Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Amperen prosessi tuli huhumiehille aika yllätyksenä, vaikka tapeoutit oli tehty ja piirejä oli labroissakin. Pointtina lähinnä se, että vaikka nuo stepit käydään läpi, niin tässä vaiheessa julkaisua on lähinnä vain keksittyjä ja tarkoituksella itse vuodettuja huhuja. Se AIB osasto on se perinteinen vuotaa kuin seula osasto ja ne saa dokumentit vasta muutama kuukausi ennen julkaisua.
Kopite7kimi oli jo toukokuusta 2019 jyvällä siitä että Amperen laskentapiiri on TSMC 7 ja pelipiiri Samsung 8 prosessilla. Yksityiskohtia väärin (EUV), mutta tuskin ihan arvauksestakaan oli kyse tuolloin.




Ylipäätään kyllä samaa mieltä siitä, että näin aikaisessa vaiheessa RDNA4 huhumyllyä ei ole kovin varmaa mikään. Tubehuhuilijat tekevät väen vängällä juttua jotta saisivat mainostuloja eikä juttuihin kannata kyllä kovin herkästi uskoa.
 
Viimeksi muokattu:
Kopite7kimi oli jo toukokuusta 2019 jyvällä siitä että Amperen laskentapiiri on TSMC 7 ja pelipiiri Samsung 8 prosessilla. Yksityiskohtia väärin (EUV), mutta tuskin ihan arvauksestakaan oli kyse tuolloin.




Ylipäätään kyllä samaa mieltä siitä, että näin aikaisessa vaiheessa RDNA4 huhumyllyä ei ole kovin varmaa mikään. Tubehuhuilijat tekevät väen vängällä juttua jotta saisivat mainostuloja eikä juttuihin kannata kyllä kovin herkästi uskoa.

"parastahan" tuossa oli, että vuosi ulos myös ga103 mikä tuli ulos paljon myöhemmin kuin muut piirit.
 
Kopite7kimi oli jo toukokuusta 2019 jyvällä siitä että Amperen laskentapiiri on TSMC 7 ja pelipiiri Samsung 8 prosessilla. Yksityiskohtia väärin (EUV), mutta tuskin ihan arvauksestakaan oli kyse tuolloin.

Ylipäätään kyllä samaa mieltä siitä, että näin aikaisessa vaiheessa RDNA4 huhumyllyä ei ole kovin varmaa mikään. Tubehuhuilijat tekevät väen vängällä juttua jotta saisivat mainostuloja eikä juttuihin kannata kyllä kovin herkästi uskoa.

Osahan huhumiehistä korjasi julkaisun jälkeen mainetaan väittämällä, että Nvidia teki piirit molemmilla prosesseilla ja testasi niitä labrassa. Huhujeni korkeammat kellot ja suorituskyky oli tietty TSMC:n painoksesta, jota ei ikinä julkaistu.

Moores law is dead on aika nollaluoettavuuden kanava. Käsittääkseni on jäänyt kiinni vääräksi osoittautuneiden veikkausten poistamisesta ja sokee saamiaan huhuja ja omaa spekulaatiota keskekään. Esim Amperesta kesällä 2020:

1691744082501.png


ja tämäkin:
"
There's a lot to cover with this video, with a July 2020 update confirming that we're still to expect a huge 3-4x performance upgrade in ray tracing performance with the Ampere GPU architecture over the current-gen Turing GPU architecture.

Read more: NVIDIA Ampere July 2020 rumor: 3-4x perf boost in ray tracing perf"


Tuo RDNA4 on vain low-midend kamaa 128bit muistiväylällä sirkus on kyllä sen verran hapokasta kamaa, vaikka lähteellä on aika hyvä track record, että pitän sitä perinteisenä silly-seasonin kamana. Jos keväällä 2024 on yhä samaa tavaraa huhukierrossa, niin alan pitää sitä jo vakavastiotettavana.
 
Osahan huhumiehistä korjasi julkaisun jälkeen mainetaan väittämällä, että Nvidia teki piirit molemmilla prosesseilla ja testasi niitä labrassa. Huhujeni korkeammat kellot ja suorituskyky oli tietty TSMC:n painoksesta, jota ei ikinä julkaistu.

Moores law is dead on aika nollaluoettavuuden kanava. Käsittääkseni on jäänyt kiinni vääräksi osoittautuneiden veikkausten poistamisesta ja sokee saamiaan huhuja ja omaa spekulaatiota keskekään. Esim Amperesta kesällä 2020:

Sanotaan näin, että ne huhumiehet, jotka generoivat youtube videon per viikko mainosrahan perässä ei ehkä kannata oikein uskoa. Kopite7kimi tuntuu huhuilevan harvemmin ja tuntuu olevan oikeassa useammin kuin väärässä.
 
Sanotaan näin, että ne huhumiehet, jotka generoivat youtube videon per viikko mainosrahan perässä ei ehkä kannata oikein uskoa. Kopite7kimi tuntuu huhuilevan harvemmin ja tuntuu olevan oikeassa useammin kuin väärässä.

Joo, nuo tubetuksesta elävät kannattaa todellakin jättää ihan huomioimatta, kun tulot on kiinni siitä miten paljon videota puskee pihalle. Noista paremman trackrecording kavereista nyt voi uutisoida, mutta pistää merkintä mukaan, että muistakaa ottaa suolan kanssa. Nyt kun oikeaa tietoa voi saada vain AMD/Nvidia sisältä, niin se on joko keksittyä, tahallaan vuodettua tai rikkinäinen puhelin efektin pahasti vääristämää. Tai jopa tahallaan vuodettua väärää infoa, jotta saadaan haarukoitua selville kuka lavertelee.

Jos tuo RNDA4 on nyt oikeasti tuosta tilassa, niin AMD ei voi seuraavassa tulevaisuuden näkyviä avaavassa sijoittajainfossa sanoa, että "RDNA4 is on track".
 
Moores law is dead on aika nollaluoettavuuden kanava. Käsittääkseni on jäänyt kiinni vääräksi osoittautuneiden veikkausten poistamisesta ja sokee saamiaan huhuja ja omaa spekulaatiota keskekään. Esim Amperesta kesällä 2020:

1691744082501.png


ja tämäkin:
"
There's a lot to cover with this video, with a July 2020 update confirming that we're still to expect a huge 3-4x performance upgrade in ray tracing performance with the Ampere GPU architecture over the current-gen Turing GPU architecture.

Read more: NVIDIA Ampere July 2020 rumor: 3-4x perf boost in ray tracing perf"

Tähän sellainen huomio, että kanava itsekin myöntää, että 2020 asti hän julkaisi kaiken tiedon mitä käsiinsä sai, eli jos joku lähetti hänelle ihan mitä tahansa infoa, niin se meni jakoon. Nykyään on tarkempi sen kanssa mitä julkaisee ja tekee tuota täyspäiväisenä työnä ja vaikuttaa olevan ihan hyvin verkostoitunut. Hänellä käy ihan mielenkiintoisia vieraita podcastissa, joten ihan pelkkään omaan väitteeseensä verkostoista ei tarvitse luottaa. Varmasti on 2020 jälkeenkin tullut huteja, mutta jonkun asian tapahtumatta jäämienhän ei tarkoita, etteikö huhu olisi ollut julkaisun hetkellä totta. Joskus tuotteita perutaan ihan viimemetreillä tai niiden suorituskyky muuttuu radikaalisti ennusteista, kun löytyy joku bugi tai sitten vaikka valmistusprosessi yllättäen onkin hitoksen paljon parempi mitä odotettiin.

Toki edelleen sekoittaa sitä omaa spekulaatiota mukaan, mutta noissa vuotovideoiden kalvoissa tuntuu erottelevan ihan hyvin spekulaationsa vuodoista. Sitten pidemmässä sisällössä taasen iloisesti julistaa täysin sekaisin faktoja, vahvoja huhuja ja omia näkemyksiään erottelematta näitä mitenkään... Hänellä on myös muutamia melko erikoisia näkemyksiä ja ainakin lievä pro-AMD bias.
 
Huvin vuoksi varmaan täälläkin suurin osa spekuloi, joten kun ymmärretään että huhut on huhuja, ei suurta vahinkoa varmaan tapahdu osuu ne sitten oikeaan tai ei.

Sitten jos meinaa laittaa rahaa kiinni huhujen takia, toki erilaisella vakavuudella kannattaa asioita tutkia.
 
Nvidialla on jonkinsortin chiplet ratkaisu konesalipuolella. Grace Hopper piirissä gpu ja cpu kytketty toisiinsa NVLink-C2C:lla. Kai nvidia tuon pohjalta tietää mikä on gpu chipletin kohdalla realismia. NVLink-C2C ei kyllä ole tarpeeksi nopea siihen, että chiplet ratkaisu pärjäisi monoliitille. Oletettavasti hopper next versiossa tulee parannettu versio nvlink-c2c:sta. Teknologian kuvaus antaisi olettaa, että nvidia tulee rakentamaan chiplet ratkaisuja NVLink-C2C:n päälle.




Applen m2 ultra taitaa olla niin high endia kuin massatuotannossa olevista opiireistä löytyy. Ei tuokaan nopeus ole yhtä nopea kuin piirin sisäinen kommunikaatio.


Grace/Hopper ei ole mikään "chiplet-ratkaisu" vaan täysin erilliset prosessori ja laskentapiiri. Niiden välillä on toki nopeampi väylä kuin vaikka pcie olisi mutta ei se sitä muuta.

MI300:t ovat tällä hetkellä ne highendeimmät chipletsetit mitä on, useita GPU ja/tai CPU -siruja ja GPU näkyy tiettävästi yhtenä chiplettien määrästä riippumatta
 
Viimeksi muokattu:
Grace/Hopper ei ole mikään "chiplet-ratkaisu" vaan täysin erilliset prosessori ja laskentapiiri. Niiden välillä on toki nopeampi väylä kuin vaikka pcie olisi mutta ei se sitä muuta.

Kirjoitin "jonkinsortin chiplet ratkaisu" perustuen siihen, että saavat kytkettyä yhteen muistiavaruuteen useita piirejä. Mun käsitys on, että nvidia aikoo käyttää nvlink c2c linkkiä laajemminkin erilaisten piirien yhteen kytkemiseen tulevaisuudessa. Minua ei toki tarvi uskoa, lainaukset hevosensuusta alla.

NVLink-C2C extends the industry-leading NVIDIA® NVLink® technology to a chip-to-chip interconnect.

This enables the creation of a new class of integrated products with NVIDIA partners, built via chiplets, allowing NVIDIA GPUs, DPUs, and CPUs to be coherently interconnected with custom silicon.

 
Kirjoitin "jonkinsortin chiplet ratkaisu" perustuen siihen, että saavat kytkettyä yhteen muistiavaruuteen useita piirejä. Mun käsitys on, että nvidia aikoo käyttää nvlink c2c linkkiä laajemminkin erilaisten piirien yhteen kytkemiseen tulevaisuudessa. Minua ei toki tarvi uskoa, lainaukset hevosensuusta alla.

Enemmänvähemmän vastaavia väyliä löytyy joka valmistajalta, useampiakin monilla.
Gracella ja Hopperilla ei ole yhteistä muistiavaruutta, mutta ATS (Adress Translation Service) noissa superchipeissä eli molemmat sisältävissä paketeissa luo per prosessi yhteisen muistiavaruuden johon sekä prosessori että GPU pääsevät ja joiden sisältö voi fyysisesti olla kumman tahansa muistissa.
 
Enemmänvähemmän vastaavia väyliä löytyy joka valmistajalta, useampiakin monilla.
Gracella ja Hopperilla ei ole yhteistä muistiavaruutta, mutta ATS (Adress Translation Service) noissa superchipeissä eli molemmat sisältävissä paketeissa luo per prosessi yhteisen muistiavaruuden johon sekä prosessori että GPU pääsevät ja joiden sisältö voi fyysisesti olla kumman tahansa muistissa.
Pointti oli tuo nvlink c2c lainaus jonka pohjalta nvidia on suunnittelemassa chiplet ratkaisuja nvlink c2c:n päälle. "built via chiplets". Mutta joo, viestin se ihan oikea keskusteluyritys oli ihan jotain muuta kuin määritelmistä vänkääminen

This enables the creation of a new class of integrated products with NVIDIA partners, built via chiplets, allowing NVIDIA GPUs, DPUs, and CPUs to be coherently interconnected with custom silicon.
 
Viimeksi muokattu:
Pointti oli tuo nvlink c2c lainaus jonka pohjalta nvidia on suunnittelemassa chiplet ratkaisuja nvlink c2c:n päälle. "built via chiplets". Mutta joo, viestin oikea pointti oli ihan jotain muuta kuin määritelmistä vänkääminen
Jeh, ja tuollaisia on kuten todettua kaikilla valmistajilla
 
Jeh, ja tuollaisia on kuten todettua kaikilla valmistajilla
Mun lainauksessakin puhuttiin partnereista. En liene missään kohtaa väittänyt että nvidialla olisi jotain uniikkia käsissä.

Viestin isompi pointti oli pohtia millaisia valmiuksia nvidialla on tehdä vaikkapa kahdesta erillisestä gpu-piiristä koostuva ratkaisu pelikäyttöön. Uskoisin, että nvidia jotain piirien yhteen kytkemisestä ja chipleteistä tietää vaikka tuotannossa on ainoastaan grace-hopper ja nvlink. Mielenkiinnolla odotan mitä konesali blackwell tuo mukanaan. Kuluttajapuolella nvidia pysynee vielä monoliitissa.

Linkin päässä aikaleimalla piirin päälle pinotusta muistista esitelmää nvidialta. Ovat tehneet tuosta konkreettisia protojakin. Paljon isot firmat tekevät tutkimusta mikä ei lyhyellä aikavälillä tule tuotantoon. Saman kolikon toiselta puolelta voi miettiä mitä nvidia on tehnyt sisäisesti chiplettien kanssa mistä me ei tiedetä.

 
Mun lainauksessakin puhuttiin partnereista. En liene missään kohtaa väittänyt että nvidialla olisi jotain uniikkia käsissä.

Viestin isompi pointti oli pohtia millaisia valmiuksia nvidialla on tehdä vaikkapa kahdesta erillisestä gpu-piiristä koostuva ratkaisu pelikäyttöön. Uskoisin, että nvidia jotain piirien yhteen kytkemisestä ja chipleteistä tietää vaikka tuotannossa on ainoastaan grace-hopper ja nvlink. Mielenkiinnolla odotan mitä konesali blackwell tuo mukanaan. Kuluttajapuolella nvidia pysynee vielä monoliitissa.

Linkin päässä aikaleimalla piirin päälle pinotusta muistista esitelmää nvidialta. Ovat tehneet tuosta konkreettisia protojakin. Paljon isot firmat tekevät tutkimusta mikä ei lyhyellä aikavälillä tule tuotantoon. Saman kolikon toiselta puolelta voi miettiä mitä nvidia on tehnyt sisäisesti chiplettien kanssa mistä me ei tiedetä.


Luulen että monia väärinkäsityksiä tulee ihan siitä että noiden chiplettien ja muiden nimitykset ovat vielä vähän villiä länttä mitä kukakin tarkoittaa milläkin termillä. Se miten itse ainakin miellän "GPU-chipletin" on nimenomaan yksi GPU/laskentasiru useamman vastaavan joukossa (jotka toimivat yhtenä GPU:na). Viestini olivat ja ovat sillä ajatuksella kirjoitettuja.

Puhelimella töissä jäi oma ajatus vähän puolitiehen noissa aiemmissa viesteissä. Se unohtunut puoli oli ettei NVLink C2C:llä ole mitään tekemistä GPU-chiplettien kanssa, aivan liian hidas, liikaa tehoa kuluttava. Tarkoitettu eri piirien välille ja riittävä joidenkin sirujenkin välille ehkä, mutta ei GPU-sirujen. Sen takia AMD:kin päätyi RDNA3:ssa erottelemaan nimenomaan MCD:n, se oli helpompaa koska kaistaa vaaditaan niin paljon vähemmän. Navi 31:n Infinity Link tarjoaa 5,3 Tt/s kaistaa MCD-sirujen ja GCD:n välillä eli 833 Gt/s per siru. NVLink C2C:n 900 Gt/s olisi kaistan puolesta noiden välille riittävä, mutta kuluttaa 2,25x enemmän tehoa per siirretty bitti Navi 31:n Infinity Linkiin nähden joten vastaava toteutettuna NVLink C2C:llä söisi energiatehokkuutta aika tavalla.
Sitten kun mennään "GPU-chiplettien" puolelle rupeaa kaistavaatimukset olemaan vähän eri luokkaa. AMD:n mukaan MCD vaatii tipan vajaa 12x kaistaa vrt mitä prossupuolella tarvitaan iod:n ja cpu-chipletin väliin. GPU-chiplettien puolella jos vaikka shader enginet irroitettaisiin chipleteiksi puhuttaisiin 100x+++ luokasta vaadittua kaistaa vrt cpu-chiplet, joka tapauksessa useita teratavuja per sekunti per chiplet.

NVIDIAlla on epäilemättä kehityksessä kyllä useitakin kilpailevia tai eri kehitysvaiheissa olevia ratkaisuja nimenomaan GPU-chiplettien välille, mutta ne on eri väyliä kuin tuo.

edit: ps. ja siis ihan sillä jo eri käyttöön, että tuo on tarkoitettu piirilevyllä kulkevaksi, ei samassa paketoinnissa.
 
Taitaa olla niin, että erilaiset tavat kytkeä piirejä yhteen tulevat lähinnä piirien valmistajalta ja paketoijalta kuten tsmc:lta. Piirin suunnittelija käyttää teknologioita mitä on tarjolla. Kaikille tsmc:n käyttäjille samat mahdollisuudet käytössä? Piru toki yksityiskohdissa.

SoIC:ta huhuttiin peruttuun rdna4:een (lähde beyond3d forumi)
SoIC is a key technology pillar to advance the field of heterogeneous chiplets integration with reduced size, increased performance. It features ultra-high-density-vertical stacking for high performance, low power, and min RLC (resistance-inductance-capacitance). SoIC integrates active and passive chips into a new integrated-SoC system, which is electrically identical to native SoC, to achieve better form factor and performance.

InFO kai käytössä zen6:ssa (lähde beyond3d forumi)

Applella m1 ultra ja m2 ultran koostuvat kahdesta erillisestä yhteen kytketystä piiristä. 2.5TB/s kaistaa m2 ultrassa piirien välillä. 2.5TB/s ei benchmarkkien pohjalta riitä M2 ultrassa siihen, että saataisiin pelikuormilla tupla suorituskyky versus yksi piiri.

Apple-M1-Ultra-chipset-220308.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Vissiin tänään tulee nVidian Q2-tulos? Mielenkiintoista nähdä, miten pelipuoli on kehittynyt kun vissiin uusien korttien vastaanotto on ollut nihkeähkö.
 
Vissiin tänään tulee nVidian Q2-tulos? Mielenkiintoista nähdä, miten pelipuoli on kehittynyt kun vissiin uusien korttien vastaanotto on ollut nihkeähkö.
Pelipuolelta odottelen aikalailla samaa tulosta kuin edelliskvartaalilla. Kasvu on konesalipuolella. Konesalipuolen liikevaihto lienee 2.5-3x suurempi kuin pelipuolen liikevaihto. En usko, että nvidia rikkoo amd/intel q2 trendiä pelipuolella. Peli gpu myynti tuntuu seuraavan aika hyvin cpu myyntiä.

Toki on mahdollista, että 4090 myy ai-devaajille isosti. Pelipuoli voisi vaikuttaa kasvavan vaikka todellisuus on jotain muuta.

Sijoittajien odotuksia nvidian tuloksesta

Most of Wall Street expects Nvidia to continue impressing investors with solid second-quarter results, and even better-than-expected guidance for the second half of the year. The average EPS estimate for the quarter is $2.07, and the average revenue estimate is $11.2 billion, according to data from YahooFinance.
"Our backend Asia checks show Nvidia backend can support up to $15 billion in H100/A100 revenue in Q3 and more in Q4, leaving potential for more substantial beats and raises over the next few quarters," Barclays said in a note late last month, referring to Nvidia's GPUs

"The consensus total Data Center estimate (including Mellanox) for Q3 is just $8.5 billion... AMD looks positioned within the market as the potential first viable competitor, but we likely won't even see initial signs of success until next year. In the meantime, Nvidia will continue to take the lion's share of the economics from the AI boom."

 
Helkkari, miten vaikeaa on näyttiksen valinta. RTX 4070 Ti, jonka haukuin aiemmin pienen muistin takia, saapuu huomenna. RX 7900 XT kummittelee kuitenkin mielessä :beye:

Tykkään säteenseurannasta kovasti etenkin, jos se on hyvin toteutettu. Chernobylite jäi RX 6950 XT:llä kesken suorituskykyongelmien takia ja Cyberpunkin uusi DLC ja päivitys olisi kiva korkata jopa Path Tracing ja DLSS FG päällä. Lisäksi DLSS on mielestäni ylivoimainen FSR:ään verrattuna. FSR oli paikoin surkea ja parhaimmillaan vain ihan hyvä, kun DLSS:ää ei joissakin peleissä edes erottanut natiivista. Nyt tuli vielä DLSS 3.5, joka takaa joihinkin tuleviin julkaisuihin entistä parempaa kuvanlaatua ja FPS:ää. AMD laahaa todella pahasti perässä tuon suhteen.

Mutta toisaalta RT on hyvin toteutettu vain kourallisessa pelejä ja en tiedä, kannattaako vain niiden takia valita näytönohjainta. RX 7900 XT olisi kuitenkin muuten hieman tehokkaampi ja 20GB muisti olisi kova sana. Pahin pelko tuon 4070 Ti:n kohdalla onkin, että muisti alkaa ahdistamaan lähivuosina, kuten kävi itsellä 3070 Ti:n kanssa. Toki uutta konsolisukupolvea ei tule ihan pariin vuoteen ja päivitän näytönohjainta varsin usein. En siis aio vetää esimerkiksi viittä vuotta samalla kortilla, vaan päivitän varmaan jo RTX 5000 -sarjan tullessa. Lisäksi AMD:lta ajoi karkuun järkyttävät Hot Spot -ongelmat, joita ei vain omalla kortilla saanut kuriin. Googlailun perusteella noita ongelmia on edelleen etenkin edullisemman pään korteissa, kuten AsRockin Phantom Gamingissa. Tuon takia olisi pakko ostaa vähintään kalliimpi Pulse.

Onko RTX 4070 Ti:n isosta L2-välimuistista mitään hyötyä muistin loppuessa, vai onko se vain kompensoimassa muuten kapeaa muistiväylää? Muistan lukeneeni, että auttaisi myös pienessä muistimäärässä. RTX 4060 Ti 8GB vs 3060 Ti 8GB vertailuvideoilla molemmat olivat kyllä joissakin peleissä täysin polvillaan. Parissa pelissä vaikutti myös julkaisun aikaan, että jopa 12GB muisti meinaa loppua 1440p-resoluutiolla. Patchit kuitenkin vaikuttavat korjanneen tilannetta ja RX 6950 XT:llä ei juurikaan missään pelissä mennyt yli 11GB:n todellinen muistin käyttö.

Eli RTX 4070 Ti:tä puoltaa:
- Parempi säteenseurannassa
- DLSS on ylivoimainen, siitä ei pääse mihinkään
- Ei samassa määrin Hot Spot -ongelmia

RX 7900 XT:ssä taas:
- Nykyisillä ajureilla noin 10% suorituskykyisempi
- 20GB muisti
 
Viimeksi muokattu:
Helkkari, miten vaikeaa on näyttiksen valinta. RTX 4070 Ti, jonka haukuin aiemmin pienen muistin takia, saapuu huomenna. RX 7900 XT kummittelee kuitenkin mielessä :beye:

Nyt vaan 4070 ti käyttöön ja kovaa ajoa. Voi olla että muutama peli löytyy joissa joudut laittamaan tekstuureja ultra -> high/medium, mutta kuten jo itse totesit niin pariin vuoteen ei uusia konsoleita pitäisi tulla joten VRAM bloat tuskin kiihtyy ihan 1-2 vuodessa nykyistä kovemmaksi. Ja moni pelihän on jälkikäteen patchatty niin että pahimmat VRAM ylilyönnit on korjattu. Jos et 4k-pelailua aio harrastaa niin tuo kortti riittää vallan hyvin, etenkin jos pidät RTX:stä. Oma valinta osui 7900 XT:hen sen takia kun tulee kummiskin pelailtua 4k-resolla enkä ole raytracingista innostunut. Ja tämänkin kanssa kyllä virrankulutuksen ja ajureiden suhteen teki jo pari kertaa mieli vaihtaa takaisin nvidia-leiriin, jos ei vain tuo 4080 olisi niin kallis.
 
Mun lainauksessakin puhuttiin partnereista. En liene missään kohtaa väittänyt että nvidialla olisi jotain uniikkia käsissä.

Viestin isompi pointti oli pohtia millaisia valmiuksia nvidialla on tehdä vaikkapa kahdesta erillisestä gpu-piiristä koostuva ratkaisu pelikäyttöön. Uskoisin, että nvidia jotain piirien yhteen kytkemisestä ja chipleteistä tietää vaikka tuotannossa on ainoastaan grace-hopper ja nvlink. Mielenkiinnolla odotan mitä konesali blackwell tuo mukanaan. Kuluttajapuolella nvidia pysynee vielä monoliitissa.

Linkin päässä aikaleimalla piirin päälle pinotusta muistista esitelmää nvidialta. Ovat tehneet tuosta konkreettisia protojakin. Paljon isot firmat tekevät tutkimusta mikä ei lyhyellä aikavälillä tule tuotantoon. Saman kolikon toiselta puolelta voi miettiä mitä nvidia on tehnyt sisäisesti chiplettien kanssa mistä me ei tiedetä.



Kun nyt katsoo, miten AMD ei onnistunut kilpailemaan chiplet ratkaisunsa kanssa, niin näinköhän niissä on mitään mieltä toistaiseksi ainankaan pelikäytössä.. Huonot puolet ajavat hyvin puolien ohi.
 
Kun nyt katsoo, miten AMD ei onnistunut kilpailemaan chiplet ratkaisunsa kanssa, niin näinköhän niissä on mitään mieltä toistaiseksi ainankaan pelikäytössä.. Huonot puolet ajavat hyvin puolien ohi.

Miten ei onnistunut kilpailemaan?
7900 XTX kilpailee oikein hyvin 4080 kanssa ja 7900 XT 4070 ti:n kanssa...
 
Helkkari, miten vaikeaa on näyttiksen valinta. RTX 4070 Ti, jonka haukuin aiemmin pienen muistin takia, saapuu huomenna. RX 7900 XT kummittelee kuitenkin mielessä :beye:
Onko joku peli joka vaatisi hirveästi tehoja ilman RT että 7900 saisi hyötyä vs 4070Ti reaalimaailmassa? On varmaan, mutta jos näissä peleissä on DLSS, silti omassa rankingissa ottaisin Nvidian (jos ei painota DLSS, sitten ottaa AMD...). Joka tapauksessa skaalaimet on tulleet jäädäkseen, jos haluaa UE5 peleissä korkeita fps-lukemia. Toki jos ois odottanut pari viikkoa, niin ehkä ois nähnyt AMD vastineen starfieldissä, josko FSR on parantunut.

Villinä spekuloin että kumpikin noista olisi sun vaihtotahdilla väliaikaisratkaisu ja ostat 4080/4090 ennen kun blackwell kortit tulee 2025(?). Toki hinnat pikkuhiljaa laskee sitä lähestyessä, mutta väheneekö vaihtoraha? Itse ostin 4080 kesän alussa tarjouksesta ja sillä tarkoitus mennä blackwelliin tai ylikin, ei oo tullut ostokrapulaa.

Muistin suhteen spekuloisin että kannattaa olla vähintään 16 gt jos haluaa huoletta pelata day one pelejä ultra-tekstuureilla, jos jaksaa odottaa eiköhän 12 gt riitä. DF immortals of aveum syväluotausta odotellessa, nähdään indikaatiota UE5 käyttäytymisestä... Cyberpunkissa on myös mulla allokoitu 15 gt/16 gt muistia kun on UW 1600p ja tekstuurimodit käytössä.
 
DLSS3.5:sta pukkaa missä tulee säteenseurannalle optimoitua kohinanpoistoa&skaalausta. Josko tuo RTX ON olisi pykälää realistisempi optio? Ihan fiksulta kuulostaa idea dlss3.5:sta. Linkin päässä lisää juttua.
DLSS 3.5 is focusing in on Ray (Tracing) Reconstruction (RR), delivering a visibly enhanced visual experience compared to traditional denoising techniques. NVIDIA claims that Ray Reconstruction has been trained on five times more data than DLSS3.
NVIDIA has confirmed that DLSS 3.5 will make its debut in the fall, featuring in titles such as Cyberpunk 2077: Phantom Liberty, Portal with RTX, and Alan Wake 2. Additionally, it will be available in the NVIDIA Omniverse Platform, Chaos Vantage, and D5 Renderer.

DLSS-3.5-RAY-RECONSTRUCTION.jpg

 
Viimeksi muokattu:
Helkkari, miten vaikeaa on näyttiksen valinta. RTX 4070 Ti, jonka haukuin aiemmin pienen muistin takia, saapuu huomenna. RX 7900 XT kummittelee kuitenkin mielessä :beye:

Toisaalta muistia tarvitaan erityisesti RT:n kanssa jossa sitten AMD:n korteilla loppuu vähän teho kesken, eli kuinka paljon hyötyä siitä lisämuistista sitten on. Siinä vaiheessa kun sinulla on peli joka RT:n kanssa vaatii 16gt(tai 20gt) muistia niin veikkaan, että esim. rx6800/7900xt on aivan liian hidas. Toki olisi mukava jos tuossa 4070Ti:ssä olisi tulevaisuutta ajatellen pikkaisen lisää muistia
 
Onko joku peli joka vaatisi hirveästi tehoja ilman RT että 7900 saisi hyötyä vs 4070Ti reaalimaailmassa? On varmaan, mutta jos näissä peleissä on DLSS, silti omassa rankingissa ottaisin Nvidian (jos ei painota DLSS, sitten ottaa AMD...). Joka tapauksessa skaalaimet on tulleet jäädäkseen, jos haluaa UE5 peleissä korkeita fps-lukemia. Toki jos ois odottanut pari viikkoa, niin ehkä ois nähnyt AMD vastineen starfieldissä, josko FSR on parantunut.

Villinä spekuloin että kumpikin noista olisi sun vaihtotahdilla väliaikaisratkaisu ja ostat 4080/4090 ennen kun blackwell kortit tulee 2025(?). Toki hinnat pikkuhiljaa laskee sitä lähestyessä, mutta väheneekö vaihtoraha? Itse ostin 4080 kesän alussa tarjouksesta ja sillä tarkoitus mennä blackwelliin tai ylikin, ei oo tullut ostokrapulaa.

Muistin suhteen spekuloisin että kannattaa olla vähintään 16 gt jos haluaa huoletta pelata day one pelejä ultra-tekstuureilla, jos jaksaa odottaa eiköhän 12 gt riitä. DF immortals of aveum syväluotausta odotellessa, nähdään indikaatiota UE5 käyttäytymisestä... Cyberpunkissa on myös mulla allokoitu 15 gt/16 gt muistia kun on UW 1600p ja tekstuurimodit käytössä.
MW2:ssa RX 7900 XT on yli 30% nopeampi ja sitä pelailen paljon. Muuten eroa näytti olevan sen 0-15% AMD:n hyväksi paitsi että Cyberpunkissa tuli RT päällä turpaan. Mutta olisihan tuo RX 7900 XT silti tuossa sen 30% nopeampi kuin RX 6950 XT. Saisi pari RT-efektiä ainakin lisää XeSS Quality päällä.

Ideana olisi pärjätä ainakin se kaksi vuotta. Kenties pidempäänkin, jos julkaisut ovat kuraa ja kortin tehot ja muisti riittävät. Ja pärjäämisellä tarkoitan sitä, että voin ostaa pelit vaikka julkaisussa ja pelata sen kummemmin säätämättä. Hiljattaiset julkaisut ovat osoittaneet, että tuohon vaaditaan ainakin muistia paljon. Vähän ikävä jäädä odottamaan, tuleeko peleihin patcheja, jotka korjaavat muistin käyttöä.



Toisaalta muistia tarvitaan erityisesti RT:n kanssa jossa sitten AMD:n korteilla loppuu vähän teho kesken, eli kuinka paljon hyötyä siitä lisämuistista sitten on. Siinä vaiheessa kun sinulla on peli joka RT:n kanssa vaatii 16gt(tai 20gt) muistia niin veikkaan, että esim. rx6800/7900xt on aivan liian hidas. Toki olisi mukava jos tuossa 4070Ti:ssä olisi tulevaisuutta ajatellen pikkaisen lisää muistia
Jep. RTX 4070 Ti:ssä on reilusti tehoa säteenseurantaan ja DLSS FG boostaa FPS:ää mukavasti. Mutta 12GB muistia on uusille peleille niukasti Ultra + RT + FG päällä. Selvittelin ja FG tosiaan taitaa hörpätä 1GB muistia, jonka jälkeen jää 11GB. RX 7900 XT olisi hieman hitaampi säteenseurannassa ja FSR ei ole yhtä hyvä, mutta siinä ei tarvitsisi miettiä muistin käyttöä ollenkaan. Henkilökohtaisesti sanoisin, että itseä ärsyttäisi armottoman paljon enemmän tilanne, jossa kortissa on tehoa RT:n pyörittämiseen mutta ei muistia verrattuna siihen, että kortin RT-teho ei meinaa riittää, mutta muistia on hyvin jäljellä. Kävisi sama kuin RTX 3070 Ti:n kanssa talvella.

Kyllä vain Sapphire Pulse RX 7900 XT Starfield-bunlden kanssa houkuttelee. Pulse siksi, että siitä en löytänyt yhtään valitusta Hot Spot -ongelmista. Menee ihan naurettavaksi säätö näytönohjaimien kanssa, mutta nyt en pääse pelaamaan mitään Minecraftia kummempaa ennen kuin joku uusi kortti tulee koneeseen.
 
Voi dlss3.5 olla melko kiva parannus säteenseurantaa käyttäville. Ainakin tuubivideossa laadunparannus on tasoa vakuuttava. Linkki aikaleimalla kohtaan missä näkyy dlss3.5 kuvanlaatuvertailua
 
Helkkari, miten vaikeaa on näyttiksen valinta. RTX 4070 Ti, jonka haukuin aiemmin pienen muistin takia, saapuu huomenna. RX 7900 XT kummittelee kuitenkin mielessä :beye:

Tykkään säteenseurannasta kovasti etenkin, jos se on hyvin toteutettu. Chernobylite jäi RX 6950 XT:llä kesken suorituskykyongelmien takia ja Cyberpunkin uusi DLC ja päivitys olisi kiva korkata jopa Path Tracing ja DLSS FG päällä. Lisäksi DLSS on mielestäni ylivoimainen FSR:ään verrattuna. FSR oli paikoin surkea ja parhaimmillaan vain ihan hyvä, kun DLSS:ää ei joissakin peleissä edes erottanut natiivista. Nyt tuli vielä DLSS 3.5, joka takaa joihinkin tuleviin julkaisuihin entistä parempaa kuvanlaatua ja FPS:ää. AMD laahaa todella pahasti perässä tuon suhteen.

Mutta toisaalta RT on hyvin toteutettu vain kourallisessa pelejä ja en tiedä, kannattaako vain niiden takia valita näytönohjainta. RX 7900 XT olisi kuitenkin muuten hieman tehokkaampi ja 20GB muisti olisi kova sana. Pahin pelko tuon 4070 Ti:n kohdalla onkin, että muisti alkaa ahdistamaan lähivuosina, kuten kävi itsellä 3070 Ti:n kanssa. Toki uutta konsolisukupolvea ei tule ihan pariin vuoteen ja päivitän näytönohjainta varsin usein. En siis aio vetää esimerkiksi viittä vuotta samalla kortilla, vaan päivitän varmaan jo RTX 5000 -sarjan tullessa. Lisäksi AMD:lta ajoi karkuun järkyttävät Hot Spot -ongelmat, joita ei vain omalla kortilla saanut kuriin. Googlailun perusteella noita ongelmia on edelleen etenkin edullisemman pään korteissa, kuten AsRockin Phantom Gamingissa. Tuon takia olisi pakko ostaa vähintään kalliimpi Pulse.

Onko RTX 4070 Ti:n isosta L2-välimuistista mitään hyötyä muistin loppuessa, vai onko se vain kompensoimassa muuten kapeaa muistiväylää? Muistan lukeneeni, että auttaisi myös pienessä muistimäärässä. RTX 4060 Ti 8GB vs 3060 Ti 8GB vertailuvideoilla molemmat olivat kyllä joissakin peleissä täysin polvillaan. Parissa pelissä vaikutti myös julkaisun aikaan, että jopa 12GB muisti meinaa loppua 1440p-resoluutiolla. Patchit kuitenkin vaikuttavat korjanneen tilannetta ja RX 6950 XT:llä ei juurikaan missään pelissä mennyt yli 11GB:n todellinen muistin käyttö.

Eli RTX 4070 Ti:tä puoltaa:
- Parempi säteenseurannassa
- DLSS on ylivoimainen, siitä ei pääse mihinkään
- Ei samassa määrin Hot Spot -ongelmia

RX 7900 XT:ssä taas:
- Nykyisillä ajureilla noin 10% suorituskykyisempi
- 20GB muisti
Tän viestin kun lukee niin kyllä se 4070 ti vaikuttaisi sulle olevan parempi vaihtoehto. Itse vaihdoin 4070 ti:stä 7900 XTX:ään ja jäi jo tuossa vaihdossa sääteenseurantasuorituskykyä ja DLSS 3:a ikävä. En myöskään jaksa uskoa, että muistista tulee ongelma jos kuitenkin olet päivittämässä 5000-sarjalaiseen. Melkein jokaisessa uudessa raskaammassa pelissä on kuitenkin ollut nyt tuki tuolle fg:lle, joten isoimmassa osassa pelejä 4070 ti on huomattavasti tehokkaampi kuin 7900 XT vaikka peli ei tukisi säteenseurantaa.
 
Tän viestin kun lukee niin kyllä se 4070 ti vaikuttaisi sulle olevan parempi vaihtoehto. Itse vaihdoin 4070 ti:stä 7900 XTX:ään ja jäi jo tuossa vaihdossa sääteenseurantasuorituskykyä ja DLSS 3:a ikävä. En myöskään jaksa uskoa, että muistista tulee ongelma jos kuitenkin olet päivittämässä 5000-sarjalaiseen. Melkein jokaisessa uudessa raskaammassa pelissä on kuitenkin ollut nyt tuki tuolle fg:lle, joten isoimmassa osassa pelejä 4070 ti on huomattavasti tehokkaampi kuin 7900 XT vaikka peli ei tukisi säteenseurantaa.
Lähinnä RTX 3070 Ti:n kohtalo painaa mieltä. Kieltämättä ärsytti, kun oli muuten tehokas kortti 1440p-resoluutiolle ja yhtäkkiä muisti ei riittänytkään uusille peleille. Myös vanhemmissa peleissä oli outoja nykimisiä ja sumeita tekstuureita, jotka katosivat korttia päivittämällä. Tiedän, että itseä ärsyttää suunnattomasti, jos sama käy taas uuden kortin kanssa. 12GB muisti on jo nyt niin rajoilla. Lisäksi DLSS3 FG lisää muistin käyttöä noin gigalla, niin senkään varaan ei voi laskea kaikkea.

Mietin myös, että RX 7900 XT voisi riittää kuitenkin pidempäänkin. Eli ei välttämättä ole muistin puolesta tarvetta päivittää niin pian. Ja saipahan Statfieldin bundlena mukaan. 1440p UW on myös käynyt mielessä ja sekin lisäisi muistin kulutusta heti hieman.

EDIT: Jos RTX 4070 Ti:ssä olisi 16GB muistia, niin valinta olisi selvä. 900€ kortti 12GB muistilla ei kuitenkaan maistu. 2017 keväällä ostin GTX 1070:n uutena cashbackin jälkeen 369 eurolla ja siinä oli 8GB muistia...
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä RTX 3070 Ti:n kohtalo painaa mieltä. Kieltämättä ärsytti, kun oli muuten tehokas kortti 1440p-resoluutiolle ja yhtäkkiä muisti ei riittänytkään uusille peleille. Myös vanhemmissa peleissä oli outoja nykimisiä ja sumeita tekstuureita, jotka katosivat korttia päivittämällä. Tiedän, että itseä ärsyttää suunnattomasti, jos sama käy taas uuden kortin kanssa. 12GB muisti on jo nyt niin rajoilla. Lisäksi DLSS3 FG lisää muistin käyttöä noin gigalla, niin senkään varaan ei voi laskea kaikkea.

Mietin myös, että RX 7900 XT voisi riittää kuitenkin pidempäänkin. Eli ei välttämättä ole muistin puolesta tarvetta päivittää niin pian. Ja saipahan Statfieldin bundlena mukaan. 1440p UW on myös käynyt mielessä ja sekin lisäisi muistin kulutusta heti hieman.

EDIT: Jos RTX 4070 Ti:ssä olisi 16GB muistia, niin valinta olisi selvä. 900€ kortti 12GB muistilla ei kuitenkaan maistu. 2017 keväällä ostin GTX 1070:n uutena cashbackin jälkeen 369 eurolla ja siinä oli 8GB muistia...
Tän takia juuri näyttismarkkinat ovat hieman ärsyttävässä paikassa. Nvidialta 3080 olisi edelleen todella pätevä 1440p kortti omilla herkuillaan mutta 10GB muistia painaa vastaan pitkällä tähtäimellä, 12 GB malli on harvinainen ja linjastosta halvimmillaan 3090 tarjoaa yli 12GB muistia ja siinäkin kortissa maksat todella paljon extraa pelkästä muistista. Uutena jos ostaa niin 4080 menee reippaasti sinne 1300€ ja siinäkin hintahaarukassa 16GB ei tunnu kovin hyvältä sekään vaikka onkin jo tarpeeksi. AMD:n leiriltä sitten sitä muistia piisaa linjaston alusta loppuun asti mutta sitten softapuolella AMD on pahasti perässä Nvidiaa, saisivat oikeasti puskea FSR 3:sen pihalle niin edes vähän tasoittuisi tilanne. Choose the lesser of two evils-tilanne.
 
Tän takia juuri näyttismarkkinat ovat hieman ärsyttävässä paikassa. Nvidialta 3080 olisi edelleen todella pätevä 1440p kortti omilla herkuillaan mutta 10GB muistia painaa vastaan pitkällä tähtäimellä, 12 GB malli on harvinainen ja linjastosta halvimmillaan 3090 tarjoaa yli 12GB muistia ja siinäkin kortissa maksat todella paljon extraa pelkästä muistista. Uutena jos ostaa niin 4080 menee reippaasti sinne 1300€ ja siinäkin hintahaarukassa 16GB ei tunnu kovin hyvältä sekään vaikka onkin jo tarpeeksi. AMD:n leiriltä sitten sitä muistia piisaa linjaston alusta loppuun asti mutta sitten softapuolella AMD on pahasti perässä Nvidiaa, saisivat oikeasti puskea FSR 3:sen pihalle niin edes vähän tasoittuisi tilanne. Choose the lesser of two evils-tilanne.
Jep. Talvella iskin käytettynä ostetun RTX 3070:n takuuseen ja sain siitä hyvän hyvityksen. Otin tilalle pienellä välirahalla tilalle RTX 3070 Ti:n, mutta olisi pitänyt laittaa vielä vähän lisää ja ottaa RTX 3080 12GB. Tuo oli aikaa, kun niitä oli vielä myynnissä ja ei edes mahdottomaan hintaan. Tuolloin ei myöskään ollut vielä samanlaista "kriisiä" 8GB-korttien kanssa. Tuo RTX 3080 12GB pelittäisi vieläkin hyvin 1440p-resoluutiolla DLSS:n turvin.

Nyt 700-800€ hintaluokka on aika onneton varsinkin, kun RX 6950 XT:n on pitkälti myyty loppuun. Ainoa tarjolla oleva kortti tuossa luokassa on RTX 4070, joka maksaa saman verran kuin RTX 3080 heti julkaisussa kolme vuotta sitten ja on myös yhtä tehokas. Toki hinnat räjähti heti sen jälkeen. RX 7800 XT ei sekään vaikuta hirveän lupaavalta vuotojen valossa. Kallishan tämä RX 7900 XT on, mutta jospa nyt voi hetken rauhassa vain pelailla ja odotella parempia aikoja. Ajurit varmaan parantuvat vielä ja ehkä AMD saa softapuolelle jotain uutta aikaan.
 
Lisäksi DLSS3 FG lisää muistin käyttöä noin gigalla, niin senkään varaan ei voi laskea kaikkea.

Eikä pidä unohtaa että toiset on allergisia tuon fg:n aiheuttamalle lägille, toisille se taas tuntuu olevan jeesustakin suurempi pelastaja.
 
Nvidia jysäytti veretseisauttavan Q2 tuloksen. Liikevaihto kasvoi 88% edelliseen kvartaaliin verrattuna ja 101% vuodentakaiseen verrattuna. Liikevaihto 13.5miljardia. Pelipuolen liikevaihto kasvoi 11% Q1:een verrattuna ollen 2.49miljardia. Nettoliikevoitto 6.188miljardia. Q3 tulokseksi nvidia ennustaa 16miljardia +-2%.

Aika selkeästi amd ja intel eivät myy AI konesaleihin ainakaan vielä ratkaisuja. Nvidialla taitaa oikeasti olla huhuttu 95% markkinaosuus AI puolelta. AMD:n liikevaihto q2:lla oli 5.4miljardia, liikevoitto 27miljoonaa. Q1:een verrattuna amd:n liikevaihto oli +-0 kasvua ja vuoden takaiseen verrattuna kasvu -18%. AMD ennustaa q3 kvartaalin liikevaihdoksi 5.7miljardia +-300 miljoonaa.


 
Viimeksi muokattu:
Nvidia jysäytti veretseisauttavan Q2 tuloksen. Liikevaihto kasvoi 88% edelliseen kvartaaliin verrattuna ja 101% vuodentakaiseen verrattuna. Liikevaihto 13.5miljardia. Pelipuolen liikevaihto kasvoi 11% Q1:een verrattuna ollen 2.49miljardia. Nettoliikevoitto 6.188miljardia. Q3 tulokseksi nvidia ennustaa 16miljardia +-2%.

Aika selkeästi amd ja intel eivät myy AI konesaleihin ainakaan vielä ratkaisuja. Nvidialla taitaa oikeasti olla huhuttu 95% markkinaosuus AI puolelta. AMD:n liikevaihto q2:lla oli 5.4miljardia, liikevoitto 27miljoonaa. Q1:een verrattuna amd:n liikevaihto oli +-0 kasvua ja vuoden takaiseen verrattuna kasvu -18%. AMD ennustaa q3 kvartaalin liikevaihdoksi 5.7miljardia +-300 miljoonaa.



Eipä tuo mitenkään yllättävää ole. Nvidialla on hyvä tuotepaketti.
AI puoli:

Pelinäyttiksilläkin pyörii jo monenlaiset AI asiat ja ne eivät maksa juuri mitään ja ovat yhteensopivia AI hirviökorttien kanssa, joka laskee kehityskustannuksia ja helpottaa myös suuresti. Halventaa reippaasti myös loppuasiakkaan rautaa, joka lisää reippaasti myyntiä.

Vaikka AMD ja Intel julkaisisi jotain kilpailukykyistä, niin ne eivät ole yhteensopivia ja jos kerralla joutuu tekemään kalliin hankinnan, niin monelta jää hankkimatta tai siis ostetaan esim Nvidian 4090 ja mennään ensin edullisesti sillä ja isommat testit vuokraraudan päällä..

Jos Nvidia satsaa tuotekehitykseen rauta ja ohjelmistopuolella, niin kyllä sillä ainankin vielä muutama vuosi menee oikein hyvin.. Jos taas käy lepäilemään kehityksessä etumatkan turvin, niin muut saavat kiinni ja voivat mennä ohi.

Pelipuoli:
Nvidialla nyt vain yksinkertaisesti on suorituskykyisintä rautaa (Varsinkin RT) , joka toimii hyvin ja uudet ominaisuudet ovat laajiten tuettuna. Lisäksi Nvidialla on varaa tehdä pelien (engineiden) kehittäjien avustusta ilmeisesti kohtuu reippaasti..
 
Eipä tuo mitenkään yllättävää ole. Nvidialla on hyvä tuotepaketti.
AI puoli:

Pelinäyttiksilläkin pyörii jo monenlaiset AI asiat ja ne eivät maksa juuri mitään ja ovat yhteensopivia AI hirviökorttien kanssa, joka laskee kehityskustannuksia ja helpottaa myös suuresti. Halventaa reippaasti myös loppuasiakkaan rautaa, joka lisää reippaasti myyntiä.

Vaikka AMD ja Intel julkaisisi jotain kilpailukykyistä, niin ne eivät ole yhteensopivia ja jos kerralla joutuu tekemään kalliin hankinnan, niin monelta jää hankkimatta tai siis ostetaan esim Nvidian 4090 ja mennään ensin edullisesti sillä ja isommat testit vuokraraudan päällä..

Jos Nvidia satsaa tuotekehitykseen rauta ja ohjelmistopuolella, niin kyllä sillä ainankin vielä muutama vuosi menee oikein hyvin.. Jos taas käy lepäilemään kehityksessä etumatkan turvin, niin muut saavat kiinni ja voivat mennä ohi.

Pelipuoli:
Nvidialla nyt vain yksinkertaisesti on suorituskykyisintä rautaa (Varsinkin RT) , joka toimii hyvin ja uudet ominaisuudet ovat laajiten tuettuna. Lisäksi Nvidialla on varaa tehdä pelien (engineiden) kehittäjien avustusta ilmeisesti kohtuu reippaasti..
Tuntuu sijoittajilla olevan uskoa kasvuvaraan. Minusta tuntuu että vuosikymmenen ei yhden vuoden kasvu leivottu jo sisään osakekurssiin.

Toki inferenssipuolella on giganttisen iso markkina, jos jokainen internethaku, firmojen tukipalvelut, dokumentaatio jne. menevät neuroverkon läpi.
1692866748256.jpeg
 
Jep. Talvella iskin käytettynä ostetun RTX 3070:n takuuseen ja sain siitä hyvän hyvityksen. Otin tilalle pienellä välirahalla tilalle RTX 3070 Ti:n, mutta olisi pitänyt laittaa vielä vähän lisää ja ottaa RTX 3080 12GB. Tuo oli aikaa, kun niitä oli vielä myynnissä ja ei edes mahdottomaan hintaan. Tuolloin ei myöskään ollut vielä samanlaista "kriisiä" 8GB-korttien kanssa. Tuo RTX 3080 12GB pelittäisi vieläkin hyvin 1440p-resoluutiolla DLSS:n turvin.

Nyt 700-800€ hintaluokka on aika onneton varsinkin, kun RX 6950 XT:n on pitkälti myyty loppuun. Ainoa tarjolla oleva kortti tuossa luokassa on RTX 4070, joka maksaa saman verran kuin RTX 3080 heti julkaisussa kolme vuotta sitten ja on myös yhtä tehokas. Toki hinnat räjähti heti sen jälkeen. RX 7800 XT ei sekään vaikuta hirveän lupaavalta vuotojen valossa. Kallishan tämä RX 7900 XT on, mutta jospa nyt voi hetken rauhassa vain pelailla ja odotella parempia aikoja. Ajurit varmaan parantuvat vielä ja ehkä AMD saa softapuolelle jotain uutta aikaan.

Varmaan kannattaa miettiä myös 7900 XTX mallia nyt asuksen cashbackin kanssa. TUF malli irtoaa 1169€ jimmsiltä ja siihen 100€ cashback. Niin hinta on jo aika kohtuullinen.
 
Pelipuoli:
Nvidialla nyt vain yksinkertaisesti on suorituskykyisintä rautaa (Varsinkin RT) , joka toimii hyvin ja uudet ominaisuudet ovat laajiten tuettuna. Lisäksi Nvidialla on varaa tehdä pelien (engineiden) kehittäjien avustusta ilmeisesti kohtuu reippaasti..

Silti on yllättävää, että pelipuolella on ollut mitään kasvua. Näyttisten myynti kun on sukeltanut kunnolla viime neljänneksinä, joten mistä se kasvu tulee? Hinnat on toki noussut muttei sekään taida riittää selitykseksi. :hmm:

.
 
Silti on yllättävää, että pelipuolella on ollut mitään kasvua. Näyttisten myynti kun on sukeltanut kunnolla viime neljänneksinä, joten mistä se kasvu tulee? Hinnat on toki noussut muttei sekään taida riittää selitykseksi. :hmm:

.
Pelipuolen näyttiksiä on mennyt AI-käyttöön, se tuota pientä kasvua siinä segmentissä selittää.

Pelaajillehan tämä on myrkkyä. Kaikki kapasiteetti menee datacentereihin ja pelaajille voidaan muutama hassu piiri myydä kovaan ylihintaan, kun kaikki rauta käy kaupaksi joka tapauksessa huippukatteilla.

Tämä on taas kuin kryptobuumi, mutta erona on se, että tällä kertaa korteilla tehdään jotain potentiaalisesti järkevää ja hyödyllistä. Kuplaan tässäkin ajetaan kun kuvitellaan, että AI mullistaa heti kaiken ja ennen kaikkea kustannuksista huolimatta, mutta samanlaista kysynnän romahtamista ei tule kuin mainauksen kanssa.
 
Pelipuolen näyttiksiä on mennyt AI-käyttöön, se tuota pientä kasvua siinä segmentissä selittää.

Pelaajillehan tämä on myrkkyä. Kaikki kapasiteetti menee datacentereihin ja pelaajille voidaan muutama hassu piiri myydä kovaan ylihintaan, kun kaikki rauta käy kaupaksi joka tapauksessa huippukatteilla.

Tämä on taas kuin kryptobuumi, mutta erona on se, että tällä kertaa korteilla tehdään jotain potentiaalisesti järkevää ja hyödyllistä. Kuplaan tässäkin ajetaan kun kuvitellaan, että AI mullistaa heti kaiken ja ennen kaikkea kustannuksista huolimatta, mutta samanlaista kysynnän romahtamista ei tule kuin mainauksen kanssa.
AI ja siihen tarvittava rauta yleistyy kyllä ja pysyy paljon varmemmin käytössä, kuin leikkirahojen mainauksessa olevat kortit, jotka ryöpsähtivät markkinoille, kun mainauksen kannattavuus niillä kävi tökkimään..

Ja kyllähän AI pohjaiset viritelmät tulevat muuttamaan maailmaa ja mm sitä, kenen työpanos on korvattavissa tietokoneella.
 
Pelipuolen näyttiksiä on mennyt AI-käyttöön, se tuota pientä kasvua siinä segmentissä selittää.

Pelaajillehan tämä on myrkkyä. Kaikki kapasiteetti menee datacentereihin ja pelaajille voidaan muutama hassu piiri myydä kovaan ylihintaan, kun kaikki rauta käy kaupaksi joka tapauksessa huippukatteilla.

Tämä on taas kuin kryptobuumi, mutta erona on se, että tällä kertaa korteilla tehdään jotain potentiaalisesti järkevää ja hyödyllistä. Kuplaan tässäkin ajetaan kun kuvitellaan, että AI mullistaa heti kaiken ja ennen kaikkea kustannuksista huolimatta, mutta samanlaista kysynnän romahtamista ei tule kuin mainauksen kanssa.

Tuo ei silti selitä pelinäyttisten myynnin romahdusta, koska AI-käyttöön ostetut kortit on silti pelinäyttisten tilastoissa. Ellei AI-heput sitten ole ostaneet paljon esim. RTX 4090:ää, jolloin myydyn näyttiksen keskihinta kasvaa reippaasti.
 
AI ja siihen tarvittava rauta yleistyy kyllä ja pysyy paljon varmemmin käytössä, kuin leikkirahojen mainauksessa olevat kortit, jotka ryöpsähtivät markkinoille, kun mainauksen kannattavuus niillä kävi tökkimään..

Ja kyllähän AI pohjaiset viritelmät tulevat muuttamaan maailmaa ja mm sitä, kenen työpanos on korvattavissa tietokoneella.
Varmasti näin, mutta historiaa peilaten myös internet mullisti maailman aivan täysin, ja silti sen kanssa saatiin aikaiseksi kasoittain aivan järjettömiä kuplia ja petettyjä lupauksia. Sama kehityskaari toistuu aika ajoin, erityisesti uusien teknisten innovaatioiden kanssa. Tämä tuorein tapaus tuskin tekee poikkeusta sääntöön. Kaikki yrittävät hypätä AI:n junaan hinnalla millä hyvänsä, mutta toisissa asioissa se tulee toimimaan paremmin kuin toisissa, ja lopulta kustannustehokkuus ratkaisee.
 
Läppärit voi selittää osan pelipuolen kasvusta. Läppäreistä nvidia sanoi, että useammalla markkinalla myyvän hyvin. Mainitsivat erityisesti 4060 läppäreiden myyvän hyvin.
 
Tän viestin kun lukee niin kyllä se 4070 ti vaikuttaisi sulle olevan parempi vaihtoehto. Itse vaihdoin 4070 ti:stä 7900 XTX:ään ja jäi jo tuossa vaihdossa sääteenseurantasuorituskykyä ja DLSS 3:a ikävä. En myöskään jaksa uskoa, että muistista tulee ongelma jos kuitenkin olet päivittämässä 5000-sarjalaiseen. Melkein jokaisessa uudessa raskaammassa pelissä on kuitenkin ollut nyt tuki tuolle fg:lle, joten isoimmassa osassa pelejä 4070 ti on huomattavasti tehokkaampi kuin 7900 XT vaikka peli ei tukisi säteenseurantaa.

Keskimäärinhän 7900 XTX on säteenseuranta päällä nopeampi kuin 4070 ti, taitaa Cyberpunk olla ainoita isompia poikkeuksia.
 
Huhujen mukaan 4090:aa on myyty todella paljon AI puolelle joka vääristää pelipuolen tulosta.
 
Keskimäärinhän 7900 XTX on säteenseuranta päällä nopeampi kuin 4070 ti, taitaa Cyberpunk olla ainoita isompia poikkeuksia.
Sitten voi vielä säästää pari sataa ja ostaa 4080 saman tien, niin saa RT tehoja ja DLSS 3.5 jne ;)
 
Sitten voi vielä säästää pari sataa ja ostaa 4080 saman tien, niin saa RT tehoja ja DLSS 3.5 jne ;)

Ei taida pari sataa riittää. Esim Asus TUF 7900 XTX:lle jää hintaa cashback jälkeen 1069€ vs. 4080 TUF 1379€...

En nyt ota huomioon listoilla olevia mutta " Toimituspäivä ei tiedossa " Inno3D kortteja minkä saisi sillä 200€ lisäpanostuksella jos niitä oikeasti olisi...
 
Ei taida pari sataa riittää. Esim Asus TUF 7900 XTX:lle jää hintaa cashback jälkeen 1069€ vs. 4080 TUF 1379€...

En nyt ota huomioon listoilla olevia mutta " Toimituspäivä ei tiedossa " Inno3D kortteja minkä saisi sillä 200€ lisäpanostuksella jos niitä oikeasti olisi...
Juu, vähän huumorilla heitin. Hyvä hinta on tuo 7900 XTX:lle.
 
  • Tykkää
Reactions: jm_
Keskimäärinhän 7900 XTX on säteenseuranta päällä nopeampi kuin 4070 ti, taitaa Cyberpunk olla ainoita isompia poikkeuksia.
7900XTX:ssä piitä on käytetty gpu:ssa 529mm2
4070Ti:ssä piitä on käytetty gpu:ssa 294mm2
4080:ssa piitä on käytetty gpu:ssa 379mm2
4090:ssa piitä on käytetty gpu:ssa 609mm2

Eli parantamista AMD:llä on todella reippaasti, jos meinaa kisassa pysyä mukana../ tai haluaa päästä taas kärkipään pippaloihin..
 
Statistiikkaa nvidia sijoittajapuhelusta, 47% nvidian käyttäjistä on RTX ON. Nvidia uskoo, että kasvua tulee kun ei rtx kortteja omistavat päivittävät säteenseuranta-aikaan. Toisella tapaa vois sanoa, että 53% nvidian käyttäjillä on 7v tai vanhempaa teknologiaa käytössä. Käytetään nollakohtana pascalin julkistusta mikä on uusin ei RTX ON arkkitehtuuri.

Growth was fueled by GeForce RTX 40 series GPUs for laptops and desktops, and customer demand was solid and consistent with seasonality. We believe global end demand has returned to growth after last year's slowdown. We have a large upgrade opportunity ahead of us, just 47% of our installed base have upgraded to RTX, and about 20% of a GPU with an RTX 3060 or higher performance. Laptop GPUs posted strong growth in the key back-to-school season led by RTX 4060 GPUs.

Läppärit on kasvunlähde pelipuolelle?

Nvidia's GPU-powered laptops have gained in popularity, and their shipments are now outpacing desktop GPUs in several regions around the world. This is likely to shift the reality of our overall gaming revenue again with Q2 and Q3 as the stronger quarters of the year, reflecting the back-to-school and holiday build schedules for laptops

lähde: Nvidia (NVDA) Q2 2024 Earnings Call Transcript | The Motley Fool
 
Statistiikkaa nvidia sijoittajapuhelusta, 47% nvidian käyttäjistä on RTX ON. Nvidia uskoo, että kasvua tulee kun ei rtx kortteja omistavat päivittävät säteenseuranta-aikaan. Toisella tapaa vois sanoa, että 53% nvidian käyttäjillä on 7v tai vanhempaa teknologiaa käytössä. Käytetään nollakohtana pascalin julkistusta mikä on uusin ei RTX ON arkkitehtuuri.

Läppärit on kasvunlähde pelipuolelle?

lähde: Nvidia (NVDA) Q2 2024 Earnings Call Transcript | The Motley Fool
Mitähän Steam sanoo tuosta monellako prosentilla (pelaavilla) nvidian käyttäjistä on rtx on? Oma muistikuva on, että noin paljoa ei vielä olisi. On toki hyvin mahdollista että se on jo noussut tuohon. Jotain 2060 / 3060 -kortteja varmana menny pakettikoneissa isoja määriä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 898
Viestejä
4 560 306
Jäsenet
75 061
Uusin jäsen
MCFenix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom