- Liittynyt
- 12.12.2016
- Viestejä
- 206
Kirjoittaja yritti varmaan sanoa, että muillakin on todellinen kulutus aika lailla jotain muuta kuin Trafin tilastoissa. Itse siinä mielessä onnellisessa asemassa, että ajotietokoneen mukaan 5,5 ei ole todellisuudessa kuin 6,5.Tilastot ovat kyllä muistaakseni harvinaisen aukottomia sen suhteen, että keskimääräinen kulutus uusissa bensa- ja dieselautossa on pudonnut huomattavasti viimeisen 20 vuoden aikana, ja tämä kulutuksen lasku on myös tapahtunut ihan jokaisen käyttövoimaluokan sisällä eli ei pelkästään hybridien tai sähköautojen vuoksi. Keskimääräiset iskutilavuudet ainakin ovat pienentyneet.
Jos joku haluaa ihmetellä, autojen rekisteridataa on vapaasti saatavilla täällä: Avoin data | Traficom
Lisäksi jos johonkin kasari-ysärin kippoon vertaa, niin silloin autot olivat kevyempiä, mikä vaikutti todellisen elämän kulutukseen varsinkin kaupungissa.
Sinänsä fiksua olisi Vihreiden tunnistaa, että maantieverkon parannus ja oikaisut olisi ylivoimaisesti paras keino vähentää päästöjä. Sielläpä vielä tulisi hyödyt ihan kaikille sähköautosta diesel-rekkaan ja esim tuhannen auton tuntitahdilla väylän todelliset päästösäästöt kertautuisi huikaisevalla tahdilla. Epäilenpä vaan, että aate ei anna periksi kuin raiteiden rakentamiseen.