Joillekkin varmasti nuo laskutkin ovat ylitsepääsemättömiä, mutta suomen pärjääminen esimerkiksi PISA-testeissä kyllä kertoo jo, että aika harvassa ovat ne ihmiset. Ja en ole tällaisten henkilöiden kanssa pahemmin tekemisissä. Auttanut olen kyllä tällaisten laskujen kanssa, mutta en tiedä pitäiskö mun ryhtyä sitten opettajaksi, kun sain taottua kohtalaisen helposti eksälleni myös lääkelaskut päähän. Hänellä oli siis vaikeuksia myös aluksi sisäistää niitä, mutta koska hänellä oli kiinnostusta ja halua, niin hän myös oppi.Hyvin pieni osa on niitä, joita ei kiinnosta, tai ovat ideologisesti työttömiä. He leimaavat suuren osan työttömistä.
Edelleen joillekkin voi olla liikaa esimerkiksi lähihoitajakoulutuksen lääkelaskut. Veikkaan, että sun on hankala sitä tajuta, koska et sellaisen kanssa ole koskaan ollut tekemisissä (elänyt pumpulissa?).
On paljon aloja, erityisesti teollisuudessa, joissa laskupäätäkään ei pahemmin tarvita. Kunhan sietää välillä henkisesti ja fyysisesti rankkoja olosuhteita. Itse myös aloittanut duunarihommissa opiskellessani energia-alaa. Pitkiä fyysisesti kuormittavia päivä tuli tehtyä opiskeluaikoina. Joutui tinkimään paljon vapaa-ajasta (4kk kesälomassa ehti käymään 3-4 kertaa kotona) ja matkustamaan työn perässä ympäri Suomea. Hyvää kokemusta sai, mikä auttoi pääsemään nykyiseen työhön.
En koe eläneeni pumpulissa. Valitettavasti vain nähnyt, kuinka osa vanhoista fiksuistakin lukiokavereistakin vain kiinnostuivat huumeista ja alkoholista nuorena opiskelijana jääden yhteiskunnan tukien varaan.