Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Muistan vieläkin, kun Afterdawn-foorumilla jostain syystä vihattiin Inteliä ja suositeltiin aina AMD:ta. Ryzeniä ei tuohon aikaan ollut ja jopa GTX 1070/1080 -koneisiin suositeltiin aina vain FX 8350 -prossua. Perusteluna oli, että lähivuosien pelit hyötyvät 8-ytimestä ja silloiset 4-ytimiset Intelit jäävät pahasti jalkoihin. No ei tainnut ihan käydä noin ja Afterdawnin ohjeita noudattavat saivat varmasti kunnon pullonkauloja koneisiinsa. Foorumilla kävi välillä murolaisia neuvomassa muuta, mutta saivat heti tyrmäävän vastaanoton :D
Tuo harha johtui pääasiassa siitä että BD:ssä ei ollut oikeasti kahdeksaa itsenäistä ydintä vaan neljä ydintä vaihtoehtoisella ratkaisulla tuottaa SMT-tyyppinen toiminnallisuus.
 
Koska tuo oli? AMD:n prossut oli aika surkeita ennen kuin Ryzenit tuli, ja vielä ensimmäisen ja toisen sukupolven Ryzenitkin oli puhtaasti pelikäyttöön kehnompi valinta kuin Intel. :hmm:
Ei niin tarkkaan muista koska siinä ryhmässä mahdoin olla mut sanoisin että olisko voinu olla jossakin 2000 korvilla kun olisin liittyny eli niitä aikoja kun 5000-sarja julkastiin ja vähä ennen.
 
Vasta 5000 sarja oli järkevä jos ei omistanut jotain iän ikuista kivettynyttä perunaa.
Itse vaihdoin 3770K@4700MHz:ta 5800x.
3000 sarja oli tyyliin 10% nopeampi.
 
HUB:n kommentti oli myös aika kiva:
1731509714060.png
 
Intel on päättänyt kopioida AMD:n 3D V-cache -teknologian, ja jo ensi vuonna olisi tulossa valmiita tuotteita.
Varmaan liimaavat ne prosessoreihinsa kiinni.
:tup:
 
Intel on päättänyt kopioida AMD:n 3D V-cache -teknologian, ja jo ensi vuonna olisi tulossa valmiita tuotteita.
Varmaan liimaavat ne prosessoreihinsa kiinni.
:tup:
Olin jo miettin et ne laittais sen siihe foveros tms. Mut olisihan se paskempi ratkaisu. Tyhmäähän intelin olisi toi olla oikeestaan kopioimatta.
 
Olin jo miettin et ne laittais sen siihe foveros tms. Mut olisihan se paskempi ratkaisu. Tyhmäähän intelin olisi toi olla oikeestaan kopioimatta.

Tyhmäähän se olisi, kun kerta ratkaisu toimii. Hassua se kopioiminen on, koska ovat kutsuneet AMD:n ratkaisuja liimapatenteiksi ja suorituskyvyn bruteforcettamiseksi yms. Ilmeisesti "älykkäämmillä" ratkaisuilla ei vaan pärjänny.
 
Tyhmäähän se olisi, kun kerta ratkaisu toimii. Hassua se kopioiminen on, koska ovat kutsuneet AMD:n ratkaisuja liimapatenteiksi ja suorituskyvyn bruteforcettamiseksi yms. Ilmeisesti "älykkäämmillä" ratkaisuilla ei vaan pärjänny.
WTF? Intel kutsunut AMD:n ratkaisuja "suorituskyvyn bruteforcettamiseksi"? :D ja mitähän ne 400W vetävät 13th/14th gen prossut sitten muka olivat..
 
Ne lopetti esports pelit ja siirtyi 4k/8k pelaajiksi.

Taitaa tämä Intel/Amd taistelu jatkua vielä seuraavallakin vuosisadalla. Oikeasti, tämä täysin mahdollista. Esimerkiksi USA katsoo ihan aiheellisesti tietynlaisen sirutuotannon maan turvallisuuden kannalta kriittiseksi toiminnaksi, ja sirutuonannon varmistamiseksi ollaan valmiita käyttämään ihan raskaimpia voimakeinoja, käytännössä jenkit ovat valmiita vaikka sotaan.

Kerta AMD pyyhkii Intelillä nykyisin lattiaa suorituskyvyssä, taidan vaihtaa fanituksen AMD:stä Inteliin. Intel Inside. Mikä ihana tarra, paljon muistoja. Taitaa tosin hetki mennä että globaalisti ajatellen punainen saa sinisen kiinni myynnillisesti, toisaalta jos näin koskaan on käydäkseen jotenkin tällä tavoin se prosessi käynnistyy.

Nykyisin tosin vain läpyskä käytössä jossa AMD prossu 7735HS. Unelmissa laittaa vielä kerran pöytäkone ennen vanhainkotia, saapas nähdä tulisiko Intel Inside, mikä on muutaman vuoden aikajänteellä tilanne prosessoreiden taistelutantereella. Todella pitkäänhän Intel pyyhkikin AMD:llä lattiaa, varsin vakuuttava track record siltä osin.
 
Todella pitkäänhän Intel pyyhkikin AMD:llä lattiaa, varsin vakuuttava track record siltä osin.

Juuri tästä syystä Intel jää nyt jalkoihin. AMD.tä ei nähty missään kohtaa uhkana niin ei ole tarvinnut innovoida mitään. Pelkkää refreshiä refreshin perään.

Ja tämähän kannatti :beye:
 
Taitaa tämä Intel/Amd taistelu jatkua vielä seuraavallakin vuosisadalla. Oikeasti, tämä täysin mahdollista. Esimerkiksi USA katsoo ihan aiheellisesti tietynlaisen sirutuotannon maan turvallisuuden kannalta kriittiseksi toiminnaksi, ja sirutuonannon varmistamiseksi ollaan valmiita käyttämään ihan raskaimpia voimakeinoja, käytännössä jenkit ovat valmiita vaikka sotaan.

Jatkuuhan se, kuluttajien onneksi. Olihan tuossa omassa 4k/8k pelaamisessa vähän fooruminhistoriaakin mukana. Osa kovimmista intel faneista aikanaan oli maailmanluokan esports kavereita, joiden herkät silmät eivät kestäneet alle sadoissa laskettavaa fps:ää. Osa samoista kavereista alkoi hehkuttaa 3090:n julkaisun aikaan 8K näytönohjain ketjussa Control 8k RT DLSS pelikokemusta upeimmaksi ikinä. Nvidihan esitteli sen julkaisussa 8K resoon upskaalausta.
 
WTF? Intel kutsunut AMD:n ratkaisuja "suorituskyvyn bruteforcettamiseksi"? :D ja mitähän ne 400W vetävät 13th/14th gen prossut sitten muka olivat..
En muista onko intel sanonut vai ei. Mutta arkkitehtuurin osalta välimuistien ja peleissä L3 välimuistin koon huomattavaa kasvattamista voi hyvinkin kutsua bruteforcettamiseksi. Niin saa tehdä ja hyvä pelaajille, että tehty. Ainut olematon miinus on, että huonosti optimoitu koodi hyötyy keskimäärin enemmän isosta L3 kakusta, mikä on osin ilmiselvää teoriatasollakin.

Ja juu ei intelin "älykäämmät" eli monimutkaisemmat ratkaisut toiminut peleissä. Intelhän pisti arkkitehtuurin aika huolella uusiksi, kuten AMD:kin ZEN5 kohdalla. AMD voitti, mutta ylivoima tulee extra kakusta. ZEN5 ei jossain testeissä parantanut ollenkaan 128 bit SSE4.x/avx(128) koodin nopeutta. Siihen on tullut kai joku yhden kellojakson suoritusviive. On kyllä hataraa mutua. Tuo selittää hyvin, miksi ei ole peleissä niin hyvä, mutta lisää futureproofia huomattavasti. Tosin lopulta esim Intelillä se L3 ei vie paljon tilaa. Intel olisi voinut tehdä aikoja sitten peliprossun, missä integroidun näyttiksen pinta-ala on käytetty suurempaan L3 välimuistiin, mutta ei pelaajille kannata erillistä tuotetta tehdä. AMD:llä on kyllä pullat hyvin uunissa, kun samoja piirejä vai miksi hampurilaiseksi sitten kuuluisikaan kutsua menee myös servereihin.

Jotkut ovat sanoneet Intelin ottaneen selkeästi applesta vaikutteita 8-wide decode (no se oli varmaan muutenkin tulossa) yms. (no nyt aplella on jo "10-wide"

Mutta jos ja kun Intel on matkinut, eli kopioinut Applelta ja ottanut vaikutteita (kopioinut) AMD:ltä. Niin kertoo vain hyvää Intelistä, että löytyy nöyryyttä ottaa kilpailioista mallia. Niinhän AMD teki ZEN kanssa välimuistien määrät oli samat ja oli 4 ydintä CCX kun silloin intelin samanhintaiset oli myös 4 ytimisiä.

Harmi jos tuo Intelin ratkaisu menee eka servereihin pelkästään ja pelaajat joutuu odottamaan pitkään, että ZEN5 3D saa kilpailijan.
 
En muista onko intel sanonut vai ei. Mutta arkkitehtuurin osalta välimuistien ja peleissä L3 välimuistin koon huomattavaa kasvattamista voi hyvinkin kutsua bruteforcettamiseksi. Niin saa tehdä ja hyvä pelaajille, että tehty. Ainut olematon miinus on, että huonosti optimoitu koodi hyötyy keskimäärin enemmän isosta L3 kakusta, mikä on osin ilmiselvää teoriatasollakin.

Ja juu ei intelin "älykäämmät" eli monimutkaisemmat ratkaisut toiminut peleissä. Intelhän pisti arkkitehtuurin aika huolella uusiksi, kuten AMD:kin ZEN5 kohdalla. AMD voitti, mutta ylivoima tulee extra kakusta. ZEN5 ei jossain testeissä parantanut ollenkaan 128 bit SSE4.x/avx(128) koodin nopeutta. Siihen on tullut kai joku yhden kellojakson suoritusviive. On kyllä hataraa mutua. Tuo selittää hyvin, miksi ei ole peleissä niin hyvä, mutta lisää futureproofia huomattavasti. Tosin lopulta esim Intelillä se L3 ei vie paljon tilaa. Intel olisi voinut tehdä aikoja sitten peliprossun, missä integroidun näyttiksen pinta-ala on käytetty suurempaan L3 välimuistiin, mutta ei pelaajille kannata erillistä tuotetta tehdä. AMD:llä on kyllä pullat hyvin uunissa, kun samoja piirejä vai miksi hampurilaiseksi sitten kuuluisikaan kutsua menee myös servereihin.

Jotkut ovat sanoneet Intelin ottaneen selkeästi applesta vaikutteita 8-wide decode (no se oli varmaan muutenkin tulossa) yms. (no nyt aplella on jo "10-wide"

Mutta jos ja kun Intel on matkinut, eli kopioinut Applelta ja ottanut vaikutteita (kopioinut) AMD:ltä. Niin kertoo vain hyvää Intelistä, että löytyy nöyryyttä ottaa kilpailioista mallia. Niinhän AMD teki ZEN kanssa välimuistien määrät oli samat ja oli 4 ydintä CCX kun silloin intelin samanhintaiset oli myös 4 ytimisiä.

Harmi jos tuo Intelin ratkaisu menee eka servereihin pelkästään ja pelaajat joutuu odottamaan pitkään, että ZEN5 3D saa kilpailijan.
Nöyryyttä Intelilta ei löydy kyllä yhtään. Kyse on pakon edessä toimimisesta ihan kuten aikoinaan 64-bittisyyden kanssa. Jos sitä ei olisi tehty, niin markkinat olisivat menneet Intelin alta. Multicoren kanssa aika pitkälle sama homma. Se oli AMD joka niitä coreja alkoi tosissaan myydä ja pakotti Intelinkin mukaan
 
Nöyryyttä Intelilta ei löydy kyllä yhtään. Kyse on pakon edessä toimimisesta ihan kuten aikoinaan 64-bittisyyden kanssa. Jos sitä ei olisi tehty, niin markkinat olisivat menneet Intelin alta. Multicoren kanssa aika pitkälle sama homma. Se oli AMD joka niitä coreja alkoi tosissaan myydä ja pakotti Intelinkin mukaan
Saatat olla oikeassa. Ehkä noihin muutoksiin lähdettiin pakon edestä vasta ja liian myöhään. Mutta jos Intel ei nöyryyttä löydä, niin tuskin tulee enää menestymää. Jim Keller tais olla kuka sai Intelin suostuteltua ulkoistamaan tuotantoa myös. Ja tärkeintä oli, että intel vaihtoi sunnettelutyökalunsa muun piiriteollisuuden standardi kaluihin (siis softat RTL) Vaikuttihan se toisiaan aika nöyryyden vastakohdalta, kun tuollaisiakin päätöksiä tehdään vain pakon edestä. Nyt tuo mahdollistaa tulevaisuudessa muiden suunnitella piirejä intelin prosesseille, ja saataa pelastaa Intelin ettei käy nokioita.

On toi Keller ihme jäbä kun käy vuorollaan laittamassa jokaisen alan firman asioita kuntoon :D
 
Tuo harha johtui pääasiassa siitä että BD:ssä ei ollut oikeasti kahdeksaa itsenäistä ydintä vaan neljä ydintä vaihtoehtoisella ratkaisulla tuottaa SMT-tyyppinen toiminnallisuus.

.. ja sitten se arkkitehtuuri oli muutenkin heikompi, että yhdellekin säikeelle vähemmän puhtia vaikka toinen "pikkuydin" idlasi, esim:

* L1D-cache oli läpikirjoittava ja liian pieni suhteessa suuren L2-cachen pitkiin viiveisiin
* Monilla käskyillä pitkiä viiveitä koska tähdättiin suuriin kellotaajuuksiin (mutta failattiin kuitenkin niiden saavuttamisessa)
* Kussakin kokonaisluku-"pikkuytimessä" oli vain 2 kokonaislukuyksikköä (intelillä sandy bridgessä 3)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 489
Viestejä
4 553 801
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom