Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Nauratti aikanaan, kun jengi bostas noilla i7 prossuillaan. Putkinäytön hertsit 60 ja hyöty sen ylittävillä fps luvuilla on peleissä mikä?
Jokanen toki tyylillään.
Ei kai kenelläkään ollut putkinäytön hertsit 60? Aika normaalit lukemat yhtään paremmilla näytöillä olivat luokkaa 75-85Hz, pelatessa enemmänkin jos ei vetänyt resot tapissa kun näytönohjaimessa ei piisannut vääntö.
 
Väite:

Sandy Bridget on arkkitehtuurina varmaan vielä parempi kun mikään testi näyttää, meinaan DDR3 nopeudet hidastaa pelissä aivan varmasti 5GHz prossua. Jos siihen aikaan olisi ollut saatavilla parempia muisteja, niin meno olisi varmasti lähempänä uudempia lake arkkitehtuureja, kuin mitä benchmarkit näyttävät. Sama koskee IVY-Bridgeä, vaikkakin sillä oli ongelmia saavuttaa Sandyn maksimi kelloja.
 
Ja keski fps lukemia tärkeämpää taas ne 1% low lukemat. Tahtoo cpu väännön loppuminen näkyä ensin ja ärsyttävimmin juur random stutterointina eikä jatkuvasti alempina lukuina.
 
Eli et katsonut testiäni ?

No en todellakaan katsonut kun et laittanut mitään linkkiä.

Hienoa kun höpötät aina teoria tasolla mutta kun käytäntö tuppaa olemaan pikkasen eri näitten suorituskyvyissä.

Sinun käytäntösi on sitä, että kaivelet epämääräistä SERiä ja ajelet epärelevantteja (pointtejasi tukevia) benchmarkkeja sekoittamalla keskenään kellotettuja ja ei-kellotettuja prossuja, etkä näe etkä ymmärrä kokonaiskuvaa.

Siksi et tunnu myöskään ymmärtävän kun sanon että FX:t ovat hyviä budjetti kamoja kun niillä saa moderneissa peleissä hienosti 60-100fps 1080p:llä, mikä riittää suurimmala osalle pelaajista. Joten miksi pitää väittää että se on kasa paskaa ?

Ei läheskään kaikissa moderneissa peleissä, vaan niissä mitä valikoit esimerkeiksi että "hei, katsokaan, nykypelit on säikeistetty hyvin".

Kaikissa kolmessa eniten pelaamassani (modernissa) pelissä on yksi aivan ylivoimaisesti raskain säie, eivätkä ne hyödy juuri yhtään kovin monesta ytimestä. Bulldozer olisi todella onneton peli kaikkien näiden kolmen pelaamiseen.

Ja nämä ovat pelejä, joiden pelaamisesta oikeasti nautin. Ei pelejä, joita valitsen sen takia, että voisin esittää jonkun pointin.


Ja niissäkin peleissä missä se bulldozer pärjää ok, se tekee sen älyttömällä sähkönkulutuskella ja melko saman suorituskyvyn saisi paljon järkevämmin vaikka jollain core i5lla, ja samalla saisi paljon paremmin suorituskyvyn myös niissä lukuisissa peleissä, joita EI ole monsäikeistetty hyvin.

Ja jos halutaan budjettikamaa, sitten ei ole mitään järkeä hankkia prossua, joka kuluttaa todella paljon sähköä ja vaatii kalliin virtalähteen. Se sähkölaskukin alkaa nimittäin pitkällä tähtäimellä tuntumaan, pitkällä tähtäimellä tulisi edullisemmaksi ostaa uudempi energiatehokkaampi ja nopeampi prossu, ja säästää sekä virtalähteen hinnassa että sähkölaskussa.
 
Onko @Zetteri mitään intoa testata uuden windows 10 patchin mukana tulevan schedulerin fixien vaikutusta Ryzenin kulkuun peleissä?
 
No en todellakaan katsonut kun et laittanut mitään linkkiä.



Sinun käytäntösi on sitä, että kaivelet epämääräistä SERiä ja ajelet epärelevantteja (pointtejasi tukevia) benchmarkkeja sekoittamalla keskenään kellotettuja ja ei-kellotettuja prossuja, etkä näe etkä ymmärrä kokonaiskuvaa.



Ei läheskään kaikissa moderneissa peleissä, vaan niissä mitä valikoit esimerkeiksi että "hei, katsokaan, nykypelit on säikeistetty hyvin".

Kaikissa kolmessa eniten pelaamassani (modernissa) pelissä on yksi aivan ylivoimaisesti raskain säie, eivätkä ne hyödy juuri yhtään kovin monesta ytimestä. Bulldozer olisi todella onneton peli kaikkien näiden kolmen pelaamiseen.

Ja nämä ovat pelejä, joiden pelaamisesta oikeasti nautin. Ei pelejä, joita valitsen sen takia, että voisin esittää jonkun pointin.


Ja niissäkin peleissä missä se bulldozer pärjää ok, se tekee sen älyttömällä sähkönkulutuskella ja melko saman suorituskyvyn saisi paljon järkevämmin vaikka jollain core i5lla, ja samalla saisi paljon paremmin suorituskyvyn myös niissä lukuisissa peleissä, joita EI ole monsäikeistetty hyvin.

Ja jos halutaan budjettikamaa, sitten ei ole mitään järkeä hankkia prossua, joka kuluttaa todella paljon sähköä ja vaatii kalliin virtalähteen. Se sähkölaskukin alkaa nimittäin pitkällä tähtäimellä tuntumaan, pitkällä tähtäimellä tulisi edullisemmaksi ostaa uudempi energiatehokkaampi ja nopeampi prossu, ja säästää sekä virtalähteen hinnassa että sähkölaskussa.

Olet selvästi missannut että aloitin nyt kaikki alusta, uusilla peleillä,testeillä ja jopa eri näytönohjaimella. Eikä ole sekaisin kellotettuja ja ei kellotettuja. Eli korjailin kaikki vanhat virheeni.
Joten odotan anteeksi pyyntöä tommosen paskan väittämisestä.

En ole uudela setillä vielä kerennyt FX:ä testaamaan, kun nyt ollut kiireinen LGA2011, LGA1366 ja AM4 kamojen kanssa. Mutta jos katson niitä vanhoja tuloksia niin eipä sinun väittämät korkeaasta virrankulutuksesta päde kuin FX-9590:n.
 
Olet selvästi missannut että aloitin nyt kaikki alusta, uusilla peleillä,testeillä ja jopa eri näytönohjaimella. Eikä ole sekaisin kellotettuja ja ei kellotettuja. Eli korjailin kaikki vanhat virheeni.
Joten odotan anteeksi pyyntöä tommosen paskan väittämisestä.

En ole uudela setillä vielä kerennyt FX:ä testaamaan, kun nyt ollut kiireinen LGA2011, LGA1366 ja AM4 kamojen kanssa. Mutta jos katson niitä vanhoja tuloksia niin eipä sinun väittämät korkeaasta virrankulutuksesta päde kuin FX-9590:n.
Virrankulutus suhteessa suorituskykyyn on kyllä parantunut aika paljon Haswellinkin ajoista. Vertaa vaikkapa 4770K ja 9900K @4,3-4,5GHz. Taitaa uudempi olla +50% paremmalla suorituskyky/watti-suhteella.
 
Pääosin pikemminkin siitä, että Intel monen vuoden P4- ja Itanium-sähläämisen jälkeen sai vihdoin pakkansa kasaan ja oman tuotekehityksensä oikeille urille ja toi markkinoille core2n johon AMDllä ei ollut kunnollista vastausta, ja AMDn tuotekehitys polki melkein paikallaan tekemällä pikkuparannuksia K7-pohjaiseen K8iin.
Ja samaan aikaanhan vielä se Intelin kello sanoi oikeasti tik-tok valmistusprosessikehityksen edetessä.

Core 2:nkin 45nm versiot kellottuivat reilusti hyvin maltillisella tehonkulutuksen kasvulla.
Oma 1.25VID Q9550 kulki 1,2 voltilla reilut 3,7GHz.

AMD:llä meni monta vuotta päästä samaan pelisuorituskykyyn kuin noilla kellotetuilla Core2:lla ja sekin tapahtui reilusti isommalla tehonkulutuksella.
Ja sen jälkeen Bulldozer vielä täysin epäonnistui parantamaan IPC:tä, jossa AMD oli jo valmiiksi jäljessä.


Paljon isompi suorituskyky hyppy oli Core 2 Quadeista kun hypättiin Nehalemeihin.
Ei Nehalem tuonut peleihin mitään erityistä, ainakaan verrattuna siihen mihin Core 2:t kellottuivat helposti.
X-bit labsilla oli tuohon aikaan reilusti pelinopeustestejä CPU-rajoitteisilla asetuksilla.
Nehalemin suorituskykykasvu oli lähinnä muualla.

Sähköllehän Nehalem taas oli selvästi persompi ja varsinkin LGA1366.
Sandy Bridge korjasi tuota energiatehokkuutta takaisin.

Ja eikös tuon ajan prossuja pitäisi testata myös testien klassikolla eli Crysiksella, vai eikö se pyöri vieläkään?
 
Löytyykö mistään vielä juttuja miten tuo 1903 on vaikuttanut Rytsölöiden kulkuun peleissä? Nopea google ei löytänyt kuin jotain reddit testailua.
 
Zetteri Testit ei välttämättä sovi niin hyvin väittelyketjuun - väärä yleisö.

Jos harrastajatestejä olisi vaikka Io-techin testien joukossa, semmoisiksi merkittyinä, lukisin ihan mielellään. Videoita en oikein itse kerkiä katsomaan vaan mieluiten kuvaajia ja lyhyitä tekstin pätkiä. (nettiselailun pikaluku/pläräämistaito on mennyt lukutaidon ohi.)

Tässä testattu 1650 v2 oli ilmeisesti mun hallussa jonkin aikaa mutta se ei yllättäen sopinutkaan Rev 1.0 emolevylle. Kiva että prosusta löytyi kulkuja.

Kun nämä ei (ainakaan kaikki) ole kaupan hyllyllä olevaa tavaraa, niin itseäni ei haittaa jos tulokset on kellotettu systeemi vs. kellotettu systeemi.

Kellotetut systeemit vie melkein järjestään niin paljon sähköä kuin piipala ja jäähy kestää ottaa vastaan. Alun perin hyvä hyötysuhde heitetään hukkaan, ja mun puolesta antaa mennä vaan. Silloin erot virrankulutuksessa vs suorituskyky varmaan tasoittuu jonkun verran.
 
Zetteri Testit ei välttämättä sovi niin hyvin väittelyketjuun - väärä yleisö.

Jos harrastajatestejä olisi vaikka Io-techin testien joukossa, semmoisiksi merkittyinä, lukisin ihan mielellään. Videoita en oikein itse kerkiä katsomaan vaan mieluiten kuvaajia ja lyhyitä tekstin pätkiä. (nettiselailun pikaluku/pläräämistaito on mennyt lukutaidon ohi.)

Tässä testattu 1650 v2 oli ilmeisesti mun hallussa jonkin aikaa mutta se ei yllättäen sopinutkaan Rev 1.0 emolevylle. Kiva että prosusta löytyi kulkuja.

Kun nämä ei (ainakaan kaikki) ole kaupan hyllyllä olevaa tavaraa, niin itseäni ei haittaa jos tulokset on kellotettu systeemi vs. kellotettu systeemi.

Kellotetut systeemit vie melkein järjestään niin paljon sähköä kuin piipala ja jäähy kestää ottaa vastaan. Alun perin hyvä hyötysuhde heitetään hukkaan, ja mun puolesta antaa mennä vaan. Silloin erot virrankulutuksessa vs suorituskyky varmaan tasoittuu jonkun verran.

Se on kyllä totta että ehkäpä tämä on pikkasen "väärä" yleisö.
Kellotus hommista että monella prossulla tullut nyt vastaan seinä vaikka lämmöissä olisi varaa. Esim juuri nyt testissä oleva ivy-e i7-4820K mikä meni 1.4v 4.6GHz, mutta siitä ylöspäin ei mitään mahiksia vaikka voltteja nosteli liian ylös ivylle. Lämmöt kuitenkin vaan siinä vähän yli 70C prime95 small fft:llä.

Virrankulutus suhteessa suorituskykyyn on kyllä parantunut aika paljon Haswellinkin ajoista. Vertaa vaikkapa 4770K ja 9900K @4,3-4,5GHz. Taitaa uudempi olla +50% paremmalla suorituskyky/watti-suhteella.

Minä en siihen pysty kun minulla maksimi prossun hinta on 100€... Tai no 4770K:n kohdalla vähän venytin sitä 120€:n. Mutta Skylake (=Kaby Lake = Coffee Lake) Core i5 6500:n on tulossa testiin ja idea kellottaa sitä väylällä. Että sen kohdalla saadaan taulukoihin modernimpaa Inteliä.

Modernia AMD tuossa nyt edustaa jo hyvin Ryzen 5 1600:n ja myöhemmin Ryzen 3 1200:n.
Ja uudet APUt kiinnostavat suuresti varsinkin Ryzen 3 3200G. Joten semmoinen varmaan tulee hommattua testiin.

Ei Nehalem tuonut peleihin mitään erityistä, ainakaan verrattuna siihen mihin Core 2:t kellottuivat helposti.
X-bit labsilla oli tuohon aikaan reilusti pelinopeustestejä CPU-rajoitteisilla asetuksilla.
Nehalemin suorituskykykasvu oli lähinnä muualla.

Sähköllehän Nehalem taas oli selvästi persompi ja varsinkin LGA1366.
Sandy Bridge korjasi tuota energiatehokkuutta takaisin.

Ja eikös tuon ajan prossuja pitäisi testata myös testien klassikolla eli Crysiksella, vai eikö se pyöri vieläkään?

Hhhmm ei tuonut peleihin mitään ?
Muuten vaan esim Project Cars 2:ssa (AVX peli muuten) X5460@4.19GHz (C2Q siis) avg fps 57 vs Core i5-750@3.97GHz avg fps 98 vs Xeon X3440@4.1GHz (=1st gen i7) avg fps 121fps vs i7-920@4.35GHz avg fps 134

2600K@4.85GHz vertailun vuoksi avg fps 147

Joten millä logiikalla C2Q:sta hyppäys Nehalemmeihin oli pieni mutta niistä hyppy Sandyihin oli suuri ?

Vielä vertailuksi FX-6300@4.80GHz avg fps 106

hohhoh kun porukalla täällä on faktat ihan sekaisin :vihellys:
 
Joten millä logiikalla C2Q:sta hyppäys Nehalemmeihin oli pieni mutta niistä hyppy Sandyihin oli suuri ?

Tämä nyt ei suoraan kysymykseesi vastaa mutta:

Itse nyt voin esimerkin vuoksi sanoa että omat hyppyni ainakin tuntuivat suurilta, eli 3700+ (DDR1 400 2Gb, 1-ydin prosessori) => Core 2 Quad Q6600 (DDR2 800, alussa 4Gb, myöhemmin 6Gb muistia 4-ydin prosessori kellotus 3.25GHz) => SB 2600K (DDR 1600, alussa 8, myöhemmin 16Gb muistia, 4-ydin/8-säie prosessori 5GHz, 4.8GHz 24/7 kellot) => Ryzen 1 1700X (DDR4 3200, 32Gb muistia, 8-ydin/16-säie prosessori 3,975GHz 24/7 kellot)

Ei nyt ihan tämän vuosituhannen kaikki prosessorit mitä oli käytössä (en muista mistä päivitin tuohon 3700+ prosessoriin) mutta kohtuullisen pitkältä ajalta kuitenkin.

Noista pieni-ikäisimmäksi olisi nyt jäämässä 1700X mikä varmaankin menee uuteen koneeseen minkä kokoan paremmalle puoliskolle kun mitä luultavimmin kohta hankin Ryzen 2 3950X (DDR4 3200, 32Gb muistia, 16-ydin/32-säie prosessori en ole vielä varma kelloista, luultavimmin tulevat nousemaan).

Pitkäikäisin taisi olla 2600K taisi olla maaliskuuta 2011 => maaliskuu 2017 eli aika tarkalleen 6v omassa käytössäni. Toivotaan nyt ettei kuitenkaan palata takaisin "tuplasti ytimiä sekä säikeitä, uusi muistityyppi mitä tuplasti enempi noin 3v välein" sykliin...

En suoraan huomannut yhden ytimen suorituskyvyssä suurta eroa 2600K (kellotettuna) vs 1700X (kellotettuna) mutta jo pidempään oli ollut halua päivittää prosessoria. Eroa toki huomasi sitten hyötykäytössä sekä useampia ytimiä hyödyntävissä peleissä.

Nyt kyseessä lähinnä "kun nyt olen tottunut tuplaamaan ytimet ja säikeet, sekä muistin määrän, niin miksi ei jos "halvalla" eli sama hinta tai alle kuin viimeksikin päivityksen teki (siinä alle 1000€ emo+prosessori+muistit+uusi virtalähde) lykkäisi hieman pidemmälle tuota pakollista seuraavaa päivitystä ja päivittäisi pelkän prosessorin "kun halvalla saa". En usko että tarvitsen vielä 64Gb muistia...

Itsestäni ainakin hypyt missä "noin tuplataan" ydinten määrä (mikä ei tosin toteutunut Q6600 => 2600K välillä) sekä hypätään seuraavaan muistityyppiin ja tuplataan sen määrä on tuntunut ns. suuremmalta tai ainakin järkevältä hyppäykseltä tulevaisuutta ajatellen. Ettei tarvitse ihan jokaista yksittäistä ja seuraavaksi ilmestyvää prosessoria sitten kiiruhtaa ostamaan.

Tässä ei nyt suoranaisesti ollut mitään väitettä vaikka väittelyketjussa olemmekin ja myös kummankin leirin prosessoreita ollut käytössä (ja molempien leirien prosessoreihin olen ollut hyvinkin tyytyväinen).
 
Nehalem julkaisu 2008, tuo kyseinen peli 2017...
Kyllä nyt kaivellaan kovin erikoisia perusteluja jonkin prossun hyvyydelle!

Tietenkin minä katson asiaa tämän päivän kantilta. Enkä itse Nehalemistä niin välitä kun syövät virtaa varsinkin LGA1366 versiot niin jumalattomasti (ei edes FX-9590 kiuvas pääse lähelle). Asia erikseen on sitten Westmere eli Nehalemin 32nm versio joka syö virtaa paljon vähemmän ja kellottuu paljon ylemmäksi.
 
Ei ole.
Et varmaan ole ostanut mitään kaupallista SQL-palvelinsoftaa.
Sekä oraclen että microsoftin SQL-palvelimissa tuntuisi olevan ydinkohtainen lisenssimaksu.
Näin. Core-pohjainen lisensointi taitaa olla se yleisin malli yritysohjelmistopuolella. On muitakin malleja ja kyse nyt kaikissa malleissa enemmänkin siitä miten voidaan sitoa asiakkaan saaman hyödyn määrä ohjelmistotoimittajan saamaan tulovirtaan. Joissakin malleissa alusta on erotettu kokonaan esim. SAP-lisenssit menevät yleensä käyttäjämäärän mukaan. Se sitten kuinka paljon käyttäjiä saadaan ajettua siinä omassa käytössä olevassa SAP-kuormassa milläkin alustalla on tapauskohtainen juttu. Ymmärtääkseni Power on aika hyvä valinta SAP-kuormalle tällä hetkellä. Sitten on vahvasti epätasapainoisia malleja niin kuin Oraclella, jossa core-kertoimet olivat heidän SPARC-prossuilleen vähintään puolet pienempiä kuin muille alustoille. Tuo lisenssipuoli on oma sekametelisoppansa ja merkkaa isommissa ympäristöissä usein aika paljon enemmän kuin itse raudan hinta. Ohjelmistoitoimittajat pyrkivät kuitenkin aina optimoimaan saatavansa eli noin niin kuin periaatteessa jos tulee markkinoille selvästi muita tehokkaampi prossu, niin kertoimia voidaan korjata sen mukaan. Hyvin harvoin noihin kuitenkaan tehdään muutoksia. Silti isompia muutoksia on tapahtunut esimerkiksi Oracle on muuttanut tietokantansa SE-version lisensointia pari vuotta takaperin paljon rajoittavampaan suuntaan vastaiskuna yhä monisäikeisemmille prosessoreille (SE-lisensointi kun menee socket-pohjaisesti). VMware siirtyi joskus muistipohjaisesta lisensoinnista prosessoripohjaiseen malliin. Omat sotkunsa lankakerään tuovat erilaiset MCM-määritykset eli joissakin tapauksissa voidaan tulkita että yksi MCM onkin kaksi prosessoria ja tällä harmaalla alueella taitavat olla esim. nämä uudet Intelin isot monsteriprossut, joissa on käytännössä liimattuna kaksi vanhempaa prossua yhdessä kotelossa.

Mitä täällä nyt lukenut niin Bulldozer taisi olla aika iso faili joo, mutta onneksi keksivät nuo APU:t, niin pysyivät hengissä. Meinaan niille oli selvä pieni HTPC-markkinarakonsa johon itsekin kuulun. Ensimmäisiä taisi olla E-350 (Bobcat/Brazos), jossa kehuttiin yhdysrakenteisen näytönohjaimen (HD 6310) tehokkuutta ja matalaa virrankulutusta. Tuon kanssa tuli pelailtua jonkun aikaa, mutta vaikka koko roska kuluttikin idlenä jotain alta 30W, niin se oli järjettömän hidas kaikin puolin (kellotaajuus oli 1,6GHz ja IPC varmaan myös ihan skeidaa). Mediapalvelimen roolista tuolla pystyi hoitamaan juurikin vain jotain fileserverin hommia joita varten oli taas oma pikku Buffalo-NAS. Tuo on vielä tallella täysin toimivana pikkukoneena jos joku haluaa. ;)

Kun NAS-hajosi ja hermot alkoi palaa tuon E-350 kanssa, niin 2013 oli sitten vuorossa AMD:n A10-6800K ja se olikin jo ihan oma vempeleensä. WoWia pystyy auttavasti pelaamaan, jaksaa kaiken mediapalvelimen vaatiman työn ja kuluttaa siinä hommassa siedettävästi sähköä. Pulttasin tuohon kaikki ylijääneet kovalevyt ja tuunasin Linuxin välineillä pariksi raid1-tyyliin toimivaksi kokonaisuudeksi joissa vain tarpeelliset levyt ovat käynnissä. Nyt tuo kone on ollut pian sen kuusi vuotta 24/7 päällä eikä oikein ole mitään pahaa sanottavaa. Lisähommia tuolle on tullut jatkuvasti talouteen hiipineiden lisälaitteiden myötä (valvontakamerat, 3D-tulostus, webbipalvelut, varmistuspalvelut yms). Vaikkei nyt mitään syytä olekaan tuota päivittää, niin hieman on alkanut ostohousut lepattaa josko päivittäisi tuon AMD Athlon 200GE:hen (2/4+Vega) tai sitten A12-9800E. Kumpikin TDP 35W. Ärsyttävää kun noita U-sarjan mobiiliprossuja ei saa standalonena esim 2700U olisi 4/8+Vega ja 15W TDP.
 
1-2nd gen Threadrippereillä on ollut merkittäviä suorituskykyongelmia studiokäytössä (VST/MIDI), missä sample buffer on alhainen (esim. 128 samplea). Yksittäinenkin instrumentti, minkä normaalikuorma liikkunee prosentissa tai parissa saattaa tukottaa koko CPUn.

Kuulemma syynä on arkkitehtuuri itsessään.

Voidaankohan kolmannen generaation Ryzenit korjata tilanteen?

Ohessa ongelmasta keskustelua: Ryzen and latency now - Gearslutz

Edit: Löytyi vastauskin. 3rd gen Ryzenit on nostanut floating point pipelinen 128bit -> 256bit, mikä ratkaisee ongelman ja tuo rusinat Inteleiden rinnalle spekseissä tältä osin.

AMD Zen 2 Microarchitecture Analysis: Ryzen 3000 and EPYC Rome


Punaiseen leiriin siis kymmenien vuosien jälkeen. Syyskuuta ja 3950Xää odotellessa...
Lukematta tarkemmin epäilen että on EVO:tettu jotain tai käyttiksen ongelma. Itsellä Ryzen 2600 ja samplebufferi 32 sampleä ja ei ole mennyt tukkoon. Windows 10.
 
Kyllä se on. Jatkossa selviää miksi.
Ihan paikkaansa se pitää. 4 ydintä ei vastaa 8 ydintä vaikka ne 4 ydintä olisivat "tehokkaampia".

:facepalm:

Alkuperäisten patenttien ja paperien mukaan bulldozer-tyyppisessä prosessorissa "moduuli" on yksi ydin, jossa kaksi clusteria. Termi oli "clustered multithreading". Se ydin on tuossa bulldozerissa ihan markkinointitermi.

Jos verrataan bulldozer-moduulia ja sandy bridge-ydintä, niin:

Molemmissa aivan samalla tavalla L2-välimuisti on jaettu kahden säikeen välillä.
Molemmissa on L1I-välimuisti on jaettu kahden säikeen välillä, tosin sillä erolla, että sandy bridgessä tänne ei voi tulla aliasoitumisongelmia kahden eri prosessin välillä, bulldozerissa voi tulla. Bulldozer ongelmallisempi usean prosessin välillä.
Molemmissa aivan samalla tavalla haarautumisenennustus on jaettu kahden säikeen välillä
Molemmissa aivan samalla tavalla käskynhaku on jaettu kahden säikeen välillä
Molemmissa aivan samalla tavalla käskyn dekoodaus on jaettu kahden säikeen välillä
Molemmissa aivan samalla tavalla koko liukulukudatapolku on jaettu kahden säikeen välillä.

Erot on yhtäläisyyksiin verrattuna melko pienet:

Bulldozerissa on erilliset rename-yksiköt ja kokonaislukurekisterifileet molemmille säikeille
Bulldozerissa on erilliset ALUt eri säikeille, sandy bridgessä yhteiset.
Bulldozerissa on erilliset LSUt ja L1D-välimuistit eri säikeille, Sandy Bridgessä yhteinen isompi L1D ja yhteiset (leveämmät) LSUt.

Yhdessä sandy-bridge-ytimessä on siis paljon enemmän yhtäläisyyttä yhteen bulldozer-moduliin kuin yhteen bulldozer-markkinointiytimeen.

Pelisuorituskyky oli riittävän hyvää, tosin näyttökin oli 60Hz. On edelleenkin koska kohtuulliseen hintaan ei saa kunnollisia näyttöjä.

On todella paljon pelejä, joilla bulldozer ei saavuta 60 FPSää.

Nimenomaan tuo on evvk. Jos hommaan menee minuutteja, on pitkälti sama meneekö siihen vähän enemmän minuutteja koska siihen kuitenkin menee minuutteja eikä jäädä odottelemaan valmistumista.

:facepalm:

Sillä, pidetäänkö 10min vai vartin taukoja on aika suuri vaikutus tuottavuuteen.

Ja yleensä sen ajaski keksii kyllä muuta hyödyllistä (taii hyödytöntä, kuten tämä sinulle vastaaminen) tekemistä.

Sehän on juuri se joka kiinnostaa. Taustahommat eivät häiritse pelaamista on juuri se syy miksi halutaan lisää ytimiä. Esim. streamaus. Puhuttaessa huonosti pyörivän pelin aikana, no vaikka DayZ tai Arma...

Oikeasti siihen streamaukseen riittää vaikka kuinka mopo rauta, kun eii pelata jollain 4k-resoluutiolla eikä pakata sitä videota uusimmalla videocodekilla. Ja ... taisi niistä intelin prossupiireiltä myös löytyä raudalla toteutettu videopakkaus. Siihen streamaukseen taitaa nimenomaan intelin prossu olla todella paljon parempi kuin bulldozeri.

Ja jonkun äänikommunikaatiosoftan (teamspeak/discord) pyörittämiseen verkkopelin kommunikaatioon ei myöskään kulu kuin muutama prosentti yhden CPU-ytimen CPU-ajasta.

Ja siihen, että pidetään webbiselaimessa taustalla auki io-techiä ja facebookkia ei kulu käytännössä yhtään CPU-aikaa.

Virtuaalikoneet eivät ole keksimällä keksitty. Tätäkin viestiä kirjoitetaan virtuaalikoneen alaisuudessa.

Ei, mutta niiden turha käyttö on, ja niiden typerä konfaus on vain typeryyttä(alla lisää tästä)

Eikä ole. Homma joka kestää minuutteja ei ole niin sekunnin päälle. Silloin ne jätetään jauhamaan taustalle eikä olla tarkkailemassa jotta voidaan toimia sillä samalla sekunnilla kun homma valmistuu.

Oletko kokeillut, meneekö tämä selitys läpi pomollesi?

Virtuaalikoneet lasken normaaliksi työpöytäsoftaksi.

:facepalm:

Virtuaalikone on keino ajaa muita softia. Ei lopullinen hyöysofta itsessään.

Pelkällä virtuaalikoneella ilman siinä olevia softia ei ole mitään hyötyarvoa, Ja se virtuaalikone ei kuluta käytännössä yhtään CPU-aikaa idlatessaan. Sen takia ei tarvi "enempää ytimiä". Eikä edes enempää monen säikeen suorituskykyä.

Virtuaalikoneen takia sen sijaan voi tarvita enemmän muistia, koska muistin se lukitsee staattisesti käyttöönsä

Vaikkapa mainitut virtuaalikoneet. Jotain Windowsia ei halua käytä virtuaalikoneen kautta yhdellä ytimellä, ei tod. OK, kaksi Windows virtuaalikonetta, annetaan molemmille käyttöön 2 ydintä. Kun käytössä on 4 coreinen Silta, 2+2 ydintä käyttöön tarkoittaa 4 ydintä joka tarkoittaa virtuaalikoneiden huonolla tuurilla kuormittavan kaikki 4 ydintä. Muulle jää silloin 0 ydintä. Bulldozerilla 8 ydintä, virtuaalikoneille 2+2, ainakin osittain vapaaksi jää 4. Tässä nähdään miksi 8 ydintä on oikeasti etu vaikka joku 4-ytiminen olisikin "yhtä tehokas".

:facepalm:

Ei niille tarvitse antaa käyttöön mitään ytimiä. Kun voi antaa systeemin hoitaa homman dynaamisesti, jolloin kaikki saa sen määrän CPU-aikaa kun tarvitsevat, ja suorituskyky on todella paljon parempi.

Se, että sinä olet konfannut virtuaalikoneesi todella typerästi ei tarkoita sitä, että muiden tarvisi käyttää virtuaalikoneitaan yhtä typerästi kuin sinä.

Yleensä ihmiset ostavat prosessorit kaupasta.

Jos tarkastellaan sitä, miten ihmiset yleensä prosessorinsa ostavat, niin ihmiset ostavat yleensä prosessorin osana kokonaista konetta. Silloin mukana tulee myös virtalähde ja tuulettimet, jotka on mitoitettu sen prosessorin sähköntarpeen mukaan. Ja silloin mm. sillä prosessorin virrankulutuksella on väliä siinä, miten nämä tarvii mitoittaa, ja paljonko koneen muiden komponenttien hinta on.

En olekaan ja juuri siksi minua ei kiinnosta niiden hinnat Bulldozer-prosessoreille. Tuo asia on kotikäyttäjille täysin evvk.

Aika montaa ptentiaalista Opteron-asiakasta kiinnosti, ja tämän takia AMD menetti aika paljon myyntiä.

Sanoin sille olleen kannattajansa ja niitä hyviä syitä tuossa tulikin. Kokonaisuutena huono piiri tai ei, hinta huomioiden sille oli selkeä paikkansa markkinoilla.

Joo, aina on markkinoilla tarvetta piireille, joilla otetaan typeryksiltä rahat pois ;)

1552360121903.jpg


Koska tietty osa asiakkaista on aina typeryksiä.

Niiden ihmisten määrä, joille bulldozer oli oikeasti arkkitehtuuriltaan/rakenteeltaan järkevä prosessori, oli hyvin. hyvin pieni.

Ja hinta oli halpa vain sen takia, että sitä ei saatu kalliimmalla kaupaksi. AMD teki sillä tappiota.

No jaa, Bulldozerinkin yhden säikeen nopeus oli useimmille riittävän hyvä jotta eroa oli vaikea huomata Inteleihin.

Yhden säikeen nopeus on asia, joka vaikuttaa aivan kaikkeen mitä koneella tehdään.

Toisin kuin markkinoinnin laskemien ytimien määrä, jolla ei ole koskaan ole mitään väliä mihinkään positiiviseen suuntaan, tai (idlaavien) säikeiden määrä, jolla ei useimmissa tilanteissa ole myöskään mitään väliä.

Kotikäyttäjille tuollaiset ovat täysin evvk. Sen sijaan 8 ydintä ei todellakaan ollut 5+ vuotta sitten.

Kotikäyttäjälle väliä on nimenomaan sillä yhden säikeen nopeudella. Ei sillä, että koneessa on enemmän idlaavia ytimiä.

Bulldozer sarja tarjosi paljon ytimiä halpaan hintaan, Intelillä ei ollut tarjota mitään vastaavaa. Tämä on fakta. Voidaan toki kiistellä loputtomiin siitä mitä painotetaan ja mitä ei.

:facepalm:

Se "ytimien määrä" oli pelkkää markkinointihöttöä. Vain idiootti ostaa prosessorin sillä perustella, että markkinointi mainostaa siinä olevan "enemmän ytimiä".

Se, millä on väliä on suorituskyky, ja intelillä oli kotikäyttäjän softille suorituskyvyltään paljon parempia suorittimia markkinoilla.

Varsinkin silloin kun jokin ohjelma sattuu kaatumaan ja kuormittaa yhtä (tai useampaa) ydintä tappiinsa. Silloin auttaa melkoisesti kun ytimiä on enemmän.

:facepalm:

Liiallinen CPU-kuormitus ei kaada kuin joko 1) rikkinäisiä tai 2) idioottien ylikellottamia koneita.

Ja ytimien määrällä ei tässä tilanteessa ole mitään väliä/merkitystä. Softan kaatuessa käyttis tappaa sen prosessin, ja vapauttaa sen muistin muuhun käyttöön. Ei liity "ytimien" eikä edes rautasäikeiden määrään millään tavalla.

Puhut jatkuvasti aivan täyttä paskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi näissä viesteissä ei voi käyttää lainauksia että tietäisi kenen kirjoittamaa tekstiä noissa on mukana.
 
Miksi näissä viesteissä ei voi käyttää lainauksia että tietäisi kenen kirjoittamaa tekstiä noissa on mukana.

Jotkus ei ole vaan edelleenkään oppinu että useampia kohtia kun haluaa lainata niin vain hiirellä maalaa lainattavan kohtan ja polkee "+Lainaa" nappia. Kun on kaikki kohdat valinnut mitä haluaa lainailla niin sitten lisää ne lainaukset vastaukseen jolloin ne lainaukset tulee nimellä.
Offtopic mut sitähän sää kysyit!?
 
Ei voi ymmärtää miksi @hkultala on tommoinen oikea mission FX:n prossujen haukkumisessa ja ylipäätään kaiken vanhan. En ole hänen aikaisempia postauksia niin tarkkaan lukenut mutta jotenkin vaikuttaa hemmolta että alla pitää olla parasta ja kaikki muu on paskaa.

Varsinkin kun tehdään kaikkea väitteitä mitkä eivät edes pidä paikkaansa (esim. AVX pakollisuudesta) ja sitten kun joku väittää toista tai näyttää toisen kannan asiasta niin se on heti VÄÄRIN tai minun tapauksessani VÄÄRIN testattu.
Tiedän kyllä että tämä on väittely ketju mutta vähän rajaa tuohon touhuun.

Itse olisin halunnut jonkun näköiset perustelut että miksi omat testini ovat VÄÄRIN. Mutta en saanut kun haukut ihan vaan sen takia koska tulokset eivät vissiin ole mieleen jostain syystä :confused:

Mutta laitetaan tähän excel taulukko muodossa testini jossa tuloksissa myös mukana i7-4820K. Joten nyt sitten hemmetin hyvät perustelut miksi ovat väärin tai sitten jonkun näköinen anteeksi pyyntö tommosesta tyhmästä käytöksestä. Kiitos.

Tulokset: https://1drv.ms/x/s!AlwEC1tWdi2m1CxT98fT6B2RHMO7

Muisteina:
LGA2011: 16GB (4x4GB) Kingston HyperX Predator 2400MHz DDR3
LGA1366: 12GB (3x4GB) Corsair Vengeance 2000MHz DDR3
AM4: 16GB (2x8GB) Corsair Vengeance LPX 3200MHz DDR4 (ajettu 3000MHz kun eivät kule kovempaa Ryzenin kanssa)

Näytönohjain: Radeon RX Vega 64
 
Ei voi ymmärtää miksi @hkultala on tommoinen oikea mission FX:n prossujen haukkumisessa ja ylipäätään kaiken vanhan. En ole hänen aikaisempia postauksia niin tarkkaan lukenut mutta jotenkin vaikuttaa hemmolta että alla pitää olla parasta ja kaikki muu on paskaa.

:facepalm:

Hienoa (täydellisen pieleen menevää) ad hominemia.

En ole muistaakseni koskaan maksanut erillisprosessorista paria sataa euroa enempää(en tosin ole aivan varma, paljonko yksi athlon64 maksoi, pienet mahkut että oli inasen yli 200 euroa), enkä ole myöskään koskaan ostanut uutena kokonaista pöytäkone-PCtä(jonka mukana olisi voinut tulla tuota kalliimpi prossu).

Ainoastaan parissa läppärissäni on voinut olla selvästi yli 200 euron arvoinen prosessori koskaan.

Ja olen koskaan ostanut tasan YHDEN yli 200 euroa maksaneen erillisnäyttiksen (sekin käytettynä).

Että minä en todellakaan ole mikään "pitää olla parasta ja kaikki muut on paskaa"-pelle. Päin vastoin, näyttiksistä olen useampaan kertaa sanonut, kuinka "hidaskin" näyttis riittää, jos resoluutio on pieni, ja ilmaissut selvän mielipiteeni siitä, että ihmiset ostaa ihan liian kalliita näyttiksiä.

(Sen sijaan, jos CPU on onneton, resoluution pudottaminen ei auta; CPUn pitää olla riittävän tehokas)

Minulla on vaan missio debunkata paskaa mitä muut (pääasiassa merkkiuskolliset fanaatikot) postaa. Threadripper on AMD-fanaatikko. Sinä olet retrorautafanaatikko.

Olen myös debunkannut vaikka mitä intel- ja nvidian fanien juttuja täällä.

Varsinkin kun tehdään kaikkea väitteitä mitkä eivät edes pidä paikkaansa (esim. AVX pakollisuudesta)

Nyt sitten kerrot mitä paikkansapitämätöntä olen muka postannut AVXään liittyen?
 
Viimeksi muokattu:
Tää ei ole mikään yksittäinen kanta vaan yleisesti sävellystyötä tekevien konsensus tilanteesta.

En oo eläessäni kuullut, että kukaan pystyis käyttää 32 sample bufferia millään setupilla. 64 jo erittäin HC.

Mikä DAW ja Kontaktin versio? Looppikirjastojen kanssa erityisesti ilmentynyt ongelmaa.

Ratkaseminen on vaatinut jopa 1024 bufferin käyttöä milloin soittamisesta ei tuu kyllä enää yhtään mitään viiveen takia.
No DAW Cubase AI 9.5. Kontakt ei kokemusta. Tuo siis ilmeisesti instrumenttejä syntetisoiva ohjelma. Kaikki riippuu ihan siitä kuinka monimutkaisesti instrumentin syntetisointi tehdään. Joku pulssiaaltogeneraattori, niin silloin ei kyllä mikään yksittäinen instrumentti voi saada mitään tukkoon. Vika on sitten äänikortissa (audio interface) ja niiden ajureissa. Sieltä osaltolla on kyllä tottunut, että aina edes 1024 samplen bufferi ei ole riittävä. Mutta tuohon asiaan ei prossu ja emolevy voi oikein vaikuttaa.
 
Tämä kertoi enemmän kuin tarpeeksi. EVOtuksesta ei siis todella ollut kyse vaan täysin eri käytöstä.
Vastasin tähän kommenttiisi
Yksittäinenkin instrumentti, minkä normaalikuorma liikkunee prosentissa tai parissa saattaa tukottaa koko CPUn.
Ja ei tukota, kun ei ole tukottanut 90 luvullakaan. Jossain muualla vika.
Edit. Paljon muokkausta että lainaukset tuli kuntoon.
 
Hahaha!

90-luvulla ei edes ollut levyjä, minne parhaimmillaan lähemmäs teraluokan kirjastokokonaisuudet saatiin mahtumaan, puhumattakaan RAMista minne olisi saanut gigatolkulla sampleja ladattuja.

Tuosta 128bit vs 256bit floatin point pipelinestä tuo ongelma johtuu. Hieno nähdä, että 3rd gen. korjaa asian.
Vähän keheno rölö taas. Ens kerralla vähän paremmin ettei heti avausviestissä olis selvää mistä on kyse.
 
:facepalm:

Alkuperäisten patenttien ja paperien mukaan bulldozer-tyyppisessä prosessorissa "moduuli" on yksi ydin, jossa kaksi clusteria. Termi oli "clustered multithreading". Se ydin on tuossa bulldozerissa ihan markkinointitermi.

Jos verrataan bulldozer-moduulia ja sandy bridge-ydintä, niin:

Molemmissa aivan samalla tavalla L2-välimuisti on jaettu kahden säikeen välillä.
Molemmissa on L1I-välimuisti on jaettu kahden säikeen välillä, tosin sillä erolla, että sandy bridgessä tänne ei voi tulla aliasoitumisongelmia kahden eri prosessin välillä, bulldozerissa voi tulla. Bulldozer ongelmallisempi usean prosessin välillä.
Molemmissa aivan samalla tavalla haarautumisenennustus on jaettu kahden säikeen välillä
Molemmissa aivan samalla tavalla käskynhaku on jaettu kahden säikeen välillä
Molemmissa aivan samalla tavalla käskyn dekoodaus on jaettu kahden säikeen välillä
Molemmissa aivan samalla tavalla koko liukulukudatapolku on jaettu kahden säikeen välillä.

Erot on yhtäläisyyksiin verrattuna melko pienet:

Bulldozerissa on erilliset rename-yksiköt ja kokonaislukurekisterifileet molemmille säikeille
Bulldozerissa on erilliset ALUt eri säikeille, sandy bridgessä yhteiset.
Bulldozerissa on erilliset LSUt ja L1D-välimuistit eri säikeille, Sandy Bridgessä yhteinen isompi L1D ja yhteiset (leveämmät) LSUt.

Yhdessä sandy-bridge-ytimessä on siis paljon enemmän yhtäläisyyttä yhteen bulldozer-moduliin kuin yhteen bulldozer-markkinointiytimeen.

Enemmän merkitsee seuraava:

Bulldozer FX-8320 on 8C8T.
2500K on 4C4T
2600K on 4C8T

Käyttöjärjestelmän (Windows) kannalta noilla asioilla on paljon enemmän merkitystä kuin prosessorin rakenteellisilla eroilla. Kokemusta on seuraavista: 1C1T, 1C2T, 2C2T, 2C4T, 4C4T, 4C8T, 6C6T, 8C8T, 8C16T. Käytännössä arkkitehtuurista riippumatta enemmän ytimiä toimii paljon sulavammin Windows puolella. Threadit auttavat paljon vähemmän.

On todella paljon pelejä, joilla bulldozer ei saavuta 60 FPSää.

On myös paljon pelejä joissa Intel ei saavuta 60 FPS.

:facepalm:

Sillä, pidetäänkö 10min vai vartin taukoja on aika suuri vaikutus tuottavuuteen.

Ja yleensä sen ajaski keksii kyllä muuta hyödyllistä (taii hyödytöntä, kuten tämä sinulle vastaaminen) tekemistä.

Ei ole mikäli taukojen ajan voi tehdä muutakin tuottavaa. Kuten sanoitkin.

Oikeasti siihen streamaukseen riittää vaikka kuinka mopo rauta, kun eii pelata jollain 4k-resoluutiolla eikä pakata sitä videota uusimmalla videocodekilla. Ja ... taisi niistä intelin prossupiireiltä myös löytyä raudalla toteutettu videopakkaus. Siihen streamaukseen taitaa nimenomaan intelin prossu olla todella paljon parempi kuin bulldozeri.

Ja jonkun äänikommunikaatiosoftan (teamspeak/discord) pyörittämiseen verkkopelin kommunikaatioon ei myöskään kulu kuin muutama prosentti yhden CPU-ytimen CPU-ajasta.

Ja siihen, että pidetään webbiselaimessa taustalla auki io-techiä ja facebookkia ei kulu käytännössä yhtään CPU-aikaa.

Noihin streameihin halutaan ennemmin CPU kuin näytönohjainpakkausta, Intelin Quicksync menee jälkimmäiseen kategoriaan.

Virustorjuntaan voi mennä enemmän. Ei nykyisiin niin merkityksellistä mutta aiemmin kyllä.

Ei, mutta niiden turha käyttö on, ja niiden typerä konfaus on vain typeryyttä(alla lisää tästä)

Järkevästi ne on konffattu, niillä reuna-ehdoilla jotka on käytössä.

Oletko kokeillut, meneekö tämä selitys läpi pomollesi?

Edellistä edeltävälle pomolle meni. Ohjeena oli ettei yli minuutin kestävässä hommassa (jossa ei ole pakko olla paikalla) jäädä odottamaan valmistumista vaan mennään tekemään jotain muuta.

:facepalm:

Virtuaalikone on keino ajaa muita softia. Ei lopullinen hyöysofta itsessään.

Pelkällä virtuaalikoneella ilman siinä olevia softia ei ole mitään hyötyarvoa, Ja se virtuaalikone ei kuluta käytännössä yhtään CPU-aikaa idlatessaan. Sen takia ei tarvi "enempää ytimiä". Eikä edes enempää monen säikeen suorituskykyä.

Virtuaalikoneen takia sen sijaan voi tarvita enemmän muistia, koska muistin se lukitsee staattisesti käyttöönsä

Loogisesti virtuaalikone asennetaan yleensä ohjelmien ajamista varten.

Kuten seuraavassa kerron, ytimien määrällä on merkitystä.

:facepalm:

Ei niille tarvitse antaa käyttöön mitään ytimiä. Kun voi antaa systeemin hoitaa homman dynaamisesti, jolloin kaikki saa sen määrän CPU-aikaa kun tarvitsevat, ja suorituskyky on todella paljon parempi.

Se, että sinä olet konfannut virtuaalikoneesi todella typerästi ei tarkoita sitä, että muiden tarvisi käyttää virtuaalikoneitaan yhtä typerästi kuin sinä.

No sitten voitkin kertoa järkevän tavan konffata virtuaalikoneita. Windows puolelle löytyy kaksi ilmaista : Virtualbox ja VMWare Player.

Molemmissa voi valita montako ydintä virtuaalikone voi käyttää. Virtualboxissa voi myös laittaa ytimien käytölle rajoituksen, eli voi käyttää max 50-100% (tjsp) yhden ytimen tehoista. Jälkimmäistä ei kannata käyttää koska yhden ytimen tehot laskevat. Jäljelle jää ytimien käyttö.

Virtuaalikoneellehan voi antaa käyttöön yhtä monta ydintä kuin prosessorista löytyy. Entäs sitten kun näin tehdään ja virtuaalikoneella sattuukin olemaan ohjelma joka voi käyttää niitä ytimiä yhtä monta kuin hostista löytyy? Voin sanoa ettei virtuaalikoneen ulkopuolella ole kovin sujuvaa käyttö. Tuon takia virtuaalikoneiden ytimien käytön rajoittaminen on hyvinkin järkevää. Josta taas päästään seuraavaan:

Kaksi virtuaalikonetta haluaa molemmat käyttöönsä vähintään 2 ydintä, koska 1 ytimellä ne ovat liian hitaita. Mitä tapahtuu 4-ydin prosessorilla virtuaalikoneiden ulkopuolella jos molemmat virtuaalikoneet oikeasti ottavat käyttöön samaan aikaan 2+2 ydintä?

Tuossa kohtaa 8-ydin prosessorista on hyötyä. Paljon.

Jos tarkastellaan sitä, miten ihmiset yleensä prosessorinsa ostavat, niin ihmiset ostavat yleensä prosessorin osana kokonaista konetta. Silloin mukana tulee myös virtalähde ja tuulettimet, jotka on mitoitettu sen prosessorin sähköntarpeen mukaan. Ja silloin mm. sillä prosessorin virrankulutuksella on väliä siinä, miten nämä tarvii mitoittaa, ja paljonko koneen muiden komponenttien hinta on.

Nykytekniikalla noiden vaikutus hintaan on todella pieni, ellei mennä minikokoisiin koneisiin.

Aika montaa ptentiaalista Opteron-asiakasta kiinnosti, ja tämän takia AMD menetti aika paljon myyntiä.

Kotikäyttäjiä tämä suoraan kiinnostaa koska?

Joo, aina on markkinoilla tarvetta piireille, joilla otetaan typeryksiltä rahat pois ;)

1552360121903.jpg


Koska tietty osa asiakkaista on aina typeryksiä.

Niiden ihmisten määrä, joille bulldozer oli oikeasti arkkitehtuuriltaan/rakenteeltaan järkevä prosessori, oli hyvin. hyvin pieni.

Entäs sitten? Vielä nichemmällekin prosessorille löytyy kannattajansa. Esim. prosessori joka on muuten tasoa vuosien takainen Atom mutta pyörittää CS:a kuin 400 euron Intel ja maksaa muutaman kympin. Ihan varmasti löytyy paljon kannattajia niiden joukosta jotka pelaavat vain CS:a. Huono selittää kuinka prosessori on "huono" koska se pyörittää vain CS:a eikä muuta. "Mutku tällä koneella pelataan vaan CS:a". Niin.

Jos Bulldozer sopii minun käyttööni paremmin kuin selvästi kalliimpi Intel, se on minun mielestäni hyvä ostos. Ja minun kannaltani MINUN käytölläni on paljon enemmän merkitystä kuin muiden.

Ja hinta oli halpa vain sen takia, että sitä ei saatu kalliimmalla kaupaksi. AMD teki sillä tappiota.

Entä sitten? Intelin prosessorin kun haluaa, siitä pitää maksaa se mitä Intel pyytää. Riippumatta valmistuskustannuksista. Ei ostajaa kiinnosta se mitä prosessorin valmistus maksaa, vaan se millä hinnalla sen voi ostaa.

Yhden säikeen nopeus on asia, joka vaikuttaa aivan kaikkeen mitä koneella tehdään.

Toisin kuin markkinoinnin laskemien ytimien määrä, jolla ei ole koskaan ole mitään väliä mihinkään positiiviseen suuntaan, tai (idlaavien) säikeiden määrä, jolla ei useimmissa tilanteissa ole myöskään mitään väliä.

Köh. Eräs pelisarja on jo yli vuosikymmen sitten tukenut ainakin 16 säiettä. Nykyisin ehkä enemmän. 8C8T prosessorilla kone pysyy jopa kohtuullisen käyttökelpoisena vaikka kyseinen peli laittaisi prosessorille "100% kuorman". 4-ytimisellä ei. Windows vaan toimii niin että mitä enemmän ytimiä, sen paremmin toimii kaikkien ytimien ollessa "täydellä" kuormalla.

Kotikäyttäjälle väliä on nimenomaan sillä yhden säikeen nopeudella. Ei sillä, että koneessa on enemmän idlaavia ytimiä.

Sanopa se kyseisen pelisarjan pelaajille. Lisätään vielä sellainenkin ettei ko. pelissä voinut valita montaako ydintä käytetään. Se oli 1 tai kaikki mitä koneesta löytyy.

:facepalm:

Se "ytimien määrä" oli pelkkää markkinointihöttöä. Vain idiootti ostaa prosessorin sillä perustella, että markkinointi mainostaa siinä olevan "enemmän ytimiä".

Se, millä on väliä on suorituskyky, ja intelillä oli kotikäyttäjän softille suorituskyvyltään paljon parempia suorittimia markkinoilla.

Minun käyttööni Bulldozer voitti saman hintaluokan Sandy Bridgen heittämällä. Ei siis kannata ihmetellä miksi sille on kannattajansa.

:facepalm:

Liiallinen CPU-kuormitus ei kaada kuin joko 1) rikkinäisiä tai 2) idioottien ylikellottamia koneita.

Ja ytimien määrällä ei tässä tilanteessa ole mitään väliä/merkitystä. Softan kaatuessa käyttis tappaa sen prosessin, ja vapauttaa sen muistin muuhun käyttöön. Ei liity "ytimien" eikä edes rautasäikeiden määrään millään tavalla.

Puhut jatkuvasti aivan täyttä paskaa.

Ilmeisesti et ole koskaan käyttänyt mitään Windowsia kunnolla? Vai että softan kaatuessa käyttis tappaa prosessin :D Joo, ehkä joskus. Useammin sen joutuu tappamaan itse Task managerista. Niitä klassikoita takavuosilta kun kone alkaa yhtäkkiä tahmaamaan. Usein syynä oli explorer.exe. Tai jos joku oli asentanut Adobe Acrobat Readerin, niin Adobeupdater.exe oli toinen klassikko. Voin sanoa koneen hidastuneen rankasti ellei ollut vähintään neljää ydintä prosessorissa. Kahdella ytimellä alkoi nopeasti ketuttamaan. 4 ydintä oli "tapetaan prosessi kun jaksetaan". 8 ytimellä hommaa tuskin huomasikaan.

Eli kyllä, se liittyy ytimien määrään käytännössä suoraan miten hyvin se Windows toimii Käytännössä eikä benchmarkeissa.
 
Nyt sitten kerrot mitä paikkansapitämätöntä olen muka postannut AVXään liittyen?
Tämä on todella validi kysymys. Zetteri on länkyttänyt tätä nyt jo viidessä viestissä ainakin, mutta edelleen on kovin epäselvää kuka tai mikä on kertonut avxää peleissä tarpeelliseksi.
 
Kannattaa tutustua Hyper-V:n joka löytyy windowsista senkun asentaa sen roolin.

hyper-v.png

Tuo toimii vaan Linuxien kanssa hemmetin huonosti verrattuna vaikka VirtualBoxiin. Mutta toimii hienosti esim XP:n ja 7:n ajamiseen.

AMD:n Serveri kamoista että itselläni tuossa odottais testaamista tämmöset (ne isot oikealla):

IMG_20190220_085958.jpg IMG_20190606_131849.jpg
 
Tuo toimii vaan Linuxien kanssa hemmetin huonosti verrattuna vaikka VirtualBoxiin. Mutta toimii hienosti esim XP:n ja 7:n ajamiseen.

AMD:n Serveri kamoista että itselläni tuossa odottais testaamista tämmöset (ne isot oikealla):

IMG_20190220_085958.jpg IMG_20190606_131849.jpg

Häh? Itte ajellu linuksia tuon kanssa aika paljon ja ei kyllä mitään ongelmaa.
 
No itse käytin viimeksi joskus reilu vuosi sitten. Että ehkä sitten ovat saaneet homman toimimaan ja hyvä niin.
Ehkä olisi tärkeämpää kertoa että missä käyttötilanteessa ja miten se huono toimivuus ilmeni.

Harva softa on kehno aivan kaikessa.
 
Ehkä olisi tärkeämpää kertoa että missä käyttötilanteessa ja miten se huono toimivuus ilmeni.

Harva softa on kehno aivan kaikessa.

No ei ollut ajureita joten mitä pari eri distroa kokeilin (Ubuntu ja toisia en nyt muista) niin toimivat sen takia huonosti ja todella hitaasti.
Mutta en ole nyt päässyt edes kokeilemaan kun windows 10 1803 tultua MS rikkoi LGA 1366 alustaltani virtualisointi tuen.
 
No ei ollut ajureita joten mitä pari eri distroa kokeilin (Ubuntu ja toisia en nyt muista) niin toimivat sen takia huonosti ja todella hitaasti.
Mutta en ole nyt päässyt edes kokeilemaan kun windows 10 1803 tultua MS rikkoi LGA 1366 alustaltani virtualisointi tuen.

Nyt pääsit semmoselle mutuilun tasolle, etä kannattanee tarkistaa faktat ensin ja tarvittaessa jatkaa sitten aiheesta jossain ihan muussa ketjussa.
 
Nyt pääsit semmoselle mutuilun tasolle, etä kannattanee tarkistaa faktat ensin ja tarvittaessa jatkaa sitten aiheesta jossain ihan muussa ketjussa.

Mitä mutuilua? Ei toiminut edes ethernetti niin vaikea oli edes yrittää saada ne toimimaan.
Sen saman kyseisen asian takia Windows server 2016:ssä sisällä pyöritän Ubuntu Serveriä VirtualBoxilla.
Se kun pyörii Skylake Xeonilla niin virtualisointi toimii kuten pitääkin.

Pääkoneeni on siis LGA1366 pohjainen niin 1803 buildin tulo rikkoi virtulisoinnin täysin ja testattu myös kahdella muulla LGA1366 lankulla.
Eli jos virtualisointi on päällä niin windowssiin ei edes pääse vaan kone jämähtää mustaan ruutuun.
Jos et usko niin googleta asiaa.
Esim LGA775 ja LGA1156:lla tai uudemmilla ei ole kyseistä ongelmaa.
 
Eli disabloit vt-d:n ja bootti normalisoitui?

Jep. Arvaa etsinkö vikaa aluksi pitkään kun 1803 päivitys aina jämähti mustaan ruutuun. ;)
MS muutti silloin miten virtualsointia toimii ja jonkun takia se rikkoi tuen vain lga 1366 alustalta :confused:
Olisi luullut että LGA1156:lta olisi myös rikkonut kun saman arkkitehtuuriin perustuu, mutta ei. Niissä toimii oikein nätisti kun kokeilin.
 
64 coren Threadripper. Ei oo inttelillä enää mitään jakoa HEDT puolella.

EXCLUSIVE: AMD Is Working On A Monster 64-Core Threadripper, Landing As Early As Q4 2019
Jos tuo oikeasti tulee, niin sisällöntuottajat kiittävät. Jonkun videon koodaukseen tms. tuollaisen kuvittelisi olevan todella hyvä. Mehua varmaan kuluu ja jäähdytys lienee suht järeää luokkaa, mutta toisaalta kuvittelisi tuloksiakin tulevan. Ja ei taida Inteliltä olla tulossa vastaavaa. Intelin massiivipiireillä tuollaisen teko tulisi järkyttävän kalliiksi.
 
Jos tuo oikeasti tulee, niin sisällöntuottajat kiittävät. Jonkun videon koodaukseen tms. tuollaisen kuvittelisi olevan todella hyvä. Mehua varmaan kuluu ja jäähdytys lienee suht järeää luokkaa, mutta toisaalta kuvittelisi tuloksiakin tulevan. Ja ei taida Inteliltä olla tulossa vastaavaa. Intelin massiivipiireillä tuollaisen teko tulisi järkyttävän kalliiksi.

Mitenhän toi quadchannel riittää moiselle monsterille. Siitähän oli jo epäilyjä että edellisillä threadrippereillä quad channel olisi ahistanut 32-core versioita, tosin tämähän osoitettiin vääräksi kun Linuxilla vastaavat sovellukset toimivat ongelmitta. Muistia varmaan pitää olla varmaan vähintään 64GB jos aikoo kaikkia ytimiä käyttää johonkin oikeaan työhön.

Tuossa on hyvää luettavaa miten esim Unreal enginen editori toimii aikaisemmalla threadripperillä, ja miten muistia tarvii:

 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 271
Viestejä
4 502 288
Jäsenet
74 376
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom