• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Vihreät - De Gröna

200 miljardia on pieni viikkoraha tässä touhussa. Pelkästään Yhdysvalloissa republikaanien mukaan demokraattien Green New Dealin hinta on jossain 51-93 biljoonan dollarin haarukassa. Demokraattien mukaan sen tekemättä jättäminen maksaa enemmän kuin tekeminen, USA:n kansallisen ilmastoselvityksen mukaan ilmastonmuutos voi aiheuttaa Yhdysvalloissa noin 500 miljardin dollarin vuosittaiset menetykset kansantalouden tuotantoon. Energiaremontilla sitä vastoin on tarkoitus luoda uutta työtä ja tuotantoa.
 
200 miljardia on pieni viikkoraha tässä touhussa. Pelkästään Yhdysvalloissa republikaanien mukaan demokraattien Green New Dealin hinta on jossain 51-93 biljoonan dollarin haarukassa. Demokraattien mukaan sen tekemättä jättäminen maksaa enemmän kuin tekeminen, USA:n kansallisen ilmastoselvityksen mukaan ilmastonmuutos voi aiheuttaa Yhdysvalloissa noin 500 miljardin dollarin vuosittaiset menetykset kansantalouden tuotantoon. Energiaremontilla sitä vastoin on tarkoitus luoda uutta työtä ja tuotantoa.

Green new deal.

Sosialismia ilmaston varjolla ja ydinvoimaa ei käytetä.

Ekomodernistien facebookista. Ääni vihreille on kielto ydinvoimalle.

53703425_10218199998732487_3069571460973461504_o.jpg
 
75000 euroa ei tunnu missään budjetissa, tuo tosin ei kata kovin monen auton tukea. Atomivoimaan kannattaa panostaa.

Tuo 200 miljardia lienee maailmanlaajuinen luku? Rikkaat miljardöörit voivat halutessaan kustantaa nuo.

Siis 75.000 euroa per auto! Tuen määrä pitäisi olla ihan järjetön, jotta tavallisilla ihmisillä olisi varaa sähköautoihin. Nyt tuki menee harvoille rikkaille, joilla on varaa tuollaisia autoja hankkia. Vihreille se ilmeisesti on ihan fine. Jos yhtään miettii tämän maan autokantaa, niin pitäisi ymmärtää että nykyiset laskelmat sähköautojen lisäämisestä on täysin utopistisia.
 
Siis 75.000 euroa per auto! Tuen määrä pitäisi olla ihan järjetön, jotta tavallisilla ihmisillä olisi varaa sähköautoihin. Nyt tuki menee harvoille rikkaille, joilla on varaa tuollaisia autoja hankkia. Vihreille se ilmeisesti on ihan fine. Jos yhtään miettii tämän maan autokantaa, niin pitäisi ymmärtää että nykyiset laskelmat sähköautojen lisäämisestä on täysin utopistisia.
Sähköauto taitaa olla noin 40 000 euroa siinä missä bensamoottoriauto 30 000. Norjan myydyin automalli on nyt Nissan Leaf, kun sähköautot on vapautettu alvista joka leikkaa hinnasta n. 30%. Viime vuonna niitä myytiin 12 000. Suomessa 200-300.
 
Sosialismia ilmaston varjolla ja ydinvoimaa ei käytetä.

Ekomodernistien facebookista. Ääni vihreille on kielto ydinvoimalle.

53703425_10218199998732487_3069571460973461504_o.jpg

Onhan tuo nyt suorastaan hupaisaa, kuinka tuossakin vihreät seisovat komeasti muiden äärivasemmistolaisten liikkeiden joukossa Vasemmistoliiton, feministien ja monen sortin kommunistien rinnalla. :D

...ja sitten jotkut ulisevat, kun pitää vihreitä vasemmistolaisina. Ehkä ultravasemmistolaiset olisi kuvaavampi termi?
 
Sähköauto taitaa olla noin 40 000 euroa siinä missä bensamoottoriauto 30 000. Norjan myydyin automalli on nyt Nissan Leaf, kun sähköautot on vapautettu alvista joka leikkaa hinnasta n. 30%. Viime vuonna niitä myytiin 12 000. Suomessa 200-300.

Kuinka moni voi ostaa tuollaisen kauppakassin perheen ainoaksi autoksi? Pitäisi mahtua kyytiin lapset, koira, mökkitavarat, vetää peräkärryä jne. Ja myös olla se iso akku, joka oikeasti kestää +500km.

Kyllä ne sähköautot varmaankin jossain vaiheessa tulee kansan autoiksi, mutta aikaa siihen menee vielä.
 
Muistaakohan kovinkaan moni sähköauton puolestapuhuja sitä, että niillä sähköautoilla ei sitten vedetä mitään kuormaa perässä, voit toki koukun sinne asentaa mutta juurikaan millään mallilla ei saa vetää mitään. Hybrideissä vähän sama homma, joillakin saa vetää muutamia satoja kiloja, noh sinne kärryyn ei sitten paljoa lastata..

Vaikka halvalla saisikin hyvän ja tilavan sähköauton, en usko, että kovinkaan moni täällä "landella" laittaisi moista ainoaksi autoksi.
 
Ei ole olemassa vielä normaaliperheelle sopivaa sähköautoa tai ainakaan ei ole vielä silmiin osunut. Osa on noita koirankoppeja tyyliin Leaf tai Ampera. Sitten on hinnaston toisessa päässä Tesloja, joihin harvemmalla on varaa. Lähimmäksi pääsee jotkut Volkkarin tai Kian farmari plugin hybridit mutta taajaman ulkopuolella nekin käytännössä kulkee bensalla.

Pelkkää populismia vaatia bensan/dieselin myynnin lopettamista 2030 tai vähän sen jälkeen. Se vaatisi että sähköautoja myytäisiin NYT vähintään 100000 per vuosi eli käytännössä kaikki uudet autot. Tai tietysti voidaan lopettaa ihmisten liikkuminen tässä maassa.
 
Muistaakohan kovinkaan moni sähköauton puolestapuhuja sitä, että niillä sähköautoilla ei sitten vedetä mitään kuormaa perässä, voit toki koukun sinne asentaa mutta juurikaan millään mallilla ei saa vetää mitään. Hybrideissä vähän sama homma, joillakin saa vetää muutamia satoja kiloja, noh sinne kärryyn ei sitten paljoa lastata..

Vaikka halvalla saisikin hyvän ja tilavan sähköauton, en usko, että kovinkaan moni täällä "landella" laittaisi moista ainoaksi autoksi.

Landella sitä ja tätä. Jengi asuu yhä enemmän kaupungissa, hankkii yhä vähemmän lapsia ja kesämökkejä. Eiköhän joku pärjää sähköautolla. Kun niitä sähköauton ominaisuuksilla olevia bensa autoja myydään myös kokoajan.
 
Landella sitä ja tätä. Jengi asuu yhä enemmän kaupungissa, hankkii yhä vähemmän lapsia ja kesämökkejä. Eiköhän joku pärjää sähköautolla. Kun niitä sähköauton ominaisuuksilla olevia bensa autoja myydään myös kokoajan.
Landella se autontarve on kuitenkin suurempi kuin kaupungissa. Sitten kun sähköautot latautuu nopsaan ja toimii -40 asteen pakkasessa, niin tietenkin laitan heti.
 
Landella sitä ja tätä. Jengi asuu yhä enemmän kaupungissa, hankkii yhä vähemmän lapsia ja kesämökkejä. Eiköhän joku pärjää sähköautolla. Kun niitä sähköauton ominaisuuksilla olevia bensa autoja myydään myös kokoajan.

Ensinnäkin se pieni bensakippo on paljon halvempi kuin yksikään sähköauto. Toiseksi silläkin pystyy tarvittaessa ajamaan vaikka Oulusta Helsinkiin.

Miten muuten on korjaamojen ammattitaito sähköautojen kanssa? Oma veikkaus on, että syytä asua lähellä maahantuojan omaa korjaamoa, ei yksikään muu tee sähköautolle yhtään mitään. Tuo tietenkin tulee muuttumaan ajan saatossa, mutta nykyään sen bensakipon saa kuntoon todennäjöisesti missä vaan, sähköautoa ei.
 
Landella sitä ja tätä. Jengi asuu yhä enemmän kaupungissa, hankkii yhä vähemmän lapsia ja kesämökkejä. Eiköhän joku pärjää sähköautolla. Kun niitä sähköauton ominaisuuksilla olevia bensa autoja myydään myös kokoajan.

Niinnoh, minähän en voi puhua kaikkien puolesta jotka tarvii autolta vetokykyä, mutta kyllähän tuota lähipiireissä tarvitaan ahkerasti kärryä milloin mihinkin, eikä ole kyse mökille menemisestä. Yks hakee heiniä hevosille, yks kuskaa kesäisin kiihdytyspyörää, talvisin kelkkaa/mönkijöitä (löytyisi vaikka kuinka paljon lisää esimerkkejä). Asukoot mun puolesta jengiä enemmän kaupungissa ilman muksuja ja kesämökkejä, mutta fakta on se, että sähköautot on vielä melkoisen epäkehittyneitä maalla asuvien tarpeisiin, monissa tapauksissa.
 
Sähköauto taitaa olla noin 40 000 euroa siinä missä bensamoottoriauto 30 000. Norjan myydyin automalli on nyt Nissan Leaf, kun sähköautot on vapautettu alvista joka leikkaa hinnasta n. 30%. Viime vuonna niitä myytiin 12 000. Suomessa 200-300.

Jostakin ne verotkin on kerättävä, joten alvittomuuden ero ei ole todellinen ero.
 
Jostakin ne verotkin on kerättävä, joten alvittomuuden ero ei ole todellinen ero.
A-studiossa Emma Kari hehkutti Norjaa, jossa sähköautot menevät kaupaksi ja sanoi Suomen pystyvän seuraamaan esimerkkiä. Käytännössä pystyäkseen samaan, Suomen tulisi vapauttaa sähköautot myös alvista. Norjassa tosin ansiot ovat myös suuremmat, joten saman hintainen (verovapaa) auto menee siellä todennäköisesti paremmin kaupaksi.
 
Suomalaiset on köyhiä, ja muutenkin autokanta uudistuu hitaasti vaikka olisi millaisia tukiaisia ja helpotuksia.

Kuitenkin uusia autoja ostaville pitäisi pystyä tarjoamaan sähköautoa taloudellisesti järkevänä vaihtoehtona. Ei ihmiset niitä huvin vuoksi käy ostamaan ellei siitä ole ihan jotain selkeää hyötyä.
 
Alvin voisi poistaa ensin alle 40t maksavilla sähköautoilta ja muutaman vuoden päästä hilata verottomuusrajaa jonnekin 30t paikkeille.

Ai ei mahdu montaa automallia noiden rajojen sisälle? Ei pidäkään jos kerran peruskippoja ei haluta tuoda markkinoille. Ei esim. Teslan ostaja tarvitse veronmaksajien tukea hankintaansa.
 
Ensinnäkin se pieni bensakippo on paljon halvempi kuin yksikään sähköauto. Toiseksi silläkin pystyy tarvittaessa ajamaan vaikka Oulusta Helsinkiin.

Miten muuten on korjaamojen ammattitaito sähköautojen kanssa? Oma veikkaus on, että syytä asua lähellä maahantuojan omaa korjaamoa, ei yksikään muu tee sähköautolle yhtään mitään. Tuo tietenkin tulee muuttumaan ajan saatossa, mutta nykyään sen bensakipon saa kuntoon todennäjöisesti missä vaan, sähköautoa ei.

Tuokin on vähän... Mitä sieltä autoista yleensä huollatetaan korjaamolla? Määräaikaishuolto, sen lisäksi menee niveliä jne. Nuohan on ihan tavan nyrkkipajan tehtävissä jos se sähköauton määräaikaishuolto ei vaadi mitään erityistä.
 
Pelkkää populismia vaatia bensan/dieselin myynnin lopettamista 2030 tai vähän sen jälkeen.
Mielestäni kukaan ei ole missään vaatinut bensan/dieselin myynnin lopettamista millään aikavälillä! Tietty sekin voisi olla ihan hyvä idea siinä vaiheessa, kun saadaan tilalle biopolttoaineita.
 
Mielestäni kukaan ei ole missään vaatinut bensan/dieselin myynnin lopettamista millään aikavälillä! Tietty sekin voisi olla ihan hyvä idea siinä vaiheessa, kun saadaan tilalle biopolttoaineita.
Eduskuntavaaliohjelma 2019

Tuollahan se on.

Paha niitä biopolttoaineitakaan on käyttää kun ne ei vihreille milloin mistäkin syystä kelpaa. Vihreät: Biopolttoaineiden lisäys ”sitoo Suomen öljyyn” – Autoilu ”pitäisi sähköistää nopeammin”
 
Mielestäni kukaan ei ole missään vaatinut bensan/dieselin myynnin lopettamista millään aikavälillä! Tietty sekin voisi olla ihan hyvä idea siinä vaiheessa, kun saadaan tilalle biopolttoaineita.

Miten voi noin ohitse mennä ihan tunnettujen poliitikkojen ehdotukset, miten tiettyyn vuoteen mennessä polttomoottoriautojen myynti kielletään?
Tosin onnistuihan Emma Kari samassa lauseessa ensin väittämään ettei ole kieltämässä polttomoottoriautoja ja sitten olikin kieltämässä ne.
 
Miten voi noin ohitse mennä ihan tunnettujen poliitikkojen ehdotukset, miten tiettyyn vuoteen mennessä polttomoottoriautojen myynti kielletään?
Tosin onnistuihan Emma Kari samassa lauseessa ensin väittämään ettei ole kieltämässä polttomoottoriautoja ja sitten olikin kieltämässä ne.
Vaikka en ole juuri mistään samaa mieltä vehreiden kanssa, niin en ole kyllä kuullut kenenkään edes siellä vaatineen bensan myyntikieltoa, vaan uusien bensa/dieselAUTOJEN myyntiä. Eli vanhoilla autoilla saisi edelleen ajaa kuten ennenkin, mutta uusia ei myytäisi.

Minusta autokannan uusiutumisen voisi antaa mennä omalla painollaan. Kaikki valmistajat parantelevat kulutuslukemia jo nykyisellään, ja kunhan akkutekniikka, jakeluverkosto ja valmistuskustannukset paranee niin homma menee omalla painollaan.
Raskas liikenne voi kulkea vaikka biodiisselillä seuraavat sata vuotta.
 
Missä tuolla vaaditaan bensan tai dieselin myynnin kieltämistä? Tai olinko vain sokea?

2 Eräpäivä fossiilisille, ympäristölle haitalliset tuet alas

Turpeen, kivihiilen, bensiinin, dieselin, polttoöljyn ja lopuksi myös maakaasun käytön on loputtava nopealla aikataululla. Fossiilisten tilalle tuodaan uusiutuvat ja päästöttömät ratkaisut: tuuli, aurinko, kestävä bioenergia, suuren ja pienen kokoluokan maalämpö, hukkalämmön talteenotto, energiatehokkuus, älyverkot ja energian varastointi.


  • Asetetaan eräpäivä fossiilisille polttoaineille: kivihiilelle ja turpeelle 2020-luvulla, maakaasulle ja liikennepolttoaineille 2030-luvulla.
  • Otetaan Suomen päätavoitteeksi EU:n puheenjohtajamaana ensi syksynä palauttaa EU:lle ilmastojohtajuus. EU:lle tarvitaan sitova hiilibudjetti ja takaraja, johon mennessä koko EU;n on oltava hiilineutraali. Päästökauppaa pitää tiukentaa mm. luopumalla päästöoikeuksien ilmaisjaosta ja asettamalla päästöille lattiahinta.
  • Ympäristölle haitalliset tuet, joita maksetaan joka vuosi noin 3,5 miljardia euroa, on kymmenen vuoden sisällä ajettava alas tai suunnattava uudelleen niin että ne tukevat siirtymistä saastuttavasta toiminnasta ympäristön kannalta kestäviin ratkaisuihin. Ympäristölle kaikista haitallisimmat yritystuet on ajettava alas jo ensi hallituskaudella.
Tuossahan tuo lukee. Ja toisaalta olen samaa mieltä mutta ei vaan toimi Suomessa jos ei kaikki muuta Helsinkiin.
 
2 Eräpäivä fossiilisille, ympäristölle haitalliset tuet alas

Turpeen, kivihiilen, bensiinin, dieselin, polttoöljyn ja lopuksi myös maakaasun käytön on loputtava nopealla aikataululla. Fossiilisten tilalle tuodaan uusiutuvat ja päästöttömät ratkaisut: tuuli, aurinko, kestävä bioenergia, suuren ja pienen kokoluokan maalämpö, hukkalämmön talteenotto, energiatehokkuus, älyverkot ja energian varastointi.


  • Asetetaan eräpäivä fossiilisille polttoaineille: kivihiilelle ja turpeelle 2020-luvulla, maakaasulle ja liikennepolttoaineille 2030-luvulla.
  • Otetaan Suomen päätavoitteeksi EU:n puheenjohtajamaana ensi syksynä palauttaa EU:lle ilmastojohtajuus. EU:lle tarvitaan sitova hiilibudjetti ja takaraja, johon mennessä koko EU;n on oltava hiilineutraali. Päästökauppaa pitää tiukentaa mm. luopumalla päästöoikeuksien ilmaisjaosta ja asettamalla päästöille lattiahinta.
  • Ympäristölle haitalliset tuet, joita maksetaan joka vuosi noin 3,5 miljardia euroa, on kymmenen vuoden sisällä ajettava alas tai suunnattava uudelleen niin että ne tukevat siirtymistä saastuttavasta toiminnasta ympäristön kannalta kestäviin ratkaisuihin. Ympäristölle kaikista haitallisimmat yritystuet on ajettava alas jo ensi hallituskaudella.
Tuossahan tuo lukee. Ja toisaalta olen samaa mieltä mutta ei vaan toimi Suomessa jos ei kaikki muuta Helsinkiin.

No ei toimi kyllä sittenkään vaikka kaikki muuttaisi helsinkiin kun ei löydy varoja saati sähköenergiakapasiteettia korvata liikennepolttoaineita sähköautoilla.

Muutenkin irralla todellisuudesta nämä "kielletään polttoaineet lähitulevaisuudessa" ulostulot kun ei meillä ole edes vielä teknologiaakaan siihen että raskaita kuljetuksia muutettaisiin sähkömoottoreilla toimiviksi.
 
Jos nyt kaduille ilmestyisi 100 000:tta sähköautoa ja latauspaikkoja olisi tarpeeksi, niin millä tavalla se sähkö tuotettaisiin niihin autoihin? Hurjimmissa vaatimuksissa sähköautojen lukumäärä on ollut 500 000:tta, mutta...
 
2 Eräpäivä fossiilisille, ympäristölle haitalliset tuet alas

Turpeen, kivihiilen, bensiinin, dieselin, polttoöljyn ja lopuksi myös maakaasun käytön on loputtava nopealla aikataululla. Fossiilisten tilalle tuodaan uusiutuvat ja päästöttömät ratkaisut: tuuli, aurinko, kestävä bioenergia, suuren ja pienen kokoluokan maalämpö, hukkalämmön talteenotto, energiatehokkuus, älyverkot ja energian varastointi.


  • Asetetaan eräpäivä fossiilisille polttoaineille: kivihiilelle ja turpeelle 2020-luvulla, maakaasulle ja liikennepolttoaineille 2030-luvulla.
  • Otetaan Suomen päätavoitteeksi EU:n puheenjohtajamaana ensi syksynä palauttaa EU:lle ilmastojohtajuus. EU:lle tarvitaan sitova hiilibudjetti ja takaraja, johon mennessä koko EU;n on oltava hiilineutraali. Päästökauppaa pitää tiukentaa mm. luopumalla päästöoikeuksien ilmaisjaosta ja asettamalla päästöille lattiahinta.
  • Ympäristölle haitalliset tuet, joita maksetaan joka vuosi noin 3,5 miljardia euroa, on kymmenen vuoden sisällä ajettava alas tai suunnattava uudelleen niin että ne tukevat siirtymistä saastuttavasta toiminnasta ympäristön kannalta kestäviin ratkaisuihin. Ympäristölle kaikista haitallisimmat yritystuet on ajettava alas jo ensi hallituskaudella.
Tuossahan tuo lukee. Ja toisaalta olen samaa mieltä mutta ei vaan toimi Suomessa jos ei kaikki muuta Helsinkiin.

Tosin tuolla myöhemmin lukee että
  • Vuoden 2030 jälkeen siirrytään myymään vain nollapäästöisiä uusia henkilöautoja. Vapautetaan sähköautot auto- ja ajoneuvoverosta määräajaksi, satsataan latausverkkoon ja otetaan käyttöön hankintatukia sähköautoille ja sähköpyörille. Luovutaan rakentamisen pysäköintinormeista.
Joten eiköhän tuo tarkoita sitä että kyllä sitä bensaa saa vielä myydä 2030 jälkeenkin, ei vaan bensakäyttöisiä uusia autoja.
 
Jos nyt kaduille ilmestyisi 100 000:tta sähköautoa ja latauspaikkoja olisi tarpeeksi, niin millä tavalla se sähkö tuotettaisiin niihin autoihin? Hurjimmissa vaatimuksissa sähköautojen lukumäärä on ollut 500 000:tta, mutta...

Ei se tarvittava sähköntuotanto hirveän suuri ole. Muistelisin että joskus tuli laskettua joko täällä tai Murossa että Suomen koko henkilöautokannan sähköistämiseen riittää about puolikas Olki 3:n tehosta.

*edit* Tai olikohan se tuolle 500 000 autolle

*edit2* Laskelma tehtynä seuraavaan viestiin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt kaduille ilmestyisi 100 000:tta sähköautoa ja latauspaikkoja olisi tarpeeksi, niin millä tavalla se sähkö tuotettaisiin niihin autoihin? Hurjimmissa vaatimuksissa sähköautojen lukumäärä on ollut 500 000:tta, mutta...

Suomessa on noin 3 miljoonaa autoa joilla ajetaan noin 17 000km per auto vuodessa. Pyöristetään tuo vaikkapa 20 000km:ään.
Olki 3:n vuosituotanto tulee olemaan noin 12 000 GWh.
Tesla 3:n ilmoitettu keskikulutus on noin 14,7kWh / 100km joten pyöristetään se 20:een.

Eli 20 000km -> 4 000 kWh -> 4MWh

3 miljoonaa autoa, 4MWh per kappale = 12 000 000 MWh sähköä. Eli aikalailla jämpisti se mitä Olki 3 tuottaa. Toki sähkölle tulee siirto- ja lataushävikkiä mutta nuo käytetyt luvut oli jo muutenkin reippaasti ylöspäin pyöristettyjä.
 
Suomessa on noin 3 miljoonaa autoa joilla ajetaan noin 17 000km per auto vuodessa. Pyöristetään tuo vaikkapa 20 000km:ään.
Olki 3:n vuosituotanto tulee olemaan noin 12 000 GWh.
Tesla 3:n ilmoitettu keskikulutus on noin 14,7kWh / 100km joten pyöristetään se 20:een.

Eli 20 000km -> 4 000 kWh -> 4MWh

3 miljoonaa autoa, 4MWh per kappale = 12 000 000 MWh sähköä. Eli aikalailla jämpisti se mitä Olki 3 tuottaa. Toki sähkölle tulee siirto- ja lataushävikkiä mutta nuo käytetyt luvut oli jo muutenkin reippaasti ylöspäin pyöristettyjä.
Sitten huomioon vielä se, että valtaosa lataisi autojaan suunnilleen samaan aikaan vuorokaudesta.

Lisäksi ydinvoimaloille ei jostain käsittämättömästä syystä saa rakennuslupia, ja luvan saamisenkin jälkeen menee 10-15v ennen kuin laitos käy ja kukkuu.
 
Sitten huomioon vielä se, että valtaosa lataisi autojaan suunnilleen samaan aikaan vuorokaudesta.

Lisäksi ydinvoimaloille ei jostain käsittämättömästä syystä saa rakennuslupia, ja luvan saamisenkin jälkeen menee 10-15v ennen kuin laitos käy ja kukkuu.

Meillä on jo suht reipasta vaihtelua päivän aikana sähkökulutuksessa joten tuo tuskin olisi ongelma. Lisäksi hinnoittelulla tuota voidaan vielä levittää enemmän jos halutaan että jokainen ei talvella lyö sitä autoa latautuun heti kun tulee töistä.

Jälkimmäinen pointti on toki täysin validi kun puhutaan Vihreistä. Mutta ydinvoiman käyttö tässä esimerkissä oli vain jotta saadaan konkreettinen esimerkki tarvittavasta sähkön määrästä. Jos sähkö halutaan tuottaa muuten niin se tarkoittaisi about biosähkön tuplaamista (siis pl. turve) tai tuulivoiman triplaamista.
 
Joten eiköhän tuo tarkoita sitä että kyllä sitä bensaa saa vielä myydä 2030 jälkeenkin, ei vaan bensakäyttöisiä uusia autoja.

Tuo on ihan sinun omaa tulkintaa. Kyllä tuolla hyvin selkeästi sanotaan, että eräpäivä fossiilisille liikennepolttoaineille olisi 2030-luvulla, eikä sillä edes tarkoiteta pelkkää autoilua vaan kaikkea liikennettä. Vihreät haluavat lopettaa myös maakaasun käytön 2030-luvulla.
 
Katselin vähän vihreiden vaaliohjelman alkua, kuinka nopeasti silmille hyppää jotain ilmeisen vasemmistolaista. Ei tarvinnut silmäillä pitkälle:
1 Tiekartta reiluun muutokseen

Ilmaston lämpenemisen pysäyttäminen...

Siirtymästä päästöttömään yhteiskuntaan on tehtävä turvallinen ja oikeudenmukainen.
Varmistetaan että muutoksen hinta jakautuu reilusti: ei maksateta sitä niillä, joilla tekee jo
valmiiksi arjessa tiukkaa.

Vihreät haluavat siis maksattaa ohjelmansa hyvätuloisilla porvareilla, eikä köyhälistön osallistumista edellytetä.

Tämmöistäkin on luvassa:
14 Eriarvoisuus historiaan

Seuraavan hallituksen tulee olla feministinen hallitus, joka purkaa epätasa-arvon rakenteet ja
tekee tilaa jokaisen ihmisen oikeudelle olla oma itsensä. On murskattava lasikattoja...​
 
Katselin vähän vihreiden vaaliohjelman alkua, kuinka nopeasti silmille hyppää jotain ilmeisen vasemmistolaista. Ei tarvinnut silmäillä pitkälle:
1 Tiekartta reiluun muutokseen

Ilmaston lämpenemisen pysäyttäminen...

Siirtymästä päästöttömään yhteiskuntaan on tehtävä turvallinen ja oikeudenmukainen.
Varmistetaan että muutoksen hinta jakautuu reilusti: ei maksateta sitä niillä, joilla tekee jo
valmiiksi arjessa tiukkaa.

Vihreät haluavat siis maksattaa ohjelmansa hyvätuloisilla porvareilla, eikä köyhälistön osallistumista edellytetä.

Tämmöistäkin on luvassa:
14 Eriarvoisuus historiaan

Seuraavan hallituksen tulee olla feministinen hallitus, joka purkaa epätasa-arvon rakenteet ja
tekee tilaa jokaisen ihmisen oikeudelle olla oma itsensä. On murskattava lasikattoja...​
Ylen vaalikoneen alle 30v naisten tuloksia silmäillessä toivon, ettei ikinä tulisi feminististä hallitusta. Sinänsä ei ole mitään aitoa feministisyyttä vastaan, mutta tuntuu että naiset tekevät päätöksiä niin tunnepohjaisesti, että järki valuu pohjan läpi hukkaan. Näin energiatekniikkaa opiskelleena ja energiasektorilla työskentelevänä harmittaa kyllä oikeasti ihmisten (yleensä alle 30v naisten) ja poliitikkojen tunnehömppä ilmasto- ja energiakysymyksissä. 1,5 asteen mahdotonta tavoitetta vouhotetaan joka paikassa mahdottomin ratkaisuin.
 
Katselin vähän vihreiden vaaliohjelman alkua, kuinka nopeasti silmille hyppää jotain ilmeisen vasemmistolaista. Ei tarvinnut silmäillä pitkälle:
1 Tiekartta reiluun muutokseen

Ilmaston lämpenemisen pysäyttäminen...

Siirtymästä päästöttömään yhteiskuntaan on tehtävä turvallinen ja oikeudenmukainen.
Varmistetaan että muutoksen hinta jakautuu reilusti: ei maksateta sitä niillä, joilla tekee jo
valmiiksi arjessa tiukkaa.

Vihreät haluavat siis maksattaa ohjelmansa hyvätuloisilla porvareilla, eikä köyhälistön osallistumista edellytetä.

Tämmöistäkin on luvassa:
14 Eriarvoisuus historiaan

Seuraavan hallituksen tulee olla feministinen hallitus, joka purkaa epätasa-arvon rakenteet ja
tekee tilaa jokaisen ihmisen oikeudelle olla oma itsensä. On murskattava lasikattoja...​
Mitäköhän lasikattoja nuo ovat murskaamassa? Meillä kuitenkin on ollut jo nainen presidenttinä, pääministerinä ja eduskunnan puhemiehenä. Tietenkin transut ja taisteluhelikopterit ja muut eivät ole noihin virkoihin vielä nousseet, että taitaa niitä lasikattoja vielä riittää. Huoh.
 
Eduskuntavaaliohjelma 2019

Tuollahan se on.

Paha niitä biopolttoaineitakaan on käyttää kun ne ei vihreille milloin mistäkin syystä kelpaa. Vihreät: Biopolttoaineiden lisäys ”sitoo Suomen öljyyn” – Autoilu ”pitäisi sähköistää nopeammin”
Tässäkin pitänee olla realisti. On hyvä, että on keihäänkärkiä, kuten Emma, mutta todellisuudessa tämäkin asia tultanee tekemään jonkinlaiseksi kompromissiksi eduskunnassa. Jos asiasta ei puhuttaisi, ei mitää tapahtuisi.
 
Viimeksi muokattu:
Miten voi noin ohitse mennä ihan tunnettujen poliitikkojen ehdotukset, miten tiettyyn vuoteen mennessä polttomoottoriautojen myynti kielletään?
Tosin onnistuihan Emma Kari samassa lauseessa ensin väittämään ettei ole kieltämässä polttomoottoriautoja ja sitten olikin kieltämässä ne.
Uusien polttomoottoriautojen myynnin kieltämisestä on kyllä puhuttu, ei siinä mitään. Nyt puhuttiin polttoaineiden kieltämisestä.
 
Katselin vähän vihreiden vaaliohjelman alkua, kuinka nopeasti silmille hyppää jotain ilmeisen vasemmistolaista.
Onko vasemmistolaisessa ajattelussa mielestäsi sitten jotain pahaa? Mielestäni ei voi vaatia, että jokainen suomalainen tienaa 5000 euroa kuussa jne. Se ei ole käytännössä mahdollista. Aina on henkilöitä, joiden lukupää ei riitä hyväpalkkaisiin töihin.
 
Mitäköhän lasikattoja nuo ovat murskaamassa? Meillä kuitenkin on ollut jo nainen presidenttinä, pääministerinä ja eduskunnan puhemiehenä. Tietenkin transut ja taisteluhelikopterit ja muut eivät ole noihin virkoihin vielä nousseet, että taitaa niitä lasikattoja vielä riittää. Huoh.

"Seuraavan hallituksen tulee olla feministinen hallitus"

Onnea vaan hallitusneuvotteluihin. Mitähän hiirulaisia Vihreitä kannattavat miehet tai niiden miesehdokkaat on? Mukana leikeissä vain pesän takia?
 
Onnea vaan hallitusneuvotteluihin. Mitähän hiirulaisia Vihreitä kannattavat miehet tai niiden miesehdokkaat on? Mukana leikeissä vain pesän takia?

Jos oletetaan (oikeasti niin ei välttämättä ole), että tuo jälkimmäinen väitteesi pitäisi paikkansa, niin eikös se olisi enemmänkin oveluutta kuin hiirulaisuutta?
 
Onko vasemmistolaisessa ajattelussa mielestäsi sitten jotain pahaa? Mielestäni ei voi vaatia, että jokainen suomalainen tienaa 5000 euroa kuussa jne. Se ei ole käytännössä mahdollista. Aina on henkilöitä, joiden lukupää ei riitä hyväpalkkaisiin töihin.

Kyllä on. Vasemmistolainen ajattelu on aikamme suurin vitsaus. Tässäpä vasemmistolaisen ajattelun tuloksia liki 100 miljoonaa, noin alkajaisiksi: Kommunismin musta kirja – Wikipedia

Ehkäpä näistä lisää tuolla "Vasemmisto"-ketjussa, mutta minusta vasemmistolaisuuden pimeää puolta ei saa koskaan unohtaa.
 
Kyllä on. Vasemmistolainen ajattelu on aikamme suurin vitsaus. Tässäpä vasemmistolaisen ajattelun tuloksia liki 100 miljoonaa, noin alkajaisiksi: Kommunismin musta kirja – Wikipedia

Ehkäpä näistä lisää tuolla "Vasemmisto"-ketjussa, mutta minusta vasemmistolaisuuden pimeää puolta ei saa koskaan unohtaa.
Miten oikeistolainen sitten kohtaa ongelman, että kaikilla ei ole lukupäätä? Ongelmahan on se, että kaikilla ei ole lukupäätä huippukoulutukseen, josta seuraa se, ettei kaikilla ole kunnon koulutusta, josta seuraa se, ettei kaikilla ole töitä, josta seuraa köyhyyttä.

Miten arvon oikeistonpuolustaja ratkaisisi tämän ongelman? Pitäisikö nämä henkilöt vain jättää kuolemaan ja syrjäytymään? Mielestäni on hyvä välillä vetää pää pois omasta perseestä ja ajatella myös muita kuin itseä.
 
Kyllä on. Vasemmistolainen ajattelu on aikamme suurin vitsaus. Tässäpä vasemmistolaisen ajattelun tuloksia liki 100 miljoonaa, noin alkajaisiksi: Kommunismin musta kirja – Wikipedia

Ehkäpä näistä lisää tuolla "Vasemmisto"-ketjussa, mutta minusta vasemmistolaisuuden pimeää puolta ei saa koskaan unohtaa.

Vasemmistolainen ajattelu on myös tuonut paljon hyvää. Muun muassa pohjoismaisen (ja sanoisin yleensä länsimaisen) hyvinvointiyhteiskunnan. Toki se on tarvinnut myös oikeistolaista ajattelua, tarkemmin ottaen kapitalismin säännöt liike-elämään, mutta pitää olla aika vahvasti värittyneet lasit silmillä jossei pysty tunnistamaan sitä kaikkea miten vasemmistolainen ajattelu on parantanut meidän yhteiskuntaa.
 
Miten oikeistolainen sitten kohtaa ongelman, että kaikilla ei ole lukupäätä? Ongelmahan on se, että kaikilla ei ole lukupäätä huippukoulutukseen, josta seuraa se, ettei kaikilla ole kunnon koulutusta, josta seuraa se, ettei kaikilla ole töitä, josta seuraa köyhyyttä.

Miten arvon oikeistonpuolustaja ratkaisisi tämän ongelman? Pitäisikö nämä henkilöt vain jättää kuolemaan ja syrjäytymään? Mielestäni on hyvä välillä vetää pää pois omasta perseestä ja ajatella myös muita kuin itseä.

Yhteiskunta on siinä mielessä mukava paikka, että hyvin monenlaiselle osaamiselle on kysyntää. Ei ole edes kovin tavoiteltavaa, että kaikki olisivat tohtoreiksi koulutettuja akateemisia tutkijoita, tjsp. Muutenkaan koulutustaso ja ansiot eivät kulje mitenkään 1:1 käsi kädessä. Oleellista olisi, että jokainen aidosti tavoittelisi sitä, että tulisi toimeen omillaan ilman veronmaksajien kustantamaa tukea.

Esim. UK:ssa ei tunneta ansiosidonnaista työttömyysturvaa ja työnhakijan tuki on alle 100€/viikko mutta silti ojat eivät ole täynnä nälkään kuolevia työttömiä: Jobseeker's Allowance (JSA)
 
Miten oikeistolainen sitten kohtaa ongelman, että kaikilla ei ole lukupäätä? Ongelmahan on se, että kaikilla ei ole lukupäätä huippukoulutukseen, josta seuraa se, ettei kaikilla ole kunnon koulutusta, josta seuraa se, ettei kaikilla ole töitä, josta seuraa köyhyyttä.

Miten arvon oikeistonpuolustaja ratkaisisi tämän ongelman? Pitäisikö nämä henkilöt vain jättää kuolemaan ja syrjäytymään? Mielestäni on hyvä välillä vetää pää pois omasta perseestä ja ajatella myös muita kuin itseä.
Ei kaikilla tietenkään ole lukupäätä, mutta ei tämä nykyisen kaltainen sosiaaliturvakaan hyväksi ole. Isälläni ei ollut lukupäätä, hän kävi amiksen ja töiden ohella kyllä myöhemmin kävi teknikkokoulutuksen. Alkoi 90-luvun lama, hänen työnantaja (iso monialainen yritys) meni nurin. Isäni perusti heti siihen pahimpaan lama-aikaan yhdessä toisen työntekijän kanssa firman ja ottivat vanhoja työntekijöitä myös töihin. Firmalla menee nykyäänkin hyvin ja hän tienaa toista sataatuhatta vuodessa. Kovia ponnisteluja on vaatinut ja lääkärin määräämiä pakkosairaslomia stressin takia kuitenkin takana.

Tiedän myös monia amikseen menneitä, jotka tekevät edelleen ihan perusduunarihommia. Osa on ollut niitä yläasteen pahiksia röökinurkalla, jotka vetivät amiksenkin vähän vaihtelevalla menestyksellä. Kuitenkin se järki kasvanut myös siinä parikymppisenä ja nykyään on perheet, omakotitalot ja käyvät lomamatkoilla vuosittain. Tulot on sellaista luokkaa, ettei pääkaupunkiseudulla välttämättä pärjäisi noin hienosti, mutta ei mielestäni ole tarvekkaan.

Sosiaaliturvan pitäisi olla se viimeinen keino tarjota leipä ja katto pään päälle. Nykyinen järjestelmä on niin ylikuormittunut, ettei näin voi jatkua. Itse ymmärrän sosiaaliturvan tarpeen, mutta tälläisenä se ei ole hyvä. Kyllä mua ainakin vituttaa maksaa kolmannes palkasta veroa, kun tietää että siitä nauttivat myös henkilöt jotka eivät laita tikkuakaan ristiin tämän yhteiskunnan pyörittämiseen.
 
Uusien polttomoottoriautojen myynnin kieltämisestä on kyllä puhuttu, ei siinä mitään. Nyt puhuttiin polttoaineiden kieltämisestä.
Luuleeko joku, että se jää siihen? Suomeen tulee varmasti ajokieltoja kaupunkeihin ja ties mitä rajoituksia polttomoottoreille.
 
Kyllä mua ainakin vituttaa maksaa kolmannes palkasta veroa, kun tietää että siitä nauttivat myös henkilöt jotka eivät laita tikkuakaan ristiin tämän yhteiskunnan pyörittämiseen.

Hyvin pieni osa on niitä, joita ei kiinnosta, tai ovat ideologisesti työttömiä. He leimaavat suuren osan työttömistä.

Edelleen joillekkin voi olla liikaa esimerkiksi lähihoitajakoulutuksen lääkelaskut. Veikkaan, että sun on hankala sitä tajuta, koska et sellaisen kanssa ole koskaan ollut tekemisissä (elänyt pumpulissa?).
 
Luuleeko joku, että se jää siihen? Suomeen tulee varmasti ajokieltoja kaupunkeihin ja ties mitä rajoituksia polttomoottoreille.
Kylhän nyt on esimerkiksi Helsinkiin suunnitteilla tietulleja. Tai siitä ainakin kysyttiin vaalikoneessa. Eli siinä mielessä lienet oikeassa. Mut jos polttomoottoriautot vähenevät muutenkin, niin tuskin sitä nyt puhtaasta kieltämisen ilosta halutaan niiden käyttöä kieltää edelleen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 011
Viestejä
4 468 774
Jäsenet
73 866
Uusin jäsen
ethendir

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom