Ei kai tykit nykyäänkään yleisesti pura/lähetä eteenpäin ääntä, vaan näyttävät pelkkää kuvaa. Minulla on 18-vuotias vahvistin, jossa ei ole yhtään HDMI:tä. Soittimeen laitetaan kiekko. Kuva lähtee 2 m HDMI:llä tykkiin, ja monikanavaääni 10 m optisella vahvistimeen.
Olen kaupoissa nähnyt 85" telkkuja. Eivät herätä omistamisen halua, koska peilaavat omaa pärstää, tai vähintäänkin siluetti kummittelee tummemmassa kuvassa. En tykkää. Tykillä tuo asia on kunnossa.
Lähemmäs meneminen ei minun mielestäni auta. Jos katson läheltä vm. 2017 40" UHD Panasonicia, niin ei elokuva ole ollenkaan niin vaikuttava, kuin vm. 2008 112" 1080p-tykillä kauempaa. Aivoja ei huijata tuomalla "terrieri" lähemmäs kuin "irlanninsusikoira". Iso on iso. Kaiuttimistakin saa vertailukohdan.
Kaiuttimista tuli mieleen, että tykkiä voi katsoa pimeässä, jolloin kaiuttimet ja mahdolliset mööpelit eivät niin selvästi näy. Telkulla minun pitää laittaa joku pieni valo päälle. Ehkä nykyiset telkut saisi himmennettyä, mutta pieni himmeä alue näkökentässä on silti ikävämpi silmälle kuin suuri himmeä. Jos joku telkku olisi riittävän suuri, lähellä ja himmeä, niin käyttö pimeässä olisi silti hankalaa, jos kake ei ole valaistu, kuten tykeissä on.
Telkut ovat huonolla materiaalilla raa'an digitaalisia. Tykissä linssin epätäydellisyys silottaa pahimman roson pois häiritsemästä. En voisi katsoa telkulla Miami Vicen DVD-levyjä, mutta tykillä se maistuu ihan ok. Piti vaan laittaa Sonyn BD näyttämään 576p, jonka tykki skaalasi 1080:een. Jos Sony pukkasi suoraan 1080p tykille, niin näytti huonolta. Ilmeisesti tykin skaalaus on laadukkaampaa, vaikka laite on Sonya selvästi vanhempi 2008 Pioneer FD9000.
Voisi se silti olla hienoa katsella laadukasta materiaalia jollain semimattapintaisella 90-100" OLEDilla tummassa huoneessa. Tuskin ovat kovin halpoja vekottimia.