Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Hyhhyh, aikamoista ostaa >500€ näytönohjain, joka ei pyöritä pelejä kunnolla alle vuosi julkaisusta ilman merkittävää laadun huonontamista. Täytyy kyllä sanoa, etten itse olisi millään uskonut tällaiseen skenaarioon vuosi sitten.
Onhan tuo näyttis 2 vuotta vanha, mutta muuten samaa mieltä.

@moukula hyvä pointti, testisaitit jotka ajaa ohjelmoidusti testisetit läpi voivat vahingossa suositella ihan käyttökelvotonta näytönohjainta. Tuo oli muutenkin hyvin tehty video ja ihan varmana myös koskee osittain 3080 10Gb näytönohjainta samat ongelmat jos ei vielä niin pian kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Joo yllättävän nopeasti happani nuo alle 12Gt 3000 sarjalaiset. Ei kyllä mitään järkeä ostaa noita edes käytettynä, jos mielii pelaita uudempiakin pelejä yli 1080p resolla tai käyttää Ray Ttracingia.

Tuo 4000 sarjalasiten pienin määrä (12Gt) riittänee kyllä 1440p pelailuun ilman RT:a tai sitten 1080p pelailuun RT:n kanssa. Toki muita asetuksia pudottamalla varmaan taipuu vielä 1440p resolle ray Tracingin kanssa, jos käyttää DLSS esim. qualityllä.
Jo nyt ollaan siinä pisteessä, että tuo 12 GB on aika rajoilla... Nyt on kyllä aika paskainen tilanne NVIDIA:n osalta. 16 GB on minusta liian vähän RTX 4080:ssa, kun ottaa hinnan huomioon. Mutta minkäs teet, kun ei 32GB ole vaihtoehto... tosin olisivat voineen laittaa 320-bitin muistiväylän ja 20 gigaa muistia. Lisäksi ärsyttää vielä se että DP on 1.4 tasolla.
 
Joo yllättävän nopeasti happani nuo alle 12Gt 3000 sarjalaiset. Ei kyllä mitään järkeä ostaa noita edes käytettynä, jos mielii pelaita uudempiakin pelejä yli 1080p resolla tai käyttää Ray Ttracingia.

Tuo 4000 sarjalasiten pienin määrä (12Gt) riittänee kyllä 1440p pelailuun ilman RT:a tai sitten 1080p pelailuun RT:n kanssa. Toki muita asetuksia pudottamalla varmaan taipuu vielä 1440p resolle ray Tracingin kanssa, jos käyttää DLSS esim. qualityllä.
Oli tuo musitintarpeen kasvaminen todella nopeasti jo nähtävissä ps5 ja uuden xbox:in julkaisussa. Nyt kun ensimmäisiä kokonaan uudelle konsolisukupolvelle kehitettyjä pelejä alkoi oikeasti ilmestyä, niin tilanne realisoitui PC- puolella (Nvidian kohdalla) aika karusti.
Ensivuonna luultavasti kelkasta tippuvat RTX 3080 12g ja RTX 4070ti. Toki tekstuurien laadun tiputtaminen korjaa ongelmat, mutta kuka ostaa tonnin näytönohjaimen pelatakseen 1080p high/ 1440p medium-laadulla... kun raudassa riittäisi kirkkaasti vääntö parempaan.
 
Onhan tuo näyttis 2 vuotta vanha, mutta muuten samaa mieltä.

@moukula hyvä pointti, testisaitit jotka ajaa ohjelmoidusti testisetit läpi voivat vahingossa suositella ihan käyttökelvotonta näytönohjainta. Tuo oli muutenkin hyvin tehty video ja ihan varmana myös koskee osittain 3080 10Gb näytönohjainta samat ongelmat jos ei vielä niin pian kuitenkin.

Näinpä olikin, katsoin nopeasti jonkin arvostelun päivämäärää mikä oli kesäkuu 2022, mutta ilmeisesti artikkeli oli päivittynyt silloin.
 
Oli tuo musitintarpeen kasvaminen todella nopeasti jo nähtävissä ps5 ja uuden xbox:in julkaisussa. Nyt kun ensimmäisiä kokonaan uudelle konsolisukupolvelle kehitettyjä pelejä alkoi oikeasti ilmestyä, niin tilanne realisoitui PC- puolella (Nvidian kohdalla) aika karusti.
Ensivuonna luultavasti kelkasta tippuvat RTX 3080 12g ja RTX 4070ti. Toki tekstuurien laadun tiputtaminen korjaa ongelmat, mutta kuka ostaa tonnin näytönohjaimen pelatakseen 1080p high/ 1440p medium-laadulla... kun raudassa riittäisi kirkkaasti vääntö parempaan.

No eipä tuosta ennakkoon ainakaan minun silmään osunut mitään juttuja, että uuden sukupolven konsolipelit aiheuttaisi näin isoja ongelmia tuon VRAM:n suhteen. Ja tuon ongelman voisi kyllä kiertää, sillä on ne Ultra texturet ennenkin toiminut noilla 8GB näyttyksillä, eikä ne uusien pelein texturet ole sen tarkempia. Se vaatii vaan devausvaiheessa enemmän työtä, niin jää helposti sitten tekemättä se duuni pelkän PC-version takia.

12Gt tulee ilman RT:ä riittämään aika hyvin kyllä, sillä ei niissä konsoleissakaan ole kun se 16Gt sitä jeattua muistia ja osa siitä on kuitenkin varattu muihin hommiin kun GPU:n käyttöön.
 
Eikös Cyberpunk kuitenkin toiminut vielä ihan mukavasti 3070:llakin? Jännästi yhtäkkiä sen jälkeen tuli hyppäys.
 
Olisiko ollut NVIDIAn panostuksesta kiinni ja halusivat, että uudet kortit suoriutuvat käytettävissä olevilla asetuksilla hyvin. Eihän siinä toiminut esim. säteenseuranta julkaisussa ollenkaan AMDn korteilla.
 
Olisiko ollut NVIDIAn panostuksesta kiinni ja halusivat, että uudet kortit suoriutuvat käytettävissä olevilla asetuksilla hyvin. Eihän siinä toiminut esim. säteenseuranta julkaisussa ollenkaan AMDn korteilla.

Eli olisi odotettavissa että joku kaikilla lisäreillä varustettu game of the year -edition sisältääkin sen verran isot tekstuurit että ei mahdu 8 gigaan ja sen lisäksi säteenseuranta on korjattu toimimaan kunnolla myös AMD:lla?
 
Eikös Cyberpunk kuitenkin toiminut vielä ihan mukavasti 3070:llakin? Jännästi yhtäkkiä sen jälkeen tuli hyppäys.

CP2077 toimi 1440p resolla ihan nätisti jo RTX 3060 Ti:llä silloin muinoin julkkarin yhteydessä (50-60fps). Toki jos DLSS:llä avitti niin siitä sai vielä lisäboostia.
 
12 Gt varmasti riittää ihan mukavasti. Hintahan näissä ratkaisee. Ja miten pelataan. Hinnat valitettavasti on jo pidempään olleet vain nousussa. Jos pelaa kilpailullisia pelejä, yleensä optimoiduilla kuvanlaatuasetuksilla, silloin vaatimukset kevenee.

Uskoisin, että RTX 50- ja RX 8000 -sarjoissa muistikapasiteetit ottavat terveen loikan parempaan suuntaan. Samsung kehittää paraikaa 36 Gbps:n GDDR7-muisteja tekniikka-alan moniin tarpeisiin.
 
Eli olisi odotettavissa että joku kaikilla lisäreillä varustettu game of the year -edition sisältääkin sen verran isot tekstuurit että ei mahdu 8 gigaan ja sen lisäksi säteenseuranta on korjattu toimimaan kunnolla myös AMD:lla?

No siis kyllähän se nykyään jo pyörii paremmin kuin julkaisussa ja tuen jälkeenkin. En osaa "korjaamisesta" niin sanoa, lähinnä varmaan lisätty lisäominaisuuksia ja graffa-asetuksia (esim psyco RT efekteihin aiemmin).
Nythän siihen tuli tuo pathtracing teknologiademo ominaisuus NVIDIAn puskemana, yhdessä framegenerationin kanssa. Eli 4klla päästään RT efektien osalta taas lisäkategoriaan joka ei pyöri ilman FG tekniikkaa millään kortilla (4090 taisi pyöriä joku 23 FPS lukemissa).

Kertoo mielestäni tuosta nvidian panostamisesta tämä uusin lisäominaisuus millä voidaan taas omaa lippulaivakorttia promota.
 
Oli tuo musitintarpeen kasvaminen todella nopeasti jo nähtävissä ps5 ja uuden xbox:in julkaisussa. Nyt kun ensimmäisiä kokonaan uudelle konsolisukupolvelle kehitettyjä pelejä alkoi oikeasti ilmestyä, niin tilanne realisoitui PC- puolella (Nvidian kohdalla) aika karusti.
Ensivuonna luultavasti kelkasta tippuvat RTX 3080 12g ja RTX 4070ti. Toki tekstuurien laadun tiputtaminen korjaa ongelmat, mutta kuka ostaa tonnin näytönohjaimen pelatakseen 1080p high/ 1440p medium-laadulla... kun raudassa riittäisi kirkkaasti vääntö parempaan.

Uusissa konsoleissa on 16 gigaa muistia (jonka jakaa CPU ja GPU).
Siitä on varattu käyttikselle ja taustatauhkalle muistaakseni 2 gigaa (olikohan toisessa 2,5). Jokatapauksessa jos pelin peruskoodi vie sen 2 (tuskin saadaan helposti pienempään tilaan), niin sitten jää se 12. Tämä selittää hyvin sen, miksi 8 gigaa on liian vähän muistia GPU:lle.
Siten vaikuttaisi, että 12 gigaa riittää, paitsi jos pelissä on myös tarkemmat PC optimoidut tekstuurit saatavilla.

Ja tähän ongelmaan ei sitten auta tekstuurien latailu kikkailu massamuistilta. Nopeimmalla raudallakin se vain nyt on ihan liian hidasta, jotta ei jouduta käyttämään pienen reson tekstuureja jonkinaikaa siinä välissä..
 
Ottaen huomioon, että tuo GDDR6 ei maksa käytännössä yhtään mitään, niin eiköhän nämä 8 gigan näyttikset ole ihan tietoista suunniteltua vanhenemista nvidian osalta.

Isot korporaatiot harrastamassa kuluttajavihamielistä paskaa, kyllä minä nyt taas kerran kovin järkytyin!
 
Eiköhän se ollut ongelma että alussa GDDR6X oli hapokkaan hintaista ja saatavuus rajoittunut, joten pyrittiin minimoimaan paljonko sitä menee per kortti. Ja tässä vaiheessa sitä muistimääräää on ikävämpi lähteä vaihtamaan, korjaavat sitten seuraavassa refreshissä tilannetta.

AMD pitäytyi halvemmassa perus GDDR6:ssa joka tietty haittaisi hieman nopeudessa, mutta mahdollisti isomman muistin kun maksoi vähemmän per giga.
 
Eiköhän se ollut ongelma että alussa GDDR6X oli hapokkaan hintaista ja saatavuus rajoittunut, joten pyrittiin minimoimaan paljonko sitä menee per kortti.
Huomionarvoista on myös että nuo ekan sukupolven GDDR6X muistit tuppas ja tuppaa leviämää huomattavan helposti vs perinteinen GDDR6. Riski muistien leviämiselle moninkertaistui erityisesti kryptomainatessa. Eli jos kukaan noita RTX 3000-sarjan kortteja ylipäänsä haluaa edes ostaa kannattaa olla todellakin varovainen muistien osalta tai ainakaan maksaa nykyisiä naurettavan suuria pyyntihintoja uusista hyllyssä mädäntyneistä tai käytetyistä. Toki mikä minä olen estämään jos ihmiset haluaa rahoillaan gamblätä.
 
Huomionarvoista on myös että nuo ekan sukupolven GDDR6X muistit tuppas ja tuppaa leviämää huomattavan helposti vs perinteinen GDDR6. Riski muistien leviämiselle moninkertaistui erityisesti kryptomainatessa. Eli jos kukaan noita RTX 3000-sarjan kortteja ylipäänsä haluaa edes ostaa kannattaa olla todellakin varovainen muistien osalta tai ainakaan maksaa nykyisiä naurettavan suuria pyyntihintoja uusista hyllyssä mädäntyneistä tai käytetyistä. Toki mikä minä olen estämään jos ihmiset haluaa rahoillaan gamblätä.

Toki tämä on ongelma vain RTX 3070 ti:ssä ja sitä nopeammissa korteissa. Halvemmissa on GDDR6 käytössä.
 
On kyllä surkeat markkinat, jos tykkää säteenseurannasta ja DLSS:stä, haluaa riittävästi muistia pitkälle tulevaisuuteen ja on ehdottomasti max. tonnin budjetilla liikkeellä. RTX 4070:ää silmäilin ja halvatkin mallit näyttivät suoriutuvan hyvin jäähdytyksen suhteen pienen virrankulutuksen takia. Mutta en tiedä, onko noin 200€ väliraha RTX 3070 Ti -> 4070 päivitykselle järkevä. Saisi noin 20% lisää tehoa, 50% lisää muistia, selvästi pienemmän virrankulutuksen ja DLSS 3.0 -tuen. Olisi kiva saada The Last of Us, Resident Evil 4 ja Hogwart's Legacy pyörimään sujuvasti 1440p-resoluutiolla hyvillä grafiikoilla, mikä ei 8GB-kortilla taida onnistua. Lisäksi myös Cyberpunkin uusi Overdrive-tila tykkäisi DLSS 3:sta. Toki jos ostaisin tuon 4070:n, niin sitten olisin NVidian uhri siinä, että on pakko päivittää joka sukupolvi, eli parin vuoden päästä RTX 5070 tulille ja niin edelleen.

RX 7900 XT käynyt tänään jo pariinkin otteeseen ostoskorissa, mutta tonni näytönohjaimesta, DLSS:n menetys ja heikompi RT-suorituskyky kirpaisee. 20GB muistilla kyllä vetelisi pitkään samalla, kun saman hintainen 4070 Ti tukehtuu lähivuosina 12GB muistinsa kanssa.
 
On kyllä surkeat markkinat, jos tykkää säteenseurannasta ja DLSS:stä, haluaa riittävästi muistia pitkälle tulevaisuuteen ja on ehdottomasti max. tonnin budjetilla liikkeellä. RTX 4070:ää silmäilin ja halvatkin mallit näyttivät suoriutuvan hyvin jäähdytyksen suhteen pienen virrankulutuksen takia. Mutta en tiedä, onko noin 200€ väliraha RTX 3070 Ti -> 4070 päivitykselle järkevä. Saisi noin 20% lisää tehoa, 50% lisää muistia, selvästi pienemmän virrankulutuksen ja DLSS 3.0 -tuen. Olisi kiva saada The Last of Us, Resident Evil 4 ja Hogwart's Legacy pyörimään sujuvasti 1440p-resoluutiolla hyvillä grafiikoilla, mikä ei 8GB-kortilla taida onnistua. Lisäksi myös Cyberpunkin uusi Overdrive-tila tykkäisi DLSS 3:sta. Toki jos ostaisin tuon 4070:n, niin sitten olisin NVidian uhri siinä, että on pakko päivittää joka sukupolvi, eli parin vuoden päästä RTX 5070 tulille ja niin edelleen.

RX 7900 XT käynyt tänään jo pariinkin otteeseen ostoskorissa, mutta tonni näytönohjaimesta, DLSS:n menetys ja heikompi RT-suorituskyky kirpaisee. 20GB muistilla kyllä vetelisi pitkään samalla, kun saman hintainen 4070 Ti tukehtuu lähivuosina 12GB muistinsa kanssa.
AMD:n korteissa itseä häiritsisi se, ettei enää voi räplätä vanhojen pelien kanssa samalla lailla kuin NVIDIA:n kanssa (NVIDIA Inspector). Lisäksi ärsyttää puutteelliset v-sync asetukset. En tiedä kuin hyvin AMD:n ruudunpäivitysrajoitin toimii, mutta NVIDIA:lla on helppoa kun voi vain laittaa NULLin päälle, eikä tarvitse repeilyä nähdä missään tilanteessa. Sitten myös anisotrooppinen suodatus toimii virallisesti vain <=DX9 peleissä (jos enää luotettavasti niissäkään). Työläppärissä on myös ongelmia jos MPO on päällä - kursori muuttuu valkoiseksi Chromessa ja Edgessä ym. Kaikenlaista pientä ja ne vaan sitten kasautuu...

Ei kiinnosta näitä NVIDIA:n nykyisä tuotoksia ostaa, koska muistin kanssa on pihistelty oikein huolella, joten toivottavasti pystyn tällä nykyisellä nilkuttamaan eteenpäin. Yskii jo 2560x1440 resolla tuon 8 GB muistin takia. 12 GB näyttäisi myös olevan jo aika rajoilla...
 
AMD:n korteissa itseä häiritsisi se, ettei enää voi räplätä vanhojen pelien kanssa samalla lailla kuin NVIDIA:n kanssa (NVIDIA Inspector). Lisäksi ärsyttää puutteelliset v-sync asetukset. En tiedä kuin hyvin AMD:n ruudunpäivitysrajoitin toimii, mutta NVIDIA:lla on helppoa kun voi vain laittaa NULLin päälle, eikä tarvitse repeilyä nähdä missään tilanteessa. Sitten myös anisotrooppinen suodatus toimii virallisesti vain <=DX9 peleissä (jos enää luotettavasti niissäkään). Työläppärissä on myös ongelmia jos MPO on päällä - kursori muuttuu valkoiseksi Chromessa ja Edgessä ym. Kaikenlaista pientä ja ne vaan sitten kasautuu...

Ei kiinnosta näitä NVIDIA:n nykyisä tuotoksia ostaa, koska muistin kanssa on pihistelty oikein huolella, joten toivottavasti pystyn tällä nykyisellä nilkuttamaan eteenpäin. Yskii jo 2560x1440 resolla tuon 8 GB muistin takia. 12 GB näyttäisi myös olevan jo aika rajoilla...
Itsellä ei ole kokemuksia AMD:n korteista kuin RX 5700:sta ja kyllä oli ikävä Nvidiaa. Jatkuvia kaatuiluja, mustaa ruutua ym. ongelmia. Onneksi nykyään ajurit taitaa olla aika paljon paremmat :D

Periaatteessa 12GB VRAM-muistilla luulisi pärjäävän nykyisten konsoleiden pelien kanssa. En usko, että heti tänä tai ensi vuonna tulee toista +50% hyppyä VRAM-vaatimuksissa, eli 12GB VRAM-muistia ja 32GB RAM-muistia luulisi riittävän hetkeksi. RTX 4070 olisi mukavan virtapihi kortti 1440p-pelailuun pariksi vuodeksi ja sitten katselee, lopettaako Nvidia muistin kanssa nuukailun RTX 5000 -sarjassa tai onko AMD kirinyt FSR:ssä ja RT-suorituskyvyssä. Ei sinänsä olisi kallis päivitys RTX 3070 Ti:stä, jonka voisi myydä vielä voitolla siihen nähden, mitä itse maksoin.

Mutta toisaalta sitten kyrpii, jos vaikka ensi vuonna tuleekin peli, jossa RT ja DLSS 3 päällä ei riitä 12GB muisti. Molemmat kun nostavat muistin käyttöä pykälällä. Ja tehoakin olisi voinut olla enemmän. Nyt olin jo tilausvaiheessa syöttämässä osoitetietoja yli tonnin RX 7900 XT:stä, mutta ostokrapula iski jo siinä vaiheessa. Vaikka onkin tehokas ja varmasti pitkäikäinen kortti, niin tuntuu silti isolta summalta. Saksassa on jo hinnat tippuneet ja pelkään, että tippuu täälläkin heti tilauksen jälkeen. RX 7800 XT saisi tulla jo, mutta jos jo RX 7900 XT:n kohdalla huolettaa RT-suorituskyky, niin ei se ainakaan paremmaksi mene.
 
No siis kyllähän 7900XT on 4070 kortin kanssa samoissa tai vähän edellä RT suorituskyvyssä. Linuksen testissä toki sitten rasteroinnissa about 45% parempi 1080p resolla ja onhan siinä tolkuttomasti muistiakin.

Hardware Unboxedin RT testeistä voi katsella, että 7900xt pärjää RT:ssä ihan hyvin. Suorituskykyero on supistunut ja varsinkin Unrealin alustalla suorituskyky on jopa erittäinkin hyvä rautakiihdytyksellä.
 
Sitten myös anisotrooppinen suodatus toimii virallisesti vain <=DX9 peleissä (jos enää luotettavasti niissäkään)
Vain noissa vanhoissa voi pakottaa ajureista päälle. Toki toimii uudemmissakin kun valitsee pelistä.
 
Itsellä ei ole kokemuksia AMD:n korteista kuin RX 5700:sta ja kyllä oli ikävä Nvidiaa. Jatkuvia kaatuiluja, mustaa ruutua ym. ongelmia. Onneksi nykyään ajurit taitaa olla aika paljon paremmat :D

Periaatteessa 12GB VRAM-muistilla luulisi pärjäävän nykyisten konsoleiden pelien kanssa. En usko, että heti tänä tai ensi vuonna tulee toista +50% hyppyä VRAM-vaatimuksissa, eli 12GB VRAM-muistia ja 32GB RAM-muistia luulisi riittävän hetkeksi. RTX 4070 olisi mukavan virtapihi kortti 1440p-pelailuun pariksi vuodeksi ja sitten katselee, lopettaako Nvidia muistin kanssa nuukailun RTX 5000 -sarjassa tai onko AMD kirinyt FSR:ssä ja RT-suorituskyvyssä. Ei sinänsä olisi kallis päivitys RTX 3070 Ti:stä, jonka voisi myydä vielä voitolla siihen nähden, mitä itse maksoin.

Mutta toisaalta sitten kyrpii, jos vaikka ensi vuonna tuleekin peli, jossa RT ja DLSS 3 päällä ei riitä 12GB muisti. Molemmat kun nostavat muistin käyttöä pykälällä. Ja tehoakin olisi voinut olla enemmän. Nyt olin jo tilausvaiheessa syöttämässä osoitetietoja yli tonnin RX 7900 XT:stä, mutta ostokrapula iski jo siinä vaiheessa. Vaikka onkin tehokas ja varmasti pitkäikäinen kortti, niin tuntuu silti isolta summalta. Saksassa on jo hinnat tippuneet ja pelkään, että tippuu täälläkin heti tilauksen jälkeen. RX 7800 XT saisi tulla jo, mutta jos jo RX 7900 XT:n kohdalla huolettaa RT-suorituskyky, niin ei se ainakaan paremmaksi mene.

Turha tuota 12Gt muistin riittävyyttä on liikaa stressta, jos ei pelaa isommalla, kun 1440p resolla. 12Gt riittää kyllä ennen kun seuraavat konsolit. Se High ja ultra textuurien erokin on usein todella pieni.
 
Hardware Unboxedin RT testeistä voi katsella, että 7900xt pärjää RT:ssä ihan hyvin. Suorituskykyero on supistunut ja varsinkin Unrealin alustalla suorituskyky on jopa erittäinkin hyvä rautakiihdytyksellä.

Samoin techpowerup testaa useita eri RT -pelejä mukaanlukien Nvidian kortteja "suosivia" Cyberpunkkia ja Control, ja silti esim. RX 7900 XT peittoaa RTX 4070 säteenseurannassa, eikä ole saman hintaluokan 4070ti vastaankaan paljoa jäljessä (14%), resoluutio siis QHD kun lare sillä käsittääkseni pelaa. Ja vinkkinä @Lare , Saksan amazonista saa alle 900e postikuluineen 7900 xt, minusta melko no brainer noilla hinnoilla, vs noin tonni RTX 4070ti. Jos se DLSS on niin pirun tärkeä, niin sitten toki Nvidia. Minusta skaalaimet on enemmän sinne 4k, eikä silloinkaan läheskään joka pelissä.
 
Ja mainitaan vielä isoveli RX 7900 xtx OC -mallien ylikellotuspotentiaalista, esim. Sapphiren Nitro kellotettuna ja alivoltilla TPU-testeissä näyttää perävaloja RTX 4080:lle Cyberpunkissa(rt off) ja on lähes 4090 tasolla.

Joo toki piilotto jne, ei kaikki yksilöt tohon pysty eikä kaikki pelit hyödy yhtä paljon, mutta ylikellottajille potentiaalisesti erittäin palkitsevia kortteja. Sapphiren nitro+ ollut Saksassa halvemmalla kuin yksikään RTX 4080. Mutta Nvidialla on omat valttinsa, sen ex RTX -kortin omistajana tiedän. Nyt mulla tuli kuitenkin avioero Nvidian kanssa ;)
 
Viimeksi muokattu:
Hardware Unboxedin mukaan RTX 4070 on myynyt huonosti, mikä ei sinänsä yllätä kun suositushintaisia malleja on tarjolla pilvin pimein... On mielenkiintosta nähdä, miltä nVidian Q1-raportti näyttää noin kuukauden päästä.

 
On mielenkiintosta nähdä, miltä nVidian Q1-raportti näyttää noin kuukauden päästä.
Mielenkiintoista odottaa kyllä lukuja ja missä vaiheessa iskee nvidialle paniikki jos myynti takkuaa odotetulla tavalla. Toisaalta kysymys kuuluu jälleen onko nykyisessä arvostuksessa huomioitu mukaan tämänvuoden osalta odotetusti heikentyvä pelipuolen myynti? Veikkaan AI-hypejuna tuksuttaa siihen tahtii joka tapauksessa että vaikutus arvostukseen on pieni vaikka pelipuolen tulos puolittuisi ja myynti sakkaisi kokonaan koko vuodenkin osalta.
 
Viimeksi muokattu:
jälleen uusi minimi vram vaatimus tullu 19gb, huhhuh vuoden päästä ollaan sadoissa teroissa

 
Juu ei se voi 1440p resolla mitenkään oikeasti vaatia noin paljon VRAM:ia. Konsoleilla peli olisi han diashow, kun teoreettinen VRAM makimi on se 16Gt.

Taitaa tulla pökäleiden pökäle PC -versio ulos, mikäli noi tuolla videolla nähdyt asiat realisoituu myös day 1 patchien jälkeen. 4090 gpu käyttöaste open worlidissa jossain 30-40% tienoilla ja FPS 30-40 FPS...
Hienoa optimointia. :poop:
 
Juu ei se voi 1440p resolla mitenkään oikeasti vaatia noin paljon VRAM:ia. Konsoleilla peli olisi han diashow, kun teoreettinen VRAM makimi on se 16Gt.

Taitaa tulla pökäleiden pökäle PC -versio ulos, mikäli noi tuolla videolla nähdyt asiat realisoituu myös day 1 patchien jälkeen. 4090 gpu käyttöaste open worlidissa jossain 30-40% tienoilla ja FPS 30-40 FPS...
Hienoa optimointia. :poop:
Peli on optimoitu konsoleille, PC joskus myöhemmin toimivaksi, ehkä.

CPU pullonkaula vaikutaa just siltä että se purkaa/lataa niitä open world assetteja taustalla ja CPU ei jaksa. PS5 se purkurauta hoitaa tän ongelmitta.
 
Juu ei se voi 1440p resolla mitenkään oikeasti vaatia noin paljon VRAM:ia. Konsoleilla peli olisi han diashow, kun teoreettinen VRAM makimi on se 16Gt.

Taitaa tulla pökäleiden pökäle PC -versio ulos, mikäli noi tuolla videolla nähdyt asiat realisoituu myös day 1 patchien jälkeen. 4090 gpu käyttöaste open worlidissa jossain 30-40% tienoilla ja FPS 30-40 FPS...
Hienoa optimointia. :poop:
Onko noissa PC arvostelussa mainittu mitään näistä vioista?
 
Peli on optimoitu konsoleille, PC joskus myöhemmin toimivaksi, ehkä.

CPU pullonkaula vaikutaa just siltä että se purkaa/lataa niitä open world assetteja taustalla ja CPU ei jaksa. PS5 se purkurauta hoitaa tän ongelmitta.

Niin mutta kun tämä on myös boxille, niin en usko tuohon. Xbox versio olisi ihan solmussa, koska siinä ei ole mitään millä voisi kompensoida puuttuvaa PS5 io-rautaa.

Tai on toki direct Storage, mutta se olisi myös PC:llä, jos se olisi tähän peliin pultattu.
 
Niin mutta kun tämä on myös boxille, niin en usko tuohon. Xbox versio olisi ihan solmussa, koska siinä ei ole mitään millä voisi kompensoida puuttuvaa PS5 io-rautaa.

Tai on toki direct Storage, mutta se olisi myös PC:llä, jos se olisi tähän peliin pultattu.

Konsoleilla tietenkin tilaa myös muulle optimoinnille, kun kuitenkin rauta kaikilla samaa. Myöskään maksimiasetukset tuskin ovat konsoleilla käytössä, jotta n. 12 TFLOPS saadaan ylipäätään riittämään. Alkaa näissä viimeaikojen VRAM-nälkäisissä julkaisuissa kuitenkin näkymään se, että kehittäjät alkavat pikkuhiljaa oikeasti unohtamaan edellisen sukupolven konsolit, ja pelejä kehitetään 16GB muistia pohjalta. Voi olla että melko nopeasti joutuu NVIDIA reagoimaan Super-korttien kanssa, kun jo 12GB alkaa loppua kesken näinkin arkkitehtuurin alkuvaiheessa. Samoin AMD:llä voi tulla vaikeuksia N32 ja N33 julkaisujen kanssa, ainakin osasta näistä oli tietääkseni tulossa 8GB/12GB malleja.
 
Peli on optimoitu konsoleille, PC joskus myöhemmin toimivaksi, ehkä.

CPU pullonkaula vaikutaa just siltä että se purkaa/lataa niitä open world assetteja taustalla ja CPU ei jaksa. PS5 se purkurauta hoitaa tän ongelmitta.
Olisihan PC:lläkin rautapurku mahdollista Direct Storagen kautta GPU:lla, jos en aivan väärässä ole. Jostain syystä sitä ei vielä vaan ole juuri käyteytty (esim. UE5 ei taida tukea sitä vielä).

Historiallisestihan tilanne on aina ollut PC-puolella surkea, kun on tullut uutta konsolirautaa. Edellinen sukupolvi oli ehkäpä poikkeus, koska PS4/Xbonessa oli niin heikot CPU:t. Devit ryntäävät riemusta kiljuen uuden konsoliraudan pariin ja PC jää taka-alalle muutamaksi vuodeksi. Aikanaan PC raudan kehitys auttoi yleensä brute forcettamaan huonotkin portit pelaamiskelpoiseksi, mutta kehityksen hidastuessa ei oikein ole tuollaista apua luvassa.
 
Olisihan PC:lläkin rautapurku mahdollista Direct Storagen kautta GPU:lla, jos en aivan väärässä ole. Jostain syystä sitä ei vielä vaan ole juuri käyteytty (esim. UE5 ei taida tukea sitä vielä).

Historiallisestihan tilanne on aina ollut PC-puolella surkea, kun on tullut uutta konsolirautaa. Edellinen sukupolvi oli ehkäpä poikkeus, koska PS4/Xbonessa oli niin heikot CPU:t. Devit ryntäävät riemusta kiljuen uuden konsoliraudan pariin ja PC jää taka-alalle muutamaksi vuodeksi. Aikanaan PC raudan kehitys auttoi yleensä brute forcettamaan huonotkin portit pelaamiskelpoiseksi, mutta kehityksen hidastuessa ei oikein ole tuollaista apua luvassa.
Jos rautapurkua tehdään GPUlla samaan aikaan kun näytetään grafiikkaa, niin se hidastaa fps merkittävästi. Näin ainakin broken silicon podcastin devaajakeskustelun mukaan.
 
Onko 7900xtx överi 1440p näytölle ryzen 5700x kaveriksi? 7900xt parempi, vai nvidialta jokin? fps pelaamiseen tulee, että voi vedellä pelit "nupit kaakossa"
 
Olisihan PC:lläkin rautapurku mahdollista Direct Storagen kautta GPU:lla, jos en aivan väärässä ole. Jostain syystä sitä ei vielä vaan ole juuri käyteytty (esim. UE5 ei taida tukea sitä vielä).

Historiallisestihan tilanne on aina ollut PC-puolella surkea, kun on tullut uutta konsolirautaa. Edellinen sukupolvi oli ehkäpä poikkeus, koska PS4/Xbonessa oli niin heikot CPU:t. Devit ryntäävät riemusta kiljuen uuden konsoliraudan pariin ja PC jää taka-alalle muutamaksi vuodeksi. Aikanaan PC raudan kehitys auttoi yleensä brute forcettamaan huonotkin portit pelaamiskelpoiseksi, mutta kehityksen hidastuessa ei oikein ole tuollaista apua luvassa.
Uudet konsolit on nytkin ihan vaan pc-rautaa vuosien takaa. Muistia yhteensä 16GB joten paremmin pyöriminen selittyy esim medium-asetuksilla ultran tai highn sijaan ja/tai alhaisella resolla. Ja vähemmän yllättäen vuosien takainen rauta, missä virrankulutus pieneen halpaan pönttöön sovitettu, ei ole kovin nopeaa enää muutaman vuoden jälkeen, jos verrataan kärkipään pc-rautaan. 7800x3d on massiivinen parannus tuohon matalilla kelloilla toimivaan 8-ydin zen2:een ja gpu taitaa olla 2060s/2070 luokkaa. Eli 4070 on +100% ja 4090 +300%.
 
Onko 7900xtx överi 1440p näytölle ryzen 5700x kaveriksi? 7900xt parempi, vai nvidialta jokin? fps pelaamiseen tulee, että voi vedellä pelit "nupit kaakossa"
Ei ole mitenkään överi, itsellä on 1440p ja 7900 xtx ja ei kyllä haittaisi vaikka vähän olisi vielä enemmän tehoa.
 
Jos rautapurkua tehdään GPUlla samaan aikaan kun näytetään grafiikkaa, niin se hidastaa fps merkittävästi. Näin ainakin broken silicon podcastin devaajakeskustelun mukaan.

No jos 4090 rullaa tuossa survivorissa jollain 40% kuormituksella, niin on siitä varaa pikkasen antaa Direct Storagellekin. Muutenkin CPU pullonkaula on kuitenkin paljon huonompi vaihtoehto, kun GPU pullonkaula.
 
Taitaa olla AMD:n korteille optimoitu, ei niillekkään mitenkään erityisen hyvin, mutta näyttäis alku ihan hyvin toimivan.
Katsotaan kun pääsee johonkin isommalle alueelle. Screenshot näyttää HDR:n takia jotenkin ylivaloittuneelta, ei omalla näytöllä näytä tuolta.
Edit. 1440p, asetukset tapissa, RT päällä ja FSR quality.
jedi.png
 
Taitaa olla AMD:n korteille optimoitu, ei niillekkään mitenkään erityisen hyvin, mutta näyttäis alku ihan hyvin toimivan.
Katsotaan kun pääsee johonkin isommalle alueelle. Screenshot näyttää HDR:n takia jotenkin ylivaloittuneelta, ei omalla näytöllä näytä tuolta.
Edit. 1440p, asetukset tapissa, RT päällä ja FSR quality.
jedi.png

Ongelma on niissä open world alueista. Nuo suljetummat alueet rullaa kyllä ihan hyvin NVIDIA:llakin.
 
Ongelma on niissä open world alueista. Nuo suljetummat alueet rullaa kyllä ihan hyvin NVIDIA:llakin.
En tiedä onko tämä jo sitä avointa maailmaa. Isoimman osan ajasta gpu:n käyttöaste on siellä 90-99% välissä, mutta kyllä jatkuvasti tulee nykäyksiä missä gpu:n käyttöaste tippuu sinne 70% tietämille.
Tässä kuvassa FSR on otettu pois päältä ja asetukset edelleen maksimissa.
Edit. Mutta on kyllä äärimmäisen paskasti optimoitu. Uskomatonta miten tämmöisessä kunnossa voidaan edes peliä julkaista.
jedi2.png
 
Intel julkaisi tuloksensa eilen. Tuloksen yhteydessä arvioitiin, että globaalit pc toimitukset 30% laskeneet 2023q1 versus 2022q1. Ei taida pelkkä hinta pitää grafiikkakortteja hyllyssä. Tässä tilanteessa varmaan on vaihtoehtoina yrittää taistella lama/taantumaa vastaan hinnalla tai hyväksyä taloustilanne ja odotella parempia aikoja. Samaan liittyen xbox puolella rautaliikevaihto laski 30% vuodentakaiseen verrattuna. Toki markkinaosuuksilla voi myös pelata. Vaikka globaalisti olisi 30% laskua niin joku valmistaja voi hävitä enemmän kuin toinen.

lähde intel
Global PC shipments dropped nearly 30% in the first quarter, according to an estimate from market tracker IDC, as the entire industry is mired in a slump.

lähde xbox

resize

 
Ihmekös tuo ettei kauppa käy kun ei tuolla 100-300 euron hintaluokassa ole mitään ostettavaa. Jos lähtee pöytätietokonetta rakentamaan uusista osista niin hinta karkaa väistämättä tuonne 1500-2000 euroon jos ei ihan halvinta paskaa halua laittaa sisään. Pakko hommata käytettynä jotain 1-2 vuotta vanhaa laatuosaa jos meinaa pysyä budjetissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 445
Viestejä
4 512 520
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom