Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 998
Noita tiheyksiä kun katsoo ja miettii miten hankala on saada 3000-sarjan ryzenitkin jäähtymään, kiitos kovan energiatiheyden, niin väkisin tulee sellainen olo, että 5Ghz prosessorit taitaa olla katoava luonnovara. Vaikka käyttöjännitettä lasketaan ja tehdään vähävirtaisempia siruja, niin entistä tiheämmin ahdetut transitorit on aina vain hankalampia jäähdytettäviä.
Veikkaan, että sekä Intel, että AMD tutkivat kilpaa tapoja saada tuollainen pikkupiiri jäähtymään kunnolla. Molemmilla on hyvin tiedossa tuo lämmöntuoton ongelma
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 449
Ja avx-512 on sellainen jota perusmuro ei tartte.
Vielä.

Sitten kun sen läppärin pitäisi olla käytössä vielä neljän vuoden päästäkin, niin jotkut ihan peruskäytössäkin olevat softat voi silloin toimia sillä aika paljon mukavammin kuin AVX-512sta tukemattomalla prossulla.

Siihen läppäriin kun ei osia vaihdella yhtä helpolla kuin pöytäkoneeseen niin pitkällä elinkaarella on siinä enemmän merkitystä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 322
Vielä.

Sitten kun sen läppärin pitäisi olla käytössä vielä neljän vuoden päästäkin, niin jotkut ihan peruskäytössäkin olevat softat voi silloin toimia sillä aika paljon mukavammin kuin AVX-512sta tukemattomalla prossulla.

Siihen läppäriin kun ei osia vaihdella yhtä helpolla kuin pöytäkoneeseen niin pitkällä elinkaarella on siinä enemmän merkitystä.
Tosin nyt moni, ihan tässäkin ketjussa, on kerkeästi todennut että niillä hyötyohjelmilla ei ole mitään väliä, ytimien tai säikeiden määrällä myöskään. Se on tärkeintä että pelit toimivat ja tulee nopein FPS lukema. Eli mikä on arvio, missä vaiheessa pelit vaativat tuota AVX-512 toimiakseen? :think:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 449
Tosin nyt moni, ihan tässäkin ketjussa, on kerkeästi todennut että niillä hyötyohjelmilla ei ole mitään väliä, ytimien tai säikeiden määrällä myöskään. Se on tärkeintä että pelit toimivat ja tulee nopein FPS lukema. Eli mikä on arvio, missä vaiheessa pelit vaativat tuota AVX-512 toimiakseen? :think:
Eivät tule vaatimaan vielä varmaan 10 vuoteeen mutta kyllä veikkaan että viimeistään joskus viiden vuoden päästä löytyy pelejä, joissa on oma AVX-512-koodipolku että toimivat nopeammin sen kanssa. Ja/tai sitten joihinkin peleihin tulee jotain optionaalisia ominaisuuksia, joiden käyttäminen vaatii AVX-512stä tukevan prosessorin. Eli peli käynnistyy ja toimii ilmankin, muttei saa kaikkea karkkia käyttöön.

Ja näyttisajureihin voi avx-512-koodipolku tulla selvästi aikaisemmin mikä voi nopeuttaa n. "kaikkia" pelejä inasen vaikka itse peliä ei olekaan käännetty käyttämään avx-512sta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
932
Eivät tule vaatimaan vielä varmaan 10 vuoteeen mutta kyllä veikkaan että viimeistään joskus viiden vuoden päästä löytyy pelejä, joissa on oma AVX-512-koodipolku että toimivat nopeammin sen kanssa. Ja/tai sitten joihinkin peleihin tulee jotain optionaalisia ominaisuuksia, joiden käyttäminen vaatii AVX-512stä tukevan prosessorin. Eli peli käynnistyy ja toimii ilmankin, muttei saa kaikkea karkkia käyttöön.
Intelin nykyisten 10nm läppäriprossujen AVX512 offset ratkaisulla en lähtisi peleihin mitään AVX512 käskyjä lisäämään. Kun prossu tunnistaa että näitä käskyjä ollaan suorittamassa se tiputtaa kellontaajuuden välittömästi aivan typerän alas ja se nousee sieltä takaisin turhan verkkaisesti jotta peliengine voisi kilpailukykyisesti suorittaa ne osat koodipolusta jotka eivät näitä käskyjä käytä. Jos kellontaajuuden pudotus perustuisi puhtaasti lämpötilaan ja virrankulutukseen kuten AMD:n prossuissa ja kellot saataisiin nostettua takas ylös alle millisekunnissa, niin hommassa voisi olla jotain järkeäkin. Tieteelliseen laskentaan ja vaikka videoenkoodaukseen toki hyvä käskykanta, mutta kumpaakaan noista asioista en ensisijaisesti läppärillä tekisi kuitenkaan.

Asia lienee uudestaan ajankohtainen vasta 2022 kun käskykanta saadaan (intelin) työpöytäprossuvalikoimaan mukaan.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
907
Eivät tule vaatimaan vielä varmaan 10 vuoteeen mutta kyllä veikkaan että viimeistään joskus viiden vuoden päästä löytyy pelejä, joissa on oma AVX-512-koodipolku että toimivat nopeammin sen kanssa. Ja/tai sitten joihinkin peleihin tulee jotain optionaalisia ominaisuuksia, joiden käyttäminen vaatii AVX-512stä tukevan prosessorin. Eli peli käynnistyy ja toimii ilmankin, muttei saa kaikkea karkkia käyttöön.
Asia lienee uudestaan ajankohtainen vasta 2022 kun käskykanta saadaan (intelin) työpöytäprossuvalikoimaan mukaan.
Joo tulevista konsoleista varmaan avx 512 vielä puuttuu, joten pakottavaa roolia peleissä sillä ei pitäisi moneen vuoteen olla.

Kiinnostaisi lukea jostain mitä avx 512 voisi periaatteessa tuoda peleihin lisää jos tarpeeksi käyttäjiä jossain vaiheessa löytyy.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
932
Joo tulevista konsoleista varmaan avx 512 vielä puuttuu, joten pakottavaa roolia peleissä sillä ei pitäisi moneen vuoteen olla.

Kiinnostaisi lukea jostain mitä avx 512 voisi periaatteessa tuoda peleihin lisää jos tarpeeksi käyttäjiä jossain vaiheessa löytyy.
Lähinnä tulee mieleen partikkeliefektit, joilla olisi muutakin kuin visuaalista merkitystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
379
Realistisempi fysiikanmallinnus voisi tosiaan olla yksi kohde tuolle. Semmoinen että objektit oikeasti koostuvat pienistä palikoista jotka ovat vuorovaikutuksessa keskenään, jolloin saataisiin rakennukset hajoamaan realistisesti yms. Mutta tällöin kaikilla pelaajilla pitäisi olla se rauta mikä tuota tukee.
 
  • Tykkää
Reactions: hik
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
1 041
Vähän itsekin vielä skeptisesti suhtaudun lähitulevaisuuden peli-AVX512-tarjontaan, mutta nyt uuden Flight Simulatorin hypessä alkoikin mietityttää että kuinka tarkasti tulevaisuuden pelit itse asiassa mallintavat oikeaa fysiikkaa esim. eri ilmavirrat vaikuttavat eri lailla eri kohtiin koneissa, pilvet ovat volumetrisiä ja nuo tuulet liikuttavat myös meren pintaa muodostaen aaltoja tehden siitäkin elävämmän. Tämä ehkä vähän turhankin positiivinen pre-alpha-arvostelu, mutta kyllä alkoi taas pitkästä aikaa kiinnostamaan:
Saattaapi taas olla seuraava koneenkyykyttäjä useammaksi vuodeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.01.2018
Viestejä
120
Ja näyttisajureihin voi avx-512-koodipolku tulla selvästi aikaisemmin mikä voi nopeuttaa n. "kaikkia" pelejä inasen vaikka itse peliä ei olekaan käännetty käyttämään avx-512sta.
Vaikea keksiä miksi näytönohjaimen ajuri hyödyntäisi prosessorin AVX-512-käskyjä, kun se liukulukulaskenta tapahtuu joka tapauksessa paljon nopeammin sillä näytönohjaimella itsellään.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 821
Tukeeko mikään peli edes ekaa AVX:ää? Sen ja toisen yleistyminen lie laahannut lähinnä pentiumien ja celeronien takia, kun ne ei tue vieläkään niitä, vaikka AVX-käskykanta on kohta vuosikymmenen ollut olemassa.
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
1 041
Tukeeko mikään peli edes ekaa AVX:ää? Sen ja toisen yleistyminen lie laahannut lähinnä pentiumien ja celeronien takia, kun ne ei tue vieläkään niitä, vaikka AVX-käskykanta on kohta vuosikymmenen ollut olemassa.
Ainakin Assassin's Creed: Odyssey ei alkuun edes käynnistynyt jos prossu ei tukenut AVX:ää. Sittemmin toivat patchin, jolla myös ilman AVX:ää olevat prossut pystyivät tuota ajamaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 449
Vaikea keksiä miksi näytönohjaimen ajuri hyödyntäisi prosessorin AVX-512-käskyjä, kun se liukulukulaskenta tapahtuu joka tapauksessa paljon nopeammin sillä näytönohjaimella itsellään.
Koska datansiirto-overheadit.

PCIe 3 siirtää alle gigatavun/sekunti/linja, eli 16x näyttikselle menevä linkki alle 16 gigatavua eli alle 4 miljardia liukulukua/sekunti (60 FPSllä alle 67 miljoonaa liululukua/frame).

Nykyaikainen CPU yhdelläkin ytimellä pystyy ~120 gigaflopsiin eli 60 FPSllä n. pariin miljardiin laskutoimitukseen/frame.

Jos esim.
1) Sitä laskennan tulosta tarvitaan kuitenkin vielä CPUn päässä, tai
2) Sitä dataa on alunperin todella paljon ja sillä laskennalla sen näyttikselle lähetettävän datan määrä vähenee selvästi.

Esim joku joidenkin kolmioiden hylkääminen sen perusteella että ne eivät varmasti voi osua ruudulle on asia joka voi kannattaa tehdä osittain CPUlla, kun tällöin säästyy kaistaa GPUlle.
 

bahis

Tukijäsen
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
1 426
Koska datansiirto-overheadit.

PCIe 3 siirtää alle gigatavun/sekunti/linja, eli 16x näyttikselle menevä linkki alle 16 gigatavua eli alle 4 miljardia liukulukua/sekunti (60 FPSllä alle 67 miljoonaa liululukua/frame).

Nykyaikainen CPU yhdelläkin ytimellä pystyy ~120 gigaflopsiin eli 60 FPSllä n. pariin miljardiin laskutoimitukseen/frame..
Sitten kun avx512 on työpöytäprossuissa on niissä myös pcie4. Tosin ei kaksinkertainen kaista muuta tuota oikeastaan millään lailla...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 449
Sitten kun avx512 on työpöytäprossuissa on niissä myös pcie4. Tosin ei kaksinkertainen kaista muuta tuota oikeastaan millään lailla...
.. ja lisäksi sen myötä niitä gigaflopseja taitaa myös olla >240 yhdellä cpu-ytimellä (olettaen kaksi 512-bittistä FMA-yksikköä), tuo 120 oli laskettu nykyisten työpöytä-CPUiden mukaan (2*256-bit)
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 185
No siitä huolimatta on avx-512 tarpeellinen läppäreissä vai ei, niin on toi sen verran hyvän oloinen, että täytyisi testata vastaavanlaisia (4 core 8 thread) prossuja vastaan, niin näkisi vähän paremmin tuon arkkitehtuurin hyvät ja ei niin hyvät asiat.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 449
Vielä siitä AVX-512stä pelikäytössä:

Juuri äsken tuli tämä uutinen:

World of Tanks saa säteenseurannan ilman DXR- tai RTX-kiihdytystä - io-tech.fi

BVH-puu rakennetaan CPUlla ajettavalla softalla, joka tulee intelin Embree-kirjastosta. Ja se puu (tai siis osia siitä kaikkien liikkuvien asioiden osalta) pitää siis rakentaa joka framella uusiksi. Ja tämä puunrakennuskoodi osaa käyttää AVX-512sta.

https://www.embree.org

embree.org sanoi:
The kernels are optimized for the latest Intel® processors with support for SSE, AVX, AVX2, and AVX-512 instructions.
Eli, jos WoT:ia haluaa pelata säteenseuranta päällä niin AVX-512 auttanee. Ja tuo on siis tulossa hyvin pian.
 
Viimeksi muokattu:
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Intelin nykyisten 10nm läppäriprossujen AVX512 offset ratkaisulla en lähtisi peleihin mitään AVX512 käskyjä lisäämään. Kun prossu tunnistaa että näitä käskyjä ollaan suorittamassa se tiputtaa kellontaajuuden välittömästi aivan typerän alas ja se nousee sieltä takaisin turhan verkkaisesti jotta peliengine voisi kilpailukykyisesti suorittaa ne osat koodipolusta jotka eivät näitä käskyjä käytä. Jos kellontaajuuden pudotus perustuisi puhtaasti lämpötilaan ja virrankulutukseen kuten AMD:n prossuissa ja kellot saataisiin nostettua takas ylös alle millisekunnissa, niin hommassa voisi olla jotain järkeäkin. Tieteelliseen laskentaan ja vaikka videoenkoodaukseen toki hyvä käskykanta, mutta kumpaakaan noista asioista en ensisijaisesti läppärillä tekisi kuitenkaan.

Asia lienee uudestaan ajankohtainen vasta 2022 kun käskykanta saadaan (intelin) työpöytäprossuvalikoimaan mukaan.
Ei se AVX512 (tai AVX2) tuki automaattisesti tarkoita, että kellot vedetään heti alas kun prossu suorittaa yhdenkin käskykantaan kuuluvan käskyn.
Esim. X265 kanssa, AVX512 enabloituna se asetettu offset esim. SKL-X:llä aktivoituu hyvin harvoin, huolimatta että käskyjä suoritetaan. Lisäksi kun suorituskykyvaikutus on edelleen positiivinen (5 - 10%),
niin on melko epärelevanttia millä kelloilla se saavutetaan.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
82
En tiedä tuleeko tämä kysymys nyt oikeaan ketjuun, mutta menkööt.
Onko kenelläkään kokemusta riittääkö Intel Coffee Lake Core i5-9600K -prosessorin integroidussa näytönohjaimessa (Intel UHD Graphics 630) potku pyörittämään kahta 4K-monitoria työpöytäkäytössä sulavasti?
Meneekö aivan polvilleen, jos pyörittää toisella monitorilla 4K-videota Youtubesta? Toinen näyttö kytkettäisiin DP:llä ja toinen on televisio HDMI:llä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
13 513
En tiedä tuleeko tämä kysymys nyt oikeaan ketjuun, mutta menkööt.
Onko kenelläkään kokemusta riittääkö Intel Coffee Lake Core i5-9600K -prosessorin integroidussa näytönohjaimessa (Intel UHD Graphics 630) potku pyörittämään kahta 4K-monitoria työpöytäkäytössä sulavasti?
Meneekö aivan polvilleen, jos pyörittää toisella monitorilla 4K-videota Youtubesta? Toinen näyttö kytkettäisiin DP:llä ja toinen on televisio HDMI:llä.
Riitttää, ei se työpöytäympäristön pyörittäminen ihmeitä vaadi ja videoihin on rautapurku
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
4 536
Sattumalta törmäsin tähän 6-ytimisen 15-wattisen Comet Lake-U -prosessorin i7-10710U testiin:
Intel Core i7-10710U Benchmarked: 14nm+++ Comet Lake
Monisäikeistyvissä hommissa tuo kepittää muutaman vuoden takaisen 45-wattisen i7-7700HQ:n, mikä on aika huikeaa, kun molemmat on tehty 14 nm valmistusprosessilla. Ryzen 7 3750H jää monessa testissä kauas taakse, vaikka se on 35W malli. Intel osaa näköjään tiristää 14 nm prosessista edelleen lisää suorituskykyä.

Zen 2 -pohjaista mobiiliprosessoria odotellessa...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 449
i7-10710U on 6/12 ytiminene kun Ryzen 7 3750H on 4/8.
Tuo 15W ei pidä paikkaansa, koska se vie jo 1600MHz:llä 25W vaikka boostaa 4700MHz
Intel® Core™ i7-10710U Processor (12M Cache, up to 4.7 GHz) Product Specifications

Edit: Eikös tuo Intelin ilmoittama TDP ole base frequencyllä tapahtuva TDP?
Ei TDP voi käytännössä olla pitämättä paikkaansa koska silloin konevalmistajat tekisivät koneita jotka eivät toimisi koska ne ylikuumenisivat. Olet tainnut käsittää vähän väärin, mitä TDP tarkoittaa.

Tuon peruskello on 1.1 GHz, jolla se tuottaa maksimissaan 15W lämpöä.

Ja maksimikellot saavutetaan tilanteessa, jossa kuormitaan vain yhtä ydintä(eikä sitäkään välttämättä jatkuvasti), sillä on hyvin vähän tekemistä TDPn kanssa.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
4 536
i7-10710U on 6/12 ytiminene kun Ryzen 7 3750H on 4/8.
Tuo 15W ei pidä paikkaansa, koska se vie jo 1600MHz:llä 25W vaikka boostaa 4700MHz
Intel® Core™ i7-10710U Processor (12M Cache, up to 4.7 GHz) Product Specifications

Edit: Eikös tuo Intelin ilmoittama TDP ole base frequencyllä tapahtuva TDP?
Tuolla testisivulla oli kyllä esimerkki siitä, että miten tuo Intelin prosu käyttäytyy kun on jatkuva kuorma (Cinebench). 15 watin mallilla kellotaajuus tippuu nopeasti ensin 2,5 gigahertsin tienoille ja sitten hieman pitemmän kuormituksen jälkeen 1,9 gigahertsin tienoille. Pudotus 1,1 GHz:n tasolle vaatinee jotain hyvin erityistä kuormaa.
 
Liittynyt
10.11.2017
Viestejä
25

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 821
Muropaketti on julkaissut vertailun 3700x ja I5 9600k kokoonpanoista. Ryzeniä moititaan heikosta yksittäisten ydinten suorituskyvystä ja prossun laskentatehosta ei ole hyötyä kuin tietyissä spesiaalitilanteissa. Harmi kun tuli juuri 3700x hommattua, sillä tuon testin perusteella Bulldozer ajoista ei ole kehitytty yhtään.


Testi: Dutzo Deluxe Madness ja Dutzo Gaming Extreme -valmiskokoonpanot - Joko on AMD:n vuoro päihittää Intel + Nvidia -kilpailijansa? - Muropaketti.com
Hyvinhän tuo 3700X pärjää? Civicissä tosin omituisen iso kaula inteliin nähden :think:
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 363
Muropaketti on julkaissut vertailun 3700x ja I5 9600k kokoonpanoista. Ryzeniä moititaan heikosta yksittäisten ydinten suorituskyvystä ja prossun laskentatehosta ei ole hyötyä kuin tietyissä spesiaalitilanteissa. Harmi kun tuli juuri 3700x hommattua, sillä tuon testin perusteella Bulldozer ajoista ei ole kehitytty yhtään.


Testi: Dutzo Deluxe Madness ja Dutzo Gaming Extreme -valmiskokoonpanot - Joko on AMD:n vuoro päihittää Intel + Nvidia -kilpailijansa? - Muropaketti.com
Tuossahan testataan kahta täysin eri kokoonpanoa, noissa on eri näytönohjaimetkin. Ja Intel kokoonpanossa on AIO vesijäähdytys, kun taas AMD kokoonpanossa on prossun mukana tuleva vakiojäähy. Sitten tuolla testituloksissa puhutaan 9600K:sta ja laitetiedoissa lopussa sanotaan 9700K. Ei kyllä kovin suurta luottoa tuohon testiin.
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
1 041
Muropaketti on julkaissut vertailun 3700x ja I5 9600k kokoonpanoista. Ryzeniä moititaan heikosta yksittäisten ydinten suorituskyvystä ja prossun laskentatehosta ei ole hyötyä kuin tietyissä spesiaalitilanteissa. Harmi kun tuli juuri 3700x hommattua, sillä tuon testin perusteella Bulldozer ajoista ei ole kehitytty yhtään.


Testi: Dutzo Deluxe Madness ja Dutzo Gaming Extreme -valmiskokoonpanot - Joko on AMD:n vuoro päihittää Intel + Nvidia -kilpailijansa? - Muropaketti.com
Ööh, olipas erikoinen testi. En jaksanut lukea joka riviä koska Muro, mutta hyvin erikoinen yhteenvetohan tuo oli. Sen mitä selailin nuo käppyrät läpi, niin suurimmassa osassa AMD-kokoonpano oli nopeampi ja jossain parissa aivan tasoissa. Civ6 oli ainoa jossa Intel oli nopeampi. Ikään kuin yhteenveto olisi tehty jostain eri artikkelista. Ja nyt kun katsoi vähän tarkemmin, niin pelkästään jäähdytysratkaisuissa törkeä ero. Intelissä iso AIO-vesijäähy ja AMD:lla stokki-cooleri. Testattu Inteliltä 9600K:ta, mutta yhteenvedon kokoonpanossa lukee: "Intel Core i7-9700K Coffee Lake S".
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
1 041
Tuossahan testataan kahta täysin eri kokoonpanoa, noissa on eri näytönohjaimetkin. Ja Intel kokoonpanossa on AIO vesijäähdytys, kun taas AMD kokoonpanossa on prossun mukana tuleva vakiojäähy. Sitten tuolla testituloksissa puhutaan 9600K:sta ja laitetiedoissa lopussa sanotaan 9700K. Ei kyllä kovin suurta luottoa tuohon testiin.
Hahhah, ehditpä minuuttia aikaisemmin. :D
Muropaketti ansaitsee kyllä maineensa. :)
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 185
Ryzeniä moititaan heikosta yksittäisten ydinten suorituskyvystä ja prossun laskentatehosta ei ole hyötyä kuin tietyissä
Sait houkuteltua lukemaan muron artikkelin :) Ja kuten jo muut totesi niin tuo artikkelin kommentti ja saadut testitulokset kyllä on hieman ristiriitaiset. Mikäs ihmeen motivaatio murolla on tuollaisia toteamuksia kirjoittaa? Olisivat edes pistäneet testin jossa tuo yksittäisten ydinten suorituskyky näkyisi :rofl:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 990
Sait houkuteltua lukemaan muron artikkelin :) Ja kuten jo muut totesi niin tuo artikkelin kommentti ja saadut testitulokset kyllä on hieman ristiriitaiset. Mikäs ihmeen motivaatio murolla on tuollaisia toteamuksia kirjoittaa? Olisivat edes pistäneet testin jossa tuo yksittäisten ydinten suorituskyky näkyisi :rofl:
Ei sitä voi laittaa, kun kellottamattomilla kokoonpanoilla 3700X voittaa pisteissä siinäkin :D
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
386
Muropaketti on julkaissut vertailun 3700x ja I5 9600k kokoonpanoista. Ryzeniä moititaan heikosta yksittäisten ydinten suorituskyvystä ja prossun laskentatehosta ei ole hyötyä kuin tietyissä spesiaalitilanteissa. Harmi kun tuli juuri 3700x hommattua, sillä tuon testin perusteella Bulldozer ajoista ei ole kehitytty yhtään.


Testi: Dutzo Deluxe Madness ja Dutzo Gaming Extreme -valmiskokoonpanot - Joko on AMD:n vuoro päihittää Intel + Nvidia -kilpailijansa? - Muropaketti.com
Vesijäähyn lauhdutin mainittu. :vihellys:
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
907
Muuten täydellinen testi mutta epävakaitten kellotusten vertailu tuosta testistä puuttuu. Kummassa on paremmat tehot silloin? :nb:

ps. Civ VI-testissä 3700x ja 9600k pitäisi olla suht samoissa. Mikähän siinä mennyt vikaan.
 
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
1 529
Ööh, olipas erikoinen testi. En jaksanut lukea joka riviä koska Muro, mutta hyvin erikoinen yhteenvetohan tuo oli. Sen mitä selailin nuo käppyrät läpi, niin suurimmassa osassa AMD-kokoonpano oli nopeampi ja jossain parissa aivan tasoissa. Civ6 oli ainoa jossa Intel oli nopeampi. Ikään kuin yhteenveto olisi tehty jostain eri artikkelista. Ja nyt kun katsoi vähän tarkemmin, niin pelkästään jäähdytysratkaisuissa törkeä ero. Intelissä iso AIO-vesijäähy ja AMD:lla stokki-cooleri. Testattu Inteliltä 9600K:ta, mutta yhteenvedon kokoonpanossa lukee: "Intel Core i7-9700K Coffee Lake S".
Ja kaiken lisäksi valitetaan AMD kokoonpanon äänekkyydestä ja lämpötiloista.
AMD-pohjainen kokoonpano sen sijaan piti huomattavaa meteliä, prosessorijäähdyttimen ja näytönohjaimen osallistuessa karkeloihin yhtäläisellä panoksella. Kovassa rasituksessa näytönohjaimen ja prosessorin lämpötilat hipoivat yhdeksääkymmentä astetta kellotaajuksien hieman laskiessa. AMD-kokoonpanon melutaso oli desibeleissä mitattuna 22,3 prosenttia suurempi ja käytännössä ero kokoonpanojen melutuotannon välillä oli valtava.
sekä mainostetaan 80 plus sertifikaattia jotenkin erityisenä takeena jostain vähän paremmasta, samalla kun myöntävät ettei ole mikään huippu virtalähde.
Molempien kokoonpanojen virtalähteenä toimi Thermaltake Smart RGB 600W -malli. Thermaltaken malli ei edusta virtalähteiden kirkkainta kärkeä, mutta kyseessä on silti varsin käypä 80 Plus -sertifikaatilla varustettu virtalähde.
Tämän lisäksi eivät kertoneet 3 ghz muistien latenseja, eivätkä huomioineet tai edes mainineet että ryzen tykkää nopeammista muisteista.
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
1 041
Ja kaiken lisäksi valitetaan AMD kokoonpanon äänekkyydestä ja lämpötiloista.
sekä mainostetaan 80 plus sertifikaattia jotenkin erityisenä takeena jostain vähän paremmasta, samalla kun myöntävät ettei ole mikään huippu virtalähde.
Tämän lisäksi eivät kertoneet 3 ghz muistien latenseja, eivätkä huomioineet tai edes mainineet että ryzen tykkää nopeammista muisteista.
Joo, en jaksanut alkaa tuota enempää itse analysoimaan, mutta juurikin tuollaista mieleen tuli testiä lukiessani. Harvinaisen surkea suoritus kaikin puolin. En nyt kamalasti ole Muroa lukenut, mutta onko taso tosiaan tuota luokkaa nykyään?
 
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
1 529
Joo, en jaksanut alkaa tuota enempää itse analysoimaan, mutta juurikin tuollaista mieleen tuli testiä lukiessani. Harvinaisen surkea suoritus kaikin puolin. En nyt kamalasti ole Muroa lukenut, mutta onko taso tosiaan tuota luokkaa nykyään?
Teknisesti kyseessä oli kahden Proshopin valmiskokoonpanon testauksesta mutta kokoonpanot eivät vastanneet täysin linkkien takana olevia kokoonpanoja, ja tämä kun yhdistetään siihen että kyseessä oli olevinaan AMD VS Intel + Nvidia testi eri osilla, jopa jäähyä myöten, niin tulee mieleen, että mitäköhän tässä on oikein haluttu testata.
 

bahis

Tukijäsen
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
1 426
Muuten täydellinen testi mutta epävakaitten kellotusten vertailu tuosta testistä puuttuu. Kummassa on paremmat tehot silloin? :nb:

ps. Civ VI-testissä 3700x ja 9600k pitäisi olla suht samoissa. Mikähän siinä mennyt vikaan.

Civ VI:ssä on joku ongelma AMD:n NÄYTÖNOHJAIMILLA. Tuosta se ero johtuu.

Muutenkaan ei ole kerrassaan yhtään mitään järkeä testata ruudunpäivitysnopeutta kyseisessä pelissä. FPS:llä ei ole mitään vaikutusta pelikokemukseen toisin kuin vuoron kestolla. Ja se nimenomaan kertoo prosessorin suorituskyvystä...
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
907
Civ VI:ssä on joku ongelma AMD:n NÄYTÖNOHJAIMILLA. Tuosta se ero johtuu.

Muutenkaan ei ole kerrassaan yhtään mitään järkeä testata ruudunpäivitysnopeutta kyseisessä pelissä. FPS:llä ei ole mitään vaikutusta pelikokemukseen toisin kuin vuoron kestolla. Ja se nimenomaan kertoo prosessorin suorituskyvystä...
Ok mutta Muron testissä oli sama fps 2160p ja 1440p. Ei sen kuuluisi mennä niin. Hyvä fps voi vaikuttaa ruudun vieritykseen jos joku välttämättä haluaa että on koko ajan täysin sulavaa. Väsyin tähän peliin Sid Meierin kanssa samaan aikaan mutta pitää joku kerta ottaa kuutonen testiin.
 
Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
40
Muropaketti on julkaissut vertailun 3700x ja I5 9600k kokoonpanoista. Ryzeniä moititaan heikosta yksittäisten ydinten suorituskyvystä ja prossun laskentatehosta ei ole hyötyä kuin tietyissä spesiaalitilanteissa. Harmi kun tuli juuri 3700x hommattua, sillä tuon testin perusteella Bulldozer ajoista ei ole kehitytty yhtään.


Testi: Dutzo Deluxe Madness ja Dutzo Gaming Extreme -valmiskokoonpanot - Joko on AMD:n vuoro päihittää Intel + Nvidia -kilpailijansa? - Muropaketti.com
Jopas oli erinomainen testi. Testatuista peleistä yhdessä AMD-kokoonpano pärjäsi huonosti, mistä voidaankin päätellä, että prosessorin laskentatehosta on iloa vain "hyvin spesifisissä käyttötilanteissa". Ilmeisesti Civilization VI ei sitten ole "spesifinen käyttötilanne". Ja tietysti desibeleinä ilmoitettuja meluarvoja piti verrata tekstissä prosentteina. Vielä kun tietäisi, mitä virkaa moisella luvulla on, kun kyseessä on kuitenkin epälineaarinen asteikko, jonka nollakohtakin on jossain määrin mielivaltainen valinta.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 821
Vielä kun tietäisi, mitä virkaa moisella luvulla on, kun kyseessä on kuitenkin epälineaarinen asteikko, jonka nollakohtakin on jossain määrin mielivaltainen valinta.
Pitihän se laittaa, aivan kuten muutkin suorituskykyerot.
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
1 041
Pitihän se laittaa, aivan kuten muutkin suorituskykyerot.
Kuten jo sanottua niin oli testinä todellinen pohjanoteeraus. Ihme että tuollaisia heppuleita päästetään edes kirjoittamaan noinkin isolle saitille. Se mikä tässä on ärsyttävää on että nyt Google jo suositteli tuota artikkelia minulle omalla uutisjanallaan eli höpönlöpö leviää nopsaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.01.2018
Viestejä
120
Civ VI:ssä on joku ongelma AMD:n NÄYTÖNOHJAIMILLA. Tuosta se ero johtuu.

Muutenkaan ei ole kerrassaan yhtään mitään järkeä testata ruudunpäivitysnopeutta kyseisessä pelissä. FPS:llä ei ole mitään vaikutusta pelikokemukseen toisin kuin vuoron kestolla. Ja se nimenomaan kertoo prosessorin suorituskyvystä...
Muiden tekemien testien mukaan Radeon 5700 XT on Geforce RTX 2060 Superia nopeampi Civilization VI-testissä DX12-tilassa:
AMD Radeon RX 5700 XT Review

On kyllä harvinaisen luokaton tuo Muron testi.
 
  • Tykkää
Reactions: hik

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
650
Siinä testissä oli nimenomaan testattu DX11 ja taisi olla mainittu, että siksi sillä, että se on suorituskykyisempi. No eipä ainakaan BF5:ssä ole.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
650
Niin ja myös onko AMD vai Intel ja AMD vai Nvidia. No kyllä tähän maailmaan aina testejä riittää.. :)
 

bahis

Tukijäsen
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
1 426
Joo vaikuttaa toimivan Navi korteilla paremmin kuin GCN pohjaisilla. Tosin toimii riittävän nopeasti Vegoillakin...

Tuossa pelissä pitäisi testata vuoron vaihdon kestoa...
 
Liittynyt
23.01.2018
Viestejä
120
Siinä testissä oli nimenomaan testattu DX11 ja taisi olla mainittu, että siksi sillä, että se on suorituskykyisempi. No eipä ainakaan BF5:ssä ole.
Techpowerupin Radeon 5700 XT-testissä molempien resoluutioiden DX12-testit antavat paremmat tulokset kuin tuo Muron DX11-pohjainen testi.

Muron mukaan: "Civilization VI jatkaa testikattauksen strategiapelien linjaa. Peli sisältää kaksi suorituskykytestiä, joista toinen keskittyy enemmän prosessorin suorituskykyyn ja toinen graafiseen suorituskykyyn. Suorituskykytestiksi valittiin graafiseen suorituskykyyn testi, mutta AMD-kokoonpanon tuloksia rajoitti selkeästi Ryzen 7 3700X -prosessorin heikko yksittäisten ydinten suorituskyky."

Hassua, sillä muut testaajat eivät ole tällaista Civilizationin kanssa havainneet :
AMD Ryzen 7 3800X Review: Civilization VI Graphics and AI, Dawn of War III
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
95 114
Viestejä
1 914 655
Jäsenet
40 361
Uusin jäsen
Kytky

Hinta.fi

Ylös Bottom