Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ja ne valitaan miten helpoiten?
Laita Youtube: en.

Kaikkiin pelaajiin tarvitaan erilliset tiedostot (enkä muista mistä ne saa 2005:n, ei tuolla suurta merkitystä). Kaikki liigat vain valitaan listalta kun aloitetaan uusi peli. Kaikki ottelut maksimeilla saa Options, detail level, preset maximum. 2005:ssa voi olla vähän eri paikassa tuo viimeinen.

Video alkoi yhtäkkiä toimimaan. Ensimmäiset 10 sekuntia kuvanlaatu on surkea, sitten paranee. Syy :confused:
 
Kaikkiin pelaajiin tarvitaan erilliset tiedostot (enkä muista mistä ne saa 2005:n, ei tuolla suurta merkitystä). Kaikki liigat vain valitaan listalta kun aloitetaan uusi peli. Kaikki ottelut maksimeilla saa Options, detail level, preset maximum. 2005:ssa voi olla vähän eri paikassa tuo viimeinen.

Video alkoi yhtäkkiä toimimaan. Ensimmäiset 10 sekuntia kuvanlaatu on surkea, sitten paranee. Syy :confused:
Näkyy, mutta on koko ajan suttuinen kuva, tekstit ei erotu. Onko tuossa videolla samat asetukset?
 
Hankala video, kun Vimeo ei pysty sitä prosessoimaan ollenkaan :itku:

Uploadasin koko 20 megatavun tiedoston tuonne http://www.filedropper.com/1_100

Kuvaus: Football Manager 2008, full settings, one day on holiday. Ryzen 1700 on Virtualbox, 8 CPU's (practically 4 cores+HT). Recording software capped 5 min video max. Day was completed on 07:54

Ensimmäinen kerta kun laitan videota nettiin, luultavasti myös viimeinen :btooth:
 
Hankala video, kun Vimeo ei pysty sitä prosessoimaan ollenkaan :itku:

Uploadasin koko 20 megatavun tiedoston tuonne http://www.filedropper.com/1_100

Kuvaus: Football Manager 2008, full settings, one day on holiday. Ryzen 1700 on Virtualbox, 8 CPU's (practically 4 cores+HT). Recording software capped 5 min video max. Day was completed on 07:54

Ensimmäinen kerta kun laitan videota nettiin, luultavasti myös viimeinen :btooth:
Käytännön koevideot on juuri parhaita videoita.:tup:

Sulla on tuo tiedoston koko noin pieni, ei ihme että kuvan laatu on suttuinen. (esim. itselläkin on ollut 33 sek. video 177Mt).

Videoiden latuksen ainut ongelma on että pitäisi olla kova upload- nopeus.

Youtubessa pystyy parantelemaan. Tuossa lataus ohjeet sinne:
Videoiden lataaminen - Tietokone - YouTube Ohjeet



Lisäys:
Anteeksi nyt, mutta se ongelma tuskin koski yhden pelin simulointia. Laita vaikkapa 20 liigaa ja ota shotit päivältä jolloin simuloidaan täydellä tarkkuudella mahd monta peliä.
Kaikkiin pelaajiin tarvitaan erilliset tiedostot (enkä muista mistä ne saa 2005:n, ei tuolla suurta merkitystä). Kaikki liigat vain valitaan listalta kun aloitetaan uusi peli. Kaikki ottelut maksimeilla saa Options, detail level, preset maximum. 2005:ssa voi olla vähän eri paikassa tuo viimeinen.
  • Ei onnistu, vain kaksi liigaa on mahdollista valita.

Kyllä tuo 1- pelin pelikin kertoi jo selvää kieltään ettei kuorma skaalaudu muille ytimille.

Nyt testi siirtyy FM 2008 peliin.

  • Ei onnistu, vain yksi liiga on mahdollista valita.
Listalla on kahdeksan liigaa, ainakin demossa voi valita vain 1: en ja vain Quick match on mahdollinen tai pelin lataus, ei uutta peliä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylivoimaisesti suurin laskenta-aika menee otteluihin. Otteluiden laskennan pystyy säikeistämään hyvin helposti ja se onkin parhaiten säikeistetty osa pelistä. Hyvin säikeistyviä asioita, joita ei taida olla kunnolla (ollenkaan?) säikeistetty, ovat mm. lähes kaikki oman joukkueen sisällä tapahtuvat asiat (pelaajien harjoittelu, loukkaantumiset, pelaajien tyytymättömyys asiaan X jne). Hieman huonommin säikeistyviä asioita mm. siirtoihin ja managerien keskinäiseen kanssakäymiseen liittyvät asiat, koska niissä on useampia osapuolia mukana. Monet niistäkin voidaan melko helposti säikeistää vaikkei yhtä helposti kuin otteluita Asioita jotka eivät säikeisty ovat esim kaikenlaiset statistiikat (sarjataulukot, pelaajatilastot jne). Niihin ei laskenta-aikaa mene juuri ollenkaan tai ne luodaan vain tarvittaessa.
Eli sulla ei ole mitään hajua laskentamallista käytännössä kuten arvelinkin. No ei se mitään, ihan hauskaa näitä spekulointeja on lukea :kahvi:



Vähän toinen meno kun odotteli joskus tunnin pari Pentiumin kanssa :geek:
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko mahdollista jos kerran cpua säikeistymisen kanssa pohditaan, laittaa process hackeristä application thread näyttö screenshotteihin hyödyttömän task managerin sijaan. Nähtäisiin ihan oikeasti mitä säikeitä se ajaa, ja kuinka paljon kukin säie käyttää cpu:ta. Ohjelma on ilmainen.

Overview - Process Hacker
 
Käytännön koevideot on juuri parhaita videoita.:tup:

Sulla on tuo tiedoston koko noin pieni, ei ihme että kuvan laatu on suttuinen. (esim. itselläkin on ollut 33 sek. video 177Mt).

Videoiden latuksen ainut ongelma on että pitäisi olla kova upload- nopeus.

Youtubessa pystyy parantelemaan. Tuossa lataus ohjeet sinne:
Videoiden lataaminen - Tietokone - YouTube Ohjeet


Youtube vaatii puhelinnumeron, jota en viitsi antaa.

Lisäys:


  • Ei onnistu, vain kaksi liigaa on mahdollista valita.

Kyllä tuo 1- pelin pelikin kertoi jo selvää kieltään ettei kuorma skaalaudu muille ytimille.

Nyt testi siirtyy FM 2008 peliin.

  • Ei onnistu, vain yksi liiga on mahdollista valita.
Listalla on kahdeksan liigaa, ainakin demossa voi valita vain 1: en ja vain Quick match on mahdollinen tai pelin lataus, ei uutta peliä.

Demon rajoituksia. Täysversioissa voi valita aika monta kuten videon ensisekunneista näkyy.

Eli sulla ei ole mitään hajua laskentamallista käytännössä kuten arvelinkin. No ei se mitään, ihan hauskaa näitä spekulointeja on lukea :kahvi:

:facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm:

Sillä ei ole mitään väliä onko tarkkaa tietoa Käytetystä laskentamallista kunhan tietää mitä tarvitsee laskea ja mitkä lasketaan säikeistettynä. Molemmat saa riittävän tarkasti tietoon pelaamalla ja tutkimalla tietokantaa. Sitten voidaan spekuloida sillä miten asiat Voitaisiin tehdä Käytetyn laskentamallin sijaan.

Olisiko mahdollista jos kerran cpua säikeistymisen kanssa pohditaan, laittaa process hackeristä application thread näyttö screenshotteihin hyödyttömän task managerin sijaan. Nähtäisiin ihan oikeasti mitä säikeitä se ajaa, ja kuinka paljon kukin säie käyttää cpu:ta. Ohjelma on ilmainen.

Overview - Process Hacker

Ei tarvita tuollaista. Videolta näkee taustakuormituksen olevan muutama prosentti ja peli laittaa 8 säiettä täysille moneksi minuutiksi. Ei tarvitse miettiä Task manageria enempää mikä sen 100% prosessorikuorman aiheuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tarvita tuollaista. Videolta näkee taustakuormituksen olevan muutama prosentti ja peli laittaa 8 säiettä täysille moneksi minuutiksi. Ei tarvitse miettiä Task manageria enempää mikä sen 100% prosessorikuorman aiheuttaa.

Kyseessähän oli lähinnä yleinen pyyntö, eikä pelkästään koskenut kyseisen pelin tilannetta. Kun saadaan faktaa suoraa pelin threadeista niin jää turhat spekulaatiot pois, ja keskusteluun saadaan enemmän detaileja mukaan. Useasti näkee näitä cpu usageita jossa taskmanagerin 8 loogista ydintä pomppii erilaisilla kuormilla, mutta mistään et oikeasti voi päätellä ajaako peli esim 4kpl isoa threadia isolla kuormalla, joita windows pompottelee eri ydinten välillä, vai 8kpl pienempiä threadeja.
 
Youtube vaatii puhelinnumeron, jota en viitsi antaa.
Se tarvitaan vain oman tilin turvallisuuden takia, kaksoisvarmistusta varten (mitään muuta sieltä ei tule).
Demon rajoituksia. Täysversioissa voi valita aika monta kuten videon ensisekunneista näkyy.
Ensi sekunnit juuri ei näy selvästi.:)

FM 2008 testiä, asetukset:
uc


FM 2008 ollaan saatu selvää optimointia peliin (vrt. 2005) ja on saatu pois turhaa prossunkäyttöä alas eli 1- ytimen n. 100% -> 15%.
uc


Tässäkö on sitä moniydin huumaa, pelin jälkeen käydään läpi muut ottelut.
uc


Samaa "moniydin huuma" 4- ytimellä. Otin karkean ajan 12T aika n. 1:11 ja 4T vastaava 1:47.
uc

Kaikissa tapauksissa on normaalit taustat eli 170 prosessia yhteensä.

Toki kokonaisaika olisi ollut pidempi molemmissa (12T & 4T) jos mukana olisi ollut enempi liigoja. Mutta voi hyvin nähdä ettei tulokset poikkea aiemmin esillä olleesta FM 2017 benchmarkista. Jossa myös oli hieman hyötyä 4C +HT: stä.

Neljälläkään ytimellä ei kone kyykännyt. Pelistä ei löydy mitään ihmeellistä moniydin tukea.
 
:facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm::facepalm:

Sillä ei ole mitään väliä onko tarkkaa tietoa Käytetystä laskentamallista kunhan tietää mitä tarvitsee laskea ja mitkä lasketaan säikeistettynä. Molemmat saa riittävän tarkasti tietoon pelaamalla ja tutkimalla tietokantaa. Sitten voidaan spekuloida sillä miten asiat Voitaisiin tehdä Käytetyn laskentamallin sijaan.
Eihän sitä nyt pelaamalla näe miten peli mallintaa asiat oikeasti mutta kuten sanoin, ihan hauska lukea muutenkin miten ihmiset luulee pelien toimivan :)

Ja siis jottei jäisi epäselväksi niin uskon ihan täysin että FM on helppo monisäikeistää (lukematta siis mitään pelaajan näkökulmaa ja mutufiilistä), siitä ei ollut kyse.

Ei tarvita tuollaista. Videolta näkee taustakuormituksen olevan muutama prosentti ja peli laittaa 8 säiettä täysille moneksi minuutiksi. Ei tarvitse miettiä Task manageria enempää mikä sen 100% prosessorikuorman aiheuttaa.
Tämäkin on lopulta ihan huutelua kun ei välttämättä näe edes symboleja/mikä siellä cpu:ta vie, jos odotellaan jotain jonoa busyloopilla tms. typerää niin hienosti näyttää käyttävän yhden coren vaikkei tekisikään mitään hyödyllistä.

Mutta ihan sama, turha detskuista välittää :cigar:
 
Se tarvitaan vain oman tilin turvallisuuden takia, kaksoisvarmistusta varten (mitään muuta sieltä ei tule).

Ihan sama tilin turvallisuuden kanssa jos laittaa yhden videon.

Ensi sekunnit juuri ei näy selvästi.:)

Joo ei. Näkyvät siinä Filedropperiin laitetussa.

FM 2008 testiä, asetukset:
uc


FM 2008 ollaan saatu selvää optimointia peliin (vrt. 2005) ja on saatu pois turhaa prossunkäyttöä alas eli 1- ytimen n. 100% -> 15%.
uc


Tässäkö on sitä moniydin huumaa, pelin jälkeen käydään läpi muut ottelut.

Ei oman ottelun aikana paljoa laskettavaa ole, ei tuossa pitäisikään montaa ydintä kuormittaa.

uc


Samaa "moniydin huuma" 4- ytimellä. Otin karkean ajan 12T aika n. 1:11 ja 4T vastaava 1:47.
uc

Kaikissa tapauksissa on normaalit taustat eli 170 prosessia yhteensä.

Toki kokonaisaika olisi ollut pidempi molemmissa (12T & 4T) jos mukana olisi ollut enempi liigoja. Mutta voi hyvin nähdä ettei tulokset poikkea aiemmin esillä olleesta FM 2017 benchmarkista. Jossa myös oli hieman hyötyä 4C +HT: stä.

Neljälläkään ytimellä ei kone kyykännyt. Pelistä ei löydy mitään ihmeellistä moniydin tukea.

Otit liian kevyen skenaarion (kesä). Koita sama talvella. Kuten minun videosta (toivottavasti) näkyy, prosessorikuorma menee aika nopeasti 100%:n ja pysyy siinä videon loppuun saakka.

Vertailun vuoksi, tuolla benchmark threadissa vetävät 7 päivää 2-5 minuuttiin. Minun skenaariossa yksi päivä kestää melkein 8 minuuttia. Jos 4 ydin+HT Ryzenillä jauhaa yhtä päivää melkein 8 minuuttia, kyllä se aika hyvin kyykyttää.

Ja kuten jo sanoin, sinulla on demoversio, joka on sattuneesta syystä selvästi kevyempi.

Eihän sitä nyt pelaamalla näe miten peli mallintaa asiat oikeasti mutta kuten sanoin, ihan hauska lukea muutenkin miten ihmiset luulee pelien toimivan :)

Kyllä pelaamalla ja tietokantaa tutkimallajne saa erittäin hyvän kuvan siitä miten peli toimii. Ja kun tietää miten peli toimii, tietää myös millaista laskentaa tarvitaan. Ei kaikkea mutta ihan rittävästi.

Tämäkin on lopulta ihan huutelua kun ei välttämättä näe edes symboleja/mikä siellä cpu:ta vie, jos odotellaan jotain jonoa busyloopilla tms. typerää niin hienosti näyttää käyttävän yhden coren vaikkei tekisikään mitään hyödyllistä.

Juu, tottakai. Se että 8 ydintä laskee selvästi nopeammin kuin 1 ydin osoittaa pelin koodissa olevan turhaa tauhaa jotta 8 ydintä saataisiin näyttämään nopeammalta. Mutta eikös silloin voisi jättää tauhkat pois ja saada 1 ytimellä reilusti lisää nopeutta ja laitteistovaatimuksia alemmas? Ei kuulosta uskottavalta.
 
Juu, tottakai. Se että 8 ydintä laskee selvästi nopeammin kuin 1 ydin osoittaa pelin koodissa olevan turhaa tauhaa jotta 8 ydintä saataisiin näyttämään nopeammalta. Mutta eikös silloin voisi jättää tauhkat pois ja saada 1 ytimellä reilusti lisää nopeutta ja laitteistovaatimuksia alemmas? Ei kuulosta uskottavalta.

Sulla on vista virtualboxilla ajossa? Sinähän voit helposti testata asian, annat sille vistalle vain yhden coren ja ajat saman simulaation.
Sitten annat sille 2 corea ja ajat saman simulaation jne.. aina vaikka 16 ytimeen asti. Siitä näkee miten hyvin se hyödyntää multicorea.

EDIT: Niin ja en tosiaan tiedä miten hyvin toi virtualbox toimii, mutta ainakin Hyper-V (Jonka saa Win 10 Pro:lla käyttöön) toimii erittäin hyvin. VMWare desktop toimii kanssa ihan ok. En ole tuota virtual boxia tosiaan itse käyttänyt.
 
Sulla on vista virtualboxilla ajossa? Sinähän voit helposti testata asian, annat sille vistalle vain yhden coren ja ajat saman simulaation.
Sitten annat sille 2 corea ja ajat saman simulaation jne.. aina vaikka 16 ytimeen asti. Siitä näkee miten hyvin se hyödyntää multicorea.

EDIT: Niin ja en tosiaan tiedä miten hyvin toi virtualbox toimii, mutta ainakin Hyper-V (Jonka saa Win 10 Pro:lla käyttöön) toimii erittäin hyvin. VMWare desktop toimii kanssa ihan ok. En ole tuota virtual boxia tosiaan itse käyttänyt.

Seiska oli käytössä. Ei pysty laittamaan 16 ydintä koska Virtualbox herjaa jos laittaa yli 8. Voinhan tuon ajaa yhdellä ytimelläkin jossan vaiheessa, aikaa palaa noin 40 minuuttia.

Hyper-V vs Virtualbox vs VMWare Player: Hyper-V kusee grafiikkapuolen siinä määrin etten viitsi sitä käyttää. Toisekseen Virtualbox ei toimi jos Hyper-V on päällä. Virtualbox käynnistyy toimii muutenkin selvästi nopemmin kuin VMWare player mutta esim nettivideoiden äänisynkkauksen ja copypasten kanssa ongelmia. Sen takia käytän joihinkin asioihin Virtualboxia ja joihinkin WMWare playeria. Molemmat toimivat samaan aikaan ilman ihmeempiä ongelmia.
 
Ihan sama tilin turvallisuuden kanssa jos laittaa yhden videon.
Sillä samalla pääsee kaikkiin Googlen palveluihin, vai etkö uskalla niitä käyttää? Tuo sinun käyttämäsi paikka on ainakin todella hämäräperäinen.
Otit liian kevyen skenaarion (kesä). Koita sama talvella. Kuten minun videosta (toivottavasti) näkyy, prosessorikuorma menee aika nopeasti 100%:n ja pysyy siinä videon loppuun saakka.

Ja kuten jo sanoin, sinulla on demoversio, joka on sattuneesta syystä selvästi kevyempi.
Miten aika vaihdetaan? Näyttää aina 1.7.2007 aloitusta. Ja miten tuossa 2008 pääseen holiday modeen, kun aina herjaa ettei pääse pelipäivänä.
Seiska oli käytössä. Ei pysty laittamaan 16 ydintä koska Virtualbox herjaa jos laittaa yli 8. Voinhan tuon ajaa yhdellä ytimelläkin jossan vaiheessa, aikaa palaa noin 40 minuuttia.
Minkä takia pelisi on VM- koneessa?
 
Sillä samalla pääsee kaikkiin Googlen palveluihin, vai etkö uskalla niitä käyttää? Tuo sinun käyttämäsi paikka on ainakin todella hämäräperäinen.

En viitsi antaa Googlelle puhelinnumeroa.

Miten aika vaihdetaan? Näyttää aina 1.7.2007 aloitusta. Ja miten tuossa 2008 pääseen holiday modeen, kun aina herjaa ettei pääse pelipäivänä.

Voit olla lomalla sinne saakka. Demoversion rajoitus ilmeisesti, koska kokoversiossa FM 2008:ssa pääsee lomalle koska vaan.

Minkä takia pelisi on VM- koneessa?

Windows 7:ssa peli toimii paremmin koska virallisesti tukee Vistaa. Toisekseen virtuaalikoneella saa paremmin pidettyä huolta ettei taustalla ole ylimääräistä roinaa. Suorituskykyyn vaikutus on mitätön.
 
Sulla on vista virtualboxilla ajossa? Sinähän voit helposti testata asian, annat sille vistalle vain yhden coren ja ajat saman simulaation.
Sitten annat sille 2 corea ja ajat saman simulaation jne.. aina vaikka 16 ytimeen asti. Siitä näkee miten hyvin se hyödyntää multicorea.

Yhdellä ytimellä meni 63 minuuttia eli 3780 sekuntia. 8 threadilla 474 sekuntia. 8 threadia (saattoi olla enemmän 8C8T enemmän kuin 4C8T) hyödytti 797%. Ei paha :think:
 
Windows 7:ssa peli toimii paremmin koska virallisesti tukee Vistaa. Toisekseen virtuaalikoneella saa paremmin pidettyä huolta ettei taustalla ole ylimääräistä roinaa. Suorituskykyyn vaikutus on mitätön.
Sekä FM 2005 & 2008 toimii täysin ongelmitta W10: kin.
Yhdellä ytimellä meni 63 minuuttia eli 3780 sekuntia. 8 threadilla 474 sekuntia. 8 threadia (saattoi olla enemmän 8C8T enemmän kuin 4C8T) hyödytti 797%. Ei paha :think:
:) Helppoa on pullistella, kun pelin prossusuosituskin on noussut 1c-> 2- dual coreen ja 1GHz -> 2,2GHz: in (2005 -> 2008).

Eli tuosta et vielä nää mitään erinomaista multicore- "tukea järjettömälle ydinten määrälle".
 
Eli tuosta et vielä nää mitään erinomaista multicore- "tukea järjettömälle ydinten määrälle".

Siis waat? kaveri ajaa simulaation niin että peli saa vain yhden coren käyttöön ja vastaavasti saman simulaation niin että peli saa 8 corea käyttöön ja skaalautuvuus on lähes 1:1 ja sinä väität että ei todista mitään?
 
Siis waat? kaveri ajaa simulaation niin että peli saa vain yhden coren käyttöön ja vastaavasti saman simulaation niin että peli saa 8 corea käyttöön ja skaalautuvuus on lähes 1:1 ja sinä väität että ei todista mitään?
Ei. Tuskin on edes oikeesti testannut.

4c+4t -> 16t ero on jo todella paljon huonommin skaalautavaa jos ollenkaan (josta vasta alkaisi näkemään oikeaa moniydintukea).:vihellys:
 
Ei. Tuskin on edes oikeesti testannut.

4c+4t -> 16t ero on jo todella paljon huonommin skaalautavaa jos ollenkaan (josta vasta alkaisi näkemään oikeaa moniydintukea).:vihellys:

Aika vahvasti väitetty tuon testaamattomuuden takia. Elisun mielestä moniydin tuki alkaa 16 threadista. Check [x] :)
 
Sekä FM 2005 & 2008 toimii täysin ongelmitta W10: kin.
:) Helppoa on pullistella, kun pelin prossusuosituskin on noussut 1c-> 2- dual coreen ja 1GHz -> 2,2GHz: in (2005 -> 2008).

Recommended speksit FM2005:

1.8ghz processor, 256mb RAM (pelin takakannesta nuo)

FM2008:

AMD or Intel Dual Core 2.2GHz 1GB RAM

Vuonna 2004 (FM2005 julkaistiin 2004) oli kuluttajaluokkaan saatavilla seuraavat 2-ydinprosessorit:



Eli tuosta et vielä nää mitään erinomaista multicore- "tukea järjettömälle ydinten määrälle".

Tuossa itselaittamassasi kuvassa saat itse 100% kun käytössä 12 threadia: http://drive.google.com/uc?export=view&id=0B4JsWetFxxpJUi1QM2dGR2ZWdWs

Ei. Tuskin on edes oikeesti testannut.

4c+4t -> 16t ero on jo todella paljon huonommin skaalautavaa jos ollenkaan (josta vasta alkaisi näkemään oikeaa moniydintukea).:vihellys:

Okei, eli jatkossa voidaan kaikkiin testeihin todeta "tuskin oikeasti testannut, heittänyt vain hatusta jotain lukuja" :facepalm:
 
Aika vahvasti väitetty tuon testaamattomuuden takia.
;)
Elisun mielestä moniydin tuki alkaa 16 threadista. Check [x] :)
Kun lähtökohta on tuo:
On sellaisiakin pelejä jotka käyttävät kaikki ytimet mitä koneesta löytyy (Football Manager sarja teki sen jo 2005 paikkeilla).

Pääpointti: monet pelit jotka saisi helposti tukemaan monisäikeistystä eivät sitä tue. Onneksi ainakin yksi poikkeus vahvistaa ettei se ole ollut edes viime vuosikymmenellä mitenkään ylivoimainen homma.
Niin nykyään koneesta löytyy 16t lisäksi 32t tai kohta myös 36t: iä eli en lähtisi nyt sitten tinkimäänkään (tuossa oli myös jo tarkennuksenakin että pelin pitää HYÖTYÄkin niistä ytimistä).
Tuossa itselaittamassasi kuvassa saat itse 100% kun käytössä 12 threadia:
Aivan ja vertaa HYÖTYÄ 4- ytimeen.:) (+ lisäväite oli myös kyykyttämisestäkin)
 
Niin nykyään koneesta löytyy 16t lisäksi 32t tai kohta myös 36t: iä eli en lähtisi nyt sitten tinkimäänkään (tuossa oli myös jo tarkennuksenakin että pelin pitää HYÖTYÄkin niistä ytimistä).

Vuonna 2004 (FM2005) ehkä 0,1 prosentilla käyttäjistä oli enemmän kuin yksi ydin koneessa.

Vuonna 2007 (FM2008) ehkä 0,1 prosentilla käyttäjistä oli enemmän kuin kaksi ydintä koneessa.

Samaten noihin aikohin Ehkä 0,001 prosentilla oli enemmän kuin 8 säiettä tukeva prosessori tai tukevia prosessoreita koneessa. Esiom Cinebenchin nykyversio tukee "vain" 256 threadia, joten ei sekään käytä kaikkia ytimiä mitä koneesta löytyy.

Väite pitää siis mainiosti paikkaansa.

Aivan ja vertaa HYÖTYÄ 4- ytimeen.:) (+ lisäväite oli myös kyykyttämisestäkin)

No mikä se hyöty oli? Muistutan myös ettet käyttänyt täysversiota vaan demoa.

Jos yhden päivän (vuodessa on 365 päivää) prosessointiin menee 8 säikeellä melkein 8 minuuttia, kyllä se melkoista kyykyttämistä on.
 
Vuonna 2004 (FM2005) ehkä 0,1 prosentilla käyttäjistä oli enemmän kuin yksi ydin koneessa.

Vuonna 2007 (FM2008) ehkä 0,1 prosentilla käyttäjistä oli enemmän kuin kaksi ydintä koneessa.

Väite pitää siis mainiosti paikkaansa.
Tuo lainauksesi oli tuolta:
Intel varmisti Ice Lake -koodinimen 8. sukupolven Core-prosessoreiden seuraajalle

Tämän päivän prossuista/ tulevasta oli siis kyse. Nyt kerrotkin faktaa jo menneisyydestä.:rolleyes:
Jos yhden päivän (vuodessa on 365 päivää) prosessointiin menee 8 säikeellä melkein 8 minuuttia, kyllä se melkoista kyykyttämistä on.
Ja jos prosessoidaan 5 vuotta eteenpäin kestää se vielä kauemmin.;)
 
Tuo lainauksesi oli tuolta:
Intel varmisti Ice Lake -koodinimen 8. sukupolven Core-prosessoreiden seuraajalle

Tämän päivän prossuista/ tulevasta oli siis kyse. Nyt kerrotkin faktaa jo menneisyydestä.:rolleyes:

On sellaisiakin pelejä jotka käyttävät kaikki ytimet mitä koneesta löytyy (Football Manager sarja teki sen jo 2005 paikkeilla)

Opettele lukemaan. Vuoden 2005 paikkeilla FM2006 käyttää ainakin 16 säiettä, juuri mistään koneesta ei löytynyt vastaavaa. Luuletko ettei FM2017 tue 16 säiettä jos vuoden 2006 versio tukee? Turha selittää jostain miljoonan ytimen supertietokoneesta.

Jos joku pystyy testaamaan 32-säikeen prosessorilla, kelpaa kyllä.

Ja jos prosessoidaan 5 vuotta eteenpäin kestää se vielä kauemmin.;)

Niin kestääkin.
 
Tuota ryzeniä suunnitellu niin jos nyt ostaisin setin ja laitan Corsair 8GB (2x4GB) Vengeance LPX, DDR4 3000MHz, CL15, 1,35V, musta - 92,00€ tälläiset kiinni niin menetänkö paljon tehoa jos laitan tulevaisuudessa samanlaisen kitin toiseen slottipariin?
Kannattaa ehkä ennemmin mennä kysymään jossain zen, ryzen tai am4 ketjussa. Tää on semmonen riitelyketju jossa todennäköisemmin saat vastaukseksi osta intel tai osta threadripper kuin oikean vastauksen.
 
Ihan vain vinkkinä kaikille, että heittäkää @HEDT ignoreen niin foorumista tulee askeleen miellyttävämpi lukea. Väittely on sinänsä ok, mutta senkin voi tehdä ilman töykeilyä, henkilökohtaisuuksiin meneviä ivailuja ja muutenkin huonoa käytöstä. Trollina tietysti esimerkillinen tapaus koska saa niin helposti porukkaa agitoitua, mutta pitkän päälle on alkanut aika pahasti ärsyttämään. Hetken oli pois ignoresta, mutta sinne taas joutui laittamaan.
 
Eipä HEDT ole ainoa töykeyksiä täällä latonut henkilö. Eiköhän jokainen osaa sitä tekstiä filtteröidä ja jättää tarvittaessa huomioimatta. Tai sitten vaikka ignorata ihan omatoimisesti.
 
Se on järkyttävän tylsää, jos kaikki ovat samaa mieltä. Siinä vaiheessa kun mennään henkilökohtaisuuksiin tai persoonaan, kun argumentit loppuvat - niin raja on ylitetty. Sitten pitäisi tulla suoraan bannia, tai vähintään varoitus.

Saman argumentin paukuttaminen taas kyllästymiseen asti on ärsyttävää, mutta ei minkään säännön vastaista. Nämä ovat niitä ärsyttäviä kavereita, joille ei voi tehdä mitään.

Lisäksi eräät keskustelijat eivät ollenkaan lue/katso mitään linkkejä, jolloin argumentointi jää juupas-eipäs -akselille ja siihen en enää ala.

Saisko nopeen selityksen, mitä tuossa tehtiin?

Siinä käännettiin kerneli, eli käyttöjärjestelmän ydin. Tuota tehtiin aikonaan paljon useammin, kun vuosituhannen vaihteessa kaikki ajurit (verkkokortti, äänikortti, ym..) oli kernelissä ja esim. äänikortin IRQ:n vaihto vaati kernelin uudelleenkääntämisen. Lisäksi jotkut katsoi, että sai optimoitua kerneliä, kun käänsi "tiukemmilla asetuksilla" kernelin.

Linuxin kernelissä on miljoonia rivejä koodia, eli se on varmasti yksi monimutkaisimmista ohjelmista, mitä voidaan kääntäjälle syöttää. Siispä mainio tällaisiin suorituskykytesteihin.

Sitten jossain vaiheessa tuli kernel-moduulit ja ei tuota enää ole tarvetta kääntää itse.
 
Saman argumentin paukuttaminen taas kyllästymiseen asti on ärsyttävää, mutta ei minkään säännön vastaista.

Kyllä ja ei, site ei suoraan ole kielletty, mutta "jatkuvasti" siihen tulee modet tai Sampsa puuttumaan sekalaisiin ketjuihin.
 
Ihan vain vinkkinä kaikille, että heittäkää @HEDT ignoreen niin foorumista tulee askeleen miellyttävämpi lukea. Väittely on sinänsä ok, mutta senkin voi tehdä ilman töykeilyä, henkilökohtaisuuksiin meneviä ivailuja ja muutenkin huonoa käytöstä.
Sanot tuon kaiken väittelyketjussa. :)

Yläpito on nimenomaan toivonut ja pyytänyt pitämään asia- ketjut väittely vapaina, siitä olenkin pitänyt kiinni. Ja olen siirtänyt monta postausta tänne. :tup:

Se että muistuttaa mitä joku on aiemmin väittänyt ja postannut ei ole mitään ivailua tai henkilökohtaisuuksiiin menoa (vaan pyrkimys päästä asiassa eteenpäin).

Jos tämä väittelyketju tuntuu liian rajulta paikalta, onko sitä silloin pakko lukea ollenkaan?
__________________________________________________________________________

Nyt onkin menossa performance- testiin FM 2017. Ensituntumana tuntuu olevan nahkeampi vrt. edelliset versiokokeilut. Prossun käyttöaste ei kuitenkaan ole suurta - näin ensi tuntumalta, jatkoa myöhemmin...
 
HEDT ja Threadripper väännön takia poistin tämän ketjun seurannasta, mutta muron sankareiden jälkeen nämä on ihan hyviä kavereita.
Vänkäystä ja välistä henkilökohtaisuuksiin menemistä, mutta kaverit ajaa testiä itse, eikä vain lätki sitä aina samaa omaan angendaan sopivaa testikaaviota netistä, kuten schoolmaster/sinsin aikanaan. Siitä propsit. Kuten myös muiden ketjujen siistinä pysymisestä.
 
Kannattaa ehkä ennemmin mennä kysymään jossain zen, ryzen tai am4 ketjussa. Tää on semmonen riitelyketju jossa todennäköisemmin saat vastaukseksi osta intel tai osta threadripper kuin oikean vastauksen.


Saapahan samalla kiusata intel poikia
 
Siis mihin? Artikkelissa en nähnyt yhtäkään.

19 kuukauden ero julkaisuissa ei ole "samaan aikaan"

Joka tapauksessa ei kehumista prossussa, etenkin jos ajan kulkua katsoo. Kellottelu parantaa hieman tilannetta, mutta niinhän ne kellottuu intelinkin vehkeet.
Vaikka oma 2600k tuli hieman myöhemmin, niin pelailun suhteen ihan toista maasta, eikä voi kellotettuna vieläkään jäävän pullonkaulaksi. Tämäkin taitaa olla jo ollut 6
vuotta käytössäni.
 
Joka tapauksessa ei kehumista prossussa, etenkin jos ajan kulkua katsoo. Kellottelu parantaa hieman tilannetta, mutta niinhän ne kellottuu intelinkin vehkeet.
Vaikka oma 2600k tuli hieman myöhemmin, niin pelailun suhteen ihan toista maasta, eikä voi kellotettuna vieläkään jäävän pullonkaulaksi. Tämäkin taitaa olla jo ollut 6
vuotta käytössäni.

Muistin julkaisuajankohdat hieman väärin, joka tapauksessa tuo prosessori julkaistiin selvästi ennen Sandy Bridgeä.

Ei tuo 2500K näytä kovinkaan hyvältä vertailussa noita Phenom II X6:a vastaan. Lisäksi siinä missä Phenom kakkoselle saa kellotusemolevyn lähes mistä vaan, 2500:n kanssa on aika hiljaista. Tietyt käskykannat tuossa Phenom kakkosessa alkavat ottaa vastaan pahiten.

Noita Phenom kakkosia olisi pitänyt verrata johonkin Sandy Bridge aikakauden i3:n, jolloin olisi nähty sen olleen selvästi parempi ostos. Edes päivitettävyys ei tee eroa koska i3 -> i5 päivityksessä ei ollut mitään järkeä.
 
Opettele lukemaan. Vuoden 2005 paikkeilla FM2006 käyttää ainakin 16 säiettä, juuri mistään koneesta ei löytynyt vastaavaa. Luuletko ettei FM2017 tue 16 säiettä jos vuoden 2006 versio tukee?
No nyt on FM 2017 demossa liigoja, ladattu erikseen 51 liigaa.

Asetukset & liigat:
uc

Oma peli, ydinten käyttöä:
uc

Em. asetuksin 1 day in holiday, 12T, aika n. 32sek:
uc

Sama 4- ytimen voimin, aika n. 1:06:
uc

12T: llä et saa yli puolet parempaa aikaa (vrt. 4T), ei hyödy yli 8T: stä. Tää uusin säikeistyy silti parhaiten.
 
Ei tuo 2500K näytä kovinkaan hyvältä vertailussa noita Phenom II X6:a vastaan. Lisäksi siinä missä Phenom kakkoselle saa kellotusemolevyn lähes mistä vaan, 2500:n kanssa on aika hiljaista. Tietyt käskykannat tuossa Phenom kakkosessa alkavat ottaa vastaan pahiten.

Sandy bridgeä pitääkin verrata ryzeniin ja se pärjää sillekin ihan ok. Yli 6 vuotta eroa julkaisuissa ja aika tasaista on.

AVG FPS:t (prosenttia 2600k OC:n suorituskyvystä)

Watch dogs
1800x stock 3200Mhz 98 %
2600k OC 4,7Ghz 100 %
1055T OC 3,85Ghz 53 %


Total warhammer
1800x stock 3200Mhz 116 %
2600k OC 4,7Ghz 100 %
1055T OC 3,85Ghz 64 %


GTA V
1800x stock 3200Mhz 100 %
2600k OC 4,7Ghz 100 %
1055T OC 3,85Ghz 62 %


AOTS
1800x stock 3200Mhz 103 %
2600k OC 4,7Ghz 100 %
1055T OC 3,85Ghz 44 %


Metro: Last night
1800x stock 3200Mhz 96 %
2600k OC 4,7Ghz 100 %
1055T OC 3,85Ghz 62 %


Battlefield 1
1800x stock 3200Mhz 103 %
2600k OC 4,7Ghz 100 %
1055T OC 3,85Ghz 66 %
 
Viimeksi muokattu:
Sandy bridgeä pitääkin verrata ryzeniin ja se pärjää sillekin ihan ok. Yli 6 vuotta eroa julkaisuissa ja aika tasaista on.

AVG FPS:t (prosenttia 2600k OC:n suorituskyvystä)

Watch dogs
1800x stock 3200Mhz 98 %
2600k OC 4,7Ghz 100 %
1055T OC 3,85Ghz 53 %


Total warhammer
1800x stock 3200Mhz 116 %
2600k OC 4,7Ghz 100 %
1055T OC 3,85Ghz 64 %


GTA V
1800x stock 3200Mhz 100 %
2600k OC 4,7Ghz 100 %
1055T OC 3,85Ghz 62 %


AOTS
1800x stock 3200Mhz 103 %
2600k OC 4,7Ghz 100 %
1055T OC 3,85Ghz 44 %


Metro: Last night
1800x stock 3200Mhz 96 %
2600k OC 4,7Ghz 100 %
1055T OC 3,85Ghz 62 %


Battlefield 1
1800x stock 3200Mhz 103 %
2600k OC 4,7Ghz 100 %
1055T OC 3,85Ghz 66 %

Kertoo vain siitä kuinka huonosti pelit käyttävät ytimiä vielä nykyäänkin. Se ei ole hyvä asia.
 
Kertoo vain siitä kuinka huonosti pelit käyttävät ytimiä vielä nykyäänkin. Se ei ole hyvä asia.

Ja siitä, ettei Amd ole osannut hoitaa kenttäänsä kuten kilpailija, ainakaan puhuttuun aikaan.
Onko se sitten pelialan vika?

Jos prossua ei osata rakentaa tarpeen mukaan, ja se häviää kirkkaasti kilpailijan tuotteilla ja vuosien jälkeen se ero vain korostuu, kyllä
se siellä Amd:n puolella on mokattu eikä pelialalla. Nyt onneksi Amd ottaa uutta tuulta alleen, ja se on helkarin hyvä asia kilpailulle.
Edellinen amd oli itselläni x4 955be ja seuraavaksi voisikin Ryzenin kelkkaan hypätä.
 
Ja siitä, ettei Amd ole osannut hoitaa kenttäänsä kuten kilpailija, ainakaan puhuttuun aikaan.
Onko se sitten pelialan vika?

Jos prossua ei osata rakentaa tarpeen mukaan, ja se häviää kirkkaasti kilpailijan tuotteilla ja vuosien jälkeen se ero vain korostuu, kyllä
se siellä Amd:n puolella on mokattu eikä pelialalla. Nyt onneksi Amd ottaa uutta tuulta alleen, ja se on helkarin hyvä asia kilpailulle.
Edellinen amd oli itselläni x4 955be ja seuraavaksi voisikin Ryzenin kelkkaan hypätä.

AMD:ta on kiittäminen siitä että nykypelien moniydintuki on edes jonkinlaisella tasolla. Mikäli Intel olisi saanut päättää, konsoleihin olisi tungettu 2-ytiminen prosessori AMD:n 8-ytimisen sijaan ja työpöydälle tyrkytettäisiin 4 säikeen/2 ytimen prosessoreita. Kyllä, se on nimenomaan pelialan vika ettei moniydinprosessoreita tueta paremmin.

Jos Intelin 6 vuotta vanha arkkitehtuuri toimii 4 ytimellä hyvin vielä 10 vuotta neliydinprosessorien julkaisun jälkeen, on se kiistaton osoitus pelialan jälkeenjääneisyydestä. AMD:n puolella ei mokattu pahasti, vaan aliarvioivat pahasti pelialan kehitystahdin. Tietysti joidenkin mielestä on loistavaa kun antiikkiprosessorilla pärjää edelleen, minä kutsun sitä hitaaksi kehitykseksi.
 
Tietysti joidenkin mielestä on loistavaa kun antiikkiprosessorilla pärjää edelleen, minä kutsun sitä hitaaksi kehitykseksi.

Tällä asialla on puolensa ja puolensa. Se että kehitys junnaa paikallaan kuten se Intelin dominoinnin aikana on tehnyt ei ole hyvä asia.
Mutta ei sekään ole hyvä asia kun tekniikka menee eteenpäin suurin harppauksin jatkuvasti. Tuossa joskus 2000 taitteessa taisi olla aika kun rautaa sai olla päivittämässä jatkuvasti jos meinasi pysyä yhtään kyydissä ja en todellakaan haikaile niiten aikojen palaavan ja tuskin palaakaan.
Jotain tuolta väliltä olisi ainakin omasta mielestäni sellainen optimaalinen tilanne.
 
Valitetavasti demossa et saa aikaan kovinkaan raskaita asetuksia.
Väärä olettamus (joidenkin mielestä tämä on sitä turhaa jauhamista:rolleyes:).

Tuossa oli käyttössä pelin raskain kuormitus:
Sieppaa.JPG


Tuo 2017 demo ei eroa retail pelistä muuten kuin siinä että peli jaksona on max puoli vuotta.

Demon latauskokokin on 3.03GB + liigat päälle (joita voi käyttää Steamin mukaan myös ostetussa pelissä suoraan) kun 2008 demo oli n. 180MB.

Peliä on optimoitu sitten 2008 johon itse vertaat ja perustat olettamuksesi.

Sama asia kävi jo aiemmin ilmi esillä olleesta FM2017 benchmarkista jossa viikon prosessointi vei "vain" n. 2-7min. Kun FM2008 jo päivä vei n.8 min.

Eli omakin 32 sek (1day@12T) x 7päivää= n. 3,5min. Osuu todella hyvin benchmarkin suoritushaarukkaan.:)

Päiväkohtaista vaihtelua löytyy, siksi benchmarkissa käytetään samaa tiedostoa.
 
Päiväkohtaista vaihtelua löytyy, siksi benchmarkissa käytetään samaa tiedostoa.

Siis sinä et nyt ymmärrä ollenkaan kuinka toi homma toimii...

Sinä postaat 4c/4t tuloksen 66sec ja sitten 6c/12t tuloksen 32sec.
Sitten alat väittämään että ei säikeisty plaah plaah plaah. Etkö sinä näe mikä tuossa on pielessä?
Ne leikki coret ei anna 100% vastetta! Threadripper teki testin 1c/1t ja 8c/8t ja sai lähes 1:1 skaalautuvuuden.
Nyt kun sinä et saa lähes 1:1 scaalautuvuutta kun sinä käytät 6 oikeaa corea ja 6 leikkicorea niin alat väittää että ei se peli mihinkään skaalaudu.

Joskus voisi hiukan ajatella asioita. HT:n hyöty on about 20-25% oikean coren tehosta. Tuossa sinun tapauksessasi hiukan parempi koska olet saanut hiukan yli 2 oikean coren hyödyn niistä 6:sta leikkicoresta.

EDIT: Jos ajaisit saman testin 2c/4t, niin saisit jotakuinkiin tuloksen 96sec jonka voi laske tuosta 6c/12t tuloksesta: 32/4*12=96
Testaa jos et usko.
 
Viimeksi muokattu:
Siis sinä et nyt ymmärrä ollenkaan kuinka toi homma toimii...

Sinä postaat 4c/4t tuloksen 66sec ja sitten 6c/12t tuloksen 32sec.
Sitten alat väittämään että ei säikeisty plaah plaah plaah. Etkö sinä näe mikä tuossa on pielessä?
Ne leikki coret ei anna 100% vastetta! Threadripper teki testin 1c/1t ja 8c/8t ja sai lähes 1:1 skaalautuvuuden.
Nyt kun sinä et saa lähes 1:1 scaalautuvuutta kun sinä käytät 6 oikeaa corea ja 6 leikkicorea niin alat väittää että ei se peli mihinkään skaalaudu.

Joskus voisi hiukan ajatella asioita. HT:n hyöty on about 20-25% oikean coren tehosta. Tuossa sinun tapauksessasi hiukan parempi koska olet saanut hiukan yli 2 oikean coren hyödyn niistä 6:sta leikkicoresta.

EDIT: Jos ajaisit saman testin 2c/2t, niin saisit jotakuinkiin tuloksen 96sec jonka voi laske tuosta 6c/12t tuloksesta: 32/4*12=96
Testaa jos et usko.
Ei ajanut.:geek:

Vaan:
Kuvaus: Football Manager 2008, full settings, one day on holiday. Ryzen 1700 on Virtualbox, 8 CPU's (practically 4 cores+HT). Recording software capped 5 min video max. Day was completed on 07:54

Myöhemmin esitetään:
Yhdellä ytimellä meni 63 minuuttia eli 3780 sekuntia. 8 threadilla 474 sekuntia. 8 threadia (saattoi olla enemmän 8C8T enemmän kuin 4C8T) hyödytti 797%. Ei paha :think:
VM- kone kun ei toimi pelkän HT: n voimalla.:cool:

Lisäksi 2008 on täysin eri on peli kuin 2017.:vihellys:
 
Ei ajanut.:geek:

Vaan:


Myöhemmin esitetään:

VM- kone kun ei toimi pelkän HT: n voimalla.:cool:

Lisäksi 2008 on täysin eri on peli kuin 2017.:vihellys:

Noi ei saatana! Voithan sinä itsekin jo päätellä että se ajoi 8:lla täydellä corella sen testin. Se että herra luuli ajavansa 4c/8t ei tarkoita että niin tapahtui.
HT ei edelleenkään anna 100% vastetta, joten jos tulos skaalautui 797% niin siinä ei VOINUT olla yhtään leikkicorea ajossa siinä virtuaalikoneessa. 797% tarkoittaa lähes 8 kertaista tulosta verrattuan yhden coren ajoon. 3780/474=7,97

Ihan sama vaikka se 2008 on eri peli, minä kerroin jo edellisessä vastauksessani sinulle että se sinun testisi kyllä skaalautui ihan oikein. Jos et edelleenkään usko, niin aja se testi 2c/4t niin sitten näet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 310
Viestejä
4 508 898
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom