Nimenomaan, sen takia erittelin tuon puristusliitoksen ja kunnon puristusliitoksen. Monellako autotallisepällä on oikeesti hyvät pihdit ja niihin vaihtokärjet eri kokosille holkeille tommosten ilmatiiviiden liitosten tekemiseen? Jotkut Knipexitkin maksaa 129e. Toki jos ostaa kiinasta kopiot, niin ne saa varmaan muutamalla kympillä sellaset, jossa ne kovapalakärjet räjähtää jossain vaiheessa silmille kun puristat holkkia. Se on siinä vaiheessa jo ihan sama sotkee ne tinat sekaan, jos se holkki alun alkujaan puristellaan kasaan jollain siirtoleukapihdeillä tmv työkaluilla.
Se on totta että kapillaarina se johto kiskoo sinne eristeenkin väliin sitä tinaa, joka taas heikentää mekaanista kestävyyttä, mutta se on pienin paha siinä vaiheessa jos koitellaan tehdä jotain MIL-spec puristusliitoksia ilman niihin tarkotettuja *kunnon* pihtejä.
Ja selvennykseksi siis, että en oo mitään abikoja tässä juottamassa. En käytä abikoja muutenkaan, jos ei ole absoluuttinen pakko ja sillon kun käytän niin ne ei oo mitään tokmannin tai motonetin paskoja. Annoin vaan vinkkejä tuulispäälle, kun näytti olevan ongelmia liitoksissa jo ennestään. Jos kattoo tota kuvaa josta keskustelu lähti liikkeelle, niin tossa on kylmät juotokset ja johdon paksuuteen nähden liian pienet abikot. Holkilla on kokemattoman juottajan helppo kasata tommoset johtoniput siistiks paketiks juottamista varten vaikka ei puristeliskaan sitä holkkia. Tähän nyt on tietty muita parempiakin keinoja, kuten pelkkä juottaminen tarpeeks tehokkaalla kolvilla, mut jos sitä ei oo saatavilla, niin holkki+kaasutoho+tina yhdistelmällä saa juotettua. Mulle se on ihan sama miten kukakin tekee, holkki, juotos ja liimallinen kutistesukka kestää varmasti sen mitä prototyypissä pitää kestää. Juotokset tuskin on se ensimmäinen, toinen, tai kolmaskaan paikka joka tällasista vehkeistä laukee.
Mut jos sä nyt haluut sen oppikirjan mukaan tehdä, niin osta oikeenkokoset holkit ja niille sit oikeet kunnon pihdit, vaihda noi abikot oikeen kokosiin, johdot silikonieristeisiin, käytä kutistesukkana liimallista kutistesukkaa ja niputa johdot nätisti nippuun niin ne ei värise yksinään siellä ja lopuks voit valaa vielä koko kotelon umpeen epoksihartsilla, pistää kannen päälle ja nautiskella toimintavarmuudesta ja keskittyä betzin limitin rikkomiseen ilman pelkoa sähköliitosten pettämisestä.