Hardware Unboxedin video (timestamp @ asetukset), näyttäisi olevan 3200 (CL 14-14-14-34), 4x8GB Dual Rank. Sama setti AM4 prosessoreilla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ja tässä se ongelma on. 3200C14 oli asiallinen joskus Intelin 9-sarjan aikoina. DDR4 on sittemmin mennyt eteenpäin, ja kun verrataan kalliiseen DDR5:een, pitäisi DDR4:n puolelta löytyä pikemminkin 4000C15 tai jotain niiltä main.Hardware Unboxedin video (timestamp @ asetukset), näyttäisi olevan 3200 (CL 14-14-14-34), 4x8GB Dual Rank. Sama setti AM4 prosessoreilla.
Kuitenkin se pystyyn haukuttu 5800X3D pärjää tuolla.Ja tässä se ongelma on. 3200C14 oli asiallinen joskus Intelin 9-sarjan aikoina. DDR4 on sittemmin mennyt eteenpäin, ja kun verrataan kalliiseen DDR5:een, pitäisi DDR4:n puolelta löytyä pikemminkin 4000C15 tai jotain niiltä main.
Kuka on haukkunut pystyyn?Kuitenkin se pystyyn haukuttu 5800X3D pärjää tuolla.
300 € alkaen näkyy Jimssilläkin olevan 4000c15 paikkeille kykenevää 32 GB rammia. Proshopilla hieman halvemmalla. Paremmat b-diet alkavat tosin olla jo paljolti loppu varastoista. Omani nappasin vuosi sitten @ 253 €. 3200c14 binnattu b-die osunee myös aika lähelle, ja niitä saa jo 230 € alkaen. Nythän nuita alkaa varmaan valua käytettyjen markkinoille aika paljon.Ja 32GB 4000C15 maksaa Jimmssissä halvimmillaan 388 euroa. Tälläkö pitäisi siis todistaa, kuinka DDR4 on edullisempi ja kannattavampi setti kuin DDR5?
3D-cache näyttää jääneen 50% gimmickiksi (kuten eDRAM), josta varmaan muutaman sukupolven päästä tulee valmista; Kun katsoo Asetto Corsan tilannetta, niin 3D-cachen hyödyn tulisi näkyä kaikissa testeissä, poikkeuksetta - eikä vain satunnaisissa sovelluksissa kuten tuossa.
En ole huomannut että olisi rikki ollut, vaikka jotain juttua että säikeistys olisi mennyt E-Coreille väärissä paikoissa. Siksihän niitä "scroll lock" mitälie corejen laittamista parkkiruutuun jotkut harrastivat.
Eikös tuo 7700X normina vastaa puolikasta 7950X kiveä kuten Sampsa tuossa sanoi? Onko sillä käytös samaa kuin "puolitetulla" 7950X?
En tiedä onko avx-512 ansiota vai Intelin ruman throtlailun ansiota vai miksi Intel on parempi R20 testeissä, mutta R23 testeissä AMD (7950x vs 13900k) on niukasti parempi (R23 testi on selvösti pidempi).
Siirretty tänne kun alkaa mennä taas vänkäämiseksi.
Okei. Se gimmickki nyt kuitenkin on sellainen että Intel päätti kasvattaa 13900K:n kakkua 20% ja iso osa siitä suorituskyvyn parannuksesta todennäköisesti tulee tuosta + kasvaneista kelloista.
Intelin systeemiarkkitehtuureissa L3-kakku, vaikka on yhteistä kaikille ytimille, on jaettu lohkoihin siten että yhden L2-välimuistin luona on aina yksi lohko L3-välimuistia. Kun E-ytimien määrä lisääntyi, niiden mukana tuli kaksi (kolmen megan) L3-lohkoa lisää.
Hyvin sopii tuo kuva. Etenee kuin mummo hangessa.Menee muuten Intelin ai ja datacenter osastolla lujaa
Tuntuu ihmiset edelleen vierastavan DDR5 alustaa.
DDR4 rysenit myy edelleen todella vahvasti verrattuna DDR5 alustaan. Intelin kohdalla selkoa on vaikeampi tehdä mutta varmaan sielläkin menee DDR4 alustaa edelleen kaupaksi.
Kumpihan olisi järkevämpi ostos hintalaatusuhteen kannalta:
I7-12700K + Asus Z690-PLUS TUF Gaming WiFi DDR4 bundle hintaan 350$
vai
Ryzen 7700X + Gigabyte X670 Aorus Elite AX + G.Skill 32GB DDR5-6000 Bundle hintaa 630 USD...
Paljonko on prossu + tuota asus TUFia vastaava emolevy?Mikäli DDR4 alustaa miettii niin sitten kannattaisi katseet suunnata 5800X3D:n. DDR4 alustalla aika kunkku valinta.
AM5 hintoja siellä taidetaan vierastaa...
Miten arvelette AMD Ryzen 7000-sarjan myyneen tähän mennessä Intel 13K-sarjaan verrattuna?
Mindfactorystä katsottuna:
7950X vs 13900K -sarja: 935 kpl vs. 860 kpl
7900x vs 13700K -sarja: 700 kpl vs. 2210 kpl
7700x vs 13600K-sarja: 1540 kpl vs. 2300 kpl
Lisäksi: 7600x: 755 kpl
Yhteensä: AMD 3930 kpl vs Intel 5370 kpl
Alkoi ihan ääneen naurattamaan tämä näytönohjaimen käyttö kallis huvi sähkön takia.Ostin tarjouksesta Ryzen 5 5600G:n hintaan 135 euroa vanhan Ryzen 3 3200G:n tilalle.
Saattaa olla paras prosessorihankinta, jonka olen ikinä tehnyt (sitten Celeron 300A:n?).
Tällä pyörii jopa Microsoft Flight Simulator 2020 ihan kivasti 1080p:nä low/mid asetuksilla. Siis ilman erillistä näytönohjainta. Sehän se pointti onkin. Ja nyt kun sähkön hinta on tapissa, niin erillisen näytönohjaimen käyttö on kallista huvia ja integroitu ratkaisu nousee arvoon arvaamattomaan siinäkin mielessä.
Muistin nopeudella on iso vaikutus tällaisessa konfiguraatiossa, koska se vaikuttaa suoraan näytönohjainpuolen nopeuteen. (Muistina Cruzial 3200 MHz 2x8 GB kellotettuna 14-14-17-14. Lisääkin voisi ehkä tiristää, mutta ei nyt jaksa, muutama prosentti sinne tai tänne.)
Jonkin verran se kuluttaa sähköä ihan "idlenäkin" normaalissa Windows-käytössä... Mulla on tietokone päällä joskus 24/7, joten kaikki lasketaan.Alkoi ihan ääneen naurattamaan tämä näytönohjaimen käyttö kallis huvi sähkön takia.
Pelaamalla kaksi tuntia päivässä koko vuosi ihan joka päivä 3080:lla täydellä höökällä ja maksamalla 40 senttiä sähkön kilowattitunnista harrastus maksaa vuodessa about 100 euroa. Minulla ei ole ollut aikuisena ikinä mitään noin halpaa harrastusta muuta.
Tai muotoillaan että sähkön hinta ei siitä tee kallista.
Yep. Se 22h idlailu päivässä pelaamisen lisäksi kustantaisi 40 sentin sähköllä n. 32 euroa.Jonkin verran se kuluttaa sähköä ihan "idlenäkin" normaalissa Windows-käytössä... Mulla on tietokone päällä joskus 24/7, joten kaikki lasketaan.
Huhujen mukaan CES23 (loppiaisen tienoilla) tulisi uutisia 7000-sarjan X3D-piireistä. Itse olen vaimolle päivittämässä konetta jostakin Intelin 6000-sarjalaisesta eteenpäin ja päivityksessä taistelee 7000-sarja, 7000X3D, ja intelin 13600/700.Siirryin AMD leiriin päivitettyäni 6700k:n 3900x:ään ja olin tyytyväinen. Nyt kokoan uutta konetta ja tuo jää kakkos koneeksi. Oon koko ajan miettinyt 7950x tai 7900x. (jos niistä tulee x3d versiot niin even better). Mutta olen jostain syystä ruvennut myös vähän katsomaan 13900 ja 13700 suuntaan. Puhukaa joku nyt mulle järkeä että se on kuollut alusta ja pysy Ryzenissa.
Sinun kannattaisi ostaa i9 13900k koska se on tämän hetken tehokkain prosessori.Siirryin AMD leiriin päivitettyäni 6700k:n 3900x:ään ja olin tyytyväinen. Nyt kokoan uutta konetta ja tuo jää kakkos koneeksi. Oon koko ajan miettinyt 7950x tai 7900x. (jos niistä tulee x3d versiot niin even better). Mutta olen jostain syystä ruvennut myös vähän katsomaan 13900 ja 13700 suuntaan. Puhukaa joku nyt mulle järkeä että se on kuollut alusta ja pysy Ryzenissa.
Sinun kannattaisi ostaa i9 13900k koska se on tämän hetken tehokkain prosessori.
Jos puhutaan normaaleista prosessoreista kuten 12 ja 13 gen intel ja 5000 ja 7000 series amd prosessoreista. En tietenkään tarkoittqnut että 13900k on tehokkaampi kuin datacenter threadripper cpuAha. Olen asiasta kyllä eri mieltä. Tuo rosessori ei ole tehokkain läheskään kaikilla mittareilla. Löytyy meinaan aika paljon prosessoreita jotka on tehokkaampia kuin toi.
Threadripper ei ole datacenter cpu.En tietenkään tarkoittqnut että 13900k on tehokkaampi kuin datacenter threadripper cpu
Mutta sen hintataso on eri kuin intelin tai amdn mainstream consumer prosessoreissaThreadripper ei ole datacenter cpu.
No, ei se ole missään nimessä millääntavoin järkevä pelikone CPU ainankaan.. Pelit kun yleisestiottaen eivät säikeisty läheskään niin monelle ytimelle ja threadripper on rakenteellisista syistä hieman hitaampi ja kellotkin jäävät alemmas ja pelit nimenomaan hyötyvät, jos kellot ovat mahdollisimman korkeat.. tai yksittäisen coren suorituskyky maksimoidaan muuten.. (ja hinta tietysti kanssa)..Threadripper ei ole datacenter cpu.
Onko mikään prosessori paras kaikilla mittareilla? Paras käyttötapakohtainen malli on sitten eri asia.Aha. Olen asiasta kyllä eri mieltä. Tuo rosessori ei ole tehokkain läheskään kaikilla mittareilla. Löytyy meinaan aika paljon prosessoreita jotka on tehokkaampia kuin toi.
Hyvä on kallista. Yllättyneitä olivat: __ ja __.Mutta sen hintataso on eri kuin intelin tai amdn mainstream consumer prosessoreissa
Kuka moista on väittänytkään?järkevä
Siirryin AMD leiriin päivitettyäni 6700k:n 3900x:ään ja olin tyytyväinen. Nyt kokoan uutta konetta ja tuo jää kakkos koneeksi. Oon koko ajan miettinyt 7950x tai 7900x. (jos niistä tulee x3d versiot niin even better). Mutta olen jostain syystä ruvennut myös vähän katsomaan 13900 ja 13700 suuntaan. Puhukaa joku nyt mulle järkeä että se on kuollut alusta ja pysy Ryzenissa.
Jos se on sinulle ok että seuraavan kerran prosessoria päivittäessä joudut uusimaan myös emolevyn, niin 13-sarjan Inteli on ihan hyvä ostos. Jos haluat pudottaa päivitysprosessorin nyt ostettavalle emolevylle, niin sitten kannattaa katsella AM5.
Hyvä pointti. Tätä olen sanonut täällä foorumilla muillekin. Ihmisiltä tuntuu unohtuvan että moni päivittää prosessoria niin harvoin, että ei LGA1700 ja AM5 kantojen eliniällä ole kovin paljoa merkitystä.Voi myös ajatella niin, että jos ostaa 7900X / 13900K:n, niin selviääkö tuolla prosessorilla esimerkiksi seuraavat 4-5 vuotta, jolloin emolevyn päivityssyklikään ei liene ongelma.
Vahvistan, itse päivitin 4 genistä 12600kf ja z690 ddr5 emolevyyn. En aio päivittää yli 4 vuoteen.Hyvä pointti. Tätä olen sanonut täällä foorumilla muillekin. Ihmisiltä tuntuu unohtuvan että moni päivittää prosessoria niin harvoin, että ei LGA1700 ja AM5 kantojen eliniällä ole kovin paljoa merkitystä.
Hyvä pointti. Tätä olen sanonut täällä foorumilla muillekin. Ihmisiltä tuntuu unohtuvan että moni päivittää prosessoria niin harvoin, että ei LGA1700 ja AM5 kantojen eliniällä ole kovin paljoa merkitystä.
Ota huomioon, että 7000X3D on tulossa. Jotkut Ryzen 7 1700 omistajat saattavat päivittää suoraan siihen.No kyllä sillä on merkitystä. Tilannetta voi verrata vaikka AM4 alustaan. Jos ostit hyvän AM4 emon silloin heti alussa (niin ja AMD vasta haki tuolloin takaisin jopa emovalmistajien luottamusta joten voidaan kyseenalaistaa että oliko niitä AM4 emoja kovin hyviä edes alussa) niin siihen saa heitettyä päivityksenä prossun joka on edelleen yksi parhaista.
Eli se järkevyys tulee siitä että hommaat alustan suht tuoreeltaan kun se julkaistaan ja teet prussupäivityksen kun alustan elikaari alkaa olla lopussa.
Siinä ei ole järkeä että joka genissä alkaa päivittää.
Minäkään en päivitä vasta kuin 4,5 vuoden päästä, mutta en aio päivittää mitään muuta kuin uuden prossun jolloin pitäisi olla zen6x3d markkinoilla joka on viimeinen AM5 upgrade oletettavasti.Vahvistan, itse päivitin 4 genistä 12600kf ja z690 ddr5 emolevyyn. En aio päivittää yli 4 vuoteen.
Voi myös ajatella niin, että jos ostaa 7900X / 13900K:n, niin selviääkö tuolla prosessorilla esimerkiksi seuraavat 4-5 vuotta, jolloin emolevyn päivityssyklikään ei liene ongelma.
Ei taida olla 12600k:ssa mitään järkeä verrattuna 13400:fään noilla vaatimuksilla.Kumpi olis parempi ostos itx buildiin 5700x vai 12600k? Peli- ja peruskäyttöön tulis. Energiapihi ja viileä, tulee nzxt h1 koppaan. Intelille olis parempia emoja tarjolla ainakin, jos kriteerinä on peräpellissä riittävästi usbeja ja usb c liitäntä etupaneelin. Aika samoja näin äkkisiltään muuten tuntuu nuo olevan.
Näyttis on 3080 ja 3440x1440 mennään.
Eikös nuo 13400f tullut nyt juuri vasta markkinoille -> Tilanne päivittinyt siis tuolla rintamalla. 12600k tulee pölyttymään hyllyille nykyisellä hintatasollaan kyllä.Ei taida olla 12600k:ssa mitään järkeä verrattuna 13400:fään noilla vaatimuksilla.
Kumpi olis parempi ostos itx buildiin 5700x vai 12600k? Peli- ja peruskäyttöön tulis. Energiapihi ja viileä, tulee nzxt h1 koppaan. Intelille olis parempia emoja tarjolla ainakin, jos kriteerinä on peräpellissä riittävästi usbeja ja usb c liitäntä etupaneelin. Aika samoja näin äkkisiltään muuten tuntuu nuo olevan.
Näyttis on 3080 ja 3440x1440 mennään.