Broadwelliä uudemmilta sukupolvilta ei ole dataa, koska vanha artikkeli. Eli yllättäen totuus löytyi taas sieltä paskanvänkääjien välimaastosta.Kehitys ei ole junnannut paikoillaan, muttei myöskään mitään villejä +50% gaineja ole tullut jos ottaa keskiarvon sijaan mediaanin.
Eli jos nyt ostaa kahvijärveä kaupasta, niin kyllä sen IPC on aika tuuhea verrattuna vanhaan Sandy Bridgeen (koska nuo IPC gainit kumuloituvat ja tuosta puuttuu pari sukupolvea vielä omine lisineen).
Totta, käytännössä jo 6700K/7700K aikana puhuttiin että 2600K samoilla GHz olisi noin 0-20% hitaampi (pelistä ja sovelluksesta riippuen). Eli 5GHz 2600K vastaisi 4GHz 7700K prosessoria JOS muistit / näyttö / kovalevy / näytönohjain jne. jne. olisivat suunnilleen samaa tasoa molemmissa kokoonpanoissa. Nythän tietysti kahvijärvi omaa (se paras ja kallein versio) 2-ydintä lisää ja luultavasti ensivuoden puolella tulee 8-ydin versio mistä näkee sitten onko oikeasti mitään eroa 1-ytimen testien välillä 6700K/7700K jne. välillä.
Lisättäköön nyt vielä että: kyllä, jos olisin ostanut 6700K/7700K/odottanut Kahvijärveä / Intelin seuraavaa / Ryzen 2 tms. se olisi antanut enempi tehoa. Mutta käytännössä nyt kun siirryin 2600K => 1700X ja 5GHz 4/8 ydin/säie prosessorista 4GHz 8-ydin/16-säie prosessoriin en huomaa hidastumista peleissä mitä pelaan, toki en myöskään huomaa mitään suurempaa nopeutumistakaan. Hyötyohjelmissa eroa huomaa todella paljon.
Itse laskin että miettimällä seuraavaa 5+ vuotta (mieluusti 6v+ kuten 2600K kesti itselläni) hyödyn enemmän siitä että minulla on 8-ydintä sekä 32Gb DDR4 3200 kuin että minulla olisi 4-ydintä ja 16Gb DDR3 1600.
Kehitys ei ole junnannut paikoillaan, muttei myöskään mitään villejä +50% gaineja ole tullut jos ottaa keskiarvon sijaan mediaanin.