Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Peleissä ei ole vaikutuksia.![]()
Pelien benchmarkkaus ja pelaaminen ovat tässä tapauksessa täysin eri asioita.
Älä nyt taas ala jankuttamaan tosta pelikokemuksesta, jos ei mitään kokemusta ole. Ei oikein voida vertailla muuten kuin testeillä tällä hetkellä.
Ainakaan yli 2% eroja tuskin tulee, ainakaan itse en ole isompia nähnyt ja tuokin menee virhemarginaaliin. Eli periaatteessa vaikutusta ei ole.Pelibenchmarkit eivät välttämättä missään vaiheessa joudu vaihtamaan user moden ja kernel moden välillä. Pelatessa oikeasti sitä joudutaan tekemään jatkuvasti.
Eli käytännössä satavarmasti tuo bugikorjaus haittaa pelaamista enemmän kuin benchmarkit näyttävät.
Ainakaan yli 2% eroja tuskin tulee, ainakaan itse en ole isompia nähnyt ja tuokin menee virhemarginaaliin. Eli periaatteessa vaikutusta ei ole.
Pelkästä Meltdown-korjauksesta, vai onko Updaten kautta tullut jo Spectre korjaus?Puhutko kaikista korjauksista yleisesti, vai pelkästään meltdown korjauksesta? Luulisi että tuo Spectre 2 haavoittuvuuteen kohdistettu mikrokoodi päivitys, joka vaikuttaa branch predictioniin heikentävästi haittaisi nimenomaan yhden säikeen suorituskykyä, jonka pitäisi peleissä näkyä? Silloinkin juuri niissä cpu intensiivisimmissä kohdissa.
Jos on eiliseen mennessä, niin mukana on.Pelkästä Meltdown-korjauksesta, vai onko Updaten kautta tullut jo Spectre korjaus?Jos on eiliseen mennessä, niin mukana on.
Jollekin emolevyille oli jo bios updatet. Käsittääkseni nämä mikrokoodi päivitykset olivat nimenomaan Spectre Variant 2:ta vastaan.
Tuossa @Dygaza reddit keskustelussa joillakin minimit puolittunut pahimillaan tai jopa ylikin. Joku muukin tuolla sanonut että BF1 pyörii huonommin. Voihan nuo olla trollejakin.Ainakaan yli 2% eroja tuskin tulee, ainakaan itse en ole isompia nähnyt ja tuokin menee virhemarginaaliin. Eli periaatteessa vaikutusta ei ole.
Onko tuo Tombrider nykyää vakaa benchmark jolle voi antaa arvoa tälläisissä testeissä? Aikaisemminhan samalla kokoonpanollakin peräkkäisillä runeilla tuli isoja heittoja?
Siitä ei ole kokemusta. Se, että ajurit toimii userspacessa ja hyvä tulos opencl realbencissä viittaisi siihen, ettei pelit pyörii lähes kuten ennen. Open world pelit, jotka latailee taustalla jotain taitaa ottaa ne hitit. GTA5 / Witcher 3 voisi olla hyvää testimateriaalia.
Täälläkin mainittu GTA V ottaa omassa benchmarkissaan jotain yksittäisiä n. 35FPS droppeja joita et kuitenkaan itse huomaa/ näe näytöltä (sama koskee myös itse pelaamista).Pelien benchmarkkaus ja pelaaminen ovat tässä tapauksessa täysin eri asioita.
Katoin mitä toi realbenchin opencl benchmark tekee. Se ajaa luxmarkkia käyttäen kaikkia prossun ytimiä 100% kuormalla. Voin olla väärässä, mutta en itse ymmärrä miksi branch predictionin rampauttaminen heikentäisi multithread suorituskykyä. Jos ajossa olevalta säikeeltä loppuu data, niin ydinhän vain ajaa toista säiettä kun kyseessä on hyperthreading coret.
Testin pyöräyttäjän kommentit minimeistä:
"In all fairness, I didn't see the minimums drop below 85 the entire benchmark, so it's probably a very short slowdown at the start of the level when it's loading textures and objects."
Täälläkin mainittu GTA V ottaa omassa benchmarkissaan jotain yksittäisiä n. 35FPS droppeja joita et kuitenkaan itse huomaa/ näe näytöltä (sama koskee myös itse pelaamista).
Eli tässäkin se benchmark on tarkempi koe (ja puhun ajasta ennen mitään meltdowneja yms.).
Tässä on syy miksi Gta V ei ole millään tapaa kauhean hyvä mittapuu testeille koska siinä pelissä on liian paljon asioita mitkä voi vaikuttaa suorituskykyyn.![]()
Koittakaa nyt päättää.....GTA5 / Witcher 3 voisi olla hyvää testimateriaalia.
Enkä minä vaihda rautaani sen takia jos gtassa tulee alle 60fps droppi josain kohtaa koska se on mahdollista ihan millä raudalla tahansa

Pelissä ei heittoja näy (vakaa 60fps@ 2160p). Vain benchmarkin lokissa näkyy.Juuri itsekin Hedt sanoi saavansa n.35fps heittoja ja oletettavasti Hedtillä on kovaa Intel rautaa alla. Korjatkaa toki jos olen väärässä
Täälläkin mainittu GTA V ottaa omassa benchmarkissaan jotain yksittäisiä n. 35FPS droppeja joita et kuitenkaan itse huomaa/ näe näytöltä (sama koskee myös itse pelaamista).
Eli tässäkin se benchmark on tarkempi koe (ja puhun ajasta ennen mitään meltdowneja yms.).
Pelitestiä (jossa myös bios- päivitys mukana):
Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju
Otetaan vaikka tämä Threadripperin myyttinen "sulavuus" jota ei voida millään mittarilla todentaa. Jos jostain löytyy graafi jossa Ryzen näyttää parempia frametimejä, niin se kelpaa ja siitä huudellaan kuinka AMD:llä kokemus on sulavampi. Sitten jos graafi näyttää toisinpäin, niin ei enää kelpaakkaan kun kaikki epäsulavuudet ei näykään graafeissa. Koskaan se lopputulema ei kuitenkaan ole, että Intelillä olisi meno sulavampaa.![]()
Niin ja luuskaprossu meni kiertoon koska Gta![]()

Ne eivät ole ollenkaan sama asia koska pelatessa joutuu käyttämään hiirtä/näppäimistöä. Benchmark pyörii itsekseen eikä siinä tarvitse reagoida mihinkään hiiri/näppiskomentoihin.
AMD:n arkkitehtuurissa on monia asioita jotka mahdollistavat sulavamman kokemuksen. Siinä ei auta vaikka kuinka selittäisit kuinka jossakin ikivanhassa pelissä tulee parempaa käppyrää Intelillä silloin kun ei edes oikeasti pelata.
Niinpä. 4 vuotta vanha peli ei pyöri loistavasti = prosessori vaihtoon ja vanhempaa tilalle![]()

Premiuluokassa 720p-1080p gtx 1080ti:llä![]()
Tee sellainen käytännön helppo koe: Poista kaikki ylimääräiset tausta softat pois päältä. Avaa Windowsin tehtävien hallinta sekä liikuta hiirtä ja painele näppäimiä -> Katso miten paljon vaikuttaa prossun käyttöön. Kerro sitten tulos täällä.Ne eivät ole ollenkaan sama asia koska pelatessa joutuu käyttämään hiirtä/näppäimistöä. Benchmark pyörii itsekseen eikä siinä tarvitse reagoida mihinkään hiiri/näppiskomentoihin.
Tee sellainen käytännön helppo koe: Poista kaikki ylimääräiset tausta softat pois päältä. Avaa Windowsin tehtävien hallinta sekä liikuta hiirtä ja painele näppäimiä -> Katso miten paljon vaikuttaa prossun käyttöön. Kerro sitten tulos täällä.
Niitä haarautumisia on koodissa sen verran usein, että jos haarautumisenennustus kytkettäisiin pois päältä, ja hypyn tullen kytkettäisiin fetch siltä säileeltä pois päältä ja alettaisiin vaan vaiheessa suorittaa muita säikeitä, nykyaikaisten CPUiden liukuhihnapituuksilla ja suoritusleveyksillä niitä säikeitä pitäisi jokaisella ytimellä olla suuruusluokkaa n. 32 kpl eikä 2 kpl että tällä saataisiin se ydin melko täydellisesti työllistettyä. Ja yhden säikeen suorituskyky olisi tällöin melkein 16 kertaa hitaampi kuin nyt.
Näin toimii GPUt.
Haarautumisenennustus on käytännössä aivan oleellinen ominaisuus hyvän yhden säikeen suorituskyvyn saavuttamiseen.
Ja se 32 säikeen datan tallentaminen yhdelle ytimelle tarkoittaisi että rekisterifileen pitäisi olla valtava(hidastaa kelloa, tai lisää virrankulutusta) ja joko L1D-kakun pitäisi olla valtava(hidastaa kelloa, tai lisää virrankulutusta) TAI sillä saataisiin huono osumatarkkuus ja lisää virrankulutusta. (GPUissa näistä on valittu vaihtoehdot "hidastaa kelloa").
Järein SMT hyvän yhden säikeen sorituskyvyn sisältävistä CPUista löytyy IBMltä, jolla on neljän tai kahdeksan säikeen SMTtä (tosin joku IBMn 8-säikeen SMTksi markkinoima on käytännössä 2 melko erillistä SMT4-ydintä)
En tiedä onko oikea ketju, mutta onko kellään tietoa mikä/mitkä on ne KB koodi(t) Windows 7:n Meltdown & Spectre fixeille?
En tiedä onko oikea ketju, mutta onko kellään tietoa mikä/mitkä on ne KB koodi(t) Windows 7:n Meltdown & Spectre fixeille?
AMD:n arkkitehtuurissa on varmasti vaikka mitä, joka ei vaikuta millään tavalla konkreettisesti pelikokemukseen. Mutta sinun periaatteella voidaan kaikki testitulokset hylätä, kun mikään niistä ei kerro mitään niin kauan kun ne eivät suosi AMD:tä. AMD:llä piti IO:kin olla niin paljon paremmin järjestelty rautatasolla, mutta aina vaan tulee huonompaa tulosta NVME-benchmarkeista. Ei konstit ratkaise, vaan lopputulos.
Tottakai, jos uudempi on hitaampi. Premiumluokassahan tässä pelaillaan. Ei siihen mitkään nippanappa välttävät AMD-prossut piisaa.![]()

Tee sellainen käytännön helppo koe: Poista kaikki ylimääräiset tausta softat pois päältä. Avaa Windowsin tehtävien hallinta sekä liikuta hiirtä ja painele näppäimiä -> Katso miten paljon vaikuttaa prossun käyttöön. Kerro sitten tulos täällä.
Ei Threadripper luota mitattaviin tuloksiin. AMD:llä on hiiren liikuttamisen sulavuutta parantavia ratkaisuja, joten AMD:llä hiiren liikuttaminen on automaattisesti sulavampaa testituloksista riippumatta.
Premium Intelistit vähän kytkee JavaScriptiä pois ja metsästää päivityksiä rikkinäiseen prossuunsa, kun AMD:n alaluokka ajaa mitä haluaa vailla huolia.![]()

En ole mitään tuollaista tehnyt ja FPS >100 ( eikä <60 ).![]()
Turvattomalla prossulla, käyttö rajattu vain peleihin. Kuullostaa todella premiun
Sama pelata konsolilla![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.