Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Taitaa se intel pakettikoneissa ja läppäreissä olla edelleen AMD:tä edellä myyntimäärissä joten ei sillä intelillä vielä mitään hätää ole. DIY sektorilla menee surkeasti mutta se on koko kakussa varsin pieni siivu.
Ainakin jokin aika sitten sanottiin että Epyc on se intelin suurin kivi kengässä eikä suinkaan kuluttajatuotteet jos rahan tekemistä ja kilpailuasetelmia katsotaan.

 
Ainakin jokin aika sitten sanottiin että Epyc on se intelin suurin kivi kengässä eikä suinkaan kuluttajatuotteet jos rahan tekemistä ja kilpailuasetelmia katsotaan.


Ei se datacenter puoli intelillä edelleenkään surkeasti mene, tottakai se on supistunut ja paljon siitä mitä joskus oli, nyt vasta ensimmäistä kertaa AMD ohittanut Intelin siellä. Sitten jos AMD menee siellä menojaan ja jättää Intelille vain muruset, sanotaan 5-10v päästä tilanne se että Intelillä joku 10% osuus enää niin silloin voidaan sanoa että menee erittäin huonosti.
 
Voi olla, että postaan väärään ketjuun. Mutta Intelillä voi olla nyt ässä mahdollisesti hihassa. 18A prosessi käyttöön:


TSMC käyttää 2nm eri versioiden prosessia vielä vuoden pari ennen siirtymistä 16A prosessiin. Eli voi olla, että Intel on nyt edellä jopa TSMC:n sirutehtaita. Koska Intelhän on ylipäänsä ottamassa TSMC: tä aikaisemmin käyttöön ASML High-NA EUV valotuskoneita

Toisaalta. Eihän kukaan estä AMD: tä ostamasta Intelin tuotantolinjoilta omia AMD:n suunnittelemia siruja.
 
Toisaalta. Eihän kukaan estä AMD: tä ostamasta Intelin tuotantolinjoilta omia AMD:n suunnittelemia siruja.

Nii kauan kun Intelin prosessorisuunnittelu ja piirien valmistaminen ovat de facto samaa firmaa, niin AMD ei halua siellä tuottaa mitään, ellei Intel ole täysin ylivoimaisella prosessietumatkalla. Ja jos Intel on täysin ylivoimaisella prosessietumatkalla niin se ei halua ainakaan x86 tuotteiden osalta AMD:lle myydä kapasiteettia...

Lisäksi nuo 18A ja 2N ovat nyt prosessinimiä vaan, voi ihan hyvin olla isompi nimi parempi prosessi. Mutta hyvää se markkinoille tekisi, että Intelillä olisi parempi prosessi käytössä

Markkinoista puheen ollen foorumin suuri suosikki MLID julistaa nyt faktana, että Zen 6 tulee 12 homogeenisellä ytimellä. Eli "10950X" olisi 24-ytiminen, "10900X" 20-ytiminen, "10800X" / "10700X" 12-ytiminen jne, mutta näitä ei todennäköisesti nähdä vielä vuoteen, vaan tämän vuoden fokus uusien tuotteiden osalta on vahvistetusti mobiilimarkkinoilla (40 CU APU-piiri jne)
 
Nii kauan kun Intelin prosessorisuunnittelu ja piirien valmistaminen ovat de facto samaa firmaa, niin AMD ei halua siellä tuottaa mitään, ellei Intel ole täysin ylivoimaisella prosessietumatkalla. Ja jos Intel on täysin ylivoimaisella prosessietumatkalla niin se ei halua ainakaan x86 tuotteiden osalta AMD:lle myydä kapasiteettia...

Intelin valmistusprosesseilla on perinteisesti ollut myös toinen ongelma: Ne on työläämpiä rautakehittäjille.

Meillä on laitteistonkuvauskielellä (verilog tai vhdl) kuvattu digiaalinen logiikka, joka halutaan lopulliseksi piiriksi. Periaatteessa logiikkasynteesi muuttaa tuon jo halutun valmistusprosessin logiikkaporttikomponenteiksi automaattisesti, ja kohdeprosessia voidaan vaihtaa vaihtamalla scripteistä vaan parit polut niihin valmistustekniikan logiikkakirjastoihin, mutta että saadaan oikeasti toimiva piiri, sitten ne sadat miljoonat tai jopa miljardit logiikkaporttikomponentit pitää myös sijoitella piirillle ja vetää ja optimoida johdotukset, kellopuut, virransyöttö piirin sisällä jne.

... ja käytännössä vaikka suurin osa työstä on automatisoitua (jossa järeät palvelimet laskevat viikkojen ajan näitä optimaalisia paikkoja asioille yms.) , niin siinä joutuu aina tekemään käsityötä jonkin verran että annetaan automatisoidulle logiikalle järkeviä asetuksia, manuaalisesti sijoitellaan joitain isompia komponentteja (ja annetaan automatisoidun logiikan sijoitella ne pienemmät joita on enemmän) ja käytännössä Intelin prosessit on tähän asti perinteisesti vaatineet selvästi enemmän tätä kaikkea "manuaalista säätöä" yms. kuin TSMCn, GF:n tai Samsungin prosessit.

Tämä lienee myös osasyy siihen, miksi intel on valmistuttanut TSMC:llä joitain muita kuin CPU-piilastujaan; Oli helpompaa suunnitella ne TSMCn prosessille kuin omalle prosessille.
CPU:issa taas intel haluaa sen maksimaalisen kellotaajuuden johon sen omat prosessit ovat keskimääräisesti (ei aina) soveltuneet parhaiten.

Lisäksi nuo 18A ja 2N ovat nyt prosessinimiä vaan, voi ihan hyvin olla isompi nimi parempi prosessi. Mutta hyvää se markkinoille tekisi, että Intelillä olisi parempi prosessi käytössä

Markkinoista puheen ollen foorumin suuri suosikki MLID julistaa nyt faktana, että Zen 6 tulee 12 homogeenisellä ytimellä. Eli "10950X" olisi 24-ytiminen, "10900X" 20-ytiminen, "10800X" / "10700X" 12-ytiminen jne, mutta näitä ei todennäköisesti nähdä vielä vuoteen, vaan tämän vuoden fokus uusien tuotteiden osalta on vahvistetusti mobiilimarkkinoilla (40 CU APU-piiri jne)

Strix halo on jo julkaistu, julkaistiin silloin tammikuussa kun odotettiin RDNA4n julkaisua jota ei tullutkaan.

12 ytimen CCX vaikuttaa realistiselta; Vaikka MLID usein postaa roskaa, tämä voisi olla niitä asioita, jossa ovat oikeassa, koska tätä on kuulunut myös muista lähteistä.
 
Mitähän ihmettä esim jossain pelikoneessa tekee 12:sta ytimellä, kun 8C16T ydintäkin riittää miltei aina paremmin, kuin hyvin. Paljon enemmän hyötyä olisi isommista cacheista tai erikoissuorittimista rajoitettujen asioiden kiihdyttämiseen..
 
Mitähän ihmettä esim jossain pelikoneessa tekee 12:sta ytimellä, kun 8C16T ydintäkin riittää miltei aina paremmin, kuin hyvin. Paljon enemmän hyötyä olisi isommista cacheista tai erikoissuorittimista rajoitettujen asioiden kiihdyttämiseen..
Sen näkee sitten, kun 12 ytimiset CCX:t tulee saatavilla. Tällä hetkellähän yli 8 ytimen etuja ei peleissä saada, kun ytimet sijaitsee eri lastuilla. Lisäksi tuo itse ydinten ja niiden lokaalien välimuistien määrän kasvattaminen tuskin kasvattaa itse piisirua ihan älyttömästi.
Tässäkin lienee perimmäisenä syynä se, että halutaan palvelinprossuihin lisää ytimiä ja tuo CCXn ydinmäärän kasvattaminen on helpompi tie, kuin yrittää saada lisää CCXiä mahtumaan samalle paketoinnille. Suunnittelu- ja tapeout kustannukset ovat sitten taas uusilla prosesseilla niin kovat, ettei kannata erikseen suunnitella 8- ja 12-ytimistä CCXää ja kuluttajapuoli saa ikäänkuin "ilmaiseksi" tuon 4 ydintä lisää.
 
Mitähän ihmettä esim jossain pelikoneessa tekee 12:sta ytimellä, kun 8C16T ydintäkin riittää miltei aina paremmin, kuin hyvin.
Eikö tämä ole aika mutuvastaus? AMD:n 12 ytimiset on kahdella sirulla ja eivät anna välttämättä super realistista kuvaa asiasta. Inteliltäkään ei löydy modernia kuluttajaprossua 12 tehokkaalla ytimellä.

Joku comet lake tais olla edellinen kuluttajasiru jossa oli yli 8 tehokasta ydintä ja ainakin ne tykkäs yli 8 ytimen olemassaolosta ihan peleissäki.
 
Sen näkee sitten, kun 12 ytimiset CCX:t tulee saatavilla. Tällä hetkellähän yli 8 ytimen etuja ei peleissä saada, kun ytimet sijaitsee eri lastuilla. Lisäksi tuo itse ydinten ja niiden lokaalien välimuistien määrän kasvattaminen tuskin kasvattaa itse piisirua ihan älyttömästi.
Tässäkin lienee perimmäisenä syynä se, että halutaan palvelinprossuihin lisää ytimiä ja tuo CCXn ydinmäärän kasvattaminen on helpompi tie, kuin yrittää saada lisää CCXiä mahtumaan samalle paketoinnille. Suunnittelu- ja tapeout kustannukset ovat sitten taas uusilla prosesseilla niin kovat, ettei kannata erikseen suunnitella 8- ja 12-ytimistä CCXää ja kuluttajapuoli saa ikäänkuin "ilmaiseksi" tuon 4 ydintä lisää.
Cachet vievät paljon tilaa ja päätellen 3d cachen todella rajusta piristävästä vaikutuksesta 2 muistikanavaa on todella paha pullonkaula jo 8C16T prossuille, joten cachen määrän suurentaminen olisi ehdottomasti hyödyksi.. Suuria määriä coreja käyttäviä pelejä sensijaan on hyvin vähän.

Ja miltei samalla tavalla ne eri siruilla olevat coret auttavat, jos käyttis vain hanskaa homman, eikä heittele threadeja typerästi CCX:ltä toiselle jatkuvasti..

Tässäkin nyt taas vain mopo keulii turhaan, niinkuin monessa muussakin asiassa, kuten monitorien virkistystaajuudet (yli 120 fps), resoluutio (8k) FPS:t (satoja!?) näyttiksen muistimäärä porukka itkee, jotta 16 gigaa ei riitä pelikäyttöön..
 
Cachet vievät paljon tilaa ja päätellen 3d cachen todella rajusta piristävästä vaikutuksesta 2 muistikanavaa on todella paha pullonkaula jo 8C16T prossuille, joten cachen määrän suurentaminen olisi ehdottomasti hyödyksi.. Suuria määriä coreja käyttäviä pelejä sensijaan on hyvin vähän.

Ja miltei samalla tavalla ne eri siruilla olevat coret auttavat, jos käyttis vain hanskaa homman, eikä heittele threadeja typerästi CCX:ltä toiselle jatkuvasti..

Tässäkin nyt taas vain mopo keulii turhaan, niinkuin monessa muussakin asiassa, kuten monitorien virkistystaajuudet (yli 120 fps), resoluutio (8k) FPS:t (satoja!?) näyttiksen muistimäärä porukka itkee, jotta 16 gigaa ei riitä pelikäyttöön..
Vaikka se et tarviis yli 120 hz, se on kyl näytöissä hyödyllinen, vaikka ei pakollinen. Onneksi asioita tehdään muutenkin kun sun henkilökohtaisten preferenssien mukaan.

On muistaakseni pelejä jotka kyykkää jos on vain 8 säiettä, niin siitä voidaan päätellä että ainakin marginaalisia hyötyjä voidaan saavuttaa 12 ytimellä, voi vaikka jättää SMT kokonaan pois. Kyllä sulle tehdään karsittuja 8 ytimisiä halvemmalla edelleen.
 
Vaikka se et tarviis yli 120 hz, se on kyl näytöissä hyödyllinen, vaikka ei pakollinen. Onneksi asioita tehdään muutenkin kun sun henkilökohtaisten preferenssien mukaan.

On muistaakseni pelejä jotka kyykkää jos on vain 8 säiettä, niin siitä voidaan päätellä että ainakin marginaalisia hyötyjä voidaan saavuttaa 12 ytimellä, voi vaikka jättää SMT kokonaan pois. Kyllä sulle tehdään karsittuja 8 ytimisiä halvemmalla edelleen.
Pienemmällä cachemäärällä, jonka seurauksena paljon useammat kärsivät, joten ei hyvä. Nuo paljon coreja oikeasti hyödyntävät pelit ovat käytännössä harvinaisia ja sitten tuetaankin yleensä yli 12 corea..
 
Pienemmällä cachemäärällä, jonka seurauksena paljon useammat kärsivät, joten ei hyvä. Nuo paljon coreja oikeasti hyödyntävät pelit ovat käytännössä harvinaisia ja sitten tuetaankin yleensä yli 12 corea..

Jos L2 cachea per ydin on saman verran kuin aiemmin, niin sitä on 12C prossussa jatkossa 50% enemmän per CCD. Tästä syystä 10900K oli (no onhan se yhtä...) nopeampi peleissä kuin 9900K samalla kellontaajuudella.

Lisäksi muna-kana-ongelma pelien säikeistymisessä ratkeaa vain sillä, että niitä ytimiä on enemmän KAIKILLA. Neliytimisillä pyörii nykypelit jo aika kehnosti, koska melkein kaikilla pelikelpoisen gpu:n omistavilla on vähintään se 6 (teho)ydintä. Tuollainen 12 ytimen CCD tekee sen, että hinnat-alkaen mallissa on 8 ydintä ja suurimalla osalla on 10-12.
Luultavasti myös PS6 / mahdollinen xBox X series X model X tulee jollain 10-12 ytimellä ja taas edetään.
 
Jos L2 cachea per ydin on saman verran kuin aiemmin, niin sitä on 12C prossussa jatkossa 50% enemmän per CCD.

.... mikä on täysin irrelevanttia, koska ytimet voivat käyttää vain omaa L2-välimuistiaan. Tällainen eri ydinten L1- ja L2-välimuistien laskeminen yhteen on vaan markkinointipelleilyä, sillä ei ole mitään arvoa kun analysoidaan sen välimuistin määrän vaikutusta (yhden säikeen, tai huonosti säikeistyvien softien) suorituskykyyn.

Tästä syystä 10900K oli (no onhan se yhtä...) nopeampi peleissä kuin 9900K samalla kellontaajuudella.

Ei. Tällä ei ollut mitään tekemistä L2-välimuistin kanssa vaan L3-välimuistin kanssa. Toisin kuin L2, se L3 on jaettu useamman ytimen välillä, jolloin yhdellä ytimellä oleva säie voi saada sitä käyttöönsä enemmän, kun ytimiä on enemmän.
 
Cachet vievät paljon tilaa

Tämä osa oikein

ja päätellen 3d cachen todella rajusta piristävästä vaikutuksesta 2 muistikanavaa on todella paha pullonkaula jo 8C16T prossuille,

Väärä päätelmä. Pullonkaulat on CPU-käytössä lähinnä DRAMin pitkissä viiveissä, ei niinkään kaistassa.

Kaistaa on saatu CPUiden nopeutuessa ihan hyvin lisää uudemmilla muistityypeillä jotka käyvät suuremmalla kellotaajuuksilla, mutta näiden myötä viive ei ole parantunut juuri yhtään, muistien sisäinen kellotaajuus on kasvanut hyvin vähän ja uusien muistityyppien myötä on vaan muutettu kerrointa muistien sisäisen kellon ja väyläkellon välillä.
 
Tämä osa oikein



Väärä päätelmä. Pullonkaulat on CPU-käytössä lähinnä DRAMin pitkissä viiveissä, ei niinkään kaistassa.

Kaistaa on saatu CPUiden nopeutuessa ihan hyvin lisää uudemmilla muistityypeillä jotka käyvät suuremmalla kellotaajuuksilla, mutta näiden myötä viive ei ole parantunut juuri yhtään, muistien sisäinen kellotaajuus on kasvanut hyvin vähän ja uusien muistityyppien myötä on vaan muutettu kerrointa muistien sisäisen kellon ja väyläkellon välillä.
Yhtäkaikki, sama ongelma cachen suhteen: Tulee cache huti, niin sitten odotellaan rajusti. Jos cache on isompi ja osuu paremmin, niin nopeutta saadaan reippaasti lisää..

Onko sitten tehokkaampaa pudottaa latensseja ja nopeutta, kun nostaa muistien nopeutta, latenssien kustannuksella? Miten lie tasapaino, jos pari corea jauhaa muistiintensiivista dataa (kohtuu paljon muistista hakua ja kirjoitusta VS jos 8C16T tekaa samaa tai jos 16C32T tekee samaa...?)
 
Yhtäkaikki, sama ongelma cachen suhteen: Tulee cache huti, niin sitten odotellaan rajusti. Jos cache on isompi ja osuu paremmin, niin nopeutta saadaan reippaasti lisää..

Onko sitten tehokkaampaa pudottaa latensseja ja nopeutta, kun nostaa muistien nopeutta, latenssien kustannuksella? Miten lie tasapaino, jos pari corea jauhaa muistiintensiivista dataa (kohtuu paljon muistista hakua ja kirjoitusta VS jos 8C16T tekaa samaa tai jos 16C32T tekee samaa...?)
Ei vaan taida mikään peli saturoida muistikaistaa moderneilla AMD:n prossuilla, joten ytimiä voi lisätä ihan huoletta.
 
Niin, 3D prossuissa on melko reilusti cache, mutta ottaen hyödyn huomioon, lisämäärä ei olisi ollenkaan pahitteeksi..
Luultavasti lisäytimistäkin olisi hyötyä. Ja jos prossulla joskus tehdään muutakin kuin pelaillaan, niin lisäytimistä on useimmiten paljon enemmän iloa kuin lisäcachesta.

Noita cache sirujahan voi pinota vaikka kahdeksan kappaletta, ei siis tarvi olla toisensa poissulkevia juttuja nää.
 
Yhtäkaikki, sama ongelma cachen suhteen: Tulee cache huti, niin sitten odotellaan rajusti. Jos cache on isompi ja osuu paremmin, niin nopeutta saadaan reippaasti lisää..

Onko sitten tehokkaampaa pudottaa latensseja ja nopeutta, kun nostaa muistien nopeutta, latenssien kustannuksella? Miten lie tasapaino, jos pari corea jauhaa muistiintensiivista dataa (kohtuu paljon muistista hakua ja kirjoitusta VS jos 8C16T tekaa samaa tai jos 16C32T tekee samaa...?)

Niin, 3D prossuissa on melko reilusti cache, mutta ottaen hyödyn huomioon, lisämäärä ei olisi ollenkaan pahitteeksi..

Sulla on jutut kuin aikoinaan kun tuli neljää ydintä ja kahdeksaa ydintä. Eikä se myöskään ole mitään nollasummapeliä, että koska ytimiä lisätään, ei voida sen takia lisätä välimuistia.
 
Mitähän ihmettä esim jossain pelikoneessa tekee 12:sta ytimellä, kun 8C16T ydintäkin riittää miltei aina paremmin, kuin hyvin. Paljon enemmän hyötyä olisi isommista cacheista tai erikoissuorittimista rajoitettujen asioiden kiihdyttämiseen..
Jo nyt löytyy pelejä (mm. CP2077), joissa esim. 9800x3d on nopeampi 16 threadilla kuin ilman SMT:tä. Tämä kertoo siitä, että 8 ytimen rajat ovat tulleet vastaan. SMT auttaa asiaa jonkin verran, mutta pelit toimivat paremmin ilman sitä, eli ideaalitilanteessa joidenkin pelien kanssa ytimiä pitäisi olla jo yli 8, ja kehitys tulee vain jatkumaan tähän suuntaan.

Tässäkin nyt taas vain mopo keulii turhaan, niinkuin monessa muussakin asiassa, kuten monitorien virkistystaajuudet (yli 120 fps), resoluutio (8k) FPS:t (satoja!?)
Onko tässä logiikan taustalla Uuno Turhapurosta tuttu Speden kurjuuden maksimoinnin filosofia? Tai kukaan ei saa nauttia sulavasta ja terävästä kuvasta, jos sinä et siitä syystä tai toisesta kykene nauttimana?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 057
Viestejä
4 656 636
Jäsenet
76 335
Uusin jäsen
konettavailla

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom