Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ei se tunteita pintaan nosta, mutta 2 sivua vääntöä jostain täysin turhasta tekniikasta, oikeastaan ei ole edes Topicin mukaista kun kyse ei ole amd vs intel väittelystä. En odota tuosta MS ja Amd kötöstyksestä yhtään sen parempaa, mutta siinä olen samaa mieltä kuin moni että Nvidia ampuu itseään polveen sillä että dlss on suljettu tekniikka tai sitten pelintekijöille pitää tunkea taalereita että moista aletaan peleihin lisäämään

EDIT: Oikeastaan enemmän huvittaa miten koko vihreä leiri yhtenä rintamana rummuttaa DLSS 2.0 puolesta. Moniko teistä on edes testannut ko ominaisuutta?
EDIT2: En ole kallellaan kummallekaan värille, vaikka tällä hetkellä AMD:n kortti kiinnostaisi itseasiassa enemmän, mutta otan sen leirin kortin joka ensin minulle toimitetaan. Ensimmäinen 3080 jonka sain oli huono ja lähti jatkamaan sitä huonouttaan muualle
Kyllä se näyttää tunteisiin menevän kun ei ilman haukkuma sanoja voi keskustella asiasta.
 
No kallis ja kallis.. Kummasti amd:n kortit on kalliimpia käytännössä samalla rasterointiteholla. Sitä kait tässä nyt ihmetellään kun kilpailijalla puuttuu extrat ja silti kallista, osta amd jos et halua kalliita lisäominaisuuksia kalliimmalla...

Ja ilman extroja tulee jossain kohti halpismallit varmaan taas olisikohan nyt gtx 2660 super jne. Kyllä kait high end tuotteissa pitää olla mukana viimeisintä tekniikkaa.
Eiköhän tässä joku kultapussi kaulassa kulkeva ole huomannut vain tilaisuuden rahastaa. Tällä hetkellä korttien hinnat ei kyllä kuvasta mitenkään todellista tilannetta kummallakaan puolella. Uus listattu malli aina entistä kalliimpi ja kaikki tilausjonot täyttyy hetkessä, miksipä ei siis rahastettaisi.
Suomi-lisät noissa AMD-lapuissa on kyllä asia erikseen, ei se ihan noin hervoton tuolla suuressa maailmassa ole tuo hintaero, vaikka sielläkin amd:n lappuihin lisätty kyllä preemioo. Neweggin AIB-listaukset tais pyöriä 80-120dollaria yli suosituksen, täällä vastaava onkin sitten sen 200€ jos riittääkään
 
Voiskohan Nvidia tehdä sellaista korttia millä saisi ostettua puhtaasti rasterointitehoa mutta jätettäisiin nämä kalliit lisäominaisuudet niille jotka niitä kaipaa

Miksi? Jos ei tahdo että kuvanlaatu paranee, niin voihan sitä käyttää vain vanhojakin kortteja? Laskee sitten resoluutiota ja detaileja jos ulkoasulla ei ole väliä. Ei tarvi välittää DLSS:stä tai RT:stä.
 
DLSS tekniikastahan tässä on keskusteltu.
Kyllä jos paskaa ei voi kutsua paskaksi niin ei se tosiasiassa muuksi muutu vaikka sitä kutsuisi kukkaistuoksuiseksi tortuksi. Jonkun mielestähän ko paska voi taas olla parasta paskaa maailmassa. Henkilökohtaisia mielipiteitähän nämä vaan ovat, asiasta löytyy toki virallinenkin ketju jos negatiivisia kommentteja ei kestä nVIDIA DLSS v2.0 (2020) vaikka uskoisin että joku sielläkin on saattanut jotain pahaa sanoa ko ominaisuudesta.
Varsinaisestihan tämä DLSS hyvä/paha ei ole väittelyä Amd vs Nvidia, toki vertailu sallitaan että Nvidialta tällainen löytyy, Amd:lta ei. Amdlta ei tule löytymään DLSS:ää jatkossakaan.
Oma mielipiteeni on, että vaikka talouteen RTX ensimmäisenä ehtisikin, DLSS tulee ehkä testattua (sikäli mikäli 1440p siitä edes on mitään hyötyä) ja sitten jätettyä unholaan toistaiseksi.

Miksi? Jos ei tahdo että kuvanlaatu paranee, niin voihan sitä käyttää vain vanhojakin kortteja? Laskee sitten resoluutiota ja detaileja jos ulkoasulla ei ole väliä. Ei tarvi välittää DLSS:stä tai RT:stä.
Miksi ei? Jos minä haluan rasterointitehoa, resoluutiota ja detailit tappiin ilman niitä lisämausteita mitä en pidä omakohtaisesti mitenkään tärkeinä. Tähänhän itseasiassa punaiselta leiriltä näyttäisi löytyvän ratkaisu ilman että tarvii juuri edes miettiä RT:täkään :) Hinta sielläkin vaan on ikävän korkea.
DLSS ei ole mikään oikotie onneen vaan siinä on ongelmansa, RT taas on kuin muinaishistoriaan jäänyt turbonappi, joskin käänteisessä merkityksessä.
En minä pyytänyt että RTX3080:sta pitäisi leikata ominaisuudet pois vaan kysyin että tuleekohan tällaisia
 
Kyllä jos paskaa ei voi kutsua paskaksi niin ei se tosiasiassa muuksi muutu vaikka sitä kutsuisi kukkaistuoksuiseksi tortuksi. Jonkun mielestähän ko paska voi taas olla parasta paskaa maailmassa. Henkilökohtaisia mielipiteitähän nämä vaan ovat, asiasta löytyy toki virallinenkin ketju jos negatiivisia kommentteja ei kestä nVIDIA DLSS v2.0 (2020) vaikka uskoisin että joku sielläkin on saattanut jotain pahaa sanoa ko ominaisuudesta.
Varsinaisestihan tämä DLSS hyvä/paha ei ole väittelyä Amd vs Nvidia, toki vertailu sallitaan että Nvidialta tällainen löytyy, Amd:lta ei. Amdlta ei tule löytymään DLSS:ää jatkossakaan.
Oma mielipiteeni on, että vaikka talouteen RTX ensimmäisenä ehtisikin, DLSS tulee ehkä testattua (sikäli mikäli 1440p siitä edes on mitään hyötyä) ja sitten jätettyä unholaan toistaiseksi.


Miksi ei? Jos minä haluan rasterointitehoa, resoluutiota ja detailit tappiin ilman niitä lisämausteita mitä en pidä omakohtaisesti mitenkään tärkeinä. Tähänhän itseasiassa punaiselta leiriltä näyttäisi löytyvän ratkaisu ilman että tarvii juuri edes miettiä RT:täkään :) Hinta sielläkin vaan on ikävän korkea.
DLSS ei ole mikään oikotie onneen vaan siinä on ongelmansa, RT taas on kuin muinaishistoriaan jäänyt turbonappi, joskin käänteisessä merkityksessä.
En minä pyytänyt että RTX3080:sta pitäisi leikata ominaisuudet pois vaan kysyin että tuleekohan tällaisia
En tarkoittanut ettei kritiikkiä saisi esittää, puhuin tyylistä miten sen tekee.
 
Ei se ole mitään "piikittelyä" vaan faktaa.

Se, että tätä kutsuu "piikittelyksi" on melko typerää firman mainoshömpän kriitikitöntä uskomista.
Mielestäni firman mainoshömpän kritiikittömästä uskomisesta kertoisi se, jos itse käytettäisiin vain tekniikan positiivisiin puoliin keskittyvää termiä, vaikkapa "fps-parannin". Ei vielä se, että huomautetaan toisen käyttävän epäneutraalia, yksisilmäisesti tekniikan kielteisiä puolia alleviivaavaa termiä.

Neutraaleja termejähän on mahdollista käyttää myös, kuten vaikkapa skaalaustekniikka (ja varmaan alan ihmiset parempiakin tiedätte/keksitte). Yksipuolisten, raflaavien termien käyttö kertoo lähtinnä siitä, että halutaan kampanjoida jonkun asian puolesta tai sitä vastaan.
 
.....
En minä pyytänyt että RTX3080:sta pitäisi leikata ominaisuudet pois vaan kysyin että tuleekohan tällaisia
Epäilen vahvasti, jotta ei tule, koska RT nyt löytyy jo konsoleistakin, joten ilman sitä huippunäyttiksen markkinoille tuonti takaisi sille kehnon menekin. Voi ehkä tulla jotain halppismalleja / rebrandättyjä edellisen sukupolven halppiskortteja ym, mutta ne eivät ole millääntavalla kiinnostavia..
 
Onko kukaan nähnyt vertailua, jossa vaikka 4k resolla yritetään saada about DLSS 2 vastaava suorituskyky pudottamalla aidolla 4k resolla muita kuvan laatuasetuksia? Tämä riippunee aika paljon pelistä, mutta antaisi jotain kuvaa millaisia laatuongelmia on valmis sietämään, jos pääsisi vertailemaan jonkin pelin screenshotteja esim. 4k 100 fps DLSS:llä ultra-high asetuksilla vastaan huonommat grafiikka-asetukset joissa natiivi 4k on 100 fps.
 
Se tässä koko kinassa taitaakin olla pointti. Joku sanoikin jossain että tämä on arvostettu foorumi, mutta niin kauan kun tuollainen täysin sairas ihminen huutelee täällä ja vielä modenatsat päällä niin jokainen tietää ettei tämä foorumi voi olla mitenkään arvostettu. Minusta on hyvä että käydään keskustelua aiheesta, mutta tuon yhden tyyli keskustella on täysin mahdoton. Milloin on kyseessä kuvanhuononnustekniikka ja milloin on nvidian sponsoroima peli. Sit kun joku kaivaa pelin joka on optimoitu amd:lle niin se vaan koitetaan ohittaa mahdollisimman nopesti, varsinki kun ei se oma kultapuppelifirma pärjännyt sen kanssa
Voisin kuvitella, että jossain mammafoorumilla mennään samalla pauhulla defenssimekanismit paukkuen jossain Emmaljunga vs. Britax -langassa. Odottaisin toki tuolloinkin, ettei esim. Vauva-lehden avustaja ja moderaattori kävisi avointa mielipidekampanjaa Britaxin puolesta ja trollaisi Britax vs. Emmaljunga -ketjua pahempaan kuosiin kuin rivikeskustelijat. :whistling:

PS. EMMALJUNGAN VAUVANNUKUTUKSENHÄIRITSIJÄT!
 
Voisin kuvitella, että jossain mammafoorumilla mennään samalla pauhulla defenssimekanismit paukkuen jossain Emmaljunga vs. Britax -langassa. Odottaisin toki tuolloinkin, ettei esim. Vauva-lehden avustaja ja moderaattori kävisi avointa mielipidekampanjaa Britaxin puolesta ja trollaisi Britax vs. Emmaljunga -ketjua pahempaan kuosiin kuin rivikeskustelijat. :whistling:
Sille kakaralle tulee näppyjä britaxista. :D
 
Epäilen vahvasti, jotta ei tule, koska RT nyt löytyy jo konsoleistakin, joten ilman sitä huippunäyttiksen markkinoille tuonti takaisi sille kehnon menekin. Voi ehkä tulla jotain halppismalleja / rebrandättyjä edellisen sukupolven halppiskortteja ym, mutta ne eivät ole millääntavalla kiinnostavia..
Myönnän että olen myös vanha jäärä jolle uudet ominaisuudet ja muutos on yleensä pahasta :). Luulen että tilannetta kuvaa hyvin, jos myönnän että luovuin mun 100hz 19" flat trinitron kuvaputkinäytöstä alle 7 vuotta sitten (en muista tarkkaa päivämäärää). Anti-aliasing lähti vielä oletuksena pois päältä vuonna 2017 vaikka välillä oli kyllä ihan suht korkealle rankattuja näyttiksiäkin, 1060 kanssa olen varovasti uskaltanut ruksia sitä päälle. 1080P:llä mentiin vuoteen 2020 saakka, tosin jossain 2016 tmv päivitettiin sentään 144hz aikaan. Haikailen vieläkin takaisin dossiaikoihin, oiskohan siinä oleellisimmat.

TS. vaikka joku vakuuttaisi minut yhdellä screenshotilla DLSS:stä, olisin varma että ne loput 143framea sekunnissa näyttää paskalta, raytracingissa minä joko en näe eroja tai sitten aivot puhtaasti kieltävät eron olemassaolon, ainakaan parempaan suuntaan.

Kaikki eivät ole niinkuin minä, mutta pitäisi olla, koska vaikka Esko Valtaoja mitä sanoo, kyllä ennen oli kaikki paremmin. :)
Näkeehän sen jo vaikka RDR2 graafisista asetuksista, hyvinä aikoina oli max 3 asetusta, resoluutio, tekstuurilaatu, varjojen laatu. RDR:ssä on käytännössä mahdoton ajatus saada kahdelle koneelle identtiset asetukset benchmarkkausta varten kun valintoja on sen 200 erilaista ja puolesta ei edes ymmärrä mitä ne tekee :)
 
Eli haluat että joku muka-meritoitunut henkilö subjektiivisesti arvioi tota humpuukia ilman alan (kuvatekniikka) erikoisosaamista?

Kaotik on arvostetun tietotekniikkasivuston sisällöntuottaja ja on tässä ketjussa antanut oman subjektiivisen arvionsa aiheesta, mutta se ei nyt jostain syystä sinulle kelpaa?

Kaotika on nyt aika kaukana puolueettomasta henkilöstä, lisäksi hän ei käsittääkseni ole koskaan testannut DLSS2 peliä, eli huonompaa henkilöä on vaikea keksiä antamaan arvionsa dlss:stä?
 
Kaotika on nyt aika kaukana puolueettomasta henkilöstä, lisäksi hän ei käsittääkseni ole koskaan testannut DLSS2 peliä, eli huonompaa henkilöä on vaikea keksiä antamaan arvionsa dlss:stä?
Moniko DLSS puolestapuhuja on testannut, tai monellako se on kaikissa peleissä päällä mikäli mahdollista?
 
Kaotika on nyt aika kaukana puolueettomasta henkilöstä, lisäksi hän ei käsittääkseni ole koskaan testannut DLSS2 peliä, eli huonompaa henkilöä on vaikea keksiä antamaan arvionsa dlss:stä?
Kaotik kirjoittelee ehkä hieman "punasävytteisesti" välillä, mutta kaikki mielipiteet ja toteamukset hän käytännössä aina perustelee myös lähteillä, eli mielipide on aina perusteltu. Toki kaikkia ominaisuuksia ei jokainen voi erikseen testata, mutta kyllä aika hyvän kuvan pystyy antamaan sen perusteella, mitä löytyy videoita ja arvosteluja tekniikoista ja näiden perusteella pystyy kyllä hyvin antamaan oman subjektiivisen näkemyksen tekniikoiden toimivuudesta ja mahdollisten ongelmien häiritsevyydestä.

Vai mennäänkö tässä litteä maa -levelille, että uskotaan maan olevan pyöreä vain jos itse päästään se näkemään ja muiden tekemät tutkimukset, arvostelut ja muut eivät voi pitää paikkaansa, koska itse ei ole kaikkea tehty ja tutkittu?
 
Tiedän useita RTX3000-sarjalaisen omistajaa, jotka eivät koske tikullakaan ko ominaisuuteen, vastaavasti en tunne ainoatakaan joka olisi sitä mieltä että tämä on aivan huippuhomma ja parasta ikinä.
Kyllähän tuokin jotain kertonee ominaisuuden oikeasta arvosta
 
Aika moni joka tänne kirjoittaa on käytännössä sitä testannut, ei ne rtx-kortit nyt niin harvassa ole.
No mutta jos se on niin huippuhyvä, niin eikö se pitäs olla päällä, jatkuvasti, kaikilla joilla mahdollista? Itsellä jäi tosiaan testaamatta kun kiinnostavia sitä tukevia pelejä ei löytynyt ja nyt ollaan vaihteeksi odottavalla kannalla että mikä näyttis kolahtaa postiluukusta
 
Itse ainakin toivoisin, että DLSS olisi tarjolla kaikkiin pelaamiini peleihin. Sitten voisin itse selvittää, onko parempi valita esim. 1080p/1440p @120Hz vai "4K+DLSS" @120Hz. Mechwarrior vitosessa DLSS antoi ainakin itselleni käytännössä ilmaisen suuren tehobuustin, enkä löytänyt kuvasta mitään suurempaa moitittavaa. Jos DLSS jotenkin päätyisi paskomaan kuvaa jossain toisessa pelissä, niin sitten kytkisin sen siinä pelissä pois päältä.
 
No mutta jos se on niin huippuhyvä, niin eikö se pitäs olla päällä, jatkuvasti, kaikilla joilla mahdollista? Itsellä jäi tosiaan testaamatta kun kiinnostavia sitä tukevia pelejä ei löytynyt ja nyt ollaan vaihteeksi odottavalla kannalla että mikä näyttis kolahtaa postiluukusta
Ai niinku miksi pitäisi olla jatkuvasti päällä? Minkälaiseen loogiseen solmuun yrität itseäsi vääntää?
Toiset sanoo: Natiivi > DLSS > asetusten pudottaminen
Toiset taas: Natiivi > asetusten pudottaminen > DLSS

Miten hemmetistä tuosta päästään siihen että pitäisi olla jatkuvasti päällä?
 
Laitan dlss:n päälle aina kun mahdollista ja nautin korkeista fps-luvuista ilman artifaktien tai psykoosien pelkoa.
Ultra performance tilassa tietty, eikö? Enemmän FPS ja enemmän DLSS automaattisesti parempi. Mitä väliä että lähtöresoluutio on 360p.
 
Mahtavaa. Kyllä se olkiukko kuolee ihan justiinsa!
Jos se DLSS on niin täydellinen, niin eikö ole vain loogista antaa sille enemmän valtaa kuvan piirtämisessä? Kaupan päälle saa enemmän FPS.

edit: vai yritätkö sanoa että se tuottaa huonomman kuvan ja artefakteja? :confused:
 
Ultra performance tilassa tietty, eikö? Enemmän FPS ja enemmän DLSS automaattisesti parempi. Mitä väliä että lähtöresoluutio on 360p.

Ihan Qualityllä. Oon nyt tässä taas pari kuukautta katsellut kun öyhötette samaa minkä @Kaotik aloitti jo aikoinaan. 800% still-suurennoksista etsitään pikselintarkkoja virheitä ja silmät punaisena väitetään kuinka se pilaa pelikokemuksen. Mitä tulee johonkin yhden pelin yhdessä kohtauksessa tapahtuvaan moireen niin sanoisin, että se on kaikin puolin sen arvoista jos kokonaisuudessaan pelikokemus on huomattavasti sulavampi dlss ansiosta. Unohtamatta tietysti sitä, että myös perinteiset anti-aliasing tekniikat aiheuttaa ties mitä sotkua rendausjälkeen välillä, mutta niistä ollaan hiljaa, koska amd:kin tukee niitä.
 
Jos se DLSS on niin täydellinen, niin eikö ole vain loogista antaa sille enemmän valtaa kuvan piirtämisessä? Kaupan päälle saa enemmän FPS.

edit: vai yritätkö sanoa että se tuottaa huonomman kuvan ja artefakteja? :confused:
Eikait se täydellinen ole, mutta makuasia onko dlss pahempi vai low asetukset, kun vastaan tulee peli jota ei kone jaksa vääntää.
 
Tässä DLSS ei ole mitään muuta ongelmaa kuin että se on Nvidian.

Ei vaan se että se on suljettu räpellys johon AMD:llä ja Intelillä ei ole pääsyä. Ihan samoin minä vastustaisin sitä jos se olisi AMD:n taikka Intelin räpellys koska sillä vain yritetään luoda monopoli asemaa. Pelkona nimittäin on että DLSS jos pääsee yleistymään niin meillä on kohta tilanne edessä että pelit eivät pyöri kunnolla ilman sitä.
Tai toinen skenaario on se että nvidia voi DLSS:n myötä tehdä tuhnumpia kortteja jos kuluttajat vähät välittää siitä että se voi jossain tilanteissa paskoa kuvaa hyvinkin näkyvästi, jolloin nvidia saa selvän edun kilpailijoihin ja pystyy myymään korttinsa huomattavasti paremmilla katteilla.

Mulla ei ole DLSS:n suhteen mitään ongelmaa jos nvidia tekee siitä avoimen, eikä siitä tule ominaisuutta joka on pakko olla päällä että peli pyörii siedettävästi.
 
Miksi ei? Jos minä haluan rasterointitehoa, resoluutiota ja detailit tappiin ilman niitä lisämausteita mitä en pidä omakohtaisesti mitenkään tärkeinä. Tähänhän itseasiassa punaiselta leiriltä näyttäisi löytyvän ratkaisu ilman että tarvii juuri edes miettiä RT:täkään :) Hinta sielläkin vaan on ikävän korkea.
DLSS ei ole mikään oikotie onneen vaan siinä on ongelmansa, RT taas on kuin muinaishistoriaan jäänyt turbonappi, joskin käänteisessä merkityksessä.
En minä pyytänyt että RTX3080:sta pitäisi leikata ominaisuudet pois vaan kysyin että tuleekohan tällaisia

DLSS ei estä sua käyttämästä suurempaa resoluutiota, eikä detaileja. Itseasiassa se mahdollistaa vieläkin korkeammalla resoluutiolla ja detailjilla renderöinnin, vaikka näyttösi ei kykenisikään siihen. Senhän pitäisi olla sinulle edellisen puheen perusteella mainio työkalu. Ja miksi tarvitset rasterointitehoa, jos et ole kiinnostunut huomattavista parannuksista kuvanlaatuun? RT on valtava hyppäys sillä segmentillä, mutta et ole selvästikään kiinnostunut (koska se on surkeasti tehty punaisessa leirissä?).
 
Itsellä on DLSS aina päällä kun se on mahdollista. Eikä ole kuvanlaatu häirinnyt menoa ollenkaan (tai en ole edes huomannut liikkuvassa kuvassa mitään eroja).

Se että mikä ketäkin häiritsee on täysin subjektiivista, joten tuosta taitaa olla aivan turhaa edes väitellä.

Onneksi sitä ei ole pakko käyttää jos kokee sen häiritseväksi
 
Ai niinku miksi pitäisi olla jatkuvasti päällä? Minkälaiseen loogiseen solmuun yrität itseäsi vääntää?
Toiset sanoo: Natiivi > DLSS > asetusten pudottaminen
Toiset taas: Natiivi > asetusten pudottaminen > DLSS

Miten hemmetistä tuosta päästään siihen että pitäisi olla jatkuvasti päällä?
Niin, jos se DLSS 2.0 on niin mahtava kuin kaikki sanoo, niin eikö se lähtökohtaisesti pitäisi olla aina kaikilla rtx3080 omistajilla käytössä ja päällä24/7 ja miksi näin ei ole?
Eihän tässä pitäisi olla mitään eri kerhoja, jos DLSS on niin upea feature, miksi jengi pelaa ennemmin natiiviresoluutioilla? No siksi että ei se DLSS mikään maaginen oikotie onneen.
On hienoa, että se on ominaisuus jonka voi ottaa käyttöön halutessaan ja korkeammilla resoluutioilla kuten 8k:lla käytännössä ainoa mahdollisuus ja kyllä, joillekin voi olla siitä ihan oikeasti hyötyä. Sen mahtavuudesta voidaan olla monta mieltä, onhan se totta että 8k:lla controllin 9fps ei ehkä anna täysin pelattavaa kokemusta, parempi laittaa dlss päälle ja päästä sinne 40fps hujakoille.

Tekniikassa on omat hyvät puolensa, sitä ei kiistä kukaan, mutta sitten on niitä jotka pahoittavat mielensä kun joku sanoo green-techiä kuvanhuononnukseksi mitä se efektiivisesti onkin, sillä huononnuksella eittämättä saavutetaan joitakin hyötyjä tietyissä tilanteissa.
Tottakai jokainen saa pelata vaikka 240p:llä ilman dlss:ää jos haluaa, silläkin saa fpssää ylöspäin, tosin tähän tais AMD:n lappu olla parempi.

Pointtini oli enemmänkin siinä, että jos kyseistä featurea käyttää kourallinen käyttäjiä vielä pienemmässä kourallisessa pelejä, niin miksi sitä ei saisi arvostella sellainen joka ei ole kyseistä tekniikkaa testannut?
 
DLSS ei estä sua käyttämästä suurempaa resoluutiota, eikä detaileja. Itseasiassa se mahdollistaa vieläkin korkeammalla resoluutiolla ja detailjilla renderöinnin, vaikka näyttösi ei kykenisikään siihen. Senhän pitäisi olla sinulle edellisen puheen perusteella mainio työkalu. Ja miksi tarvitset rasterointitehoa, jos et ole kiinnostunut huomattavista parannuksista kuvanlaatuun? RT on valtava hyppäys sillä segmentillä, mutta et ole selvästikään kiinnostunut (koska se on surkeasti tehty punaisessa leirissä?).
Minä yritin katsella eri videoita RT-peleistä missä molemmat olivat rinnan, enkä tosiaan kyennyt näkemään mitään merkittävää eroa niiden välillä. Rasteroinnilla pystytään kyllä samantasoiseen tai lähes samantasoiseen kuvaan ilman massiivista perffidroppia. Pääsyy on siinä, että valtaosa peleistä mitä pelaan, kärsii suunnattomasti fps-dropista, eikä välttämättä ylimääräinen valojen ja varjojen hyppiminen auta suoritustakaan. Minä en ole nähnyt missään massiivista parannusta kuvanlaadussa. Enkä havainnut sitä itsekään kun RTX:ää testasin ennenkuin myin kortin eteenpäin. Korjataan nyt sen verran virhekäsityksiä että minullekin on todennäköisesti tulossa RTX, kunhan saan vaan hiljaisempaa mallia ja Radeonin saatavuus ei päätä huimaa, otan sen joka ensiksi tulee enkä ole leiriytynyt kummallekaan puolelle, vaikka myönnän että yleensä huomaan puolustavani altavastaajaa.

DLSS ei estä käyttämästä mitään asetuksia, onneksi se ei myöskään pakota ,) Taino okei, käsittänyt että DLSS päällä motion blur on pakollinen rasti ja se taas on itselle puhdas nono
 
Onpas tääs lähtenyt DLSS "keskustelu" laukalle...

Huvittavintahan tässä on se, suurin osa kritisoijista ei ole ikinä itse edes testannut ko. ominaisuutta. Voin sanoa omakohtaisella kokemuskella, että on aivan eri asia tutkia jotain vertailukuvia, kun päästä itse pelaamaan DLSS 2.0:aa tukevaa peliä.

En minäkään sitä oletuksena päälle heitä. Käytän sitä, jos peli ei pyöri tarpeeksi hyvin ilman, niillä asetuksilla joilla haluan pelata, ja/tai jos omaan silmään kuva näyttää paremmalle se päällä.

Jälkimmäinen on omalla kohdalla toteutunut esim Mech Warrior 5:ssa ja Wolfenstein Young Bloodissa. Molemmat olisvat pyörähtäneet tarpeeksi hyvin ilmankin, mutta kuva oli selvästi skarpimpi DLSS 2.0 päällä.

Control ja Watch Dogs Legion menee taas tuohon enimmäiseen kategoriaan, jossa peli ei vaan pyöri riittävän hyvin ilman, kun on RT päällä. Kuvan laatuun ei noissa ollut merkittävää muutosta kumpaakaan suntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, jos se DLSS 2.0 on niin mahtava kuin kaikki sanoo, niin eikö se lähtökohtaisesti pitäisi olla aina kaikilla rtx3080 omistajilla käytössä ja päällä24/7 ja miksi näin ei ole?
Eihän tässä pitäisi olla mitään eri kerhoja, jos DLSS on niin upea feature, miksi jengi pelaa ennemmin natiiviresoluutioilla? No siksi että ei se DLSS mikään maaginen oikotie onneen.
On hienoa, että se on ominaisuus jonka voi ottaa käyttöön halutessaan ja korkeammilla resoluutioilla kuten 8k:lla käytännössä ainoa mahdollisuus ja kyllä, joillekin voi olla siitä ihan oikeasti hyötyä. Sen mahtavuudesta voidaan olla monta mieltä, onhan se totta että 8k:lla controllin 9fps ei ehkä anna täysin pelattavaa kokemusta, parempi laittaa dlss päälle ja päästä sinne 40fps hujakoille.

Tekniikassa on omat hyvät puolensa, sitä ei kiistä kukaan, mutta sitten on niitä jotka pahoittavat mielensä kun joku sanoo green-techiä kuvanhuononnukseksi mitä se efektiivisesti onkin, sillä huononnuksella eittämättä saavutetaan joitakin hyötyjä tietyissä tilanteissa.
Tottakai jokainen saa pelata vaikka 240p:llä ilman dlss:ää jos haluaa, silläkin saa fpssää ylöspäin, tosin tähän tais AMD:n lappu olla parempi.

Pointtini oli enemmänkin siinä, että jos kyseistä featurea käyttää kourallinen käyttäjiä vielä pienemmässä kourallisessa pelejä, niin miksi sitä ei saisi arvostella sellainen joka ei ole kyseistä tekniikkaa testannut?
Keksit omasta päästäsä väitteitä ja hyökkäät niitä vastaan. Sitä sanotaan olkiukkoiluksi. DLSS ei pidetä päällä eikä tarvi pitää päällä jos vääntöä riittää muutenkin. (kts myöhempi poikkeus)

DLSS on oikotie onneen siinä tapauksessa että vääntä ei riitä ja tarttee tehdä jotakin. Oikotie onneen niille joilla DLSS:n kuva näyttää paremmalta kuin se lowered detail kuva.

Mistään tästä ei mitenkään päästä siihen että DLSS:n pitäisi olla päällä koko ajan. Toki ketjussa on mainittu poikeuksia jossa nativiikuvakin on niin paskaa että jotkut ihmiset arvioi DLSS:n yli natiiviksi. Mutta ei sitä ole kukaan väittänyt universaaliksi totuudeksi. Nyt olkiukkoilet (etkä muuten ole edes ainoa) että DLSS sitä tätä aina päällä blabla.

Mitä arvostelemista sinulla on koko DLSS:stä jos et ole koskaan sitä käyttänyt eikä sinulla ole hajuakaan minkälaista kuvaa se tekee?
 
Mitä arvostelemista sinulla on koko DLSS:stä jos et ole koskaan sitä käyttänyt eikä sinulla ole hajuakaan minkälaista kuvaa se tekee?
Kyllä mulla on hyväkin haju mitä se tekee ja samaa arvostelemista kuin niillä jotka huutaa että NVIDIA on parempi ku niillä on DLSS vaikka eivät ole käyttäneet sitä ikinä päällä :D
Olen yllä maininnut jo että olisin sitä mielelläni testannut (vaikka 1440p:llä taitaa olla aika turhaa näillä korttien väännöillä), mutta tuosta kourallisesta pelejä jotka sitä tukee, ei löytynyt itselleni ainoatakaan kiinnostavaa. Sama vaivaa vähän RT-puolta, mutta kyllä tuo CP2077 ja AC Valhalla (tukeeko edes RT?) tulee testattua, ehkä jos nahkatakkimies saa kokattua mulle yhden kortin lähiaikoina niin myös tuo COD cold war singleplayer tulee testattua RT päällä. On myös mahdollista että Radeon löytää tiensä koppaan ensin ja sitten aletaan olla siinä hujakoilla että kehtaako sillä kuin testata, se 60fps on vähän antiklimaattinen.
Jos se raytracing päällä olisi vaikka 10% hitti fps:ään niin se olisi itselle vielä siedettävä ja jos se peli oikeasti näyttäisi se päällä paremmalta niin varmaan menisi päälle (pl jotkut nopeatempoiset shooterit), nyt tuo perfhitti on molempien leirien korteilla sen verran merkittävä etten oikeastaan pidä sitä kovinkaan houkuttelevana featurena. Eriasia sitten kun pelit pyörivät siellä 144fps hujakoilla RT päällä. Osalla prioriteetit voi olla toisinpäin
 
DLSS ei estä sua käyttämästä suurempaa resoluutiota, eikä detaileja. Itseasiassa se mahdollistaa vieläkin korkeammalla resoluutiolla ja detailjilla renderöinnin, vaikka näyttösi ei kykenisikään siihen. Senhän pitäisi olla sinulle edellisen puheen perusteella mainio työkalu. Ja miksi tarvitset rasterointitehoa, jos et ole kiinnostunut huomattavista parannuksista kuvanlaatuun? RT on valtava hyppäys sillä segmentillä, mutta et ole selvästikään kiinnostunut (koska se on surkeasti tehty punaisessa leirissä?).
Nyt menee tosi pahasti hutiin.
DLSS:n suorituskykyparannus perustuu nimenomaan siihen, että se laskee renderöintiresoluutiota. Se ei siis voi mahdollistaa korkeampaa renderöintiresoluutiota. Detailit ovat vähän ongelmallisempi, DLSS akkumuloi yksityiskohtia useamman ruudun detailien perusteella, mutta renderöinti tapahtuu siitä riippumatta niin matalalla resoluutiolla ettei kaikkea informaatiota yksinkertaisesti ole olemassa. Matalammilla asetuksilla on toisaalta taas lähtökohtaisesti vähemmän yksityiskohtia, mutta niitä voi silti olla pykälän tai pari pienemmillä asetuksilla edelleen enemmän, kuin selvästi matalammalla resoluutiolla renderöidyillä korkeammilla asetuksilla.

ps. jätä tuollaiset lopun provot ja vihjailut toisista käyttäjistä väliin jatkossa
pps. se että on raakaa RT-laskentatehoa vähemmän kuin kilpailijan uusilla huippumalleilla ei tarkoita, että se olisi "surkeasti tehty"

Eikait se täydellinen ole, mutta makuasia onko dlss pahempi vai low asetukset, kun vastaan tulee peli jota ei kone jaksa vääntää.
Jos oikein hubblella zoomaa, on useimmissa peleissä myös muita vaihtoehtoja kuin maksimi ja low-asetukset

Kaotika on nyt aika kaukana puolueettomasta henkilöstä, lisäksi hän ei käsittääkseni ole koskaan testannut DLSS2 peliä, eli huonompaa henkilöä on vaikea keksiä antamaan arvionsa dlss:stä?
Mitäpä jos jättäisit tällaiset omat väärässä olevat mututuntumasi postaamatta jatkossa. Keskustelu käyttäjistä ei muutenkaan kuulu tänne.
 
Ei se ole mitään "piikittelyä" vaan faktaa.

Se, että tätä kutsuu "piikittelyksi" on melko typerää firman mainoshömpän kriitikitöntä uskomista.

DLSS renderöi kuvan matalammalla resoluutiolla, se tuottaa vähemmän informaatiota.

Sen jälkeen se tämän matalaresoluutiosen kuvan perusteella neuroverkon avustuksella "arpoo" sinne puuttuvat kohdat.

Usein se onnistuu tuottamaan melko kauniin kuvan(joka silti ei vastaa alkuperäistä yksityiskohdiltaan), välillä se mokaa ja kuvaan tulee hassuja artefakteja,.

Se, että renderiöidään matalammalla resoluutiolla (kuin mitä näytetään tai mitä asetuksissa lukee) on nimenomaan kuvanlaadun huonontamista.

Mutta onhan se nyt ihan suoraa ***tuilua kutsua sitä nimellä, mikä viittaa ainoastaan yhteen ko. ominaisuuden haittaan, mikä on suurelle osalle vieläpä melko mitätön ja jopa hyvinkin subjektiivinen asia.

Miksi siihen ei voi viitata neutraalisti? Sama kun itse puhuisin DLSS:stä kuvataajuuden nopeutustekniikkana tms.
 
DLSS ei estä käyttämästä mitään asetuksia, onneksi se ei myöskään pakota ,) Taino okei, käsittänyt että DLSS päällä motion blur on pakollinen rasti ja se taas on itselle puhdas nono
Motion blurrin saa pois päältä ihan normaalisti vaikka DLSS olis käytössä. Kamppailetkohan nyt mahdollisesti sellaista asiaa vastaan, josta sinulla on melko vähän kokemusta ja tietoa?

Pelkona nimittäin on että DLSS jos pääsee yleistymään niin meillä on kohta tilanne edessä että pelit eivät pyöri kunnolla ilman sitä.
Kummallisia pelkoja ja uhkakuvia tämä DLSS synnyttää ihmisissä.

Tuskin niitä asetusvalikoita PC-peleistä ollaan poistamassa. RT-efektit ja muut raskaat pois niin pyörii muillakin kuin uusimmilla Geforceilla. Ei ole pelinkehittäjien edun mukaista tehdä pelejä, jotka toimivat pelattavasti vain pienellä määrällä erilaisia laitteita - vertaa VR-pelit.
 
Mitäpä jos jättäisit tällaiset omat väärässä olevat mututuntumasi postaamatta jatkossa. Keskustelu käyttäjistä ei muutenkaan kuulu tänne.

Kunhan vastasin käyttäjälle pomk joka sinusta rupesi puhumaan, mutta joo, jätetään pois jatkossa.
 
Ei ole pelin pelinkehittäjien edun mukaista tehdä pelejä, jotka eivät pyöri pelattavasti isolla skaalalla erilaisia laitteita.
Kuitenkin jostain syystä pelit ei pyöri hyvin laajalla skaalalla erilaisia laitteita ilman em. kuvanhuononnustekniikkaa. Tuon implementointiin käytetyn ajan soisi käytettävän johonkin objektiivisesti hyödylliseen asiaan, kuten pelimoottorin optimoimiseen tai VRS:n toteuttamiseen.
 
Mutta onhan se nyt ihan suoraa ***tuilua kutsua sitä nimellä, mikä viittaa ainoastaan yhteen ko. ominaisuuden haittaan, mikä on suurelle osalle vieläpä melko mitätön ja jopa hyvinkin subjektiivinen asia.

Miksi siihen ei voi viitata neutraalisti? Sama kun itse puhuisin DLSS:stä kuvataajuuden nopeutustekniikkana tms.
Olisiko kuvanarvaustekniikka parempi nimi? Arvaus saadaan tehtyä nopeammin kuin oikeasti piirtäminen ja siihenhän tämä perustuu.
Ei se ole mikään ominaisuuden haitta, kun se on puhdas fakta. Piirretään 1 pikseli ja arvotaan X ympäröivää pikseliä parhaan arvauksen mukaan. Jokainen sen ymmärtää että lopputulos ei ole sama kuin natiivi, täten kyseessä on kuvanhuononnustekniikka, mielestäni tuossa asiassa ei ole sinällään mitään subjektiivista, tietty jos joku haluaa olla sitä mieltä, että tuo arvattu kuva on parempi kuin alkuperäinen natiivi niin sittenhän tämä tekniikka on suorastaan nerokas.
Hyötynä tuosta saadaan se että arvaus saadaan suoritettua paljon nopeammin jolloin frametimet saadaan tiputettua alas ja varsinkin RT:n kanssa yhdistettynä saadaan paljon nopeammat fps:t.
 
Kuitenkin jostain syystä pelit ei pyöri hyvin laajalla skaalalla erilaisia laitteita ilman em. kuvanhuononnustekniikkaa. Tuon implementointiin käytetyn ajan soisi käytettävän johonkin objektiivisesti hyödylliseen asiaan, kuten pelimoottorin optimoimiseen tai VRS:n toteuttamiseen.
Onko muita pelejä kuin täysin path tracetettu Minecraft RTX, jossa grafiikka-asetuksista ei saa karsittua kuvanlaatua niin, että pyörii ilman DLSS:ää?
 
Onko muita pelejä kuin täysin path tracetettu Minecraft RTX, jossa grafiikka-asetuksista ei saa karsittua kuvanlaatua niin, että pyörii ilman DLSS:ää?
Varmaan riippuu käytettävästä resoluutiosta, mullistava 8k-pelaaminenhan taitaa olla mahdollista ainoastaan DLSS päällä
 
Kuitenkin jostain syystä pelit ei pyöri hyvin laajalla skaalalla erilaisia laitteita ilman em. kuvanhuononnustekniikkaa. Tuon implementointiin käytetyn ajan soisi käytettävän johonkin objektiivisesti hyödylliseen asiaan, kuten pelimoottorin optimoimiseen tai VRS:n toteuttamiseen.
Mista roskista löysit nyt tiedon että aika ei ole objektiivisesti hyödyllistä? Viestisi näyttää aika raakasti sinun mielipiteeltä.
 
Kuitenkin jostain syystä pelit ei pyöri hyvin laajalla skaalalla erilaisia laitteita ilman em. kuvanhuononnustekniikkaa. Tuon implementointiin käytetyn ajan soisi käytettävän johonkin objektiivisesti hyödylliseen asiaan, kuten pelimoottorin optimoimiseen tai VRS:n toteuttamiseen.

Ja mikäköhän peli ei toimi pelattavsti ilman DLSS:ää? Eri asia, jos on kovat RT asetukset sisässä isolla resolla tai muita överi asetuksia, mutta se onkin jo ihan eri keissi.

VRS: ei ole kyllä vakuuttanut niissä muutamassa pelissä, missä sitä on käytetty. Melko olematon FPS lisä. Potentiaalia siinä voi olla, mutta huomattavsti paremmin toimi se joku aimmin NVIDIAN:n esittelemä tekniikka, missä näytön reuna-alueet (sivuilla) rendattiin huonommalla resolla keskiosaan nähden. Siitä sai aika isot boostit esim. Shadow Warrior 2:ssa ja eroa ei normaalisti pelatessa kyllä huomannut, kun katse on kohdistuneena keskelle. Tuo toimii varsinkin FPS peleissä hyvin, mutta strategioihion se ei taas käy, koska niissä katsetta siirreellään paljonkin näytön reunoihin.
 
Mista roskista löysit nyt tiedon että aika ei ole objektiivisesti hyödyllistä? Viestisi näyttää aika raakasti sinun mielipiteeltä.
Koska se DLSS ei ole objektiivisesti hyvä tekniikka, niin ei siihen käytetty aika voi olla objektiivisesti hyödyllistä ajankäyttöä.
 
Koska se DLSS ei ole objektiivisesti hyvä tekniikka, niin ei siihen käytetty aika voi olla objektiivisesti hyödyllistä ajankäyttöä.
Ei vaan se on sinun mielipide. Se että jankutat samaa ei tee mistään asiasta objektiivisesti mitään. Se tekee siitä sinun mielipiteen. Sinä et päätä mikä on objektiivisesti jotakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 323
Viestejä
4 504 389
Jäsenet
74 380
Uusin jäsen
Santtuv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom