- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 6 249
Shadow of the Tomb Raider (PC)
Olen tykännyt näistä uusista TR-peleistä, joten tästäkin tiesin että tartun kyllä tähän kunnes hinta ja motivaatio osuu kohdalleen. Pyhien aikaan tämä sopi oikein hyvin, toki ennakko-odotukset ei olleet mitenkään katossa koska arvostelut ei ole olleet kovin innostuneita. Peli alkaa epäilyttävällä SJW- disclaimerillä siitä miten hyvin eri kokoiset ja väriset ja orientoituneet lumihiutaleet ovat osallistuneet pelin tekoon. Hyvin aikaisessa vaiheessa tulee selväksi, että käsikirjoittajia manageroimassa on ollut joku b-luokan tyyppi. Myös pelin alkutunnit viidakossa on melkolailla evvk, mutta varmaan sen oli tarkoitus olla jonkinlainen tutoriaali. Kontrollit on jotenkin hieman kyseenalaisemmat kuin mitä muistaakseni Risessa oli, välillä meinaa jäädä jumiin kun ei muista että fysiikan lait ei päde Laran ponnistusvoimaan.
Mutta: peli paranee oikeastaan mitä pidemmälle sitä pelaa (ehkä loppua päin taas hieman notkahtaa). Maisemat on upeammat kuin koskaan ja välillä pysähtyy mielellään ihan vain hengailemaan kuin oikeassa elämässä. Ne varsinaiset syyt miksi näistä peleistä tykkään (eli tutkimusretkeily, arkeologia ja sopiva mikromanagerointi ja kiipeily) viihdyttää erittäin hyvin ja tässä on tehty todella hyvää duunia sillä puolella joka tekee sitä varsinaista peliä. Minulla on muutenkin suunnitteilla Perun reissu ja tässä on selkeästi otettu aika hyvin vaikutteita sikäläisistä mestoista (tyyliin Iquitos tai Cusco) ja niitä vaikutteita on PALJON. Laraa on animoitu varsin sympaattisesti. Rakoja siihen immersioon tulee vain silloin kun käsikirjoitustiimi on päässyt sörkkimään asioita. Esim. aina kun Lara kömpii jostain kiven raosta ja näkyy jonkin uuden hienon mestan, niin tulee samat "this is INCREDIBLE" fraasit. Luulisi, että ihan siellä kanadalaisen käsikirjoittajakoulun ekalla kurssilla opetettaisiin että "show, don't tell". Välillä tulee sellainen fiilis, että peliä on tehty jotenkin siten että se huomioi myös älyllisesti hieman vajaat, en sitten tiedä onko kyse amerikkalaisista vai mistä.
Tästä on tavallaan tosi helppo keksiä haukuttavaa ("calling Jonah simulator" jne...), mutta fakta on se että minä nautin tämän pelaamisesta, tämä toimii erittäin hyvin kun vaan keskittyy niihin asioihin mistä tykkää. Pelaan niin paljon pelejä joissa on loistava käsikirjoitus, että ei sitä kaikissa peleissä tarvitse olla (on tässäkin juonen isot raamit kunnossa). Käytin 35 tuntia (kaikkien Challenge tombien kera, mutta en mitenkään jahdannut kaikkea kerättävää) joten siitäkin voi päätellä että tykkäsin kun ei ollut mikään kiire pelin loppuun, päinvastoin olisi halunnut jatkaa jonnekin uuteen paikkaan. Harmillisesti DLC:t vaikuttaa juttujen perusteella aika rajoittuneilta ja yksipuolisilta, Risessa ne oli laatua. Oli miten oli, peukku ylös ja kannattaa poimia jostain alennusmyynnistä.
Olen tykännyt näistä uusista TR-peleistä, joten tästäkin tiesin että tartun kyllä tähän kunnes hinta ja motivaatio osuu kohdalleen. Pyhien aikaan tämä sopi oikein hyvin, toki ennakko-odotukset ei olleet mitenkään katossa koska arvostelut ei ole olleet kovin innostuneita. Peli alkaa epäilyttävällä SJW- disclaimerillä siitä miten hyvin eri kokoiset ja väriset ja orientoituneet lumihiutaleet ovat osallistuneet pelin tekoon. Hyvin aikaisessa vaiheessa tulee selväksi, että käsikirjoittajia manageroimassa on ollut joku b-luokan tyyppi. Myös pelin alkutunnit viidakossa on melkolailla evvk, mutta varmaan sen oli tarkoitus olla jonkinlainen tutoriaali. Kontrollit on jotenkin hieman kyseenalaisemmat kuin mitä muistaakseni Risessa oli, välillä meinaa jäädä jumiin kun ei muista että fysiikan lait ei päde Laran ponnistusvoimaan.
Mutta: peli paranee oikeastaan mitä pidemmälle sitä pelaa (ehkä loppua päin taas hieman notkahtaa). Maisemat on upeammat kuin koskaan ja välillä pysähtyy mielellään ihan vain hengailemaan kuin oikeassa elämässä. Ne varsinaiset syyt miksi näistä peleistä tykkään (eli tutkimusretkeily, arkeologia ja sopiva mikromanagerointi ja kiipeily) viihdyttää erittäin hyvin ja tässä on tehty todella hyvää duunia sillä puolella joka tekee sitä varsinaista peliä. Minulla on muutenkin suunnitteilla Perun reissu ja tässä on selkeästi otettu aika hyvin vaikutteita sikäläisistä mestoista (tyyliin Iquitos tai Cusco) ja niitä vaikutteita on PALJON. Laraa on animoitu varsin sympaattisesti. Rakoja siihen immersioon tulee vain silloin kun käsikirjoitustiimi on päässyt sörkkimään asioita. Esim. aina kun Lara kömpii jostain kiven raosta ja näkyy jonkin uuden hienon mestan, niin tulee samat "this is INCREDIBLE" fraasit. Luulisi, että ihan siellä kanadalaisen käsikirjoittajakoulun ekalla kurssilla opetettaisiin että "show, don't tell". Välillä tulee sellainen fiilis, että peliä on tehty jotenkin siten että se huomioi myös älyllisesti hieman vajaat, en sitten tiedä onko kyse amerikkalaisista vai mistä.
Tästä on tavallaan tosi helppo keksiä haukuttavaa ("calling Jonah simulator" jne...), mutta fakta on se että minä nautin tämän pelaamisesta, tämä toimii erittäin hyvin kun vaan keskittyy niihin asioihin mistä tykkää. Pelaan niin paljon pelejä joissa on loistava käsikirjoitus, että ei sitä kaikissa peleissä tarvitse olla (on tässäkin juonen isot raamit kunnossa). Käytin 35 tuntia (kaikkien Challenge tombien kera, mutta en mitenkään jahdannut kaikkea kerättävää) joten siitäkin voi päätellä että tykkäsin kun ei ollut mikään kiire pelin loppuun, päinvastoin olisi halunnut jatkaa jonnekin uuteen paikkaan. Harmillisesti DLC:t vaikuttaa juttujen perusteella aika rajoittuneilta ja yksipuolisilta, Risessa ne oli laatua. Oli miten oli, peukku ylös ja kannattaa poimia jostain alennusmyynnistä.
Viimeksi muokattu: