Edelleen, pelaan Witcher 3:sta mieluummin Nvidialla, koska hiukset voittaa muut efektit![]()
Hairworks oli ihan hyvä efekti. Ps käytin itsekin hairworksia parhaalla asetuksella Fury X:llä
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Edelleen, pelaan Witcher 3:sta mieluummin Nvidialla, koska hiukset voittaa muut efektit![]()
En ole koskaan niin väittänytkään. Vastasin vain fanisyytöksiisi.Ja minullako ei ole oikeutta kritisoida tuotetta jonka olen itse ostanut ja maksanut?
Ei lapin poromiehetkään kerro porojensa lukumäärää.Mun osakkeen omistukset ei oo julkista tietoa, enkä niitä jakele täällä.
Jos sille olisi kunnon vastusta, niin ei se maksaisikaan. Tosin tämä on taas näitä olkiukkoja, koska kun halutaan sulkea silmänsä rumalta totuudelta: Nvidia hinnoittelee high-endinsä ihan miten lystää; käyttäjät saavat maksaa extraa Founder's Editioneista, jotka eivät olla millään lailla parempia, mutta ovat markkinoilla ensin. Jatketaan tosiaan toisessa väittelyketjussa, jos Nvidia niin kovasti kiinnostaa.
Vegaan tämä liittyy edelleen siten, että pitäisi saada niitä $400-$500 kilpailukykyisiä kortteja myös AMD:ltä. Hinnat laskisi ja 1440p-monitorit yleistyisi.
Jatketaan vaan täällä =P
En minä sitä kiellä etteikö joku Titan XPpPp olisi ylihinnoiteltu, mutta miten se liittyy millään tavalla noihin normaalisegmentin kortteihin. Överimallit on överimalleja myös hinnoiltaan. Kyllähän joku 295X makso 1500 dollaria starttihinnaltaan ja tarjos sen jonku 30% lisätehoa 290x malliin verrattuna. Se, että Nvidia on lisännyt malliston yläpäähän kalliita kortteja ei merkitte mitään tässä hintakeskustelussa.
Jos taas aletaan kattelemaan GTX 60/70/80 mallin kortteja nii pelkkiä hintoja tuijottelemalla saadaan varmasti paha mieli aikaseksi. Tuossa on vaan hyvä oikeasti katella myös sitä suhteellista tehonlisäystä mikä on onnistuttu saavuttamaan tämän sukupolven aikana. Hyppäys 1000 sarjaan on huomattava, varsinki jos miettii minkälaisia "hyppäyksiä" esim. CPU puolella tehdään.
Vertaa tehonlisäystä(vrt. edellinen malli) ja hintoja:
GTX 760 -> 960 -> 1060
113% -> 110% -> 180%
249$ -> 199$ -> 299$
GTX 770 -> 970 -> 1070
113% -> 143% -> 155%
399$ -> 329$ -> 379$
GTX 780 -> 980 -> 1080
124% -> 138% -> 160%
649$ -> 549$ -> 599$
Tee omat tulkintas näistä numeroista. Ei tuo nyt mitenkään päin nyt näytä minusta miltää ryöstöhinnoittelulta.
Nuo hinnat oli suoraan TPU:n databasesta. Näköjää päin prinkkalaa sielä nuo hinnat merkitty. Ihmettelinki et ompa muka ollut halpaa jenkeissä.GTX 1080 : $699
GTX 1070 : $499
GTX 1060 : $299 (tämä sinulla oli oikein)
Nuo hinnat oli suoraan TPU:n databasesta. Näköjää päin prinkkalaa sielä nuo hinnat merkitty. Ihmettelinki et ompa muka ollut halpaa jenkeissä.
No tuotteita on kyl tapana myyä aina aluksi korkeammalla hinnalla jo ihan sen vuoksi, että niitä ei oo aluksi saatavilla ku innokkaimmille ja niiltähän voi nyhtää mitä vaan. Tätä tuskin kilpailu älyttömästi muuttais oli sit tarjolla korttia tahi ei.Aika pian nuokin hinnat laski:
GTX 1080 : $699 -> $599 -> $499
GTX 1070 : $449 > $379
GTX 1060 : $299 -> $249
Hinnoissa on ilmaa. Niissä ei olisi, jos AMD:llä olisi jotain samassa hintaluokassa.
Mielestäni varsinkin tuon GTX 1080:n alati laskeva hinta on merkki siitä, että laitetaan mitä halutaan hintalappuun, kun se kilpailee vain omia malleja vastaan.
No tuotteita on kyl tapana myyä aina aluksi korkeammalla hinnalla jo ihan sen vuoksi, että niitä ei oo aluksi saatavilla ku innokkaimmille ja niiltähän voi nyhtää mitä vaan. Tätä tuskin kilpailu älyttömästi muuttais oli sit tarjolla korttia tahi ei.
Ja kyllähän AMD:llä on ollut tuohon 1060 kategoriaan tarjolla koko ajan jotain, 290/x, 390/x ja 480. Kaikki hinnoiteltu sinne 280-360e tienoille since 2015 marraskuun ku aloin ite hintoja seuraileen.
Jos näin on, niin tuohan on AMD:n kannalta hyvä, kun kauppa käy.Kuulema 480 ja 580 kortteja on hankala saada kun mainerit ostavat ne kaikki.
Ei ole, koska jossain vaiheessa mainerit dumppaavat ne lähes paskaksi ajetut kortit halvalla markkinoille ja sekoittavat sen. Ja kun niitä porukka ostaa ja ne hajoavat nopeasti, niin AMD saa huonon maineen kun "Se kortti hajosi heti". Noita kortteja ei ole edes suunniteltu 24/7 ajoon 100% kuormalla pitkäaikaisesti kuten mainerit tekevät.Jos näin on, niin tuohan on AMD:n kannalta hyvä, kun kauppa käy.![]()
Niitähän taitaa tulla koko ajan lisää kuin sieniä sateella ja ehkä gpu mainaus on niissä kannattavaa, ennen kuin tulee dedikoitua rautaa juuri sille coinillevieläkö joku "tyhmä" poraa virtuaali "rahaa".

Ei ole, koska jossain vaiheessa mainerit dumppaavat ne lähes paskaksi ajetut kortit halvalla markkinoille ja sekoittavat sen. Ja kun niitä porukka ostaa ja ne hajoavat nopeasti, niin AMD saa huonon maineen kun "Se kortti hajosi heti". Noita kortteja ei ole edes suunniteltu 24/7 ajoon 100% kuormalla pitkäaikaisesti kuten mainerit tekevät.
Ja se pakottaa pelaajat ostamaan nVidiaa (johon mainerit eivät kuulema koske) eli valinnanvara ja vapaus kärsivät pahasti

Kiva saitti. Virustorjunta blokkasi sen heti haitallisenaNo nyt on jo aika tuuheaa mutua
GTX 1070 tällä hetkellä paras bang for buck mainauskortti ja AMD:ltä ainoastaan RX480 8GB näyttäs olevan edes jotenkin kannattava tuohon hommaan.
NiceHash
Kiva saitti. Virustorjunta blokkasi sen heti haitallisena

Ihan F-Securella mennään eli ei kannata keuhkota siellä turhan päiten.On sulla mielenkiintoinen virustutka, kun sopivasti blokkaamassa kun joku tulee vähän faktaa laittamaan.
Ehkä parempi että et tule tänne huutelemaan mitään mainauksista jos et edes Nicehashia tiedä
PS: ja jos edelleen pelottaa avata niin tuo linkki johdattaa laskuriin jolla voit laskea tuoton ja kulut mainaukselle kullakin näytönohjaimella. Ei tarvitse päästä arpoa kun voi laskea![]()

No nyt on jo aika tuuheaa mutua
GTX 1070 tällä hetkellä paras bang for buck mainauskortti ja AMD:ltä ainoastaan RX480 8GB näyttäs olevan edes jotenkin kannattava tuohon hommaan.
NiceHash
Itse sivu on ok Virus Totalinkin mukaan mutta se laskuri voi olla sen kaltainen sovellus että käyttä selaimessa jotain omianisuutta joka on laitetu tunnettujen tietourva-aukkojen vuoksi mustalle listalle.On sulla mielenkiintoinen virustutka, kun sopivasti blokkaamassa kun joku tulee vähän faktaa laittamaan.
Ehkä parempi että et tule tänne huutelemaan mitään mainauksista jos et edes Nicehashia tiedä
PS: ja jos edelleen pelottaa avata niin tuo linkki johdattaa laskuriin jolla voit laskea tuoton ja kulut mainaukselle kullakin näytönohjaimella. Ei tarvitse päästä arpoa kun voi laskea![]()
No se että näytönohjain mainaaja grillaa näytönohjaimen tahallaan paskaksi ja sitten teekee takuupetosen jonka kulut näytönohajain valmistaja joutuu laittamaan uusien näytönohjaimien hintoihin on vielä törkeämpi temppu kun siten sinä maksatat oman mainauksesi toisilla uuden näytönohjaimen ostajilla.Erilliset virustutkat vuonna 2017, Windows 10 ja Defenderin aikakaudella
Lisätään vielä, että ei ne loppunajetut kortit markkinoille päädy jos niissä takuu voimassa vaan menevät vaihtoon. Takuuajan jälkeen ovatkin jo sitten 3v vanhaa serjätettä josta voi hyvällä lykyllä parikymppiä saada.
Kun oikein kovasti tahtoo jotain fanittaa niin meinaa ne faktat monella unohtua matkasta siinä huumassa.

...Kyllä? Mikkisoftan viruskanta kulkee joku kolme päivää perässä. Ainakin viimeksi, kun tarkastin.Erilliset virustutkat vuonna 2017, Windows 10 ja Defenderin aikakaudella![]()
Kyse taisi olla vain ethereum-mainauksen suosion noususta kun useampi ja useampi tajuaa, että se on suunniteltu mahdollisimman vaikeasti louhittavaksi ASICeillaEn viitti tehdä uutta aihetta tälle. Mitä ihmettä käytettyjen AMD näyttisten hinnoittelussa on menossa?
Onko se uus räxä saatava nyt heti paikalla, vai mistä on kyse? Tuliko se jotenkin uutisena kaivostyöläisille yhtäkkiä, että AMD on hyvä siinä käytössä? Eikös se ole ollut tiedossa vuosikaudet.
Äläpäs @hsalonen taas aloita tuota Mantle/Vulkan-valitusvirttä. Sitä on tässä threadissa käyty jo vaikka kuinka paljon ja argumentit Vulkanin surkeudesta jäivät aika torsoiksi. Tällä hetkellä eletään joo Dx-maailmassa, mutta tulevaisuus on avointen rajapintojen. Microsoft ei ikinä tule DirectX:äänsä avoimeksi muuttamaan, koska on yksi heidän tärkeimmistä strategisista tukijaloistaan pitää käyttäjät heidän omassa ekosysteemissään (Windows/Xbox).
Maailma kuitenkin muuttuu ja jatkuvasti kasvava rautadiversiteetti pakottaa siirtymään avoimiin rajapintaratkaisuihin. OpenGL on jo nyt käytännössä mobiilipuoli ja vaikka se meidän täällä meuhkaavien mielestä on pelleilyä, niin siellä on valtavat käyttäjämassat takana. Vulkan julkaistiin vasta vähän yli vuosi sitten ja kaikki vähänkään merkittävät pelurit ovat sille tukensa antaneet. Pian kaikissa tärkeimmissä pelimoottoreissa on sille tuki (viimeisin päivitys on CryEngine 5.4 Vulkan-tuki ensi kuussa). Ja mitä nyt kehittäjäfoorumeilla noita lukenut, niin moottorituen jälkeen se käytännön Vulkan-pelitoteutus ei ole paljoa sen kummempaa kuin muillakaan rajapinnoilla. Vulkan on tehokas ja tuki löytyy mobiilipuolelta, Windowseista, Linuxeista, Nintendosta ja teknisesti sitä tukisi PS:kin, joten kovin vaikea valinta tuo ei kehittäjille ole? Kelkka on kääntynyt nyt hyvin nopeasti vanhasta "kirjoitetaan DX-peli, joka portataan muualle" siihen että kirjoitetaan jatkossa "Vulkan-peli", joka portataan Xboxille. On turha spekuloida sitä tuleeko Vulkan vai ei. Se tulee ja valtaa markkinat ennemmin tai myöhemmin haluaa MS sitä tai ei.
Mantle pelejä ei montaa tullut, BF4 tulee mieleen. Siulta vaan nyt katosi se asian ydin tai sitten et ole kovin hyvin perillä noista rajapinnoista. Eli Vulcan on Mantlen tulosta ja Vulcanille on jo jokunen peli. Vulcan taas on periaatteessa OpenGL suoraa jatkoa ja onhan noita OpenGL pelejäkin julkaistu. Joten en näkisi mitään syytä etteikö toi Vulcan tulisi yleistymään. Se on on saatavilla käytännössä kaikille alustoille, androidia myöten.
Jos sinulta pääsi tuhnu, niin ei sitä kaikille tarvi kertoa. Itse jaksan kyllä virallisia pelikortteja odottaa ja katson sitten että onko aihetta päästellä tuhnuja.
Minähän edelleen ennustan, että pelimoottoreista valitaan Windowsille se DX-version buildi, koska se on pisimmälle optimoitu. Vulkan-versioita voi sitten laittaa Linuxille, SteamOS:ille, Mac OS:lle ja muille marginaalikäyttöjärjestelmille. Näin saadaan tuki kaikille järjestelmille, eikä API:ssa ole suurta overheadia. Mutta 90%+ pelaajista käyttää sitä Windows ja DirectX -versiota, joten Vulkan jää taas pienen piirin iloksi.
Lisäksi viittasin Vega-julkaisuun tuhnuna, jolla tarkoitin, että sieltä tuli kortti, joka throttlaa vakiokelloilla ja hädintuskin saavuttaa viime vuoden Nvidian huippumallin tehot tuottaen samalla järkyttävästi lämpöä ja imien paljon virtaa. Se tarkoittaa näin rautalangasta väännettynä, että korttia on tehtaalla hieman ylikellotettu, ja se käy suorituskykynsä rajoilla. Se taas kertoo, että ajurioptimoinnit ovat ainoa keinoa parantaa suorituskykyä - ja tilanne näyttää todella huonolta AMD:n suhteen. En jaksa piirtää asiasta kuvaa, mutta joku varmasti selittää, mitä eroa on pieruhuumorilla ja metaforalla - ja miten AMD:n julkaisu ei ollut täysi menestys, jos kysyt kauniisti.
mikäli haluaa AMD:n tekevän pelinäytönohjaimia jatkossakin (kilpailukykyisesti).
Vegan mahdolliseen floppaamiseen sen kummemmin kommentoimatta kannattaa näitä lausahduksia heitellessä
ottaa huomioon että AMD tekee jo nyt pelinäytönohjaimia kilpailukykyisesti. Siellä segmentin puoliskossa missä saa rahaa massoilta.
Sinähän toki saat ennustaa mitä haluat mutta totuus on se että pelaaminen on siirtymässä mobiili puolelle yhä kiihtyvällä tahdilla, mobiili puolelta pelitalot sitä rahaa nykyisin tahkoavat ja siellä EI tunneta mitään DirectX versioita. Se on täysin Vulkanin/OpenGL:n hallussa se maailma.
Me ei tiedetä missä kunnossa ne ajurit on. Itse veikkaan että aika huonossa peli puolella. Eiköhän AMD ole pistäny kaikki paukut tuon OpenCL puolen kehittämiseen että se on vakaa ja suorituskyky kunnossa.
Pelipuoli saattaa olla vielä levällään ja virranhallinta mättää pahastikin.
Ennustellahan aina voi, mutta jotkut järkevät perustelut olisi hyvä olla. Varmaan tällä hetkellä se DX-buildi voi olla pisimmälle optimoitu, mutta DX nyt onkin pyörinyt kuvioissa sen parikymmentä vuotta. Kannattaa ihan uteliaisuudesta hieman seurata tuon Vulkanin etenemistä, vauhti on ollut yhteen vuoteen nähden melkoinen ja se on otettu hyvin vastaan kehittäjäpiireissä. Doom on tietenkin se nätein esimerkki mikä pistää miettimään myös tuon Dx-buildin optimointien merkitystä josko sellaista etua edes käytännössä onkaan, uusia ja vanhoja Serious Sameja voi pelailla Vulkanilla, uusin Warhammer tukee sitä ja noita näyttäisi nyt tulevan koko ajan lisää. Nintendoa en pitäisi marginaalikäyttöjärjestelmänä, enkä myöskään Androidia vaikka käyttöliittymä voikin olla erilainen. Playstation tukee teknisellä tasolla Vulkania, mutta muuten vielä omat rajapinnat. Strategisesti MS:ää vastaan Sonylle voisi kuitenkin olla hyötyä lisätä virallinen Vulkan-tuki PS:lle...saas nähdä.Jatkuu täällä ketjussa, tai toistuu täällä.
Tuota vaihtelevaa peliympäristöä pelintekijät taklaavat käyttämällä pelimoottoreita. Ei taida enää ketään tehdä PC-peliä täysin itse, käyttämättä jotain pelimoottoria. Vulkan olisi siis rajapintana turha, mutta kuten olet jo pariin otteeseen sanonut, se on löytänyt tiensä suosituimpiin pelimoottoreihinkin.
Minähän edelleen ennustan, että pelimoottoreista valitaan Windowsille se DX-version buildi, koska se on pisimmälle optimoitu. Vulkan-versioita voi sitten laittaa Linuxille, SteamOS:ille, Mac OS:lle ja muille marginaalikäyttöjärjestelmille. Näin saadaan tuki kaikille järjestelmille, eikä API:ssa ole suurta overheadia. Mutta 90%+ pelaajista käyttää sitä Windows ja DirectX -versiota, joten Vulkan jää taas pienen piirin iloksi.
..ja tämän takia kannattaa osta Vega, koska???
(ja mobiilipeleissä se grafiikkakerros on abstraktoitu, ei siellä kukaan käytä mitään APIa suoraan)
AMD:n puhelimia odotellessa![]()
Millä logiikalla? Kyllä sinne high-end markkinoille kannattaa työntää jotain jos on jotain kilpailukykyistä työnnettävää. Jos tehot eivät riitä tai hinnalla ei voida kilpailla niin sittenhän on aika selvää miten tulee käymään.Totta, hyvä tarkennus. Mutta tuolla logiikalla ei kannattaisi tehdä ollenkaan suorituskykyisiä ja kalliimpia pelinäytönohjaimia, jos siellä ei kuitenkaan suorituskyky riitä.
Vegan mahdolliseen floppaamiseen sen kummemmin kommentoimatta kannattaa näitä lausahduksia heitellessä
..
ottaa huomioon että AMD tekee jo nyt pelinäytönohjaimia kilpailukykyisesti. Siellä segmentin puoliskossa missä saa rahaa massoilta.
Pitkän päälle se Windowsin valta-asema tulee häviämään avoimien ratkaisujen tieltä. Siihen ei tarvitsisi kuin sellainen uutinen että Blizzard ilmoittaisi Linux-tuestaan peleissä, niin vyöry alkaisi. Blizzard sattuu olemaan myös Vulkan-kannattajajäsen eli mahdoton ajatus tämä ei ole ollenkaan. Joka tapauksessa ajan kanssa Windowsin merkitys tulee kuihtumaan niin kuin sille on käymässä jo palvelinpuolella + mobiilipuolesta tuli ihan pannukakku. Kun nyt tarkemmin ajattelee, niin ainoa pakottava syy käyttää kotikoneissa Windowsia on tosiaan pelit. Nykyään jo vanha pappakin osaa asentaa Linuxin koneeseen tai jos ei sitä asennusmuistitikkua osaa sinne laittaa, niin joku sen voi siihen laittaa. Koneen ostossa säästää sen satasen ja etenkin vanhat koneet saa uudestaan henkiin kun vaihtaa Winkkarin Linuxiin. Näitä olen jo kymmeniin tuttavien, kaverinkaverin, naapurinmummon koneisiin laittanut eikä ole pahemmin tarvinnut taakse katsoa. Koneet käy ja kukkuu, ovat helppokäyttöisiä eikä tarvitse mikä-tää-virus/spyware/mikälie-ikkuna-oikein-on?-tukipuhelimena olla. Aikaa tähän voi mennä, mutta sitä junaa ei tule kukaan pysäyttämään. Vulkan on yksi askel joka tulee tätä muutosta jouduttamaan.
Kun 1440p-pelaaminen yleistyy, AMD häviää pelin, jos Vegasta tulee floppi. Näyttäisi nyt olevan hinnoittelusta kiinni.
No spekuloida aina voi, mutta pitää muistaa että 1080Ti alkaa olla jo tappiin asti viritetty Pascal. Testeissä pelikuormalla voi GPU haukata sen lähemmäs 300W, ylikellotettuna voi piikata 360W ja käy lämpimämpänä kuin kamiinoina pidetyt Furyt. Toisin sanoen ei se Nvidia mitenkään helpolla tästä pääse vaan on heilläkin tällä hetkellä kaikki piipussa.Millä logiikalla? Kyllä sinne high-end markkinoille kannattaa työntää jotain jos on jotain kilpailukykyistä työnnettävää. Jos tehot eivät riitä tai hinnalla ei voida kilpailla niin sittenhän on aika selvää miten tulee käymään.
Tässä vaiheessa kaikki on kuitenkin vielä spekulointia koska mitään muuta varsinaista faktaa ei tiedetä kuin että pelimallia edeltävä FE saa aika sekavia tuloksia testeissä ja että sama kortti syö virtaa kuin sika ennen jouluteurastusta. Uskon että suorituskykyä peleissä voi vielä ajureilla parantaa pelimallia varten mutta tuo jälkimmäinen on se mistä olen itse enemmän huolissani. Se kun tarkoittaa vähintäänkin sitä että RX Vegaa ei juurikaan kelloteta. Ja tämä taas tarkoittaa että vaikka se pääsisi tehojen puolesta liki 1080ti tai Pascal Titaneita niin ne karkaavat viimeistään kellotettaessa taas sen pykälän ylemmäs ollen SILTI viileämpiä ja syöden vähemmän virtaa.
Mitä siellä on taas syöty? SteamOS oli pelaamisen tarkoitettu käyttöjärjestelmä, ei käyttöjärjestelmä jolla voi myös pelata. Ovat kaksi aivan eri asiaa. Jos uudet pelit tulisivat myös Linuxille, niin varsinkin koneistaan jotain ymmärtävät high-end-käyttäjät hyvin nopsaan heittäisivät sen Winkkarin kaivoon. Samoin siitä hyötyisi myös nuo ison massan muodostavat vanhempien koneiden omistajat kun se normikäyttö olisi paljon kevyempää vs Windows.Tuohon kun teet s/Vulkan/SteamOS/ niin ollaankin jo huomattu, että tällainen hype nousi taas pari vuotta sitten ja lässähti omaan mahdottomuuteensa.
Juu ~1½ kuukauden päästä ollaan viisaampia kun nähdään Vegan pelimallin testejä.No spekuloida aina voi, mutta pitää muistaa että 1080Ti alkaa olla jo tappiin asti viritetty Pascal. Testeissä pelikuormalla voi GPU haukata sen lähemmäs 300W, ylikellotettuna voi piikata 360W ja käy lämpimämpänä kuin kamiinoina pidetyt Furyt. Toisin sanoen ei se Nvidia mitenkään helpolla tästä pääse vaan on heilläkin tällä hetkellä kaikki piipussa.
So this just happened. AMD called me about a week ago and told me they have something to bring over to the studio to show. Their new Vega-based Pro 2TB SSG ripping through 8K R3D's on a rather anemic lightweight 4-core host computer.
My reply was a rather polite version of : “ AMD?, Really?... Thank you for the bullshit, and have a nice day".
Boy was I wrong. They came, I saw, and they kicked some ass.
Working natively inside Adobe, the SSG caches full raster 8K R3D's into it's massive on-card 2TB storage and frame-throws them out in realtime. And this is just their alpha build.
I had Dan Duran do a little side by side test last night against a Titan XP on a throw-away 4-core 16gb system and the results are insane. Take a note on system resources in the video.
The new SSG, after it gobbles up all the R3D's into it’s own cache, is really doing all of the heavy lifting.
Look out Nvidia... it's pretty clear AMD has returned to the party in a very big way, and it is very clear that they are quite done fucking around. #AMD #AMDSSG #RADEON
On tiedossa jo tuo patenttipuoli. nVidia vaan kusee omiin muroihinsa kun vaatii tuosta CUDAsta rahaa.
AMD:n heikko näyttistilanne on saanut GSyncin myymään liian hyvin, joten nVidiaa ei kiinnosta tukea tekniikkaa josta eivät saa ylimääräistä rahaa (nVidia tuntuu olevan harvinaisen ahne firma). Jos olen oikein käsittänyt, niin tuki ei vaatisi kuin jotain ajurimuutoksia eli raudan osalta se olisi ok jo nyt.Nvidia myös on jättänyt Adaptive Syncin tukematta, joka on avoin standardi ja melkein saisi minut näyttiskaupoille, jos siinä säästäisi samalla sen pari sataa näytössä.
AMD:n heikko näyttistilanne on saanut GSyncin myymään liian hyvin, joten nVidiaa ei kiinnosta tukea tekniikkaa josta eivät saa ylimääräistä rahaa (nVidia tuntuu olevan harvinaisen ahne firma). Jos olen oikein käsittänyt, niin tuki ei vaatisi kuin jotain ajurimuutoksia eli raudan osalta se olisi ok jo nyt.
No tuohan on vain uusi tapa taas puukottaa AMD:ta selkään. GameWorks, Cuda, G.Sync ja mitä näitä nyt on. Kaikki sitoo kuluttajaa Apple-tyyliin pysymään heidän ekosysteemissään. Normaalia yritystoimintaahan tuo on, mutta kuluttajan näkökulmasta mielekästä vain siihen asti kun tuo rahalle vastiketta. Nyt G.Sync ei käytänössä enää tuo käyttäjälle kuin lisää maksettavaa verrattuna Freesynciin, minkä takia siitä kiinni pitäminen on ns. dick-move.Se on Nvidian peliläppäreissä. Siellä on näytöllä "G-sync", mutta eipä ole moduulia. Kai ne G-sync -moduulitkin tuo rahaa, mutta myisivät enemmän näytönohjaimia, jos ei tarvitsisi lisärautaa näyttöihin..
No tuohan on vain uusi tapa taas puukottaa AMD:ta selkään. GameWorks, Cuda, G.Sync ja mitä näitä nyt on. Kaikki sitoo kuluttajaa Apple-tyyliin pysymään heidän ekosysteemissään. Normaalia yritystoimintaahan tuo on, mutta kuluttajan näkökulmasta mielekästä vain siihen asti kun tuo rahalle vastiketta. Nyt G.Sync ei käytänössä enää tuo käyttäjälle kuin lisää maksettavaa verrattuna Freesynciin, minkä takia siitä kiinni pitäminen on ns. dick-move.Muutenkin Nvidian toiminta ei ole kestävää pitkässä juoksussa. Ennemmin tai myöhemmin AMD tai joku saa nopeusetumatkan kiinni, jonka jälkeen itsensä kipeäksi maksaneet asiakkaat ilolla hyppäävät vihreästä leiristä pois. Näin on käymässä nyt Intelin kanssa prosessoripuolella ja Microsoftin kanssa käyttöjärjestelmäpuolella. Applenkin ideoiden näköjään huvettua niin kuluttajien suunta on ollut avoimiin/terveen kilpailun alla oleviin ratkaisuihin vaikka parhaansa mukaan yrittävät kaiken maailman omilla epäyhteensopivilla standardeilla sitä hidastaa.
Ööh, jos mä koodaan semi geneeristä OpenCL kamaa, joka toimii molempien valmistajien korteilla tai CPU:lla niin on se aika paljon avoimempaa verrattuna siihen, että koodaan CUDA kamaa, joka toimii tasan yhden valmistajan korteilla.
Käsittääkseni myös itsellä on accessi OpenCL:n sorsiin mutta CUDA:n sorsiin en varmaankaan edes rahalla pääse käsiksi?
Ensimmäinen pointti:
Mitä vittua? Kuka puhui jotain Microsoftin Direct computesta. Laitoin muistaakseni OpenCL vs CUDA.
Ja miten eroaa on se, että olen sitten käyttöjärjestelmä riippuvainen.
Nuo kaikki kolme tekee suunnilleen samaa asiaa, mutta niitä ei voi käsitellä, koska osa omasta argumentoinnistasi ei päde DirectComputeen.. 
Kakkos pointti:
No siten, että voin ihan sitä koodia käydä lukemassa eikä tarvitse netistä etsiä esimerkkejä![]()
Ja siten, että uudelle arkkitehtuurille tai käyttikselle tai käskykannalle tms voin itse kääntää tuon OpenCL:n (tai joku muu voi).
Jos et tiedä miten avoin alusta / rajapinta vertaantuu suljettuun niin kato vaikka googlesta tai tee oma lanka johonkin rävään.
Totuus on kuitenkin se, että AMD tukee huomattavasti enemmän avoimia ratkaisuja kuin nVidia. Inteliä vastaan asia ei ole niin yksinkertainen.
Itse käytän työssäni ja vapaa-aikanani avointa koodia, avoimia alusta jne. Tämän takia olen valmis AMD:tä tukemaa pienellä rahamäärällä. Vähän niinkuin laskisen sen yhdenki lisä ominaisuudeksi, jonka saan rahoillani.
Nyt kyllä joudun pyytämään linkin tähän "koodiin". Lisäksi haluan niitä hallusinogeenejä, jota popsit, ne näyttää toimivan hyvin.
Nyt kyllä täytyy kysyä että puhutko sinä edes samoista asioista mitä @AION taikka minä tuolla toisessa ketjussa?
Mutta kun sinä nyt jatkuvasti haluat jotain todisteita, niin tässä käy vaikka kattomassa täältä
The Khronos Group · GitHub
Ja miksi edelleen intät ajureista kun jo tuolla toisessa ketjussa sinulle annoin lähteet joista selviää että Linux kernelistä löytyy nykyisin ihan natiivi tuki AMD:n näytönohjaimille. On jo niin hyvällä mallilla opensource MESA ajurit että pärjää vertailussa jopa win 10:lle ja pöllyttää AMD:n suljetut linux ajurit ihan 6-0.
Ei nyt siirrytä "avoimien" (määrittelyä odottaen @AION) rajapintojen tukemisesta johonkin ihan muuhun, unohtaen ne kolme asiaa, jotka alunperin oli esillä: Vulkan, OpenCL ja se kolmas.
Tuossa on ihan samantasoisia repositoryjä CUDA:sta, tekeekö se siitä avoimen:
GitHub - NVIDIA/cuda-gdb: CUDA GDB
CUDA · NVIDIA/nvidia-docker Wiki · GitHub
Ihan samanlaisia? Ai tuolla on kaikki koodi saatavilla, spekseineen ja sen lisäksi lisenssillä, jolla sitä sää käyttää ja uudestaan levittää tietyin ehdoin.
Avoin:
Tällä viittasin avoimen lähdekoodin järjestelmiin (News | Open Source Initiative)
tai avoimiin alustoihin tai ekosysteemeihin.
En tässä lähdekään siitä liikenteeseen, että avoimet järjestelmät olisivat aina 100% parempia tai, että esim kaikki AMD:n kama toimisi kokonaan ilman heidän contribuutioita.
Esimerkiksi Vulkan ei välttämättä toimi täydellisestä ilman näytönohjain valmistajien jotain blobbeja jossain välissä (Intel ehkä?).
Lähden tässä ajattelussa enemmänkin siltä kannalta, että esim Vulkan mahdollistaa varteenotettavan kilpailun Microsoftin asemalle de-facto käyttiksenä pelaamiseen. Ja tuo on pitkälti AMD:n pohjatyöhön perustuva.
Sitten taas tuo OpenCL. Vaikka AMD ei sitä sen kummemmin kehittäisi tai tukisi niin AMD ei kuitenkaan pushaa omaa, suljettua (toimii vain yhdellä vendorilla) kamaa sen tilalle.
nVidia teki ensimmäisen adaptive sync ratkaisun ja se toimii vain heidän korteilla ja näytöillä, jossa on heidän piirit. AMD teki vastaavan ja tuuppas osaksi DP standardia, jonka kuka tahansa saa implementoida ilman royalteja.
Kysymys tässä nyt ei ole yksi tekniikka ja toinen vaan kokonaiskuva. AMD panostaa enemmän avoimen lähdekoodin järjestelmiin ja standardien kehittämiseen kuin nVidia. Myös esimerkiksi Vulkan työllä sekä nyt hyvin pitkälti avoimille Linux ajureilla ovat panostaneet tuohon avoimeen ekosysteemiinkin jo kiitettävästi.
Ja tästä voin maksaa vähän extraa rauta hankintani yhteydessä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.