Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Sen sijaan juuri AMD:n sponsoroimissa peleissä jostain syystä valtaosasta tuki puuttuu. Ei ole kovin kaukaa haettua arvella, että sponsori on vaikuttanut kehittäjien päätökseen skaalaustuen valinnasta. Etenkin kun lainauksen mukaan lupaa DLSS-tukeen täytyy erikseen AMD:lta kysyä. Vaikuttaa siis siltä, että oletuksena on että AMD:n sponsoroimaan peliin tulee vain FSR eikä DLSS:ää, ja moni kehittäjä on varmasti arka lähteä kyselemään sponsorilta että eikö nyt kuitenkin voisi tuon DLSS-tuenkin sinne peliin laittaa.

Näinhän se on, AMD pyytää pelintekijöitä priorisoimaan FSR:ää sponsorirahoilla, ja jos molemmat löytyy launchista niin mikä priorisointi se sitten olisi. Tuossa käy äkkiä niin, että kun eivät suostu tuohon niin AMD valitsee vain seuraavan pelitalon ja rahat jää saamatta. Ei tuossa oikein mitään muuta syytä ole jättää DLSS pois kun se olemassa olevan tiedon mukaan on hyvin yksinkertaista lisätä.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi kuitenkin niin harva? Etenkin kun DLSS-kykenevä kortti löytyy suurelta osalta pelin potentiaalisista ostajista (lähde: steam hardware survey) ja kun DLSS2 laatu on ollut jo vuosia parempi kuin FSR laatu (Iähde: lukuisat tekniikka-aiheiset uutisoijat ja youtube-kanavat). Jos pelin kehittäjä haluaisi tarjota pelaajilleen parhaita ominaisuuksia, löytyisi DLSS-tuki pelistä.

Pelintekijät ovat katsoneet että FSR on "Good Enuff" joten on aivan turha alkaa käyttämään kallista devaus aikaa siihen että lisätään jokin kikkare joka ei edes toimi kaikilla näytönohjaimilla.
Mitä tuohon laatueroon tulee niin ei ne erot ole niin merkittäviä. Stilleistä kun suurennuslasilla etsitään niin löytyy eroja ja joskus jopa liikkeessä mutta sekään ei ole aina niin että dlss kikkare olisi parempi.

DLSS ehtoihin kuuluu että pitää olla Nvidian logot jne... peleissä.

Poikkeusta voi pyytää tuohon, mutta tuskin jokainen pelin kehittäjä alkaa anomaan Nvidialta lupaa laittaa DLSS peliin jossa on AMD logot...

Mikäli tämä pitää paikkaansa niin on kyllä varmasti aika suuri syyllinen tuen puutteelle. Eiköhän noissa sponssi diileissä ole puolin ja toisin pykälä joka kieltää kilpailijan mainostamisen.
Joten se on nvidia ihan itse joka ampuu itseään jalkaan tuollaista vaatiessaan, joka sinäänsä ei ole mikään yllätys että vaatiivat.
 
Kyllähän se säteenjäljitys tarjoaa jo todella selkeästi paremman visuaalisen elämyksen:
Jonkun vastaavia kuvia sisältävän artikkelin löysin itsekin, kun tuota edellistä asiaa pohdin ja onhan tuo visuaalinen ilme realistisempi säteenseuranta päällä, ei siitä mihinkään pääse.

Mikä ei oikein tullut selväksi, niin 1) monessako pelissä tuota säteenseurantaa oikein nykyisellään hyödynnetään suhteessa kaikkiin julkaistuihin peleihin ja 2) monessako kategorian 1 pelissä se on niin raskasta, että järkevä pelaaminen vaatii Nvidian kärkipään kortin?
 
Mikäli tämä pitää paikkaansa niin on kyllä varmasti aika suuri syyllinen tuen puutteelle. Eiköhän noissa sponssi diileissä ole puolin ja toisin pykälä joka kieltää kilpailijan mainostamisen.
Joten se on nvidia ihan itse joka ampuu itseään jalkaan tuollaista vaatiessaan, joka sinäänsä ei ole mikään yllätys että vaatiivat.

HUB videolla oli maininta noista DLSS SDK:n ehdoista:
1693198447834.png
 
Jonkun vastaavia kuvia sisältävän artikkelin löysin itsekin, kun tuota edellistä asiaa pohdin ja onhan tuo visuaalinen ilme realistisempi säteenseuranta päällä, ei siitä mihinkään pääse.

Mikä ei oikein tullut selväksi, niin 1) monessako pelissä tuota säteenseurantaa oikein nykyisellään hyödynnetään suhteessa kaikkiin julkaistuihin peleihin ja 2) monessako kategorian 1 pelissä se on niin raskasta, että järkevä pelaaminen vaatii Nvidian kärkipään kortin?
Noiden esimerkkien tasolla ehkä 2-4 pelissä riippuen miten lasketaan. Tuohan oli MinecraftRT:stä, vastaava löytyy muistaakseni Quake:sta (QuakeRT). Noi kaksi taisi olla vain Nvidian kortilla toimivia. Muut paljonkin RT:a käyttävät pelit pyörii kyllä 7900XTX:llä oikein hyvin, mutta jos esim pelkkää Cyberpunk 2077:aa pelaat niin osta Nvidia.
 
Noiden esimerkkien tasolla ehkä 2-4 pelissä riippuen miten lasketaan. Tuohan oli MinecraftRT:stä, vastaava löytyy muistaakseni Quake:sta (QuakeRT). Noi kaksi taisi olla vain Nvidian kortilla toimivia. Muut paljonkin RT:a käyttävät pelit pyörii kyllä 7900XTX:llä oikein hyvin, mutta jos esim pelkkää Cyberpunk 2077:aa pelaat niin osta Nvidia.
Tattis, tuo tummennettu hyvä selvennys, kun tää tietokonepelimaailma on ollu taas jonkun vuoden aika vierasta.

Tuon Cyberpunkin pelasin jo Xboxilla, että ei välttämättä tietokoneella enää hirveetä tarvetta, joten kyllä se tuohon 7900XTX:ään varmastikin kääntyy.
 
Keskimäärin 7900 XTX on RT peleissä aikalailla tasoissa 4070 ti:n kanssa, Cyberpunk on poikkeus jossa se on 4070 ja 4070 ti:n välissä.
relative-performance-rt-3840-2160.png
 
Keskimäärin 7900 XTX on RT peleissä aikalailla tasoissa 4070 ti:n kanssa, Cyberpunk on poikkeus jossa se on 4070 ja 4070 ti:n välissä.
Joo, tuossa 4070ti:ssä närästi vähäinen muisti ja että sen hinta on kuitenkin ihan samaa kaliiberia tuon AMD:n kortin kanssa, joka on sit muuten merkittävästi tehokkaampi.
 
Viimeksi muokattu:
Noiden esimerkkien tasolla ehkä 2-4 pelissä riippuen miten lasketaan. Tuohan oli MinecraftRT:stä, vastaava löytyy muistaakseni Quake:sta (QuakeRT). Noi kaksi taisi olla vain Nvidian kortilla toimivia. Muut paljonkin RT:a käyttävät pelit pyörii kyllä 7900XTX:llä oikein hyvin, mutta jos esim pelkkää Cyberpunk 2077:aa pelaat niin osta Nvidia.
Kai kaikki "RTX ON" pelit käyttävä standardi rajapintoja jotka toimivat kaikilla säteenseurantaa tukevilla korteilla? Minecraft rtx(dxr) ja quake2 rtx(vulkan cross platform) toimivat amd:n säteenseurantaa tukevilla korteilla. DLSS toki ei toimi amd:n korteilla, mutta sen puute ei estä peliä toimimasta.
WHAT ARE THE MINIMUM REQUIREMENTS TO EXPERIENCE PHYSICALLY BASED RENDERING (PBR) AND RAY TRACING IN MINECRAFT FOR WINDOWS?
  • OS (Operation Systems): Windows 64-bit 
  • GPU: DirectX hardware ray tracing capable GPU like NVIDIA GeForce® RTX 20 Series and higher, and AMD Radeon™ RX 6000 Series and higher
  • Hardware: PC; Virtual reality headsets and Mixed Reality (MR) headsets are not supported 
  • CPU: Intel Core i5 or equivalent 
  • RAM: >8 GB of RAM  
  • A version of Minecraft: Bedrock Edition at 1.16.200 or higher  

 
Jonkun vastaavia kuvia sisältävän artikkelin löysin itsekin, kun tuota edellistä asiaa pohdin ja onhan tuo visuaalinen ilme realistisempi säteenseuranta päällä, ei siitä mihinkään pääse.

Mikä ei oikein tullut selväksi, niin 1) monessako pelissä tuota säteenseurantaa oikein nykyisellään hyödynnetään suhteessa kaikkiin julkaistuihin peleihin ja 2) monessako kategorian 1 pelissä se on niin raskasta, että järkevä pelaaminen vaatii Nvidian kärkipään kortin?
Uusia pelejä kun katsoo niin trendi on, että ainakin isomman budjetin silmäkarkkipeleissä säteeseuranta löytyy. Poikkeuksen tekevät moninpeli pumppumit missä säteenseurantaa ei ole tai laitetaan pois päältä, että fps olisi maksimaalinen. Suomalaisittain alan wake 2 on merkittävä tulossa oleva peli jossa on säteenseuranta ja dlss3.5

Linkin päässä jo julkaistut ja tulossa olevat säteenseurantaa tukevat pelit.
Ray tracing games you can play right now:
A Plague Tale: Requiem
Amid Evil
Battlefield V
Battlefield 2042
Bright Memory
Bright Memory: Infinite
Call Of Duty: Black Ops Cold War
Call of Duty: Modern Warfare (2019)
Chernobylite
Chorus
Control
Crysis Remastered
Crysis Remastered Trilogy
Cyberpunk 2077
Dead Space (2023)
Deathloop
Deliver Us The Moon
Dirt 5
Doom Eternal
Dying Light 2
Elden Ring
Everspace 2
F1 2021
F1 22
Far Cry 6
FIST: Forged In Shadow Torch
Five Nights At Freddy's: Security Breach
Forspoken
Fortnite
Forza Horizon 5
Ghostrunner
Ghostwire: Tokyo
Gotham Knights
Godfall
Gripper
Halo Infinite
Hell Pie
Hello Neighbor 2
Hitman: World of Assassination
Industria
Icarus
Jurassic World Evolution 2
Justice
JX Online 3
Lego: Builder's Journey
Layers of Fear (2023)
Loopmancer
Martha is Dead
Marvel’s Guardians of the Galaxy
Marvel's Midnight Suns
Marvel's Spider-Man Remastered
Marvel's Spider-Man: Miles Morales
Mechwarrior V: Mercenaries
Metro Exodus / Metro Exodus Enhanced Edition
Minecraft (Bedrock Edition)
Moonlight Blade
Mortal Shell
Myst
Observer: System Redux
Paradise Killer
Portal with RTX
Pumpkin Jack
Quake II RTX
Ratchet & Clank: Rift Apart
Resident Evil 2
Resident Evil 3
Resident Evil 4
Resident Evil 7
Resident Evil Village
Returnal
Raji: An Ancient Epic
Ring Of Elysium
Sackboy: A Big Adventure
Saints Row
Severed Steel
Shadow of the Tomb Raider
Star Wars Jedi: Survivor
Stay in the Light
Steelrising
Sword and Fairy 7
The Ascent
The Fabled Woods
The Lord of the Rings: Gollum
The Medium
The Persistence
The Riftbreaker
The Witcher III: Wild Hunt - Game of the Year Edition
Turbo Sloths
Watch Dogs Legion
Warhammer 40,000: Darktide
Wolfenstein: Youngblood
World Of Warcraft: Shadowlands
Wrench
Xuan-Yuan Sword VII
More ray tracing games are
 
Sen sijaan juuri AMD:n sponsoroimissa peleissä jostain syystä valtaosasta tuki puuttuu. Ei ole kovin kaukaa haettua arvella, että sponsori on vaikuttanut kehittäjien päätökseen skaalaustuen valinnasta. Etenkin kun lainauksen mukaan lupaa DLSS-tukeen täytyy erikseen AMD:lta kysyä. Vaikuttaa siis siltä, että oletuksena on että AMD:n sponsoroimaan peliin tulee vain FSR eikä DLSS:ää, ja moni kehittäjä on varmasti arka lähteä kyselemään sponsorilta että eikö nyt kuitenkin voisi tuon DLSS-tuenkin sinne peliin laittaa.


Eli ei niinkään vaikuta siltä että olisi ollut joku ehdoton kielto, vaan enemmänkin painostukselta näyttää. Lähtökohtaisesti toki tekkiaiheisilla keskustelualueilla kommentoijien asenne on vahvasti AMD:n puolelle kallellaan, todennäköisesti koska AMD kannattaa enemmän open source -puolta. Asenteissa AMD on "hyvä" firma ja näin ollen kaikki sen maineeseen mahdollisesti haitallisesti vaikuttava pyritään kieltämään.

Enemmänkin näyttää siltä että FSR on tuettuna ihan sen perusteella kun/jos peli on konsolille/konsoleille tärkeä. Niissä kun ei DLSS skaalaimella tee yhtään mitään, niin miksi sellaista preferoitaisiin. Se on sitten eri asia jos pelin rahoittaja/julkaisija haluaa PC versioon erikseen dlss tuen rakentaa.
 
Vastattu toisesta ketjusta tänne, ettei mene OT:ksi.
Niin, eiköhän netin syövereistä löydy vastaavaa myös Nvidia ajureista jos ongelmia etsii. Ei ainakaan itsellä ollut AMD kanssa koskaan mitään kummempia ongelmia. Yleensä ei kannata ajureita päivittää jos kaikki toimii.
Juurikin näin. Itselläni ainakin Nvidian ajureissa yhä piinaava ongelma on, että toinen näyttö lakkaa satunnaisesti toimimasta. Päänäyttö on displayportilla kiinni ja käytän tätä pääasiassa yksinään, mutta välillä tulee pelailtua telkkarilla jolloin vaihdan kuvan kokonaan siihen. Välillä sitten ei tunnistukaan toinen näyttö syystä tai toisesta, näkyy kyllä Nvidia Control Centerissä kytkettynä, muttei vaan anna yhdistää. Joskus auttaa uudellen käynnistäminen, mutta parikin kertaa pitänyt asentaa ajurit kokonaan uudestaan että on lähtenyt pelittämään.

Googlaamalla paljastui, että on toistunut muillakin Nvidiaa omistavilla. Siksi on huvittavaa aina lukea näitä "mutkun AMD:n ajurit" -kommentteja, ihan kuin yksikään valmistaja osaisi tehdä bugivapaita ajureita :D
 
Uusia pelejä kun katsoo niin trendi on, että ainakin isomman budjetin silmäkarkkipeleissä säteeseuranta löytyy. Poikkeuksen tekevät moninpeli pumppumit missä säteenseurantaa ei ole tai laitetaan pois päältä, että fps olisi maksimaalinen. Suomalaisittain alan wake 2 on merkittävä tulossa oleva peli jossa on säteenseuranta ja dlss3.5

Linkin päässä jo julkaistut ja tulossa olevat säteenseurantaa tukevat pelit.

Joo, tuo juttu ois varmaan kiinnostavin silloin, jos haluais herkutella sillä, mitä kaikkea pääsis Nvidian korteilla pelaamaan. Mut yhtä lailla tosiaan kiinnosti juuri tuo edellinen, että miten hyvin tuo AMD:n kortti kestää matkassa säteenseurantaa käyttävissä peleissä ja kannattaako sitä ylimääräistä 300-500 euroa maksaa Nvidian kortista vai ei.

muoksista. jos ero 4080-sarjan korttiin ois jotain 100-200 euroa, niin en ois miettinyt yhtään, vaan hommaisin suoraan sellaisen, mutta kun erot on enemmänkin luokkaa 300 euroa tai enemmän, niin ei jotenkin enää kykene..

Melkoinen sekamelska joka tapauksessa tää tietokonepelaaminen konsolimaailmaan verrattuna.. onneksi on noi pari konsoliakin, jos loppuu hermo. Tarviin tosin tietokonetta muuhunkin, mm. musahommiin, että edellinen kortti ja muukin paketti kyllä tullee joka tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Kai kaikki "RTX ON" pelit käyttävä standardi rajapintoja jotka toimivat kaikilla säteenseurantaa tukevilla korteilla? Minecraft rtx(dxr) ja quake2 rtx(vulkan cross platform) toimivat amd:n säteenseurantaa tukevilla korteilla. DLSS toki ei toimi amd:n korteilla, mutta sen puute ei estä peliä toimimasta.
Okei hyvä tieto, muistelin että nuo tuli aikanaan yksinoikeudella Nvidian korteilla toimiviksi. Toki nuo nyt on tuollaisia enemmän teknologiademoja, tai varsinkin Quake. Minecrafti taitaa nuorten keskuudessa olla yhä suht suosittu.

Olen nyt muutaman vuoden omistanut RT-kykenevän kortin ja kertaakaan en vielä ole kyseistä ominaisuutta käyttäny. Toki omat pelit mitä pelaan tai olen pelannut on: WoT, PUBG, Warzone 1&2, Diablo Immortal & 4 ja myöhemmin pitää hommata Baldurs gate.
 
Viimeksi muokattu:
Okei hyvä tieto, muistelin että nuo tuli aikanaan yksinoikeudella Nvidian korteilla toimiviksi. Toki nuo nyt on tuollaisia enemmän teknologiademoja, tai varsinkin Quake. Minecrafti taitaa nuorten keskuudessa olla yhä suht suosittu.

Olen nyt muutaman vuoden omistanut RT-kykenevän kortin ja kertaakaan en vielä ole kyseistä ominaisuutta käyttäny. Toki omat pelit mitä pelaan tai olen pelannut on: WoT, PUBG, Warzone 1&2, Diablo Immortal & 4 ja myöhemmin pitää hommata Baldurs gate.
Amd:lla ei tainnut olla dxr/vulkan ajuria/rautaa minecraft rtx julkaisuhetkellä. Alkoivat toimimaan amd:n raudalla heti kun amd sai ajurit ja raudan ulos. Quake2 rtx koodi on open sourcea.
 
HUB videolla oli maininta noista DLSS SDK:n ehdoista
Nvidian lisenssi on tosiaan aika kelvoton, jos pelin pääsponsorina on Nvidian suora kilpailija, kun splash screen logovaatimuksen lisäksi antaa luvat Nvidialle pelimateriaalien käytön heidän omassa markkinoinnissaan ym.

Pitipä kaivaa tuo HUBin video ja Timppa selvitellyt asiaa Nvidialta, jonka mukaan lisenssin ehdot ovat neuvoteltavissa mikä myös mainitaan lisenssissä itsessäänkin (timestamp'd):

 
HUB videolla oli maininta noista DLSS SDK:n ehdoista:
1693198447834.png

Muistaakseni tuossa videossa todetaan myös, että monesta pelistä josta löytyy DLSS ei ole tuota Nvidian splash screeniä, eli tuo kohta taitaa olla aika hyvin neuvoteltavissa tai Nvidia ei oikeasti välitä tuosta.
 
Muistaakseni tuossa videossa todetaan myös, että monesta pelistä josta löytyy DLSS ei ole tuota Nvidian splash screeniä, eli tuo kohta taitaa olla aika hyvin neuvoteltavissa tai Nvidia ei oikeasti välitä tuosta.

On neuvoteltavissa, mutta kuinka moni toteaa että ei maksa vaivaa kun FSR toimii kuitenkin kaikilla korteilla.
Vaatii varmasti lakimiehet mukaan sorvaamaan uusia lisenssiehtoja...
 
On neuvoteltavissa, mutta kuinka moni toteaa että ei maksa vaivaa kun FSR toimii kuitenkin kaikilla korteilla.
Vaatii varmasti lakimiehet mukaan sorvaamaan uusia lisenssiehtoja...

Tuohan varmaan se isoin hidaste on. Softaprojekteissa nuo kolmannen osapuolen palikat ja lisenssiehdot on pakko ottaa kuten on kirjoitettu, tai neuvoteltava uusiksi.
 
Ja tuskin Nvidia ihan hyvää hvyyttään antaa jättää omat logot pois.. Eiköhän sieltä jotain korvausta myös vaadita tilalle.
 
Ja tuskin Nvidia ihan hyvää hvyyttään antaa jättää omat logot pois.. Eiköhän sieltä jotain korvausta myös vaadita tilalle.
Pienempi paha saada dlss integroitua peliin kuin jättää logon takia dlss pois pelistä? GPU:n ostoa harkitsevalle lienee tärkeämpi kriteeri monessako ja missä peleissä dlss on versus onko peleissä joku logo.

Onhan se pelintekijällekin etu, että nvidia käyttää peliä markkinointimateriaaleissaan. Lisää näkyvyyttä pelille, lisää myyntiä?
 
Ja tuskin Nvidia ihan hyvää hvyyttään antaa jättää omat logot pois.. Eiköhän sieltä jotain korvausta myös vaadita tilalle.

No tuskin nyt rahaa, mutta ehtojen mukaan saa käyttää myös markkinoinnissa. Niin se on ehkä se kohtuullinen hidaste, vaikka oikeusosastolta tulee automaattisena vastauksena tässä uusi lisenssi ilman spashscreenia. "Me pistettiin hitosti hilloa tähän peliin, tehdään promokampanjat ja bundlet. Sitten kilpailija saa pistää siitä oman mainoskampanjan pystyyn, ilman bundlea, mutta kuitenkin".

Ihan esimerkkinä Cyberpunk = Nvidian tekniikoiden promoalusta. Vaikka FSR FG valmistuu samaan aikaan, mitä Phatom Liberty, niin ei se taatusti julkaisuun tule. Vie hypeä pois arvosteluista ja miten se pyörii upeasti RT ja DLSS 3.5 kombolla. FSR FG tulee varmaan muutaman kuukauden päästä patchilla. Samaa veikkaan Starfieldille, kunhan perinteiset julkaisubugit on liiskattu.
 
Nvidian lisenssi on tosiaan aika kelvoton, jos pelin pääsponsorina on Nvidian suora kilpailija, kun splash screen logovaatimuksen lisäksi antaa luvat Nvidialle pelimateriaalien käytön heidän omassa markkinoinnissaan ym.

Pitipä kaivaa tuo HUBin video ja Timppa selvitellyt asiaa Nvidialta, jonka mukaan lisenssin ehdot ovat neuvoteltavissa mikä myös mainitaan lisenssissä itsessäänkin (timestamp'd):
Eiköhän tuo neuvottelu ole sen tyylinen, että Nvidia sanelee miten pelin pitää pyöriä niillä ominaisuuksilla tai muita yksipuolisia ehtoja. Tuskin se mikään varsinainen tasapuolinen neuvottelutilaisuus on.
 
NVIDIA ei ole ilmeisesti helppo firma. Ainakaan yhteistyötä ajatellen.



On myös GPP sekoilu. Miten kävi EVGA:n kanssa? Aiemmin XFX esimerkkejä on paljon. Tokihan aina voi sanoa, että kaikki on neuvoteltavissa.... Perseilee AMD myös, mutta ei ainakaan vielä yhtä pahasti. Ei toki markkinaosuus anna siihen edes mahdollisuutta.
 
Mites onko forumi tuomioistuin nyt saanut asian päätökseen kun selvisi että se taitaa olla ihan nvidian omaa hölmöyttä taikka ahneutta että dlss puuttuu niin monesta pelistä jossa on fsr, mikäli se on niin helppo peliin lisätä mitä äänekkäimmät puolustelijat antaa ymmärtää?
 
HUB videolla oli maininta noista DLSS SDK:n ehdoista:
1693198447834.png

No sehän on AMD:n ehtojen aiheuttama ongelma ihan yhtä lailla, jos tästä johtuu DLSS tuen puute AMD peleissä. Miksi ei voisi sallia myös kilpailijan logon vilahtamista splash screenissä. Sehän on ihan normaali käytäntö, että jos käytetään 3:n osapuolen kehittämää ja omistamaa tekniikkaa, niin mainitaan/annetaan credittiä.

Onkohan joku tutkinut jo, että näkyykö näissä harvassa DLSS:n sisältävässä AMD-sponssipelissä NVIDIA logoa splash screenissä tms.

Jos ei ole splash screenissä nvidiaa mainittu, niin voisi kuvitella, että on saatu NVIDIA:lta siunaus. Jos näkyy NVIDIA logot, niin sitten varmaan AMD:ltä anottu lupa.

Siitä saisi vähän osoittaa, että kumman konttorin myötävaikutuksella se DLSS on saatu kehiin.

Mitään teknistä haastetta tai ongelmaa DLSS:n puuttumiseen ei kyllä todennäköisesti löydy, vaikka jotkut sitä tuntuu koko ajan vänkäävän. Molemmat tekniikat perustuu samoihin perusjuttuihin ja jos toisen lisää, niin ei se toisen tuominen ihmeitä vaadi. Senhän näkee jo siitä, että näitä community patchejä tulee saman tein saataville.
 
No sehän on AMD:n ehtojen aiheuttama ongelma ihan yhtä lailla, jos tästä johtuu DLSS tuen puute AMD peleissä. Miksi ei voisi sallia myös kilpailijan logon vilahtamista splash screenissä. Sehän on ihan normaali käytäntö, että jos käytetään 3:n osapuolen kehittämää ja omistamaa tekniikkaa, niin mainitaan/annetaan credittiä.

Onkohan joku tutkinut jo, että näkyykö näissä harvassa DLSS:n sisältävässä AMD-sponssipelissä NVIDIA logoa splash screenissä tms.

Jos ei ole splash screenissä nvidiaa mainittu, niin voisi kuvitella, että on saatu NVIDIA:lta siunaus. Jos näkyy NVIDIA logot, niin sitten varmaan AMD:ltä anottu lupa.

Siitä saisi vähän osoittaa, että kumman konttorin myötävaikutuksella se DLSS on saatu kehiin.

Mitään teknistä haastetta tai ongelmaa DLSS:n puuttumiseen ei kyllä todennäköisesti löydy, vaikka jotkut sitä tuntuu koko ajan vänkäävän. Molemmat tekniikat perustuu samoihin perusjuttuihin ja jos toisen lisää, niin ei se toisen tuominen ihmeitä vaadi. Senhän näkee jo siitä, että näitä community patchejä tulee saman tein saataville.

Miksi ihmeessä AMD sposoroisi Nvidian mainosta?

Ei kai siitä oikeasti kukaan voi suuttua jos sponsorointiehdoissa on että kilpailijaa ei saa mainostaa?
 
Joku mainitsi jo aiemmin, että jos peli on xbox/playstation puolelle tärkeä niin raudan puolesta ei mahdollista käyttää ja siksi ei ole nähty lisää vaivaa lisätä tietokoneelle, eli tavallista ihmisluontoa. Henk.koht en ole kumpaakaan käyttänyt vaikka ollut mahdollista enkä miettinyt sen enempää.
 
Eiköhän tuo neuvottelu ole sen tyylinen, että Nvidia sanelee miten pelin pitää pyöriä niillä ominaisuuksilla tai muita yksipuolisia ehtoja. Tuskin se mikään varsinainen tasapuolinen neuvottelutilaisuus on.
Neuvotteluissa niin vaikeaksi heittäytyminen, ettei useisiin AAA peleihin ollenkaan päädy DLSS:ää ei tunnu olevan mielestäni ihan linjassa sen kanssa, että 1) yrittävät rakentaa DLSS:lle laajaa pelitukea jota myöskin markkinoinnissaan tuovat esiin valttikorttina ja 2) yrittävät tehdä integroimista peleihin helpoksi.

Mutta eipä tässä epävarmaa spekulaatiota pidemmälle pääse.
 
Joku mainitsi jo aiemmin, että jos peli on xbox/playstation puolelle tärkeä niin raudan puolesta ei mahdollista käyttää ja siksi ei ole nähty lisää vaivaa lisätä tietokoneelle, eli tavallista ihmisluontoa. Henk.koht en ole kumpaakaan käyttänyt vaikka ollut mahdollista enkä miettinyt sen enempää.

Jos miettii kuinka helppoa tuon lisääminen on niin ei tuossa oikein olisi järkeä, kyllä siellä joku muu syy on taustalla. AMD:lle on tietysti parempaa mitä vähemmän youtubesta löytyy DLSS/FSR vertailuja.
Mitään varmuutta mihinkään ei tosin varmaan saada ellei joku pelintekijä rupea puhumaan mitä luultavasti ei koskaan tule tapahtumaan.
 
Tai sitten ketään kenellä on merkitystä päätöksenteossa ei kiinnosta asia suuremmassa mittakaavassa katsottuna.
 
Viimeksi muokattu:
Jos miettii kuinka helppoa tuon lisääminen on niin ei tuossa oikein olisi järkeä, kyllä siellä joku muu syy on taustalla. AMD:lle on tietysti parempaa mitä vähemmän youtubesta löytyy DLSS/FSR vertailuja.
Mitään varmuutta mihinkään ei tosin varmaan saada ellei joku pelintekijä rupea puhumaan mitä luultavasti ei koskaan tule tapahtumaan.

Kyllä varmasti lakitekniset asiat on paljon hankalampia kuin käytännön tasolla tuen lisääminen.
 
Miksi ihmeessä AMD sposoroisi Nvidian mainosta?

Ei kai siitä oikeasti kukaan voi suuttua jos sponsorointiehdoissa on että kilpailijaa ei saa mainostaa?

Miksi ihmeessä AMD sitten sanoo, että onnistuu DLSS:n lisääminen jos vaan pyytää. Valehteleeko AMD sitten päin naamaa ja lupaa ei tipu, vaikka pyytää.

Edelleenkäön en usko, että asia on noin yksinkertainen, että vain tuosta olisi kiinni, kun kerran lupaavat luvan tippuvan pyytämällä.

Ja ei kai kukaan voi suuttua, jos TM teknologiaa käyttävää tahoa pyydetään antamaan pieni tunnustus teknologian kehittäjälle.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ihmeessä AMD sitten sanoo, että onnistuu DLSS:n lisääminen jos vaan pyytää. Valehteleeko AMD sitten päin naamaa ja lupaa ei tipu, vaikka pyytää.

Edelleenkäön en usko, että asia on noin yksinkertainen, että vain tuosta olisi kiinni, kun kerran lupaavat luvan tippuvan pyytämällä.

Ja ei kai kukaan voi suuttua, jos TM teknologiaa käyttävää tahoa pyydetään antamaan pieni tunnustus teknologian kehittäjälle.
Jaa, pitäisiköhän sitten peleissä jossa fsr on käytössä näykyä amd:n mainos? Ja nvidian sponsorointisopimukset ihan takuuvarmasti kieltäisi tämän, jolloin fsr:ää ei voi liittää peliin vaikka se olisi vielä helpompaa.
 
Ja ei kai kukaan voi suuttua, jos TM teknologiaa käyttävää tahoa pyydetään antamaan pieni tunnustus teknologian kehittäjälle.

Ja ei kellekkään paitsi papa-J voi olla niin tärkeää sen oman logon vilahtaminen latausruudussa.

Mutta kuluttajan kannaltahan tämä on hyvä. DLSS ei missään tapauksessa saa nousta täysin hallitsevaan "Must have" asemaan taikka peli on selvä. Intel ja AMD voi sen jälkeen pakata laukkunsa ja poistua GPU rintamalta joka kuluttajille olisi täysi katastrofi. Mallia voi katsoa vaikka historiasta mitä Intel teki kun pääsi kyseiseen asemaan CPU puolella.
 
Eikö se teknologia kehitetty televisioihin tjsp alunperin? Samsungin logot jokaisen puljun tilalle, että toivat tämän maailman kahdeksannen ihmeen tavallisten kuolevaisten keskuuteen.
 
Viimeksi muokattu:
Ja ei kellekkään paitsi papa-J voi olla niin tärkeää sen oman logon vilahtaminen latausruudussa.

Mutta kuluttajan kannaltahan tämä on hyvä. DLSS ei missään tapauksessa saa nousta täysin hallitsevaan "Must have" asemaan taikka peli on selvä. Intel ja AMD voi sen jälkeen pakata laukkunsa ja poistua GPU rintamalta joka kuluttajille olisi täysi katastrofi. Mallia voi katsoa vaikka historiasta mitä Intel teki kun pääsi kyseiseen asemaan CPU puolella.
Tuo on kyllä täysin totta. Tällä hetkellähän nvidian frame generation on se must have ominaisuus, mutta onneksi pian tulee FSR3 tasapainottamaan tilannetta.
 
Tuo on kyllä täysin totta. Tällä hetkellähän nvidian frame generation on se must have ominaisuus, mutta onneksi pian tulee FSR3 tasapainottamaan tilannetta.

Itse en näe että se vielä sellainen olisi. Hyvin pienen piirin kikotin tässä vaiheessa.
 
Itse en näe että se vielä sellainen olisi. Hyvin pienen piirin kikotin tässä vaiheessa.
Itse väitän sitä semmoiseksi ominaisuudeksi, että ne jotka sitä ovat kokeilleet eivät varmasti enää siitä halua luopua.
Jos olisi vaihtoehtona kaksi näytönohjainta joista toinen on 20% tehokkaampi ja toinen tukee kuvanluontia, niin valinta olisi helppo ja valitsisin heti sen 20% tehottomamman kortin.
 
Itse väitän sitä semmoiseksi ominaisuudeksi, että ne jotka sitä ovat kokeilleet eivät varmasti enää siitä halua luopua.
Jos olisi vaihtoehtona kaksi näytönohjainta joista toinen on 20% tehokkaampi ja toinen tukee kuvanluontia, niin valinta olisi helppo ja valitsisin heti sen 20% tehottomamman kortin.

Ei se ole mikään maaginen kikotin. Siinä on omat ongelmansa myös. Se merkittävin tietysti on sen aiheuttama lagi. Sitä ei välttämättä huomaa jossain 120FPS lukemissa, mutta alhaisemmilla freimeillä sen huomaa.
 
Ei se ole mikään maaginen kikotin. Siinä on omat ongelmansa myös. Se merkittävin tietysti on sen aiheuttama lagi. Sitä ei välttämättä huomaa jossain 120FPS lukemissa, mutta alhaisemmilla freimeillä sen huomaa.
En ole missään tilanteessa huomannut mitään lagia 4070 ti:llä enkä 4090:lla. Päinvastoin huomannut sen kuinka melkein tuplaa fps:n

Itse kyllä pidän sitä aika maagisena
 
Miksi ihmeessä AMD sitten sanoo, että onnistuu DLSS:n lisääminen jos vaan pyytää. Valehteleeko AMD sitten päin naamaa ja lupaa ei tipu, vaikka pyytää.

Edelleenkäön en usko, että asia on noin yksinkertainen, että vain tuosta olisi kiinni, kun kerran lupaavat luvan tippuvan pyytämällä.

Ja ei kai kukaan voi suuttua, jos TM teknologiaa käyttävää tahoa pyydetään antamaan pieni tunnustus teknologian kehittäjälle.
AMD antaa luvan omasta puolestaan, se ei ole AMD:n ongelma jos NVIDIAn ehdot (vaikka ne logot tai mitä tahansa) eivät sovi muiden sponsorisopimuspykälien kanssa yhteen - se on kehittäjän ja NVIDIAn asia sorvata tuki peliin niiden pykälien puitteissa.
 
En ole missään tilanteessa huomannut mitään lagia 4070 ti:llä enkä 4090:lla. Päinvastoin huomannut sen kuinka melkein tuplaa fps:n

Itse kyllä pidän sitä aika maagisena


When enabling DLSS Quality mode, we see what normally happens when frame rates increase. In the area we tested, scene FPS rose from 42 to 72 FPS, and that came with a decrease in latency from 64 to 47 ms. The game feels faster as you'd expect.

But when enabling frame generation, while scene FPS rose again to 112 FPS, latency increased to 63 ms. What this means is that despite the game having the visual smoothness of 112 FPS, the latency and responsiveness you're experiencing is more like playing the game at 40 FPS. You end up with smooth motion but a slow feel, which is hard to show on a video.
 
Mä ajattelen logo/dlss/fsr keissin niin, että kun otan rahaa sponsorilta ja lupaan priorisoida rahan antaneen tahon teknologiaa niin ihan vapaaehtoisesti jätän minimiin toisten tahojen samanlaisten teknologioiden integroinnin. Sponssin ulkopuoliset asiat patcheina julkaisu ja arvosteluikkunan ulkopuolella olettaen että tuote on menestys. Jos projekti ei ole supermenestys niin siirrytään seuraavan projektin pariin.

Jos ei toimi yllä olevalla tavalla niin alkaako sama sponsori uudestaan tai joku uusi sponsori sulle rahaa antamaan rahaa seuraavassa projektissa, kun jollekin muulle projektille sponssin antama raha tuottaa enemmän hyötyä?
 
Tuo on just sitä mistä Sampsakin viikkokatsauksessa puhui, että sitä pitäisi itse kokeilla eikä tuijotella testien numeroita.
Käytännössähän sitä eroa ei huomaa kun itse pelailee vaikka mittaamalla saadaankin latenssiin isoja eroja.
Toinen asia on se, että tuo testi on kohta vuoden vanha ja oma käsitykseni on että viiveitä on saatu huomattavasti parannettua, myös tuosta testistä puuttuu ajo pelkkä frame generation päällä ilman DLSS:ää mitä itse käytän, enkä käytä noita skaalaimia. Moni ei varmaan edes tiedä, että sen frame generationin voi kytkeä päälle myös natiiviresoluutiolla. Tässä nyt nopea oma testi natiiviresoluutiolla fg pois päältä ja fg päällä. En tiedä kuinka tarkka tuo keskimääräinen viive tuossa nvidian softassa on, mutta se nousi 30:stä vain 40ms kun fg:n kytki päälle ja fps nousi 62.

Näyttökuva 2023-08-30 082131.png
Näyttökuva 2023-08-30 082022.png
 
Toivottavasti FSR 3versio parantaa liiketerävyyttä, tässä Immortals of Aveumista tuore vertaus (FSR 2.x versio).

1693375537198.jpeg


 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuo FSR aivan hirveän näköinen.

Sitä voi miettiä että olisiko nvidia tuhlannut piipinta-alaa kiihdytinominaisuuteen jonka voisi tehdä samalla tavalla ilman...
 
Harmi kun oli tuossa vaan zoomattu ja hidastettu. Miltä näyttää oikeasti pelatessa?

Mutta onhan se ollut muidenkin pelien kanssa että FSR Quality on ihan hyvä, mutta Performance alkaa olla jo selvästi huonompi kuin DLSS...
 
DLSS performance oli myöskin aika suttuista (hieman liioiteltuna toki) omaan silmään kun Warzonea pelailin. Quality oli sellainen joka oli vauhdissakin hyvä, 1440p resolla pelatessa (1080p:sta taisi skaalata jos en väärin muista).

Eli suorituskyvystä maksaa tietysti suhteessa laatuun, valitsee sitten kenen tekniikan hyvänsä, FSR tai DLSS.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 327
Viestejä
4 509 594
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom