pääasiassa 4k resolla). Ottaen huomioon että 4k näyttöjen hinnat alkaa olla jo ihan siedettäviä, niin kyllä itse ennustan että tuo 1440p jää tuhnuksi. (Kun nyt on alettu ennustamaan)
Itse jään mielenkiinnolla odottamaan juurikin noita 4k pelitestejä koska seuraava näyttö tulee olemaan suurella todennäköisyydellä 4k näyttö.
 
Millä logiikalla? Kyllä sinne high-end markkinoille kannattaa työntää jotain jos on jotain kilpailukykyistä työnnettävää. Jos tehot eivät riitä tai hinnalla ei voida kilpailla niin sittenhän on aika selvää miten tulee käymään.

Tässä vaiheessa kaikki on kuitenkin vielä spekulointia koska mitään muuta varsinaista faktaa ei tiedetä kuin että pelimallia edeltävä FE saa aika sekavia tuloksia testeissä ja että sama kortti syö virtaa kuin sika ennen jouluteurastusta. Uskon että suorituskykyä peleissä voi vielä ajureilla parantaa pelimallia varten mutta tuo jälkimmäinen on se mistä olen itse enemmän huolissani. Se kun tarkoittaa vähintäänkin sitä että RX Vegaa ei juurikaan kelloteta. Ja tämä taas tarkoittaa että vaikka se pääsisi tehojen puolesta liki 1080ti tai Pascal Titaneita niin ne karkaavat viimeistään kellotettaessa taas sen pykälän ylemmäs ollen SILTI viileämpiä ja syöden vähemmän virtaa.
No spekuloida aina voi, mutta pitää muistaa että 1080Ti alkaa olla jo tappiin asti viritetty Pascal. Testeissä pelikuormalla voi GPU haukata sen lähemmäs 300W, ylikellotettuna voi piikata 360W ja käy lämpimämpänä kuin kamiinoina pidetyt Furyt. Toisin sanoen ei se Nvidia mitenkään helpolla tästä pääse vaan on heilläkin tällä hetkellä kaikki piipussa.
 
Tuohon kun teet s/Vulkan/SteamOS/ niin ollaankin jo huomattu, että tällainen hype nousi taas pari vuotta sitten ja lässähti omaan mahdottomuuteensa.
Mitä siellä on taas syöty? SteamOS oli pelaamisen tarkoitettu käyttöjärjestelmä, ei käyttöjärjestelmä jolla voi myös pelata. Ovat kaksi aivan eri asiaa. Jos uudet pelit tulisivat myös Linuxille, niin varsinkin koneistaan jotain ymmärtävät high-end-käyttäjät hyvin nopsaan heittäisivät sen Winkkarin kaivoon. Samoin siitä hyötyisi myös nuo ison massan muodostavat vanhempien koneiden omistajat kun se normikäyttö olisi paljon kevyempää vs Windows.

Se nyt vain on semmoinen juna josta voi olla montaa mieltä, mutta suunta on ja pysyy samana. IoT-laitteet (mikrokontrollereista ylöspäin), sulautetut järjestelmät, superkoneet, mobiilipuoli, palvelimet, ihan mikä tahansa uusi käyttöjärjestelmää tarvitseva laite pitää sisällään Linuxin. Ja mitä enemmän näiden kanssa pelaa, sen selkeämmin huomaa kuinka Microsoftin suljettu, protektionistinen strategia tulee ennen pitkää kuristamaan heidät. Niin kauan kuin *nixit keskustelevat keskenään kaikki toimii juuri niin kuin pitääkin, mutta sillä hetkellä kun kuvaan tulee yksi Windows, niin se NFS, SSH, autentikointi, *kirjoita protokolla tähän* ei toimikaan aina niin kuin pitäisi ja lähes aina juurikin sen takia että MS on päättänyt tehdä toteutuksen joko puolivillaisesti tai "omalla tavallaan", jotta eivät uhkaisi vahingossakaan mitään omaa suljettua protokollaansa. Käytännössä MS on hävinnyt jo pelin, mutta pelaa nyt viivytystaistelua niin hyvin kuin osaa esim. Azure on heiltä ollut valtava sijoitus, mutta myös polku uuteen yritysmalliin pois vanhasta käyttöjärjestelmäbusineksesta.
 
No spekuloida aina voi, mutta pitää muistaa että 1080Ti alkaa olla jo tappiin asti viritetty Pascal. Testeissä pelikuormalla voi GPU haukata sen lähemmäs 300W, ylikellotettuna voi piikata 360W ja käy lämpimämpänä kuin kamiinoina pidetyt Furyt. Toisin sanoen ei se Nvidia mitenkään helpolla tästä pääse vaan on heilläkin tällä hetkellä kaikki piipussa.
Juu ~1½ kuukauden päästä ollaan viisaampia kun nähdään Vegan pelimallin testejä.
 
Kovaa settiä



So this just happened. AMD called me about a week ago and told me they have something to bring over to the studio to show. Their new Vega-based Pro 2TB SSG ripping through 8K R3D's on a rather anemic lightweight 4-core host computer.

My reply was a rather polite version of : “ AMD?, Really?... Thank you for the bullshit, and have a nice day".

Boy was I wrong. They came, I saw, and they kicked some ass.

Working natively inside Adobe, the SSG caches full raster 8K R3D's into it's massive on-card 2TB storage and frame-throws them out in realtime. And this is just their alpha build.

I had Dan Duran do a little side by side test last night against a Titan XP on a throw-away 4-core 16gb system and the results are insane. Take a note on system resources in the video.

The new SSG, after it gobbles up all the R3D's into it’s own cache, is really doing all of the heavy lifting.

Look out Nvidia... it's pretty clear AMD has returned to the party in a very big way, and it is very clear that they are quite done fucking around. #AMD #AMDSSG #RADEON
 
Viimeksi muokattu:
On tiedossa jo tuo patenttipuoli. nVidia vaan kusee omiin muroihinsa kun vaatii tuosta CUDAsta rahaa.

Nvidia myös on jättänyt Adaptive Syncin tukematta, joka on avoin standardi ja melkein saisi minut näyttiskaupoille, jos siinä säästäisi samalla sen pari sataa näytössä.
 
Nvidia myös on jättänyt Adaptive Syncin tukematta, joka on avoin standardi ja melkein saisi minut näyttiskaupoille, jos siinä säästäisi samalla sen pari sataa näytössä.
AMD:n heikko näyttistilanne on saanut GSyncin myymään liian hyvin, joten nVidiaa ei kiinnosta tukea tekniikkaa josta eivät saa ylimääräistä rahaa (nVidia tuntuu olevan harvinaisen ahne firma). Jos olen oikein käsittänyt, niin tuki ei vaatisi kuin jotain ajurimuutoksia eli raudan osalta se olisi ok jo nyt.
 
AMD:n heikko näyttistilanne on saanut GSyncin myymään liian hyvin, joten nVidiaa ei kiinnosta tukea tekniikkaa josta eivät saa ylimääräistä rahaa (nVidia tuntuu olevan harvinaisen ahne firma). Jos olen oikein käsittänyt, niin tuki ei vaatisi kuin jotain ajurimuutoksia eli raudan osalta se olisi ok jo nyt.

Se on Nvidian peliläppäreissä. Siellä on näytöllä "G-sync", mutta eipä ole moduulia. Kai ne G-sync -moduulitkin tuo rahaa, mutta myisivät enemmän näytönohjaimia, jos ei tarvitsisi lisärautaa näyttöihin..
 
Se on Nvidian peliläppäreissä. Siellä on näytöllä "G-sync", mutta eipä ole moduulia. Kai ne G-sync -moduulitkin tuo rahaa, mutta myisivät enemmän näytönohjaimia, jos ei tarvitsisi lisärautaa näyttöihin..
No tuohan on vain uusi tapa taas puukottaa AMD:ta selkään. GameWorks, Cuda, G.Sync ja mitä näitä nyt on. Kaikki sitoo kuluttajaa Apple-tyyliin pysymään heidän ekosysteemissään. Normaalia yritystoimintaahan tuo on, mutta kuluttajan näkökulmasta mielekästä vain siihen asti kun tuo rahalle vastiketta. Nyt G.Sync ei käytänössä enää tuo käyttäjälle kuin lisää maksettavaa verrattuna Freesynciin, minkä takia siitä kiinni pitäminen on ns. dick-move. :) Muutenkin Nvidian toiminta ei ole kestävää pitkässä juoksussa. Ennemmin tai myöhemmin AMD tai joku saa nopeusetumatkan kiinni, jonka jälkeen itsensä kipeäksi maksaneet asiakkaat ilolla hyppäävät vihreästä leiristä pois. Näin on käymässä nyt Intelin kanssa prosessoripuolella ja Microsoftin kanssa käyttöjärjestelmäpuolella. Applenkin ideoiden näköjään huvettua niin kuluttajien suunta on ollut avoimiin/terveen kilpailun alla oleviin ratkaisuihin vaikka parhaansa mukaan yrittävät kaiken maailman omilla epäyhteensopivilla standardeilla sitä hidastaa.
 
No tuohan on vain uusi tapa taas puukottaa AMD:ta selkään. GameWorks, Cuda, G.Sync ja mitä näitä nyt on. Kaikki sitoo kuluttajaa Apple-tyyliin pysymään heidän ekosysteemissään. Normaalia yritystoimintaahan tuo on, mutta kuluttajan näkökulmasta mielekästä vain siihen asti kun tuo rahalle vastiketta. Nyt G.Sync ei käytänössä enää tuo käyttäjälle kuin lisää maksettavaa verrattuna Freesynciin, minkä takia siitä kiinni pitäminen on ns. dick-move. :) Muutenkin Nvidian toiminta ei ole kestävää pitkässä juoksussa. Ennemmin tai myöhemmin AMD tai joku saa nopeusetumatkan kiinni, jonka jälkeen itsensä kipeäksi maksaneet asiakkaat ilolla hyppäävät vihreästä leiristä pois. Näin on käymässä nyt Intelin kanssa prosessoripuolella ja Microsoftin kanssa käyttöjärjestelmäpuolella. Applenkin ideoiden näköjään huvettua niin kuluttajien suunta on ollut avoimiin/terveen kilpailun alla oleviin ratkaisuihin vaikka parhaansa mukaan yrittävät kaiken maailman omilla epäyhteensopivilla standardeilla sitä hidastaa.

Unohdit PhysX:n. :)
 
Ööh, jos mä koodaan semi geneeristä OpenCL kamaa, joka toimii molempien valmistajien korteilla tai CPU:lla niin on se aika paljon avoimempaa verrattuna siihen, että koodaan CUDA kamaa, joka toimii tasan yhden valmistajan korteilla.

Miten tämä eroaa siitä, että kirjoitat koodin DirectComputella , Microsoftin suljetussa ympäristössä? Siihen pätevät ihan samat lainalaisuudet.

Käsittääkseni myös itsellä on accessi OpenCL:n sorsiin mutta CUDA:n sorsiin en varmaankaan edes rahalla pääse käsiksi?

Mihin ihme sorsiin? Mistä sinä nyt puhut? Molemmissa on ihan yhtä avoin määrittely ja koodiesimerkkejä netti täynnä. Ajureita ei näe kukaan.
 
Ensimmäinen pointti:
Mitä vittua? Kuka puhui jotain Microsoftin Direct computesta. Laitoin muistaakseni OpenCL vs CUDA.
Ja miten eroaa on se, että olen sitten käyttöjärjestelmä riippuvainen.

Jahas, kaikki väittelyt pitäisi käydä argumenteilla, jossa itse tietää vastaväitteet ja on vahvoilla.. :facepalm: Nuo kaikki kolme tekee suunnilleen samaa asiaa, mutta niitä ei voi käsitellä, koska osa omasta argumentoinnistasi ei päde DirectComputeen.. :btooth:

Pointtina oli edelleen, että ei ne ole hirveän avoimia mikään, jos sitä varten pitää asentaa suljettu ajuri. Nyt edelleen AMD tai jopa Nvidia voi lopettaa OpenCL-tuen huomenna, koska tuntuu siltä. Tai poistaa sen Linux-ajurista. Tai kehittää omia laajennoksia, jotka rikkoo yhteensopivuuden ja pakkosyöttää niitä peleihin. Ikinähän ei esim. Nvidialla ollut omia suljettuja OpenGL-laajennoksia siinä täysin "avoimessa" API:ssa :vihellys:

Kakkos pointti:
No siten, että voin ihan sitä koodia käydä lukemassa eikä tarvitse netistä etsiä esimerkkejä :)

Nyt kyllä joudun pyytämään linkin tähän "koodiin". Lisäksi haluan niitä hallusinogeenejä, jota popsit, ne näyttää toimivan hyvin.

Ja siten, että uudelle arkkitehtuurille tai käyttikselle tai käskykannalle tms voin itse kääntää tuon OpenCL:n (tai joku muu voi).

..tai olla kääntämättä.. sitten menee tuki ja käteen jää vaan sontaa..

Jos et tiedä miten avoin alusta / rajapinta vertaantuu suljettuun niin kato vaikka googlesta tai tee oma lanka johonkin rävään.

Minä näen avoimen alustan niin, että siihen löytyy tuki avoimen lähdekoodin ajureissa, eikä se vaadi mitään valmistajan suljettua blobia, joka voi kadota yön yli. Otetaan esimerkiksis PowerVR Atomit, jonka OpenGL-ajureiden tekeminen vaan lopetettiin ja ne lakkasi toimimasta, kun kerneli Linuxissa päivittyi uudempaan. Siinä on sitten sinun käsityksesi avoimesta API:sta ja käyttäjä, jolle jäi käteen kasa paskaa.

"kato vaikka googlesta tai tee oma lanka johonkin rävään" on kyllä niin hyvä argumentti, että olisi pitänyt vastata hassulla kuvalla, mutta ei niitäkään taida kiinnostaa niin paljon.


Totuus on kuitenkin se, että AMD tukee huomattavasti enemmän avoimia ratkaisuja kuin nVidia. Inteliä vastaan asia ei ole niin yksinkertainen.

Myös Paulig ja Valio tekee huomattavasti enemmän avoimia ratkaisuja kuin nVidia. Nyt sinulla on todellisuus rajusti karannut ja kannattaa ensin lähteä siitä, että määrittelee itselleen selväksi, mitä nämä avoimet ratkaisut ovat (ja mikä on avoimen määritelmä) , ennenkuin edes kirjoittaa seuraavan viestin.

Itse käytän työssäni ja vapaa-aikanani avointa koodia, avoimia alusta jne. Tämän takia olen valmis AMD:tä tukemaa pienellä rahamäärällä. Vähän niinkuin laskisen sen yhdenki lisä ominaisuudeksi, jonka saan rahoillani.

Tässä on taas kauniisti sanaa "avoin" käytetty kaikissa merkityksissä. Nyt jumalauta.
 
Nyt kyllä joudun pyytämään linkin tähän "koodiin". Lisäksi haluan niitä hallusinogeenejä, jota popsit, ne näyttää toimivan hyvin.

Nyt kyllä täytyy kysyä että puhutko sinä edes samoista asioista mitä @AION taikka minä tuolla toisessa ketjussa?

Mutta kun sinä nyt jatkuvasti haluat jotain todisteita, niin tässä käy vaikka kattomassa täältä
The Khronos Group · GitHub

Ja miksi edelleen intät ajureista kun jo tuolla toisessa ketjussa sinulle annoin lähteet joista selviää että Linux kernelistä löytyy nykyisin ihan natiivi tuki AMD:n näytönohjaimille. On jo niin hyvällä mallilla opensource MESA ajurit että pärjää vertailussa jopa win 10:lle ja pöllyttää AMD:n suljetut linux ajurit ihan 6-0.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 489
Viestejä
4 553 924
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom