Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Voisi rahastaa paljon enemmänkin. Olisi hauska nähdä nVidia tekemässä valituksia duopolin haitoista kuluttajille.
Kuluttajahan tuon maksaa,... kalliimman piirin hinta siirtyy tuotteen hintaan. Onnea kuluttajille, jos/kun tsmc maksimoi voitot.
 
Kuluttajahan tuon maksaa,... kalliimman piirin hinta siirtyy tuotteen hintaan. Onnea kuluttajille, jos/kun tsmc maksimoi voitot.

Toki volyymit laskisivat entisestään erityisesti kuluttajapuolella. Paha sanoa miten se vaikuttaisi konesalipuolella, voisiko nVidia siellä siirtää hinnannousut suoraan asiakkaiden kustannuksiksi ilman että volyymit kärsisivät.
 
Toki volyymit laskisivat entisestään erityisesti kuluttajapuolella. Paha sanoa miten se vaikuttaisi konesalipuolella, voisiko nVidia siellä siirtää hinnannousut suoraan asiakkaiden kustannuksiksi ilman että volyymit kärsisivät.
Tai nVidia joutuisi laskemaan hintoja ja alkamaan myymään volyymia jotta saisi voittoakin.
 
Voi olla, että 40x0 sarjan piirejä on tehty varastoon viime syksystä lähtien, mutta osa niistä ei tule myyntiin ennen kuin 30x0 sarjaa on saatu alta pois(4050,4060,4070).

Voi myös olla että kovan kiiman aikaan nvidia ahneuksissaan osti taattua valmistuskapasiteettia TSMC:ltä aivan liikaa ja TSMC haluaa rahan, valmisti sillä kapalla jotain taikka ei. Varmaan tuossa tilanteessa on parempi sitten vaikka valmistaa varastot täyteen ja miettiä miten niistä pääsee eroon myöhemmin.
 
Voi myös olla että kovan kiiman aikaan nvidia ahneuksissaan osti taattua valmistuskapasiteettia TSMC:ltä aivan liikaa ja TSMC haluaa rahan, valmisti sillä kapalla jotain taikka ei. Varmaan tuossa tilanteessa on parempi sitten vaikka valmistaa varastot täyteen ja miettiä miten niistä pääsee eroon myöhemmin.
Alennusmyyntejä odotellessa! :D No ei, ehkei kannata sitä odotellessa pidätellä ainakaan hengitystä.
 
En ylläty, jos nvidian varasto-ongelma ratkeaa venyttämällä osalle tuotteista eliniäksi 3v tyypillisen 2v sijaan. Tyyliin 2024 syksynä vois tulla uudet super highend piirit ja vasta 2025 aletaan miettimään jotain 4070 ja alaspäin tuotteiden korvaamista. 3nm liene niin kallis valmistusteknologia että sillä ei ainakaan halpispiirejä tehdä 2024. Oletan siis, että amd/intel/nvidia jatkaa kilpailemista tyypillisellä 2v tuotevälillä ja kilpailu pakottaa tuomaan ainakin highend piiriä ulos 2024 aikana.

Jokeri 'on konesalipiirit. Ehkä 40x0 sarjaa ei ole pelkästään varastossa. Jos iso osa varastosta onkin hopper+grace ja a100:sta niin ei olisi isoa pinoa ylimääräistä 40x0 piiriä. Ehkä kiinan vientikiellot ja konesaliasiakkaiden yt:t ovat voineet johtaa konesaliasennusten lykkääntymiseen.

Asia selvinnee loppuvuotta kohti, kun nähdään miten konesali vs. pelipuolen tulokset kehittyvät. Missä kohtaa varastotilanne helpottaa? Jos varastotilanteen helpottaessa esim. konesalimyynti piikkaa niin konesalipiiriähän siellä oli ja tietty päinvastoin.
 
En ylläty, jos nvidian varasto-ongelma ratkeaa venyttämällä osalle tuotteista eliniäksi 3v tyypillisen 2v sijaan. Tyyliin 2024 syksynä vois tulla uudet super highend piirit ja vasta 2025 aletaan miettimään jotain 4070 ja alaspäin tuotteiden korvaamista.

Johan esim. xx80 vs xx60 julkaisu on joka genissä venynyt pidemmäksi ja pidemmäksi ihan 1000 sarjasta kun aletaan tsekata eteenpäin mikä ei ole ollenkaan hyvä asia kuluttajan näkökulmasta.
Ostat xx60 sarjan kortin niin kohta ollaan siinä tilanteessa että pari kuukautta sen jälkeen tulee jo uutta generaatiota markkinoille. Ihan vääristynyt tilanne kaikkiaan. 1000 sarjassa julkaisujen välillä ei ollut kuin pari kuukautta.
 
En ylläty, jos nvidian varasto-ongelma ratkeaa venyttämällä osalle tuotteista eliniäksi 3v tyypillisen 2v sijaan. Tyyliin 2024 syksynä vois tulla uudet super highend piirit ja vasta 2025 aletaan miettimään jotain 4070 ja alaspäin tuotteiden korvaamista. 3nm liene niin kallis valmistusteknologia että sillä ei ainakaan halpispiirejä tehdä 2024.

Voi ihan hyvin olla että 2v julkaisusykli ei ylipäätään toimi enää kun piirien suunnittelunustannukset kasvavat ja prosessien kehitys hidastuu. Luonnollinen seuraushan tästä olisi että näyttikset ostetaan pidemmälle ajalle kuin aiemmin, mikä toisaalta tekisi jonkin verran korkeammat hinnat siedettävämmäksi.
 
Johan esim. xx80 vs xx60 julkaisu on joka genissä venynyt pidemmäksi ja pidemmäksi ihan 1000 sarjasta kun aletaan tsekata eteenpäin mikä ei ole ollenkaan hyvä asia kuluttajan näkökulmasta.
Ostat xx60 sarjan kortin niin kohta ollaan siinä tilanteessa että pari kuukautta sen jälkeen tulee jo uutta generaatiota markkinoille. Ihan vääristynyt tilanne kaikkiaan. 1000 sarjassa julkaisujen välillä ei ollut kuin pari kuukautta.
Venyi nyt, koska oli niitä 30x0 piirejä varastossa, kun aika ainutlaatuinen krypto ja covid19 kuplat puhkesivat samaan aikaan.

Nvidia voi yrittää tehdä vähemmän 40x0 piirejä ja julkaista normitapaan 2v välein koko tuoteperheen. Toinen mahdollisuus on, että muistakin kuin varastotilannesyistä julkaisuväliä etenkin tuoteperheen alapäässä venytettäisiin pidemmäksi. Muitakin mahdollisuuksia toki on.
 
Venyi nyt, koska oli niitä 30x0 piirejä varastossa, kun aika ainutlaatuinen krypto ja covid19 kuplat puhkesivat samaan aikaan.

Nvidia voi yrittää tehdä vähemmän 40x0 piirejä ja julkaista normitapaan 2v välein koko tuoteperheen. Toinen mahdollisuus on, että muistakin kuin varastotilannesyistä julkaisuväliä etenkin tuoteperheen alapäässä venytettäisiin pidemmäksi. Muitakin mahdollisuuksia toki on.

On venyny jo tovin. Mutta kaivetaan nyt sitten kun et ilmeisesti itse viitsi katsoa.

1080 julkaisu: May 27, 2016
1060 julkaisu: Jul 19, 2016

Reilu 1,5kk eroa

2080 julkaisu: Sep 20, 2018
2060 julkaisu: Jan 15, 2019

Lähes 4kk eroa

3080 julkaisu: Sep 17, 2020
3060 julkaisu: Feb 25, 2021

Yli 5kk eroa

4080 julkaisu: Nov 16, 2022
4060 julkaisu: ?

Kohta 3,5kk menty eikä mitään hajua millon 60 tulee markkinoille. En yllättyisi mikäli venähtää yli 6kk
 
Joku väsännyt graafit amd,nvidia, intel liikevaihdoista ja liikevoitoista vuosittain. AMD:lla selkeästi paras trendi. AMD:lla yllättävän pieni liikevoitto, kova satsaus r&d vai tuotteiden BOM versus myyntihinta heikompi? Liikevoitot kaikilla sillä tasolla, että rahapulalla ei voi selitellä, jos puuttuu joku softakikkare tai tuki devaajille tms.

Nvidiaa jos analysoi niin pascal 2016 tais olla kohta missä alkoi raketoimaan ja siihen perään ensimmäinen kryptoboom.



Fpp4Xl_aIAI5JQ7


Fpp4Z5EaQAcJJd-


Fpp4YioaMAYVVY_


lähde:
 
AMD:llä on kyllä ollut melkoisen rajua nousua. Kuinkakohan paljon tuolla on muuta kuin prossuja ja näyttiksiä?
 
Pelipuolta kai nosti konsolit amd:lla. Mun spekulaatio on, että xbox ei niin, mutta sony myi valtavasti. Lähde konsoleihin microsoftin sanomiset activision blizzard hyväksyntäprosessista + sonyn julkaisemat myyntiluvut.

17:52 PM
Microsoft says it is 'more than ready' to answer regulator concerns.
Brad Smith says: "Think about the market in Europe. It is a market where Sony has an 80% share. Globally, it is about 70/30. In Japan, it is 96/4. These numbers have been remarkably steady for two decades. Even last year, when there were issues with Sony's supply chain, they came back strong."
Sony outsold Microsoft by 69/31 towards the end of last year.


Sonyhan kasvatti myyntiä todella rajusti joulunaikaan. Alkuvuodesta sony kertoi, että komponenttipula alkaa olemaan ohi ja konsolia saa kohta hyllystä helposti. Konsolimyynti ainakaan sonylla ei ole sakannut samalla tapaa kuin gpu myynti pc puolella.

Its latest earnings release has revealed that the console just had its strongest quarter yet, with 7.1 million PS5s shipped in the three months leading up to December 31st, 2022. That’s almost double the 3.9 million it sold in the same quarter the previous year.


Datasta saadaan myös xboxien myyntimäärät ulos.Tiedetään sonyn toimesta, että ps5 on myynyt 32.1miljoonaa kipaletta. Jos markkina globaalisti on 70/30 kuten microsoftin edustaja sanoi niin xboxia on myyty (32.1/70*100)*0.3 = 13.8miljoonaa. Tiedetään myös, että halvempi xbox on myynyt oleellisesti enemmän kuin kalliimpi niin pakosti microsoftin pelipuolen vaikutus amd:hen on oleellisesti pienempi kuin sonyn.
 
Datasta saadaan myös xboxien myyntimäärät ulos.Tiedetään sonyn toimesta, että ps5 on myynyt 32.1miljoonaa kipaletta. Jos markkina globaalisti on 70/30 kuten microsoftin edustaja sanoi niin xboxia on myyty (32.1/70*100)*0.3 = 13.8miljoonaa. Tiedetään myös, että halvempi xbox on myynyt oleellisesti enemmän kuin kalliimpi niin pakosti microsoftin pelipuolen vaikutus amd:hen on oleellisesti pienempi kuin sonyn.
Paitsi ettei Microsoft käytä niitä SoCceja pelkästään konsoleihin vaan pilvipalvelimiinsa myös.
 
Paitsi ettei Microsoft käytä niitä SoCceja pelkästään konsoleihin vaan pilvipalvelimiinsa myös.

Toki, mutta onko sulla minkäänlaista tapaa mitata minkä verran sinne pilveen niitä on mennyt? Mä edes yritin perustella asiani kiistattomien numeroiden kautta. En jaksa lähteä musta tuntuu argumenteihin. Jos sulla on paremmat numerot niin mieluusti korjaan omia oletuksiani.
 
Toki, mutta onko sulla minkäänlaista tapaa mitata minkä verran sinne pilveen niitä on mennyt? Mä edes yritin perustella asiani kiistattomien numeroiden kautta. En jaksa lähteä musta tuntuu argumenteihin. Jos sulla on paremmat numerot niin mieluusti korjaan omia oletuksiani.
Ei mitään käryä. Pointti oli ettei luvuista voi tehdä mainitsemaasi johtopäätöstä ennen kuin tiedetään se paljonko niitä menee MS:llä sinne palvelimiin.
 
Ei mitään käryä. Pointti oli ettei luvuista voi tehdä mainitsemaasi johtopäätöstä ennen kuin tiedetään se paljonko niitä menee MS:llä sinne palvelimiin.
Kai me voidaan jotain olettaa, kun microsoft sanoo, että globaali markkinaosuus on 70% ps5 ja 30% xbox. Sonyn tuloksen kautta tiedetään, että ps5 lifetime myynti on 32.1miljoonaa. Ainakin kuluttajille myydyt laitteet tuosta saadaan laskettua, jos olettaa että microsoftin sanoma 30% ei sisällä pilveä. 32.1miljoonaa versus 13.8miljoonaa.

Microsoftin uusin tulos myös kertoo allaolevaa 12% laskua. Samaan aikaan sony kasvatti rautamyyntiään 82% vuodentakaiseen kvartaaliin verrattuna. Vois toki kaivaa koko pelipuolen sonylta mihin pelipuolen liikevaihto meni, kun softaakin on myyty raudan lisäksi.

Xbox content and services revenue decreased 12% (down 8% in constant currency)

imho. kyllä noista datoista voi jotain päätellä.
 
Kai me voidaan jotain olettaa, kun microsoft sanoo, että globaali markkinaosuus on 70% ps5 ja 30% xbox. Sonyn tuloksen kautta tiedetään, että ps5 lifetime myynti on 32.1miljoonaa. Ainakin kuluttajille myydyt laitteet tuosta saadaan laskettua, jos olettaa että microsoftin sanoma 30% ei sisällä pilveä. 32.1miljoonaa versus 13.8miljoonaa.

Microsoftin uusin tulos myös kertoo allaolevaa 12% laskua. Samaan aikaan sony kasvatti rautamyyntiään 82% vuodentakaiseen kvartaaliin verrattuna. Vois toki kaivaa koko pelipuolen sonylta mihin pelipuolen liikevaihto meni, kun softaakin on myyty raudan lisäksi.



imho. kyllä noista datoista voi jotain päätellä.
Niin, kuluttajille myydyt laitteet kyllä. Mutta se MS:n osuus AMD:n Gamingistä sisältää myös ne palvelimiin menevät, ei vain kuluttajille meneviä.
 
Niin, kuluttajille myydyt laitteet kyllä. Mutta se MS:n osuus AMD:n Gamingistä sisältää myös ne palvelimiin menevät, ei vain kuluttajille meneviä.
Pitääkö tästä nyt olettaa, että sun mielestä amd gamingiä kannatteli microsoftin pilveen ostetut xbox piirit eikä sonyn 82% kasvanut myynti viime kvartaalilta? Vai mistä tässä nyt väännetään? amd:han sanoi, että pelipuolta auttoi konsolimyynti viime kvartaalilla. Sony ainakin ihan varmistetusti myi konsolia kuin siimaa viime kvartaalilla.
 
Pitääkö tästä nyt olettaa, että sun mielestä amd gamingiä kannatteli microsoftin pilveen ostetut xbox piirit eikä sonyn 82% kasvanut myynti viime kvartaalilta? Vai mistä tässä nyt väännetään? amd:han sanoi, että pelipuolta auttoi konsolimyynti viime kvartaalilla. Sony ainakin ihan varmistetusti myi konsolia kuin siimaa viime kvartaalilla.
Ei, vaan että tuo konsolien myyntiosuus ei kuvasta osuutta AMD:n myynneistä konsolifirmoille.
 
Videocardzin tietojen mukaan Intel on toimittanut Eurooppalaisille jälleenmyyjille kasoittain A750 näytönohjaimia. Esim ranskalaisella kaupalla on A750 referenssimallia varastossa yli 1 200 kappaletta.

 

Kiinassa Amd Rx 7900 xt malleja alettu myymään n.150 dollaria alempana kuin alkuperäinen lähtohinta.

Saa nähdä jos hintojen tiputukset valuu tännepäinkin ja myös Nvidia:lle.

Itse kovasti odotan Rtx 4070 ja Rx 7800 xt tuloa ja hinnoittelua ja millaista tehoa tarjoavat.
 
Raja Koduri lähtee Inteliltä.
En pitäisi mahdottomana, etteikö liittyisi hiljattain julkistettuun tietoon Intelin Rialto Bridgen kuoppaamiseen, ja aika lailla mitättömään onnistumiseen kuluttajapuolen näytönohjaimissa.
 
Nvidialla on jotain opensource ajurikehitystä menossa. Olen lueskellut netistä, että isot konesaliasiakkaat eivät halua käyttää custom linux kerneleitä ja muita virityksiä. Nvidia joutuu johonkin pisteeseen asti tekemään open source ajuria, että konesalibisnes hyrrää vakiolinuxin päällä. Olettaa vois, että itse gpu:n sisällä edelleen on proprietary binaari ja linux open source osa minimoidaan
Niin tuohon on kerennyt olemaan jo jonkin aikaa. Tais olla linkittynyt juurikin tuohon palvelinpuolen kuluttajien vittuuntumiseen asian osalta joka ajoi nvidian tähän muutokseen loppumetreillä. Tuki on valitettavasti vasta ekoista RTX-raudoista lukien vaikka mitään estettä ei olis ollut lisätä pascalia mukaan (joku diipa daapa perustelu tais githubissaä tähänkin olla tarinoituna ngreedian puolelta). Tuon kernelajurin idea on juurikin se ettei tarvii paketoida custom kerneliä joka kerta tai jäädä riippuvaiseksi vanhoista paketeista ja odotella että nvidia kerkeää korjaamaan tilanteen. Eihän nuo toki täysin avoimet ole vieläkään mutta askel parempaan suuntaan toki.

Itseasiassa juuri tätä kirjoittaessa hyppy 6.1:stä 6.2 rikkoi jälleen moduulin toiminnan joltain osin ettei binary ajurit käänny 6.2 headereitä vastaan. Tässäkin pitänee todennäköisesti odottaa nvidian korjausta että saadaan homma taas pelaamaan. Sitä odotellessa piti rollata takaisin 6.1 kerneliin.
 
Voi ihan hyvin olla että 2v julkaisusykli ei ylipäätään toimi enää kun piirien suunnittelunustannukset kasvavat ja prosessien kehitys hidastuu. Luonnollinen seuraushan tästä olisi että näyttikset ostetaan pidemmälle ajalle kuin aiemmin, mikä toisaalta tekisi jonkin verran korkeammat hinnat siedettävämmäksi.
Tällä on negatiivinen vaikutus ostajan kannalta käytettyjen markkinoihin ainakin alkuun. Joudut maksamaan korkeampaa hintaa pidempään käytössä olleesta ja todennäköisesti kryptolouhinnalla tuhotusta kortista. Pitkällä juoksulla toki käytettyjen määrän kasvaessa saattaa hinnat romahtaa suurestikin tietyissä tehoryhmissä. Toki Nykyinen hintahaitari on niin suuri että todennäköisempää jos hinnat pysyvät samoina pitkään tulevaisuuteen eli uusin high end kortit maksaa 2k+ uutena ja keskiluokka 1k+ niin siinä on aika paljon hintavaraa myös käytetyillä skaalata.

Allekirjoittanut ei tosin kyllä ymmärrä mitä vitun ideaa on maksaa mistään käytetystä näytönohjaimesta enempää kuin 300 euroa otetaan huomioon että kyseisten tuotteiden osalta alkaa olemaan aika korkea hajoamisella suhteessa saavutettuun hyötyyn.
 
Allekirjoittanut ei tosin kyllä ymmärrä mitä vitun ideaa on maksaa mistään käytetystä näytönohjaimesta enempää kuin 300 euroa

No varmaan lähinnä se, että tarvitsee/haluaa kortin NYT, mutta rahaa ei ole uuteenkaan. Käytettyjen hinnat on tosiaan edelleen ihan poskettomia ja tuolla 300€:llä saat tällä hetkellä hädin tuskin RTX3060:n, mikä on aika hiton älytöntä kun miettii että sen pitäisi olla _uutena_ ihan maksimissaan tuon hintainen kortti.
 
Lisäksi takuullinen käytetty on suht. riskitön ostos. Jos takuuta on vähintään vuosi jäljellä, yleensä ehtii huomata jos näyttis on ihan lopussa.
 
No varmaan lähinnä se, että tarvitsee/haluaa kortin NYT, mutta rahaa ei ole uuteenkaan. Käytettyjen hinnat on tosiaan edelleen ihan poskettomia ja tuolla 300€:llä saat tällä hetkellä hädin tuskin RTX3060:n, mikä on aika hiton älytöntä kun miettii että sen pitäisi olla _uutena_ ihan maksimissaan tuon hintainen kortti.

Tästä ti malli 300e
 
Lisäksi takuullinen käytetty on suht. riskitön ostos. Jos takuuta on vähintään vuosi jäljellä, yleensä ehtii huomata jos näyttis on ihan lopussa.
Ostajakuntaan nähden vaatinee melkoista ammattitaitoa osata arvioida käytetty low-end näytönohjain niin heikoksi, että se menisi selkeästi takuuseen. Ehkä osalta tekkiläisistä onnistuisi karkkimarkkojen testien perusteella, mutta en luottaisi tavallisiin ensitietokoneiden rakentajiin jotka haluavat saada suhteellisen hyvää halvalla.
 
Moniko on nähnyt näytönohjainta, joka on hajonnut käytön myötä eikä valmistusvikaan? Mainattua tai mainaamatonta? Tuntuu lähtevän jutut taas hieman laukalle. :)
 
Moniko on nähnyt näytönohjainta, joka on hajonnut käytön myötä eikä valmistusvikaan? Mainattua tai mainaamatonta? Tuntuu lähtevän jutut taas hieman laukalle. :)

Hep, kaksinkin kappalein omistamiani kortteja lahonnut käytössä. Eka heräsi uunittuksella, toinen ei millään. 780 Ti joskus 2017 ja HD 7950 n. 2020. NVidia antoi graffavirheitä ja AMD näytti kuvaa ilman ajureita, mutta ajurien asennuksen jälkeen vain mustaa. Geforce ei ollut varsinaisesti edes antiikkia, Radeon oli jo iässä missä "pitääkin" hajota
 
Radeon R9 290 grillaantui itsekseen muutamassa vuodessa ja piti vaihtaa 1070Ti:hin. Tosin se on ainoa tapaus itsellä parissa vuosikymmenessä. SSD:tä on karahtanut kaksi, RAM-kampoja ja näyttöjä yksi. Näppäimistöjä noin 3, hiiriä ehkä 1.
 
Läppäripuolella näyttäisi tilanne olevan suorituskykylisäysten suhteen vielä paljon deskaria huonompi RTX 4000-sarjassa. RTX 4060 ja 4070 mobiiliversiot on erittäin rankasti leikattuja ja pelistä riippuen tulee jopa turpaan RTX 3000 sarjan vastineilta ja samalla koneiden hintalappuihin on tullut suuria korotuksia. Veikkaan, että seuraavat vuodet ovat PC-pelaajille ihan helvetin ankeat.
Vaikuttaakohan noi AI- ja datakeskuspiirit pelituotteiden hintoihin esim. valmistuskapasiteetin puolesta? Eli ei kannata tehdä edullisempia pelipiirejä ja ollaan jopa valmiita uhraamaan markkinaosuutta pelipuolella, kun saman kapasiteetin voi käyttää vielä paremman katteen tuotteisiin? Datakeskus- ja AI-piireissä voi olla myös se, että piirivalmistaja saa niiden mukana myös myytyä softaa ja palveluita, joista tulee jatkuvaa tulovirtaa, kun pelipiireissä saadaan vain se kertamaksu myydystä tuotteesta.
 
Nää nykyohjaimet ovat jo sellaisia jötiköitä, että koskahan näytönohjaimeen integroidaan varsinainen suoritin yms muut tarpeelliset tilpehöörit ? Muutoin tää kehitys ajaa siihen että näyttis on kohta omassa kotelossaan ja muut rensselit osamassa kotelossaan, kun eivät muutoin mahdu. Tai sitten PC kotelo lähestyy pienen arkkupakastimen kokoa.
Vastaan tänne vähän ehkä lähemmäs asiaan kuuluvaan ketjuun. Olen pohtinut samaa, että missä kohtaa tullaan tilanteeseen, että nykyisen mallinen tietokone ei enää ole se ainut standardi. Olisiko joku muun mallinen ratkaisu helpompi jäähdytyksen toteutukselle, voisiko jopa olla niin, että yhdellä jäähyllä saisi sekä näytönohjaimen, että prossun viileäksi ilmalla (kuten nyt customlooppi). Näytönohjain on koneen selkeästi suurin komponentti nykyään ja sekin suurimmilta osin pelkkää jäähyä.
 
Vastaan tänne vähän ehkä lähemmäs asiaan kuuluvaan ketjuun. Olen pohtinut samaa, että missä kohtaa tullaan tilanteeseen, että nykyisen mallinen tietokone ei enää ole se ainut standardi. Olisiko joku muun mallinen ratkaisu helpompi jäähdytyksen toteutukselle, voisiko jopa olla niin, että yhdellä jäähyllä saisi sekä näytönohjaimen, että prossun viileäksi ilmalla (kuten nyt customlooppi). Näytönohjain on koneen selkeästi suurin komponentti nykyään ja sekin suurimmilta osin pelkkää jäähyä.

Toisaalta ei sekään ehkä ole kauhean kestävä lähestymistapa, jos esim. tietokone liitettäisiin kiinni suoraan ilmalämpöpumppuun jäähdytystä varten, ja näyttikseen tulisi oma kytkentä kolmivaihevirralle. :)
 
Hyhhyh, aikamoista ostaa >500€ näytönohjain, joka ei pyöritä pelejä kunnolla alle vuosi julkaisusta ilman merkittävää laadun huonontamista. Täytyy kyllä sanoa, etten itse olisi millään uskonut tällaiseen skenaarioon vuosi sitten.
 
Oikein erinomaisen hyvä, jos lopultakin päästään yleisesti suttupaskatekstuureista eroon. Se nyt tarkoittaa, että näyttiksissä on oltava enemmän muistia, mutta sitä kutsutaan kehitykseksi, eikä se ole mitenkään uusi juttu.
 
On tuossa jotain tapahtunut. Kun katsoo esim computerbasen testejä 1440p resolla 6800 (perus, ei se XT malli) vs 3070FE. 6800 sarjan julkaisu vs 4070TI julkaisun testit. Nuo ei kierrätä samalla tavalla vanhoja testituloksia, mitä esim techpowerup. (minimit on 0.2% persentiiliä)

Rasteri:
Julkaisussa 6800 oli 3% nopeampi ja minimeissä 6% parempi.
Nyt 6800 on 8% nopeampi ja minimeissä 10% parempi.

Säteenseuranta:
Julkaisussa 3070 oli 16% nopeampi ja 21% parempi minimeissä.
Nyt 3070 on 11% parempi ja vain 3% parempi minimeissä

Klassinen väitös olisi tietty " amd finewine", mutta se miten minimeissä ero on kasvanut eniten kertoisi kyllä juuri tuosta vram swappailusta, joka yleensä alkaa oireilla stutterina ja texturepopuppina, mutta keskimääräinen fps on edelleen hyvä. Etenkin kun RTX on kasvattaa useammassa pelissä vram vaatimuksia.
 
Mitäs mieltä täällä ollaan nykyään 7900XTX vs 4080? Itellä käytössä 4080 nyt mutta harkinnut 7900XTX vaihtoa, mitä kannattaa ottaa huomioon ja onks tää hyvä idea?
 
On tuossa jotain tapahtunut. Kun katsoo esim computerbasen testejä 1440p resolla 6800 (perus, ei se XT malli) vs 3070FE. 6800 sarjan julkaisu vs 4070TI julkaisun testit. Nuo ei kierrätä samalla tavalla vanhoja testituloksia, mitä esim techpowerup. (minimit on 0.2% persentiiliä)

Rasteri:
Julkaisussa 6800 oli 3% nopeampi ja minimeissä 6% parempi.
Nyt 6800 on 8% nopeampi ja minimeissä 10% parempi.

Säteenseuranta:
Julkaisussa 3070 oli 16% nopeampi ja 21% parempi minimeissä.
Nyt 3070 on 11% parempi ja vain 3% parempi minimeissä

Klassinen väitös olisi tietty " amd finewine", mutta se miten minimeissä ero on kasvanut eniten kertoisi kyllä juuri tuosta vram swappailusta, joka yleensä alkaa oireilla stutterina ja texturepopuppina, mutta keskimääräinen fps on edelleen hyvä. Etenkin kun RTX on kasvattaa useammassa pelissä vram vaatimuksia.

Tuossa Hardware unboxedin videossa näytettiin tapauksia joissa RTX 3070 suorituskyky FPS:nä mitattuna ei tippunut, mutta tekstuurit ladattiin huonommalla resolla tai jäivät kokonaan lataantumatta. Eli pelkkä FPS-vertailu antaa ruusuisemman kuvan mitä todellisuudessa tapahtuu

Mitäs mieltä täällä ollaan nykyään 7900XTX vs 4080? Itellä käytössä 4080 nyt mutta harkinnut 7900XTX vaihtoa, mitä kannattaa ottaa huomioon ja onks tää hyvä idea?

Menetät ray tracing suorityskykyä ja saat melko merkityksettömän määrän rasterointisuorituskykyä tilalle. Eipä ole oikein mitään järkeä vaihtaa toiseen, jos on jompikumpi jo olemassa, ellei ole joku nimenomainen peli johon haluaa lisää potkua ja se pyörii toisen valmistajan piirillä huomattavasti paremmin
 
Tuossa Hardware unboxedin videossa näytettiin tapauksia joissa RTX 3070 suorituskyky FPS:nä mitattuna ei tippunut, mutta tekstuurit ladattiin huonommalla resolla tai jäivät kokonaan lataantumatta. Eli pelkkä FPS-vertailu antaa ruusuisemman kuvan mitä todellisuudessa tapahtuu

Tämähän vaikuttaa aika lailla vastaavalta keissiltä kuin GTX970:n kanssa aikoinaan. Eli oli "4GB" muistia mutta vain 3GB nopean väylän päässä ja viimeinen giga 64-bittisen kaistan päässä, ja tämä aiheutti tietyissä tilanteissa hidastelua ja tekstuurien paskoontumista.
 
Mitäs mieltä täällä ollaan nykyään 7900XTX vs 4080? Itellä käytössä 4080 nyt mutta harkinnut 7900XTX vaihtoa, mitä kannattaa ottaa huomioon ja onks tää hyvä idea?
Älä ainakaan maksa tuossa välissä mitään. Erot mitättömät, joten järkevintä mennä sillä mikä nyt on etenkin kun joka tapauksessa näytönohjain on parasta A-luokkaa.
 
Tämähän vaikuttaa aika lailla vastaavalta keissiltä kuin GTX970:n kanssa aikoinaan. Eli oli "4GB" muistia mutta vain 3GB nopean väylän päässä ja viimeinen giga 64-bittisen kaistan päässä, ja tämä aiheutti tietyissä tilanteissa hidastelua ja tekstuurien paskoontumista.

Tuo computerbase on kyllä tekstiosioissa kyllä hyvin havainnoinut noita tekstuuriongelmia. Esim jo 3000 sarjan julkaisussa tekstiosiossa COD:ista oli kommentteja, että 3080 tekee teksturepopuppia parempiin, mitä 6000 sarja ja 3090 ei tee. Frametimeissä se ei vielä näkynyt. Eka oire on tosiaan tuo huonommat tekstuurit, jotka sitten vaihtuu "liian myöhään" parempiin, sitten alkaa tulla minimeihin osumaa tai stutteria lopulta se keskimääräinen fps romahtaa.
 
Tuo on kyllä benchmarkkiajeluiden suhteen pienimuotoinen ongelma kun näyttikset dynaamisesti käyttää heikompia ja parempia tekstuureita. Numeroiden valossa lukemat saattavat näyttää ihan hyviltä, mutta kuvanlaatu voi olla ihan mitä sattuu paskan ja hyvän väliltä. Tarvitsisi saada asetuksiin täppä joka lukittaa laadun tietylle tasolle ja jos ei kykene sillä pyörittämään niin sitten saa luvan tökkiä. Jos testaaja ei itse istu koko ajan ruudun ääressä valvomassa mitä testin aikana tapahtuu, niin tuosta laadunvaihtelusta ei tule revikkaan välttämättä minkäänlaista kommenttia.
 
Tämähän vaikuttaa aika lailla vastaavalta keissiltä kuin GTX970:n kanssa aikoinaan. Eli oli "4GB" muistia mutta vain 3GB nopean väylän päässä ja viimeinen giga 64-bittisen kaistan päässä, ja tämä aiheutti tietyissä tilanteissa hidastelua ja tekstuurien paskoontumista.
Viimeinen puoli gigaa. 970:ssa oli SM:ien lisäksi leikattu yksi L2 lohko pois. Tuohon lohkoon sidottua 32bit muistiohjainta ei voinut käyttää yhtäaikaa loppujen kanssa, muistia pystyi käsittelemään joko 224bit tai 32bit osissa erikseen Maxwell arkkitehtuurin rajoitteista johtuen. Hitaan 32bit segmentin lisäksi 224bit segmentin muistikaista tietysti oli vähemmän kuin täyden piirin 980:ssa toisinkuin mitä julkaisussa ilmoitettiin.

Tekstuurien latausongelmat johtuu ihan vaan vähäisestä näyttismuistista, keskusmuisti on hidasta hitaan PCIe väylän takana. Ja kun vähäiseen näyttismuistiin tuodaan näkymässä tarvitut tekstuurit niin toisia tekstuureja skenestä pitää heittää pois. Kamera kääntyy ja taas edessä on sama ongelma, aluksi näkyy vain halpa ja nopea matalan laadun versio tekstuurista(ovat monikerroksisia). Nykykonsolisukupolven mukana vaatimustaso yksinkertaisesti nousee ja kaikilla 8GB korteilla tulee olemaan vaikeuksia AAA-tason konsoliporttien kanssa. 8GB on "uusi 4GB". En ostaisi alle 12GB kortteja enään paitsi jos tarkoitus on pelata vanhoja tai indie pelejä jne.
 
Joo yllättävän nopeasti happani nuo alle 12Gt 3000 sarjalaiset. Ei kyllä mitään järkeä ostaa noita edes käytettynä, jos mielii pelaita uudempiakin pelejä yli 1080p resolla tai käyttää Ray Ttracingia.

Tuo 4000 sarjalasiten pienin määrä (12Gt) riittänee kyllä 1440p pelailuun ilman RT:a tai sitten 1080p pelailuun RT:n kanssa. Toki muita asetuksia pudottamalla varmaan taipuu vielä 1440p resolle ray Tracingin kanssa, jos käyttää DLSS esim. qualityllä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 443
Viestejä
4 512 486
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom