• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Vihreät - De Gröna

Polttoainevero ei siis kohdistu pienituloisiin, koska kaikkein pienituloisimmilla ei ole varaa autoon. No sittenhän se on just näin, eikä mitään ongelmaa ole. Vielä kun loputkin vaikkapa alle keskituloiset tajuaisivat luopua autoistaan, niin maassa olisi asiat vielä paremmin.

Tämäkin varmaan menisi osalle vihreistä epäironisesti läpi.

Pienituloinen työssäkäyvä ei saa lisäeuroja siitä, että hänet keskiarvoistetaan osaksi ryhmää, johon kuuluvat esimerkiksi nuoret tutkinto-opiskelijat tai elämäntapatyöttömät. Tapa sekin on tietysti "todistaa", että köyhät eivät osta paljon polttoainetta.
 
Jos ihmisiltä itseltään kysytään niin pienituloisina itseään pitää varmasti noin 6-7 alinta tulodesiiliä.

Kaikkien näiden mielestä veroja on liikaa, bensa ja ruoka on liian kallista, ja just itselle tärkeiden palvelujen taso liian huono. Ja muut saavat ihan liikaa liian helpolla.
 
Mitä tarkoittaa Osmon kirjoituksessa "auton keskikulutus"? Suomen liikenteessä olevien autojen keskikulutus? Uusien automallien keskikulutus? Lasketaanko mukaan sähköautot, jotka kuluttavat bensiiniä 0l/100km? Kuluttajahintaindeksi on noussut 24,4%, mutta paljonko tästä on palautunut palkkoihin? Työntekijäportaalla just otettiin 2% takkiin tänäkinvuonna indeksiin verrattuna, joten onko indeksiluku edes realistinen kuvaamaan ostovoiman kasvua?

Suomen liikenteessä olevien autojen keski-ikä on 12,5 vuotta ja osoittaa merkkejä vanhenemiseen päin...



Kaupunkilaisilla monesti unohtuu, että mitä enemmän autoilua maalla ajetaan ahtaalle, niin sitä enemmän ihmisiä ajetaan kortistoon ja kieltäytymään ottamasta työtä vastaan kauempaa. Arvatkaa kuka maksaa niiden työttömien elämisen? No ei väliä, pääasia että saa lyödä maalaista! :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: skl
Mitä tarkoittaa Osmon kirjoituksessa "auton keskikulutus"? Suomen liikenteessä olevien autojen keskikulutus? Uusien automallien keskikulutus? Lasketaanko mukaan sähköautot, jotka kuluttavat bensiiniä 0l/100km? Kuluttajahintaindeksi on noussut 24,4%, mutta paljonko tästä on palautunut palkkoihin? Työntekijäportaalla just otettiin 2% takkiin tänäkinvuonna indeksiin verrattuna, joten onko indeksiluku edes realistinen kuvaamaan ostovoiman kasvua?
Todellinen autojen kulutus ei ole paljonkaan tippunut,varsinkaan bensiiniautoissa kulutus on pienentynyt pikkuturbojen myötä lähinä pienempinä kitkahäviöinä, turbosta ei bensiiniautossa ole juurikaan käytännön hyötyä kulutuksen kannalta. Kaikki pienentynyt kulutus on lähinä testikulutuksen pienentymistä, uusi kulutusmittaustesti WLTP korjasi tilannetta vastaamaan lähemmäs todellisuutta. Varmaan Osmo on ottanut mukaan hybridien myös kulutuslukemat 2 l sadalla, kun esim. BMW hybridi haukkaa bensaa lähemmäs 10l, varsinkin talvella kulutuslukemat on todella kaukana mittauslukemista, ja talvea on käytännössä puolet vuodesta. Ei paljoa lohduta 20 asteen pakkasessa ajaessa kun mittari näyttää kulutusta 10 l sadalla vaikka pitäs mennä 5.5 litralla kuten Osmo meille kertoo että ei ole bensa reaalisesti yhtään kalliimpaa kun sun auto vie kymmeniä prosentteja vähemmän kuin 20 vuotta sitten, varsinkaan kun niistä "pienemmistä" kulutuslukemista aika harva suomalainen pääsee nauttimaan 15 vuotta vanhan corollan ratissa.

Eli voidaan mutulla sanoa, valhe, emävalhe, tilasto.

Sitten on näitä päästö kusetuksia vielä lähes joka automerkillä VW pahimpana.
 
Eli voidaan mutulla sanoa, valhe, emävalhe, tilasto.

Tilastot ovat kyllä muistaakseni harvinaisen aukottomia sen suhteen, että keskimääräinen kulutus uusissa bensa- ja dieselautossa on pudonnut huomattavasti viimeisen 20 vuoden aikana, ja tämä kulutuksen lasku on myös tapahtunut ihan jokaisen käyttövoimaluokan sisällä eli ei pelkästään hybridien tai sähköautojen vuoksi. Keskimääräiset iskutilavuudet ainakin ovat pienentyneet.

Jos joku haluaa ihmetellä, autojen rekisteridataa on vapaasti saatavilla täällä: Avoin data | Traficom
 
Tilastot ovat kyllä muistaakseni harvinaisen aukottomia sen suhteen, että keskimääräinen kulutus uusissa bensa- ja dieselautossa on pudonnut huomattavasti viimeisen 20 vuoden aikana, ja tämä kulutuksen lasku on myös tapahtunut ihan jokaisen käyttövoimaluokan sisällä eli ei pelkästään hybridien tai sähköautojen vuoksi. Keskimääräiset iskutilavuudet ainakin ovat pienentyneet.

Jos joku haluaa ihmetellä, autojen rekisteridataa on vapaasti saatavilla täällä: Avoin data | Traficom
Kirjoittaja yritti varmaan sanoa, että muillakin on todellinen kulutus aika lailla jotain muuta kuin Trafin tilastoissa. Itse siinä mielessä onnellisessa asemassa, että ajotietokoneen mukaan 5,5 ei ole todellisuudessa kuin 6,5.

Lisäksi jos johonkin kasari-ysärin kippoon vertaa, niin silloin autot olivat kevyempiä, mikä vaikutti todellisen elämän kulutukseen varsinkin kaupungissa.

Sinänsä fiksua olisi Vihreiden tunnistaa, että maantieverkon parannus ja oikaisut olisi ylivoimaisesti paras keino vähentää päästöjä. Sielläpä vielä tulisi hyödyt ihan kaikille sähköautosta diesel-rekkaan ja esim tuhannen auton tuntitahdilla väylän todelliset päästösäästöt kertautuisi huikaisevalla tahdilla. Epäilenpä vaan, että aate ei anna periksi kuin raiteiden rakentamiseen.
 
Kaikki pienentynyt kulutus on lähinä testikulutuksen pienentymistä,

Onko sulla tälle väitteellesi hyviä lähteitä? Kuulostaa äkkiseltään mielipiteeltä, ei faktalta.

Bensa-autojen kulutuksen lasku on huomattavasti dramaattisempi. Niiden keskikulutus vuosina 2006–2007 oli 8,7 litraa sadalla kilometrillä ja vuonna 2020 noin 20 prosenttia alempi eli 6,9 litraa sadalla kilometrillä.



 
Mitä tuon 20 prosenttia pienemmän kulutuksen pitäisi lämmittää jos se bensan hinta on noussut sen 100 % parissakymmenessä vuodessa?
 
Mitä tuon 20 prosenttia pienemmän kulutuksen pitäisi lämmittää jos se bensan hinta on noussut sen 100 % parissakymmenessä vuodessa?

Tämän linkin ensimmäisen kuvion mukaan bensan reaalinen hinta ei ole pitkällä aikavälillä juuri noussut, vaan E95:n veroton litrahinta heiluu siinä 40 sentin molemmin puolin.

Edit: Laitetaan se kuva vielä tähän.

1645469209956.png
 
Viimeksi muokattu:
Oon sanonut monesti, että vihreät on idiootteja. Bensan hinta ei ole noussut ja kuitenkin ovat sen nousemattomuutta hallituksessa subventoimassa.
 
Bensan hinta ei ole noussut ja kuitenkin ovat sen nousemattomuutta hallituksessa subventoimassa.

Tämä on kai sitä halpaa populismia.

Poliittinen kuvio tässä taitaa olla se, että helpotetaan korona-ahdinkoa suurieleisesti bensan hinnan kautta. Tätähän Mannerheimintiellä mölisevät kansanjoukot haluavat sen sijaan, että esimerkiksi kevennettäisiin työtulojen verotusta.
 
Tämä on kai sitä halpaa populismia.

Poliittinen kuvio tässä taitaa olla se, että helpotetaan korona-ahdinkoa suurieleisesti bensan hinnan kautta. Tätähän Mannerheimintiellä mölisevät kansanjoukot haluavat sen sijaan, että esimerkiksi kevennettäisiin työtulojen verotusta.
Saako kysyä, että omistatko auton? Aattelin notta jos et, niin "halpa populismi" voisi selittyä myös omasta erilaisesta lähestymiskulmastasi ongelmaan.
 
Saako kysyä, että omistatko auton? Aattelin notta jos et, niin "halpa populismi" voisi selittyä myös omasta erilaisesta lähestymiskulmastasi ongelmaan.

Saa kysyä ja kyllä omistan vähän kuluttavan japanilaisen auton. Olen toki sikäli onnellisessa asemassa, että ajan vain jotain 7000km vuodessa. Kiinteät kulut tuntuvat kyllä lompakossani, mutta vaikea minun on perustella, miksi kaupungissa asuvana auton omistaminen pitäisi olla halvempaa.
 
Välillä laskeskellut tuota kannattaako auton omistaminen kaupungissa enää, vai olisko halvempaa mennä akuutit reissut vaan taksilla. Tampere kuitenkin pääsee bussilla, ratikalla ja junalla joka paikkaan.
 
Todellinen autojen kulutus ei ole paljonkaan tippunut,varsinkaan bensiiniautoissa kulutus on pienentynyt pikkuturbojen myötä lähinä pienempinä kitkahäviöinä, turbosta ei bensiiniautossa ole juurikaan käytännön hyötyä kulutuksen kannalta. Kaikki pienentynyt kulutus on lähinä testikulutuksen pienentymistä, uusi kulutusmittaustesti WLTP korjasi tilannetta vastaamaan lähemmäs todellisuutta. Varmaan Osmo on ottanut mukaan hybridien myös kulutuslukemat 2 l sadalla, kun esim. BMW hybridi haukkaa bensaa lähemmäs 10l, varsinkin talvella kulutuslukemat on todella kaukana mittauslukemista, ja talvea on käytännössä puolet vuodesta. Ei paljoa lohduta 20 asteen pakkasessa ajaessa kun mittari näyttää kulutusta 10 l sadalla vaikka pitäs mennä 5.5 litralla kuten Osmo meille kertoo että ei ole bensa reaalisesti yhtään kalliimpaa kun sun auto vie kymmeniä prosentteja vähemmän kuin 20 vuotta sitten, varsinkaan kun niistä "pienemmistä" kulutuslukemista aika harva suomalainen pääsee nauttimaan 15 vuotta vanhan corollan ratissa.

Eli voidaan mutulla sanoa, valhe, emävalhe, tilasto.

Sitten on näitä päästö kusetuksia vielä lähes joka automerkillä VW pahimpana.
Vähän OT, ja tiedä häntä mitä Osmo on ottanut mukaan, mutta jos oletus on, että 2006 autojen keski-ikä oli 10,5 vuotta niin mediaania tietämättä valistunut arvaus voisi olla, että paljon 90-luvun autoja ja jonkin verran 80-luvun autojakin silloin oli liikenteessä.
Jos 2022 keski-ikä on 12,5 vuotta, niin on pääosin 2010 ja 2000-luvun autoja.

Kyllähän noissa kulutuseroa on, varsinkin kun ennen vanhaan oli tapana ostaa isokoneisia vapaastihengittäviä. Ja siinä vaiheessa kun Saksan tuonti räjähti, tämä vain yleistyi.
Muistaisinkin Tekniikan Maailmassa joskus tässä olleen sellaiset kulutuksen pienenemisen luvut esillä kuin bensiiniautot 20 prosenttia, mutta dieselautot vain 12 prosenttia (kun kuluttivat vähemmän jo alunperinkin).

Mielenkiintoista olisi vertailla autoilun kokonaiskustannuksia, joissa on tapahtunut muitakin muutoksia. Yhtäältä öljynvaihto- ja huoltovälit on pidentyneet, samoin esim. rengasmarkkinat on menneet kokonaan uusiksi kiinalaisten esiinmarssin, mutta myös tunnettujen eurooppalaisten rengasmerkkien edullisempien kakkos- ja kolmosbrandien ansiosta, lisäksi EU:n pakottamana uudempia autoja ei ole enää kaksituhattakymmenluvulla ollut pakko huoltaa nimenomaan marmorilla, vaan nämä aadeet ja muut on tulleet lisäämään kilpailua.

Politiikkaan sen verran, että hallituspuolueista vihreille tämä energiahinnan kompensointipaketti taisi olla vaikein, mutta ei se vassareillekaan helppo ollut. Yllättävän helppoa kuitenkin demareille ja kepulle (toki kepu sai ympättyä maataloustukea mukaan pakettiin).
 
Tämän linkin ensimmäisen kuvion mukaan bensan reaalinen hinta ei ole pitkällä aikavälillä juuri noussut, vaan E95:n veroton litrahinta heiluu siinä 40 sentin molemmin puolin.

Edit: Laitetaan se kuva vielä tähän.

1645469209956.png

Vähän alhaiseksi saatu tuo kuvaaja. Tarkoituksella jätetty pois 98 hinta?



Polttonesteiden_keskihinnat_2002-2021_TK.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Omistan auton ideologisista syistä. Tai siis kaksi. Tämä vissiin pitää aina mainita että saa osallistua. Bensan hinnasta ulisijoita naurettavampaa sakkia on vain ne niistä, jotka nyt tyyntyy siihen kun vihreät ja kumppanit viilaa niitä linssiin väittäessään tukevansa autoilijoita jollain tapaa.

Autoilun bensalla kuuluukin olla kallista. Ihan selviö että fossiilisten poltto loppuu vain kun siitä tehdään kallista.
 
Omistan auton ideologisista syistä. Tai siis kaksi. Tämä vissiin pitää aina mainita että saa osallistua. Bensan hinnasta ulisijoita naurettavampaa sakkia on vain ne niistä, jotka nyt tyyntyy siihen kun vihreät ja kumppanit viilaa niitä linssiin väittäessään tukevansa autoilijoita jollain tapaa.

Autoilun bensalla kuuluukin olla kallista. Ihan selviö että fossiilisten poltto loppuu vain kun siitä tehdään kallista.

Mitä naurettavaa siinä on että ihmiset kaupunkien ulkopuolellakin haluaa elää rauhassa elämäänsä ilman että valtio alkaa ryöstämään bensapumpulla?
 
Onko sulla tälle väitteellesi hyviä lähteitä? Kuulostaa äkkiseltään mielipiteeltä, ei faktalta.





Osmon luvut on leaseplanin tutkimuksesta, jossa otoksena oli 30k henkilöautoa, joista neljäsosa (7500) bensa-autoja. Lisäksi ko. tutkimus kattoi vain vapaan autoedun kautta tulleet palautukset yhtiölle.
95 muuttui 2011 alussa 95E10:ksi, jolloin osa käyttäjistä siirtyi 98E5:n käyttäjäksi. Lisäksi yrityksissä otettiin 2010 luvun tienoilla käyttöön erilaiset päästörajoitukset työsuhdeautoihin. Lisäksi ajosuoritteet kyseisellä aikavälillä laskivat aika merkittävästi jolloin isommille C/D segmentin autoille ei bensaversiona ollut tarvetta.
Anisotasoindeksistä taas puuttuu osa-aikatyötä tekevät, eläkeläiset ja opiskelijat ainakin.

Osmon käyttämät luvut ei ole mitenkään vertailukelpoisia "tavanomaiseen" tai edes "normaaliin" autokantaan saatika keskimääräiseen Suomalaiseen
 
Mäkisen Tommi rallin maailman mestari sanoi mulle abclla tankatessa, että on kallista tuo bensa, kun ei saa 90 egellä porschen tankkia enää täyteen. Mikä minä oon mestarilla vastaan väittämään? Kallista o. Tämä oli tosin jo ennen joulua. I
 
Nuo taitavat olla nimellisiä hintoja, siis ei inflaatiokorjattuja. Kun palkat ovat nousseet samaan tahtiin, reaalinen hinta ei ole juuri kasvanut.

Aika tuuhea skenaario että palkat olisi noussut samaa tahtia esim. 98 hinnan kanssa. Muutenkin vähän kusetuksen makua kun ei ne palkat mitenkään tasaisesti ole kaikilla noussut.
 
Aika tuuhea skenaario että palkat olisi noussut samaa tahtia esim. 98 hinnan kanssa.
No, polttoainehan on juuri ja juuri ylittänyt 2012 huipun. Palkat toisaalta on selvästi edenneet siitä. Ja samanaikaisesti tuloverotus keventynyt.
Mutta ei se tietenkään noin yksinkertaista ole nyt, kun monen asian hinta on noussut muutamassa kuukaudessa yhtäaikaa. Ihminen kun tottuu tiettyihin asioihin ja elää niiden mukaan.
 
Tilastot ovat kyllä muistaakseni harvinaisen aukottomia sen suhteen, että keskimääräinen kulutus uusissa bensa- ja dieselautossa on pudonnut huomattavasti viimeisen 20 vuoden aikana, ja tämä kulutuksen lasku on myös tapahtunut ihan jokaisen käyttövoimaluokan sisällä eli ei pelkästään hybridien tai sähköautojen vuoksi. Keskimääräiset iskutilavuudet ainakin ovat pienentyneet.

Jos joku haluaa ihmetellä, autojen rekisteridataa on vapaasti saatavilla täällä: Avoin data | Traficom
Katalysaattorit aikanaan väliaikaisesti nosti kulutusta. Turbo dieselit romahdutti.

Toinen mikä voi vaikuttaa autokannan kulutuksen tasoon, on se autokanta, jos jätetään hybridit pois laskuista, niin ehkä vähän käyrää vääntää toiseen suuntaa auto valinnat, ne kaikki käytettynä tuodut ei olleet polttoainepihejä.

Jos autoilia on hankkinut kymmenenvuoden sisään paljonkuluttavan auton, niin tietoisena on tehnyt valinnan, ehkä laskenut että siitä pääsee eroon, mutta toimiva auto, niin ei ole hötkyillyt ja nyt uutta saa odottaa vuoden, ja on se toki vaikeaa jos isoon autoon tottunut, niin aina oma haaste vaihtaa pienempää ja nuhasempaan. Mutta oma valinta silti.
 

Tämä siis jo postattiin ja tuon mukaan kulutus on laskenut. Mutta hyvä kerrata.


Tämä ei nyt oikein käy lähteestä. Tuo on Tilastokeskuksen etusivu.


Mua siis kiinnosti parempi data polttoaineen kulutuksen muutoksista viimeisten vuosikymmenten aikana. Väite oli, ettei kulutus olisi laskenut. Toistaiseksi en ole nähnyt mitään dataa joka tätä väitettä tukisi. Enkä noistakaan sitä löytänyt.
 
Aika tuuhea skenaario että palkat olisi noussut samaa tahtia esim. 98 hinnan kanssa. Muutenkin vähän kusetuksen makua kun ei ne palkat mitenkään tasaisesti ole kaikilla noussut.
Bensassa varmaan katsotaan 95 hintaa, jos joku on valinnut 98 vaativan auton, käyttöautoksi, niin ehkä saa siitä sitten laskutettua hyvin , tai sitten hinnalla ei väliä, ainakaan näillä nykyisillä.

Mutta sen dissaaminen ettei polttoaineen hinnalla olisi välilä, tai se on vähäinen merkitys, muistettava että osalla se on suoraan pussista pois, jos vetelee jonkin 2000km kuussa, 140litraa sitä 95sta kuussa, parikymmentä senttiä on vajaa 30€ pois lompakosta. ei ehkä iso, mutta siellä tänäpäivänä on niitä lisäkymppejä kiskottu moneen muuhunkin suuntaa, energian veroja nostettaessa sanottu, että laske kotona lämpöjä, joo, osa on laskennus sen ostaa harvase vuosia, alkaa raja tuleen vastaan. Lisäksi kodin energiakulutukseen on sattumalta tänävuonna tullu verottomiakin hinnannousuja. Alueelliset jätemonopolit on nostelleet jätemaksuja, ja lisää kippoja lisätty, jne.

Juu, ei koske köyhää, mutta koskee siitä ylöspäin, mukaan lukien keskiluokka. Toki siellä keskiluokassa ja siitä ylöspäin on säästynyt koronan takia rahaa (jos ei sulusta kärsivissä hommissa), ja luujaa mennyt vuosikymmen tai pidempään, niin suunnan muutos kirpasee, vaikka senkin jälkeen menee hyvin. Halpaahan tuo fosiilipolttoaine on verrattuna siihen mitä sitä aikanaan ennustettiin. Tilannetta on helpottanut että halpaa verotonto öljyä piisaa.
 
Aika tuuhea skenaario että palkat olisi noussut samaa tahtia esim. 98 hinnan kanssa. Muutenkin vähän kusetuksen makua kun ei ne palkat mitenkään tasaisesti ole kaikilla noussut.

Tehdäänpä yksinkertainen laskutoimitus:
  • Otetaan täältä vuosien 2002-2021 keskimääräiseksi inflaatioksi 1,34%
  • Otetaan linkkaamastasi kuvaajasta lähtökohdaksi vuoden 2002 nimellinen hinta 95:lle noin 1€/l
  • Pelkästään inflaatio aiheuttaa 19 vuoden ajalla hinnannousun seuraavasti: 1€ * 1,0134^19 = 1,28 €
Eli jos 95:n hinta on vuonna 2021 noin 1,7€ per litra, tästä 70 sentin hinnannoususta on reaalista vain noin 40 senttiä. Ja tämä on tismalleen sama luku (tai siis suunnilleen kun nopeasti laskin), joka löytyy ensin linkkaamastani kuvasta. Ja kun katsot kumpaa tahansa kuvaajaa ja sitä miten hinta on heilunut, bensan hinta ei ole missään kriisilukemissa.

Maaseudun tulokehitys on tietysti ollut koko maan keskiarvoa heikompaa, ei sille mitään voi. Mutta noin suuressa kuvassa, miksi valtion pitää puuttua asiaan subventoimalla bensan hintaa?
 
Maaseudun tulokehitys on tietysti ollut koko maan keskiarvoa heikompaa, ei sille mitään voi. Mutta noin suuressa kuvassa, miksi valtion pitää puuttua asiaan subventoimalla bensan hintaa?

Tarkoitat varmaan että miksi valtiovallan pitäisi puuttua asiaan hylkäämällä ihmisten selkänahasta repiminen ilmastoposeeramisen nimissä? Ihan siitä syystä että ihmiset saisivat rauhassa elää elämäänsä muuallakin kuin kaupunkien keskustassa.
 
Tarkoitat varmaan että miksi valtiovallan pitäisi puuttua asiaan hylkäämällä ihmisten selkänahasta repiminen ilmastoposeeramisen nimissä? Ihan siitä syystä että ihmiset saisivat rauhassa elää elämäänsä muuallakin kuin kaupunkien keskustassa.

Bensan hinta ei ole historiallisesti tarkasteltuna ole erityisen korkealla ja lisäksi heilahtelut johtuvat maailmanmarkkinahinnoista. Polttoaineverohan on pysynyt myös melko tasaisena.

Ei se bensan hinnan vika ole, että maaseudulla ei ole varaa maksaa kunnon palkkoja (lue: tehty työ ei ole tuottavaa).
 
Mitä hyötyä on siitä, että Suomessa autoilu on kallista?
Ei hän tuollaista ehdottanut, eikä kai kukaan muukaan ketjussa, toki jos paltaan otsikkoon, niin perus vihreät kallista autoilua kannattaa, mutta muista syistä.

Autoilun kustannuksia voi alentaa monella tavalla, mutta yksi ongelma on verotus, yksityisautoilu on ollut kovan verotuksen kohde ja jos siitä luovutaan, niin tuo toki painetta muualle.

Mutta on ihan syytä miettiä olisiko nyt aika, toki sitä verotus on jo kevennetty ajoneuvo verotuksen osalta, seuraavaksi voisi keventää polttoaine verotusta. Mutta koska fosiillisten polttoa pitää vähentää, niin sitä ei pidä uhrata.

Sähköautoja tuetaan, mutta nyt on autoista pulaa, jolloin se tuki juuri nyt olisi epätehokasta.

Uusituvia polttoaineita voisi tukea, ei nopea juttu, mutta korkeammat jakeluvelvoitteet voisi verotuksellisesti kompensoida.

Jotain kieroa käänteistä "syöttötariffia".

Koska asia ei ole vuoden päälle, niin voisi sähköautohankinta tukea jakaa ennakoivasti, romutuspalkki ennakkoon.
 

"
BENSIININ hinta ylsi viime vuoden lopulla ensimmäistä kertaa kahden euron haamurajaan. Alkuvuonna on nähty taas samanlaisia litrahintoja. Myös dieselin hinta pyörii jo kahden euron tuntumassa.

Hintaseurantasivusto Polttoaine.netissä 95-oktaanisen bensiinin lauantain keskihinta oli 1,92 euroa. 98-oktaanisella se oli 2,01 euroa ja dieselissä 1,84 euroa.

"

Kyllä se hinta nyt korkealla on. Ei se hallitus nyt kusettamassa ole kun haluaa sekin sitä alemmaksi. Hinta on 95:lläkin siinä 1.9 euron tuntumassa eikä 1.7 eurossa.

Tässä on tuoreempaa kuvaajaa.

Untitled2.png
 
Bensan hinta ei ole historiallisesti tarkasteltuna ole erityisen korkealla ja lisäksi heilahtelut johtuvat maailmanmarkkinahinnoista. Polttoaineverohan on pysynyt myös melko tasaisena.

Tässä nyt tuntuu se että polttoaineet oli ennätys alhaisia vielä hetki sitten, ja nyt on siitä toivuttu ja samaan aikaan kysyntä kasvannut ja aktiivisuus lisääntynyt. Viime ja edellisvuonna autoja jopa seisotettiin, joiden kohdalla se halpuuskin meni ohi.
 
Tarkoitat varmaan että miksi valtiovallan pitäisi puuttua asiaan hylkäämällä ihmisten selkänahasta repiminen ilmastoposeeramisen nimissä? Ihan siitä syystä että ihmiset saisivat rauhassa elää elämäänsä muuallakin kuin kaupunkien keskustassa.
Omituinen kysymys. Vastaushan on selkeä, lähes kaikki eduskuntapuolueet eli heitä äänestäneet kansalaiset ovat sitä halunneet.
Nykyinen tilanne on pääosin maailmanmarkkinahinnan heilahtelun, mutta osin myös Sipilän hallituksen eli Kepun, Persujen ja Kokoomuksen päätösten seurausta. Tulevat kiristykset Demarien, vassarien, vihreiden ja RKP:n.
Mitä jää ulkopuolelle? KD ja Ano, sillä Liike Nyt:n Hjallis oli Sipilän hallituksen päätösten aikaan vielä Kokoomuksessa.

Mutta maaseudun ja erityisesti maataloustuottajien tilanne on vaikea, kun tuotantopanosten kuten esimerkiksi lannoitteiden ja siemenen hinta on noussut, energianhinta noussut, polttoaineen hinta noussut, rakentamisen hinta noussut ja komponenttipulan vuoksi työkoneidenkin hinta nousee.
Kuitenkin globaalit markkinat pitävät tuottajahinnat matalina siten, että elintarviketeollisuus ja kauppa ostavat juuri sen verran maailmalta, että saavat pidettyä sillä ostouhalla suomalaisetkin tuottajahinnat matalina.
 
Tämä siis jo postattiin ja tuon mukaan kulutus on laskenut. Mutta hyvä kerrata.
Viittasin Osmon käyttämään lähteseen, jossa on kerrottu mistä tämä tilasto on peräisin. Oletko sitä mieltä, että 7500 vapaan autoedun ajoneuvokanta reilun 5 miljoonan autokannasta on oikea lähtökohta tällaisen laskelman tekemiseen?
Tämä ei nyt oikein käy lähteestä. Tuo on Tilastokeskuksen etusivu.
Tilastokeskuksen sivuilta voi käydä ihan itse hakemassa "ansaintaindeksi" ja lukea mitä ko. tilasto kuvaa. Samoin sieltä voi hakea myydyt polttoainetonnit, ajoneuvojen lukumäärät ja ajosuoritteet.
Miten Jenkkien tutkimus liittyy Suomen tilanteeseen?
Iranissa kulutus on kasvanut, joten se lienee ihan yhtä relevanttia?

Mua siis kiinnosti parempi data polttoaineen kulutuksen muutoksista viimeisten vuosikymmenten aikana. Väite oli, ettei kulutus olisi laskenut. Toistaiseksi en ole nähnyt mitään dataa joka tätä väitettä tukisi. Enkä noistakaan sitä löytänyt.
Itse otin knataa lähinnä Osmon käyttämiin lukuihin ja miten ne ovat puutteellisia.
Tilastokeskuksen sivuilta voi todeta, että kokonaiskulutus on pysynyt kutakuinkin samana, mutta muutoksia ympäristössä (perheet, yksinasuvat, autokanta, ajosuorite) yms. on muuttunut aika oleellisesti.
Trafin teettämistä papereista taas nähdään, että yritysten autoedun ehdoissa on tapahtunut oleellinen muutos päästöihin (kulutukseen), joka väkisinkin näkyy leaseplanin tutkimuksessa, joka nimenomaan on keskittynyt vapaan autoedun piiristä palautuneisiin ajoneuvoihin.

Kaikkea en kultalusikalla tuo nokan eteen vaan lukujen kaivamiseen pitää nähdä itsekkin vaivaa. Ei tämä maailma sillain pyöri, että yksi ihminen kaivaa jotain lukuja googlella ja se on lopullinen totuus.

Nämä olisi ihan mielenkiintoista laskea auki oikeilla luvuilla jos vain joku sellaiset tarjoaisi. Trafin kautta ei saa liikennekäytössä olevia ajoneuvoja vuosittain merkin, mallin, vuoden ja polttoaineen mukaan.
Muiden osalta tilastokeskus tarjoaa hyvät lähtökohdat.
 
Oletko sitä mieltä, että 7500 vapaan autoedun ajoneuvokanta reilun 5 miljoonan autokannasta on oikea lähtökohta tällaisen laskelman tekemiseen?

Ehdottomasti on ja se antaa erittäin laajan otoksen polttoaineen kulutuksen kehityksestä 15v aikana. Saa toki laittaa kattavammankin tilaston. Lähteeksi ei myöskään riitä Googlen etusivu.

Kaikkea en kultalusikalla tuo nokan eteen vaan lukujen kaivamiseen pitää nähdä itsekkin vaivaa

Juu, et tosiaan tuonut mitään lukuja polttoaineen kulutuksen muutoksesta. Ja se itseäni kiinnosti. Mutta mennään noilla Leaseplanin luvuilla toistaiseksi. Eli kulutus on on selvästi laskenut.
 
Juu, et tosiaan tuonut mitään lukuja polttoaineen kulutuksen muutoksesta. Ja se itseäni kiinnosti. Mutta mennään noilla Leaseplanin luvuilla toistaiseksi. Eli kulutus on on selvästi laskenut.
Gasoline consumption: All manufactures - All models - Spritmonitor.de
Gasoline consumption: All manufactures - All models - Spritmonitor.de
Gasoline consumption: All manufactures - All models - Spritmonitor.de
Gasoline consumption: All manufactures - All models - Spritmonitor.de
Gasoline consumption: All manufactures - All models - Spritmonitor.de
Gasoline consumption: All manufactures - All models - Spritmonitor.de
Selvästi? Todellisuus on 5%:n luokkaa. Otantakin on vajaa 200k autoa 7500 sijaan.
Nyt niitä lähteitä sille selvästi laskeneelle kulutukselle. Leaseplanin tutkimus on jo nähty.
 
Viimeksi muokattu:
2006 autokannan keski-ikä oli 10,5 vuotta, joten jotta pääsisi edes sinnepäin, niin lienee hyvä verrata 1995-1996 vuosien sieltä. Ja nyt 2022 se on 12,5 vuotta, joten vastaavasti 2009-2010 vuosien lukua.
Eli 8,35 l / sadalla vs. 7,41 l / sadalla ei-hybrideillä.
Ei se toki ihan kahtakymmentäprosenttia se ero noinkaan ole, mutta reippaasti toisella kymmenellä kuitenkin.

Mutta arvonnaksi se menee muustakin syystä. En jaksa etsiä, minkä kokoisilla koneilla autot tuolla on, mutta veikkaanpa, että spritmonitorin käyttäjät ovat kulutuksestaan kiinnostunutta porukkaa ja olisi varsin outoa, jos se ei painottaisi autovalintoja keskimääräistä pienempikulutuksiseen kuin mitä (eri maiden) rekisteröintitilastoista saisi. Tämä on toki vain ja ainoastaan valistunut arvaus.
 
Mitä hyötyä on siitä, että Suomessa autoilu on kallista?
Jos fossiilisella käyttövoimalla autoilu kallistuu, niin tämä kannustaa autoilijoita vaihtamaan päästöttömään käyttövoimaan.

Nythän on mielestäni käynyt niin, että kansa ensin halusi että ilmastonmuutokselle tehdään jotain, ja sitten kun tehtiin niin yllättyi ja pettyi kun bensan hinta mm. kalliimman biokomponentin vuoksi vähän nousee.

Tämä on vasta alkusoitto, kyllä matkasta hiilineutraaliuteen tulee tosi kivinen jos tämä jo kiukuttaa.
 
Jos fossiilisella käyttövoimalla autoilu kallistuu, niin tämä kannustaa autoilijoita vaihtamaan päästöttömään käyttövoimaan.

Nythän on mielestäni käynyt niin, että kansa ensin halusi että ilmastonmuutokselle tehdään jotain, ja sitten kun tehtiin niin yllättyi ja pettyi kun bensan hinta mm. kalliimman biokomponentin vuoksi vähän nousee.

Tämä on vasta alkusoitto, kyllä matkasta hiilineutraaliuteen tulee tosi kivinen jos tämä jo kiukuttaa.
Missäs vaiheessa yli 50% Suomen kansasta on halunut estää ilmastomuutosta?
 
Missäs vaiheessa yli 50% Suomen kansasta on halunut estää ilmastomuutosta?
Useammassakin vaiheessa, minkä vuoksi lähes kaikki puolueetkin liputtavat asian puolesta aktiivisesti. Tässä yksi esimerkki vuodelta 2019. Onhan nuo aika selviä lukuja.
0C436483-B300-477D-A7F0-EBFFBADB4A58.jpeg
 
Jos fossiilisella käyttövoimalla autoilu kallistuu, niin tämä kannustaa autoilijoita vaihtamaan päästöttömään käyttövoimaan.

Nythän on mielestäni käynyt niin, että kansa ensin halusi että ilmastonmuutokselle tehdään jotain, ja sitten kun tehtiin niin yllättyi ja pettyi kun bensan hinta mm. kalliimman biokomponentin vuoksi vähän nousee.

Tämä on vasta alkusoitto, kyllä matkasta hiilineutraaliuteen tulee tosi kivinen jos tämä jo kiukuttaa.
Paljonko suomalaisten autoilijoiden päästöt auttavat ilmastohysteriassa, jotain lukuja on varmaan antaa?
 
Paljonko suomalaisten autoilijoiden päästöt auttavat ilmastohysteriassa, jotain lukuja on varmaan antaa?
Pitäisi kysyä niin päin, että paljonko autoilijoiden on autettava.

Käsittääkseni päättäjät ovat sitoutuneet pudottamaan vielä n. 50 % maan kokonaispäästöistä ja yksityisautoilun osuus kokonaispäästöistä on n. 10 %.

Puolet autokannasta sähköautoiksi seuraavan 13v aikana, niin eikös silloin olla suunnilleen haarukassa yksityisautoilun päästövähennysten osalta?
 
Useammassakin vaiheessa, minkä vuoksi lähes kaikki puolueetkin liputtavat asian puolesta aktiivisesti. Tässä yksi esimerkki vuodelta 2019. Onhan nuo aika selviä lukuja.
0C436483-B300-477D-A7F0-EBFFBADB4A58.jpeg
Tietääköhän ihmiset minkälaisia kustannuksia syntyy perustuloisille ihmisille, kun menevät kannattamaan ilmastonmuutoksen torjuntaa.
 
Tietääköhän ihmiset minkälaisia kustannuksia syntyy perustuloisille ihmisille, kun menevät kannattamaan ilmastonmuutoksen torjuntaa.
Suunnan varmaan tietävät ja perustuloista (?) tiedä sitten miten yksilönä ajattelevat. Varmaan osa oleellisesti huolissaan toimeentulosta, hyvä tuloinen voi pohdiskella mistä kulutuksesta joutuu tinkiin, mitä vapaa-ajan juttuja tilalle. Jotkut vetää , tai veti sillä linjalla, että vieläkä kun voi, päästöistä viis. Eli se muussakin tyypillinen, kannattaa asiaa, mutta itse ei tee, ennenkuin joku muu ohjaa.
 
Useammassakin vaiheessa, minkä vuoksi lähes kaikki puolueetkin liputtavat asian puolesta aktiivisesti. Tässä yksi esimerkki vuodelta 2019. Onhan nuo aika selviä lukuja.
0C436483-B300-477D-A7F0-EBFFBADB4A58.jpeg

Ihan turhia ympäripyöreitä kysymyksiä omilla tulkinnoilla. Ihan yhtälailla tulee 70 % kannattavia vastauksia jos kysyttään että pitääkö bensan hinnan olla kohtuullisella tasolla tai että pitääkö syrjäseudulla pystyä elämään ilman suuria kustannusten nousuja. Sama ilmiö aina jos kysytään että halutaanko kaikkea kivaa.

Täysin eri asia jos kysyttäisiin esim. että kannatatko tehokkaita ympäristötoimia vaikka se aiheuttaisi voimakasta bensan hinnan nousua. Vastaukset sitten olisikin lähempänä tuota 44% luokkaa. Kenties vielä paljon alhaisempiakin.
 
Viimeksi muokattu:
Täysin eri asia jos kysyttäisiin esim. että kannatatko tehokkaita ympäristötoimia vaikka se aiheuttaisi voimakasta bensan hinnan nousua. Vastaukset sitten olisikin lähempänä tuota 44% luokkaa. Kenties vielä paljon alhaisempiakin.
Se kai olisi ihan eri kysymys ja sitä myöten vastaus eri asiaan.

Osa on tietoinen että päästöttömät polttoaineet maksaa (ilman tukia) enemmän, ja harva omalla rahalla maksava pumpulla valitsee päästöttömän jos se on paljon kalliimpi kuin päästöllinen. Se ei tarkoita etteikö he kannattaisi fosiilisten käytön vähentämistä, fosiilisista luopumista.

Ihminen nyt vaan on sellainen että jos hinta vie, vaikka tietää että se pahaksi, ja toinen olisi hyväksi.

Vertaa peliriippuvaiset, tupakoitsijat, kyllä he kannattaa noiden pahjeiden rajoittamista, liki kaikin konstein, mutta siitä kaupan kassalla ostetaan, ja valitetaan hinnasta ja sen jälkeen mennään pelaan.

Moni lupaa tehdä parannuksen huomenna, jos kysyt entäs jos halpaa pari-kolmevuotta ja sitten fosiiliset pomsahtaa. sitten ei tarvi nyt tehdä mitään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 569
Viestejä
4 557 845
Jäsenet
75 001
Uusin jäsen
Nuudelipoju

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom