- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 12 620
[offtopic]
Sinulla on kumma käsitys mitä "oma"-sanalla tarkoitetaan.
Linuxilla pyörii OpenGL. Joka ei ole minkään laite- tai käyttisvalmistajan oma, vaan avoin standardi. Ja toimii käytännössä kaikkialla.
Ja itse asiassa jopa directXn saa winellä toimimaan linuxissa joiltain osin.
Käytännössä kaikki nykypelit, jotka toimii sekä windowsilla että macos X:llä, sisältää OpenGL-backendin.
Mainittakoon sellaisia "pieniä" pelitaloja kuten Valve, Paradox, Firaxis, Blizzard, jotka tekevät käytännössä kaikkiin peleihinsä myös OpenGL-backendin.
Unityssä on OpenGL-backend joten käytännössä kaikki Unityllä tehdyt pelit pyörii myös OpenGL:llä.
Ja suurin osa kaikista indie-peleistä taidetaan nykyään tehdä Unityllä.
Steamissa tuntuu olevan myynnissä Linux-/SteamOS-pelejä n. 14800 kpl, tosin tämä luku sisältää myös pelien lisäosia eli jonkin verran duplikaatteja. Taitaa suurin osa näistä toimia OpenGL:llä.
Että sinulla on aika kummallinen käsitys siitä, että "ei juurikaan kukaan käytä".
Sony ei virallisesti, mutta epävirallista tukea on tekeillä.
Ei. Esim. OpenGL:llä saa kolmioita ruudulle aika pienellä vaivalla.
Se että tarvii kirjoittaa satoja rivejä boilerplate-koodia esimerkiksi muistinhallintaan liittyen on sellaista monimutkaisutta jota muissa apeissa kuin vulkanissa ja DX12ssa ei ole.
Mutta suurin osa peleistä tosiaan tehdään siten, että otetaan unity ja koodataan vaan sen päälle, eikä itse olla missään tekemisissä sen graffa-APIn kanssa.
[/offtopic]
No ei sillä kyllä Sonyn, mikrosoftin taikka applen apia ajella. Se oli pointti tuolla "omaansa"
Sinulla on kumma käsitys mitä "oma"-sanalla tarkoitetaan.
Linuxilla pyörii OpenGL. Joka ei ole minkään laite- tai käyttisvalmistajan oma, vaan avoin standardi. Ja toimii käytännössä kaikkialla.
Ja itse asiassa jopa directXn saa winellä toimimaan linuxissa joiltain osin.
Jonka takia sitä ei juurikaan kukaan käytä, eli aika lailla laskuista poissa.
Käytännössä kaikki nykypelit, jotka toimii sekä windowsilla että macos X:llä, sisältää OpenGL-backendin.
Mainittakoon sellaisia "pieniä" pelitaloja kuten Valve, Paradox, Firaxis, Blizzard, jotka tekevät käytännössä kaikkiin peleihinsä myös OpenGL-backendin.
Unityssä on OpenGL-backend joten käytännössä kaikki Unityllä tehdyt pelit pyörii myös OpenGL:llä.
Ja suurin osa kaikista indie-peleistä taidetaan nykyään tehdä Unityllä.
Steamissa tuntuu olevan myynnissä Linux-/SteamOS-pelejä n. 14800 kpl, tosin tämä luku sisältää myös pelien lisäosia eli jonkin verran duplikaatteja. Taitaa suurin osa näistä toimia OpenGL:llä.
Että sinulla on aika kummallinen käsitys siitä, että "ei juurikaan kukaan käytä".
Se että jossain rootatussa konsolissa joku ajaa linuksia ja Vulkania ei tarkoita että Sony Vulkania tukisi. Vai olenko missannut jonkun uutisen jossa kerrotaan että Sony on alkanut tukemaan Vulkania?
Sony ei virallisesti, mutta epävirallista tukea on tekeillä.
Eikös lähes kaikki ole aluksi hankalaa? Kumpikohan on hankalampaa, tukea 4 eri apia, vai yhtä joka toimisi kaikilla?
Ei. Esim. OpenGL:llä saa kolmioita ruudulle aika pienellä vaivalla.
Se että tarvii kirjoittaa satoja rivejä boilerplate-koodia esimerkiksi muistinhallintaan liittyen on sellaista monimutkaisutta jota muissa apeissa kuin vulkanissa ja DX12ssa ei ole.
Mutta suurin osa peleistä tosiaan tehdään siten, että otetaan unity ja koodataan vaan sen päälle, eikä itse olla missään tekemisissä sen graffa-APIn kanssa.
[/offtopic]
Viimeksi muokattu:


