Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Pitää katsoa paremmalla ajalla mutta tuossahan mennään metsään melkein ennen kuin ehditään aloittaakaan, kun puhutaan että renderöitäisiin pienemmällä FPS:llä (tosin se saattoi olla vain ajatuskatkos tuolla puhujalla)
No juu, selkeästi vaan sekosi sanoissa tuossa kohtaa.

Kyseisen kaverin olettaisi kuitenkin ymmärtävän aihepiiristä aikalailla tavan tallaajia syvällisemmin.


Michael P. Pound is a professor and researcher at the University of Nottingham.

Pound's work centers on the use of machine learning, deep learning, and bioimage analysis for the purpose of plant phenotyping.
 
Metroon tuli juuri päivitys, jossa on Nvidian tuoreimmat DLSS-opetukset. Itse otin julkaisussa screenshotit sekä päällä että pois ja DLSS näytti silloin aivan karsealta. Nyt tällä uudella pätsillä se alkaa jo näyttämään aikas hyvältä kun huomioi myös positiivisen vaikutuksen suorituskykyyn.

Tässä 1.0 versiosta kuvat, päällä/pois, resoluutio 1440p:
MKdsJDW.png

ubnK8a5.png

1.0.1-patchi:
tUAxBfK.jpg

XIqbDcp.jpg

Kerkesin jo pelaamaan pelin läpi, mutta jos nyt aloittaisin uudelleen niin pelaisin kyllä DLSS päällä. :cigar:

Jos katsoo tota aseen painemittaria tai hökkelin seinää, niin DLSS on -versio näyttää terävämmältä kuin natiivi 1440p. Jytky?
Nyt alkaa jo näyttämään hyvältä. Onko tuo yleisestikin noin paljon parempi uuden päivityksen myötä, saisko vertailuksi tuon saman kohdan josta oot ottanut 1.0 version kuvat? Entäs mitenkäs suorituskykyvaikutus?
 
Alkaa tuo DLSS vaikuttamaan pikku hiljaa yhä jytkymmältä. RT-valaistus myös näyttää Metrossa erittäin hyvältä. Tämän lisäksi Nvidia tukee nykyään myös adaptive synciä. Aika vaikea on perustella, miksi Radeon 7 olisi mitenkään parempi vaihtoehto kuin RTX 2080, jos asiaa katselee täysin neutraalien lasien läpi.
 
Alkaa tuo DLSS vaikuttamaan pikku hiljaa yhä jytkymmältä. RT-valaistus myös näyttää Metrossa erittäin hyvältä. Tämän lisäksi Nvidia tukee nykyään myös adaptive synciä. Aika vaikea on perustella, miksi Radeon 7 olisi mitenkään parempi vaihtoehto kuin RTX 2080, jos asiaa katselee täysin neutraalien lasien läpi.
Pelikäytössä ei varmasti olekaan parempi neutraalein lasein, mutta kilpailukykyinen kyllä.

Koska @Marco Polo ei tunnu perusteluita antavan, niin kertoisitko sinä oman näkemyksesi miksi DLSS vaikuttaa jytkyltä ylipäätään ja nyt pikku hiljaa jytkymmältä?
 
Alkaa tuo DLSS vaikuttamaan pikku hiljaa yhä jytkymmältä. RT-valaistus myös näyttää Metrossa erittäin hyvältä. Tämän lisäksi Nvidia tukee nykyään myös adaptive synciä. Aika vaikea on perustella, miksi Radeon 7 olisi mitenkään parempi vaihtoehto kuin RTX 2080, jos asiaa katselee täysin neutraalien lasien läpi.
On siinä se, että kun niitä rtx:siä on hajonnut jonku verran. Ei herätä hirveästi luottamusta.
 
Alkaa tuo DLSS vaikuttamaan pikku hiljaa yhä jytkymmältä.
Ihan kelvoton kuvanlaatu Battlefieldissä. Metrossa päivityksen jälkeen selvästi parempi, mutta voittaako edelleenkään resolution scalea? Hardware Unboxedin nopeassa vilkaisussa oli aikalailla tasoissa (4k DLSS vs 1800p TAA). Jotain pidempää analyysiä ilmeisesti tulossa heiltä.

Itse en ihan ymmärrä tätä jytkyttelyä ennenkuin on selvää, että DLSS-kuvanlaatu selvästi voittaa vanhat metodit suorituskyvyn ollessa vakio.
 
Pelikäytössä ei varmasti olekaan parempi neutraalein lasein, mutta kilpailukykyinen kyllä.

Koska @Marco Polo ei tunnu perusteluita antavan, niin kertoisitko sinä oman näkemyksesi miksi DLSS vaikuttaa jytkyltä ylipäätään ja nyt pikku hiljaa jytkymmältä?

Otin vain kantaa noihin speden postaamiin kuviin. Aikamoinen parannus tullut päivityksen myötä.
 
Otin vain kantaa noihin speden postaamiin kuviin. Aikamoinen parannus tullut päivityksen myötä.

Joo, kova parannus niihin tuli. Vertailukohdan lähinnä kuuluisi olla resoluutioskaalaus. Sitten kun DLSS alkaa tuottaa samalla/paremmalla perffillä yhtä hyvää tai parempaa jälkeä, kun pykälän pienemmällä resoluutiolla rendaus alkaa feature olla hyödyllinen.

Ynnä noissa pelien normaalissa AA toteutuksissa on toivomisen varaa, shimmeringin poiston takia vedetään TAA:n asetukset tappiin ja saadaan todella pehmitettyä kuvaa. Osa paikkaa sitä sitten postprosess filtterillä. Esim tässä edelliselle BF:lle. Melkeimpä toivoisin, että tuon Metro ja BF toteutuksen saaman metelin seurauksena devaajat vääntäisi sitä normaaliakin antialiasointia vähän pienemmälle.
 
Trollaatko Vai onko ymmärryksesi asiasta oikeasti näin huono vaikka täällä on selitetty miljoona kertaa miten DLSS toimii?
Ei, se ei voi parantaa kuvanlaatua. Jos valitset pelissä esimerkiksi 1440p-resoluution ja DLSS:n, peli renderöidään 1080p-resoluutiolla (tai vastaavalla natiivia reilusti pienemmällä resoluutiolla), josta se skaalataan valitulle resoluutiolle käyttäen TAA:n tapaan muutamaa edellistä framea ja se tekoäly koittaa tunnistaa kuvasta opittujen perustotuuksien perusteella miltä sen "pitäisi" näyttää kunnon SSAAlla natiiviresolla.
Koska kuva on kuitenkin renderöity aluksi natiivia pienemmällä resoluutiolla, sieltä katoaa pieniä yksityiskohtia ihan yksinkertaisesti vain koska niitä ei ole olemassa pienemmän resoluution vuoksi.
Se ei tule näyttämään yhtä hyvältä kuin natiivi 1440p saati sitten 4K. Tähän päälle sitten mahdolliset isommat ongelmat kuten skaalusartifaktit ja ainakin joissain tapauksissa hajoava DoF

DLSS:ssä ei ole myöskään mitään sellaista, ettei AMD voisi tukea sitä vaikka nykyisillä näytönohjaimillaan, kun se toteutetaan standardeilla eikä NVIDIAn suljetuilla rajapinnoilla.

Mikä on se asia, mikä saa sinut kuvittelemaan DLSS:n olevan minkään tason mullistus, saati sitten kaikkien aikojen?

Pieni ajatus katkos tuli. Tarkoitus oli siis sanoa, että DLSS:llä jos saa 4K tasoista kuvaa tai lähes samantasoista todella isolla performance boostilla niin se on kaikkien aikoje jytky.

AMD:llä ei ole tensor-ytimiä niin suorituskyky boosti hyöty menisi hukkaan, kun laskut pitäisi laskea muun suorituksen ohessa eli se suoritus olisi poissa perus gpu tehoista pelissä.

Lyhyesti DLSS:stä tekee kaikkien aikojen jytkyn se, että tuotetaan esimerkiksi lähes perus 4K tasoista kuvaa todella isolla performance boostilla. Kehitys on yhä toki kesken, mutta edistystä alkaa näkeä. Katso nuo viimeisimmät Metro kuvat niin alat ymmärtää mihin suuntaan DLSS edistyminen ja optimointi on menossa? Kukaan ei ole tässä onnistunut aikaisemmin peli saralla saaden tuollaisia teho boosteja vielä laadun lisäksi.


Alkaa tuo DLSS vaikuttamaan pikku hiljaa yhä jytkymmältä. RT-valaistus myös näyttää Metrossa erittäin hyvältä. Tämän lisäksi Nvidia tukee nykyään myös adaptive synciä. Aika vaikea on perustella, miksi Radeon 7 olisi mitenkään parempi vaihtoehto kuin RTX 2080, jos asiaa katselee täysin neutraalien lasien läpi.

Samaa mieltä. Pikkuhiljaa kaikki osapuolet alkavat oppia käytännön kokeilujen kautta miten teknologiaa kannattaa hyödyntää sekä kehittää. Kun yhä useampi peli alkaa yltää tuolle Metron tasolle ja paremmalle & DLSS tulla halvempiinkin malleihin niin AMD:llä alkaa olla todella ahdasta ja on vaikea kenenkään perustella AMD:n ostoa pelikäyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Pieni ajatus katkos tuli. Tarkoitus oli siis sanoa, että DLSS:llä jos saa 4K tasoista kuvaa tai lähes samantasoista todella isolla performance boostilla niin se on kaikkien aikoje jytky.
Odotellaan sitä hetkeä. Huima parannus oli se ettei dlss enää näytä selvästi huonommalta kuin 1700p 4K:ksi venytettynä.
 
DLSS toimii varmaan mainiosti juuri 27”< UHD-näytöillä, kun täyden reson hyödyt jäävät muutenkin minimaalisiksi, mutta mitään kuvaa parantavaa vrt. korkeampi resoluutio siinä ei ole. Melko samaa kastia Sonyn DSEE HX:n, tai vaikka H265 pakkausformaatin kanssa. Tyhjästä on paha nyhjästä, eikä AI koskaan tule ennustamaan 100% oikein.

Niille jotka mielummin ottavat laadukkaan kuvan se ei ole vaihtoehto sen enempää kuin alhaisemman render scalen käyttö.

Jos RTX:n ottaisin noin kyllä se olisi puhtaasti ray tracingin takia. Ehkä muutaman generaattorin päästä taas novideo-leiriin. :)
 
Pieni ajatus katkos tuli. Tarkoitus oli siis sanoa, että DLSS:llä jos saa 4K tasoista kuvaa tai lähes samantasoista todella isolla performance boostilla niin se on kaikkien aikoje jytky.
No sitä "4K tasoista kuvaa tai lähes samantasoista todella isolla performance boostilla" saa ihan vaan renderöimällä pienemmällä resolla ja skaalaamalla ilman mitään tekoälyarpomisia, laatu on ainakin osassa tapauksia parempaa kuin DLSS:llä, ellei aina, suorituskykylisä samaa tasoa. Eli ei mitään uutta tai mullistavaa.
AMD:llä ei ole tensor-ytimiä niin suorituskyky boosti hyöty menisi hukkaan, kun laskut pitäisi laskea muun suorituksen ohessa eli se suoritus olisi poissa perus gpu tehoista pelissä.
Tensoriydinten käyttö ainakin tietyissä tilanteissa estää muiden ydinten käytön samanaikaisesti, joten ei sekään ole mikään automaattinen teholisä. AMD kykenee lisäksi laskemaan noita matalamman tarkkuuden laskuja (mikä on riittävä noille inferöintilaskuille) selvästi nopeammin (1xFP32 / 2xFP16 / 4xINT8 / 8xINT4). Tällä hetkellä ei voida varmuudella todeta, kumman reaalisuorituskyky olisi vastaavassa tapauksessa parempi, mutta eiköhän se tulevaisuudessa nähdä.
Lyhyesti DLSS:stä tekee kaikkien aikojen jytkyn se, että tuotetaan esimerkiksi lähes perus 4K tasoista kuvaa todella isolla performance boostilla. Kehitys on yhä toki kesken, mutta edistystä alkaa näkeä. Katso nuo viimeisimmät Metro kuvat niin alat ymmärtää mihin suuntaan DLSS edistyminen ja optimointi on menossa? Kukaan ei ole tässä onnistunut aikaisemmin peli saralla saaden tuollaisia teho boosteja vielä laadun lisäksi.
No onhan, kuten on osoitettu pelkällä raa'alla skaalauksella saadaan vastaava suorituskykylisä (parempi jos skaalataan samasta lähtöresosta) ja joissain tapauksissa parempikin kuvanlaatu. En ole varma onko päivitetystä Metrosta vertailushotteja raakaan skaalaukseen, mutta ottaen huomioon millaista suttua sen DLSS alun perin oli, se ei välttämättä ole vieläkään parempi.
Lisäksi pitää huomioida, että se, että Metroa saatiin niin luokattomasta tasosta parannettua ei kerro mitään siitä, missä kaikissa tapauksissa sitä saataisiin parannettua ja ennen kaikkea onko NVIDIAlla aikaa ja halua päivittää jatkuvasti niitä DLSS-datasettejään joka pelille. Esimerkiksi Battlefieldiin, vaikka se on yksi suurimmista AAA-peleistä, ei ole mitään parannusta näkynyt eikä se pärjää raa'alle skaalaukselle.
Samaa mieltä. Pikkuhiljaa kaikki osapuolet alkavat oppia käytännön kokeilujen kautta miten teknologiaa kannattaa hyödyntää sekä kehittää. Kun yhä useampi peli alkaa yltää tuolle Metron tasolle ja paremmalle & DLSS tulla halvempiinkin malleihin niin AMD:llä alkaa olla todella ahdasta ja on vaikea kenenkään perustella AMD:n ostoa pelikäyttöön.
No voi hyvä ihme taas, sen perusteella mitä NVIDIA on kertonut, ei siinä DLSS:ssä ole mitään opittavaa kehittäjille. Enginen pitää tukea tiettyjä asioita ja loppu on kiinni NVIDIAsta ja sen kuhunkin peliin käyttämästä ajasta.
Millä perusteella odotat tulevien pelien yltävän samalle tasolle kuin Metro päivityksen jälkeen tai paremmalle? Voi olla että joku yltää, toinen ei, kaikki yltää tai kaikki ei. Se ei ole "kun", vaan "jos".

Sitä odotellessa että "tulee halvempiin malleihin", ei ainakaan tässä sukupolvessa tullut ja edelleen, jo AMD:n nykyinen rauta on täysin kykenevä ajamaan vastaavaa tekoälyskaalausta. Sama todennäköisesti pätisi myös NVIDIAan, mutta siellä ei ole vastaavaa nopeampaa suoritusta pienemmille tarkkuuksille kuin AMD:lla.
 
Otin vain kantaa noihin speden postaamiin kuviin. Aikamoinen parannus tullut päivityksen myötä.

Parannus ja "parannus". Miksi kuluneen aseen painemittarin helposti naarmuuntuvan linssin pitäisi näyttää terävältä, selkeältä ja naarmuttomalta kun ase on muutenkin täynnä kolhuja? Eli tässä tapauksessa DLSS taitaa "parantaa" sitä kuvanlaatua tavalla jolla kuva näyttää "paremmalta" mutta menee kauemmas siitä mitä pelin tekijä halusi sen olevan.
 
Alkaa olla kovin tarkoitushakuista tämä RT/DLSS dissaus ja kaikkihan johtuu siittä koska kyseessä on Nvidian tekniikka.

Säteenjäljitys ei todellakaan ole mikään "Nvidian tekniikka".

Se on keksitty kymmeniä vuosia sitten, ennen kuin nVidiaa on edes perustettu.

Eikä nVidia ollut edes ensimmäinen, joka teki reaaliaikaiseen käyttöön tarkoitetuun säteenjäljitysraudan, PowerVRllä on sellainen ollut markkinoilla jo vuosia.



nVidia vaan oli ensimmäinen, joka integroi PC-pelikorttiin säteenjäljitysraudan.


Ja tosiaan, kun itse on merkkiuskollinen fanaatikko, luulee kaikkia muitakin sellaisiksi.
Sillä, minkä valmistajan teknikka DLSS on ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että kritisoin sitä.

Kritisoin DLSSää koska se on kuvanlaatuhuijaus ja sitä markkinoidaan epäreiluilla vertailuilla, ei verrata sen suorituskykyä saman kuvanlaaadun tarjoavaan normaaliin upskaalaukseen vaan kuvanlaadultaan parempaan verrokkiin. Ja sitten porukka tuntuu jakautuvan siten, että nVidia-fanaatikot uskoo kaiken tämän epäreiluihin vertailuihin perustuvan markkinoinnin siihen liittyen ja ottaa ihan hirveän denialistiasenteen kaikkeen kritiikkiin sitä kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:
Säteenjäljitys ei todellakaan ole mikään "Nvidian tekniikka".

Se on keksitty kymmeniä vuosia sitten, ennen kuin nVidiaa on edes perustettu.

Eikä nVidia ollut edes ensimmäinen, joka teki reaaliaikaiseen käyttöön tarkoitetuun säteenjäljitysraudan, PowerVRllä on sellainen ollut markkinoilla jo vuosia.



nVidia vaan oli ensimmäinen, joka integroi PC-pelikorttiin säteenjäljitysraudan.


Ja tosiaan, kun itse on merkkiuskollinen fanaatikko, luulee kaikkia muitakin sellaisiksi.
Sillä, minkä valmistajan teknikka DLSS on ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että kritisoin sitä.

Kritisoin DLSSää koska se on kuvanlaatuhuijaus ja sitä markkinoidaan epäreiluilla vertailuilla, ei verrata sen suorituskykyä saman kuvanlaaadun tarjoavaan normaaliin upskaalaukseen vaan kuvanlaadultaan parempaan verrokkiin. Ja sitten porukka tuntuu jakautuvan siten, että nVidia-fanaatikot uskoo kaiken tämän epäreiluihin vertailuihin perustuvan markkinoinnin siihen liittyen ja ottaa ihan hirveän denialistiasenteen kaikkeen kritiikkiin sitä kohtaan.


Pelannut Metroa ilman DLSS
Hyvin pyörii sen 100fps tuntumassa RT päällä.
Ja ilman RT en peliä pystyisi enään pelaamaan,näyttää niin paljon paremmalta RT kanssa.
DLSS sitten päälle jos lopussa kentät tuntuu raskaammilta.

Eikä tässä ole mistään uskosta tai fanaatikoista kyse kun peli näyttää pirun hienolta RT päällä ja DLSS päivityksen jälkeen on täysin käyttökelpoinen.
Mutta dissaajat dissaa ja useimmat heistä eivät ole peliä edes pelannut saatikka että omistaisivat RTX ohjainta.
 
Metro Exodus näyttää ainakin kuvien perusteella RT päällä oikein hienolta. Mutta voiko olla myös että RT OFF peli voisi näyttää paremmalta, mutta pelistä on haluttu selvästi paremman näköinen RT päällä? Peli on kuitenkin Nvidian tukemia pelejä.
 
Metro Exodus näyttää ainakin kuvien perusteella RT päällä oikein hienolta. Mutta voiko olla myös että RT OFF peli voisi näyttää paremmalta, mutta pelistä on haluttu selvästi paremman näköinen RT päällä? Peli on kuitenkin Nvidian tukemia pelejä.
Tästä on joitain viitteitä, koska ainakin osassa sisätilakuvia (bunkkeri, ei ikkunoita tms) on selviä eroja vaikka ainoat valonlähteet, missä Metro käyttää RT:tä on aurinko/taivas
 
Pelannut Metroa ilman DLSS
Hyvin pyörii sen 100fps tuntumassa RT päällä.
Ja ilman RT en peliä pystyisi enään pelaamaan,näyttää niin paljon paremmalta RT kanssa.
DLSS sitten päälle jos lopussa kentät tuntuu raskaammilta.

Eikä tässä ole mistään uskosta tai fanaatikoista kyse kun peli näyttää pirun hienolta RT päällä ja DLSS päivityksen jälkeen on täysin käyttökelpoinen.
Mutta dissaajat dissaa ja useimmat heistä eivät ole peliä edes pelannut saatikka että omistaisivat RTX ohjainta.

Onko tuolla viestisi sisällöllä olevinaan jotain tekemistä sen kanssa, mitä quottaamassasi viestissäni sanoin?

Edelleenkin puhut DLSSstä ja säteenjäljityksestä jonain "bullet-point-featureina" ymmärtämättä yhtään, mitä ne tekee, ja rinnastaen ne keskenään.

Tämä on todella typerä rinnastus, kun kyse ei ole mistään" saman tason omaisuuksista" vaan täysin erityylisistä asioista.

Säteenjäljitys rinnastuu siihen, että vaihdetaan kulkuneuvoa henkilöautosta helikopteriin, tehdään asiat aivan eri tavalla, DLSS taas siihen että ruosteiseen romuautoon vedetään vesiliukoinen maali päälle että se saadaan näyttämään hienommalta ja ruoste piilotettua (kunnes tulee ensimmäinen sade tai lätäkkö vastaan, ja maali liukenee pois), tai vaihdetaan metallinen konepelti kevyempään pahviseen että saadaan autosta kevyempi ja vähän kiihtyvyyttä lisää.

lepakonmäyrä sanoi:
ja DLSS päivityksen jälkeen on täysin käyttökelpoinen.

Voiko tästä päätellä, että uusi hieno muka nopeuttava tekniikka ei ilmeisesti ennen päivitystä sitten ollutkaan käyttökelpoinen?

Pienemmällä resoluutiolla rendaaminen ja upskaalaaminenkin on myös täysin käyttökelpoinen.


Se, että joku on käyttökelpoinen, ja joku on kuvanlaadultaan täydellinen on eri asioita.

Ja se, että yhdessä tietyssä framessa ei mitään artifakteja esiinny ei ole mikään todiste sille, että niitä ei esiinny muualla. Hermoverkko oppii hanskaamaan hyvin nimenomaan sen tilanteen, mille se on opetettu, mutta failaa usein pahasti tilanteissa, joille sitä ei ole opetettu.
 
Metro Exodus näyttää ainakin kuvien perusteella RT päällä oikein hienolta. Mutta voiko olla myös että RT OFF peli voisi näyttää paremmalta, mutta pelistä on haluttu selvästi paremman näköinen RT päällä? Peli on kuitenkin Nvidian tukemia pelejä.
On siellä se Extreme asetus joka on jo todella raskas joten empä tiedä pystyiskö sitä ilman RT saamaan mitenkään enään paremman näköiseks.

Odotukset kun kuvista RT katseli ei ollu mitenkään mahd.korkealla mutta sitten kun meni peliin ihan liikkumaan niin on kyllä mahtavan näköinen RT päällä.
Pelistä kun saa suoraan RT Off/On, ilman odottelua/uudellee käynnistelyä niin helppo vertailla.
RT päällä peli tuntui kuin se olisi paranneltu "Remastered" versio :D

Onneksi PhysX ja Hairworks tässä pelissä ei vaikuta mitenkään raskailta ja tuo pienen säväyksen lisää grafiikkaan.

Voiko tästä päätellä, että uusi hieno muka nopeuttava tekniikka ei ilmeisesti ennen päivitystä sitten ollutkaan käyttökelpoinen?
Oli täysin käyttökelvoton aluksi DLSS päällä.
Kuva oli blurraantunut aivan kuin 1440p näytöllä olisi ollut 1080p resoluutio päällä,kamalaa sotkua.
 
Viimeksi muokattu:

Mahtava kuva! Alko kunnon naurumekkala eikä hekottamiselle ole tullut loppua! :D

Kuvaa todella hyvin Nvidian ja AMD:n voimasuhteita, asemaa ja tilannetta!



No sitä "4K tasoista kuvaa tai lähes samantasoista todella isolla performance boostilla" saa ihan vaan renderöimällä pienemmällä resolla ja skaalaamalla ilman mitään tekoälyarpomisia, laatu on ainakin osassa tapauksia parempaa kuin DLSS:llä, ellei aina, suorituskykylisä samaa tasoa. Eli ei mitään uutta tai mullistavaa.

Näinkö on? Mitenkä tämä onnistuu, kun en ole ennen kuullutkaan. Toimiiko kaikissa peleissä? Miten ja mistä kytketään päälle? Kerro pian niin menen heti testaamaan.

Tensoriydinten käyttö ainakin tietyissä tilanteissa estää muiden ydinten käytön samanaikaisesti, joten ei sekään ole mikään automaattinen teholisä. AMD kykenee lisäksi laskemaan noita matalamman tarkkuuden laskuja (mikä on riittävä noille inferöintilaskuille) selvästi nopeammin (1xFP32 / 2xFP16 / 4xINT8 / 8xINT4). Tällä hetkellä ei voida varmuudella todeta, kumman reaalisuorituskyky olisi vastaavassa tapauksessa parempi, mutta eiköhän se tulevaisuudessa nähdä.

Missä tilanteissa estää muiden yditen käytön samanaikaisesti? Ja mikä on käytännön vaikutus suorituskykyyn?

Reaalisuorituskyky on selvästikkin todellisuudessa paljon huonompi. Sen ymmärtää jokainen joka ymmärtää, että samalla pitäisi kaikki muutkin GPU:n suoritukset tehdä pelien osalta siinä sivussa ja se laskenta on niistä pois.


No onhan, kuten on osoitettu pelkällä raa'alla skaalauksella saadaan vastaava suorituskykylisä (parempi jos skaalataan samasta lähtöresosta) ja joissain tapauksissa parempikin kuvanlaatu. En ole varma onko päivitetystä Metrosta vertailushotteja raakaan skaalaukseen, mutta ottaen huomioon millaista suttua sen DLSS alun perin oli, se ei välttämättä ole vieläkään parempi.
Lisäksi pitää huomioida, että se, että Metroa saatiin niin luokattomasta tasosta parannettua ei kerro mitään siitä, missä kaikissa tapauksissa sitä saataisiin parannettua ja ennen kaikkea onko NVIDIAlla aikaa ja halua päivittää jatkuvasti niitä DLSS-datasettejään joka pelille. Esimerkiksi Battlefieldiin, vaikka se on yksi suurimmista AAA-peleistä, ei ole mitään parannusta näkynyt eikä se pärjää raa'alle skaalaukselle.

Jokainen joka on metron vertailukuvia katsonut niin tietää, että DLSS on huikea tuotos ja AMD vaan voi unelmoida vastaavasta vieläpä samalla performance boostilla.

Nvidia varmasti suosituimmille peleillä päivittää.

Se DLSS optimoiminen vie aikaansa, mutta kuten Metro jo todistaa niin kehitys on aivan huikeeta.


No voi hyvä ihme taas, sen perusteella mitä NVIDIA on kertonut, ei siinä DLSS:ssä ole mitään opittavaa kehittäjille. Enginen pitää tukea tiettyjä asioita ja loppu on kiinni NVIDIAsta ja sen kuhunkin peliin käyttämästä ajasta.
Millä perusteella odotat tulevien pelien yltävän samalle tasolle kuin Metro päivityksen jälkeen tai paremmalle? Voi olla että joku yltää, toinen ei, kaikki yltää tai kaikki ei. Se ei ole "kun", vaan "jos".

Sitä odotellessa että "tulee halvempiin malleihin", ei ainakaan tässä sukupolvessa tullut ja edelleen, jo AMD:n nykyinen rauta on täysin kykenevä ajamaan vastaavaa tekoälyskaalausta. Sama todennäköisesti pätisi myös NVIDIAan, mutta siellä ei ole vastaavaa nopeampaa suoritusta pienemmille tarkkuuksille kuin AMD:lla.

Eiköhän se ole itsestään selvää tekniikka ihmisille, että jotenkin on peliä rukattava DLSS:ää varten pelissäkin. Selvää on, että jotain siellä on tehtävää, koska kaikille peleille ei ole vielä sitä DLSS ilmestynyt mitä luvattiin. TAA ei myöskään ole mikään yksi komento mikä lisätään pelimoottoriin vaan vähän mutkikkaampi asia. Myös varmasti muut tekniset asiat vaikuttavat mistä emme edes tiedä.

Tällä kehitys käyrällä se on selvää, että muut pelit tulevat yltämään paljon korkeammallekkin kunhan DLSS hiotaan entisestään.

Halvempiin malleihin tulee tietysti myöhemmin. Se ei ole pointti, että kykeneekö AMD rauta ajamaan tekoälyskaalausta vaan se, että AMD:n kohdalla se on poissa muusta suorituskyvystä, Nvidian kohdalla ei. Se on kokoasian ydin. Siksi AMD vikisee ja punalasiset ovat hädissään DLSS:stä.
 
Viimeksi muokattu:
Se ei ole pointti, että kykeneekö AMD rauta ajamaan tekoälyskaalausta vaan se, että AMD:n kohdalla se on poissa muusta suorituskyvystä, Nvidian kohdalla ei. Se on kokoasian ydin.
DLSS pudottaa ruudunpäivitystä RTX näyttiksillä. 1080p TAA pyörii n. 10-15% nopeammin kuin 1080p->1440p DLSS.
 
Oma asiansa päästäänkö niin emuloituja säteenseurantoja näkemäänkään, kun Metrokin sulkee säteenseurannat kaikilta korteilta jotka ei ole RTX, myös NVidialta.

Ei säteenseurannan tekeminen softalla ole mitään "emulointia".

Törmäystarkastuksen voi toteuttaa joko softalla tai raudalla. RTX-sarjan näyttikset ovat ainoita PC-näyttiksilä, joissa se on toteutettuna raudalla, mutta kaikilla unified shaderit sisältävillä näyttiksillä(eli siis nVidialla 8000-sarjasta lähtien, AMDllä Radeon HD 2000-sarjasta lähtien) voi säteenseurantaa tehdä aivan hyvin softalla, huonommalla suorituskyvyllä.

Ja nVidian nykyisissä RTX-korteissakaan ei ole esimerkiksi puunrakennusrautaa. Puunrakennus pitää niilläkin tehdä softalla, mikä hidastaa säteenseurantaa silloin kun scene muuttuu paljon framejen välillä.

Ja tuo, että joissain nVidian yhteistyökumppanien tekemissä peleissä keinotekoisesti estetään säteenseuranta muuten kuin nVidian näyttiksillä raudalla haisee pahasti. Ei haluta näyttää, että se säteenseuranta onnistuu hyvin softallakin tehtynä, vaan pakotetaan ihmiset ostamaan nvidian kalliita RTX-sarjan näyttiksiä sitä keinotekoisesti rajoittamalla.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtava kuva! Alko kunnon naurumekkala eikä hekottamiselle ole tullut loppua! :D

Kuvaa todella hyvin Nvidian ja AMD:n voimasuhteita, asemaa ja tilannetta!
Miten kuva, missä NVIDIA ei esiinny missään muodossa kuvaa mitenkään NVIDIAn suhdetta mihinkään?
Kuva on muutenkin virheellinen, ei AMD:n näyttiksillä emuloida DXR:ää, niillä vain ajetaan kaikki shader-ytimillä eikä osa shader-ytimillä osa FF-raudalla

Näinkö on? Mitenkä tämä onnistuu, kun en ole ennen kuullutkaan. Toimiiko kaikissa peleissä? Miten ja mistä kytketään päälle? Kerro pian niin menen heti testaamaan.
Osa peleistä tarjoaa suoraan render scale -asetuksen, lopuissa voit valita matalamman resoluution ja asettaa GPUn (tai vaikka näytön) skaalaamaan kuvan paneelin resoluutiolle.
Jälkimmäinen toimii pelistä riippumatta mutta on myrkkyä HUD:lle yms, ensin mainittu toimii jos peli tukee sitä (kuten DLSSkin vaatii tuen peliltä)

Missä tilanteissa estää muiden yditen käytön samanaikaisesti? Ja mikä on käytännön vaikutus suorituskykyyn?
DLSS:n "hinnaksi" on arvioitu noin 10%
Ihan jokaisessa "RTX framea" kuvaavassa NVIDIAn diassa on ensin fp32:n rinnalla muuta prosessointia (fp16, RTX jne) ja lopussa erillisenä DNN (samalla janalla FP32:n kanssa). Voin kaivaa tarvittaessa esimerkkidian kun olen kotona enkä luurilla.

upload_2019-2-27_16-1-53.png

Reaalisuorituskyky on selvästikkin todellisuudessa paljon huonompi. Sen ymmärtää jokainen joka ymmärtää, että samalla pitäisi kaikki muutkin GPU:n suoritukset tehdä pelien osalta siinä sivussa ja se laskenta on niistä pois.
Reaalisuorituskyvyn näkee vasta kun on se sovellus jolla testata. GPU ei ole mikään yksi asia, jolla on tietty määrä aikaa, vaan lukematon määrä erillisiä juttuja jotka voivat olla yhden ruudun renderöinnissä vaikka jok'ikinen vuoron perään rajoittavana tekijänä. AMD:lla yksi ongelmista on shaderydinten vajaakäyttö, jonka vuoksi tuo ei välttämättä olisikaan mistään pois tai jos olisi, ei ero välttämättä olisi iso.

Jokainen joka on metron vertailukuvia katsonut niin tietää, että DLSS on huikea tuotos ja AMD vaan voi unelmoida vastaavasta vieläpä samalla performance boostilla.
Näin vahvoja linssejä ei liene edes kaikkien tutulla surkealla ulosannilla varustetulla vakiofanipojalla.
Metron päivitys nosti tason täysin luokattomasta siedettäväksi, nyt se saattaa ehkä jopa kilpailla pelkän skaalauksen kanssa.
Nvidia varmasti suosituimmille peleillä päivittää.

Se DLSS optimoiminen vie aikaansa, mutta kuten Metro jo todistaa niin kehitys on aivan huikeeta.
BFV on yksi tämän hetken suurimmista ja suosituimmista AAA-luokan peleistä, ei ole näkynyt päivityksiä.
Toi "kehitys on huikeaa" on vähän kuin sanoisi että pituushyppääjän kehitys on huikeaa kun hyppää metrin sijasta yhtäkkiä kaksi, mutta jos muut hyppäsi jo valmiiksi 3 metriä onko sillä mitään merkitystä?
Mitään takeita edelleen parantumisesta ei ole ja Metron kohdalla laatu oli niin surkeaa (ja päivitys tuli niin nopeaan) että liekö ollut kyse jostain bugista alun perin.



Eiköhän se ole itsestään selvää tekniikka ihmisille, että jotenkin on peliä rukattava DLSS:ää varten pelissäkin. Selvää on, että jotain siellä on tehtävää, koska kaikille peleille ei ole vielä sitä DLSS ilmestynyt mitä luvattiin. TAA ei myöskään ole mikään yksi komento mikä lisätään pelimoottoriin vaan vähän mutkikkaampi asia. Myös varmasti muut tekniset asiat vaikuttavat mistä emme edes tiedä.

Tällä kehitys käyrällä se on selvää, että muut pelit tulevat yltämään paljon korkeammallekkin kunhan DLSS hiotaan entisestään.
Pelimoottorin pitää tukea tiettyjä juttuja, varmasti jotain pientä tarvitaan tuen käyttöönottoon kehittäjältä mutta se suurin työ on NVIDIAlla jonka pitää niitä ruutuja murskata ja opettaa sitä AI:ta, mikä vie paitsi resursseja, ennen kaikkea aikaa.
Voin kaivaa tarkemmat detailit kun olen koneella kotona enkä luurilla muualla.

Millä kehityskäyrällä? Jokainen peli on ihan erillinen projekti. Tähän mennessä paras toteutus on ollut itseasiassa ihan ensimmäisessä julkiseen jakoon tulleessa DLSS-toteutuksessa vaikka siinäkin on isoja ongelmia (kuten tulee olemaan kaikissa muissakin, johtuen ihan DLSS:n toimintatavasta)
Metrossa laatu parani mutta kyse saattoi olla ihan bugista alkuperäisessä toteutuksessa koska se oli NIIN luokaton.
Halvempiin malleihin tulee tietysti myöhemmin. Se ei ole pointti, että kykeneekö AMD rauta ajamaan tekoälyskaalausta vaan se, että AMD:n kohdalla se on poissa muusta suorituskyvystä, Nvidian kohdalla ei. Se on kokoasian ydin. Siksi AMD vikisee ja punalasiset ovat hädissään DLSS:stä.
Kuten jo totesin aiemminkin, NVIDIAn antamien tietojen mukaan tensorien käyttö syö suorituskykyä aina. DLSS syö sitä noin 10% (riippuen ruudunpäivitysnopeudesta)
AMDn mahdollinen tehohävikki on toistaiseksi tuntematon, se voi olla isompi tai pienempi

myöhäinen edit: lisätty luvattu dia, korjattu muutama typo
 
Viimeksi muokattu:
Ja tuo, että joissain nVidian yhteistyökumppanien tekemissä peleissä keinotekoisesti estetään säteenseuranta muuten kuin nVidian näyttiksillä raudalla haisee pahasti. Ei haluta näyttää, että se säteenseuranta onnistuu hyvin softallakin tehtynä, vaan pakotetaan ihmiset ostamaan nvidian kalliita RTX-sarjan näyttiksiä sitä keinotekoisesti rajoittamalla.
Miksi niitä ei sitten olla tehty aikaisemminkaan jos ne kerran onnistuu softalla?
Ettei vaan peli olisi sen jälkeen diaesitystä ja siksi ei tehdä.
Miksi AMD peleissä ei ole toteutusta softalla?

Nvidia julkaisee RTX kortit ja sen jälkeen heti väitetään että sama olisi onnistunut softalla :vihellys:
 
Viimeksi muokattu:
Onko tämäkin kuva metro pelistä?
Edit: Onko tuossa joku zoomi päällä? Mitähän ne on tehnyt metrolle kun näyttää noin surkealta mutta jos noista pitää parempi valita niin alempi on paremman näköinen
Se on se missä ollaan junassa ekaa kertaa, "zoom" johtuu valokuvaajasta kun ei ihan reunasta reunaan tullut.
 
Minusta ylempi on parempi kummassakin esimerkissä ihan helposti. (Imgurin linkit)
 
Eiköhän se ole itsestään selvää tekniikka ihmisille, että jotenkin on peliä rukattava DLSS:ää varten pelissäkin. Selvää on, että jotain siellä on tehtävää, koska kaikille peleille ei ole vielä sitä DLSS ilmestynyt mitä luvattiin. TAA ei myöskään ole mikään yksi komento mikä lisätään pelimoottoriin vaan vähän mutkikkaampi asia. Myös varmasti muut tekniset asiat vaikuttavat mistä emme edes tiedä.

Niin, julkaisussahan luvattin tuki näille peleille. Poistin listasta pelit, joita ei voi ostaa/käyttää betaa, ynnä suluissa olevat julkaistiin RTX:n jälkeen.

DLSS:
Fractured Lands
Islands of Nyne
PlayerUnknown’s Battlegrounds
Shadow of the Tomb Raider
We Happy Few
Hellblade: Senua’s Sacrifice
Outpost Zero
SCUM

KINETIK (betassa)
Dauntless: (Open betassa)
The Forge Arena (early access)
Fear the Wolves (early access)

Deliver Us The Moon: Fortuna (syyskuussa)
Hitman 2 (marraskuussa)
Overkill’s The Walking Dead (Marraskuussa)
Darksiders III (marraskuussa)

RT tuki:

Shadow of the Tomb Raider
Assetto Corsa Competizione (syyskuussa)
Enlisted (avoin alpha)

Nopeasti näyttää etenevän. Kaikkia noita on voinut kyllä pelata DLSS:n nopeus ja "kuvalaatuedun" tarjoavalla custom resoluutiolla, tai suoraan pelistä tehdyllä resolution scalella jo kuukausien ajan.
 
Jep,omia kuvia on ja otin suoraan paneelista valokuvaten.
Valokuvat ovat täysin hyödyttömiä, ota suoraan ihan screenshotteja niin on jotain vertailtavaakin.
Voisitko ottaa shotit myös jostain bunkkerista, mihin ei pääse auringon/taivaan valoa?
Also imgur-osoitteista Https:n s pois että toimii foorumilla kuvat normaalisti
 
Mielenkiintoisia kuvia Lepakkomäyrältä :tup:

Oletko gammaa katsonut?
Taitaa muutkin olla huomannut varjojen "latteuden/olemattomuuden". Mitä jo aikaisemmassa viestissäni mainitsin.

Just like the title says, my game displays black terribly bad, and in a game with as many dark areas as the metro series, it's almost unplayable.
When I adjust the in-game gamma settings, I'm supposed to make the darkest symbol "almost invisible", but I literally can't.
When the gamma is set to the lowest setting, I can still see it clear as day.

"The weirdest part is that _sometimes_ it works as intended, often that is when I start the game up and jump in, but as soon as the lightning changes in the game (i enter a brighter area, go outside a building or similar) I can clearly see how some kind of gray/blue filter is smacked in my face and everything just looks horrible."

The main problem that people are coming across is black turning to a washed out.
Read more at Metro Exodus PC color display bug fix - GameRevolution
TOM POWER Monday, February 25, 2019


If you have an AMD graphics card, however, this won’t apply to you.
Korjaus päivitys vissiin joskus tulossa.

Oma henkilökohtainen mielipide on että tuollainen "bugi" on ajankohtaan sattuva todella epäilyttävä gamma slider rajoite,
kuin että kaikki näyttäisi tarkoituksella lattealta jos ei pelissä käytä DXR ominaisuutta, mutta joillakin tekee tuota satunnaisesti että bugihan se taitaa olla.

Vai toimiiko uusimmassa Metrossa kaikki niinkuin pitää?
Tossa ylempänä kyselinkin että oletko gammaa katsonut?

Pystyisiköhän metroon injektoimaan SweetFX shadereita niin kuin skyrimiin? :think:
Ero injektoidun ja injektoimattoman skyrimin välillä on kuin ero päivällä ja iltasella.
Nvidiallahan vissiin reshade injektointi mahdollisuus jos ei halua DXR rää käyttää. :think:
Amdllä voi myös käyttää reshadea injektointiin varjo fixiin ennen pelintekijöiden fixiä.

Edit: Todi kyllähän Metroon on jo SweetFX injektoinnit saatavilla
Metro Exodus
:kippis:
 
Viimeksi muokattu:
Miten kuva, missä NVIDIA ei esiinny missään muodossa kuvaa mitenkään NVIDIAn suhdetta mihinkään?
Kuva on muutenkin virheellinen, ei AMD:n näyttiksillä emuloida DXR:ää, niillä vain ajetaan kaikki shader-ytimillä eikä osa shader-ytimillä osa FF-raudalla

Se, että jos sinä tai joku muu ei sitä kuvasta tajua niin ei tarkoita etteikö siellä sellainen pieni taka-ajatus ole tai ainakin sellaisen selvästi voi sinne ajatella.


Osa peleistä tarjoaa suoraan render scale -asetuksen, lopuissa voit valita matalamman resoluution ja asettaa GPUn (tai vaikka näytön) skaalaamaan kuvan paneelin resoluutiolle.
Jälkimmäinen toimii pelistä riippumatta mutta on myrkkyä HUD:lle yms, ensin mainittu toimii jos peli tukee sitä (kuten DLSSkin vaatii tuen peliltä)

Mitkä pelit? Onko laatu yhtä onnetun kuin GPU tai paneeli skaalauksessa? Kuinka monessa näissä on tekoäly optimoinut kuvan näyttämään lähes samalta kuin esim. vakio 4K kuva?

GPU & paneeli skaalaukset ovat päin persettä suoraan sanottuna eikä lähelläkään esimerkiksi tuota jo loistavaa Metro DLSS esimerkkiä, joka ei vielä edes edusta sitä DLSS täyttä potentiaalia.


DLSS:n "hinnaksi" on arvioitu noin 10%
Ihan jokaisessa "RTX framea" kuvaavassa NVIDIAn diassa on ensin fp32:n rinnalla muuta prosessointia (fp16, RTX jne) ja lopussa erillisenä DNN (samalla janalla FP32:n kanssa). Voin kaivaa tarvittaessa esimerkkidian kun olen kotona enkä luurilla.
Kenen toimesta arvio on tehty? Ja 10% on todella vähän jos se mukaan laskettuna saa vielä esimerkiksi yli 40% teholisän normi 4K kuvaan verrattuna.

Kenen toimesta arvio on tehty? Ja 10% on todella vähän jos se sisäänlaskettu siitä huolimatta saa vielä esimerkiksi yli 40% teholisän normi 4K kuvaan verrattuna.

Reaalisuorituskyvyn näkee vasta kun on se sovellus jolla testata. GPU ei ole mikään yksi asia, jolla on tietty määrä aikaa, vaan lukematon määrä erillisiä juttuja jotka voivat olla yhden ruudun renderöinnissä vaikka jok'ikinen vuoron perään rajoittavana tekijänä. AMD:lla yksi ongelmista on shaderydinten vajaakäyttö, jonka vuoksi tuo ei välttämättä olisikaan mistään pois tai jos olisi, ei ero välttämättä olisi iso.

Kyllä sen jo arvaa etukäteen, että se AMD:n ratkaisu on tuhnu eikä sitä sillä ole esiteltykään.



Näin vahvoja linssejä ei liene edes kaikkien tutulla surkealla ulosannilla varustetulla vakiofanipojalla.
Metron päivitys nosti tason täysin luokattomasta siedettäväksi, nyt se saattaa ehkä jopa kilpailla pelkän skaalauksen kanssa.

Puhutko nyt omista tutuistasi? Minun piirini kuuluvat ihmiset katsovat asioita objektiivisesti. Objektiivisessä valossa Nvidia ja Intel vie AMD:tä kuin pässiä narussa ja ovat vieneet jo pitkään.

Metro todisti, että DLSS laatu on jo tässä vielä keskeneräisessä vaiheessa erinomainen.



BFV on yksi tämän hetken suurimmista ja suosituimmista AAA-luokan peleistä, ei ole näkynyt päivityksiä.
Toi "kehitys on huikeaa" on vähän kuin sanoisi että pituushyppääjän kehitys on huikeaa kun hyppää metrin sijasta yhtäkkiä kaksi, mutta jos muut hyppäsi jo valmiiksi 3 metriä onko sillä mitään merkitystä?
Mitään takeita edelleen parantumisesta ei ole ja Metron kohdalla laatu oli niin surkeaa (ja päivitys tuli niin nopeaan) että liekö ollut kyse jostain bugista alun perin.


Miten suosiolla on mitään tekemistä sen kanssa, että BFV DLSS optimointi on vielä kesken?

Pituushyppy vertaus oli tosi ontuva, kun DLSS Metro esimerkki vie nykyisiä jo olevia skaalaus ratkaisuja 10-0 laadussa ja se ei edusta vielä edes DLSS täyttä potentiaalia.

Kuten jo totesin aiemminkin, NVIDIAn antamien tietojen mukaan tensorien käyttö syö suorituskykyä aina. DLSS syö sitä noin 10% (riippuen ruudunpäivitysnopeudesta)
AMDn mahdollinen tehohävikki on toistaiseksi tuntematon, se voi olla isompi tai pienempi

myöhäinen edit: lisätty luvattu dia, korjattu muutama typo


Jokainen tajuaa että tehohävikki AMD:lla on moninkertainen, kun ei ole tensor-ytimiä hommaan vaan laskut menevät normaalien peli laskujen lisäksi samaan aikaan laskettava. Mahdollisesti AMD:llä ei edes ole osaamista vastaavan tekoäly kuvanparantaja ohjelmiston tekemiseenkään. Tämä ei yllättäisi kun katsoo kuinka eivät osaa vielä edes ajureitakaan tehdä oikein, vaikka ovat sitäkin harjoitelleet jo pienen ikuisuuden.
 
Se, että jos sinä tai joku muu ei sitä kuvasta tajua niin ei tarkoita etteikö siellä sellainen pieni taka-ajatus ole tai ainakin sellaisen selvästi voi sinne ajatella.
:facepalm:

Mitkä pelit? Onko laatu yhtä onnetun kuin GPU tai paneeli skaalauksessa? Kuinka monessa näissä on tekoäly optimoinut kuvan näyttämään lähes samalta kuin esim. vakio 4K kuva?

GPU & paneeli skaalaukset ovat päin persettä suoraan sanottuna eikä lähelläkään esimerkiksi tuota jo loistavaa Metro DLSS esimerkkiä, joka ei vielä edes edusta sitä DLSS täyttä potentiaalia.
Rupeaisikohan se olemaan aika myöntää, että yrität vain trollata?
Et kirjaimellisesti ole voinut missata kaikkia niitä kuvia BFV:stä ja Metrosta, joissa on postattu vertailu natiivi vs dlss vs skaalattu. Skaalaus tarjoaa yhtä hyvää tai parempaa laatua kuin DLSS kun suorituskykykin on samalla tasolla tai parempi. Ja mikä parasta, käyttäjä voi ihan itse päättää millä tarkkuudella haluaa renderöidä sen mitä sitten skaalaillaan, voi etsiä sen oman balanssin kuvanlaadun ja nopeuden välillä.

Sinä et ole näyttänyt yhtä ainuttakaan esimerkkiä väitteittesi tueksi missään vaiheessa. Mikä "DLSS:n täysi potentiaali"? GPU & paneeliskaalaus näyttää toki huonolta kun hudit sun muut kusee, mutta se toimii universaalisti. Pelin sisäisiä skaalausmetodeja tuetaan laajemmin kuin DLSS:ää esimerkiksi Blizzardin toimesta (Overwatch ja WoW, voi olla muissakin). Tässä kohtaa kuitenkin sopivasti sekä BFV että Metro, ne DLSS-lähettiläät, tukevat kivasti myös sitä skaalausta, jonka vuoksi näitä vertailuja on tehtykin.

Kenen toimesta arvio on tehty? Ja 10% on todella vähän jos se mukaan laskettuna saa vielä esimerkiksi yli 40% teholisän normi 4K kuvaan verrattuna.
Jarnis sen luvun heitti, UL Benchmarksin (eli Futuremarkin) tyyppi.
Suorituskykyä saadaan DLSS:ssä lisää kuvanlaatua uhraamalla, ihan kuten sitä saadaan lisää skaalauskikkailulla uhraamalla sitä kuvanlaatua. Vertailuissa skaalauksella on saatu yhtä hyvää tai parempaa kuvanlaatua samalla tai paremmalla suorituskyvyllä.

Kyllä sen jo arvaa etukäteen, että se AMD:n ratkaisu on tuhnu eikä sitä sillä ole esiteltykään.
:facepalm:

Puhutko nyt omista tutuistasi? Minun piirini kuuluvat ihmiset katsovat asioita objektiivisesti. Objektiivisessä valossa Nvidia ja Intel vie AMD:tä kuin pässiä narussa ja ovat vieneet jo pitkään.
Ei vaan tämän foorumin käyttäjille tutusta nimimerkistä. Eli sinä olet "piirisi" ainut, joka ei katso asioita objektiivisesti?

Metro todisti, että DLSS laatu on jo tässä vielä keskeneräisessä vaiheessa erinomainen.
Edelleen, missä keskeneräisessä vaiheessa? Se laatu ei ole erinomainen jos skaalaamalla saadaan vastaavaa. Nyt rupeaa olemaan sitten ihan oikeasti se hetki kun kaivat jotain ihka oikeaa sanojesi taakse, ei tällaista trollausta voida katsoa enää pidempään vaikka väittelyketjusta onkin kyse.

Miten suosiolla on mitään tekemistä sen kanssa, että BFV DLSS optimointi on vielä kesken?
Lähde keskeneräisyydelle?
Suosiolla on sitä tekemistä, että väitit NVIDIAn päivittävän suosituimpia pelejä. BFV on niitä suosituimpia pelejä, eikä ole DLSS:ää päivitelty paremmaksi.

Pituushyppy vertaus oli tosi ontuva, kun DLSS Metro esimerkki vie nykyisiä jo olevia skaalaus ratkaisuja 10-0 laadussa ja se ei edusta vielä edes DLSS täyttä potentiaalia.
Edelleen, nyt jotain dataa niiden väitteiden taakse. Tähän astiset kuvanlaatuvertailut joita on näillekin foorumeille postattu lukuisia erilaisia useaan kertaan kertovat ihan toista kieltä kuin sinä väität. Etkä vieläkään ole selittänyt mikä tämä mystinen "täysi potentiaali" on.

Jokainen tajuaa että tehohävikki AMD:lla on moninkertainen, kun ei ole tensor-ytimiä hommaan vaan laskut menevät normaalien peli laskujen lisäksi samaan aikaan laskettava. Mahdollisesti AMD:llä ei edes ole osaamista vastaavan tekoäly kuvanparantaja ohjelmiston tekemiseenkään. Tämä ei yllättäisi kun katsoo kuinka eivät osaa vielä edes ajureitakaan tehdä oikein, vaikka ovat sitäkin harjoitelleet jo pienen ikuisuuden.
Jokainen lienee jo tajunnut että trollaat, mutta moderaattorina pitää antaa mahdollisuuksia. Nyt on se sinun viimeinen mahdollisuus lopettaa trollaaminen ja laittaa todisteita sanojen taakse.
 
:facepalm:

Edelleen, nyt jotain dataa niiden väitteiden taakse. Tähän astiset kuvanlaatuvertailut joita on näillekin foorumeille postattu lukuisia erilaisia useaan kertaan kertovat ihan toista kieltä kuin sinä väität. Etkä vieläkään ole selittänyt mikä tämä mystinen "täysi potentiaali" on.

Se maaginen "täysi potentiaali" on varmaan sitä, mitä keynotessa luvattiin. Siinä oikeasti luvattiin matalammasta resoluutiosta korkeampaa kuvanlaatua, mitä oikea high res kuva tarjoaa. Kummasti puheet pehmenivät aika tavalla ja nyt myönnetään:

"Typically for 4K DLSS, we have around 3.5-5.5 million pixels from which to generate the final frame, while at 1920x1080 we only have around 1.0-1.5 million pixels. The less source data, the greater the challenge for DLSS to detect features in the input frame and predict the final frame."
 
Tää alkaa olla jo flat earth tasolla tää fanatismi, uskotaan että niin se on kun joku joskus niin sanoi ja isot pojat nyökkäili.

DLSS on aina ”paras arvaus”. Jos se tasan tarkalleen tietäisi mitä kuvassa pitää olla, niin meillä olisi varmaan moni muukin asia paremmin tässä maailmassa. Mulle voi laittaa yhden DLSS-lottorivin vaikka vetämään.
 
Tää alkaa olla jo flat earth tasolla tää fanatismi, uskotaan että niin se on kun joku joskus niin sanoi ja isot pojat nyökkäili.

DLSS on aina ”paras arvaus”. Jos se tasan tarkalleen tietäisi mitä kuvassa pitää olla, niin meillä olisi varmaan moni muukin asia paremmin tässä maailmassa. Mulle voi laittaa yhden DLSS-lottorivin vaikka vetämään.
Ensimmäisen kerran oikeastaan tarvitsin DLSS tuomaa FPS boostia tuossa autiomaa/hiekka kentässä.
Sen verran tarkka se "arvaus" oli että riittää ihmis silmälle ja kysehän on vain pelaamisesta,ei sen vakavemmasta asiasta.

DLSS voi vääntää loputtomiin foorumeilla ja luulempa että osa vääntäjistä ei omista edes RTX korttia tai tuota Metroa.
 
Ensimmäisen kerran oikeastaan tarvitsin DLSS tuomaa FPS boostia tuossa autiomaa/hiekka kentässä.
Sen verran tarkka se "arvaus" oli että riittää ihmis silmälle ja kysehän on vain pelaamisesta,ei sen vakavemmasta asiasta.

DLSS voi vääntää loputtomiin foorumeilla ja luulempa että osa vääntäjistä ei omista edes RTX korttia tai tuota Metroa.
Sillä ei ole merkitystä onko sitä korttia ja peliä vai ei, kun keskustelu käy ominaisuudessa teknisestä kulmasta. Siihen on oleellista ymmärtää miten tekniikka toimii ja tueksi on tietenkin kuva- ja videomateriaalia.

Se on hauskaa miten yleensä samat jannut hehkuttaa kun RT on niin hienoa koska se on niin aitoa eikä "feikkihäkki" rasterointi kelpaa mihinkään ja samaan aikaan arvauksia hehkutetaan DLSS:ää vaikka se on nimenomaan sinnepäin arvauksia heittelevä "feikkihäkki"
 
Sillä ei ole merkitystä onko sitä korttia ja peliä vai ei, kun keskustelu käy ominaisuudessa teknisestä kulmasta. Siihen on oleellista ymmärtää miten tekniikka toimii ja tueksi on tietenkin kuva- ja videomateriaalia.

Se on hauskaa miten yleensä samat jannut hehkuttaa kun RT on niin hienoa koska se on niin aitoa eikä "feikkihäkki" rasterointi kelpaa mihinkään ja samaan aikaan arvauksia hehkutetaan DLSS:ää vaikka se on nimenomaan sinnepäin arvauksia heittelevä "feikkihäkki"
En ole väitellyt rasteroinneista tms.
Tiedän vain mitä tuosta näytöltä näen ja DLSS on ihan pätevä jos haluaa hieman Fps lisää.
 
Niin on. Toki upscaling ja TAA ajaa useimmiten saman asian. mut onhan se "ihan kiva" olla olemassa kunhan siitä ei taarvitse maksaa extraa.
Mutta millä muulla kuin DLSS saa lisää Fps metroon kun RT on päällä?

Maksamisesta en sitten tiedä mutta Rtx2080 sai lähes samaan hintaan ostettua saksasta kuin mitä tuosta Gtx1080Ti sain myydessä.
Kaveri oli ostamassa Gtx1080 550e mutta sanoin että ostappa mieluummin Rtx2070 niin saat hieman Extraa samaan rahaan.
 
No sillä skaalauksella. Metrossa nimellä "Shading Rate", 1.0 = 100% eli natiivireso

Skaalauksella vaan tulee paskempaa jälkeä. DLSS näyttää paremmalle kuin Shading Rate 0,9.


Järjestyksessä 1440p natiivi -> DLSS on -> Shading rate 0,7 -> 0,8 -> 0,9
Imgur

FPS näkyi pikavilkaisulla olevan samaa luokkaa DLSS ja 0,7 Shading Raten kanssa, jotain tyyliin 72 tuossa screenshotin kohdassa.
 
Skaalauksella vaan tulee paskempaa jälkeä. DLSS näyttää paremmalle kuin Shading Rate 0,9.
Piti ihan lähteä erikseen kaivamaan jos löytyisi vertailuja, löytyi 80% (0.8) vs DLSS ja näemmä pätsin jälkeen DLSS on tosiaan tarkempi, mutta samalla itse reunojenpehmennys näyttää menneen todella pahasti metsään mikä taas syö pointtia, tällaisen vertailuparin löysin 80%/0.8 vs DLSS pätsin jälkeen 1440p-resolla, sääli ettei ole natiivia 1440p:tä vielä kaveriksi. Etenkin sängyn lähemmän päädyn raudat ja oikean puolen isoimmat taulut ovat hirveitä. Jos jompi kumpi pitäisi valita ottaisin näistä silti DLSS:n, mutta jos vapaammin saa valita niin natiiviresolla vaikkei sitä vertailukuvissa olekaan.
https://1drv.ms/f/s!AscuI7zTwJKYxX0-lodHOAFrjk9Z
 
Piti ihan lähteä erikseen kaivamaan jos löytyisi vertailuja, löytyi 80% (0.8) vs DLSS ja näemmä pätsin jälkeen DLSS on tosiaan tarkempi, mutta samalla itse reunojenpehmennys näyttää menneen todella pahasti metsään mikä taas syö pointtia, tällaisen vertailuparin löysin 80%/0.8 vs DLSS pätsin jälkeen 1440p-resolla, sääli ettei ole natiivia 1440p:tä vielä kaveriksi. Etenkin sängyn lähemmän päädyn raudat ja oikean puolen isoimmat taulut ovat hirveitä. Jos jompi kumpi pitäisi valita ottaisin näistä silti DLSS:n, mutta jos vapaammin saa valita niin natiiviresolla vaikkei sitä vertailukuvissa olekaan.
https://1drv.ms/f/s!AscuI7zTwJKYxX0-lodHOAFrjk9Z

Onhan se DLSS noista selvästi parempi ainakin tuossa kuvassa, huolimatta bugisesta ikkunasta. Toivottavasti tulee kunnon vertailuja vielä.
 
Piti ihan lähteä erikseen kaivamaan jos löytyisi vertailuja, löytyi 80% (0.8) vs DLSS ja näemmä pätsin jälkeen DLSS on tosiaan tarkempi, mutta samalla itse reunojenpehmennys näyttää menneen todella pahasti metsään mikä taas syö pointtia, tällaisen vertailuparin löysin 80%/0.8 vs DLSS pätsin jälkeen 1440p-resolla, sääli ettei ole natiivia 1440p:tä vielä kaveriksi. Etenkin sängyn lähemmän päädyn raudat ja oikean puolen isoimmat taulut ovat hirveitä. Jos jompi kumpi pitäisi valita ottaisin näistä silti DLSS:n, mutta jos vapaammin saa valita niin natiiviresolla vaikkei sitä vertailukuvissa olekaan.
https://1drv.ms/f/s!AscuI7zTwJKYxX0-lodHOAFrjk9Z
Kannattaisko sun hommata se RTX ja peli ennen kuin väittelet? Ota vaikka Sampsalta lainaan. Toki ymmärrän että agendasi on NVidian dissaus, mutta voi sitä kokeilla että voi sitten puhua kokemuspohjalta.:tup:

Voisi itsekin hankkia pelin, ihan vain mielenkiinnosta DLSS:ää kohtaan.:hungry:
 
Kannattaisko sun hommata se RTX ja peli ennen kuin väittelet? Ota vaikka Sampsalta lainaan. Toki ymmärrän että agendasi on NVidian dissaus, mutta voi sitä kokeilla että voi sitten puhua kokemuspohjalta.:tup:

Voisi itsekin hankkia pelin, ihan vain mielenkiinnosta DLSS:ää kohtaan.:hungry:
Kun ihmetellään asiaa teknisestä näkökulmasta se on irrelevanttia onko se tarkasteltava kuva reaaliaikaisesti renderöity vai ei, kunhan materiaali on häviötöntä

Ainut hyöty tuossa olisi että saisi laajempaa vertailupohjaa tehtyä helposti itse, mutta sekin on delegoitavissa tarvittaessa.

Ei tässä mistään dissauksesta ole kyse, vaan perustellusta kritiikistä vastauksena ominaisuuden järjettömälle hehkutukselle jonka tueksi ei edes yritetä antaa perusteita :btooth:
 
Skaalauksella vaan tulee paskempaa jälkeä. DLSS näyttää paremmalle kuin Shading Rate 0,9.


Järjestyksessä 1440p natiivi -> DLSS on -> Shading rate 0,7 -> 0,8 -> 0,9
Imgur

FPS näkyi pikavilkaisulla olevan samaa luokkaa DLSS ja 0,7 Shading Raten kanssa, jotain tyyliin 72 tuossa screenshotin kohdassa.

Näiden kuvien perusteella jytkyttely jatkuu. Shading raten muutoksella kuva on selvästi blurraantunut ja DLSS:llä puolestaan tarkka.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 437
Viestejä
4 512 136
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom