- Liittynyt
- 23.10.2016
- Viestejä
- 1 679
Syksyn säikyt part IV: Eternal Darkness: Sanity's Requiem (GC)
Polkuna Xel'lotath.
Puhtaan kauhun sijaan peli lähinnä vihjailee, kun näytössä valuu verta, patsaat seuraavat liikettä, kärsivät ihmiset nyyhkivät ja oveen kolkutetaan kun kävelet kohti. Jumpscareja on yksi tehokas, mutta graafisesti on hyvinkin kesy eikä möröt jännitä. Äänimaailma on mieletön ja semikiinteillä kamerakulmilla kamera toimii mainiosti. Kauhun kanssa ristiriidassa ovat todella pelimäiset ominaisuudet, kuten jatkuvasti hahmon ympärillä pyörivät valopallot (suoja), pään päällä oleva symboli (regenerointi), väreissä hohtava miekka (enchant) ja vihollisten valkoisena vilkkuvat raajat (tähtäyksen kohde). Ne paljon puhutut sanity efektitkin meni loppupuolella täysin ohi, kun mielenterveysmittari oli ison osaa aikaa täysissä - tähän tosin vaikutti valitsemani polku, koska sanitya (ja sen loppuessa terveyttä) polttavat viholliset tukivat mittarin pitämistä korkeammalla. Toisaalta taas niitä myös osasi odottaa, jos mielenterveys oli nollissa. Tätä systeemiä olisi mielestäni voinut rukata vähän yllätyksellisemmäksi ja varmistaa, ettei pelaaja vain voi niin helposti ohittaa efektejä. Sama koskee mielestäni esimerkiksi Amnesiaa, jossa on mukavia pieniä yksityiskohtia mielenterveyden laskiessa, mutta kun pääasiallinen vaiva siitä on pahanolon aiheuttava blurri ja huono näkyvyys ja tästä pääsee eroon kun hetken tuijottelee valonvähdettä, niin pääosan pelistä tietenkin pelaa "järjissään".
Tarinassa seurataan 12 hahmoa historian varrelta. Hiljainen kartano toimii jännitykseltään parhaiten, varsinkin jos mielenterveysmittarin jättää tahallisesti palauttamatta. Tapahtumapaikkoja on vain muutama, mutta ne toki muuttuvat kun välissä on vuosikymmeniä tai -satoja. Silti vähän toisto alkaa tuntumaan erityisesti loppupuolella, kun samat paikat käy läpi neljättä kertaa. Loppu on myös pelinä aika voimafantasiaa ja kokonaisuudessaan vaikeustaso varsin helppo, varsinkin kun buffit sai pidettyä päällä jatkuvasti. Survival horroriksi tästä puuttuu se survival, kun viholliset ovat heikkoja, lähitaisteluaseet voimakkaita ja pyssyihinkin panoksia jaellaan reilusti.
Napinoista huolimatta pelasin mielelläni alusta loppuun. Toimiva ja sujuva toimintapaketti melko kevyillä puzzle-elementeillä ja jännillä neljännen seinän rikkovilla jännitysefekteillä. Parhaana puolena jäivät mieleen musiikit (Snake Princess, Gift of Forever) ja äänimaailma. Jollain kierolla tavalla nautin äänimaailmasta joka kerta, kun kärsivien huutojen keskellä lähestyy kuihtuneen kouran muotoista jalustaa, ja se naristen avautuu paljastaakseen Tome of Eternal Darknessin.
Polkuna Xel'lotath.
Puhtaan kauhun sijaan peli lähinnä vihjailee, kun näytössä valuu verta, patsaat seuraavat liikettä, kärsivät ihmiset nyyhkivät ja oveen kolkutetaan kun kävelet kohti. Jumpscareja on yksi tehokas, mutta graafisesti on hyvinkin kesy eikä möröt jännitä. Äänimaailma on mieletön ja semikiinteillä kamerakulmilla kamera toimii mainiosti. Kauhun kanssa ristiriidassa ovat todella pelimäiset ominaisuudet, kuten jatkuvasti hahmon ympärillä pyörivät valopallot (suoja), pään päällä oleva symboli (regenerointi), väreissä hohtava miekka (enchant) ja vihollisten valkoisena vilkkuvat raajat (tähtäyksen kohde). Ne paljon puhutut sanity efektitkin meni loppupuolella täysin ohi, kun mielenterveysmittari oli ison osaa aikaa täysissä - tähän tosin vaikutti valitsemani polku, koska sanitya (ja sen loppuessa terveyttä) polttavat viholliset tukivat mittarin pitämistä korkeammalla. Toisaalta taas niitä myös osasi odottaa, jos mielenterveys oli nollissa. Tätä systeemiä olisi mielestäni voinut rukata vähän yllätyksellisemmäksi ja varmistaa, ettei pelaaja vain voi niin helposti ohittaa efektejä. Sama koskee mielestäni esimerkiksi Amnesiaa, jossa on mukavia pieniä yksityiskohtia mielenterveyden laskiessa, mutta kun pääasiallinen vaiva siitä on pahanolon aiheuttava blurri ja huono näkyvyys ja tästä pääsee eroon kun hetken tuijottelee valonvähdettä, niin pääosan pelistä tietenkin pelaa "järjissään".
Tarinassa seurataan 12 hahmoa historian varrelta. Hiljainen kartano toimii jännitykseltään parhaiten, varsinkin jos mielenterveysmittarin jättää tahallisesti palauttamatta. Tapahtumapaikkoja on vain muutama, mutta ne toki muuttuvat kun välissä on vuosikymmeniä tai -satoja. Silti vähän toisto alkaa tuntumaan erityisesti loppupuolella, kun samat paikat käy läpi neljättä kertaa. Loppu on myös pelinä aika voimafantasiaa ja kokonaisuudessaan vaikeustaso varsin helppo, varsinkin kun buffit sai pidettyä päällä jatkuvasti. Survival horroriksi tästä puuttuu se survival, kun viholliset ovat heikkoja, lähitaisteluaseet voimakkaita ja pyssyihinkin panoksia jaellaan reilusti.
Napinoista huolimatta pelasin mielelläni alusta loppuun. Toimiva ja sujuva toimintapaketti melko kevyillä puzzle-elementeillä ja jännillä neljännen seinän rikkovilla jännitysefekteillä. Parhaana puolena jäivät mieleen musiikit (Snake Princess, Gift of Forever) ja äänimaailma. Jollain kierolla tavalla nautin äänimaailmasta joka kerta, kun kärsivien huutojen keskellä lähestyy kuihtuneen kouran muotoista jalustaa, ja se naristen avautuu paljastaakseen Tome of Eternal Darknessin.
Viimeksi muokattu: