- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 221
Siitä, että Obelixkaan ei aina hyödyksi ole (syö esim. kuin hevoinen).
tarkoitin että missä tämä on ollut? ei tule Asterix-albumeista ainakaan heti mieleen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Siitä, että Obelixkaan ei aina hyödyksi ole (syö esim. kuin hevoinen).
Ei tosiaan mikään virallinen sanonta ole sarjakuvista. Olen sitä kuullut jonkun joskus jossain käyttävän. Pidin sitä hauskana ja hyvänä, joten otin ns sanavarastooni.tarkoitin että missä tämä on ollut? ei tule Asterix-albumeista ainakaan heti mieleen.
Itekin nyt hiljakseen pelaillut Tsushimaa kun Prismasta sattui saamaan sopivaan 30€ hintaan ja epäilytti jo etukäteen maistuuko peli. Otan tän koko tekstin lainauksena, koska tässä nyt on paljon asioita mistä oon samaa mieltä. Pohjimmiltaan peli on kuitenkin vaihteeks yks "Open World: The Game" tyylinen teos, eli just sellanen mitä Ubisoft puskee vuosittain useemman pihalle vaan eri teemalla ja mekaniikoilla. Paljon tekemistä, mutta jos rupee miettimään et kuinka suuri osa siitä on oikeasti mielekästä, eikä vaan paikasta A paikkaan B menemistä ja perillä napin painamista, niin aika hiljasta alkaa olemaan sillä osastolla.Ghost of Tsushima (PS4)
Nelospleikkarin viimeinen(?) yksinoikeuspeli sijoittuu 1200-luvun Tsushiman saarelle lähellä Japania, jonne mongolit tekevät hyökkäyksen ja valtaavat saaren. Samurai Jin Sakai selviytyy vaivoin hyökkäyksestä naisvaras Yunan avulla ja Jinin tehtävä on valloittaa saari takaisin mongoleilta. Tämä vaatii poikkeuksellisia taktiikoita, jotka ovat ristiriidassa hänen enoltaan saamien samuraioppien kanssa, ja tämä onkin yksi pelin juonen teemoja.
GoT on avoimen maailman hiekkalaatikko, jota pelatessa tuli vahvasti mieleen ainakin Red Dead Redemption 2, The Witcher 3, Sekiro sekä Assassin's Creedit. Valitettavasti peli ei onnistu nousemaan keskinkertaista korkeammalle ja tämä olkoonkin tiivistetty arvioni pelistä. Jaetaanpa tätä sitten vähän osiin, että mikä mätti.
Ensiksi tuo maailma. Vertaukset RDR2:een tulevat jatkuvasti mieleen, kun painetaan hevosella ympäri saarta. Sucker Punchilla ei vaan valitettavasti ole samanlaista osaamista (eikä taida olla resurssejakaan) kuin Rockstarilla. Miljöö tuntuu kovin tyhjältä ja ontolta, eikä siellä ole läheskään yhtä paljon tekemistä. Toki vaikka kalastelu olisi tuntunut vähän hölmöltä kesken sodan, mutta silti tuntui, että menen vaan jatkuvasti johonkin suuntaan ja aika harvassa olivat ne kerrat, kun erikseen poikkesin reitiltä. Usein valitsin vaan kartalta seuraavan kysymysmerkin, jos halusin löytää jotain uutta. Myöskään heppaan ei tule samanlaista kiintymistä kuin Arthurilla, kun sitä RDR2:ssa ruokittiin, harjattiin ja muutenkin se tuntui olevan osa ratsastajaa. Tässä se on vain keino mennä paikasta toiseen.
Tehtävät ovat aika tylsiä, vaikkakin hiukan paranevat kun päästään saaren pohjoisosaan. Pääosin ne ovat mongolien tappamista. Tai oikeastaan aina, ellei kyseessä ole paikalliset rosvot, jotka eivät nekään juuri eroa mongoleista. Välillä joudutaan jäljittämään porukkaa kuten Witcherissä, mutta sekin on käytännössä polun seuraamista, ruohikossa ei jäljitys onnistu. Jinillä ei ole Geraltin näkökykyä joten se on sinänsä ymmärrettävää, mutta vähän ontolta tämäkin tuntuu. Joskus tehtävä edellyttää panttivankien pelastamista, mutta siinäkin viholliset keskittyvät enemmän Jinin kimppuun. Välillä joku yksittäinen vihu kiinnostuu panttivangeista ja menee näiden eteen ja sen sijaan että vain kylmäisi ne, ilmeisesti alkaa kertoa pahaa suunnitelmaansa kuin Bond-pahikset ikään, kun Jinillä on reilusti aikaa rynnätä paikalle ja iskeä näitä selkään.
Ja nyt kun päästiin taisteluun... Se tuntuu olevan yhdistelmä Sekiroa ja Assassin's Creedejä. (Uusista Creedeistä en tiedä, viimeinen jota olen pelannut oli kolmonen silloin ilmestymisensä aikaan.) Eli pääosin taistelussa Jin on joukon keskellä ja siinä sitten yrittää tulkita, kuka on hyökkäämässä ja onko kyseessä punainen sekiromainen vaarahyökkäys, jota ei voi torjua vaan joka pitää väistää. Sekirossa vaan harvoin oli useampi viholllinen kimpussa kerralla (ellei sitten vetänyt puolta karttaa mobeja mukaansa), tässä kimppakiva on touhun nimi. Välillä on aitoja kaksintaistelujakin ja niissä sentään pystyy vähän paremmin lukemaan vihollista kun vain yksi, mutta silti mekaniikka ei toimi yhtä hyvin kuin tässä toisessa Japani-aiheisessa pelissä. Siinä esim. pystyi blokkia rämpyttämään, jolloin tällaiset huonommatkin kuten minä saivat mahdollisuuden. Jin taas on hidas torjumaan ja se pitäisi ajoittaa oikein, mikä ei minulta onnistu. Täällä yhdessä ketjussa linkattiin nopeustesti ja sen perusteella olen reilusti keskitasoa hitaampi reagoimaan niin ei ihmekään, jos jatkuvasti tuli osumaa. Ja jos nyt joku miettii, että kuinka pärjäsin Sekirossa, niin siinä on tosiaan usein vain yksi vihollinen (bossi) kerralla ja taisteluissa on tietty rytmi ja kun sen oppii, pärjää aika hyvin. Tässä taas joutuu jatkuvasti reagoimaan häröpallon keskellä ja tämä aiheutti allekirjoittaneessa lähinnä ragea. Erilaisia hyökkäyskombojakin on vähän tarjolla, mutta nekään eivät ole multa koskaan taipuneet niin rämpytys jää mulle usein ainoaksi vaihtoehdoksi. Viholliset myös torjuvat usein, jolloin niiden puolustus pitää murtaa erityisillä hyökkäystaidoilla, joita oppii lisää kun saa johtajia tapettua ja/tai vakoiltua. Näitä on neljää eri tyyppiä erilaisille vihollisille, eli miekka, kilpi, keihäs ja korsto.
Juoni on aika perus, eikä herätä suuria tunnekuohuja. Loppu sentään oli ihan jees ja yksi puolivälin puolustustehtävä. Hahmotkin olivat aika latteita, ainoastaan mainitut eno ja Yuna nousevat vähän harmaan massan yläpuolelle. Tästä Jinin poikeavista taistelumetodeista olisi saanut ehkä vähän enemmänkin juonessa irti, mutta joko eivät osanneet tai eivät halunneet liikaa ottaa kantaa. Toki sitäkin käsiteltiin, mutta latteaksi sekin vähä jäi.
Grafiikat oli ihan hienot, joskin tuntui ehkä hieman liian pastelliväreiltä tällaiseen kohtuu realistiseen pelimaailmaan. En tiedä, millaista värimaailma Japanissa on livenä, joten en osaa vertailla. En jaksa alkaa myöskään kaikkea pikkuärsytystä kirjaamaan, esimerkkinä voisi sentään mainita erään tehtävän, jossa vapautin vankeja leirissä ja nämä sitten seurasivat minua. Menin heinikkoon vihollisia piiloon, yksi vangeista hiippaili luokseni vihollisen nenän edestä ruohottomassa kohdassa, mutta tämä ei reagoinut vapaana hilluvaan vankiin mitenkään.
Tekstiseinän verran tuli tilitystä, mutta ei tämä nyt sentään maailman paskin peli ole. Ennemmin tätä siis pelaa kuin turpaansa ottaa. Tätä vaan on vissiin kehuttu jonkin verran, niin omien pelikokemusteni pohjalta en kyllä ymmärrä miksi. Pitänee vähän tutkailla muiden kommentteja netissä nyt kun on saanut omat fiilikset kirjatua ylös.
Niin, siitä myös plussaa, että japanilaiset sai puhumaan japania englannin sijaan.
Itellä on vähän ristiriitaset fiilikset tästä ekasta Evil Withinistä. Alku lupas kauhuakin, sit heti sen jälkeen oli sellasta ns. oikeeta survival horror meininkiä ja sen jälkeen homma menikin ihan räiskinnäks kun lanataan kaupungin läpi jollain bussilla ja tykitetään porukkaa siinä samalla. Ei vaan oikeen jääny sellasta selkeää kuvaa et mitä tää peli oikeastaan yritti olla, vaan sen sijaan jäi fiilis et se yritti olla monta eri asiaa samassa paketissa joka sit aiheutti sen et oikeastaan mikään osapuoli ei päässy täyteen loistoonsa.The Evil Within (PC, Xbox gamepass)
Sanooko nimi Shinji Mikami mitään? Eikö, no entäs seuraavat pelit: Resident Evil 1 (alkuperäinen ja vuoden 2002 remake) & 4 ja Vanquish. Tyyppi oli pääjehuna näissä kaikissa kuten myös tässä vuoden 2014 survival horrorissa. Ja pakko myöntää, että ei tää äijä ihan turha ole. Vaikka tässä pelissä olikin muutamia ärsyttävyyksiä, on sen pelattavuus sen verran hyvä, että lopussa fiilis oli plussalla joistakin kohdista huolimatta.
Tarina alkaa, kun rikosetsivä Sebastian Castellanos tiimeineen saa kutsun paikalliseen mielisairaalaan, jossa on kasoittain ruumiita. Ja sitten meininki meneekin ihan sekavaksi. Välillä paetaan moottorisahamurhaajaa, välillä hiivitään zombieita karkuun tai puukotetaan päähän takaapäin tai vaikka räiskien, jos siltä tuntuu. Itse painotin hiippailuun ja tuntui koko ajan, että ammuksia on juuri riittävästi, muttei juuri koskaan liikaa. Miljöötkin vaihtelee maaseutukylästä toimistorakennuksiin ja kaupunkiraunioihin. Juonikin on aikamoista huttua eikä siitä saa kunnolla selkoa kuin vasta kun peli on läpi. Yllättäen paras paikka asioiden selkeyttämiseen oli hahmogalleria, joka aukeaa kun peli läpäisty. Mielestäni tällainen ei kuitenkaan ole kauhean hyvää kerrontaa, kun on pelatessa koko ajan ihan pihalla, että mitähän vittua tämäkin nyt meinaa.
Peli on siis survival horroria, joskaan mä en lue tätä kauhuksi, jännitykseksi pikemminkin. Gorea ja sisäelimiä kyllä löytyy, että jos kokee sen epämiellyttävänä niin tämä peli ei välttämättä sovi silloin pirtaan. Vihollisten kanssa selviytymisen lisäksi poimitaan ympäristöstä vihreää mönjää (jolla kehitetään Sebastianin kykyjä), ammuksia ja keräilykamoja. Ressuista tuttua menoa siis. Tallennuspisteitä on harvakseltaan ja vain joissakin kohdissa on mahdollisuus käydä manuaalisesti tallentamassa. Välillä tämä risoo, kun joutuu samoja kohtia jankkaamaan useamman kerran. Pomotaistelut eivät kovin vaikeita olleet, vaikka joitakin sai yrittää useita kertoja. Eikä peli mielestäni muutenkaan ylitsepääsemätön ollut normivaikeustasolla omalla hitaalla etenemisellä nurkat nuohoten ammusten toivossa.
Lisäreitäkin löytyy muutama ja pari ekaa kerrotaan Sebastianin kollegan, naispoliisi Kidmanin näkökulmasta. Ne taustoittavat pääpelin hämärää juonta ja netistä lukemani kommentin mukaan myös kakkososaa, jota en ole pelannut. Kolmas lisäri oli pelkkää räiskintää ja jaksoin sitä ehkä reilun vartin, jonka jälkeen laitoin pillit pussiin.
Pääpeli meni omalla pelityylilläni läpi noin 23,5 tunnissa ja kumpikin kahdesta ekasta lisäristä kesti noin 2,5h. Ja kuten totesin, oli tämä siis ihan positiivinen kokemus, vaikka tallennuspisteillä pihtailu välillä ärsyttikin. Toisaalta, se taitaakin olla yksi osa survival horrorin pelattavuutta.
Juu, on korvan takana muttei vielä näy gamepassissa. Eiköhän se sinne kuitenkin joskus vielä tule, kun Microsoft kerta tätä nykyä omistaa Bethesdan.Eli jos ykkösosa [The Evil Within] uppos niin suosittelen vahvasti tsekkaamaan myös sen kakkososan, taitaa olla samassa Game Passissa ilmasena.
Juu, on korvan takana muttei vielä näy gamepassissa. Eiköhän se sinne kuitenkin joskus vielä tule, kun Microsoft kerta tätä nykyä omistaa Bethesdan.
Heh, tää oli itelle semmonen semi kauhupeli =D.ABZÛ
Rauhallinen sukeltelupeli, joka sopii mainiosti vaikka työpäivän stressin poistoon. Tarina kantoi hyvin itseään ilman yhtään sanaa tai tekstin pätkää. Toki olihan tarina todella lyhyt, mutta ehdottomasti pelaamisen arvoinen. Reilu puolitoista tuntia tuon pelaamiseen näytti menneen, ehkä saa venytettyä reilu kahteen jos oikein rauhassa etenee.
Peli ei kerro alussa kuka olet, mutta sukellellessasi todella kauniin maailman joukossa, aukeaa Atlantismaisten raunioiden mosaiikeista maailman tapahtumien kulku. Saat itse koota pienet tarinan palaset jos haluat, mutta voi myös vaan polskia läpi. Näin lyhyestä pelistä on vaikea sanoa mitään spoilaamatta, mutta rento yhden illan mittainen kauniilla äänimaailmalla ja musiikilla varustettu peli.
Pistin tämän kuvauksen perusteella pelin ostoon ja en pettynyt, olin oikeastaan myyty jo ensimmäisen lauseen jälkeenCall of the Sea
Iloinen ja värikäs Lovecraft -kauhutarina. Päähenkilö Norah Everhart saapuu tuntemattomalle Tyynenmeren saarelle pelastamaan aviomiestään, joka lähti jokin aikaa sitten pelastamaan Norahia itseään. Naista vaivaa outo täpläkuume, jonka ainoan parannuskeinon pitäisi löytyä saarelta. Hyvin nopeasti selviää että puolison tutkimusmatka päättyi köpelösti ja saarelta löytyy yhtä sun toista kummaa.
Call of the Sea on ensimmäisen persoonan seikkailupeli, jossa tutkitaan satumaisen hienolta näyttävää trooppista saarta ja ratkotaan pulmia. Pulmat tulivat vähän yllätyksenä, koska peli vaikutti kävelysimulaattorilta, mutta en todellakaan valita. Pähkinät sopivat tarinaan hyvin ja vaikeustaso on kohdallaan, eli päätään joutui käyttämään, mutta läpipeluuohjeita ei tarvittu. Pulmanratkontaa helpotetaan muistikirjalla, johon seikkailijaDoraNora piirtelee oleellisimmat vihjeet talteen, joten fyysistä kynää ja paperia ei tarvitse kaivaa esiin. Tavallaan vähän sääli. Muistiinpanojen töhertäminen on osa genren viehätystä.
Mukana on pari jännää kohtaa, mutta Call of the Sea ei ole kauhupeli. Vaikka Lovecraftin hirviöt ja hulluus ovat tarinan peruspilareita, pelottelu ei ole pelin pointti, eikä tarvitse olla. Hauska nähdä että tutusta kuvastosta keitetään kasaan jotain erilaista.
Hinta on tosin pikkuisen suolainen siihen nähden, että peli on vain noin viisi tuntia pitkä ja kertakäyttöinen.
Halo 3: ODST (PC, Xbox gamepass)
Halo on luultavasti yksi tunnetuimpia räiskintäpelisarjoja. Senhän piti alunperin tulla PC:lle mutta sitten Microsoft kaappasi sen Xboxin yksinoikeudeksi, josta jokunen taisi hieman ärsyyntyä. Varsinkin, kun Halo toimi Xboxilla sen verran hyvin, että painopiste siirtyi sen myötä räiskinnöissä PC:ltä konsoleille. Tai ainakin edesauttoi sitä huimasti. Itse toki tykkään enemmän hiiri-näppisohjauksesta, paditähtäyksellä kun osun yhtä hyvin kuin kännissä ampumaradalla (oletetusti, en ole koskaan näin tehnyt). Eikä Halokaan mulle koskaan ole mikään jumalpeli ollut. Alkuperäinen trilogia sentään ihan hyvä, varsinkin kakkosesta ja kolmosesta tykkäsin, kunnes pelasin nelosen Xbox 360:lla ja kiinnostus sarjaan kuoli. Ei padin vuoksi, vaan koska se oli niin huono.
Mutta takaisin ODST:hen. Lyhenne tulee Orbital Drop Shock Trooper, jotka pudotetaan New Mombasan kaupunkiin Covenantin (vahvasti uskonnollinen muukalaisyhteisö) hyökkäyksessä Maahan Halo 2:n loppupuolella. Tämä oli käsittääkseni alunperin tarkoitus olla lisäosa Halo 3:een, mutta päätettiin ilmeisesti ahneudessa julkaista täysihintaisena. Ei tässä kyllä kokonaisen pelin edestä sisältöä ollut. Juoni on aika köykäinen, tiimin Rookie joutuu muista erilleen ja vaeltelee kaupungin kaduilla etsien havaintoja muista tiimin jäsenistä. Kun jotain löytyy, käynnistyy kyseisen hahmon flashback. Kentissä on tuttua Halo-meininkiä, on räiskintää jalan, Warthog-maasturilla tai Scorpion-tankilla. Vähän liiankin tuttua, tuntui, että tämän kaiken on jo nähnyt muutamaan kertaan. Sama tunne oli jo viime keväänä pelaamassani Reachissa, joka sentään oli ehkä vähän tätä parempi. Ja kun pelin maailma ei ole yhtä vahvasti läsnä, jää tästä hyvin kevyt olo. Tämä on suunnattu lähinnä kovimmille Halo-faneille jotka kaipaavat lisää sitä samaa, muiden ei välttämättä kannata tämän takia vaivautua.
Jos Metrosta puuttuis se tunneleiden tunnelma niin se olis mun mielestä täysin keskinkertanen teos. Valitettavasti maan päällä se tunnelma on tosi laiha, eikä siellä oikeastaan herää mitään sen kummosempia fiiliksiä ku se et oispa jo takas tunneleissa. Eikä niinkään et se tuntuis uhkaavalta paikalta, vaan koska se on aika tylsä. Taisin kyllä ite lyödä 2033 ekaa kertaa tulille niin oikeessa tilanteessa kun mahdollista, joku perjantai se oli alkusyksystä, ilta alkaa hämärtymään sopivasti niin aattelin lyödä kokeiluks tulille. Tunnelma siellä metrotunneleissa ja varsinkin niissä pienissä leireissä oli aika huikee varsinkin sillon 2012 millon ton ekan kerran pelasin läpi, se oli siihen aikaan edelleen yks parhaimman näkösistä peleistä ja se valaistus tunneleissa oli ainakin siihen aikaan vakuuttava ja toimi aika massiivisesti sen tunnelmanluomisen puolesta. Valitettavasti se ei kestä ikuisuuksia vaan sinne pinnalle palataan turhankin usein ja se tuntuu enemmänkin vaan suorittamiselta kunnes pääsee takas sinne parempaan ympäristöön. Eli vähän jäi sellanen fiilis et sen ylämaailman ois voinu tehdä huomattavasti uhkaavammaks ja painostavammaks mestaks mitä se loppujenlopuks oli, sit ois ollu jotain syytäkin vihata sinne menemistä.Metro 2033 Redux (PC)
Joo en päässyt puusta pitkälle ton Dishonored: DotD:n kanssa, ehkä toisessa tasossa vasta menossa ja peliaikaa kertynyt kohta neljälle eri kuukaudelle.
Tuli kuitenkin luettua Metro 2033 kirjana, ja päätin sit kokeilla tätä kirjan inspiroimaa peliä, jonka jo toki pariin otteeseen pelannut läpi. Ekalla kerralla pelatessa jäi aikanaan fiilikset, että ei mikään täydellinen peli, mutta silti tunnelmallinen ja mukiinmenevä räiskintä, joka vähän palautti mua nauttimaan myös raiteilla kulkevista peleistä. Nyt kolmannella kerralla on fiilikset todella paljon laimeammat. Sinällään ite peli on varmaan jotakuinki kaikille pelejä pelaaville tuttu, jaetaan ilmaseks joka vuosi millon minkäki kanavan kautta, Epicistä ainakin kahdesti, steamista ainakin 2-3 kertaa ja Humblestakin 2-3 kertaa tässä vuosien aikana.
Mutta jos mietit, että kehtaatko lukea kirjan ku pelin oot pelannut, nii kehtaat. Hirveän paljon näillä ei oo yhteistä. Vaikka pelin nimi on Metro 2033, nii enemmän fiilis, että tää vois olla vaikka "Viemäri 2033". Oikeastaan koko "metro" tunnelma jotenki loistaa poissaolollaan ja tässä vaan ryömitään tunneleissa, jotka ehkä muistuttaa toisinaan metrotunnelia. Suurinosa asemista onkin hökkelikyliä joita ei asemiksi tunnista. Lisäksi pelimaailma kärsii uskottavuudesta verrattuna kirjaan. Suurinosa porukasta on kuin se ydinsota olis tapahtunut kolme minuuttia sitten; hengailevat aseet sylissään notskilla. Enemmän siis semmosia pakolaisleirejä kuin mitään toimivia kyliä kuten kirjassa. Ei oikeen mitään semmosta fiilistä, että tää olis joku uusi yhteiskunta. Toisekseen jokainen asema tuntuu samalta ja maan pinnalla käydään turhankin usein eikä se ole niin uhkaavaa mitä se kirjassa oli. Ylipäätään kaikki uhat kirjasta on typistetty "jonkinsortin mutanttipeto" kategoriaan sekä ihmisvastustajiin, joita räiskitään ku maailmansodassa konsonaan.
Mjoo, se ylämaailma oli ainakin tuossa ekassa kirjassa todella painostava Kremleineen ja monine selittämättömine asioineen. Mutta muuten tässä on jotenki sotkettu tuo metrotunneliosuus täysin. Jotenki kirjasta välitty se tunnelma paremmin, että kun lähit tunnelia kulkemaan nii oli vielä muutama sata metriä niitä "scoutteja", mutta sen jälkeen menit omilla valoilla tunnelia eteenpäin, siellä oli sit mitä oli. Nyt nää tunnelit on täynnä kaikkea ja monet pätkät vedetään jollaki kärryllä kuin Call of Dutyn ajotehtävässä konsonaan.Jos Metrosta puuttuis se tunneleiden tunnelma niin se olis mun mielestä täysin keskinkertanen teos. Valitettavasti maan päällä se tunnelma on tosi laiha, eikä siellä oikeastaan herää mitään sen kummosempia fiiliksiä ku se et oispa jo takas tunneleissa. Eikä niinkään et se tuntuis uhkaavalta paikalta, vaan koska se on aika tylsä. Taisin kyllä ite lyödä 2033 ekaa kertaa tulille niin oikeessa tilanteessa kun mahdollista, joku perjantai se oli alkusyksystä, ilta alkaa hämärtymään sopivasti niin aattelin lyödä kokeiluks tulille. Tunnelma siellä metrotunneleissa ja varsinkin niissä pienissä leireissä oli aika huikee varsinkin sillon 2012 millon ton ekan kerran pelasin läpi, se oli siihen aikaan edelleen yks parhaimman näkösistä peleistä ja se valaistus tunneleissa oli ainakin siihen aikaan vakuuttava ja toimi aika massiivisesti sen tunnelmanluomisen puolesta. Valitettavasti se ei kestä ikuisuuksia vaan sinne pinnalle palataan turhankin usein ja se tuntuu enemmänkin vaan suorittamiselta kunnes pääsee takas sinne parempaan ympäristöön. Eli vähän jäi sellanen fiilis et sen ylämaailman ois voinu tehdä huomattavasti uhkaavammaks ja painostavammaks mestaks mitä se loppujenlopuks oli, sit ois ollu jotain syytäkin vihata sinne menemistä.
No nyt kun mainitset niin olihan siellä tunneleissakin muutama nihkeämpi kohta, just ne putkimaiset kärryajelut sun muut, mutta jos mietin niitä maanalasia osuuksia nyt niin päällimmäisenä tulee mieleen ne kohokohdat, esimerkkinä nyt vaikkapa se Frontline jossa uskallettiin hieman isompaakin aluetta ja sokkeloa antaa ihmeteltäväks. Veikkaan vaan et tässä on aika kullannu muistot sen verta pahasti et muistan ton huomattavasti parempana kokemuksena mitä se oikeasti olikaan, sillä en tota oikeastaan sen ensimmäisen läpipeluun jälkeen oo käynnistellytkään. Eikä varmaankaan kannata, antaa sen olla muistoissa sellasena kun se on, turha sitä mennä pilaamaan enää kun voi olla pelimakukin kerinnyt kehittyä sen verran et siitä ei enää oiskaan ihan kauheasti hyvää sanottavaa.Mjoo, se ylämaailma oli ainakin tuossa ekassa kirjassa todella painostava Kremleineen ja monine selittämättömine asioineen. Mutta muuten tässä on jotenki sotkettu tuo metrotunneliosuus täysin. Jotenki kirjasta välitty se tunnelma paremmin, että kun lähit tunnelia kulkemaan nii oli vielä muutama sata metriä niitä "scoutteja", mutta sen jälkeen menit omilla valoilla tunnelia eteenpäin, siellä oli sit mitä oli. Nyt nää tunnelit on täynnä kaikkea ja monet pätkät vedetään jollaki kärryllä kuin Call of Dutyn ajotehtävässä konsonaan.
Muistan itekki, että ekalla peluukerralla se tunnelma tässä oli hirveän siisti, mutta jotenki nyt ei oo oikeen mitään tunnelmaa, enemmän semmonen "ai tämmönenkö tää olikin" fiilis moninpaikoin. Näin redux-versiolla pelatessa pakko kyl sanoa, että ihan hieno peli paikoin edelleen, varsinkin ton valaistuksen suhteen. Toki ääninäyttely yms. on sit ihan jöötiä, ja venäjäksikkään ei viiti kääntää ku menee sit puolet kommenteista täysin ohi.
Ainakin itellä kävi näin, että ehkä olis ollut parempi olla koskematta, ja tuskin olis käynnistänytkään ilman tuota kirjaa(taino ehkä Exoduksen takia olis voinu ottaa jonku trilogiarunin).muistan ton huomattavasti parempana kokemuksena mitä se oikeasti olikaan, sillä en tota oikeastaan sen ensimmäisen läpipeluun jälkeen oo käynnistellytkään. Eikä varmaankaan kannata, antaa sen olla muistoissa sellasena kun se on, turha sitä mennä pilaamaan
Gravity Rush pelithän ovat yksi suosikkejani viime sukupolvelta (jos nyt näin saa sanoa). Eihän ne täydellisiä ole ja pelattavuudessa vähän säätöä kaipaisi, mutta se tyyli, musiikit, sydämmellisyys, hahmot kantoi aika paljon itselleni. Tuli jopa soundtrack CD:t tilattua idästä. Harmi kun Sony pisti Gravity Rush kakkosesta serverit kiinni, niin osa sisällöstä ei ole enää saatavilla.Gravity Rush 2 (PS4, PS Now)
Toinen sarjassamme outoja kokeiluja. Pelissä pelataan nuorta naista, jolla on kyky muokata painovoimaa ja sitä kautta esim. leijua taivaalla leijuvalta tasolta toiselle. Pelasin tätäkin sellaisen tunnin, jossa pääsi vähän käsitykseen siitä, mitä peli on. Kovin sekava olo tulee, kun siirtyy painoivoiman mukana tasolta toiselle ja kun vielä pinta voi olla vinossa tai jopa seinä, niin siinähän hetki kestää, että mikä maa mikä valuutta. Paras näistä kolmesta, mutta tuskin tätä jaksaisin sen vähintään 20h, mitä tämän läpipeluu olisi Howlongtobeat.comin mukaan kestänyt, mun pelityylillä luultavasti huomattavasti enemmän.