Vertikaaliakseloitu tuulivoimalani ( H-Darreius ) !

Tila
Keskustelu on suljettu.
--...voit siitä re-alue korjauksella laskea tai päätellä onko se jo maailmanennätys. --
Tässä onkin se olennainen pähkinän kuoressa. Mittaamasi arvot on maailman ennätys, kun arvoja "vähän korjaa Re-alueen muutoksilla", ts. kertoo lukuja vähän isommiksi. Näitä "hiukan omintakeisia" exponentti-kikkailuja on nähty muitakin ja kyllä huimiin lukuihin toki näin päädytään.
 
Et esittänyt mitään uskottavia mittauksia saati dokumentaatiota, ainoastaa väitteen mitatusta tuloksesta, mittausjärjestelyllä johon liittyy vähintäänkin merkittäviä epävarmuuksia. Voin vaikka laittaa sinulle suoran lainauksen kyseiseltä sivustolta, kun kerrot vain miltä sivulta haluat lainauksen.

Niin ja tätä hyötysuhdetta et pidä tarpeellisena mitata vieläkään, vaikka se on juuri se keskeinen ominaisuus konseptisi väitetyistä eduista muihin nähden.
No en ota kantaa sun väitteille, mutta laskin tarkasti re-alueen 2. proton kesätestiin.

Se on 26 000.

Se on aika kaukana optimaalisesta 4 000 000 sta.

Voin laskea mitä se on jatkossa myös 4. protolle.


Nopeus oli 81 km/t...eli 22 m/s....siis napadynamolla testatulla 2. protolla 5 m/s tuulessa.
TSR oli siis optimaalinen 4.



dynamos.gif

295588440_10224755486426055_1135271079053186629_n.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tässä onkin se olennainen pähkinän kuoressa. Mittaamasi arvot on maailman ennätys, kun arvoja "vähän korjaa Re-alueen muutoksilla", ts. kertoo lukuja vähän isommiksi. Näitä "hiukan omintakeisia" exponentti-kikkailuja on nähty muitakin ja kyllä huimiin lukuihin toki näin päädytään.


Ei niitä pidä korjata vähän.....vaan ainakin 4 kertaisesti...sen verran minäkin osaan fysiikkaa.
 
Von laskea mitä se on jatkossa myös 4. protolle.
Koska tuon kehittämäni tuulivoimalan kehittäminen on päätynyt rahoituksen puutteeseen 8 vuoden kehitystyön jälkeen, mutta koska siinä on paljon salaista patentoitavaa tavaraa sitä ei voi julkisesti esitellä...niin ajattelin viedä eteenpäin tätä sähkölentokone konseptiani...jota olen kuutioinut jo useamman vuoden....

Toisessa ketjussa kerroit kehityksen olevan loppu, mutta tässä ketjussa kerrot lisää protoja olevan tuloillaan. Kumpi se nyt on?
 
No en ota kantaa sun väitteille, mutta laskin tarkasti re-alueen 2. proton kesätestiin.

Se on 26 000.

Se on aika kaukana optimaalisesta 4 000 000 sta.

Von laskea mitä se on jatkossa myös 4. protolle.


Nopeus oli 81 km/t...eli 22 m/s....siis napadynamolla testatulla 2. protolla 5 m/s tuulessa.
TSR oli siis optimaalinen 4.



dynamos.gif

295588440_10224755486426055_1135271079053186629_n.jpg
Eli jotain olet mitannut? Vai mistä nuo numerot on peräisin?

Screenshot_20230112_114748_Vivaldi Browser.png


Saako tämän suomeksi? Mitä on mitattu ja miten?
 
Eli jotain olet mitannut? Vai mistä nuo numerot on peräisin?

Screenshot_20230112_114748_Vivaldi Browser.png


Saako tämän suomeksi? Mitä on mitattu ja miten?


Napadynamosta saa suurinpiirtein tehot. Muuthan tulee yleisistä kaavoista..kun kaaappaus-ala ja tuulennopeus tunnetaan.

Vihreä on shimanon napadynamo. Se on erittäin raskas verrattuna moniin muihin...löysin sen roskalavalta pyöräliikkeen pihalla 2015.
 
No en ota kantaa sun väitteille, mutta laskin tarkasti re-alueen 2. proton kesätestiin.

Se on 26 000.

Se on aika kaukana optimaalisesta 4 000 000 sta.

Von laskea mitä se on jatkossa myös 4. protolle.


Nopeus oli 81 km/t...eli 22 m/s....siis napadynamolla testatulla 2. protolla 5 m/s tuulessa.
TSR oli siis optimaalinen 4.



dynamos.gif

295588440_10224755486426055_1135271079053186629_n.jpg
Ikävä totuus on se, että Re-aluetta ei voi vapaasti valita, vaan laite pyörii kuormitettuna juuri sillä nopeudella kuin pyörii. Toki Re-aluetta voi optimoida säätämällä, mutta ei sitä voi mielivaltaisesti valita.

Tämä Re-luvun mielivataistaminen on juuri sitä exponenttikikkailua mihin viittasin. Sitten kun olet rakentanut sen myllyn joka kuormitettuna pyörii tuolla Re-alueella voit todeta näin olevan, et ennen sitä. Ei millään muotoa ole uskottavaa extrapoloida pienemmän myllyn toimintaa suurempaan olettaen, että se näillä oletuksilla pyörisi juuri tuon Re-luvun edellyttämällä nopeudella. Ei tuollaisessa päättelyssä ole päätä eikä häntää.
 
Napadynamosta saa suurinpiirtein tehot. Muuthan tulee yleisistä kaavoista..kun kaaappaus-ala ja tuulennopeus tunnetaan.
Eli "mittaukset" eivät ole mittauksia vaan jonkun dynamon speksistä luettuja arvoja? Vai miten tuosta napadynamosta saa "suurinpiirtein tehot"?

Vihreä on shimanon napadynamo. Se on erittäin raskas verrattuna moniin muihin...löysin sen roskalavalta pyöräliikkeen pihalla 2015.
Onko käynyt mielessä että se olisi päätynyt sinne roskalavalle syystäkin? :facepalm:

1673517450978.png


Tässä kuvaajassa "HB015 with 18650" on tuottanut ENEMMÄN kuin sama HB015 ilman 18650. Oletko tosiaan keksinyt miten energiaa syntyy tyhjästä?

Vai olisko nämä "mittaukset" todellisuudessa aivan yhtä tyhjän kanssa. Täysin päästä keksittyjä lukuja.

ps. ei kannata myöskään katsoa tuota SD-8 tulosta kovin tarkasti. Siinä 18650 akun lataus on nostanut tehoja vielä enemmän. Vai onko se akku kytketty vahingossa syöttämään tehoa ja sillä saatu koko mylly pyörimään kovempaa? :think:
 
Siis onko noi napadynamot ollut sähköisenä kuormana vai generaattorina? Sullahan oli se napamoottori jota käytit generaattorina?

Oikeastaan piirrätkö kytketäkaavion tuosta koko hommasta, niin on helpompi keskustella asiasta.

1673519919119.png



Eli tossa on se napamoottori, niin mitä sen perässä on? Käsittääkseni jotain tasasuuntausta ja sitten se halogeeni lamppu, mutta missä ne dynamot on? Entä se 18650 akku, vain onko vain yksi kenno? sen jännitehän on maks 4.2v hujakoilla?
 
Viimeksi muokattu:
Eli "mittaukset" eivät ole mittauksia vaan jonkun dynamon speksistä luettuja arvoja? Vai miten tuosta napadynamosta saa "suurinpiirtein tehot"?


Onko käynyt mielessä että se olisi päätynyt sinne roskalavalle syystäkin? :facepalm:

1673517450978.png


Tässä kuvaajassa "HB015 with 18650" on tuottanut ENEMMÄN kuin sama HB015 ilman 18650. Oletko tosiaan keksinyt miten energiaa syntyy tyhjästä?

Vai olisko nämä "mittaukset" todellisuudessa aivan yhtä tyhjän kanssa. Täysin päästä keksittyjä lukuja.

ps. ei kannata myöskään katsoa tuota SD-8 tulosta kovin tarkasti. Siinä 18650 akun lataus on nostanut tehoja vielä enemmän. Vai onko se akku kytketty vahingossa syöttämään tehoa ja sillä saatu koko mylly pyörimään kovempaa? :think:
Siis DH-3H80 on se Shimano.
 
Siis onko noi napadynamot ollut sähköisenä kuormana vai generaattorina? Sullahan oli se napamoottori jota käytit generaattorina?

Oikeastaan piirrätkö kytketäkaavion tuosta koko hommasta, niin on helpompi keskustella asiasta.

1673519919119.png



Eli tossa on se napamoottori, niin mitä sen perässä on? Käsittääkseni jotain tasasuuntausta ja sitten se halogeeni lamppu, mutta missä ne dynamot on? Entä se 18650 akku, vain onko vain yksi kenno? sen jännitehän on maks 4.2v hujakoilla?
Dynamo tuottaa sähkön...ja siinä pitää olla 3 watin lamppu...sen kulutus /vastus on 8 wattia tai enemmän mun laitteen nopeudessa ( 81 km/t ).
 
Eli "mittaukset" eivät ole mittauksia vaan jonkun dynamon speksistä luettuja arvoja? Vai miten tuosta napadynamosta saa "suurinpiirtein tehot"?


Onko käynyt mielessä että se olisi päätynyt sinne roskalavalle syystäkin? :facepalm:

1673517450978.png


Tässä kuvaajassa "HB015 with 18650" on tuottanut ENEMMÄN kuin sama HB015 ilman 18650. Oletko tosiaan keksinyt miten energiaa syntyy tyhjästä?

Vai olisko nämä "mittaukset" todellisuudessa aivan yhtä tyhjän kanssa. Täysin päästä keksittyjä lukuja.

ps. ei kannata myöskään katsoa tuota SD-8 tulosta kovin tarkasti. Siinä 18650 akun lataus on nostanut tehoja vielä enemmän. Vai onko se akku kytketty vahingossa syöttämään tehoa ja sillä saatu koko mylly pyörimään kovempaa? :think:
Voit laskea yleisesta kaavasta mitä on otettavissa ja dynamotaulukosta mitä se ottaa siitä maksimissaan jos pyörii 81 km/h.

power equation.jpg


Eli 5 m/s tuulessa olisi ollut 75 wattia otettavissa ja sain siitä jotakin 8-24 watin välillä ( hyötysuhde on siis 11-32% ).

download.png
 
Dynamo tuottaa sähkön...ja siinä pitää olla 3 watin lamppu...sen kulutus /vastus on 8 wattia tai enemmän mun laitteen nopeudessa ( 81 km/t ).
3W lamppu ajettuna 8W kuormalla sanoisi kyllä poks. Millainen lamppu ja millä jännitteillä? Kai sulla yleismittari tai kaksi edes on?

Watti ei ole vastuksen määre. Hehkulampun vastus muuttuu eri tehoissa/lämmöissä joten et voi mitata sammuksissa olevaa ja käyttää sitä kaikkeen.
 
Eli 5 m/s tuulessa olisi ollut 75 wattia otettavissa ja sain siitä jotakin 8-24 watin välillä ( hyötysuhde on siis 11-32% ).
Mittasitko vai oletitko?

Nyt ihan ekana tarvitaan edes yksinkertaisin mahdollinen OIKEA mittaus.
Aloitetaan vaikka sillä että hommaat kaksi yleismittaria. Toisella mittaat jännitettä (voltteja) ja toisella mittaat virtaa (ampeereja). Nuo kaksi mittaria vierekkäin ja kamera kuvaamaan. Jos samaan saa vielä sen tuulimittarin lukeman näkyviin niin ollaan jo vahvoilla. Jos ei onnistu niin sitä voi vaikka sanella sinne videolle. Tuollaisella videolla pystyisi jo selvittämään (jälkikäteenkin) sen tuotetun tehon ja tuulennopeuden kanssa siitä saisi jo oikeasti jotain hyödyllistä infoa.

Jos ei näin yksinkertaista virta + jännite mittaustakaan onnistu tekemään niin aivan turha edes miettiä mitään sähköjuttuja. Laitat siihen väkipyörän kiinni ja nostat kilon painoa muutaman metrin. Silläkin saisi jo parempaa mittausdataa.
 
3W lamppu ajettuna 8W kuormalla sanoisi kyllä poks. Millainen lamppu ja millä jännitteillä? Kai sulla yleismittari tai kaksi edes on?

Watti ei ole vastuksen määre. Hehkulampun vastus muuttuu eri tehoissa/lämmöissä joten et voi mitata sammuksissa olevaa ja käyttää sitä kaikkeen.


Etkö ymmärrä, että dynamo laite joka jakaa 3 wattia lamppuu kaikissa olosuhteissa...syö itse 3 kertaa enemmän....osa jopa 10 kertaa enemmän...riippuen vauhdista...alle 30 km/t vauhdissa paljon vähemmän..jopa alle 6 wattia?

Dynamo on ikäänkuin regulaattori.
 
Viimeksi muokattu:
Hakusanalla googlesta.

Nämä on käyty tiede.fi saitilla 10 kertaa läpi.

Trollien mukaan vastusta oli 0.1 wattia.
Googlella löytyy tämä sivu. Voitko siis kertoa mitä se sinulle löytää ja millä hakusanalla.

Etkö ymmärrä, että dynamo laite joka jakaa 3 wattia lamppuu kaikissa olosuhteissa...syö itse 3 kertaa enemmän....osa jopa 10 kertaa enemmän...riippuen vauhdista...alle 30 km/t vauhdissa paljon vähemmän..jopa alle 6 wattia?

Dynamo on ikäänkuin regulaattori.
Siis mitä? Mikä ihmeen dynamo? Miten "jakaa" sähköä? Miten sen omakulutus vaihtelee? Selitähän kun en ymmärrä.

Onko sulla siis joku jänniteregulaattori niin että saat tasaisen jännitteen? Mikä osa alkaa "syödä" sitä tehoa? 10x??? Mihin se energia häviää?

Olisi nyt helpoin kun kertoisit mitä sulla on ja miten kytketty. Siinä ei pitäisi olla mitään uutta tai salaista.
 
Hakusanalla googlesta.

Nämä on käyty tiede.fi saitilla 10 kertaa läpi.

Trollien mukaan vastusta oli 0.1 wattia.
Näin se menee (tai meni ainakin tiede.fi-palstalla), jos yrittää sanoa ettei hyötysuhdetta määritettäessä genraaattorin tehoa katsota kuvaajasta vaan se mitataan. Muutut trolliksi, jonka suuhun voi laittaa ihan millaisia väitteitä haluaa.
 
Vosiko tänne saada vastaavia myllyjä youtubesta linkkejä,, niin pääsis vähän hajulle asiasta, ku ite tekasin siivet tollaseen istabreeseen ja laitoin kiinikkeeet puusta ja laitoin oikeeseen kulmaan, niin nehän lenti naapurin pihalle.
 
Mitä ilmeisemmin @tuulispää käyttää tuossa "generaattorina" polkupyörän napadynamoja. Puhuu myös 3W lampusta.

Most modern hub dynamos are regulated to 3 watts at 6 volts

Eli mitä ilmeisemmin tuulimyllyn kuormana on tosiaan 3 W lamppu 6 voltin jännitteellä.

Se mitä Tuulispää ei nyt tunnu ymmärtävän on että mitä tuo napadynamo oikeasti tekee ja mikä se oikeasti on. Napadynamon (tai polkupyörän dynamon yleisesti) tehtävä on tuottaa sopiva jännite valolle. Tämä tavoite pysyy samana oli vauhtia sitten 15km/h tai 50km/h (tai 82km/h). Eli se napadynamo tuottaa 6 volttia ja 0.5 ampeeria (0.5 A x 6 V = 3 W). Lamppu ei muutu kirkkaammaksi vaikka "polkisi" alamäkeen 60km/h. Edelleen 6 V ja 0.5 A.

Se on totta että dynamojen hyötysuhde laskee kyllä mitä kovempi vauhti "pyörällä" on. Ilmeisesti tätä kuvaajaa käytetty:
1673548379380.png


Tuosta sitten laskettu että 3W valolle ja 6W "hukkaan" =>
Dynamo tuottaa sähkön...ja siinä pitää olla 3 watin lamppu...sen kulutus /vastus on 8 wattia tai enemmän mun laitteen nopeudessa ( 81 km/t ).

Mutta siis edelleenkään tuossa testaamisessa ei ole pienintäkään järkeä. Tuon dynamon kuorma ei käytännössä kasva, vaikka pyörän/myllyn nopeus nousisi 80km/h. Joo, muutama watti menee hukkaan, mutta se on aivan irrelevanttia. Käytännössä siis koko mylly pyörii täysin kuormittamattomana.

Se mitä tässä pitäisi tehdä olisi tilata kiinasta halpa tuulimylly josta saisi esim 48V kolmivaihegeneraattorin. Sen kaveriksi tasasuuntaaja ja sen perään kuorma. Mittaus tasasuuntaajan jälkeen. Jännite ja virta, onnistuu kiinan 2€ yleismittareilla.

Pelkästään kiinasta tilatuilla osilla tuo setti ei maksaisi paria sataa enempää.
 
Jaa tollanen mä jotenkin aattelin että ois fillarin moottori genuna sieltä kai sais 3 vaihe ac sähköä ulos vai saako joskus kyylä tuulispää puhu jostain 500watista
 
Jaa tollanen mä jotenkin aattelin että ois fillarin moottori genuna sieltä kai sais 3 vaihe ac sähköä ulos vai saako joskus kyylä tuulispää puhu jostain 500watista
Joo sellaista itsekin olen kuvitellut, mutta ilmeisesti puuhastellaan 3W dynamoiden kanssa ja katsotaan kuinka kuormittamattoman myllyn kierrosnopeus kasvaa ja kasvaa (yllätys!). Kuinkahan pienellä tuulella nuo kiinan pienet "myllyt" lähtisi pyörimään kun laittaisi hyvin laakeroituun napadynamoon sen generaattorin tilalle ja ilman kuormaa (3-9W = yhtä tyhjän kanssa).
 
Tuohan nyt ehdottomasti pitäisi testata kunnon genulla esim 5ms tuulessa ja ajaa keinokuormaan niin paljon watteja kunnes mylly hidastuu niin paljon että tuotto vähenee siinä kai se olisi se todellinen tuotto. Jos tuo tosiaan on dynamo siellähän on regu sisällä joka ei anna tuota 3w enempää vaikka se pyörisi miten eli todellinen kuorma ollut tuo 3W :(.
 
Tuohan nyt ehdottomasti pitäisi testata kunnon genulla esim 5ms tuulessa ja ajaa keinokuormaan niin paljon watteja kunnes mylly hidastuu niin paljon että tuotto vähenee siinä kai se olisi se todellinen tuotto. Jos tuo tosiaan on dynamo siellähän on regu sisällä joka ei anna tuota 3w enempää vaikka se pyörisi miten eli todellinen kuorma ollut tuo 3W :(.
Yksi keino on ajaa teho suoraan akkuun. Myllyn nopeus on silloin "lukittu" akun jännitteellä ja kaikki "ylimenevä" tuuli puskisi vain watteja. Tämä toimii jos tiedetään optimaalinen kierrosalue ja voidaan mitoittaa järjestelmä sen mukaan.

Testausta varten erilaiset vastukset olisi järkeviä. Tai tarkemmin sanottuna useita vastuksia niin että niitä voi aina lisätä/poistaa tarpeen mukaan. Jännite/virta mittauksella ei väliä mikä vastus siellä on vastassa kun mitataan oikeaa tehoa.
 
Mjoo mut mietin vaan jos tollanen moottori on 500w ja rpm varmaan noin 100rpm 36woltilla , niin niin mitenhän tuo jos sitä ei oo reguloitu 14.4 voltille niin eikö se akku kiehu heti piloille? vois ainaki kuvitella että moottori tuottais tuon 36volttia 100rpm ja jos tuota pyörittää kovempaa sieltä taitais tulla enempi volttia.
 
Mjoo mut mietin vaan jos tollanen moottori on 500w ja rpm varmaan noin 100rpm 36woltilla , niin niin mitenhän tuo jos sitä ei oo reguloitu 14.4 voltille niin eikö se akku kiehu heti piloille? vois ainaki kuvitella että moottori tuottais tuon 36volttia 100rpm ja jos tuota pyörittää kovempaa sieltä taitais tulla enempi volttia.
Tietenkin pitää olla dump load estämässä liian kovia jännitteitä. Sehän on "pakollinen" noin muutenkin. Itsellä mökin 24V myllyssä 2 Ohmin vastus sopivan ison releen takana. Jos tuulee liikaa ja jännite liian korkea niin tuo iskee reilun 400W lisäkuorman. Jos sattuisi täydellinen syöksyvirtaus iskemään niin sulaisi varmaan käämit/johdot ja myllykin olisi siinä kohtaa jo nurin. :dead:

Mikäs tuon AP proton kaappausala olikaan? 10W tehot pitäisi onnistua 30cm halkaisijaltaan olevan tuulettimen kanssa.
 
Paljonkohan vedyn tuotantoon tarttee watteja tuohan ois mökillä kätevää jos sais ylimäärä sähkön tuottaa vetyä jota vois tuulettomana päivänä polttokennolla tuottaa sähköt. Tavallaan hyötysuhteen parannus kun ei ylimäärä menis vastuksessa lämmöks
 
Mitä ilmeisemmin @tuulispää käyttää tuossa "generaattorina" polkupyörän napadynamoja. Puhuu myös 3W lampusta.



Eli mitä ilmeisemmin tuulimyllyn kuormana on tosiaan 3 W lamppu 6 voltin jännitteellä.

Se mitä Tuulispää ei nyt tunnu ymmärtävän on että mitä tuo napadynamo oikeasti tekee ja mikä se oikeasti on. Napadynamon (tai polkupyörän dynamon yleisesti) tehtävä on tuottaa sopiva jännite valolle. Tämä tavoite pysyy samana oli vauhtia sitten 15km/h tai 50km/h (tai 82km/h). Eli se napadynamo tuottaa 6 volttia ja 0.5 ampeeria (0.5 A x 6 V = 3 W). Lamppu ei muutu kirkkaammaksi vaikka "polkisi" alamäkeen 60km/h. Edelleen 6 V ja 0.5 A.

Se on totta että dynamojen hyötysuhde laskee kyllä mitä kovempi vauhti "pyörällä" on. Ilmeisesti tätä kuvaajaa käytetty:
1673548379380.png


Tuosta sitten laskettu että 3W valolle ja 6W "hukkaan" =>


Mutta siis edelleenkään tuossa testaamisessa ei ole pienintäkään järkeä. Tuon dynamon kuorma ei käytännössä kasva, vaikka pyörän/myllyn nopeus nousisi 80km/h. Joo, muutama watti menee hukkaan, mutta se on aivan irrelevanttia. Käytännössä siis koko mylly pyörii täysin kuormittamattomana.

Se mitä tässä pitäisi tehdä olisi tilata kiinasta halpa tuulimylly josta saisi esim 48V kolmivaihegeneraattorin. Sen kaveriksi tasasuuntaaja ja sen perään kuorma. Mittaus tasasuuntaajan jälkeen. Jännite ja virta, onnistuu kiinan 2€ yleismittareilla.

Pelkästään kiinasta tilatuilla osilla tuo setti ei maksaisi paria sataa enempää.


Eihän se kuormittamaton ole jos hyötysuhde on 16 % luokkaa...se on tällä re-alueella merkittävä kuorma.

Ja selkeästi nousee nopeuden mukaan.

download.png


Siksi niistä on nyt luovuttukin..koska ovat raskaita polkea...akkusysteemit rulettaa.

Rim-Dynamo-Efficiency-Testing-FahrradZukunft-2020.png

Alimman taulukon mukaan hyötysuhde voisi olla 81 km/t nopueudessa jopa 66%.
 
Eihän se kuormittamaton ole jos hyötysuhde on 16 % luokkaa...se on tällä re-alueella merkittävä kuorma.

Ja selkeästi nousee nopeuden mukaan.

download.png


Siksi niistä on nyt luovuttukin..koska ovat raskaita polkea...akkusysteemit rulettaa.

Rim-Dynamo-Efficiency-Testing-FahrradZukunft-2020.png

Alimman taulukon mukaan hyötysuhde voisi olla 81 km/t nopueudessa jopa 66%.
Mistä nuo kuvajaat ovat peräisin? Noiden hubien valmistajat mainostaa hyötysuhteita jopa 70+% joten mistä väittämäsi 16% on peräisin?
 
Mikäs tuon AP proton kaappausala olikaan? 10W tehot pitäisi onnistua 30cm halkaisijaltaan olevan tuulettimen kanssa.

Pinta-ala oli 0,96 m2 siis kappausala...voit siitä re-alue korjauksella laskea tai päätellä onko se jo maailmanennätys. Siiven pituus oli tasan metri.

Mikset tuulispää käytä enää sitä 250w napamoottoria generaattorina? Siitä saisi 3-vaihevirtaa ulos. Vai eikö se jaksanut pyöriä?
 
Mikset tuulispää käytä enää sitä 250w napamoottoria generaattorina? Siitä saisi 3-vaihevirtaa ulos. Vai eikö se jaksanut pyöriä?
Taisi olla liian iso vastus ja mylly ei lähtenytkään pyörimään alle 3 m/s tuulessa. Tuntuu että se on ainoa innovaatio että miten saada kaksisiipisen liikkeelle pienellä tuulella. Siitä ei vain ole mitään hyötyä jos tuotto jää silti kauas tavoitellusta.

Onko hyötysuhteen laskeminen hukassa...ehdottaisin fysiikan peruskurssia.

power equation.jpg

Ei kuulu fysiikan peruskurssille, mutta tätäkään kaavaa ei tarvitse itse opetella. Voi käyttää internetin ihmeellistä maailmaa:

1673603295097.png


Neliömetrin kaappausalalla 16% hyötysuhteella ja vaivaisella 5 m/s tuulella pitäisi mennä jo yli 12W tehojen. Jos dynamon aiheuttama kokonaiskuormitus on vain 8-9 W luokkaa niin kyllähän se mylly alkaa kierroksia ottaa. Jos tuuli nouseekin 6 m/s (tuo voi mennä jo melkein mittausvirheeseen) niin hups:
1673603642501.png


Tästä 16% hyötysuhteella oltaisiin jo yli 20 W tehoissa.

Se että neliömetrin mylly saa 3W lampun palamaan kirkkaasti ei ole saavutus. Jos se ei sitä saisi palamaan niin joko mylly olisi optimoitu todella paljon kovemmille tuulille tai se olisi suoraan sanottuna surkea tekele. Edelleenkään en ole nähnyt yhtäkään todistetta siitä että tuon dynamon aiheuttama kuorma kasvaisi erityisen paljoa isommilla nopeuksilla.

Alimman taulukon mukaan hyötysuhde voisi olla 81 km/t nopueudessa jopa 66%.
Rim-Dynamo-Efficiency-Testing-FahrradZukunft-2020.png
Ei. Tuossa taulukossa ei ole 81 km/h nopeutta. Siinä on alle puolet tuosta, eli max 40 km/h.

Lisäksi tuossa ei ole kerrottu mitä taulukko esittää. Kokonaiskuormaa? Tuotettua tehoa? Generaattorin mahdollistamaa tehoa? Mitä?
Siksi pyysin lähdettä, jotta voisin näin perustavaa laatua olevaan kysymykseen saada vastauksen. Auttaisikohan fysiikan peruskurssi?
 
Ex-nokialaiset tekevät omaa vertikaalimyllyä !

Kuulin eilen.

Aloitettu 2017.
 
Viimeksi muokattu:
No mitäpä ei ex-nokialaiset tekisi. Monen monta insinööriä ja varmasti tuhat ja yksi harrasteprojektia. Ajattelitko kysyä neuvoa sähköjutuissa? Siitä voisi ainakin olla apua.


Niin tämä on jo valmis ja pyörii mm. Afrikassa.

Juttelin eilen tunteroisen prokektijohtajan kanssa.
 
Ei nyt liity tavallaan tähän muuten kuin tuulesta sähköä, mutta aika erilainen lähestymistapa tappi tuulessa. Innovaatioita pitää olla muuten ei koskaan kehity mitään.
 
Maamme ainoa 3,6 MW kokoisen tuulivoimalan 2010 luvulla suunnitellut ja testannut herra kertoi että ex-nokialaisten yksisiipinen on alunperin jo Boeingin testaama.
 
Viimeksi muokattu:
Tila
Keskustelu on suljettu.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 787
Viestejä
4 499 063
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom