Tämä siis jo postattiin ja tuon mukaan kulutus on laskenut. Mutta hyvä kerrata.
Viittasin Osmon käyttämään lähteseen, jossa on kerrottu mistä tämä tilasto on peräisin. Oletko sitä mieltä, että 7500 vapaan autoedun ajoneuvokanta reilun 5 miljoonan autokannasta on oikea lähtökohta tällaisen laskelman tekemiseen?
Tämä ei nyt oikein käy lähteestä. Tuo on Tilastokeskuksen etusivu.
Tilastokeskuksen sivuilta voi käydä ihan itse hakemassa "ansaintaindeksi" ja lukea mitä ko. tilasto kuvaa. Samoin sieltä voi hakea myydyt polttoainetonnit, ajoneuvojen lukumäärät ja ajosuoritteet.
Miten Jenkkien tutkimus liittyy Suomen tilanteeseen?
Iranissa kulutus on kasvanut, joten se lienee ihan yhtä relevanttia?
Mua siis kiinnosti parempi data polttoaineen kulutuksen muutoksista viimeisten vuosikymmenten aikana. Väite oli, ettei kulutus olisi laskenut. Toistaiseksi en ole nähnyt mitään dataa joka tätä väitettä tukisi. Enkä noistakaan sitä löytänyt.
Itse otin knataa lähinnä Osmon käyttämiin lukuihin ja miten ne ovat puutteellisia.
Tilastokeskuksen sivuilta voi todeta, että kokonaiskulutus on pysynyt kutakuinkin samana, mutta muutoksia ympäristössä (perheet, yksinasuvat, autokanta, ajosuorite) yms. on muuttunut aika oleellisesti.
Trafin teettämistä papereista taas nähdään, että yritysten autoedun ehdoissa on tapahtunut oleellinen muutos päästöihin (kulutukseen), joka väkisinkin näkyy leaseplanin tutkimuksessa, joka nimenomaan on keskittynyt vapaan autoedun piiristä palautuneisiin ajoneuvoihin.
Kaikkea en kultalusikalla tuo nokan eteen vaan lukujen kaivamiseen pitää nähdä itsekkin vaivaa. Ei tämä maailma sillain pyöri, että yksi ihminen kaivaa jotain lukuja googlella ja se on lopullinen totuus.
Nämä olisi ihan mielenkiintoista laskea auki oikeilla luvuilla jos vain joku sellaiset tarjoaisi. Trafin kautta ei saa liikennekäytössä olevia ajoneuvoja vuosittain merkin, mallin, vuoden ja polttoaineen mukaan.
Muiden osalta tilastokeskus tarjoaa hyvät lähtökohdat.