Jos Intel ei sähläisi markkinasegmentointinsa kanssa vaan toisi AVX-512n nopeasti kaikkiin markkinasegmentteihin ja saisi softankehittäjät optimoimaan sille, se voisi saada siitä selvää kilpailuetua AMDhen nähden. Intel vaan ei näytä tätä tosissaan tekevän, vaan tuo AVX-512sta vaan kalliimpiin malleihin, eikä lähiaikoina ollenkaan esim. läppäriprossuihin.
Se, mitä intel sen sijaan on sentään tosissaan tekemässä on kääntäjien vektorointialgoritmien kehittäminen AVX-512n hyödyntämiseksi.
Juurikin näin. Liekö tuon AVX-512:n toteuttaminen sen verran kallista (tilaahan se vie aika reippaasti piiriltä), että ovat pilkkoneet sen sitten sen kymmeneen eri alisegmenttiin. Osaan prossuista saa, osaan ei, osaan laajempana, osaan suppeampana. Vaikka segmentoinnin taustalla onkin joku järki sen suhteen ettei joka prossuun kannata sitä koko palettia implementoida, niin nykyinen sillisalaatti hyvin tehokkaasti hidastaa tekniikan käyttöönottoa ja leviämistä.
Tästä aasinsiltana parin viime sivun väittelyyn, jossa vielä jaksetaan meuhkaa i7700K:sta, joka on jo menneen talven lumia. Neljä corea ei nyt ole edes se lähitulevaisuuden juttu vaikka kuinka yrittäisi tikkua asiasta vääntää. Tietty jos haluaa ostaa rungon vuoden välein uudestaan, niin voihan sitä ostaa nyt käteen jo vanhenevan emon ja prossun. AM4 on tuettu vielä useamman vuoden mikä on aika monelle koneenrakentajalle iso juttu kun vielä muutaman vuoden jälkeen saa pöhästyä vanhaan myllyyn reippaasti lisäaikaa vaihtamalla prossun ja näyttiksen. Itse ajelen R7 1700 joka pelissä asetukset tapissa ja utilisaatio harvoin menee yli 40%. Joku 10% häviö fps:ssä on yks paskan haju kun tietää että monisäikeistys on nyt lähdössä huolella lentoon kun Intelkin joutui Ryzenin takia paniikissa lähteä lisäämään ytimiä vähän joka segmenttiin.
Porukka tuijottaa niitä pelejä ja pelitestejä aivan liian kapeilla laseilla. Todellinen käyttötilanne on aina erilainen. Taustalla on sen sata Afterburneria, Skypeä ja muuta taustamoskaa joka vaatii resursseja. Nyt kun todellisia säikeitä saadaan enemmän markkinoille niin on ihan satavarmaa että koko muu softaekosysteemi alkaa niitä yhä enenevissä määrin käyttämään ja tämä heijastuu myös niihin pelitilanteisiin. Käytännössä saadaan kaikkea kivaa enemmän pyörimään samaan aikaan mikä tarjoaa meille käyttäjille entistä vaikuttavamman käyttökokemuksen.
Ja vielä moniajelusta yleensä tuli tuossa konkreettisena esimerkkinä oma IoT-puolen sähläily, jossa nyt on jokunen sata sensoria pitkin huushollia asenneltu, niin kyllä vaan vähän väliä tulee noiden mikrokontrollereiden kanssa vastaan se oikean moniajon puuttuminen (Arduino, ESP8266, kloonit) jolloin vastassa kaiken maailman omatekoiset skedulerit, state machinet, tilataulukot jne. kanssa säätäminen kun pitää saada moniajo muka aidosti toimimaan. Hyvä simppeli esimerkki on vaikka useamman ledin portaaton kirkkauden säätö omine aikatauluineen. Toki tietokoneet ovat isompia kokonaisuuksia, nopeampia (enemmän tilaa yhden ytimen tarjoamaan näennäiseen usean prosessin reaaliaikaisuuteen), kaikkea ei voi säikeistää ja usein säikeistys/rinnakkaisuus hoituu puoliautomaattisesti kääntäjä/käyttistasolla, mutta kyllä moni asia helpottuu huomattavasti kun laskentasäikeitä on enemmän. En ole tämän alueen ekspertti mutta noin maalaisjärjelläkin väittäisin että sitä overheadia syntyy vähemmän skeduleri tms. tasolla kun niitä prosessien pompotteluja on vähemmän. Eli lyhyesti ei vain ne pelit, vaan se kokonaiskäyttökokemus, jonka PC tarjoaa.
Näkisin että joku päivä kun ne pelit saadaan Vulkanin tai minkälie ansiosta tuupattua myös Linuxiin, niin itse voin ainakin yhdistää ne dlna-, nas- kotisivu-, yms. kodin pikkupalvelimet yhteen purkkiin, jolla voi myös pelaa, ja siten säästää ihan selvää rahaa laitteissa, sähkössä ja ylläpidon helppoudessa.