Kirjoitin yhtiövastike + korko.Eihän korko nyt mitenkään vertaudu vuokraan.
Olis ihan mielenkiintoista jos löytäisit lähteen tuolle. (Tai no ilmeisesti olet vain tehokkaasti sekoittanut itse konsepteja) Näkisin tuolla laskentatavallasi saa "laskennalliset" kulut tai "verrannolliset" kulut, ei "todelliset" kulut. Minulta vahva veikkaus että jos verottaja joskus tarkastaa verotuksesi, niin ei tuota tule hyväksymään. (Olettaen että puhutaan tilanteesta jossa asunto on henkilökohtaisessa omistuksessasi ja aiot myydä sen 2vuoden asumisajan jälkeen verovapaasti. Jos tilanne on se, että työhuoneen verran asunnosta omistaa joku muu niin sitten se voi mennä noin, joskaan verotuksessa siitä ei tule todellista etua)Tällä kaavalla olen nyt 2 vuotta omat todelliset kuluni ilmoittanut.
Verotuksessa yleensä todelliset kulut on sellaisia, joita on johonkin suuntaan maksettu. Esim. jos palkkaat siivoojan ja se maksaa 100e / kk niin voit vähentää siivouksen. Jos siivoat itse niin et voi vähentää 100e / kk.
Elinkeinotoiminnassa asuinhuoneistosta voi tehdä hankintamenosta poistoa 4% vuodessa, mutta se sitten vastaavasti vähentää hankintahintaa. Eli kun sen myy, niin joutuu vastaavan verran enemmästä maksamaan myyntivoittoveroa. Oma asunto (vähintään 2 vuoden asumisajalla) on verovapaa, joten siitä tulevat tappiot ei ole verovähennyskelpoisia eikä myöskään tuota poistoa voi näin ollen tehdä.
Ja poiston laskemisenkin olet ilmeisesti ymmärtänyt väärin. Se tehdään aina menojäännöksestä. Eli jos 4% on 1. vuonna 16te, niin seuraavana vuonna menojäännös on 16te pienempi eli poisto on enää 15,36te jne.
Viimeksi muokattu: