Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Jep, esim nuo fortnite palvelinten prossun käyttöasteen nousun lukemat ovat aika hälyyttäviä.

MwzsHRXQLVbmJ3pusNuGwn0ZQVjo9h8nRJHJhIo4d3XFqbvUYCj8EPq5jV7zeVEEcHAkraNBesbbNDW_UAlIjvw-hZBd80rKt7ZYl35nBIcfCCVyRvW5V7M7KVejv9tvVBHfgSKr
 
Älä nyt taas ala jankuttamaan tosta pelikokemuksesta, jos ei mitään kokemusta ole. Ei oikein voida vertailla muuten kuin testeillä tällä hetkellä.

Pelibenchmarkit eivät välttämättä missään vaiheessa joudu vaihtamaan user moden ja kernel moden välillä. Pelatessa oikeasti sitä joudutaan tekemään jatkuvasti.

Eli käytännössä satavarmasti tuo bugikorjaus haittaa pelaamista enemmän kuin benchmarkit näyttävät.
 
Pelibenchmarkit eivät välttämättä missään vaiheessa joudu vaihtamaan user moden ja kernel moden välillä. Pelatessa oikeasti sitä joudutaan tekemään jatkuvasti.

Eli käytännössä satavarmasti tuo bugikorjaus haittaa pelaamista enemmän kuin benchmarkit näyttävät.
Ainakaan yli 2% eroja tuskin tulee, ainakaan itse en ole isompia nähnyt ja tuokin menee virhemarginaaliin. Eli periaatteessa vaikutusta ei ole.
 
Aika vähäsiä näyttäs olevan tähän mennessä noi haitat olevan. Saa nyt nähdä kun saadaan sitten jotain muutakin dataa, mutta näyttäs vahvasti siltä että serveripuolella on ne isommat vaikutukset.
 
Ainakaan yli 2% eroja tuskin tulee, ainakaan itse en ole isompia nähnyt ja tuokin menee virhemarginaaliin. Eli periaatteessa vaikutusta ei ole.

Puhutko kaikista korjauksista yleisesti, vai pelkästään meltdown korjauksesta? Luulisi että tuo Spectre 2 haavoittuvuuteen kohdistettu mikrokoodi päivitys, joka vaikuttaa branch predictioniin heikentävästi haittaisi nimenomaan yhden säikeen suorituskykyä, jonka pitäisi peleissä näkyä? Silloinkin juuri niissä cpu intensiivisimmissä kohdissa.
 
Puhutko kaikista korjauksista yleisesti, vai pelkästään meltdown korjauksesta? Luulisi että tuo Spectre 2 haavoittuvuuteen kohdistettu mikrokoodi päivitys, joka vaikuttaa branch predictioniin heikentävästi haittaisi nimenomaan yhden säikeen suorituskykyä, jonka pitäisi peleissä näkyä? Silloinkin juuri niissä cpu intensiivisimmissä kohdissa.
Pelkästä Meltdown-korjauksesta, vai onko Updaten kautta tullut jo Spectre korjaus?:confused: Jos on eiliseen mennessä, niin mukana on.
 
Pelkästä Meltdown-korjauksesta, vai onko Updaten kautta tullut jo Spectre korjaus?:confused: Jos on eiliseen mennessä, niin mukana on.

Jollekin emolevyille oli jo bios updatet. Käsittääkseni nämä mikrokoodi päivitykset olivat nimenomaan Spectre Variant 2:ta vastaan.

Edit:

 
Jollekin emolevyille oli jo bios updatet. Käsittääkseni nämä mikrokoodi päivitykset olivat nimenomaan Spectre Variant 2:ta vastaan.

Samasta ketjusta:

Indeed.

I just finished running Rise of the Tomb Raider benchmarks, 1080p, very high preset, FXAA.

Unpatched:

  • Mountain Peak: 131.48 FPS (min: 81.19 max: 197.02)
  • Syria: 101.99 FPS (min: 62.73, max: 122.24)
  • Geothermal Valley: 98.93 FPS (min:76.48, max: 117.00)
  • Overall score: 111.31 FPS
Windows patch only:

  • Mountain Peak: 135.34 FPS (min: 38.21 max: 212.84)
  • Syria: 102.54 FPS (min: 44.22, max: 144.03)
  • Geothermal Valley: 96.36 FPS (min:41.35, max: 148.46)
  • Overall score: 111.93 FPS
Windows patch and BIOS update:

  • Mountain Peak: 134.01 FPS (min: 59.91 max: 216.16)
  • Syria: 101.68 FPS (min: 38.95, max: 143.44)
  • Geothermal Valley: 97.55 FPS (min:46.18, max: 143.97)
  • Overall score: 111.62 FPS
Average framerates don't seem affected.

  • deltacaboose 20 points 22 hours ago

    look at the minimums. They are devastated.
    • orlfman 17 points 1 day ago

      those minimum drops. hot damn did they drop hard.
 
Ainakaan yli 2% eroja tuskin tulee, ainakaan itse en ole isompia nähnyt ja tuokin menee virhemarginaaliin. Eli periaatteessa vaikutusta ei ole.
Tuossa @Dygaza reddit keskustelussa joillakin minimit puolittunut pahimillaan tai jopa ylikin. Joku muukin tuolla sanonut että BF1 pyörii huonommin. Voihan nuo olla trollejakin.
 
Testin pyöräyttäjän kommentit minimeistä:

"In all fairness, I didn't see the minimums drop below 85 the entire benchmark, so it's probably a very short slowdown at the start of the level when it's loading textures and objects.
"
 
Onko tuo Tombrider nykyää vakaa benchmark jolle voi antaa arvoa tälläisissä testeissä? Aikaisemminhan samalla kokoonpanollakin peräkkäisillä runeilla tuli isoja heittoja?
 
Onko tuo Tombrider nykyää vakaa benchmark jolle voi antaa arvoa tälläisissä testeissä? Aikaisemminhan samalla kokoonpanollakin peräkkäisillä runeilla tuli isoja heittoja?

Siitä ei ole kokemusta. Se, että ajurit toimii userspacessa ja hyvä tulos opencl realbencissä viittaisi siihen, ettei pelit pyörii lähes kuten ennen. Open world pelit, jotka latailee taustalla jotain taitaa ottaa ne hitit. GTA5 / Witcher 3 voisi olla hyvää testimateriaalia.
 
Siitä ei ole kokemusta. Se, että ajurit toimii userspacessa ja hyvä tulos opencl realbencissä viittaisi siihen, ettei pelit pyörii lähes kuten ennen. Open world pelit, jotka latailee taustalla jotain taitaa ottaa ne hitit. GTA5 / Witcher 3 voisi olla hyvää testimateriaalia.

Katoin mitä toi realbenchin opencl benchmark tekee. Se ajaa luxmarkkia käyttäen kaikkia prossun ytimiä 100% kuormalla. Voin olla väärässä, mutta en itse ymmärrä miksi branch predictionin rampauttaminen heikentäisi multithread suorituskykyä. Jos ajossa olevalta säikeeltä loppuu data, niin ydinhän vain ajaa toista säiettä kun kyseessä on hyperthreading coret.

Opencl testiä ei voi näköjään verrata prosessorien välillä tuossa testissä kun näytönohjain tekee myös ison osan työstä. Ihmettelinkin miksi saan I7-3770k:lla paremman tuloksen siinä kun I7-8700. Eri näytönohjain.
 
Viimeksi muokattu:
Pelien benchmarkkaus ja pelaaminen ovat tässä tapauksessa täysin eri asioita.
Täälläkin mainittu GTA V ottaa omassa benchmarkissaan jotain yksittäisiä n. 35FPS droppeja joita et kuitenkaan itse huomaa/ näe näytöltä (sama koskee myös itse pelaamista).
Eli tässäkin se benchmark on tarkempi koe (ja puhun ajasta ennen mitään meltdowneja yms.).

Pelitestiä (jossa myös bios- päivitys mukana):
Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju
 
Viimeksi muokattu:
Katoin mitä toi realbenchin opencl benchmark tekee. Se ajaa luxmarkkia käyttäen kaikkia prossun ytimiä 100% kuormalla. Voin olla väärässä, mutta en itse ymmärrä miksi branch predictionin rampauttaminen heikentäisi multithread suorituskykyä. Jos ajossa olevalta säikeeltä loppuu data, niin ydinhän vain ajaa toista säiettä kun kyseessä on hyperthreading coret.

Niitä haarautumisia on koodissa sen verran usein, että jos haarautumisenennustus kytkettäisiin pois päältä, ja hypyn tullen kytkettäisiin fetch siltä säileeltä pois päältä ja alettaisiin vaan vaiheessa suorittaa muita säikeitä, nykyaikaisten CPUiden liukuhihnapituuksilla ja suoritusleveyksillä niitä säikeitä pitäisi jokaisella ytimellä olla suuruusluokkaa n. 32 kpl eikä 2 kpl että tällä saataisiin se ydin melko täydellisesti työllistettyä. Ja yhden säikeen suorituskyky olisi tällöin melkein 16 kertaa hitaampi kuin nyt.

Näin toimii GPUt.

Haarautumisenennustus on käytännössä aivan oleellinen ominaisuus hyvän yhden säikeen suorituskyvyn saavuttamiseen.

Ja se 32 säikeen datan tallentaminen yhdelle ytimelle tarkoittaisi että rekisterifileen pitäisi olla valtava(hidastaa kelloa, tai lisää virrankulutusta) ja joko L1D-kakun pitäisi olla valtava(hidastaa kelloa, tai lisää virrankulutusta) TAI sillä saataisiin huono osumatarkkuus ja lisää virrankulutusta. (GPUissa näistä on valittu vaihtoehdot "hidastaa kelloa").

Järein SMT hyvän yhden säikeen sorituskyvyn sisältävistä CPUista löytyy IBMltä, jolla on neljän tai kahdeksan säikeen SMTtä (tosin joku IBMn 8-säikeen SMTksi markkinoima on käytännössä 2 melko erillistä SMT4-ydintä)
 
Viimeksi muokattu:
Testin pyöräyttäjän kommentit minimeistä:

"In all fairness, I didn't see the minimums drop below 85 the entire benchmark, so it's probably a very short slowdown at the start of the level when it's loading textures and objects."

Tämä on ihan yleinen ongelma noiden benchmarkkien minimeissä. Tuloksessa näkyy joku 11fps minimi ja missään vaiheessa benchiä ei silmällä arvioiden ollut mitään tuon luokan tökkäisyä, tai sitten se tökkäisy tapahtuu aina samassa kohdassa ja ihan joka raudalla.
 
Täälläkin mainittu GTA V ottaa omassa benchmarkissaan jotain yksittäisiä n. 35FPS droppeja joita et kuitenkaan itse huomaa/ näe näytöltä (sama koskee myös itse pelaamista).
Eli tässäkin se benchmark on tarkempi koe (ja puhun ajasta ennen mitään meltdowneja yms.).

Tässä on syy miksi Gta V ei ole millään tapaa kauhean hyvä mittapuu testeille koska siinä pelissä on liian paljon asioita mitkä voi vaikuttaa suorituskykyyn.:vihellys:
 
"Teidän" mielestä mikään peli ei sovi testipeliksi eikä mikään tulos kerro totuutta. :dead:

Paras testi on varmaan pelata ja mutuilla täysin ilman lukemia että onko se sulavaa. ;)
 
Mielestäni olen jo aikaisemminkin sanonut tuosta Gta:sta miksei se ole ainakaan minun mielestä mikään kauhean hyvä benchmarkki peli. Juuri itsekin Hedt sanoi saavansa n.35fps heittoja ja oletettavasti Hedtillä on kovaa Intel rautaa alla. Korjatkaa toki jos olen väärässä
 
Enkä minä vaihda rautaani sen takia jos gtassa tulee alle 60fps droppi josain kohtaa koska se on mahdollista ihan millä raudalla tahansa
 
Enkä minä vaihda rautaani sen takia jos gtassa tulee alle 60fps droppi josain kohtaa koska se on mahdollista ihan millä raudalla tahansa

On ihan eri asia jos jonkin benchmarkin lukemaan tulee vaikka se 35fps siksi, että benchi kerran tökkäisee runin aikana ihan "millä raudalla tahansa", kuin että peli viettää pitkiä aikoja alle 60fps nimenomaan Ryzenillä siinä missä samassa kohdassa mennään kolminumeroisella FPS:llä Intelillä.

Ei rautaa tarvitse vaihtaa, mutta tosiasiat olisi hyvä hyväksyä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja pystyt myös väittään ettei jossain toisessa kohtaa esim voisi jumalprossukaan kyykätä gtassa? Ja onko meillä videoo kyseisestä tapahtumasta että näin on esim sinulla käynyt kun olet molemmilla raudoilla pelannut?
 
Ei jumalprossuni kyykkää juuri missään pelissä alle 60fps muuten kuin jonain yksittäisenä nykäisynä mitkä ei ole edes prossusta kiinni. Videoitahan en voi tehdä enää kun luuskaprossun pistin jo kiertoon, mutta eihän sekään sinulle riittäisi, vaan sitten tulisi lisää ja yhä tarkempia vaatimuksia aina maailmanloppuun saakka. Kyllähän tuo väriuskollisten argumentointitapa tiedetään. Niin kauan kun joku oljenkorsi jostain löytyy niin siihen tarrataan, kun 99% järkevistä ihmisistä ovat jo hyväksyneet tosiasiat ja siirtyneet elämässään eteenpäin.

Otetaan vaikka tämä Threadripperin myyttinen "sulavuus" jota ei voida millään mittarilla todentaa. Jos jostain löytyy graafi jossa Ryzen näyttää parempia frametimejä, niin se kelpaa ja siitä huudellaan kuinka AMD:llä kokemus on sulavampi. Sitten jos graafi näyttää toisinpäin, niin ei enää kelpaakkaan kun kaikki epäsulavuudet ei näykään graafeissa. Koskaan se lopputulema ei kuitenkaan ole, että Intelillä olisi meno sulavampaa. :rofl:
 
Mutta odotellaan ny vielä jahka tää intelin kupla puhkeaa oikein kunnolla ja saadaan tämä Meltdown/Spectre hässäkkä edes jollain tapaa jätettyä taakse
 
Täälläkin mainittu GTA V ottaa omassa benchmarkissaan jotain yksittäisiä n. 35FPS droppeja joita et kuitenkaan itse huomaa/ näe näytöltä (sama koskee myös itse pelaamista).
Eli tässäkin se benchmark on tarkempi koe (ja puhun ajasta ennen mitään meltdowneja yms.).

Pelitestiä (jossa myös bios- päivitys mukana):
Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

Ne eivät ole ollenkaan sama asia koska pelatessa joutuu käyttämään hiirtä/näppäimistöä. Benchmark pyörii itsekseen eikä siinä tarvitse reagoida mihinkään hiiri/näppiskomentoihin.

Otetaan vaikka tämä Threadripperin myyttinen "sulavuus" jota ei voida millään mittarilla todentaa. Jos jostain löytyy graafi jossa Ryzen näyttää parempia frametimejä, niin se kelpaa ja siitä huudellaan kuinka AMD:llä kokemus on sulavampi. Sitten jos graafi näyttää toisinpäin, niin ei enää kelpaakkaan kun kaikki epäsulavuudet ei näykään graafeissa. Koskaan se lopputulema ei kuitenkaan ole, että Intelillä olisi meno sulavampaa. :rofl:

AMD:n arkkitehtuurissa on monia asioita jotka mahdollistavat sulavamman kokemuksen. Siinä ei auta vaikka kuinka selittäisit kuinka jossakin ikivanhassa pelissä tulee parempaa käppyrää Intelillä silloin kun ei edes oikeasti pelata.

:srofl:

Niin ja luuskaprossu meni kiertoon koska Gta :D

Niinpä. 4 vuotta vanha peli ei pyöri loistavasti = prosessori vaihtoon ja vanhempaa tilalle :facepalm:
 
Ne eivät ole ollenkaan sama asia koska pelatessa joutuu käyttämään hiirtä/näppäimistöä. Benchmark pyörii itsekseen eikä siinä tarvitse reagoida mihinkään hiiri/näppiskomentoihin.

:lol:

AMD:n arkkitehtuurissa on monia asioita jotka mahdollistavat sulavamman kokemuksen. Siinä ei auta vaikka kuinka selittäisit kuinka jossakin ikivanhassa pelissä tulee parempaa käppyrää Intelillä silloin kun ei edes oikeasti pelata.

AMD:n arkkitehtuurissa on varmasti vaikka mitä, joka ei vaikuta millään tavalla konkreettisesti pelikokemukseen. Mutta sinun periaatteella voidaan kaikki testitulokset hylätä, kun mikään niistä ei kerro mitään niin kauan kun ne eivät suosi AMD:tä. AMD:llä piti IO:kin olla niin paljon paremmin järjestelty rautatasolla, mutta aina vaan tulee huonompaa tulosta NVME-benchmarkeista. Ei konstit ratkaise, vaan lopputulos.

Niinpä. 4 vuotta vanha peli ei pyöri loistavasti = prosessori vaihtoon ja vanhempaa tilalle :facepalm:

Tottakai, jos uudempi on hitaampi. Premiumluokassahan tässä pelaillaan. Ei siihen mitkään nippanappa välttävät AMD-prossut piisaa. :cigar2:
 
Ne eivät ole ollenkaan sama asia koska pelatessa joutuu käyttämään hiirtä/näppäimistöä. Benchmark pyörii itsekseen eikä siinä tarvitse reagoida mihinkään hiiri/näppiskomentoihin.
Tee sellainen käytännön helppo koe: Poista kaikki ylimääräiset tausta softat pois päältä. Avaa Windowsin tehtävien hallinta sekä liikuta hiirtä ja painele näppäimiä -> Katso miten paljon vaikuttaa prossun käyttöön. Kerro sitten tulos täällä.
 
Tee sellainen käytännön helppo koe: Poista kaikki ylimääräiset tausta softat pois päältä. Avaa Windowsin tehtävien hallinta sekä liikuta hiirtä ja painele näppäimiä -> Katso miten paljon vaikuttaa prossun käyttöön. Kerro sitten tulos täällä.

Ei Threadripper luota mitattaviin tuloksiin. AMD:llä on hiiren liikuttamisen sulavuutta parantavia ratkaisuja, joten AMD:llä hiiren liikuttaminen on automaattisesti sulavampaa testituloksista riippumatta.
 
Niitä haarautumisia on koodissa sen verran usein, että jos haarautumisenennustus kytkettäisiin pois päältä, ja hypyn tullen kytkettäisiin fetch siltä säileeltä pois päältä ja alettaisiin vaan vaiheessa suorittaa muita säikeitä, nykyaikaisten CPUiden liukuhihnapituuksilla ja suoritusleveyksillä niitä säikeitä pitäisi jokaisella ytimellä olla suuruusluokkaa n. 32 kpl eikä 2 kpl että tällä saataisiin se ydin melko täydellisesti työllistettyä. Ja yhden säikeen suorituskyky olisi tällöin melkein 16 kertaa hitaampi kuin nyt.

Näin toimii GPUt.

Haarautumisenennustus on käytännössä aivan oleellinen ominaisuus hyvän yhden säikeen suorituskyvyn saavuttamiseen.

Ja se 32 säikeen datan tallentaminen yhdelle ytimelle tarkoittaisi että rekisterifileen pitäisi olla valtava(hidastaa kelloa, tai lisää virrankulutusta) ja joko L1D-kakun pitäisi olla valtava(hidastaa kelloa, tai lisää virrankulutusta) TAI sillä saataisiin huono osumatarkkuus ja lisää virrankulutusta. (GPUissa näistä on valittu vaihtoehdot "hidastaa kelloa").

Järein SMT hyvän yhden säikeen sorituskyvyn sisältävistä CPUista löytyy IBMltä, jolla on neljän tai kahdeksan säikeen SMTtä (tosin joku IBMn 8-säikeen SMTksi markkinoima on käytännössä 2 melko erillistä SMT4-ydintä)

Niin oliko tuo speculative branch prediction vain yksi osa branch predictionia. Tuntuu vaan niin tyhmältä kuin eri paikoissa puhutaan branch predictionin disabloimisesta, toisessa paikassa speculatiivisen predictionin poistamisesta, ja kolmannessa paikassa predictionin modifiomisesta. Aivan kuten sanoit, koko predictionin disabloiminenhan toisi hirveän penaltyn suorituskykyyn.
 
En tiedä onko oikea ketju, mutta onko kellään tietoa mikä/mitkä on ne KB koodi(t) Windows 7:n Meltdown & Spectre fixeille?
 
Ehkä nuo huomattavaa turvallisuutta vaativat säikeet pitäisi ajaa tietyllä corella, joka olisi sitten vaikka hitaampi, mutta siitä olisi kaikki potentiaaliset ongelmasäädöt pois.

Jotain perussoftia sitten voisi ajaa normicoreilla, joiden turvallisuus olisi tuon lukemisen suhteen mitäsattuu..
 

Nämä bugikorjaukset liittyvät erityisesti vaihtoihin user modesta kernel modeen ja toisin päin. Benchmarkissa sitä ei välttämättä tarvitse tehdä, pelatessa tarvitsee.

AMD:n arkkitehtuurissa on varmasti vaikka mitä, joka ei vaikuta millään tavalla konkreettisesti pelikokemukseen. Mutta sinun periaatteella voidaan kaikki testitulokset hylätä, kun mikään niistä ei kerro mitään niin kauan kun ne eivät suosi AMD:tä. AMD:llä piti IO:kin olla niin paljon paremmin järjestelty rautatasolla, mutta aina vaan tulee huonompaa tulosta NVME-benchmarkeista. Ei konstit ratkaise, vaan lopputulos.

Huonompaa tulosta voi tulla mikäli väylällä on nollakuorma muuten. Normaalikäytössä ei ole ja sitäpaitsi normaalikäytössä ei kuormiteta NVME levyä samalla tavalla kuin benchmarkissa, joten benchmark ei taaskaan kerro mitään normaalikäytöstä.

Tottakai, jos uudempi on hitaampi. Premiumluokassahan tässä pelaillaan. Ei siihen mitkään nippanappa välttävät AMD-prossut piisaa. :cigar2:

Premiumluokassa pelataan 4 vuotta vanhoja pelejä, OK :psmoke:

Tee sellainen käytännön helppo koe: Poista kaikki ylimääräiset tausta softat pois päältä. Avaa Windowsin tehtävien hallinta sekä liikuta hiirtä ja painele näppäimiä -> Katso miten paljon vaikuttaa prossun käyttöön. Kerro sitten tulos täällä.

Aika huono koe, koska tuossa tapauksesa hiiren liikuttaminen ja näppäimien painelu vaikuttaa vain nuolen liikkeeseen tai lisää kirjaimia ruudulle. FPS pelissä se vaikuttaa useampaan asiaan.

Ei Threadripper luota mitattaviin tuloksiin. AMD:llä on hiiren liikuttamisen sulavuutta parantavia ratkaisuja, joten AMD:llä hiiren liikuttaminen on automaattisesti sulavampaa testituloksista riippumatta.

Tuohan pitää täysin paikkaansa. Huonolla softalla pystyy tietenkin paskomaan hyvänkin arkkitehtuurin muttei täydelliselläkään softalla saa huonoa arkkitehtuuria hyvän tasolle.
 
Ois kiva nähdä paljon näitä oli myynnissä ennen tätä rumbaa, mutta tällä hetkellä ebayssä on myynnissä 145892 xeon palvelinta , ja aikamoinen osa on nimenomaan tullut myyntiin viimepäivien aikana.

xeon server | eBay

Äh, meni väärään threadiin, mutta olkoon sitten täällä.
 
Premium Intelistit vähän kytkee JavaScriptiä pois ja metsästää päivityksiä rikkinäiseen prossuunsa, kun AMD:n alaluokka ajaa mitä haluaa vailla huolia. :D

Taitaa lähteä oma i7 vaihtoon kotona ja töissä, kerta näillä paskoilla voi tehdä enää muuta kuin pelaa. :rolleyes:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 689
Viestejä
5 048 382
Jäsenet
80 972
Uusin jäsen
JOPPURA

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom