Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Olet varmaan keskittynyt kovemman luokan Nvidia-näyttiksiin ja uudempiin kuin GF3/GF4. Vain niitä katsoen taisikin olla monen vuoden hiljaiselo ennen GTX 580:ä. Kesymmistä malleista oli MSI Twin Frozr II, Gigabyte SOC ym, mutta FX5800, 6800 GT, 7800 GT, 8800 GTX, 9800 GTX ja GTX 280 piteli hyvin hiljaista. Sitten GTX 480 -Harviasta alkoi varmaankin korkean lämmöntuoton takia pitkästä aikaa tipahdella enemmän custom-jäähyjä myös high endiin, ja GTX 580 räjäytti potin mallitulvallaan.

Nvidian suvantoaikana Atin huippumalleista sai Sapphire Ultimatea, HIS IceQ, Vapor-X jne. Voipi olla, että Radeon 8500 ja 9700 Pro oli hiljaisempaa Atinkin osalta, ja vasta X800/X1800 -aikoihin alkoi tulla enemmän custom-jäähyjä.

Ei tietenkään noteeraa aikaa jolloin omalla lempi firmalla oli synkät ajat
Kun Geforce 4:t olivat vielä hyviä ja seuraava kunnon kortti Nvidialta oli vasta 8800 GTX ja varsinkin budjetti malli 8800 GTS.
Sen jälkeen meni taas heikosti ennen kuin GTX 400-sarjalla päästiin takaisin kilpaan mukaan.
Ja sitten tuli se GTX 500-sarja jonka jälkeen Nvidialla onkin mennyt todella hyvin.

Että ei tietenkään Nvidia fanaatikko halua noteerata mitään ennen aikaa GTX 500-sarja.
 
Joo olihan noita customeja näemmä jo 3dfx ajoista asti ollut. Itse ei silloin niin tarkkaan tullut eri valmistajien kortteihin tutustuttua, kun tietoakin oli paljon vähemmän saatavilla aiheesta.

Mutta semmoinen iso vaihde ja valmistajien yleisen tason isompi panostus custom malleihin, ja varsinkin niihin jäähyihin alkoi silti omasta mielestä silloin GTX 500 sarjan kohdalla/jälkeen, kun tuli Esim Asuksen Direct Cu2:n.

Oletko nyt ihan varma, kun nimikin on Direct CuKAKSI (2)? Myös MSI Twin Frozr:it oli kakkosversiossa tuolloin (debytoi 200-sarjan aikoihin). Eiköhän se ole vaan muistisi, joka on vahvasti sidoksissa omiin ostoksiisi ja mutulla tätä propagandaa levität. Eiköhän siitä kaksi sivua ole tarpeeksi. Luovuta jo.
 
Mitä ihmeen propagandaa... :rofl2:

On se nyt kumma juttu, kun custom jäähtyistä/korteista puhuminen on propagandaa. Kyllä siinä nyt vaan selvästi oli aika hiljaista aikaa kunnon customien kanssa molemmissa leireissä, varsinkin high end siruissa, ennen tuota tiettyä hetkeä.

Taitaa olla ihan muut hessut kyllä olla tässä niitä "fanaatikkoja"

Pelkkä Direct Cu oli ilmeisesti käytössä pienemmissä nvidian ja AMD:n näyttiksissä. Samaan aikaan se tuli kun se isompi 2 versio. Näin ainakin pikaiseslla googletuksella näyttäisi.
 
Viimeksi muokattu:

Siinä ihan hyviä ajatuksia miksi oli vaihtanut nvidian kortista AMD korttiin. Tuo varsinkin että nvidia tuo uusia kikottimia kortteihinsa joiden toiminta vaatii sitten sen uusimman uuden kortin toimiakseen eli ei ole alaspäin yhteensopivuutta.
 

Laiskoille: VRR-asetus päällä laski ComputerBasen (kahden täysin erillisen kokoonpanon) testeissä Radeoneiden tehonkulutusta idlessä jopa yli 80%. Intelillä ja NVIDIAlla erot olivat pienempiä ja tehonkulutus jopa kasvoi joissain tapauksissa selvästi
 
Navi32 kellot vuotaneet powercolorin virheen myötä.

Tais jäädä löytymättä huhutut respin/korjatut isot kellot rdna3:sta. Huhuajathan väittivät, että navi32 oli jo korjattu ja 31:een tulee respin. Poistiko amd korjauksen, korjaus ei toiminut vai ehkä koko kellotaajuusjuttu oli huonoja huhuja levittäneiden valhe millä yritettiin paikata huonoja arvauksia? Mikä lie on totuus?

Jos tästä jotain voi oppia niin ehkä innokkaimpien pro amd huhuajien väitteet voi tulevaisuudessa jättää pienemmälle arvolle.

PowerColor confirms the card operates with a clock speed of 2255 MHz for gaming and 2565 MHz for boost, surpassing AMD’s reference clock speeds of 2210 MHz and 2520 MHz, respectively. Interestingly, the company has unveiled the full specifications of this card even before AMD had a chance to announce it officially.
 
Mielenkiintoista olisi tietää kuinka kauan tuokin kortti on ollut valmiina, eli odotellaanko siellä vaan, että 6800/6900/xt -kortit myydään loppuun ensin ennen kuin mitään julkaistaan. Paljonhan uutisoitiin joskus, että Nvidialla oli varastot täynnä kortteja mutta taisi AMD:n tilanne olla vielä huonompi, ellei siellä ole jatkuvasti puskettu uusia pihalle.
 
Toivottavasti suositushinta on max. 579USD. (sama kuin 6800 kortilla oli)
Silläkään hinnalla ei mitenkään hirveän houkutteleva kortti koska specsien perusteella on varmaan tehoiltaan jossain RX 6800 (579USD msrp) ja RX 6800 XT (649USD msrp) välissä.

Surkeita julkaisuja sekä AMD:ltä että Nvidialta... Tai ehkä AMD yllättää positiivisesti ja 7800 XT:n hinta onkin 499USD...
 
Toivottavasti suositushinta on max. 579USD. (sama kuin 6800 kortilla oli)
Silläkään hinnalla ei mitenkään hirveän houkutteleva kortti koska specsien perusteella on varmaan tehoiltaan jossain RX 6800 (579USD msrp) ja RX 6800 XT (649USD msrp) välissä.

Surkeita julkaisuja sekä AMD:ltä että Nvidialta... Tai ehkä AMD yllättää positiivisesti ja 7800 XT:n hinta onkin 499USD...
Eikai se voi noin hidas olla? Pakko sen on minimissään 10% olla 6800xt:tä edellä että kehtaavat nimetä noin. Onhan 7900xt 6900 xt:tä edellä jonkun verran.
 
Eikai se voi noin hidas olla? Pakko sen on minimissään 10% olla 6800xt:tä edellä että kehtaavat nimetä noin. Onhan 7900xt 6900 xt:tä edellä jonkun verran.

7900 XT:ssä on 84CU (5376 shader) 6900 XT oli 80CU (5120 shader)
7800 XT on 60CU (3840 shader) ja 6800 XT oli 72CU (4608 shader)

Toki kellot taitaa olla sen verran korkeammat että voi se 7800 XT mennä tasoihin tai tilanteesta riippuen hieman 6800 XT edelle.
Tosin jos ne vuotaneet 3DMark tulokset oli aitoja niin ainakin 3DMarkissa on hitaampi kuin 6800 XT...
 
Viimeksi muokattu:
No nyt vetää AMD kyllä "pohjat" paskojen nöäyttistjulkaisujen kanssa, jos 7800 XT on oikeasti hitaampi kun 6800 XT. :beye:
Voi tuon hinnoittelulla perustella. Vaatii toki että hinnoitellaan alemmas kuin mitä 6800 XT oli julkaisussaan (tai melkeinpä mitä se on tänään jos ollaan MSRP:n alle)
 
No nyt vetää AMD kyllä "pohjat" paskojen nöäyttistjulkaisujen kanssa, jos 7800 XT on oikeasti hitaampi kun 6800 XT. :beye:
Nojaa... vaikka nimeäminen olisikin vähän hassua niin perf/€ on se mikä oikeasti merkitsee. Lippulaivaluokan tuotteissa sitten myös se, kuinka paljon hypätään edellisen sukupolven lippulaivaan nähden (aikalailla hinnasta ja nimistä viis).
 
Voi tuon hinnoittelulla perustella. Vaatii toki että hinnoitellaan alemmas kuin mitä 6800 XT oli julkaisussaan (tai melkeinpä mitä se on tänään jos ollaan MSRP:n alle)

No olisi se silti aika törkeää toimintaa. Pahempi kun se suunniteltu 12Gt:n 4080, joka olisi kuitenkin ollut selvästi nopeampi kun 3080.

Hinta ei tule todennäköisesti olemaan alempi, kun 6800XT:llä, ainakaan mitenkään merkittävästi.
 
Vertailet tässä 40 ja 20 sarjalaista keskenään. Vähän eri asia.
gt 240 on nopeampi, kuin 440. Eikös tuon 440 pitäisi olla sun logiikalla reippaasti nopeampi, kun on sentään 2 sukupolvea uudempi. Sama juttu 220 ja 520 kohdalla. Eroa on peräti 3 sukupolvea.
 
No olisi se silti aika törkeää toimintaa. Pahempi kun se suunniteltu 12Gt:n 4080, joka olisi kuitenkin ollut selvästi nopeampi kun 3080.

Hinta ei tule todennäköisesti olemaan alempi, kun 6800XT:llä, ainakaan mitenkään merkittävästi.

7900 GRE:n hinta on sama kuin 6800 XT oli julkaisussa. Aika erikoista jos 7800 XT on kalliimpi tai saman hintainen kuin 7900 GRE...
Jos hinta on 599USD niin on jälleen surkea julkaisu, jos se on 499USD niin sitten se on paras julkaisu pitkään aikaan...
 
gt 240 on nopeampi, kuin 440. Eikös tuon 440 pitäisi olla sun logiikalla reippaasti nopeampi, kun on sentään 2 sukupolvea uudempi. Sama juttu 220 ja 520 kohdalla. Eroa on peräti 3 sukupolvea.

Voi olla. Ei kyllä 20v sitten julkaistut "mobiilnäyttikset" kuitenkaan kuulu ihan samaan kastiin high end korttien kanssa. Noissa pikku budjetti korteissa, mitä tungetaan halpoihin OEM koneisiin on ollut varmasti aina enemmän tätä nimillä ja numeroilla huijaamista.

En kuitenkaan muista, että high/mid rangessa olisi ainakaan kovin usein tehty vastaavia temppuja.
 
Voi olla. Ei kyllä 20v sitten julkaistut "mobiilnäyttikset" kuitenkaan kuulu ihan samaan kastiin high end korttien kanssa. Noissa pikku budjetti korteissa, mitä tungetaan halpoihin OEM koneisiin on ollut varmasti aina enemmän tätä nimillä ja numeroilla huijaamista.

Ai nyt AMD:n keskiluokan kortti onkin highend kortti?

AMD:llä on kolme sirua,
- Navi31 =Higend
- Navi32 = Midrange
- Navi33 = Lowend

Highend kortit on julkaistu jo.

Sitten toiseen asiaan. Tuossa tuli twiitti vastaan jossa huhuiltiin keplerin toimesta että RDNA4 AMD ei olisi tuomassa highendiin mitään. Tietää nvidia fanaatikoille huonoja aikoja seuraavassa sukupolvessa jos tuo pitää paikkaansa. Hinnat senkuin nousee tai sitten teho starving iskee.
 
Toivottavasti suositushinta on max. 579USD. (sama kuin 6800 kortilla oli)
Silläkään hinnalla ei mitenkään hirveän houkutteleva kortti koska specsien perusteella on varmaan tehoiltaan jossain RX 6800 (579USD msrp) ja RX 6800 XT (649USD msrp) välissä.

Surkeita julkaisuja sekä AMD:ltä että Nvidialta... Tai ehkä AMD yllättää positiivisesti ja 7800 XT:n hinta onkin 499USD...
Millä perusteella 7800XT olisi hitaampi kuin 6800XT?

Vilkaistaan aiempia vastinpareja.


7600 vs. 6600:

Pixel rate +6,6 %
Texture rate +21,8 %
Bandwidth +28,6 %
Cache +0 %

=TPU pelien avg. FPS +26 %

Nähdään, että muistikaista rajoitti edeltäjän menoa eniten.


7900XT vs. 6900XT:

Pixel rate +59,6 %
Texture rate +11,7 %
Bandwidth +56,3 %
Cache -37,5 %

=TPU pelien avg. FPS +25 %

Nähdään, että cachen pienennys ei haittaa, jos rehellistä kaistaa piisaa. Teksturointinopeus ei ainakaan ollut edeltäjän kompastuskivi. Nopeuden parantumisen avain oli joko pikselöinti tai muistikaista.


Powercolorin vuodon mukaan 7800XT:n refukellot ovat 2,52 GHz, joten lasketaan seuraava sillä.

7800XT vs. 6800XT:

Pixel rate +12,0 %
Texture rate -6,7 %
Bandwidth +12,5 %
Cache -50 %

=TPU pelien avg. FPS ?

Nähdään, että cache on puolitettu, mutta rehellistä kaistaa on 12,5 % edeltäjää enemmän. Teksturointi on 6,7 % hitaampaa, mutta pikselöinti on 12 % nopeampaa kuin 6800XT:llä. Voisi kuvitella, että uudempaa suunnitellessa on ollut tiedossa edeltäjän heikot kohdat ja keskitytty parantamaan niitä.

Tässä sukupolvessa TPU-parannusta on tullut 25-26 % (7600 ja 7900XT). En kuitenkaan usko 7800XT:n tuovan vastaavaa parannusta, sillä numerot eivät tue niin suurta parannusta. Lisäksi 6800XT +25 % tarkoittaisi, että 7800XT:n suorituskyky olisi 6950XT:n (116 % vs. 6800XT) ja 7900XT:n (134 %) puolivälissä, mihin en uso.
 
Millä perusteella 7800XT olisi hitaampi kuin 6800XT?

Vilkaistaan aiempia vastinpareja.


7600 vs. 6600:

Pixel rate +6,6 %
Texture rate +21,8 %
Bandwidth +28,6 %
Cache +0 %

=TPU pelien avg. FPS +26 %

Nähdään, että muistikaista rajoitti edeltäjän menoa eniten.


7900XT vs. 6900XT:

Pixel rate +59,6 %
Texture rate +11,7 %
Bandwidth +56,3 %
Cache -37,5 %

=TPU pelien avg. FPS +25 %

Nähdään, että cachen pienennys ei haittaa, jos rehellistä kaistaa piisaa. Teksturointinopeus ei ainakaan ollut edeltäjän kompastuskivi. Nopeuden parantumisen avain oli joko pikselöinti tai muistikaista.


Powercolorin vuodon mukaan 7800XT:n refukellot ovat 2,52 GHz, joten lasketaan seuraava sillä.

7800XT vs. 6800XT:

Pixel rate +12,0 %
Texture rate -6,7 %
Bandwidth +12,5 %
Cache -50 %

=TPU pelien avg. FPS ?

Nähdään, että cache on puolitettu, mutta rehellistä kaistaa on 12,5 % edeltäjää enemmän. Teksturointi on 6,7 % hitaampaa, mutta pikselöinti on 12 % nopeampaa kuin 6800XT:llä. Voisi kuvitella, että uudempaa suunnitellessa on ollut tiedossa edeltäjän heikot kohdat ja keskitytty parantamaan niitä.

Tässä sukupolvessa TPU-parannusta on tullut 25-26 % (7600 ja 7900XT). En kuitenkaan usko 7800XT:n tuovan vastaavaa parannusta, sillä numerot eivät tue niin suurta parannusta. Lisäksi 6800XT +25 % tarkoittaisi, että 7800XT:n suorituskyky olisi 6950XT:n (116 % vs. 6800XT) ja 7900XT:n (134 %) puolivälissä, mihin en uso.

7800 XT vs. 6800 XT on noista verrokeista ainut jossa on CU määrä selvästi pienempi.
6900 XT 80CU vs. 7900 XT 84CU
6600 28CU vs. 7600 32CU

6800XT 72CU vs. 7800 XT 60CU

Toki nopeammat muistit ja isommat kellot auttaa hieman, mutta auttaako tarpeeksi? Teoreettiset numerot ei aina kerro koko totuutta.
Vuodetut 7800XT 3DMark Timespy grafiikkascoret oli matalampia kuin 6800 XT:llä, eli voi hyvinkin olla että pelistä riippuen suorituskyky on hieman hitaampaa, tasoissa tai hieman nopeampaa...
 
7800 XT vs. 6800 XT on noista verrokeista ainut jossa on CU määrä selvästi pienempi.
6900 XT 80CU vs. 7900 XT 84CU
6600 28CU vs. 7600 32CU

6800XT 72CU vs. 7800 XT 60CU

Toki nopeammat muistit ja isommat kellot auttaa hieman, mutta auttaako tarpeeksi? Teoreettiset numerot ei aina kerro koko totuutta.
Vuodetut 7800XT 3DMark Timespy grafiikkascoret oli matalampia kuin 6800 XT:llä, eli voi hyvinkin olla että pelistä riippuen suorituskyky on hieman hitaampaa, tasoissa tai hieman nopeampaa...

jepulis.
6900XT vs 7900XT +5%
6600 vs 7600 +14%
6800XT vs 7800XT -16,5%

On sen verran iso droppi että tulee tekemään tiukkaa 6800XT:tä vastaan. Kyllähän toi olis pitäny laittaa 7700 sarjalaiseksi kortiksi. Mutta AMD ja nvidia näyttää nyt kisaavan verissäpäin että kumpi onnistuu tuuhioimaan eniten näitä julkkareita.
 
Joo taitaapi olla turha toivo odottaa että näyttisten hinnat oikeasti alkais tulemaan alaspäin. Hyvin tuntuu kelpaavan näytönohjaimet "ai palveluilta" tuottaville yrityksille. Olihan noista uutisia että osa vanhoista GPU mainerifirmoista muuttanut paniikissa näyttismainerit AI:ta "louhimaan". Liekö samalla paahtella ostelleet ja ostelee kortteja edelleen jopa siinä toivossa että kryptovaluutat jossain vaiheessa nousee. Eli kyseessä on "hyvä investointi" anyway...

Evidence Shows AI-Driven Companies Are Buying up Gaming GPUs
 
AI puolen piiripulaan ja chipletteihin liittyen uutista. Nvidialla on piirejä tarpeeksi, mutta piirien paketointi on pullonkaula. Jos/Kun RDNA4 highend oli useampi compute piiri yhteen paketoituna niin tämä uutinen voi selittää highendin perumisen. AMD käyttää ostamansa kapasiteetin paremman marginaalin konesalipiireihin pelipiirien sijaan?

According to Boyle, the problem doesn't come from Nvidia miscalculating demand or wafer yield issues at its manufacturing partner, TSMC.

Instead, the bottleneck in manufacturing enough GPUs that can cater to both consumer and professional workloads (looking at you, AI boom) lies with the chip packaging steps that come after. Nvidia's H-class GPUs make use of TSMC's 2.5D Chip-on-Wafer-on-Substrate (CoWoS) packaging technology, a multi-step, high-precision engineering step whose complexity slows down the number of GPUs that can be assembled in a given timeframe. This can disproportionately impact supply; the delta between the number of GPUs required and those available

CoWoS bottleneck issue may be more severe than expected. TSMC itself has said that it expects it to take 1.5 years (and the completion of additional fabs and expansion of already-existing facilities) to bring the packaging process backlog back in line. This likely means that Nvidia will have to decide on what packaging capacity to allocate to which products - there's not enough time and capacity to package them all.

lähde: NVIDIA: GPU Supply Issues Involve Packaging, Not Chip Wafers
 
Viimeksi muokattu:
Olen miettinyt ei highend rdn4 huhua useamman hetken. En ylläty, jos huhu on jebaited viritys, jolla yritetään hämmentää nvidiaa. Jos nvidia imee koukun kitusiin ja muuttaa omia suunnitelmia highend:ssa alaspäin niin tulisi "ilmainen" iskunpaikka amd:lle.

Jos oikeasti ei tule highend rdn4:sta niin arvauksia jääkö nopein rdna4 kortti hitaammaksi kuin nopein 4090 kortti?
 
Olen miettinyt ei highend rdn4 huhua useamman hetken. En ylläty, jos huhu on jebaited viritys, jolla yritetään hämmentää nvidiaa. Jos nvidia imee koukun kitusiin ja muuttaa omia suunnitelmia highend:ssa alaspäin niin tulisi "ilmainen" iskunpaikka amd:lle.

Jos oikeasti ei tule highend rdn4:sta niin arvauksia jääkö nopein rdna4 kortti hitaammaksi kuin nopein 4090 kortti?

Lähes ihan sama mitä tapahtuu, niin AMD ei tule markkinaosuutta saamaan. Tuntuu että he eivät sitä edes halua. Tuote oli 6000-sarjassa suorastaan erinomainen, mutta kryptoboomin ja koronan aiheuttamien tuotanto-ongelmien väistyttyä tuotteita mieluummin makuutettiin ylihintaan varastossa (kuten teki myös nVidia) kuin että oltaisiin haettu agresiivisesti markkinaosuutta tai edes mindsharea erinomaisena hinta-laatu-suhteen valmistajana.

Eiköhän keskikokoinen RDNA4 voita 4090, mutta TI-versio voi (huomattavan korkealla virrankulutuksella) olla liian kova pala
 
Lähes ihan sama mitä tapahtuu, niin AMD ei tule markkinaosuutta saamaan. Tuntuu että he eivät sitä edes halua. Tuote oli 6000-sarjassa suorastaan erinomainen, mutta kryptoboomin ja koronan aiheuttamien tuotanto-ongelmien väistyttyä tuotteita mieluummin makuutettiin ylihintaan varastossa (kuten teki myös nVidia) kuin että oltaisiin haettu agresiivisesti markkinaosuutta tai edes mindsharea erinomaisena hinta-laatu-suhteen valmistajana.

Eiköhän keskikokoinen RDNA4 voita 4090, mutta TI-versio voi (huomattavan korkealla virrankulutuksella) olla liian kova pala
Näytönohjaimet on kalliita valmistaa ja kate on pieni. prossut on halvempia ja niistä saa paremman katteen, eirtyisesti epyceistä
 
Näytönohjaimet on kalliita valmistaa ja kate on pieni. prossut on halvempia ja niistä saa paremman katteen, eirtyisesti epyceistä

Täytyykin lähettää Jenssenille viestiä, että hölömöt kun olette menneet valtamaan GPU-markkinat, niissä on huonot katteet :kahvi:

AMD käyttää jokatapauksessa miljardeja myös GPU-kehitykseen, joten on outoa että se tehdään sitte puolivaloilla.

Ja selvästi kyseessä ei ollut alituotanto jonka takia hinnat pidettiin korkealla, koska 7000-sarjan julkaisuja lykättiin ainakin osaksi siksi, että vanhaa kamaa oli liikaa varastoissa. Eli tuotantokapasiteetin ohjaaminen korkeampikatteisiin tuotteisiin ei ollut ainakaan koko kuva siitä, miksi markkinoita ei lähdetty valtaamaan
 
Täytyykin lähettää Jenssenille viestiä, että hölömöt kun olette menneet valtamaan GPU-markkinat, niissä on huonot katteet :kahvi:

AMD käyttää jokatapauksessa miljardeja myös GPU-kehitykseen, joten on outoa että se tehdään sitte puolivaloilla.

Ja selvästi kyseessä ei ollut alituotanto jonka takia hinnat pidettiin korkealla, koska 7000-sarjan julkaisuja lykättiin ainakin osaksi siksi, että vanhaa kamaa oli liikaa varastoissa. Eli tuotantokapasiteetin ohjaaminen korkeampikatteisiin tuotteisiin ei ollut ainakaan koko kuva siitä, miksi markkinoita ei lähdetty valtaamaan

Kilpailijat torppas nvidian ajatukset x86 prosessorista. Jensenhän kyllä yritti sinne puolelle.

Boomeihin on hankala tehdä piiriä, kun voi olla joku 4kk-6kk tilauksen tekemisestä siihen että kortti on hyllyllä. Jos arvaa väärin niin käy huonosti. Saman kolikon toinen puoli, kun boomi on ohi niin korttia tulee vielä tehtailta hyvän tovin ulos.

Nyt näyttäs olevan jonkinsortin AI boomi. Nvidia ainakin priorisoi konesalipiirejä. AMD tehnee saman pelaajien kustannukselta. Puutetta ei niinkään taida olla itse piireistä, mutta paketointipuolen kapasiteettia uupuu.

According to Boyle, the problem doesn't come from Nvidia miscalculating demand or wafer yield issues at its manufacturing partner, TSMC.

Instead, the bottleneck in manufacturing enough GPUs that can cater to both consumer and professional workloads (looking at you, AI boom) lies with the chip packaging steps that come after. Nvidia's H-class GPUs make use of TSMC's 2.5D Chip-on-Wafer-on-Substrate (CoWoS) packaging technology, a multi-step, high-precision engineering step whose complexity slows down the number of GPUs that can be assembled in a given timeframe.



 
Olen miettinyt ei highend rdn4 huhua useamman hetken. En ylläty, jos huhu on jebaited viritys, jolla yritetään hämmentää nvidiaa. Jos nvidia imee koukun kitusiin ja muuttaa omia suunnitelmia highend:ssa alaspäin niin tulisi "ilmainen" iskunpaikka amd:lle.

Jos oikeasti ei tule highend rdn4:sta niin arvauksia jääkö nopein rdna4 kortti hitaammaksi kuin nopein 4090 kortti?

Tuskin on mikään vedätys. RGT jutteli että multigpu chiplettien kanssa törmätty ongelmaan josta syystä dropattu koko paska. Navi 43/44 on moniliittiset sirut ja ne ei 100% varmuudella sisällä niin paljon CU:ta että niillä päästäisiin edes 7900XTX:n edelle.
 
Mun mielestä high-endin unohtaminen (olettaen että sillä voidaan nostaa myyntivolyymiä) voi olla AMD:lta ihan fiksu veto, Steamin top 20 GPU:t on täynnä mid-range tavaraa joka alkaa olemaan päivityksen tarpeessa. Eihän ne nykyisetkään Radeon huippumallit mene kaupaksi. Mid-rangessa tehdään muutenkin kompromisseja, niin siellähän AMD:lla on parempi mahis kilpailla.

Ja jos AMD oikeasti haluaa nostaa markkinaosuuttaan, se tehdään OEM:ien kautta. Ei se riitä että myy näyttiksiä pienelle ja erittäin äänekkäälle foorumiväestölle, niitä pitäisi myydä myös peruspenteille.
 
Mun mielestä high-endin unohtaminen (olettaen että sillä voidaan nostaa myyntivolyymiä) voi olla AMD:lta ihan fiksu veto, Steamin top 20 GPU:t on täynnä mid-range tavaraa joka alkaa olemaan päivityksen tarpeessa. Eihän ne nykyisetkään Radeon huippumallit mene kaupaksi. Mid-rangessa tehdään muutenkin kompromisseja, niin siellähän AMD:lla on parempi mahis kilpailla.

Ja jos AMD oikeasti haluaa nostaa markkinaosuuttaan, se tehdään OEM:ien kautta. Ei se riitä että myy näyttiksiä pienelle ja erittäin äänekkäälle foorumiväestölle, niitä pitäisi myydä myös peruspenteille.

Täähän se ois. Löysää rahaa ei suurilla massoilla (edes näytönohjainmarkkinasta) varmaan koskaan tule olemaan siihen malliin että 700€ ja ylöspäin näyttiksiä edes voi miettiä vaihtoehtona varsinkin vielä kun konsolipuoli tod.näk. kehittyy tässä rinnalla koko ajan ja ne tuppaa yleensä asettumaan sinne 600€ ja alaspäin tasoon.
 
Highend pelipiiri toimii hyvänä(halpana) opiskelu ja työalustana AI juttujen kehittämisessä. Jos amd jättää highend kortit tekemättä se sementöi nvidian asemaa ai markkinoilla. Paljon voi tehdä työasemalla tai jopa läppärillä töitä/tutkimusta järeän gpu:n avulla. Aina ei ole järkevää tai mahdollista ajaa kaikkea pilvessä. Paljon parjatut tensoriytimet alkavat olemaan hyödylliset.
 
Kilpailijat torppas nvidian ajatukset x86 prosessorista. Jensenhän kyllä yritti sinne puolelle.
Tuo on kyllä harmi, voisi PC-puolella olla Steam Deckin kaltaiset laitteet hieman eri planeetalla, jos NVIDIAlla olisi x86 lisenssi. Tällä hetkellä NVIDIAn mobiilipuolen perf/watt on jopa tuplasti parempi, kuin AMDn:
 
Tuo on kyllä harmi, voisi PC-puolella olla Steam Deckin kaltaiset laitteet hieman eri planeetalla, jos NVIDIAlla olisi x86 lisenssi. Tällä hetkellä NVIDIAn mobiilipuolen perf/watt on jopa tuplasti parempi, kuin AMDn:


Tuo nyt on kunnon omenoiden vertaamista appelsiineihin. iGPU pyörii mukavuusalueen ulkopuolella kun dGPU pyörii nimenomaan siellä optimialueella. Eli ei todellakaan kyllä tarkoita että perf/watt olisi tuplasti parempi. Se on parempi mutta ei tuplasti.

Vaikea tehdä tuollaista vertailua oikein. Tarttis löytää läpytin mallit joista löytyy molempien dGPU ja olisivat hyvin lähelle saman tehoisia ja sitten ajettaisiin testi framecapillä.
 
Mun mielestä high-endin unohtaminen (olettaen että sillä voidaan nostaa myyntivolyymiä) voi olla AMD:lta ihan fiksu veto, Steamin top 20 GPU:t on täynnä mid-range tavaraa joka alkaa olemaan päivityksen tarpeessa. Eihän ne nykyisetkään Radeon huippumallit mene kaupaksi. Mid-rangessa tehdään muutenkin kompromisseja, niin siellähän AMD:lla on parempi mahis kilpailla.

Ja jos AMD oikeasti haluaa nostaa markkinaosuuttaan, se tehdään OEM:ien kautta. Ei se riitä että myy näyttiksiä pienelle ja erittäin äänekkäälle foorumiväestölle, niitä pitäisi myydä myös peruspenteille.
AMD Nyt joutuu unohtamaan highendin, kun hommat ilmeisesti kusi ja umpikujan seurauksena tuli senverran takapakkia, että AMD:lle on täysin selvää, että se ei ainankaan toistaiseksi kykene julkaisemaan mitään kilpailukykyistä highendiin.
 
Kusi miten ja minkä umpikujan?
Jos huhuja uskoo niin rdna4 chiplet ei onnistunut, chipletin muuttaminen monoliitiksi ei onnistunut. Epäonnistumisen vuoksi rdna4 sukupolvessa ei nähdä highend ratkaisua. Jos tämä pitää paikkansa niin nvidia saanee pitää ilman haastetta seuraavan 2-3v highend markkinaa yksin hallussaan. Tuo sama highend markkina myy pelaajien lisäksi ammattikäyttöön(työasemat, läppärit, ei konesali).

En edelleenkään niele ei highend rdna4:sta ainakaan ihan kurkkuun asti. Voi olla keksittyä huhua tai amd pelaa jensen baited peliä highendin suhteen.
 
Liittyen keskusteluun. AMD:llä on pitkään on chiplet visio ja on ihmetelty monta sukupolvea että mikä nVidialla on vikana kun eivät saa chiplet tuotantoaan toimimaan. Onkohan lie kuitenkin niin nykyisen spekulaation valossa että nVidia on tasan tarkkaan tiennyt että jos haluavat olla se defacto nopein/paras niin se nyt vain valitettavasti on niin että siihen ei chiplettejä kannata sotkea? Monoliitti ratkaisulla on myös ne hyvät puolensa ja näyttääkin siltä että nVidia tulee porskuttamaan super kalliiden monoliittien kanssa vielä tovin. Muuttuuko ne super-kalliista hyper-kalliiksi? Ehkä. Mutta se on kummeli termein:"Onks se hyvä? Se on paras!"
 
Liittyen keskusteluun. AMD:llä on pitkään on chiplet visio ja on ihmetelty monta sukupolvea että mikä nVidialla on vikana kun eivät saa chiplet tuotantoaan toimimaan. Onkohan lie kuitenkin niin nykyisen spekulaation valossa että nVidia on tasan tarkkaan tiennyt että jos haluavat olla se defacto nopein/paras niin se nyt vain valitettavasti on niin että siihen ei chiplettejä kannata sotkea? Monoliitti ratkaisulla on myös ne hyvät puolensa ja näyttääkin siltä että nVidia tulee porskuttamaan super kalliiden monoliittien kanssa vielä tovin. Muuttuuko ne super-kalliista hyper-kalliiksi? Ehkä. Mutta se on kummeli termein:"Onks se hyvä? Se on paras!"

Nvidialla on jonkinsortin chiplet ratkaisu konesalipuolella. Grace Hopper piirissä gpu ja cpu kytketty toisiinsa NVLink-C2C:lla. Kai nvidia tuon pohjalta tietää mikä on gpu chipletin kohdalla realismia. NVLink-C2C ei kyllä ole tarpeeksi nopea siihen, että chiplet ratkaisu pärjäisi monoliitille. Oletettavasti hopper next versiossa tulee parannettu versio nvlink-c2c:sta. Teknologian kuvaus antaisi olettaa, että nvidia tulee rakentamaan chiplet ratkaisuja NVLink-C2C:n päälle.

NVLink-C2C interconnect delivers up to 25X more energy efficiency and is 90X more area-efficiency than a PCIe Gen 5 PHY on NVIDIA chips. NVLink-C2C is extensible from PCB-level integration, multi-chip modules (MCM), silicon interposer or wafer-level connections, enabling the industry’s highest bandwidth, while optimizing for both energy and area efficiency. The NVLink-C2C technology will be available for customers and partners who want to create semi-custom system designs.


Applen m2 ultra taitaa olla niin high endia kuin massatuotannossa olevista opiireistä löytyy. Ei tuokaan nopeus ole yhtä nopea kuin piirin sisäinen kommunikaatio.

M2 Ultra is built from two M2 Max dies connected through UltraFusion, Apple’s industry-leading, custom-built packaging technology. UltraFusion uses a silicon interposer that connects the dies with more than 10,000 signals, providing over 2.5TB/s of low-latency interprocessor bandwidth.
 
Liittyen keskusteluun. AMD:llä on pitkään on chiplet visio ja on ihmetelty monta sukupolvea että mikä nVidialla on vikana kun eivät saa chiplet tuotantoaan toimimaan. Onkohan lie kuitenkin niin nykyisen spekulaation valossa että nVidia on tasan tarkkaan tiennyt että jos haluavat olla se defacto nopein/paras niin se nyt vain valitettavasti on niin että siihen ei chiplettejä kannata sotkea? Monoliitti ratkaisulla on myös ne hyvät puolensa ja näyttääkin siltä että nVidia tulee porskuttamaan super kalliiden monoliittien kanssa vielä tovin. Muuttuuko ne super-kalliista hyper-kalliiksi? Ehkä. Mutta se on kummeli termein:"Onks se hyvä? Se on paras!"

Ajattelutapa "monoliitti vs chiplet" on väärä. Relevantimpi ajattelutapa on "UMA vs NUMA". Ja jotkut chiplet-ratkaisut vaatii/implikoi NUMAa, toiset ei.

Vaikka AMDllä on useampi piilastu monessa paketissaaan (sekä CPUissa että näyttiksissä), on AMDllä arkkitehtuuri kaikissa nykypaketeissaan arkkitehtuuri paketin sisällä edelleen UMA eikä NUMA, eli muistiviive kaikkialta kaikkialle on yhtä nopea.

AMDn CPU-piireissä on yksi muistiohjainpiilastu, ja kaikki liikenne kulkee sen kautta, ja itse laskenta on hajautettu monelle laskentapiilastulle. AMDn Navi31/navi32-näyttiksissä taas on yksi laskentapiilastu, mutta jokainen muistikanava tai pari muistikanavia on saanut oman muistiohjainpiilastunsa (jossa on myös sitä muistialuetta kakuttava L3-kakku).

Kummassakaan ratkaisussa ei synny mitään ongelmia sen suhteen, että data voi olla eri paikassa kuin missä laskenta halutaan tehdä (tosin muistin viiveet toki on pidemmät verrattuna ratkaisuun, jossa muistiohjaimet olisi samalla piilastulla, mutta näyttiksissä kaista on tärkeämpää kuin viiveet).

Sen sijaan NUMA-arkkitehtuurissa, jossa on sekä monta eri muistiohjaimen sisältävää piilastua että monta eri laskennan tekevää piilastua, tulee ongelmia siitä, että jos data on "väärässä paikassa", laskenta hidastuu selvästi dataa odotellessa, ja geneerisessä tapauksessa on monimutkainen liian monia tuntemattomia muuttujia sisältävä optimointiongelma yrittää sijoitella dataa lähelle sellaista laskentayksikköä, jossa sillä lasketaan.

(Sen sijaan NUMA toimii hyvin, jos ei yritetä laskea geneerisiä workloadeja vain vain sellaisia workloadeja, joista tiedetään ennakolta että se data ja laskenta voidaan sijoitella aina "ystävällisesti"). Ja kun systeemi menee tarpeeksi järeäksi, UMA ei vaan ole vaihtoehto, koska sitten se muisti alkaisi käydä kaikille aina hitaaksi.

Esim. AMDn ekan sukupolven Zen-palvelinmallit ja threadripperit oli NUMA, niissä samalla piilastulla oli sekä laskenta että muistiohjaimet, mutta näitä piilastuja oli paketissa useampia (mutta zen2n myötä siirryttiin UMAan kun tuli vain yksi järeä muistiohjainpiiri). Ja intelillä taitaa nyt tuoreimman sapphire rapids-palvelinpiirit olla myös NUMA.

Ja monen soketin kokoonpanot on sitten viimeiset reilut parikymmentä vuotta olleet pakettien välillä NUMA.



Mutta esim. näyttiksissä NUMA on ongelmallinen sen suhteen, että vaikka itse pääframepuskurin saakin yksinkertaisessa hajautettua sen laskentapiilastun yhteyteen, joka sinne piirtää, siellä on paljon esim. tekstuuridataa joka pitäisi sitten duplikoida kaikkiin muisteihin että se olisi nopeaa kaikille. Ja suurempia ongelmia tulee siinä vaiheessa, kun aletaan tehdä esim. "render to texture"-temppuja, jos nämä tekstuurit pitäisi sekä jakaa kokonaisuudessaan kaikille piireille, mutta niiden sisäisesti laskenta halutaan hajauttaa, tästä seuraa suuri kaistapullonkaula.
 
Viimeksi muokattu:
Jos huhuja uskoo niin rdna4 chiplet ei onnistunut, chipletin muuttaminen monoliitiksi ei onnistunut. Epäonnistumisen vuoksi rdna4 sukupolvessa ei nähdä highend ratkaisua. Jos tämä pitää paikkansa niin nvidia saanee pitää ilman haastetta seuraavan 2-3v highend markkinaa yksin hallussaan. Tuo sama highend markkina myy pelaajien lisäksi ammattikäyttöön(työasemat, läppärit, ei konesali).

En edelleenkään niele ei highend rdna4:sta ainakaan ihan kurkkuun asti. Voi olla keksittyä huhua tai amd pelaa jensen baited peliä highendin suhteen.

Tässä vaiheessa 8000/5000 sarjan julkaisua twittermiesten huhuilla on lähinnä viihdearvoa. Eiköhän tässä tulla vielä 2-3X tehot, puolella kulutuksella, hinnat kohdalleen, olematon RT hidastuminen, ajuripohjainen DLSS kaikkiin TAA peleihin ja muut klassikot käymään läpi molemmilta merkeiltä, ennenkuin AIB partnereilta vuotaa jotain oikeasti paikkansapitävää. Siinä vaiheessa tuotantolinja pyörii jo, eli joskus H2/2024 aikana.
 
Tässä vaiheessa 8000/5000 sarjan julkaisua twittermiesten huhuilla on lähinnä viihdearvoa. Eiköhän tässä tulla vielä 2-3X tehot, puolella kulutuksella, hinnat kohdalleen, olematon RT hidastuminen, ajuripohjainen DLSS kaikkiin TAA peleihin ja muut klassikot käymään läpi molemmilta merkeiltä, ennenkuin AIB partnereilta vuotaa jotain oikeasti paikkansapitävää. Siinä vaiheessa tuotantolinja pyörii jo, eli joskus H2/2024 aikana.
Huhuhan siis oli, että tapeoutin alla rdna4 highend peruttu. Tapeoutista joku 4-6kk, että amd sais piirit takaisin ja siihen päälle x-määrä aikaa piirin henkiinherrätystä/..., massavalmistuksen aloitus ja myyntiintulo. Kyllä toi tapeoutin alla perumishuhu on aika hyvin ajallaan, jos hypoteettinen h2 2024 tuote on nyt peruttu.
 
Viimeksi muokattu:
Se on selvää, että chipleteissä kuluu enemmän virtaa ja tieto liikkuu hitaammin, kuin monoliiteissä. Lisäksi se I/O chiplettien liikenteeseen vie piitilaa. Toki saavutetaan myös hyötyjä, mutta niiden hyötyjen on ihan ensialkuun onnistuttava kumoamaan nuo haitat. Chipletti ei missään nimessä ole automaattisesti se parempi ratkaisu.

Vaikuttaa vähän siltä, että 4090 on monelle ollut parempi hankinta, kuin on edestähänasti ajateltu..
 
Se on selvää, että chipleteissä kuluu enemmän virtaa ja tieto liikkuu hitaammin, kuin monoliiteissä. Lisäksi se I/O chiplettien liikenteeseen vie piitilaa. Toki saavutetaan myös hyötyjä, mutta niiden hyötyjen on ihan ensialkuun onnistuttava kumoamaan nuo haitat. Chipletti ei missään nimessä ole automaattisesti se parempi ratkaisu.

Vaikuttaa vähän siltä, että 4090 on monelle ollut parempi hankinta, kuin on edestähänasti ajateltu..

SRAMin ja muistiohjainten siirtäminen vanhemmalle valmistustekniikalle tarjoaa aika merkittävää säästöä piin hinnassa, ja ne haitat jää navi31/navi32-tyyppisellä UMA-ratkaisulla melko pieniksi. Merkittäviä haittoja tulisi, jos chiplettien takia pitäisi mennä NUMA:an.
 
Huhuhan siis oli, että tapeoutin alla rdna4 highend peruttu. Tapeoutista joku 4-6kk, että amd sais piirit takaisin ja siihen päälle x-määrä aikaa piirin henkiinherrätystä/..., massavalmistuksen aloitus ja myyntiintulo. Kyllä toi tapeoutin alla perumishuhu on aika hyvin ajallaan, jos hypoteettinen h2 2024 tuote on nyt peruttu.

Amperen prosessi tuli huhumiehille aika yllätyksenä, vaikka tapeoutit oli tehty ja piirejä oli labroissakin. Pointtina lähinnä se, että vaikka nuo stepit käydään läpi, niin tässä vaiheessa julkaisua on lähinnä vain keksittyjä ja tarkoituksella itse vuodettuja huhuja. Se AIB osasto on se perinteinen vuotaa kuin seula osasto ja ne saa dokumentit vasta muutama kuukausi ennen julkaisua.
 
Moore's law is dead (5 väitettyä lähdettä) vahvistaa niitä aiempia Keplerin twiittejä, eli että high-endiin ei tule mitään ihmeellistä RDNA4

1691734905345.png
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 384
Viestejä
4 510 900
Jäsenet
74 359
Uusin jäsen
Sigma gooner

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom