Hei,
Osaakohan ihmiset täällä auttaa aloittelevaa kotiteatterin rakentajaa? Olen täysin noviisi näiden laitteiden kanssa. Hieman speksejä:
- Projektori noin 3,8 metrin päässä kankaasta
- Seinä, jolle projektoidaan noin 3,75 metriä leveä, noin 2,20 metriä korkea
- Kaikki huoneen seinät ja katto tasaisen valkoisia, lattia vaalea. En mielelläni alkaisi maalaushommiin.
- Projektori mielellään 1,2 metriä korkean hyllyn päällä, mutta korkeamman hyllyn tai kattotelineenkin pitäisi onnistua
- Huoneessa on yhdellä sivulla iso ikkuna, jonka saa kyllä pimennettyä pimennysverhoilla. Takaa tulee hieman luonnonvaloa, vaikka keittiönkin ikkunan saa tarpeen mukaan pimennettyä.
- Istun 2-3 metrin päässä. Sohvaa voi siirtää melkein projektoriin kiinni jos tarvitsee, mutta istun mielummin lähempänä kuin toisella puolella huonetta
Aion käyttää tykkiä lähinnä elokuvien ja television katseluun sekä mahdollisesti konsolilla pelaamiseen. Haluaisin kuitenkin myös ns. ison television korvikkeen, jossa lätkämatsi voi pauhata taustalla keskellä kesäpäivää kun asunnossa on vieraita. Toisinsanoen, minulle olisi tärkeää, että tykki toimii edes jotenkin myös suht valoisassa tilassa, vaikka kun ikkunan pimentää vain sälekaihtimilla. Onko tämä edes realistinen toive?
Budjetti olisi koko projektille noin 1500 euroa, mukaanlukien äänentoisto, jonka takia olen katsonut enemmän 1080p projektoreita, joiden kanssa oletan sitten tarvitsevani suht hyvän (kalliin) valkokankaan. Luin jostain, että musta kangas toimisi valoisassa huoneessa parhaiten jos on vaaleat seinät, mutta en tunnu löytävän tämmöisiä valkokankaita kovin helposti.
Olin alustavasti katsonut tätä projektoriksi:
Epson EH-TW750 3LCD Full HD -kotiteatteriprojektori – Kotiteatteri – Projektorit – TV ja video – Verkkokauppa.com
Valkokankaasta en vielä osaa sanoa yhtään mitään kun en ole asiaan perehtynyt tarpeeksi.
Onko mielipiteitä tai neuvoja setupin suhteen? Kannattaako mielestänne mennä suoraan 4k päätyyn? Sopiiko kuvailemaani käyttöön parhaiten 16:9 valkokangas vai onko se vain makuasia?
Minua kiinnostaisi myös tietää, että jos projektoriin sörkkää vaan jonkun DNA TV hubin kiinni, niin toimiiko se automaattisesti kuin älytelevisio vai tarvitaanko näissä aina jotain säätöä?
Kiitokset vastauksista.