Videotykit/projektorit -yleisketju

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Kankaisiin tutustun myöhemmin, mutta ideana oli päästä mahdollisimman halvalla ja 120" kiinnostaa. Tila on perus olohuone, eli huono. Kehitysmaissa noita ainakin tehdään paljon itse, pitänee siirtyä katsomaan heidän youtube-videoitaan :)
Varmaan ihan kelpo vekotin ensilaitteeksi. Sillä saa ison kuvan läheltä. Veikkaisin että tuo 120" onnistunee parista metristä. Kangas kannattaa tehdä itse, se on helppoa ja nopeaa. Haasteita toki tuossa aiheuttaa se että sen tulisi toimia hyvin vaaleapintaisessa tilassa jolloin akustinen on aikalailla poissuljettu vaihtoehto, joka on se helpoin toteutus. AVSforumilla on aika kattavasti infoa diy -kankaista.
 
Liittynyt
04.03.2021
Viestejä
719
Mutta eikö se ALR-kankaan tekeminen itse ole aika mahdotonta? Ulkomaan foorumeilla haasteita aiheuttaa raaka-aineiden eri nimet ja saatavuus.

Tarkemmin mietittynä voisin hyvin mennäkin sellaista reittiä (sinnepäin) että 500€ tykki, seuraavaksi 1000€ kangas, jota ei tarvitse enää päivittää. Sen jälkeen päivitetään tykkiä. Rahasta homma ei ole kiinni, vaan tilasta, joka on pieni, ja sinne pitäisi saada myös nykyinen 77" OLED yhä käyttökelpoiseen paikkaan. Todellisuudessa minulla ei ole edes minkäänlaista mahdollisuutta tykille nykyisessä sijoittelussa, joten siksi tämä on kokeilu. Jos hommasta ei tule mitään, voin vieläpä palauttaa tuon halvan tykin. Kallista kangasta en tietenkään ole ostamassa, jos homma ei lähde onnistumaan.
 
Liittynyt
04.03.2021
Viestejä
719
Rullakankaita saa edestä aukeavina niin että sinne taakse jää telkkarin kokoinen kolo.
Tuon hoksasin itsekin, ja sitä on tullut tänään pohdittua.

Kankaan hinta nousee sitten lisää, ja mahdollisesti laatu huononee verrattuna kiinteään. Mietin siis sellaista alhaalta avautuvaa kangasta. Seinään tai kattoon ei voi kiinnittää mitään. Mutta lupauduin jo panostamaan kankaaseen paljon tarvittaessa.

Mulla on nyt OLED todella lähellä sohvaa, niin että kuvakoko on "ideaali". Projektorin kanssa se täytyisi viedä yli 2x kauemmas, eli se kokemus kärsisi siitä kovasti. Jos ei sitten tee toisia istuinpaikkoja lähes kiinni kankaaseen. Se tulisiko niitä käytettyä, on arvoitus. Tämänhetkiseen tilanteeseen/katselukokemukseen olen kyllä toisaalta oikein tyytyväinen. Ja huono katselutila puoltaa laadukasta televisiota projektorin sijaan. Äänijärjestelmää ei myöskään ole tulossa huippua soundbaria takakaiuttimineen+subbari parempaa. Syynä että naapurien takia se menisi 90% hukkaan, ja epäonnistunut aiempi yritys. Toki isot aktiivikaiuttimet löytyy myös.

Eli homma riippuu siitä, miten paljon isompi kuva tuo lisää kokemukseen. Laatu huononee. Lisäksi visuaalisesti kuva ei kasva, se vain on kauempana. Voipa jopa pienentyä. Mutta isompi kuva pitäisi silti olla aina vaikuttavampi. Näin ainakin itse uskon. Pitää sitten testatessa kuvitella laatu paremmaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Tuon hoksasin itsekin, ja sitä on tullut tänään pohdittua.

Kankaan hinta nousee sitten lisää, ja mahdollisesti laatu huononee verrattuna kiinteään. Mietin siis sellaista alhaalta avautuvaa kangasta. Seinään tai kattoon ei voi kiinnittää mitään. Mutta lupauduin jo panostamaan kankaaseen paljon tarvittaessa.

Mulla on nyt OLED todella lähellä sohvaa, niin että kuvakoko on "ideaali". Projektorin kanssa se täytyisi viedä yli 2x kauemmas, eli se kokemus kärsisi siitä kovasti.
^ Itsellä on 2,6m leveä kangas (kuvasuhde 2.35:1) ja katseluetäisyys on about sama ja katson myös tuolta etäisyydeltä FullHD leffat. Katsotko sinä 77" televisiota alle parista metristä ? Aina se immersio on parempi isolla kankaalla kun isolla TV:llä. 77" TV:n kuvakoko on aika surkeaa kun katseltava materiaali onkin 2.35 - 2.40 -kuvasuhteella. Etenkin kun on reilusti isompaan tottunut. Ellei sitä katsota tyyliin metristä. Paat sen aiemmissa mainituissa keskusteluissa mainitun vividstormin alhaalta nousevan 120" -kankaan tilaukseen ja se on siinä.
 
Liittynyt
04.03.2021
Viestejä
719
^ Itsellä on 2,6m leveä kangas (kuvasuhde 2.35:1) ja katseluetäisyys on about sama ja katson myös tuolta etäisyydeltä FullHD leffat. Katsotko sinä 77" televisiota alle parista metristä ? Aina se immersio on parempi isolla kankaalla kun isolla TV:llä. 77" TV:n kuvakoko on aika surkeaa kun katseltava materiaali onkin 2.35 - 2.40 -kuvasuhteella. Etenkin kun on reilusti isompaan tottunut. Ellei sitä katsota tyyliin metristä. Paat sen aiemmissa mainituissa keskusteluissa mainitun vividstormin alhaalta nousevan 120" -kankaan tilaukseen ja se on siinä.
Kiitos vastauksista. Katson n. 1.5 metristä :) Yhtään lähemmäs niin huomaan kokemuksen kärsivän. Samoin huono materiaali näyttää aika ikävältä, eli suurin osa mitä katson. Pelaamiseenhan tuo on mieletön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Kiitos vastauksista. Katson n. 1.5 metristä :) Yhtään lähemmäs niin huomaan kokemuksen kärsivän. Samoin huono materiaali näyttää aika ikävältä, eli suurin osa mitä katson. Pelaamiseenhan tuo on mieletön.
Toi on varmasti hyvä etäisyys ja se 3m on varmasti ok 120" -tuumaiselle kankaalle. Itse päädyin tuohon scope -kankaaseen oikeastaan juurikin siitä syystä että FullHD 16:9 -materiaali (kuten sarjat) on kuvanlaadultaan huomattavasti surkeampaa kun esim. UHD 2.35 -leffat. Näinollen scopekankaalla 16:9 -materiaali näytetään reilusti pienempänä (sivupalkit) ja tällöin verrattain lyhyt katseluetäisyys on hyvä suhteessa erittäin leveään muttei korkeaan kankaaseen (16:9 vs 2.35:1). Arvokkaimmissa tykeissähän on nuo linssimuistipaikat mihin voi tallentaa esim. eri kuvasuhteet kun ne eka sähköisellä optiikalla sovittelee sopiviksi. Tälläinen säädettävyys on erittäin helmi asia tykittelyssä. Monesti tuleekin sarjat katseltua töllöstä jos on vaan esim. yks jakso katseltavana. Leffoja en katso koskaan töllöstä.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 808
Paat sen aiemmissa mainituissa keskusteluissa mainitun vividstormin alhaalta nousevan 120" -kankaan tilaukseen ja se on siinä.



Jos sattuu asumaan kerrostalossa niin kannattaa vielä huomioida noi mitat, saako kangasta mitenkään kuljetettua sisälle asuntoon ja mahtuuko se tuon koteloinnin kera suunniteltuun paikkaan.

Vielä muutama kuukausi sitten kiinteitä kankaita 100-120" koossa oli ebayssa itäeuroopan puolella useammallakin myyjällä. Nyt ne on kaikki kadonneet. Tämä sentään tuli vastaan: 130 Aluminum Fixed Frame 16:9 Projector Screen Velvet Matte White Home Theater | eBay
Brittein saarilta löytyy joitain mutta verot ja tulliselvittelyt päälle, samaan hintaan saa suomestakin ja varmaan nopeamminkin.

Itse tilasin aikaisemminkin linkkaamani Blitzwolf alr/ust kankaan ja sen pitäisi saapua ensi viikon aikana. Samaan syssyyn "vähän" olohuoneen uudelleenjärjestelyä, mitäs sitä muutakaan kesälomalla tekis.
 
Liittynyt
04.03.2021
Viestejä
719
Niin kun tosiaan UST ja normaaleille on eri kankaat, niin pitäis tietää lopullisempi tykki ennen kalliin kankaan ostamista. Etenkin jos en saa kangasta seinään kiinni, tulee sijoittelusta vähän liian vaikeeta, etäisyyttä ei saa riittävästi haluamaani kuvakokoon. SIlloin olisi viisasta mennä UST-linjalla, joka on varmaan muutenkin tulevaisuudessa se juttu. Ja olisihan se kiva jos tykkiin pääsisi käsiksi helposti. Ei vaan innosta hirveästi nykyinen valikoima tai hinnat UST-tykeissä.

Eikä tuo tilaamani Optoma enää nappaa, kun siinä on panostettu kirkkauteen kuvanlaadun kustannuksella verrattuna esim. moniin BenQ DLP-tykkeihin, joita sai käytettynä halvemmalla. Tämän tiesinkin, mutta menin sitten katselemaan käytettyjä, ja nyt tuo lähtee avaamatta takaisin. Katson televisiotakin mahdollisimman pimeässä.

Taidan nyt jäädä taka-alalle katselemaan tarjouksia, jos vaikka Epsonin EH-TW9400 löytyisi parilla tonnilla tänä vuonna, tai jotain vastaavaa. Vaikka sijoittelu onkin ongelma. Projektori kyllä edelleen kiinnostaa. Huomasin myös että kymmenen vuotta+ vanhoja 5000€ Full HD projektoreja saa muutamalla satasella esim. JVC:ltä. Niissä on huikea kontrasti, mutta pitäiskö vaan ostaa kerralla kaikki boksit täyttävä, eli faux 4K, esim. se Epsonin 9400.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Epson EH-TW9400 on oikein mainio laite 2k€ hintaan. Siitä tuleekin sitten hyppyä seuraavaan hyvään laitteeseen joka (imo) olisi JVC N5 (~4200€ Saksa). Tuo onkin sitten natiivi 4K -tykki (aito 4k, ei uhd). Noiden väliin sijoittuu myös hyviä laitteita kuten JVC X000 / JVC X500 / JVC X900 -sarjalaiset, mutta niitä ei löydä juurikaan kuin käytettynä. Kaikilla noilla pärjääkin sitten pitkälle.
 
Liittynyt
04.03.2021
Viestejä
719
Täällä on nyt tuo Optoman UHD35 ollut ihmeen paljon esillä. Varmaan aiemmilta keskustelijoilta kulkeutunut. Kyseessä on todella huonon kontrastin vehje, pelaamiseen varmaan hyvä. Tarkkuus on myös hyvä hintaiseksi. Arvosteluja löytyy todisteeksi netistä. Syynä on mm. suuri kirkkaus ja RGBWRGBW väripyörä. Epsonit tai jotkut muut DLP:t on parempia kuvalta. Eli ilmoitettu 1:miljoonaan kontrasti ottaa todellisuudessa turpaan monilta 1:10 000 tykeiltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
RGBRGB on vielä hyvä väripyörä esim. värien ja kontrastien suhteen vs. RGBW ja RGBCYM -väripyörät, joissa haetaan maksimaalista valotehoa.LCD / L-COS etc. ovat tosiaan omaa kastiaan. Acer VL-7860 (laser dlp) omaa ok kontrastin, vaikkakin on periaatteessa DLP. DLP tekniikassa on ylivoimainen pixel fillrate ( eli tarkka kuva) koska ei ole kohdistettavia paneeleita kuten esim. Epsonin LCD -laitteissa. Laserit ovat toki tarkkoja myös.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
260
Videotykkiä yritän etsiskellä uuteen asuntoon. Tarve on vasta ensi vuoden alussa mutta näköjään tw9400 on nyt hobby hallissa vajaa 2400e. Joko kannattaa ottaa varastoon vai onko jotain uutta mallia tulossa loppuvuonna?
 
Liittynyt
04.03.2021
Viestejä
719
Videotykkiä yritän etsiskellä uuteen asuntoon. Tarve on vasta ensi vuoden alussa mutta näköjään tw9400 on nyt hobby hallissa vajaa 2400e. Joko kannattaa ottaa varastoon vai onko jotain uutta mallia tulossa loppuvuonna?
Ei missään nimessä etenkään käyttämättömäksi pölyttymään. Tuo on normaali hinta, ollut aiemmin 2000€. latexii taisi sanoa aiemmin, että mahdollisista uusista malleista voi kuulua syyskuussa. Itse en ehkä ostaisi nyt kuin reilusti alle 2000€, mutta se on makuasia mikä on kenestäkin hyvä diili.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Videotykkiä yritän etsiskellä uuteen asuntoon. Tarve on vasta ensi vuoden alussa mutta näköjään tw9400 on nyt hobby hallissa vajaa 2400e. Joko kannattaa ottaa varastoon vai onko jotain uutta mallia tulossa loppuvuonna?
Ei kannata vielä. Onhan tässä myös black friday etc. vielä myös tulossa. Epsonilta tosiaan huhuiltiin pukkaavan jotain uutta kivaa markkinoille ja vähän pakkokin jos meinaa tulevaisuudessakin olla varteenotettava vaihtoehto. Yksi paikka mistä kannattaa aika-ajoin vilkuilla ja kysellä tykkejä on audio-markt. Itse olen tuolta tehnyt aikoinani 3 hyvää löytöä. Kyseessä on siis sivusto missä Saksalaiset hifiliikkeet myyvät esim. demolaitteita. Suomeen lähetys on onnistunut myös kolmesti, vaikkei sitä ole suoraan ilmoituksessa ole tarjottu. Myös vähän käytettyjä JVC X7900 -sarjalaisia on liikkunut tuohon 2400€ hintaan jonkinverran. Se alkaa olemaan jo huippulaite jos tuohon hintaan saa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103

^ Tuollaisen bongasin. Markkinoille tullessaan maksoi 25000$ ja Mareksilla näyttäis olevan myynnissä vaivaiseen 19999€. Älyttömän kova laite tuohon hintaansa nähden vaikka onkin 2017v malli. Natiivi laser hyvällä mustan tasolla (tosin ei aivan JVC hyvällä).. Noita ei liikaa liiku tuohon hintaan. Itse jos oisin nyt vähän parempaa laitetta hommaamassa niin tuon ostaisin välittömästi.
 
Liittynyt
25.11.2017
Viestejä
132
Tuollaisen bongasin. Markkinoille tullessaan maksoi 25000$ ja Mareksilla näyttäis olevan myynnissä vaivaiseen 19999€. Älyttömän kova laite tuohon hintaansa nähden vaikka onkin 2017v malli. Natiivi laser hyvällä mustan tasolla (tosin ei aivan JVC hyvällä).. Noita ei liikaa liiku tuohon hintaan. Itse jos oisin nyt vähän parempaa laitetta hommaamassa niin tuon ostaisin välittömästi.
Ei kaikki uudet ole noin kalliita.

sony-vpl-vz1000es
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Ei kaikki uudet ole noin kalliita.

sony-vpl-vz1000es
Mareksilla on. Ja Suomessa yleisestikin.


Ehdin jo katsoa että nyt voi luottokortti huutaa mutta tuo olikin se UST, ei ole tarvetta telkkarille ja seuraavan kankaan täyttämiseen tuo ei tule riittämään.
Sehän tuossa on että kuva rajoittuu 120" -tuumaan. Itse nykyään tavoittelen vaan ja ainoastaan 100nits valotehoa ja kuva asettuu siihen kokoon millä sen saa, sen hetkisellä laitteella. Toivon toki että lähitulevaisuudessa saisi tuon tavoitellun valotehon esim. ~130" -tuumaiselle cinemascope -kankaalle jollain vekottimella. (gain arvon ollessa 1.3)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
50
Nyt ollut tovi TW9400 (Wireless-malli) käytössä. 1300€ hintaan (käytetty) voi sanoa melkein järkiostokseksi :) Langattoman HDMI:n ansiosta ei tarvinnut päivittämään heti kaapelivetojakaan.

Tosi tyytyväinen kuvaan, kontrasti ja kirkkaus ja ennekaikkea resoluutio yllättäen huikeita wanhan PanaAE4000 jälkeen. Youtuben 8K-pätkät aivan upeita. Tosin parannettavaakin jää seuraavaan tykkiin niiltä osin mitä jo etukäteen tiesinkin: liiketoisto ja mustan taso.

Pieni kauneusvirhe on, oletettavasti pölypartikkeli aivan kuvan reunassa. Ei ole IRL yhtä paha kuin kuvassa ja näkyy vain mustissa kohtauksissa. Välähtää joskus sivusilmällä mutta kun sen tietää niin sen tietää vaikka onkin kuvan reunassa...

Anyway, takuuta on vielä jäljellä joten ajattelin kokeilla hoitaa Epsonin kautta. Onko kenelläkään kokemuksia miten hoituu?

Ainoastaan mietityttää että pitäisikö tehdä riskien hallintaa tyytyä tuohon. Sillä mistäs sen tietää onko huollon jälkeen pölyä sitten muualla / saadaanko putsattua. Jotkut jutut AVSForumilla ei ole kivaa luettevaa kun joku oli vaihtanut 3 kertaa tykkiä ja vaihtolaitteissakin oli ollut pölyä aina eri paikoissa.

IMG_20210719_082831.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
^ Epäonnistumiset toki tuodaan julki kun taas täysin onnistuneet huollot.. who cares :). Kaverilla oli nimenomaan samaisessa laitteessa pölypalloja ja ne näytti liitteen mukaiselta. Eli sinulla voi olla aivan jotain muuta tuossa taustalla. Itse varmaan löisin huoltoon koska nostaahan se jo jälleenmyyntiarvoakin.
 

Liitteet

Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
94
Minulla on 9300 Epson ja siihen ilmaantui tuollainen keltainen viiva pystyyn. Yhteys epsoniin ja tykki kävi englannissa huollossa, kuljetusliike haki ja toi työpaikalle.
Taisi pari viikkoa matkalla viipyä ja optical engine oli vaihdettu. Ei mulla ainakaan valittamista huollosta ole.
 

Liitteet

Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
50
Minulla on 9300 Epson ja siihen ilmaantui tuollainen keltainen viiva pystyyn. Yhteys epsoniin ja tykki kävi englannissa huollossa, kuljetusliike haki ja toi työpaikalle.
Taisi pari viikkoa matkalla viipyä ja optical engine oli vaihdettu. Ei mulla ainakaan valittamista huollosta ole.
Hyvä tietää, sama homma edessä. Epsonin asiakastuki sanoi tilaavansa DHL-kuljetuksen kun tykki on lähetysvalmis.

Tykin mukana ei tullut alkuperäispakkausta mikä näyttäisi olevan edellytys, että tykin saa matkaan. Epson / DHL ei asiassa auta. Suurimatkin laatikot Bauhaus, Tokmanni, Biltema yms. -akselilla eivät ole riittäviä tuollaisen mötkyn lähettämiselle että saisi pehmustetta riittävästi.
 
Liittynyt
30.07.2021
Viestejä
6
Olen katsellut Epsonin TW7000 tykkiä tv-huoneeseen. Haasteena on huoneen kapeus, 2,8 metrin etäisyydeltä saisi juuri 180 cm leveän kuvan. Noin pienellä kuvalla tykki jää todella matalalle, alle kahden metrin, jos haluaa että kuvan alareuna ei nouse kauhen ylös (nyt 70 cm). Projektorihissit ovat järkyttävän kalliitta, mutta onko mitään muuta järkevää tapaa millä tykin saisi korkeammalle piiloon kun sitä ei tarvitse? Huonekorkeus on 280, mielellään teline olisi kiinni seinässä.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
212
Olen katsellut Epsonin TW7000 tykkiä tv-huoneeseen. Haasteena on huoneen kapeus, 2,8 metrin etäisyydeltä saisi juuri 180 cm leveän kuvan. Noin pienellä kuvalla tykki jää todella matalalle, alle kahden metrin, jos haluaa että kuvan alareuna ei nouse kauhen ylös (nyt 70 cm). Projektorihissit ovat järkyttävän kalliitta, mutta onko mitään muuta järkevää tapaa millä tykin saisi korkeammalle piiloon kun sitä ei tarvitse? Huonekorkeus on 280, mielellään teline olisi kiinni seinässä.
Eikö linssisiirrolla saa säädettyä vai enkö vain tajua?
 
Liittynyt
30.07.2021
Viestejä
6
Eikö linssisiirrolla saa säädettyä vai enkö vain tajua?
Saa, mutta laskurin ja ohjekirjan mukaan hyöty on noin 20 cm. Tai sitten en minäkään tajua...
Jos mä tota laskuria oikein ymmärrän niin tosiaan 2,8m päästä 70cm lattiasta oleva kuva tarkoittaa sitä että projektori on 1,9m korkeudella. Ei minua haittaisi mutta jos olisin pidempi voisi se alkaa haittaamaan.
Sepä se, mun silmäni on tuolla korkeudella... Tiedä sitten kuinka usein tykkiä jaksaisi nostella, mutta olisipa ainakin mahdollisuus.

Onko 80 tai 90 cm liian korkea kuvan alareunaksi? Ainakin sohvalla istuessa se siltä vaikuttaa (ilman kangasta) kun vertaa telkkarin 60 cm korkeuteen.
Netin mukaan kuvaa ei kannata ampua alaviistoon ja korjata, onko se näin?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 637
Halvin 4k-proju.

Paras hinta/laatu.

Pikselinsiirtimiä missä on oikeasti ihan hyvä kuva saa halvemmallakin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 637
Netin mukaan kuvaa ei kannata ampua alaviistoon ja korjata, onko se näin?
Joo, keystonea ei käytetä. Sonyssa on hyvä linssinsiirto, en tiedä mihin se riittäisi. Tuo on halpa mutta vaikuttaa käytetyltä tai esittelykappaleelta.
 
Liittynyt
30.07.2021
Viestejä
6
Joo, keystonea ei käytetä. Sonyssa on hyvä linssinsiirto, en tiedä mihin se riittäisi. Tuo on halpa mutta vaikuttaa käytetyltä tai esittelykappaleelta.
Aika vanha malli, vaikka kehuja kovasti onkin saanut, aiheuttaakohan esimerkiksi puuttuvat HDMI 2.0 liitännät ongelmia jatkossa?
Tuossa linssin siirto on 71% keskeltä, joten metrin kuvalla ja 70 cm alareunan korkeudella saa tykin 191 cm korkeuteen. Eli ei vielä riitä :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Mikäs on nykyään tilanne natiiveissa 4k projektoreissa?
Bang for the buck mallit ensisijaisina.

Edit: oho. Vaikuttaa ihan Ok tilanteelta
Esim: Optoma UHD42 4K UHD DLP -kotiteatteriprojektori 1 278,90
Halvin aidosti natiivi DLP -projektori maksaa tällähetkellä 140 000€. Eli melkein voidaan todeta DLP -laitteiden olevan pixel shiftaajia. Osa toki hyviä sellaisia. Halvimmat shifterit heittää tarkan kuvan mutta kontrasti on aika kakkelia. Jos budjettikonetta meinaa niin melkein sitten jotain Epsonia vähintään. Halvin oikeasti natiivi tosiaan taitaa olla Sony.


Aika vanha malli, vaikka kehuja kovasti onkin saanut, aiheuttaakohan esimerkiksi puuttuvat HDMI 2.0 liitännät ongelmia jatkossa?
Tuossa linssin siirto on 71% keskeltä, joten metrin kuvalla ja 70 cm alareunan korkeudella saa tykin 191 cm korkeuteen. Eli ei vielä riitä :hmm:
Tuo Sony on mainio FullHD -laite, eikä siitä muuksi muutu. HDMI 2.0 vehkeet on sitten UHD -kamppeita. Täällä btw oma kangas on 80cm korkeudella lattiasta joka on erittäin hyvä kun kyseessä on mekanismisohva, eli katsellaan vähän yläviistoon eikä jökötetä sohvalla selkä suorassa. Minusta noi projektorihissit ei kauhean kalliita ole jos toi tykki tosiaan tielle meinaa tulla. Tiettyhän sitä vois itte askartaa jonkun vaneri + teleskooppivarsi -toteutuksen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.11.2017
Viestejä
132
Onko 80 tai 90 cm liian korkea kuvan alareunaksi? Ainakin sohvalla istuessa se siltä vaikuttaa (ilman kangasta) kun vertaa telkkarin 60 cm korkeuteen.
Mulla on 50 cm,40-50 on mulle hyvä.
Kaikki riippuu katseluetäisyydestä ja kuinka pitkään katselee,silmät ja niska ei rasitu kun katselee "alaspäin".
Jos katselet väh. 100" 2,5 metristä,8 tuntia päivässä,niin sanoisin että 60cm maksimi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
On myös eriasia puhutaanko kankaan alareunasta vai heijastettavan kuvan alareunasta. Tuon hiffaa kun vaihtaa 16:9 kankaasta -> 2.40:1 -kankaaseen.
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
50
Itse määrittelin tämän mukaan ja olen todennut sopivaksi käytännössä.

 
Liittynyt
10.05.2017
Viestejä
10
Tuli napattua Optoma UHD 42 -projektori verkkokauppa.comin outletista. Nyt kuitenkin huomasin, että tuo täälläkin jonkun verran mainittu UHD 35 olisi samanhintainen.

Erot näyttäisi olevan:
- Input lag: 4,2ms UHD35, 15,7ms UHD42
- Brightness: 3600 lumens UHD35, 3400 lumens UHD42
- Contrast Ratio: 1 000 000:1 UHD35, 500 000:1 UHD42
- Keystone correction - vertical +/-40° UHD35, Lens shift Vertical +10% UHD42
- Input: 2x HDMI 2.0 UHD35, 1xHDMI 2.0 UH42.


Projektoriteline on katossa kankaan keskipisteessä. Onko jotain syytä miksi en palauttaisi tuota edelliskauden UHD42:sta ja hakisi UHD35:sta tilalle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Projektoriteline on katossa kankaan keskipisteessä. Onko jotain syytä miksi en palauttaisi tuota edelliskauden UHD42:sta ja hakisi UHD35:sta tilalle?
Pääsääntöisesti kaikki tykit heijastavat kuvan siten että tykin ollessa oikeinpäin (ns table mounting) kuva rakentuu linssistä ylöspän.. Tykin ollessa ylösalaisin (ns ceiling mounting) kuva rakentuu linssistä alaspäin. Eli tykin tulisi olla joko kankaan alareunan tasolla tai yläreunan tasolla. Toki välttämättä luotisuoraan koska jotkut laitteet ampuvat kuvaa vähän viistosti. Tuo 10% linssinsiirto pystysuunnassa on aika minimaalinen. Toki sillä voi hienosäätää.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 508
Suositelkaas pikaisesti jotain hyvää leffaprojektoria <1000e hintaluokassa? 4k:lla ei niin merkitystä, kunhan olisi hintaisekseen hyvä kuva. Aikoinaan vuosituhannen vaihteessa kun tykkejä kuolasin edellisen kerran, niin DLP-projektoreissa oli ongelmana se joku pienien sateenkaarien tms. välkkyminen joka häiritsi herkkäsilmäisiä. Onko sitä vielä? LCD-tykeissä sitten oli huonompi kontrasti ja kuva oli vähän hailakkaa.

Tuossa pari mallikappaletta mitä nopsaan verkkiksestä löytyi. Meniskö tämmöisien kanssa ihan metsään? Tuo "4k-yhteensopivuus" ilmeisesti tarkoittaa sitä, että se sitten skaalaa kuvan 1080p-resoluutiolle?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 637
Onko sitä vielä?
On.

Epsonissa lamppu kestää ja uusi on halpa mutta kummassakaan noissa ei ole linssinsiirtoa joka tarkoittaa että projektori täytyy saada juuri oikeaan kohtaan kankaaseen nähden. Ja pitää muistaa että se ei ole pelkästään projektorin hinta vaan siihen tulee myös kangas päälle sekä tila mihin ne tulee pitää saada pimennettyä.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 508
pitää muistaa että se ei ole pelkästään projektorin hinta vaan siihen tulee myös kangas päälle sekä tila mihin ne tulee pitää saada pimennettyä.
Tässä tapauksessa kun kaverin puolesta kyselen, niin tilat on jo olemassa talon entisen omistajan jäljiltä ja katossa on projektorille teline valmiina. Kangaskin jäi paikoilleen. Eli nyt tarvitsee vain hankkia tykki, soitin, vahvistin ja kaiuttimet, mutta budjetti ei ole iso.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 637
katossa on projektorille teline valmiina. Kangaskin jäi paikoilleen. Eli nyt tarvitsee vain hankkia tykki,
Sitten olisi hyvä tietää kankaan koko ja tykin etäisyys siitä että ei käy niin että uusi tykki tuottaa joko liian ison tai liian pienen kuvan siltä etäisyydeltä, noissa halvoissa kun se zoomi on aika rajattu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Näköjään JVC tuo markkinoille 3 uutta natiivi uhd laser tykkiä .


Key Features

1. The world's first* home theater projector with 48Gbps 8K60p/4K120p inputs. Newly developed 8K/e-shiftX delivers breathtaking 8K high resolution
As a home theater projector, as of September 2021* (JVC survey)
1.1 Dual 48Gbps HDMI inputs with HDCP 2.3 provide the most future proof connectivity and are ideal for the newest generation source devices such as gaming consoles.
1.2 Newly developed 8K/e-shiftX delivers resolution close to 8K native resolution (DLA-NZ9/RS4100 and DLA-NZ8/RS3100
JVC’s 0.69-inch native 4K D-ILA device has evolved significantly. The original 8K/e-shift technology doubles resolution by shifting one pixel diagonally by 0.5 pixels. The new 8K/e-shiftX uses a 240Hz driver to shift in four diagonal directions (up, down, left, and right). The result is the ability to display 8K content with pixel perfect 8K resolution.
1.3 LSI for 8K60p/4K120p input and video processing
8K input requires instantaneous processing of an enormous amount of information from input to device output – four times that of conventional 4K input. To achieve this, the latest technology LSIs are installed to ensure stable and high picture quality. This also “future proofs” the new line by offering 8K signal support to ensure long-term use.
In addition, the new projectors also support 4K120p input. Usage of this format is expected to increase in the future, and is highly effective in displaying high frame rate gaming content, etc. It opens up new possibilities for projectors to provide high quality gaming on large screens.
1.4 0.69-inch native 4K D-ILA device with improved drive performance
To implement 8K/e-shiftX, which shifts the image in four directions (up, down, left, and right), it is necessary to drive the panel at twice the speed of conventional systems. To achieve this, the D-ILA drive device was improved and it is now possible to display images at a speed equivalent to 240Hz. The device also achieves a native contrast of 100,000:1** while improving the drive performance. For models equipped with a laser light source, an astonishing dynamic contrast of ∞:1 has been achieved in combination with dynamic light source control that automatically controls output.
**For the DLA-NZ9/RS4100. For the DLA-NZ8/RS3100, 80,000:1; for the DLA-NZ7/RS2100
1.5 All-Glass Lens Capable of Capturing 8K Information
The DLA-NZ9/RS4100 is equipped with a 16-group, 18-element, all-glass, all-aluminum barrel lens. The 100mm diameter lens has a wide shift range of 100 percent up/down and 43 percent left/right, and uses five special low-dispersion lenses that consider the differences in refractive indices between R, G, and B to project high resolution to every corner of the screen, reproducing 8K resolution.
Other models feature a 65mm diameter all-glass lens with 17 elements in 15 groups to deliver high-resolution images that are in focus all the way to the periphery of the screen.
2. BLU-Escent laser light source technology achieves both high brightness of 3000lm and a long life of approximately 20,000 hours
The unique BLU-Escent laser light source technology, which uses a blue laser diode as the light source, provides both high brightness of 3,000lm and long life of 20,000 hours. The increased brightness makes it compatible with larger screens and significantly increases the peak brightness during HDR playback. This, together with 8K high-definition, creates a home theater experience like never before.
2.1 High-power laser diode package
The combination of a high-power laser diode package and a highly efficient optical engine achieves a high luminance of 3,000lm***. In addition, the combination of the D-ILA device, which has a narrow pixel gap and high light utilization efficiency, enables detailed, smooth, and powerful image expression.
***For DLA-NZ9/RS4100. "DLA-NZ8/RS3100": 2,500lm, "DLA-NZ7/RS2100": 2,200lm
2.2 High image quality with dynamic light source control
The laser light source uses a laser diode that allows instantaneous control of light output, enabling dynamic brightness adjustment with less delay compared to conventional mechanical apertures. By controlling the laser output according to the brightness of the video scene, it is possible to reproduce images closer to human perception. In addition, ∞:1 contrast is achieved by controlling the output of the laser during hide, signal discrimination, etc.
3. HDR (High Dynamic Range) Content
Support has been added for the HDR10+ format, which uses dynamic metadata. In addition, the HDR10 format used in UHD Blu-ray and streaming, and the HLG (Hybrid Log Gamma) format used in broadcasting are also available.
3.1 HDR10+ support
With HDR10+, the luminance information for each scene is embedded in the content as metadata, so tone mapping can be performed according to the scene. This makes it possible to faithfully reproduce the HDR images intended by the creators. By comparison, HDR10, the basic standard for HDR playback, has only two pieces of information: MaxCLL (Maximum Content Light Level), which represents the maximum brightness of the content, and MaxFALL (Maximum Frame Average Light Level), which represents the average maximum brightness.
3.2 JVC's unique Frame Adapt HDR and Theater Optimizer
JVC's Frame Adapt HDR performs dynamic tone mapping — either frame by frame, or scene by scene — based on analysis of HDR10 content, while Theater Optimizer automatically performs optimal tone mapping according to the installation environment. 18-bit level gamma processing suppresses tonal gradations in bright areas and blacks in dark areas, and reproduces smooth gradations with high accuracy. Together, these two unique features deliver the best possible HDR image.
4. Ultra-High Contrast Optics further improves the quality of projected images (DLA-NZ9/RS4100, DLA-NZ8/RS3100)
Ultra-High Contrast Optics significantly improves brightness by adopting a more efficient polarization method. In addition, a new optical device that thoroughly eliminates internal unwanted light has been adopted to significantly improve the quality of projected images.
4.1 Improved prism polarization method to increase light output
Compared to the conventional method, the G (green) component, which contributes to optical brightness, can now be used more effectively, resulting in an increase in optical efficiency of approximately 10 percent.
4.2 Adoption of a new optical device that thoroughly suppresses unwanted light inside the optical system
The addition of a new device inside the optical system suppresses the return of unwanted reflected light to the projection screen, dramatically improving image quality.
4.3 Cinema filter delivers vivid color images with DCI-P3 wide color gamut
The cinema filter enables 100 percent of the wide DCI-P3 color gamut. HDR content, as typified by UHD Blu-ray, uses a much wider color gamut than before, so the wide color gamut of DCI-P3 makes it possible to reproduce such content with rich colors, including gradations in the sky and sea, which were previously difficult to reproduce, and contrasts between crimson roses and rows of fresh green trees.
5. Improved accuracy of proprietary Clear Motion Drive image blur reduction technology
JVC’s original image blur reduction technology Clear Motion Drive has improved the accuracy of motion compensation at object boundaries by reviewing the interpolation algorithm. In combination with Motion Enhance, which optimizes the drive of the D-ILA device according to the movement of the image, this technology reproduces 4K images more smoothly.
Other Features
· All models are ISF-certified and can be color-calibrated by ISF-certified engineers.
· The Installation Settings function allows up to 10 types of installation adjustments to be saved and easily recalled. These include lens memory, pixel adjustment, and screen masks. Screen size and gain, and aspect ratios can also be set.
· The auto-calibration function is provided to optimize the optical characteristics that vary depending on installation and usage conditions.
· The Screen Correction Mode corrects color imbalance caused by screen characteristics.
· Rear air intake and front air exhaust design for various installation environments, such as installations close to a wall.


Eikä maksa mitään..


DLA-NZ9 (3000 lumenia) ~25 kUSD
DLA-NZ8 (2500 lumenia) ~15 kUSD
DLA-NZ7 (2200 lumenia) ~10 kUSD
 
Liittynyt
22.07.2019
Viestejä
36
Kysellään nyt täälläkin foorumilla tuosta että onko latexii tai joku muu perehtynyt tuohon, että kuinka laadukasta tuo tykkien optiikka on? Luulis että ku rupee oleen 8k tykkiä niin ton optiikan merkityskin rupee oleen aika tärkeä. Ainaakin kamerapuolella on niin ja tuollaiset hyvät opjektiivit rupee oleen aika hintavia. Tuntuu että aina puhutaan vaan pikseleistä eikä oikeen ikinä optiikan laadusta tai vastaavaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 109
Viestejä
4 195 871
Jäsenet
70 850
Uusin jäsen
kalmari69

Hinta.fi

Ylös Bottom