Videotykit/projektorit -yleisketju

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
16
Tuolta Cinema Tradingin sivustolta olen joskus kankaita kysellyt, kangaskin pitää jossain välissä uusia.
 
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
82
Jos meinaa jonkun satunaisen verkkokaupan listahinnan maksaa niin luulen että Mareksilta tai Cinema Tradingilta saa samaan hintaan tai halvemmalla kun vaivautuu ottamaan yhteyttä ja kysymään tarjouksen.
markesilla ollaan kovia puhuun ainakin.
Itse tilasin jvct hifistudiolta Tampereelta. Sain halvemmalla ja nopeammin mitä mareksilla sanottiin. Ja heillä on kuulemma vielä joku keula positio tavaran saannissa. ja sonyssä kukaan ei pysty samoihin hintoihin kuin cinematrading.
 
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
82
Kaikkihan nuo hinnat tulee nouseen kovaa kyytiä ainakin vuoden kaksi. Kysymyshän on yksinkertaisesti siitä että viimevuonna painettiin rahaa siihen tahtiin että kaikien latien arvo putos varmaan puolella
Sitä saa varmaan myydä käytetyt tykit mitkä osti Viä pre korona hinnoilla vielä 3v päästä pois samaan hintaan tällämenolla
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
119
Mareksoundissa JVC:n uudet NZ-sarjalaiset näytillä. Olisi mukava kuulla kommentteja jos joku siellä käy. Lisäksi näemmä N5:n päivityksen (HDMI 2.1, 4K 120 Hz) mukana listahinta noussut peräti 7999 euroon.
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
236
Aikoinaan kävin Helsingin Audiokaupassa demoamassa JVC:n N5:sta ja ylivoimaisesti parhaaseen hintaan sen silloin sieltä mukaan sain. Kannattaa sieltä tarjousta kysellä.
Marekilta olen mm. muutaman tykin joskus ostanut, mutta uskomattoman kuspäistä porukkaa siellä. Sinne en kyllä lantin lanttia enää kanna.
 
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
82
Aikoinaan kävin Helsingin Audiokaupassa demoamassa JVC:n N5:sta ja ylivoimaisesti parhaaseen hintaan sen silloin sieltä mukaan sain. Kannattaa sieltä tarjousta kysellä.
Marekilta olen mm. muutaman tykin joskus ostanut, mutta uskomattoman kuspäistä porukkaa siellä. Sinne en kyllä lantin lanttia enää kanna.
Hiukan samat fiilikset. kävin joskus demoamassa 3dtä jollain vehkeellä ja etukäteen kyselin ja koska olisin menossa.. perille päästyäni eihän siellä mitään 3d demoa ollut. sanottiin vaan että ei, tykki ostetaan 2d perusteella. Ihan niinkun ne jostain tietäis että mitkä on meikäläisen ostokriteerit.
itsellä tunnit mitä tykillä katotaan on noin 98% pelkästään 3d contenttia joten...
 
Liittynyt
27.09.2020
Viestejä
51
Hchifi.nl vuosi sitten tilasin JVC N5. Hyvä, luotettava ja suht. edullinen. Nyt itseäkin laseri kiinnostaisi.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
119
^Saksankielisessä Audiovision-lehdessä 02-2022 täällä NZ7:n testi ja numerossa 12-2021 oli NZ9:n testi. Jos kielitaito sallii kannattaa tutustua. On muuten muutamalla lisäpisteellä hintaa!
 
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
82
Joo tua HChifissä oli kyllä ihan mukavan olosta porukkaa sähköpostien mukaan ja joku 500 hunttia olis tullu säätöä viä edulliseen suomihintaan nähden mutta tällä kertaa päätin kuitenkin tilata
suomesta ja tukea kotimaista kauppaa. ehkä sit ens kerralla.
 
Liittynyt
27.12.2017
Viestejä
107
Haaveissa lähiaikoina UST projektori, eli lähiprojektori. Hinta sais olla siinä 3000€ luokkaa. Tarkoitus ois korvata TV ja sen ominaisuudet eli digivirittimet ois kivat. Katson myös paljon elokuvia, mutten pelaile, eli ihan tavalliseen käyttöön ois tulossa. Ehtona myös et ois 4k, laser ja HDR..? Tällä hetkellä tuntuu, että ainut vaihtoehto on tuo Samsungin LSP7T ja siihen joskus joku kunnon alr kangas.

Saa suositella myös jotakin muuta? Ja miksi?

Toki myös kiinnostaa et tietääkö joku onko jotain uutta tulossa mahdollisesti kriteereihin liittyen? Et kannattaako vielä malttaa tämän kanssa.
 
Liittynyt
20.07.2020
Viestejä
728
Haaveissa lähiaikoina UST projektori, eli lähiprojektori. Hinta sais olla siinä 3000€ luokkaa. Tarkoitus ois korvata TV ja sen ominaisuudet eli digivirittimet ois kivat. Katson myös paljon elokuvia, mutten pelaile, eli ihan tavalliseen käyttöön ois tulossa. Ehtona myös et ois 4k, laser ja HDR..? Tällä hetkellä tuntuu, että ainut vaihtoehto on tuo Samsungin LSP7T ja siihen joskus joku kunnon alr kangas.

Saa suositella myös jotakin muuta? Ja miksi?

Toki myös kiinnostaa et tietääkö joku onko jotain uutta tulossa mahdollisesti kriteereihin liittyen? Et kannattaako vielä malttaa tämän kanssa.
Sama on pyörinyt jo kauan mielessä, mutta en oo noita nyt viime aikoina katellut. Kun päätin että pitää myös parasta saada pelikäyttöön, ja siksi projektori ei ole järkevä päivityskohde.
Mutta tuon isoveli LSP9T:hän on lähtenyt pariin otteeseen 3499€. Siinä on parempi kuva. Olin aika lähellä ostaa sen silloin ekalla kerralla, mutta silti ollaan kuvanlaadussa aika kaukana tonnia halvemmista tavallisista. Jäi sen takia hankkimatta. Tuskin siihen asiaan ihan heti parannusta ollaan saamassa.
Nyt en ole enää ihan perillä mikä on parasta, kiinnostaisi itteäkin. Arvostelusivuja kyllä muutama löytyy, mutta sellanen kuva niistä viimeksi tuli että vaikea saada selvyyttä. UST-tykeissä kun usein arvioidaan ihan eri asioita kuin kuvanlaatua. Jotain kehutaan hirveästi ja sitten selviää että puolta halvemmalla saa parempaa kuvaa.
 
Liittynyt
30.11.2020
Viestejä
12
Lsp9teessä tuntuu ulkomaan foorumeilla olevan jos jonkinmoista vaivaa. Olen itse ollut lsp7t malliin erittäin tyytyväinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.12.2019
Viestejä
155
Minkä kokoisella kuvalla? Jos alle 100" niin unohda koko juttu ja osta telkkari.
Mulla vajaa 2m kuvaan ja 92" sanoisin että yhtään ei tarvi olla isompi tolta etäisyydeltä. Eikä kyllä mahtuiskaan... Sama koko oli edellisessä asennuksessa yli 3m etäisyydellä ja on kyllä järkyttävä ero fiiliksessä.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 223
Harkinnassa videotykin osto pääasiassa pelaamista varten. Jos budjetoin tykkiin ~1000e niin paljon kankaaseen menee että tykistä saa kohtuudella hyödyt irti? Koko jotain 100-150", riittää kiinteä kangas ja DIY on vaihtoehto. Puurunkoinen tapetoitu lastulevyseinä. Huoneen saa kokonaan pimeäksi.

Tykille minimit 120hz ja 2560x1440.

En ole vielä asiaa paljon miettinyt kun en ole täysin vakuuttunut haluanko laittaa noin paljon rahaa setteihin. Tuossa pelannut nyt Horizon Zero Dawnia ja myös Elden Ringissä näkyy olevan niin upeat maisemat ettei pääse oikeuksiinsa pienellä näytöllä :think:
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
132
Aika harvassa taitaa olla tykit millä saat tuon reson ja hertzit. Itse ostin Optoma UHD35:n pelikäyttöön ja olen kyllä ollut tyytyväinen. 4k on 60hz ja 1080p 240hz. Kuvasta en ole löytänyt valittamista. Hintaa n. 900€.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
1440p 120hz natiivi projua ei ole kuluttajaluokassa, saati 1k€ hintaluokassa olemassakaan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Siitä kankaastahan minä kysyin.
Aaa okei, luulin että tavoittelit tykkiä missä minimi reso 1440p 120hz, jollaista ei ole. No ehkä luin väärin. Senkus teet vaikka harmaasta lycrasta kankaan ja nidot kertopuukehikkoon. Lycra on vastaava kun spandex, ja rustaamalla spandex diy screen googleen antaa aika hyvin tuloksia. Maksanee varmaan ~150e
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
315
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Onkohan tämä nyt tosiaan aito 4K?
Benq X3000i verkkokauppa.com
X3000i Specifications
BenQ Announces X3000i Projector - Projector Reviews

Uupuu edelleen hdmi 2.1, että saisi 4K120, mutta eipä tuohon hintaan voine vähään aikaan olettaakaan.

Käyttö on aika pitkälti 50/50 elokuvat/muu bat cavessa. Epson 9400 olisi tullut varmaan jo hommattua, mutta ei kiinnosta ostaa korona-hintaan, joten tuo on ihan mielenkiintoinen vaihtoehto. Puhtaasti leffoille lienee tuo Epson parempi.
Ei ole aito 4K. DLP vehkeissä ei ole olemassakaan aitoa 4K:ta kuluttajapuolella. Aitoa 4K:ta tarjoaa vaan Sony ja JVC siinä about suht järkevässä hintaluokassa.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 308
Oisko suosituksia tykin suhteen?
Optoma GT1080Darbee löytyy broidilta tällä hetkellä, joten sille korvaajaa.

4K hakusessa, katseluetäisyys luokkaa 4-5 metriä ja about sata tuumaa.

Pääasiassa pelikäyttöön & elokuvien katseluun.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
119
Miksiköhän tällä foorumilla jatkuvasti kysytään 4k tykkiä pelikäyttöön alle tonnilla?
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
132
Ehkä kaikilla ei vain ole laittaa enempää siihen tykkiin.
Itse en ole mikään kultasilmä, mutta tykkään kyllä leffoja katsella. Oma ostokseni oli Optoma UHD35 ja olen kyllä tyytyväinen kuvaan. Subjektiivinen näkemys, mutta kuitenkin aito.
Itse asiassa noita on minulla kaksi, kun toinen on pelihuoneeseessa. Hyvin toimii siinäkin käytössä pc:n jatkeena.

Tämä siis ylempänä esitettyyn kysymykseen.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Onko Samsung The Freestylestä mitään kokemusta tai näkemystä?

Kuinka paljon tuo kirkkaus 550 ANSI lumen on, eli kuinka pimeän tai hämärän huoneen tarvitsee?

Varmaan käyttäisin sitä jonkun läppärin lisänäyttönä, ehkä siltä Youtubea, nettiä, PC-pelejä yms. katseltaisiin. Mökillekin mukaan ja silleesti. Toki käyttäisin sitä varmaan telkkunakin mutta jos sitä varten pitäisi olla erillinen viritin (digiboksi) niin annetaan olla, katson telkkaria muutenkin vähemmän.

Löytyykö tuolle mahdollisesti hyviä korvaajia, suht samassa hintaluokassa?


Olen jotain videoprojektoria jo kauan miettinyt, joko led tai laser, mutta vähän sellainen "turhake" se minulle kai olisi, on jo 65" OLED TV, läjä tietokonemonitoreita jne., mutta jossain tuollainen siirreltävä ja ison 100" kuvan tarjoava projektori voisi olla kiva. Lähinnä tosiaan tietokonekäyttöön, vaikka sitten elokuvien katseluun tietokoneen kautta. Lähiprojektori voisi toki olla kivempi...

Niinja HD-kuva riittänee minulle, en ole 4K/8K/16K mies ainakaan vielä.

EDIT: Öhm, siis onko tuo tulossa ulos vasta toukokuussa? Turhaan kai sitten kokemuksia kyselen...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 637
Onko Samsung The Freestylestä mitään kokemusta tai näkemystä?
Arvauksena sanon että turha lelu. Halvemmalla saa oikean projektorin, en tiedä mikä on tänä päivänä the rojeketori alle tonnin hintaluokassa mutta todennäköisesti esim tämä on paljon fiksumpi ostos.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
193
Onko Samsung The Freestylestä mitään kokemusta tai näkemystä?

Kuinka paljon tuo kirkkaus 550 ANSI lumen on, eli kuinka pimeän tai hämärän huoneen tarvitsee?

Varmaan käyttäisin sitä jonkun läppärin lisänäyttönä, ehkä siltä Youtubea, nettiä, PC-pelejä yms. katseltaisiin. Mökillekin mukaan ja silleesti. Toki käyttäisin sitä varmaan telkkunakin mutta jos sitä varten pitäisi olla erillinen viritin (digiboksi) niin annetaan olla, katson telkkaria muutenkin vähemmän.

Löytyykö tuolle mahdollisesti hyviä korvaajia, suht samassa hintaluokassa?


Olen jotain videoprojektoria jo kauan miettinyt, joko led tai laser, mutta vähän sellainen "turhake" se minulle kai olisi, on jo 65" OLED TV, läjä tietokonemonitoreita jne., mutta jossain tuollainen siirreltävä ja ison 100" kuvan tarjoava projektori voisi olla kiva. Lähinnä tosiaan tietokonekäyttöön, vaikka sitten elokuvien katseluun tietokoneen kautta. Lähiprojektori voisi toki olla kivempi...

Niinja HD-kuva riittänee minulle, en ole 4K/8K/16K mies ainakaan vielä.

EDIT: Öhm, siis onko tuo tulossa ulos vasta toukokuussa? Turhaan kai sitten kokemuksia kyselen...
Ostin vähän vastaavaan käyttöön muutama viikko sitten Epson EF-12. Keskeistä valinnassa oli mahdollisuus kuljettaa tykkiä mukana suoratoistopalveluja varten, kiinteään asennukseen laadukkaalle kankaalle on tarkoitettu eri vehkeet. Vertailin silloin tuon Samsungin, Xgimi Halo+ ja Epsonin välillä. Hinnoiltaan hyvin lähellä toisiaan, kaikki suunniteltu mukana kuljetettaviksi. Epsonilla onnistuu 150" ja Xgimillä jopa 200" kuva, ainakin esitteiden mukaan. Oikeassa maailmassa mukana kuljetettavien tykkien kohdalla rajoitteiksi tulee kuitenkin yleensä a) valoteho ja b) piirtoetäisyys. Noissa Epson on kolmikon paras molempien suhteen. Tuo helpottaa käyttöä vaihtelevissa valo-olosuhteissa, ja tarjoaa isoimman mahdollisen kuvan tykin sijoittelun rajoittaessa etäisyyttä. Lisäksi Epson on hiljaisin, omaa parhaat kaiuttimet ja yhden HDMI-liitännän muita enemmän, joten valitsin sen.

Olen ollut tyytyväinen valintaan, vastaa hyvin omia tarpeita. Käytetty onnistuneesti lastenhuoneen seinään, kaverin vierashuoneen seinään viikonloppureissulla ja 120" kankaaseen omassa olohuoneessa äänet vahvistimen kautta toistaen. Huonoina puolina lähinnä linssinsuojuksen ja Netflix-sovelluksen puute. Linssin kanssa joutuu olemaan varovainen, katsottavaa löytyy enemmän kuin kylliksi muista sovelluksista ja Netflixkin chromecastilla.

Jos valinnassa tärkeintä on esim. pienin koko (Samsung) tai sisäänrakennettu akku (Xgimi) niin sitten sopiva tarpeiden mukaisesti. Epsonia näyttää ainakin Powerilla olevan heti saatavilla., Samsungia ja Xgimiä voit joutua hetken odottamaan.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Huonoina puolina lähinnä linssinsuojuksen ja Netflix-sovelluksen puute.
Oliko tuon lamppu minkälainen, LED-varmaan? Oletan että LED on se mitä noissa pienemmissä käytetään. Jos Epson on hiljaisin niin se toki on yksi tärkeä kriteeri, lähinnä muistelen vanhoja neukkariprojektoreita vuosien takaa työpaikalta jotka hurisivat kovaa, ei kiitos sellaista.

EDIT: Ai tuo EF-12 onkin laser?!? Aika hyvä jos noin on. Ja Chromecast on siinä sisäänrakennettu? Eikös sen kautta saa Netflixinkin ihan ok?


Netflix- yms. puute ei minulle ehkä niin suuri puute olisi, varmaan pitäisin projektorissa läppäriä tms. kiinni, tai ainakin Chromecastia. Oikeastaan riittää että projektori on projektori, toki siinä saa omat kaiuttimetkin olla vaikka monesti voisin käyttääkin jotain muitakin kaiuttimia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
193
Oliko tuon lamppu minkälainen, LED-varmaan? Oletan että LED on se mitä noissa pienemmissä käytetään. Jos Epson on hiljaisin niin se toki on yksi tärkeä kriteeri, lähinnä muistelen vanhoja neukkariprojektoreita vuosien takaa työpaikalta jotka hurisivat kovaa, ei kiitos sellaista.

EDIT: Ai tuo EF-12 onkin laser?!? Aika hyvä jos noin on. Ja Chromecast on siinä sisäänrakennettu? Eikös sen kautta saa Netflixinkin ihan ok?


Netflix- yms. puute ei minulle ehkä niin suuri puute olisi, varmaan pitäisin projektorissa läppäriä tms. kiinni, tai ainakin Chromecastia. Oikeastaan riittää että projektori on projektori, toki siinä saa omat kaiuttimetkin olla vaikka monesti voisin käyttääkin jotain muitakin kaiuttimia.
On laser ja sisäänrakennettu chromecast. Mutta jonkun lisenssiongelman vuoksi ei Netflix toistu edes sen kautta, erillisellä chromecastilla toimii kyllä. Tykkiin saa myös suoraan reilusti sovelluksia Android TV:n kautta, tosin ainakin Xgimissä on Android TV:stä pykälää uudempi versio jos tuo johonkin vaikuttaa. Epsonia voi käyttää myös bluetoothin kautta pelkkänä musiikintoistimena ilman kuvaa, tuosta voin kuvitella olevan itselle ehkä joskus iloa koska nuo Yamahan tekemät kaiuttimet on varsin mainiot. Epsonissa on tykkikolmikon suurin lag, joten pelikäyttöön vain harkiten. Mutta elokuvatykiksi ja striimaustelkkariksi/lisänäytöksi paras noista.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 237
Koitin lukea threadia ja en oikein saanut suoraa vastausta kysymykseeni, joten päätin kysyä.

Tosin tähän tapaukseen budjettia on enempi kuin tonni.
Jos ei ole tykkiä ennen ollut, niin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota tykin optiikan säätömahdolliuuksiin. Eli saatko tuotettua tykillä sellaisen kuvan kuin haluat, kun tykki on asennettu sille suunniteltuun paikkaan?

Nykyisissä tykeissä on hämmästyttävän useissa todella surkeat lissin säädöt, eli tykki täytyy sijoittaa juuri tiettyyn kohtaan talossa, jotta kuva saadaan haluttuun kohtaan heijastettua. Tätä kaikista tärkeintä asiaa monet myyjätkään ei tunnu tajuavan. Tykillä ei tee mitään jos ei sillä voida tuottaa kuvaa screenille/kankaalle/seinälle. Aika ikävää on myös jos joutuu tekemään kuvasta puuroa skaalamalla sitä digitaalisella trapetsikorjauksella. Samoinen tykin tarjoama zoom on syytä tutkia huolella, esim tuossa @latexii :n linkkaamassa benqussa näyttäisi olevan varsin kapea säätöalue.

Itse en voi käsittää tätä kehistystä, kun 15 vuotta vanhassa mid-tier Sanoy Z3:ssakin oli erittäin laajat lens-shiftit. Tai siis käsitän kyllä, että raha ratkaisee, joskus vaan harmittaa kun tuntuu että kehitys vaan ottaa takapakkia.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 308
Jos ei ole tykkiä ennen ollut, niin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota tykin optiikan säätömahdolliuuksiin. Eli saatko tuotettua tykillä sellaisen kuvan kuin haluat, kun tykki on asennettu sille suunniteltuun paikkaan?

Nykyisissä tykeissä on hämmästyttävän useissa todella surkeat lissin säädöt, eli tykki täytyy sijoittaa juuri tiettyyn kohtaan talossa, jotta kuva saadaan haluttuun kohtaan heijastettua. Tätä kaikista tärkeintä asiaa monet myyjätkään ei tunnu tajuavan. Tykillä ei tee mitään jos ei sillä voida tuottaa kuvaa screenille/kankaalle/seinälle. Aika ikävää on myös jos joutuu tekemään kuvasta puuroa skaalamalla sitä digitaalisella trapetsikorjauksella. Samoinen tykin tarjoama zoom on syytä tutkia huolella, esim tuossa @latexii :n linkkaamassa benqussa näyttäisi olevan varsin kapea säätöalue.

Itse en voi käsittää tätä kehistystä, kun 15 vuotta vanhassa mid-tier Sanoy Z3:ssakin oli erittäin laajat lens-shiftit. Tai siis käsitän kyllä, että raha ratkaisee, joskus vaan harmittaa kun tuntuu että kehitys vaan ottaa takapakkia.
Jooh, on tolla broidilla ollut aina tykki, nyt on tuo GT1080P Optoma ollut käytössä muutaman vuoden, kun sen halvalla sai.

Pitänee muistuttaa että jos tuo BenQ olisi kiinnostava, että zoomi kuitenkin riittää
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Nykyisissä tykeissä on hämmästyttävän useissa todella surkeat lissin säädöt, eli tykki täytyy sijoittaa juuri tiettyyn kohtaan talossa, jotta kuva saadaan haluttuun kohtaan heijastettua. Tätä kaikista tärkeintä asiaa monet myyjätkään ei tunnu tajuavan. Tykillä ei tee mitään jos ei sillä voida tuottaa kuvaa screenille/kankaalle/seinälle. Aika ikävää on myös jos joutuu tekemään kuvasta puuroa skaalamalla sitä digitaalisella trapetsikorjauksella. Samoinen tykin tarjoama zoom on syytä tutkia huolella, esim tuossa @latexii :n linkkaamassa benqussa näyttäisi olevan varsin kapea säätöalue.

Itse en voi käsittää tätä kehistystä, kun 15 vuotta vanhassa mid-tier Sanoy Z3:ssakin oli erittäin laajat lens-shiftit. Tai siis käsitän kyllä, että raha ratkaisee, joskus vaan harmittaa kun tuntuu että kehitys vaan ottaa takapakkia.
Nykyisissä HALPIS DLP tykeissä on heikot linssin siirrot, ei esim. mid tier lcdd -tekniikan tykeissä (tyyliin epson). Se on vaan sellainen juttu että kaikkea kun ei voi pieneen hintaan mahdollistaa. Tarkoitus olikin vaan vastata mahd. lyhyesti eikä lähteä kaivamaan joka saakelin huonoa puolta edullisenpään laitteista koska niitä on tänne aivan tarpeeksi jo aiemmille sivuille listattu. Toki kaikki pitää huomioida ennen laitteen hankkimista, ja pätee aika moneen muuhunkin asiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Epsonissa on tykkikolmikon suurin lag, joten pelikäyttöön vain harkiten. Mutta elokuvatykiksi ja striimaustelkkariksi/lisänäytöksi paras noista.
Jaa, enpä miettinyt viivettä... Kyllä ajattelin sillä joskus pelatakin joten mikä sitä ajatellen sitten olisi hyvä (edelleen mielellään pieni ja siirreltävä)? Tämä ASUS, jota erikseen mainostetaan myös pelikäyttöön?


Tuosta ei selvinnyt minkälainen lamppu ASUS omaa, oletan että laser tai led... Sinänsä oletan ettei projektori tietenkään pelimonitorien tasoa edelleenkään ole, esim. Freesync GSync jne., mutta mulle kaiketi riittäisi 60fps vsync pelailuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Jaa, enpä miettinyt viivettä... Kyllä ajattelin sillä joskus pelatakin joten mikä sitä ajatellen sitten olisi hyvä (edelleen mielellään pieni ja siirreltävä)? Tämä ASUS, jota erikseen mainostetaan myös pelikäyttöön?


Tuosta ei selvinnyt minkälainen lamppu ASUS omaa, oletan että laser tai led... Sinänsä oletan ettei projektori tietenkään pelimonitorien tasoa edelleenkään ole, esim. Freesync GSync jne., mutta mulle kaiketi riittäisi 60fps vsync pelailuun.
No miksei tuo minkä itse aiemmin linkkasin ?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
No miksei tuo minkä itse aiemmin linkkasin ?
Siis tämäkö?


Vähän isompi ja kalliimpi kuin meinasin, ja olisin tykästynyt laser tai LED jolla lamppua ei tarttisi juurikaan vaihtaa. Oletan myös että laser/LED tuottavat vähemmän lämpöä eli tarvitsevat vähemmän äänekästä jäähdytystä?

Ei ole kokemusta kovin paljoa, hatusta vetelen kuin taikuri parhaimpina päivinään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Siis tämäkö?


Vähän isompi ja kalliimpi kuin meinasin, ja olisin tykästynyt laser tai LED jolla lamppua ei tarttisi juurikaan vaihtaa. Oletan myös että laser/LED tuottavat vähemmän lämpöä eli tarvitsevat vähemmän äänekästä jäähdytystä?

Ei ole kokemusta kovin paljoa, hatusta vetelen kuin taikuri parhaimpina päivinään.
Joo tuota meinasin. Jos valonlähteenä on laser tai led niin et vaihda sitä lamppua koskaan, koska niitä ei myydä, ei ole olemassa. Eli sitten kun lamppu sammuu niin se laite joutaa romukoppaan. Snadisti heikko jälleenmyyntiarvo. Laser ja LED himmenee siinä missä tavan polttimokin mutta tuntimäärät toki vaihtelee. Eli voidaan ajatella että tavan polttimo menettää esim. 50% valotehoa 2000 tunnin jälkeen kun laser menettää 50% valotehoa esim. 10 000 tunnnin jälkeen. Eli reilusti vähemmän, mutta menettää kuitenkin. Monellehan tuo 10 000 on toki käytännössä ikuinen.

Jäähdytys noissa (lamp vs led vs laser) voi olla toteutettu eritavalla, en ole perehtynyt. Arvokkaat JVC:n laser -tykit ovat hiljaisempia mutta vaikka mitatut desibeli -arvot ovat pienemmät niin se ääni on silti vittumaisempi kuunnella kun lamppusisarensa. Se on sellaista korkeataajuista siritystä eikä lamppuversion "miellyttävää" huminaa, eli se hiljaisuuskaan ei välttämättä kerro mitään muuta kuin db -arvon. (iso tuuletin vs. sirkkeli) Valoteholla on todella iso merkitys värimaailman suhteen ja peleissä etenkin tuppaa olemaan aika karkkirikkaat värit.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
82
Jos ei ole tykkiä ennen ollut, niin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota tykin optiikan säätömahdolliuuksiin. Eli saatko tuotettua tykillä sellaisen kuvan kuin haluat, kun tykki on asennettu sille suunniteltuun paikkaan?

Nykyisissä tykeissä on hämmästyttävän useissa todella surkeat lissin säädöt, eli tykki täytyy sijoittaa juuri tiettyyn kohtaan talossa, jotta kuva saadaan haluttuun kohtaan heijastettua. Tätä kaikista tärkeintä asiaa monet myyjätkään ei tunnu tajuavan. Tykillä ei tee mitään jos ei sillä voida tuottaa kuvaa screenille/kankaalle/seinälle. Aika ikävää on myös jos joutuu tekemään kuvasta puuroa skaalamalla sitä digitaalisella trapetsikorjauksella. Samoinen tykin tarjoama zoom on syytä tutkia huolella, esim tuossa @latexii :n linkkaamassa benqussa näyttäisi olevan varsin kapea säätöalue.

Itse en voi käsittää tätä kehistystä, kun 15 vuotta vanhassa mid-tier Sanoy Z3:ssakin oli erittäin laajat lens-shiftit. Tai siis käsitän kyllä, että raha ratkaisee, joskus vaan harmittaa kun tuntuu että kehitys vaan ottaa takapakkia.
1-kennon dlp sahoissa ei ole ikinä ollut kunnon lens shiftejä. Siis alle 2k vehkeissä.
Toi Nx5 on muuten low lamp modessa todella yllättävän hiljainen vaikka edellinen tykki oli jokusen desibelin vielä hiljaisempi paperilla niin ei se käytännössä kyllä ollut ainakaan yhtään hiljaisempi kun tuo jvc.
Eli Latexiin pointti äänestä on erittäin accurate
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 237
1-kennon dlp sahoissa ei ole ikinä ollut kunnon lens shiftejä. Siis alle 2k vehkeissä
Tämän olen huomannut itsekin, eli että öbaut vastaavassa dlp-projussa ei ole lens shiftiä (tai on tyyliin muutama aste korkeussuuntaan), kun lcd:ssä on jo kattavat shiftit. Mikä tämä juttu on, miksi näin?

Tässä tykkihommassa kiusaa se, että kun 15v-jotain sitten osti sen "mulle järkevän" entry-tykin öbaut 1400 eurolla, niin jos nyt etsii vastaavaa "mulle järkevää", niin näyttää että hinta on edelleen sama. Toki kuvanlaatu on mennyt eteenpäin, mutta itse laitteet ei tunnu halpenevan, ja lisäksi niissä "mulle järkevissä" entry-tykeissä on saatettu ottaa takapakkia lens-shiftin kanssa. En keksi muuta syytä tähän kuin että television tekninen kehitys iski kirveen tykkimarkkinoihin.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 004
1-kennon dlp sahoissa ei ole ikinä ollut kunnon lens shiftejä. Siis alle 2k vehkeissä.
Toi Nx5 on muuten low lamp modessa todella yllättävän hiljainen vaikka edellinen tykki oli jokusen desibelin vielä hiljaisempi paperilla niin ei se käytännössä kyllä ollut ainakaan yhtään hiljaisempi kun tuo jvc.
Eli Latexiin pointti äänestä on erittäin accurate
Itelläni on nyt joskus 1300€ luokassa ostettu fhd Optoma HD33 ja kun miettiunyt että kuvasta tahtoisi terävämmän ja tykki on katossa melko kaukana kankaasta niin onko pahaa sanottavaa tuosta nyt n. tonnin hintaisesta korvaajasta Optoma UHD38 joka siis 1 kennon DLP 4k. Se mikä helpottaisi tässä on että tuo on tykkinä suoraan paikallaan vaihdettavissa eikä tartte (teoriassa) tehä muuta kuin vaihtaa tykki ja piuhat takas (luultavasti hdmi:ssä loppuu potku ja se menee vaihtoon mutta se on sit sen ajan murhe).

Tuossa siis sais maksimikirkkautta ja tarkkuutta lisää ja muuten ominaisuudet ei vaihtuis juuri mihinkään. Tykki on olkkarissa jossa välillä katellaan siitä ihan telkkaria ja silllon ambienttia valoa on aina jonkin verran ja tuo 1800lumenin 4000:1 kontrasti ei oikein riitä.

Idea tuossa pienehkössä päivityksessä koska samalla tulis sitten uus vahvari ku vanha kans fhd tasoinen niin siinä menee kans budjettia

PS. onkohan tuo siis ihan oikea 4k kun mainossivu väittää sueuraavaa


True 4K UHD Resolution
Ultra HD 4K resolution delivers sharper, life-like images and richer colours - allowing you to sit closer to the screen and enjoy a more immersive experience.

Our DLP projectors provide CTA (Consumer Technology Association) approved True 4K UHD resolution, capable of projecting 8.3 million on screen pixels. That's four times more detail than Full HD and twice as many from competing technology, which only delivers 4.1 million pixels.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
^ Kyllähän tuolla saat paremman reson ja sitä kautta terävemmän kuvan, vaikkakaan tuo ei ole natiivi 4k laite. Kannattaa myös katella netistä esimerkkien kautta mitä saavuttaisit esim ALR -kankaalla. (white vs alr screen). DLP laitteissa on pääsääntöisesti hyvä ansikontrasti, joten jos katoo jotain muutakin kun UHD -materiaalia niin monesti tuo ALR kangas voisi olla fiksumpi sijoitus. Tapauskohtaista tietty. Monelle vaan on iskostettu takaraivoon tuo resoresoreso :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
82
^ Kyllähän tuolla saat paremman reson ja sitä kautta terävemmän kuvan, vaikkakaan tuo ei ole natiivi 4k laite. Kannattaa myös katella netistä esimerkkien kautta mitä saavuttaisit esim ALR -kankaalla. (white vs alr screen). DLP laitteissa on pääsääntöisesti hyvä ansikontrasti, joten jos katoo jotain muutakin kun UHD -materiaalia niin monesti tuo ALR kangas voisi olla fiksumpi sijoitus. Tapauskohtaista tietty. Monelle vaan on iskostettu takaraivoon tuo resoresoreso :)
totta. Veikkaampa että aika moni average joe ei edes erota 4k kuvaa fullhd bluraysta jos asisiasta ei mainita mitään ja puhutaan nimenomaan tykeistä.
Resoluutio ainakin itsellä ei todellakaan ole ensimmäinen eikä toinen eikä ehkä edes kolmas mikä tykeissä on prioriteeteistä ylimpänä edes katsottaessa 2d materialia.
 
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
82
Tämän olen huomannut itsekin, eli että öbaut vastaavassa dlp-projussa ei ole lens shiftiä (tai on tyyliin muutama aste korkeussuuntaan), kun lcd:ssä on jo kattavat shiftit. Mikä tämä juttu on, miksi näin?

Tässä tykkihommassa kiusaa se, että kun 15v-jotain sitten osti sen "mulle järkevän" entry-tykin öbaut 1400 eurolla, niin jos nyt etsii vastaavaa "mulle järkevää", niin näyttää että hinta on edelleen sama. Toki kuvanlaatu on mennyt eteenpäin, mutta itse laitteet ei tunnu halpenevan, ja lisäksi niissä "mulle järkevissä" entry-tykeissä on saatettu ottaa takapakkia lens-shiftin kanssa. En keksi muuta syytä tähän kuin että television tekninen kehitys iski kirveen tykkimarkkinoihin.
tämä johtuu suurimmaksi osaksi FIAT järjestelmässä jossa valuutta on päivä päivältä enemmän arvotonta paperia koska sitä voi painaa sieltä mielin määrin ja jakaa isoille yrityksille ja tästä syystä sinun eurosi osto arvo laskee. kutsutaan myös nimellä inflaatio.
en tiedä, itse ostin aikoinaan 2000 luvun alkupuolella ekan tykkini Panasonic AE300 ori juuri tullut uutuuts. ei mitään lens shiftejä ollut siihen aikaan vaikka tykki maksoi noin 2500-2700 euroa. tein kesän töitä ja laitoin kesälomarahat tykkiin.
seuraava vehje oli panan Ax200 ja tämä maksoi jossain 1500 euron korvissa mutta oli ihan järkyttävä parannus valon ja kuvan suhteen. joten ainakin tuolloin kehitys oli päinvastainen mutta en sitten tiedä onko inflaatio kiintynyt senjälkeen. tällähetkellä se on kyllä aika päätähuimaava.
näkeehän sen jo jvc uusista vehkeistä kuinka iso leap oli entry level mallin hinnassa edellisen lineupin entrylevel hintaan.
Jos sulla on 1400 käytetävissä. pistäisin vähän lisää ja ostaisin harrilta hw65sen ja myisin tykin pois vuoden takuulla 2 vuoden päästä

Ja tykkien hinta vaan nousee kun yhä harvempi ostaa kun käytännössähän se on hiukan hölmöä ostaa tykkiä pineen tilaan ja muutenkin monelle riittää iso lämäri olohuoneessa.
streami palvelut tekee meistä sohvaeläimiä jotka tyytyy paskaan algoritmeillä luotuun stream sontaan. Voi kuinka monta leffaa tulee katsottua olohuoneen tonnin lgstä vaikka teatterissa on ihan eri hintaluokan vehkeet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
Pistinpä tilaukseen Optoma UHZ50 vanhan ja hyvin palvelleen (mutta jo varsin pimeän) HD33:n tilalle, johan sillä kerettiin 10v menemään. Varmaan pitäisi kangasta päivitellä, että saisi 4K tavarasta kaiken hyödyn irti, onko hyviä neuvoja? Nykyisellään ei ole enää erillistä leffahuonetta, joten tykki on olohuoneessa, johon siis aina tulee ylimääräistä valoa jostain, nykyisellä kankaalla kokoa 92" ja hirveän paljon isompaa ei mahdu, 100" ehkä juuri ja juuri, pitää tarkistusmitata. Kangas voi olla kiinteä, nykyinen on rullattava, mutta on aina jatkuvasti auki.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 530
Viestejä
4 190 026
Jäsenet
70 763
Uusin jäsen
Diileri85

Hinta.fi

Ylös Bottom