Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
gp102 sirun koko on kylläkin 471 mm² ja transistoreita siinä on 12 miljardia. Nuot sanomasi speksit ovat gp104:sen eli normi gtx 1080:sen, poislukien tuo teho.
mutta AMD:n keskitason kortit menevät siis täysin kuralle, kun eivät päjää muutenkaan 1080Ti:tä vastaan ja sitten vielä hinta nousee, kun kortin osien hinta on noussut.
gp102 sirun koko on kylläkin 471 mm² ja transistoreita siinä on 12 miljardia. Nuot sanomasi speksit ovat gp104:sen eli normi gtx 1080:sen, poislukien tuo teho.
No, Vega 64 on pareasta, mitä AMD:ltä saa järkevästi ja 1080Ti parasta, mitä Nvidialta saa järkevään hintaan. Joten niitä sitten vertaillaan keskenään. Hintakin on samaa luokkaa esim jimmsillä nykyään. Näkee hyvin, että tällähetkellä vega 64 on erittäin huono vaihtoehto.Eihän minkään keskitason kortit pärjää 1080TI vastaan?
Jos ns. normaali hinta hyvästä/paremmasta kortista on sen 250-400€ ja siitä alaspäin olisi keskitason kortit.. ..niin mitä kortteja nyt oikeasti (jotka pärjäävät 1080TI:tä vastaan) voidaan suositella kenellekään 100-240€ hintoihin? Ihan siis valmistajaan katsomatta, minusta ei nyt vaan löydy sellaisia kortteja tuohon hintaluokkaan. Johtuen siitä että uudempia kortteja ei ole tullut jolloin vanhempia olisi ehkä voinut saada uusien keskitason korttien rinnalta samoihin hintoihin.
Toki ne parhaat kortit sitten ilmestyessään menevät jo tuonne 450-600€ hintoihin mutta eipä niitä kukaan silloin osta... Asia erikseen joku Titan kortti mikä lähestyy 1k€ hintaa. <= Tuosta näkee miten vääristyneet markkinat nykyisin ovat jos vertaa hintoja nyt ja mitä niiden pitäisi olla.
Tuo tilanne nyt sattuu olemaan samanlainen kuin muisteissakin tällä hetkellä. Jos kysyttäisiin mitä hyviä tai edes välttäviä muisteja saisi 32Gb setin noin 150€ tai maksimissaan 250€ hintaan en osaisi suositella yhtään vaikka ennen tuo ei tuottanut ongelmaa.
Tosin suhteessa sitten esim. emolevyt ja prosessorit ovat jopa naurettavan halpoja (siis sellainen emo+prosessori millä voit kellottaa ja vähintään se 4-ydin/8-säie prosessori) varsinkin jos vertaa entistä hintaa 8-ydin prosessrista, päälle emo millä voit kellottaa....
Niin.. Noita kalleita muisteja voidaan silti pistää reippaasti niihin kalleisiin Nvidian datacenter kortteihin, mutta AMD:n keskitason kortit menevät siis täysin kuralle, kun eivät päjää muutenkaan 1080Ti:tä vastaan ja sitten vielä hinta nousee, kun kortin osien hinta on noussut.
Se on pelaajalle ihan sama, miksi se kortti on kallis ja hidas. Selittää hyvin, miksi Nvidialla pyyhkii tällä hetkellä niin hyvin, vaikka ovat istuneet jo yli vuoden sormi perseessä pelinäyttisten suhteen.
Esim:
http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1080-Ti-vs-AMD-RX-Vega-64/3918vs3933
1080Ti:116270 käyttäjätestiä.
(Ja mopompi 1080 214570 testiä)
RXvega64:2511 käyttäjätestiä.
64LC:472 testiä.
(ja mopompi 56:1031 testiä.)
Ei noita siis pelaajilla juurikaan ole.(n2,5% (64VS 1080Ti))
Josta taas voi päätellä että FloFo "14nm" ja TSMC "16nm" on hyvin lähellä toisiaan eli Vegan hyväksi ei ole laskettavissa mitään valmistusprosessin tuomaa etua.
Olipa nöpelö arvostelu, jos piirien tiedotkin oli väärin. Ja eihän tuolla ollut näköjään, kuin tehdaskellotettu 1080 tuota Vega 64:ää pieksämässä.. Katsoin eilen puolinukuksissa, että olisi ollut 1080Ti, mutta näköjään edes sitä ei tarvita..
Voisitko linkata jonkin benchmarkin tai testin, jossa näkyy että Vega 64 on tehokkaampi kuin customjäähdytetty 1080 tai 1080 Ti tällaisessa uuden tai vanhan tekniikan pelissä?Uuden tekniikan peleillä tarvitaan eikä edes riitä.
Olipa nöpelö arvostelu, jos piirien tiedotkin oli väärin. Ja eihän tuolla ollut näköjään, kuin tehdaskellotettu 1080 tuota Vega 64:ää pieksämässä.. Katsoin eilen puolinukuksissa, että olisi ollut 1080Ti, mutta näköjään edes sitä ei tarvita..
No, Vega 64 on pareasta, mitä AMD:ltä saa järkevästi ja 1080Ti parasta, mitä Nvidialta saa järkevään hintaan. Joten niitä sitten vertaillaan keskenään. Hintakin on samaa luokkaa esim jimmsillä nykyään. Näkee hyvin, että tällähetkellä vega 64 on erittäin huono vaihtoehto.
Voisitko linkata jonkin benchmarkin tai testin, jossa näkyy että Vega 64 on tehokkaampi kuin customjäähdytetty 1080 tai 1080 Ti tällaisessa uuden tai vanhan tekniikan pelissä?
Heh ei kyllä taida löytyä pelin peliä missä vega löisi gtx1080tin, mutta kahtotaan jos sieltä jokin löytyisi.
Ei tuo 100€:n hintaero nVidialle juuri paina, jos esim. haluaa hyödyntää tv:n freesyncciä 4K-peleissä tai 120fps full hd, kun Nvidian Gsyncistä saa maksaa 24":n 1080p-näytöilläkin 150€. Samsung ainakin jo lisäsi joihinkin malleihin tuon ja muut tod näk seuraa perässä, koska kilpailu on kovaa.Vega⁶⁴:sta nyt ei taida järki hintoihin saada mistään(Suomessa halvin 770€, saatavuus Vega⁵⁶:lle ei ole sen parempi suomessa halvin 650€). Samaa teholuokkaa oleva gtx 1070ti lähtee halvimmillaan 520€...
Heh ei kyllä taida löytyä pelin peliä missä vega löisi gtx1080tin, mutta kahtotaan jos sieltä jokin löytyisi.
Nah, Nvidia päivitti ajurit ja käänsi tuon päälaelleen.
Niin, eli AMD on nopeampi silloin kun ajureita ei tieten tahtoen optimoida tietylle pelille. Niitä optimoimattomia pelejä on kuitenkin yli 99,9% kaikista peleistä. Forza 7:lle Nvidia joutui tekemään erikseen optimoidut ajurit pärjätäkseen AMD:n optimoimattomille
Mitäköhän tapahtuukaan niissä peleissä joista ei pidetä paljoa meteliä?
PUBG:ta ei paljoa testailla näytönohjaimilla Playerunknown's Battlegrounds - Neue PUBG-Benchmarks der aktuellen, optimierten Version samt Vega-Überraschung
GTX1080ti oli Forzassa uhd:lla jo nopeampi ennen korjausta... Ja mistäs tiedät ettei se ollut amd:llä optimoitu, kuiten konsolikäännös kyseessä.
Early access paskeita nyt kannata pahemmin mainita, net toimii miten toimii. Ja nimenomaan vielä pubg, todellinen uuden tekniikan malli esimerkki. Noh julkaisu versiossa tuossakin pelissä nokkimisjärjesteys oli aika tutunlainen muihin directx 11 peleihin verrattuna... Wolfenstein II the New Colossus on omaan muistiin ainut peli missä Vega⁶⁴:nen pääsee jo lähelle gtx1080ti:tä. Muttei se siinäkään vielä ohi mennyt.
Uuden tekniikan peleillä tarvitaan eikä edes riitä.
Ja taas sama roskan jauhanta. Kun tuli selväksi, että ajurikorjausta ei tule ja ominaisuuksia ei saada käyttöön, niin sitten odotellaan UUBER peliä, joka mullistaa maailman.. Tai ehkä jopa montaa..
--------------
No, lotossakin voi voittaa...
Tyytyväiset on kuitenkin ostaneet sen 1080Ti:n ja pelanneet sillä, kuten tilastotkin osoittivat. (En pidä todennäköisenä, että testattuja näyttiksiä olisi ostettu vain testaamista varten tai keskimäärin Nvidian omistajat olisivat jostain tuntemattomasta syystä ahkerampia benchien ajajia, kuin AMD:n kortin omistajat. Amd kuitenkin pääsi alle 3:een naurettavaan prosenttiin..
Tässä käy selkeästi niin, että kun nuo uuden tekniikan pelit tulevat ulos joskus, niin silloin taitaa ainakin Nvidialta olla jo tulevan sukopolven kortit ulkona, eli siinä vaiheessa maalitolpat taas siirtyvät..
Paljonko niitä meni, numerot =? kplMainaajien korttien hamstraaminenhan ei tuloksissa näy.
Se ei ole uuden tekniikan malliesimerkki. Se on kuitenkin esimerkki pelistä johon ei tuohon aikaan oltu tehty erityisemmin pelikohtaisia optimointeja. Voihan hyvinkin olla ettei Nvidia ole pääasiassa nopeampi kuin niissä peleissä joihin Nvidia on varta vasten tehnyt optimoidut ajurit. Samaa kieltä kertoo tuo julkaisuversio. Ongelmana tässä on testipelien vähyys, aina samat muutamat pelit pyörivät jokaisessa testissä.
Jokatapauksessa olen puhunut etupäässä PELAAJAN näkökulmasta. Pelaajaa ei lohduta yhtään ne mainaajille myydyt kortit.. AMD:lle ne olivat toki hyvä juttu (jos saivat valmistaneeksi niitä suuria määriä ja savat myytyä niitä hyvällä katteella (jota voimallisesti epäilen) Kohonneet hinnat taisivat mennä ihan muihin taskuihin..
Kyllä ne nvidian kortit pääasiassa on aina nopeampia kuin AMD:n kortit niin pitkään kuin AMD jääräpäisesti jatkaa tuolla samalla shader/ROP's suhteella. nVidian suhde noiden välillä vain toimii paremmin pelimaailmassa mutta sitten tuolla laskentapuolella tilanne on täysin eri kun 1080Ti ottaa Vegalta nokkaan monessakin laskennassa.
Jos AMD haluaa tosissaan kilpailla pelipuolella siitä kruunusta, niin se vaatii että pitää alkaa tuomaan markkinoille kahta erilaista piiriä, pelipuolelle omansa ja laskentaan omansa.
Ei ehkä nyt, mutta siinä vaiheessa kun (tai jos) leikkirahakupla poksahtaa niin käytetyt markkinat täyttyy halvoista AMD:n korteista. Se kuplan poksahtaminen voi olla sellanen että näkyy molemmissa leireissä niiden pelikorttien myynnin notkahtamisena, siiis uusien tuotteiden.
Tuossa on varmaan yksi syy miksi ei niin kovin suurta hinkua ole juuri nyt uutta rautaa puskea pihalle kun tuolla leikkirahapuolella on aika kriittiset hetket menossa.
Todennäköisesti passaillaan siihen asti että eth asic tulee myyntiin ja kattellaan millanen myrsky siitä seuraa.
Kun ottaa huomioon ihmisten typeryyden tason, niin leikkirahahölmöily ja resurssien tajuton hukkaaminen voi jatkua vielä pitkäänkin. Täysi kusetuskin kuleksi pitkään (onecoin), niin tuollaiset, joissa on totuuden siemen kestävät vielä pidempään, vaikka kävisi kuinka seväksi, että lupaukset ei tule lunastetuksi...
AMD nimenomaan menee ohi kun katsotaan uuden tekniikan pelejä. Ei ihmekään että ikivanhan tekniikan näytönohjain pärjää teknisesti ikivanhoissa peleissä. Se on täysin odotettua.
AMDn näyttisten arkkitehtuuri on edelleen vain hiukan viilattu GCN. Ja GCN tuli markkinoille jo kuusi ja puoli vuotta sitten.
nVidialla taas maxwellissa (neljä vuotta sitten) arkkitehtuuri muuttui aika merkittävästi, ja nykyinen pascal on sen pikkuviilausta.
Eli siis, AMDn näyttikset on käytännössä todellisuudessa kaksi ja puoli vuotta vanhempaa tekniikkaa kuin nvidian.
Jostain ihmeellisestä syystä DirectX 12 tuen puolella AMD:n 5 vuotta vanha piiri pärjää oikein hyvin Nvidian uusimpia piirejä vastaan.
Ts. AMD:lla ei ole ollut suurempaa tarvetta viilata arkkitehtuuria tuon osalta koska Nvidia tulee noin 5 vuotta jäljessä.
Eli kärjistetysti AMD panostaa uusiin peleihin ja Nvidia johonkin CS:n vuodelta 2004.
Joo, kun AMDllä on piireissään selvästi suurempi määrä laskentayksiköitä ja paljon enemmän pinta-alaa. Brute-force-ratkaisu.
Samalla määrällä laskentayksiköitä tai teoreettista laskentanopeutta nVidia pieksee AMDtä myös niillä DX12-peleillä.
Vanhoilla peleillä taas AMD ei saa niitä laskentayksiköitänsä työllistettyä, sekä huonojen ajurien että ROP- tai kaistapullonkaulan takia.
(AMDn arkkitehtuurit käyttävät kaistaa sen verran nVidiaan arkkitehtuureja huonommin, että olisi suuremmalla ROP-määrälläkin kaistapullonkaula olisi sitten niin paha, että niistä lisä-ROPeista ei olisi juuri hyötyä)
AMD tekee piiirin joka on isompi ja kalliimpi valmistaa, ja vaatii suuremman muistikaistan(kalliimmat muistit) että JOSSAIN TILANTEESSA pääsee suurinpiirtein tasoihin.
Aika sokea saa olla ettei huomaa tässä mitään tarvetta mihinkään parannuksiin.
Ja 5 vuottasi on puhdasta paskapuhetta kun tositilanne on ennemmin 2.5 vuotta ja toiseen suuntaan.
Kun ottaa huomioon ihmisten typeryyden tason, niin leikkirahahölmöily ja resurssien tajuton hukkaaminen voi jatkua vielä pitkäänkin. Täysi kusetuskin kuleksi pitkään (onecoin), niin tuollaiset, joissa on totuuden siemen kestävät vielä pidempään, vaikka kävisi kuinka seväksi, että lupaukset ei tule lunastetuksi...
Njoo, no jos directX 12 tuesta aletaan puhumaan. Nvidialla on ollut feature level 12_1 kamaa ulkona gtx980:stä lähtien. AMD:n ensimmäinen 12_1 kortti oli Vega frontier edition...
Njoo, no jos directX 12 tuesta aletaan puhumaan. Nvidialla on ollut feature level 12_1 kamaa ulkona gtx980:stä lähtien. AMD:n ensimmäinen 12_1 kortti oli Vega frontier edition...
@Threadripper koittaa nyt vähän harrastaa fact checkingiä sun muuta tarpeellista vaikka miten on väittelyketju
NVIDIA tukee Feature Level 12_1:tä Maxwell gen 2:lla ja Pascalilla, se että joissain Direct3D-ominaisuuksissa on tasoja myös 12_1-tason vaatimusten yläpuolella on sitten jo ihan toinen juttu.Ei vaan nVidia on edelleen jälessä jopa Voltan kanssa tuossa DX12 tuessa.
Conservative rasterization tier 3 tuli vasta Voltaan. Paskalissa se on tier 2
Stencil reference value from Pixel Shader nvidia ei tue missään.
Resource heap on tier 1 edelleen nvidialla kun muut on tier 2
Eli täyttä 12_1 tukea nvidia ei ole saanut aikaiseksi vieläkään.
Esim tämä viesti ei sisällä mitään paikkaansa pitävääMikä faktoissa oli pielessä? Ei ainakaan DX12 pelit, piirin koko, valmistustekniikka, leikkiraha, piirin valmistuskustannukset... Jos tarkoitat tuota ostajahommaa, siinä on täysin selviä yhtäläisyyksiä prosessoripuolelle. Molempiin pätee sama:
Jostain ihmeellisestä syystä DirectX 12 tuen puolella AMD:n 5 vuotta vanha piiri pärjää oikein hyvin Nvidian uusimpia piirejä vastaan. Ts. AMD:lla ei ole ollut suurempaa tarvetta viilata arkkitehtuuria tuon osalta koska Nvidia tulee noin 5 vuotta jäljessä.
Eli kärjistetysti AMD panostaa uusiin peleihin ja Nvidia johonkin CS:n vuodelta 2004.
NVIDIA tukee Feature Level 12_1:tä Maxwell gen 2:lla ja Pascalilla, se että joissain Direct3D-ominaisuuksissa on tasoja myös 12_1-tason vaatimusten yläpuolella on sitten jo ihan toinen juttu.
12_1 vaatii periaatteessa vain tuen Conservative Rasterizationin Tier 1 -tasolla ja Rasterizer Ordered Viewsille.
"Täydellisin" Direct3D-tuki löytyy Inteliltä ja sen jälkeen AMD:lta, mutta 12_1 tuki kaikilta.
Aika hiljaista sen DX12 peleissä pieksemisen kanssa ellei peliä ole tehty huonosti tai selkeästi tehty Nvidiaa suosivaksi.
Eikä se 1080Ti ole juurikaan Vega64:a pienempi (471 vs 484) ja kun huomioidaan 1080Ti:n valmistetun paremmin kellottuvalla valmistustekniikalla, siitäkin tulee eroa.
Se brute force ratkaisu näkyy siellä leikkirahapuolella. Ei sitä ilmaiseksi saa tietenkään.
Piiri on marginaalisesti suurempi, tuskin kalliimpi valmistaa (koska GF:n prosessi tiettävästi on halpa verrattuna TSMC:n) ja pääsee uusilla peleissä suunnilleen tasoihin.
Joo ja Maxwell tuki Async computea eiku... On siinä vähän muutakin kuin joku feature level.
Esim tämä viesti ei sisällä mitään paikkaansa pitävää
Mikä faktoissa oli pielessä? Ei ainakaan DX12 pelit, piirin koko, valmistustekniikka, leikkiraha, piirin valmistuskustannukset... Jos tarkoitat tuota ostajahommaa, siinä on täysin selviä yhtäläisyyksiä prosessoripuolelle. Molempiin pätee sama:
AMD tekee selvästi paremman tuotteen, se ei myy. Koska tuote ei myy, AMD:lla ei ole varaa kehittää tuotetta. Kilpailija menee ohi. Seuraavaksi valitetaan kuinko kilpailija nostaa hintoja ja AMD:n pitäisi tehdä sitä ja tätä jotta kilpailija laskisi hintoja. Eli valitetaan asiasta joka on täysin itseaiheutettu.
Kryptoboomien aikaan on kahdesti nähty kuinka AMD myy erinomaisesti mikäli sillä on kryptoboomiin soveltuva näytönohjain. Vastaavasti esimerkkejä joissa AMD myy erinomaisesti kun sillä on pelaamiseen soveltuva näytönohjain onkin vähemmän. Joten miksi AMD:n edes kannattaisi tehdä "pelinäyttis" kun ei ole mitään takeita sen myynnistä?
R9 390 ei ole ollut ikinä 7xxx-sarjaa, ainut 7xxx-sarjan GCN2-piiri oli Bonaire joka julkaistiin vuotta myöhemmin kuin muut 7xxx-sarjasta (ja vain reilua vuotta ennen Maxwell gen 2:sta).Eipä tuo juurikaan pahemmin pielessä ole kuin se viesti johon tuossa vastattiin. DirectX 12 puolella AMD:n GCN2 pärjää ihan hyvin Nvidian nykyisiä piirejä vastaan. Tietenkin Nvidia on absoluuttisesti nopeampi ihan vaan siksi että valmistustekniikka on huomattavasti parempi, muistiratkaisu on huiomattavasti parempi ja piiri on isompi (tai enemmän transistoreita). Mutta jos katsotaan paljonko suhteessa saadaan etua käyttämällä DirectX12/Vulkan vs DirectX 11, joku R9 390 (GCN2) hyötyy siitä todella paljon. Koska R9 390 = R9 290 = Radeon 7xxx, voidaan todeta DirectX 12 tuen puolella sen 5 vuotta vanha AMD pärjäävän oikein hyvin uusimpia Nvidioita vastaan.
Sinulle sitten kelpaa mainita prosessien epäilty (mutta vahvistamaton) ero kellottuuvuuden suhteen mutta sitten ignoraat täysin sen, että GFn "14nm" on myös n. 9% prosenttia tiheämpi valmistusprosessi kuin TSMCn "16nm".
Eipä tuo juurikaan pahemmin pielessä ole kuin se viesti johon tuossa vastattiin. DirectX 12 puolella AMD:n GCN2 pärjää ihan hyvin Nvidian nykyisiä piirejä vastaan. Tietenkin Nvidia on absoluuttisesti nopeampi ihan vaan siksi että valmistustekniikka on huomattavasti parempi, muistiratkaisu on huiomattavasti parempi ja piiri on isompi (tai enemmän transistoreita). Mutta jos katsotaan paljonko suhteessa saadaan etua käyttämällä DirectX12/Vulkan vs DirectX 11, joku R9 390 (GCN2) hyötyy siitä todella paljon. Koska R9 390 = R9 290 = Radeon 7xxx, voidaan todeta DirectX 12 tuen puolella sen 5 vuotta vanha AMD pärjäävän oikein hyvin uusimpia Nvidioita vastaan.
Tosin numeroita kun pyörittelee komponenttien määrän ja piirin koon mukaan niin saadaan niinkin huima kuin 1,4% ero AMD:n hyväksi komponettien tiheydessä.
Toki piirit ei ole identtiset mutta tuskin noilla valmistusprosesseilla kovin suurta eroa on.
Jotain lähdettä väitteelle GFn prosessin halpuudesta? Vai keksit vaan päästäsi argumentteja jotka tukevat pointtiasi?
Vegassa maksaa aika paljon myös interposer ja kalliimmat muistit, jotka hienosti ignoraat tässä.
Myös Griffin voisi hetken miettiä fact checking -tarvettaan joistain asioista, esimerkiksi Ryzen-suorituskyvyn suhteen ei ole mitään viitteitä että vika olisi missään muualla kuin NVIDIAn ajureissa kun tulee takkiin vrt Intelin prossuilla.Tuo DX12 huuhaasi on ainankin täisin naurettavaa, etkä ole edeleenkään pistänyt niitä pelitestejä, joissa Vega64 pärjää 1080Ti:lle (peruskortti vs peruskortti tai kalliit vesijäähyihmeet keskenään). PS jos haluat pienentää korttien tehoeroa, niin etsi ryzenillä tehty testi. Tietyistä prossun heikkouksista johtuen se taitaa lagata hieman edelleen Nvidian ajurin kanssa.
Noiden suunnittelu aloitettiin senverran pitemmänaikaa sitten, että AMD ei tiennyt panostaa johonkin ryptorahaan.
Kyllä AMD yritti ihan oikeasti väkertää ihan kilpailukykyisen pelinäyttiksen, mutta joku paha virhearvio ja munaus sillä kävi, eikä saatu aikaan ollenkaan kilpailukykyistä tuotetta. AMD:lle vain nyt sattui hyvä tuuri kryptorahojen kanssa. Jos ko buumia ei olisi ollut, AMD olisi joutunut kilpailemaan huippunäyttiksillään Nvidian paljon halvempien valmistaa keskisarjan näyttisten kanssa ja kalliissa yläpäässä ei olisi ollut mitään. Kortteja olisi sitten jouduttu myymään todella pienellä katteella tai ne olisivat jäänet hyllyyn pölyttymään.
Niin, voihan AMD yrittää tehdä kuten nvidia ja tekee noita kortteja erilaisiin käyttöihin.. Nvidialla on pelikortit ja ammattilaiskortit ihan erikseen ja sitten taitaa olla vielä tuote siinä niiden välimaastossakin..
Lisäksi Vega64 on täysi piiri kun taas 1080ti on aika reilusti karsittu joka tietysti parantaa saantoja merkittävästi ja tekee siitä todennäköisesti paljon halvemman valmistaa. Vega56 voi olla lähellä, mutta siinä on sitten kuitenkin interposer+hbm2set nostamassa hintaa, ja 1080ti on jotain 40-50% nopeampi kuin se, niin ei se kovin hyvä tilanne ole.
Tuo DX12 huuhaasi on ainankin täisin naurettavaa, etkä ole edeleenkään pistänyt niitä pelitestejä, joissa Vega64 pärjää 1080Ti:lle (peruskortti vs peruskortti tai kalliit vesijäähyihmeet keskenään). PS jos haluat pienentää korttien tehoeroa, niin etsi ryzenillä tehty testi. Tietyistä prossun heikkouksista johtuen se taitaa lagata hieman edelleen Nvidian ajurin kanssa.
... eli vaikka postaisin tähän kuinka paljon DX12-benchmarkkeja joissa vega 64 saa selvästi köniin ti1080ltä, väittäisit (ilman mitään faktoja/perusteluja väiteesi tueksi) että ne kaikki on tehty huonosti tai "nvidiaa suosivaksi".
Pelit/tilanteet, joilla/joissa Vega 64 pärjää GTX1080TI:lle on todella harvassa. Mutta sinä et tietenkään voisi myöntää, että ne saattaisi olla niitä AMDlle optimoituja tai huonosti koodattuja(tavalla josta nvidia kärsii) pelejä, vaikak tällä tavalla yrität selittää melkein kaikkien muiden pelien nopeustilannetta...
Niillä DX12-peleillä Vega 64 tyypillisesti juuri ja juuri voittaa GTX1080:n, mutta 1080 on paljon pienempi piiri jossa paljon vähemmän laskentayksiköitä.
Sinulle sitten kelpaa mainita prosessien epäilty (mutta vahvistamaton) ero kellottuuvuuden suhteen mutta sitten ignoraat täysin sen, että GFn "14nm" on myös n. 9% prosenttia tiheämpi valmistusprosessi kuin TSMCn "16nm".
The Apple iPhone 6s and iPhone 6s Plus Review
Samalla prosessilla 1080ti (joka siis on näyttiskäytössä selvästi nopeampi) olisi n. 11% pienempi kuin vega64.
Niin. GCN toimii erinomaisesti leikkirahan mainaukseen, mutta näyttiskäytössä häviää nvidian näyttiksille.
Jotain lähdettä väitteelle GFn prosessin halpuudesta? Vai keksit vaan päästäsi argumentteja jotka tukevat pointtiasi?
Vegassa maksaa aika paljon myös interposer ja kalliimmat muistit, jotka hienosti ignoraat tässä.
Kerrotko lisää, mitä sinä tiedät asynchronous computesta, ja mihin sinä sitä käyttäisit?
Ja mitä ongelmia nVidian Maxwell-arkkitehtuuri/sen tapa tukea tai olla tukematta sitä aiheuttaa tälle käyttötapauksellesi?
Tuo DX12 huuhaasi on ainankin täisin naurettavaa, etkä ole edeleenkään pistänyt niitä pelitestejä, joissa Vega64 pärjää 1080Ti:lle (peruskortti vs peruskortti tai kalliit vesijäähyihmeet keskenään). PS jos haluat pienentää korttien tehoeroa, niin etsi ryzenillä tehty testi. Tietyistä prossun heikkouksista johtuen se taitaa lagata hieman edelleen Nvidian ajurin kanssa.
Noiden suunnittelu aloitettiin senverran pitemmänaikaa sitten, että AMD ei tiennyt panostaa johonkin kryptorahaan.
Kyllä AMD yritti ihan oikeasti väkertää ihan kilpailukykyisen pelinäyttiksen, mutta joku paha virhearvio ja munaus sillä kävi, eikä saatu aikaan ollenkaan kilpailukykyistä tuotetta. AMD:lle vain nyt sattui hyvä tuuri kryptorahojen kanssa. Jos ko buumia ei olisi ollut, AMD olisi joutunut kilpailemaan huippunäyttiksillään Nvidian paljon halvempien valmistaa keskisarjan näyttisten kanssa ja kalliissa yläpäässä ei olisi ollut mitään. Kortteja olisi sitten jouduttu myymään todella pienellä katteella tai ne olisivat jäänet hyllyyn pölyttymään.
Niin, voihan AMD yrittää tehdä kuten nvidia ja tekee noita kortteja erilaisiin käyttöihin.. Nvidialla on pelikortit ja ammattilaiskortit ihan erikseen ja sitten taitaa olla vielä tuote siinä niiden välimaastossakin..
R9 390 ei ole ollut ikinä 7xxx-sarjaa, ainut 7xxx-sarjan GCN2-piiri oli Bonaire joka julkaistiin vuotta myöhemmin kuin muut 7xxx-sarjasta (ja vain reilua vuotta ennen Maxwell gen 2:sta).
Vaikka AMD hyötyy enemmän Vulkanista/DX12:sta vrt vaikka se Maxwell gen 2 niin ei se yhtäkkiä niistä mitään 5 vuotta uudempia vastaan tee kilpailukykyisiä.
Lisäksi Vega64 on täysi piiri kun taas 1080ti on aika reilusti karsittu joka tietysti parantaa saantoja merkittävästi ja tekee siitä todennäköisesti paljon halvemman valmistaa. Vega56 voi olla lähellä, mutta siinä on sitten kuitenkin interposer+hbm2set nostamassa hintaa, ja 1080ti on jotain 40-50% nopeampi kuin se, niin ei se kovin hyvä tilanne ole.
GCN hyötyy DX12sta todella paljon, koska sen ajurit on onnettoman hitaat vanhemmilla rajapinnoilla. nVidian piirit taas toimii nopeasti molemmilla.
Se, että AMDn hitaiden ajurien takia sen arkkitehtuurien suorituskyky vanhoilla rajapinnoilla oli huono ei tee siitä yhtään parempaa arkkitehtuuria niiden uusien rajapintojen ajamiseen.
Että toteamuksesi pohjaa täysin rikkinäiseen ja typerään logiikkaan. Jälleen kerran kieltäydyt tekemästä suoraa selvää vertailua (joka osoittaa väitteesi vääräksi) ja lasket asioita ziljoonan rikkinäisen ja virheellisen mutkan kautta että saat muka perustelua virheellisen pointtisi
Olet ymmärtänyt asian väärin.Kyllä se 1080Ti on täysi piiri käsittääkseni josta vain on disabloitu toimimattomat osat eli ei se ole sen halvempi valmistaa kuin täysi piiri GP102 piiri jota käytetään Titan Xp:ssä ja Tesla P40:ssä.
Unohdit sen oikean vaihtoehdon: NVIDIAn DX11-ajuri on täysin ylivoimainen. Suurin osa AMD:n hyödystä DX12/Vulkan-rajapinnoilla tulee siitä että ei ole sellaista ajurioverheadia kuin DX11- ja OpenGL-ajureilla, ei siitä että se olisi maagisesti parempi DX12/Vulkanissa (vaikka toki osa piirien ominaisuuksista on käytännössä hyödynnettävissä vain noilla uusilla rajapinnoilla, niin se on loppuviimein pieni osa kokonaisuutta)Monissa DX12 tilanteissa Vega64 pääsee hyvin lähelle tai menee ohi GTX1080Ti:sta. Huomioidaan seuraavat faktat:
- Transistoreita on suunnilleen sama määrä
- AMD:n piirissä on panostettu enemmän muuhun kuin pelkkään pelaamiseen
- Pelkästään valmistustekniikan ansiosta Nvidia kellottuu korkeammalle (ja AMD:n piirissä "haaskattiin" transistoreita jotta saatiin pidemmät liukuhihnat ja enemmän kelloa)
Oletetaan seuraavat asiat:
- AMD:n ja Nvidian DX12 ajuri on "samaa tasoa"
- AMD:n ja Nvidian piirin DX12 toteutus on "samaa tasoa"
Pelkästään näillä faktoilla ja oletuksilla, Nvidian pitäisi kaikissa DX12 tilanteissa mennä kauas edelle. Koska ei mene, jokin asia mättää. Joko AMD:n DX12 piirin toteutus tai ajuri on täysin ylivoimainen.
Olet ymmärtänyt asian väärin.
Piirin hinta muodostuu paitsi itse valmistuskustannuksista, myös saannoista. Jos yhdeltä kiekolta saadaan 100 täysin toimivaa piiriä se on aika tavalla halvempaa kuin jos täysin toimivia piirejä olisikin vain 50.
"Leikatut" piirit (tarkoittaa aina siis nimenomaan että osa piiristä on kytketty pois käytöstä, ei että piiristä oltaisiin sahalla irroitettu fyysisesti osa) tekevät siinä mielessä itsestään edullisempia, että piirin ei tarvitse olla täysin toimiva, vaan riittää että virheet keskittyvät sopiviin alueisiin piiriä jotka kytketään pois käytöstä.
Hypoteettisena esimerkkinä jos NVIDIA saa vaikka yhdeltä kiekolta 50 täysin toimivaa GP100-piiriä niin siinä saattaa kuitenkin olla vaikka 20 osittain virallista piiriä jotka kelpaavat 1080 Ti:hin tai muuhun "leikattuun malliin"
Myös Griffin voisi hetken miettiä fact checking -tarvettaan joistain asioista, esimerkiksi Ryzen-suorituskyvyn suhteen ei ole mitään viitteitä että vika olisi missään muualla kuin NVIDIAn ajureissa kun tulee takkiin vrt Intelin prossuilla.
AMD:n GCN ei ole missään vaiheessa suunniteltu vain pelipiiriksi, vaan hyvin versatiiliksi piiriksi joka sopii niin laskentahommiin kuin pelaamiseenkin, kryptorahasetit tulivat siinä samalla kivasti.
NVIDIAn ammattilaiskorttien piirit ovat ihan samoja kuin pelikorteissakin ihan kuten AMD:lläkin, Volta-sukupolvi on ensimmäinen josta ei ole toistaiseksi pelivehjettä julkaistu (ellei Titan V:tä sellaiseksi laske) mutta koko sukupolvi näyttäisi jäävän torsoksi muutoinkin. Jo jottei jää pekkaa pahemmaksi, AMD aikoo näillä näkymin julkaista myös yhden vain ammattilaiskortteihin tarkoitetun piirin vielä tämän vuoden aikana.
Miten "threadia vaihdetaan tiheästi" on "oikeintehtyä koodia"? Ryzenillä voi tulla pientä hidastelua jos säiettä pallotellaan CCX:ltä toiselle, mutta se ei ole mikään selitys sille että NVIDIA ottaa suorituskykypenalttia, koska AMD:lla vastaavaa ongelmaa ei tapahdu rajapinnasta riippumatta (jolloin heikompi säikeistys DX11 ajureissa ei ole selitys)Faktat on tarkistettu jo aikoja sitten, ja tuota ryzenin heikkoudesta on puhuttu silloin aikoinaan, kun ryzen tuli. Ryzen nyt vain ei ole yhtähyvä ajamaan tietynlaista, täysin oikeintehtyä koodia (jossa threadia vihdetaan tiheästi), kuin intelin suorittimet. Nvidia ajurissa ilmeisestikin on ko koodia (tai ajuri ja käyttis + peli muodostavat sopivan kokonaisuuden), eikä Nvidia ole katsonut tarpeelliseksi käydä viilaamaan ajuria, kun tehohäviö ei ole niin paha, vaikka onkin huomattavissa.
Mikäli NVIDIAn seuraavat pelikortit ovat jotain muuta kuin Volta uudella nimellä ja kenties pienin muin viilailun niin se on selvä, ettei NVIDIA missään vaiheessa suunnitellut peli-Voltia, ei yksikään firma heitä hukkaan sitä tuhlattua rahaa mitä monivuotinen piirin suunnittelu syö.Voltakin on ollut jo markkinoilla hyvänaikaa ja koska AMD ei ole kyennyt pistämään kampoihin edes 1080Ti:lle, ei DX11:sta, ekiä DX12:stakaan kanssa (edelleenkään ei ole niitä pelitestejä, joissa tuo kävisi selkeästi ilmi), niin Voltan peliohjainversiot taidettiin sitten unohtaa..
Unohdit sen oikean vaihtoehdon: NVIDIAn DX11-ajuri on täysin ylivoimainen. Suurin osa AMD:n hyödystä DX12/Vulkan-rajapinnoilla tulee siitä että ei ole sellaista ajurioverheadia kuin DX11- ja OpenGL-ajureilla, ei siitä että se olisi maagisesti parempi DX12/Vulkanissa (vaikka toki osa piirien ominaisuuksista on käytännössä hyödynnettävissä vain noilla uusilla rajapinnoilla, niin se on loppuviimein pieni osa kokonaisuutta)
Threadripperille:
Hypoteettistä 7nm:n vegaa kun verrataan hypoteettiseen 7nm:n 1080Ti:hin, niin näen selkesti, miten Vega saa turpiin sekä DX11 että DX12 sovellutuksissa..