Torment: Tides of Numenera
En osallistunut kickstarteriin ja tämän ostaminen täydellä hinnalla ei tuntunut fiksulta, joten tarttui mukaan muutama viikko sitten ale-hinnalla. Tästähän on niin sanotusti aika ”mixed” arvostelut, mikä varmaan tulee pitkälti siitä että jos seuraa vuosikaupalla pelinkehitystä niin siinä voi odotukset nousta tolkuttoman suuriksi. InXile hommasi ne kickstarter- miljoonat pelin kulujen kattamiseen (ja varmaan hitusen yli) promoamalla tätä Planescape Tormentin ”henkisenä jatko-osana” ja sitähän se monessa mielessä onkin. Siinä asettuu rima sen verran korkealle, että kuluttajan vastuulle jää osata asennoitua maailman menoon positiivisesti eikä negatiivisesti.
Torment: ToN tunkee pelaajan kurkusta parin fantasiakirjan verran wall of textiä sijoituttuna hyvinkin jännän näköisiin mestoihin (jossa siis koko Numenera- universumi ja lisenssi on eri kuin Planescape). Pelin noin ensimmäinen tunti on sarjassa ”vittu mitä paskaa”, mutta kunhan pelaaja päästetään kiertelemään kaupunkia niin asiat lähtee oikeille raiteille. Käsikirjoitus ja teksti on laadukasta, tekeminen on mielenkiintoista ja immersio muodostuu aika hyväksi. Kaikkihan käytännössä vihaa pelin taistelu/kriisi- systeemiä, mutta toisaalta siinäkin on pelimekaniikka ihan jees, sitä vaan ei käytetä kovin hyvin.
Pelistä olisi varmasti helppo kirjoittaa negatiivinen arvostelu koska kaikki pelilliset osa-alueet on tehty muualla paremmin, mutta harvoin kuitenkaan muut pelit yltää tämän tasoiseen käsikirjoitukseen. Hyvä peli kunhan asennoituu oikein, ja ottaa sen interaktiivisena novellina. Jossain oli käytetty pelistä termiä "hardcore reading simulator" ja se on oikestaan aika kuvaava
Planescape Torment: Enhanced edition
Ylläolevan ToN:n yksi isoimmista saavutuksista omalla kohdalla oli se, että se sai tarttumaan uudestaan tähän klassikkoon, joka oli muistaakseni käytännössä kaikkien aikojen suosikkipelini ainakin muutaman vuoden ajan ilmestymisestään lähtien. Jotenkin se tarttui silloin kaupasta mukaan (varmaan siihen aikaan Black Isle/Bioware- logot riitti siihen) ja olin aika nopeasti myyty. Nyt sitten noin 17 vuotta myöhemmin Beamdogin uusversio kiinnosti saman tien. Sinänsähän tässä ei ole paljon mitään sellaista mitä ei modikikkailulla olisi voinut tehdä (paitsi ilmeisesti tab highlight), mutta en oikein harrasta sellaisia vaan haluan nämä out-of-the-box.
Kuitenkin, keväällä kun tätä lähti pelaamaan niin ei oikein enää iskenyt. Peli jäi kesken keväällä koska sain jatkuvasti trash mobeilta turpiin. Nyt sitten tässä kuussa lähdin pelaamaan uudestaan ja suoraviivaisemmin niin pääsi niistä alkupään tylsyyksistä eroon. Tormentista tykätään stereotyyppisesti sanoa että se on pelkkää tekstiä ja plaaplaa, mutta paskan marjat, kyllähän tässä veivataan trash fighteja sellaista tahtia että pitää se hahmojen min-maxaus olla ihan kunnossa, ei paljon auta kertoa itselleen että pelaa tätä vain tarinan vuoksi kun edessä on parikymmentä samanlaista taistelua ennen seuraavaa keskustelua.
Kunnollahan peli pääsee vauhtiin vasta jossain noin ekan kolmasosan jälkeen. Siitä eteenpäin ne hyvät puolet korostuu erityisen paljon, eli eeppiset teemat, laadukas käsikirjoitus, taikojen animaatiot, sopiva huumori (jota ei ole ToN:ssä ollenkaan) ja ehdottoman oleellisena yksi parhaista pelimusiikeista koskaan. Ääninäyttely on aivan julmetun hyvää, mutta sitä käytetään niin säästeliäästi että vähän ihmetyttää että mitä oikein tarkoittaa kun creditseissä on oma henkilö kullekin ääninäytellylle hahmolle, vaikka niitä laineja olisi vain muutama. Kunhan pelin on vääntänyt läpi niin tiedostaa jälleen sen minkä takia se siellä omissa suosikkipeleissä on roikkunut ja roikkuu jatkossakin. Tämä yksinkertaisesti asettaa niin monessa oleellisessa asiassa riman niin korkealle, että se väkisinkin sitten vaikuttaa muihin pelikokemuksiin. Siten parhaiten ehkä nykyään uppoaa sellaiset kuten Divinity: OS2 jotka eivät edes yritä tehdä sitä mitä Torment, vaan löytävät omia vahvuuksiaan ja panostavat niihin.
Uuden läpipeluun myötä myös huomaa miten monessa mielessä ToN ottaa vaikutteita alkuperäisestä Tormentista, ja aika hyvällä maulla myös, ja ilman että siitä tulisi kopioimisen maku. Nämä muodostavat siten myös toimivan kokonaisuuden.