Veneet ja veneily

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Kukaan rakennellut laiturivenettä? Löytyyköhän jostain rakennusohjeita toimivaksi todettuun kokoonpanoon? Tarkoitus olisi iskeä kiinni sähköperämoottori. 2-3 henkilölle
Uskoisin että kahdella tai kolmella DN300-500 PE-putkella, joissa on päät viistetty hydrodynamiikan kannalta optimaalisesti saa hyvän nosteen, sitten vaan nämä kiinni toisiinsa happosesta hitsatulla kehikolla tai kyllästetyllä kakkosnelosella ja siihen päälle mieleinen päällirakenne.

En ole varsinaista laiturivenettä rakentanut, mutta ajoin aikoinaan lähirannasta mökkilaiturin päätyarkun ( koko 2,5x4,0 metriä ) ankkurointipaikalleen 20 heppaisella 2T Yamahalla ja hyvinhän tuo kulki, mitä nyt tasaiset putkenpäät vähän vastustelivat.
Mökkitontti on siis suhteellisen jyrkkä rinnetontti ja rantaan ei pääse oikein millään vehkeellä ainakaan kuorman kanssa, niin vedettiin sitten laiturin päätyarkun rakennustarpeet mönkkärillä ja kärryllä läheiseen tasaisempaan venerantaan ja kasattiin päätyarkku siellä.
Sitten kun arkku oli valmis, niin työnnettiin ja taljattiin se veteen, jonka jälkeen ajoin sen ankkurointipaikalleen väliaikaisesti siihen kiinnitetyllä kahvaohjattavalla perämoottorilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
75
Uskoisin että kahdella tai kolmella DN300-500 PE-putkella, joissa on päät viistetty hydrodynamiikan kannalta optimaalisesti saa hyvän nosteen, sitten vaan nämä kiinni toisiinsa happosesta hitsatulla kehikolla tai kyllästetyllä kakkosnelosella ja siihen päälle mieleinen päällirakenne.

En ole varsinaista laiturivenettä rakentanut, mutta ajoin aikoinaan lähirannasta mökkilaiturin päätyarkun ( koko 2,5x4,0 metriä ) ankkurointipaikalleen 20 heppaisella 2T Yamahalla ja hyvinhän tuo kulki, mitä nyt tasaiset putkenpäät vähän vastustelivat.
Mökkitontti on siis suhteellisen jyrkkä rinnetontti ja rantaan ei pääse oikein millään vehkeellä ainakaan kuorman kanssa, niin vedettiin sitten laiturin päätyarkun rakennustarpeet mönkkärillä ja kärryllä läheiseen tasaisempaan venerantaan ja kasattiin päätyarkku siellä.
Sitten kun arkku oli valmis, niin työnnettiin ja taljattiin se veteen, jonka jälkeen ajoin sen ankkurointipaikalleen väliaikaisesti siihen kiinnitetyllä kahvaohjattavalla perämoottorilla.
Kiitos vinkeistä! Runko olisi tosiaan tarkoitus tehdä kakkosnelosella käyttäen vanhan laiturin jämä-ponttooneita. Katotaan millanen tulee...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Jaahas. Nykyinen mökkivene (FinnMaster 6101 MC) jota olen tähän saakka appiukolta lainaillut, menee lihoiksi. Nyt pitäisi tilalle keksiä joku kulkuväline.

Tutkaillut noita HT-veneitä, mutta kaikissa melkein joutuu tuon kuomun kanssa räpeltämään. Moottori saisi olla 50-60hp luokkaa tai isompi. Oikeastaan ainoa järkivaihtoehto joka itselle tuli vastaan olisi joku Scantic 580:n tyyppinen takahyttivene, hintakin pysyisi suht maltillisena.

Mökki on merellä noin 10km matkan päässä, reitti on kuitenkin sisäsaaristoa, eli todella huonossa kelissä harvoin tarvitsee kulkea. Kuivana olisi kuitenkin mukava päästä perille, joten sen takia hytti pakollinen.

Tuleeko jollain vaihtoehtoja mieleen? Eipä tuolla 6000-8000e luokassa ole kuin tuollaisia ikäloppuja prutkuja, mutta näillä nyt mennään.
Päivitystä tilanteeseen:


Niin siinä sitten kävi, että hattu kourassa piti hakea pankista lainaa. Ainakin tiesi mitä on luvassa, eikä tuossa nyt loppupeleissä pitänyt hirveästi budjettia venyttää että sen omiin nimiin sai. Murheena toistaiseksi lähinnä tuo moottori, vaikkei siinä varsinaista vikaa (vielä) olekaan, sekä Gelcoat joka on paikoin kamalassa kunnossa. Pitäisi käytännössä hioa koko vene.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Mitä se veneen ikä merkitsee?

Enemmän se teknikka ratkaisee ja on tärkeämpää.

Itsellä on saaristoveneenä kaksi venettä, toinen ns, arvostettu hyväkulkuinen ja merikelpoinen 6.3m ht-vene vuodelta 1978 jossa nyt tekniikka uusittu, kone uudennihkeä.

Toinen vwnw sitten 2004 vuoden mukamas hyvä. "merivene", ht-vene myös.,uusien säännösten mukaan tyyppikilvitetty tehtaalla b-kategoriaan.

Meillä ne jotka venettä lainailee tai ajaa itse niin aina on vanha vene pois laiturista....

Molemmat paatit on erittääin syvällä v-pohjalla olevia merikelpoisia veneitä mutta vanha ikäloppu painaa pahassa kelissä paljon turvallisemmin ja on hemmetin paljon parempi ajotavoiltaan, uudessa on toki hydrauliohjaus ja trimmilevyt sun muut, vanhassa muuta kuin konetrimmi mikä riittää, sitäkään tartte ellet halua nopeasti plaaniin.

Tää uudempi vene vieläpä oikein kehuttu ja testeissä pärjännyt, silti vitun paljon huonompi ajettava ja hallittava kuin vanha....

Uudella paatilla en edes lähde ulos sellaisessa kelissä missä vanhalla tartte edes kummemmin miettiä.

Molemmat veneet samankokoisia, samoilla konetehoilla, uudempi on toki pihimpi bensan suhteen mutta vanha vene painaa 150kg enemmän ja omaa melkein 200 kiloa enemmän kantokykyä...ja tuntuu ihan käytännössä kun ajelee maksimi henkilömäärällä tai roudaa vaikka polttopuuta, uusi vene ui todella syvällä ja on kuin lahna rannassa silloin kun kuormaa on oikeasti päällä.

Ultralla kun mittas pohjan ja kyljen paksuutta niin vanhan veneen sivut, pohja ja välipohja on tuplat paksumpaa materiaalia kuin uuden

Itselle uudempi vene ei oikein tarjoa mitään, ei siis mitään parempaa verrattuna vanhaan.

Ainut todellinen iso ero on uudemman veneen itsetyhjentyvä rakenne mutta tuokin lähinnä tarpeeton katetussa veneessä kun kuitenkin veneissä on molemmissa autopilssit.
 
Viimeksi muokattu:

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Päivitystä tilanteeseen:

Niin siinä sitten kävi, että hattu kourassa piti hakea pankista lainaa. Ainakin tiesi mitä on luvassa, eikä tuossa nyt loppupeleissä pitänyt hirveästi budjettia venyttää että sen omiin nimiin sai. Murheena toistaiseksi lähinnä tuo moottori, vaikkei siinä varsinaista vikaa (vielä) olekaan, sekä Gelcoat joka on paikoin kamalassa kunnossa. Pitäisi käytännössä hioa koko vene.
Onnea uudelle veneelle! Kävikö tuossa siis niin, että päädyit ostamaan tutun veneen itsellesi?

Mikä moottorissa on murheena?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Onnea uudelle veneelle! Kävikö tuossa siis niin, että päädyit ostamaan tutun veneen itsellesi?

Mikä moottorissa on murheena?
Kiitos! Tosiaan appiukon veneen lunastin, ja onhan tuolla varmaan 10 vuotta pian muutenki tullut suhattua, joten tiesin melko tarkkaan mitä olin ostamassa.

Moottorissa sinänsä ei muita murheita ole kuin mekkala, korkea kulutus ja 2t käryt. Ei kuitenkaan mitään sellaista millä perustelisi 6000-8000e investointia 4t-koneeseen.
 
Viimeksi muokattu:

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Moottorissa sinänsä ei muita murheita ole kuin mekkala, korkea kulutus ja 2t käryt. Ei kuitenkaan mitään sellaista millä perustelisi 6000-8000e investointia 4-koneeseen.
Muulle on hankala tehdä mitään mutta voisi ehkä kokeilla vaikuttaako öljylaatu käryihin. Kun ostin omaa ETECiä, myyjä varoitti Teboilin 2T-öljystä. Oli kuulemma ETEC alkanut käryttää Teboilin öljyllä. Saattoi toki olla myyntipuheista kyse mutta on jäänyt kokeilematta, kun sillä ei ole virallista TCW3-luokitustakaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Teboilia taitaa tällä hetkellä tosiaan olla. Aiemmin noita quicksilverin litkuja käyttänyt mutta Teboilin tuotos oli sillä hetkellä ainoa mikä oli kaupasta saatavilla. Toki haisee se 2t aina jonkin verran, vaikka mikä olisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
2t tuoksu kuuluu motorsporttiin ja veneilyyn. 4 tahdin laiska nassutus ei ole mitään verrattuna kireään kaks tahdin ulvontaan
No, se lienee sitten makuasioita (tai haju), mutta itse veneillessä myös kommunikoisin mieluusti huutamatta vierustoverin kanssa. Motorsportit harrastelen sitten radalla.
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
No, se lienee sitten makuasioita (tai haju), mutta itse veneillessä myös kommunikoisin mieluusti huutamatta vierustoverin kanssa. Motorsportit harrastelen sitten radalla.
Huono on äänieristys jos ei huutamatta tuossa veneessä voi keskustella.

Edellisessä venessä oli keskihytin lattian alla VolvoPenta kutos diesel ja hyvin pystyi keskustelemaan ilman huutamista kaikkien kanssa vaikka kaasu pohjassa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Epäilen ettei tuossa hytissä muuta äänieristystä ole, kuin sisäverhoilut. Luulisin jos sisäperämoottori on, niin äänieristykseen on pakkokin ollut panostaa.
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Epäilen ettei tuossa hytissä muuta äänieristystä ole, kuin sisäverhoilut. Luulisin jos sisäperämoottori on, niin äänieristykseen on pakkokin ollut panostaa.
Voi sitä panostaa itsekkin jos tehdas ei ole viitsinyt, raskasmattoa ja siihen päälle kevyempää solumuovia niin vaimenee äänet kummasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Ihan jo pieneen Suvin moottoriveneeseen auttoi kun laittoi takapenkin alla olevaan tilaan stp goldia pari isoa levyä. Tuo tila ja sen seinät toimivat turhan hyvin kaikukoppana ilman mattoja, joten tietyillä moottorin kierroksilla melutaso oli aika korkea. Nuo kuminat vaimeni huomattavasti butyylimatoilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Mulla oli belmarissa moottorikaivon päällä sellainen "kansi" jolla mosa peitettiin. Auttoi kummasti. Noissa sisädieselveneissä mulla on ollut siellä moottoritilassa sellaista 3-4cm paksua "villaa" jonka päällä on sellainen folion näköinen pinta. Sekin aika nätisti vaimentaa.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Jos tykkää ulvomista kuunnella, niin Veradosta saa kiitettävästi melua ottamalla kopan auki. :D

Huomasin vahingossa, kun ahtoputken klemmari petti ja uuden asennettuani lähdettiin pikaiselle koeajolle ilman koppaa. Kuulosuojaimet olisi tarvinnut, ahdin ujeltaa todella kovaa ja korkealta.

 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Jos tykkää ulvomista kuunnella, niin Veradosta saa kiitettävästi melua ottamalla kopan auki. :D

Huomasin vahingossa, kun ahtoputken klemmari petti ja uuden asennettuani lähdettiin pikaiselle koeajolle ilman koppaa. Kuulosuojaimet olisi tarvinnut, ahdin ujeltaa todella kovaa ja korkealta.

Seiso minkä tahansa moottorin vieressä kun se käy täysillä kierroksilla, ei mikään ole hiljainen
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Seiso minkä tahansa moottorin vieressä kun se käy täysillä kierroksilla, ei mikään ole hiljainen
Eipä niin, mutta ei ole omalle kohdalle vielä osunut yhtäkään toista moottoria jonka meteli olisi noin korvia vihlovaa ujellusta kuin tuon veradon ahtimen vinkuminen.

Ei kai nyt kukaan tosissaan haluakaan perämoottorista maksimaalista melua, kunhan nyt heitin kevennyksenä että tuollaisesta sitä kyllä halutessaan saa.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
Kävi tuossa ilmi, että veneen tankista on imetty bensat ja tilalle laitettu järvivettä. Onko jostain saatavilla lukittavia korkkeja vai meneekö DIY-hommiksi? Vene Buster Magnum -04, jossa korkki on kuskin puolella peräpeilin päällä.

E: Korkki taitaa olla tällainen tätä nykyä:

laita muualle tankkaus ja jätä tuo orkkis paikalleen, kytke vaikka pilssiin tai ämpäriin. saavat imeä pas..
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Eipä niin, mutta ei ole omalle kohdalle vielä osunut yhtäkään toista moottoria jonka meteli olisi noin korvia vihlovaa ujellusta kuin tuon veradon ahtimen vinkuminen.

Ei kai nyt kukaan tosissaan haluakaan perämoottorista maksimaalista melua, kunhan nyt heitin kevennyksenä että tuollaisesta sitä kyllä halutessaan saa.
Ahtimista voi lähteä melkoinen meteli, mutta se on "eri asia" kuin 2T-moottorin pako- ja imuäänet. :)
Kun 2T V6 kiertää 6000 rpm, näiden perustaajuus on 600 Hz, 6 työtahtia per kierros. Ujellus on moottorin luonnollinen käyntiääni.

Epäreilu vertailu tuossa ylhäällä toki on, kun 4-sylinteristä 4-tahtista verrataan V6 2-tahtiseen...
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Eipä niin, mutta ei ole omalle kohdalle vielä osunut yhtäkään toista moottoria jonka meteli olisi noin korvia vihlovaa ujellusta kuin tuon veradon ahtimen vinkuminen.

Ei kai nyt kukaan tosissaan haluakaan perämoottorista maksimaalista melua, kunhan nyt heitin kevennyksenä että tuollaisesta sitä kyllä halutessaan saa.
Tuollaiseen volvopentaan kun lyö 4000rpm niin turbo viheltää kans aika mukavasti.

 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tuossa on sellainen kummitus ( Cummins ), että sen turbon vislauksen kuulee takaa jo hyvissä ajoin, vaikka oma pikkulohko kasi huutaakin veneen perässä.
Sitten fiskari vaan sujahtaa ohi.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Millä putsaisitte alumiiniveneen kyljistä/pohjasta vesirajan jäljet pois? Jossakin oli, että teräsvillalla ja astianpesuaineella, mutta kait joku vähän helläväräisempi menetelmäkin on olemassa.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
23
Millä putsaisitte alumiiniveneen kyljistä/pohjasta vesirajan jäljet pois? Jossakin oli, että teräsvillalla ja astianpesuaineella, mutta kait joku vähän helläväräisempi menetelmäkin on olemassa.
katso valmistajan huolto-ohjeet
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Valmistajan ohje on pestä vene ja välttää voimakkaita liuottimia. Ei kerrota sen kummemmin miten vesirajan saa taas kirkkaaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Ihmesientä käyttäisin ennemmin kuin teräsvillaa. On edes vähän hellävaraisempi. Tuollaisissa "raaputtimissa" on vain se huono puoli että pinta on entistä huokoisempi ja lika tarttuu entistä parempi, eli joku pinnoite olisi varmaan hyvä vetää?
 
Liittynyt
19.03.2019
Viestejä
53
Jos miedolla haluaa alotella niin tämä:



Tai jos on oikein tiukassa niin tällä:

Sonus sen verran tymäkkää tavaraa että savu nousee mutta paska kyllä irtoo ku harjaa samalla. Valumajälkiä tulee jos ei käsittele koko kylkeä samalla kertaa. Tuolla oman 35vuotiaan busterin käsittelin niin sisältä kuin ulkoa. Meni neljä putelia kaikkiaan mutta kannatti. Sitten vesihiomapaperilla kiillotus 180-360-600-1000-2000-4000 ja lopuksi autosolilla kiillotus. Oma hommansa.



Lopuksi tämä pintaan niin pysyy paremmin puhtaana.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
aivan järjetöntä kiillottaa mitää busterin kylkiä, se on samanlainen puolessa vuodessa. Oksaalihappoa vaan kasvillisuuden päälle ja harjaa perään ni lähtee kasvillisuus.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
aivan järjetöntä kiillottaa mitää busterin kylkiä, se on samanlainen puolessa vuodessa. Oksaalihappoa vaan kasvillisuuden päälle ja harjaa perään ni lähtee kasvillisuus.
Onhan kiiltäväkylkinen alumiinivene komia, eikä se puolessa vuodessa happane ennalleen, kun laittaa sopivat pinnoitteet päälle ja muistaa välillä putsata kylkiä.
Tuollaisen vähänkään isomman alumiiniveneen kiillotus on kyllä kauhea homma, jossa menee ikä ja terveys. :rofl2:
Jo neljän 18" vanteen tasaisten ulkopintojen kiillottamiseen&puleeramiseen meni koko viikon illat, eli noin 30-40 tuntia, niin veneeseen menee "vähän" pidempään, jos pappiskiiltoa haluaa.

Tosin yksi Busterilla työskentelevä inssi sanoi hoitavansa omaa Magnumiaan ainoastaan tuolla oksaalihapolla ja WD-40:sellä, vaikka Busteri happojen käytön kieltääkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
56
Buster XLn persiissä on 2000 mallinen 4-tahti Evinrude 70hv. Maksimi kierrosalue pitäisi olla 5200-5800rpm, ja nykyisellä potkurilla kone jaksaa vääntää yhden hengen kuormalla juuri tuon 5200. Sitten kun kyydissä on 4 henkeä, täyskaasulla kierrokset nousee sinne 4700-4800 välille. Eli loivempaa potkuria pitäisi hommata. Nykyinen on 13.25 X 17 joten millainen olisi sopiva? Tuntuu että samalla halkaisijalla olevaa, mutta loivempaa ei löydy. Kuinka potkurin halkaisija vaikuttaa kierroksiin?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
132
Buster XLn persiissä on 2000 mallinen 4-tahti Evinrude 70hv. Maksimi kierrosalue pitäisi olla 5200-5800rpm, ja nykyisellä potkurilla kone jaksaa vääntää yhden hengen kuormalla juuri tuon 5200. Sitten kun kyydissä on 4 henkeä, täyskaasulla kierrokset nousee sinne 4700-4800 välille. Eli loivempaa potkuria pitäisi hommata. Nykyinen on 13.25 X 17 joten millainen olisi sopiva? Tuntuu että samalla halkaisijalla olevaa, mutta loivempaa ei löydy. Kuinka potkurin halkaisija vaikuttaa kierroksiin?
Kyllä yleensä se pienempi potkurin halkaisija nostaa kierroksia. Mutta eikös tuohon koneeseen mahtuisi vähän isompi potkuri loivempana? Joku 13.5 tai 13.8 x 15
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Eilen myin purjeveneen pois. Pari kertaa kävin ulkona purjehtimassa ja totesin että moottoriveneily on enempi meikäläisen heiniä.
Eipä tuo silti huono diili ollut, viiskymppiä vähemmän sain kuin ostettaessa mutta nyt pelkän vaan purjeveneen ja sen mukana tullut jarrullinen traileri jäi vielä pihaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Kyllä yleensä se pienempi potkurin halkaisija nostaa kierroksia. Mutta eikös tuohon koneeseen mahtuisi vähän isompi potkuri loivempana? Joku 13.5 tai 13.8 x 15
ennemmin astetta pienempi nelilapanen...ja juu ei , ei isompaa loivempana,Jokainen tuuma halkaisijassa kasvattaa/laskee n.200rpm kierroksissa...karkea kaava.

nelilapasella kulutus pienenee, huipuista häviät solmun pari mutta nousee plaaniin nopemmin ja on ajossa mukavampi eli tasaisempi ajossa ja ohjaus parempi.

solaksella ja rubinillla löytyy "halpoja" potpurin puolikkaita, ja jos hyvää haluaa niin rosteri kehiin...

Mulla on itsellä kakkosveneessä just 70hp evari ja kulutus laski `bout 15% kun vaihdoin aikanaan 3-lapasesta perus-alumiinihyrrästä optimoituun 4-lapaseen rosteriin.Kakkosvene mitoiltaan lähes identtinen oman veneesi kanssa tosin sata kiloa painavampi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.09.2020
Viestejä
1
3de236876f7aaa4e-large.jpg
4a07c3d2b56cc93d-large.jpg
555dabe09d78af88-large.jpg
c1e33bd950ff0bda-large.jpg

Kaverilla olisi tälläinen pulpettivene hakusessa mutta tuon kuvissa olevan yksilön myyjällä ei ollut muuta tietoa kuin että veneessä oli lätkä Z-plast millä ei googlen kautta ainakaan löydy yhtään mitään. Osaisiko kukaan kertoa kyseisen veneen tarkempaa mallia? Tuon pituus on 4,1m ja leveys 1,6m paino 200kg.
Saa ehdottaa myös vastaavia malleja jos tietoa on, myös ehdotukset mistä muualta kannattaa kysyä otetaan mielellään vastaan.
Kiitos.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
Tohon aikaan oli kymmeniä valmistajia, ei nyt ihan äkkiseltään löytynyt omista vaihtoehdoista yhtäkään. Itsetehtyjäkin veneitä oli paljon liikkeellä
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
422
Minulla on hyvin saman näköinen Yamarin 410 Big Fish. Erona, että keulassa ei ole avattavaa säiliötä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Toi on lohjalaisen firman vene, firma mennyt ajat sitten konkkaan.
Teki useampia pikkuvenemalleja ja ei koskaan saanut mitään huimempaa suosiota.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
164
Löytyisikö foorumilaisilta kokemuksia tai havaintoja uudehkoista Busterin M tai Silverin Beaver -malleista? Ovatko harkinnan arvoisia veneitä, vai kannattaako hypätä samantien pykälää kookkaampien sarjaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Löytyisikö foorumilaisilta kokemuksia tai havaintoja uudehkoista Busterin M tai Silverin Beaver -malleista? Ovatko harkinnan arvoisia veneitä, vai kannattaako hypätä samantien pykälää kookkaampien sarjaan?
Aivan uutta Buster M2 mallia olen pikaisesti kokeillut. Yamahan 40 hv moottorilla nousee kevyesti liukuun kahden kevyen hengen kuormalla. Huippunopeus lähes 50 km/h. Äänitaso kohtuullinen päälle 30 km/h matkanopeudella. Ohjauksessa yllättävän paljon "välystä" verrattuna ihan vaikka 20 hv Tohatsuun Suvin pikku veneessä.Tuulilasi suojaa melko hyvin tuulelta, mutta ei aivan täysin. Kaksiosainen keskiovi hankala verrattuna esimerkiksi amt:n yksiosaisiin. Istuimet ihan ok, mutta pidemmällä matkalla kunnon erilliset istuimet paremmat. Enemmän työkalulta tuo tuntuu kuin huviveneeltä ja vastaavaan hintaan taitaa saada parempia lasikuituveneitä huvikäyttöön.

Siinä lyhyesti ensimmäiset mieleen tulleet kommentit.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Kai tuo ohjauksen välys on säädöstä eikä venetyypistä tai moottorista kiinni...?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Kai tuo ohjauksen välys on säädöstä eikä venetyypistä tai moottorista kiinni...?
En osaa tuohon sanoa kun en veneiden tekniikan päälle paljoa ymmärrä. Voihan tuossa olla jotain säätöjä pielessä, mutta rattia kääntäessä puolelta toiselle oli ihmeen paljon tyhjää, ennen kuin itse moottori kääntyi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Ne ohjauslaitteet on yleensä yleismallisia joita käytetään monissa veneissä ristiin.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
En osaa tuohon sanoa kun en veneiden tekniikan päälle paljoa ymmärrä. Voihan tuossa olla jotain säätöjä pielessä, mutta rattia kääntäessä puolelta toiselle oli ihmeen paljon tyhjää, ennen kuin itse moottori kääntyi.
Vai mikä olikaan se ihmeen paljon tyhjää? Ensin ollaan tietävinään ja sitten ei tiedetä tekniikasta mitään?

Kaikissa ohjauslaitteissa on säätö, mutta pelkkä ohjaus ja sen säätö ei vaikuta siihen miten vene kääntyy, eri veneet kääntyy erilailla ja herkkyydellä, toinen vaihtaa suuntaa heti ja toinen ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Vai mikä olikaan se ihmeen paljon tyhjää? Ensin ollaan tietävinään ja sitten ei tiedetä tekniikasta mitään?

Kaikissa ohjauslaitteissa on säätö, mutta pelkkä ohjaus ja sen säätö ei vaikuta siihen miten vene kääntyy, eri veneet kääntyy erilailla ja herkkyydellä, toinen vaihtaa suuntaa heti ja toinen ei.
Ohjauksessa on tyhjää välystä ennenkuin mitään liikettä moottorissa tapahtuu. Liikkuu edes takas löysänä tietyn kääntövälin sisällä ja vasta tuon ulkopuolelle mennessä alkaa moottori kääntyä. Ihan vain vertasin muihin ajamiini veneisiin, missä tämä "deadzone" on ollut pienempi. Omia havaintoja vain kommentoin veneellä ajelujen pohjalta, enkä todellakaan ole veneiden ja moottoreiden asiantuntija.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Löytyisikö foorumilaisilta kokemuksia tai havaintoja uudehkoista Busterin M tai Silverin Beaver -malleista? Ovatko harkinnan arvoisia veneitä, vai kannattaako hypätä samantien pykälää kookkaampien sarjaan?
Perinteisesti Buster on aina ollut kokoluokkansa surkein vene kaikilta muilta ominaisuuksiltaan paitsi jälleenmyyntiarvoltaan. Ehkä jostain 2010 jälkeen Busterit ovat hieman petranneet. Lienevät edelleen luokkansa huonoimpia, mutta ei enää ihan yhtä surkeita. Silvereistä ei ole kokemusta, mutta olen ymmärtänyt, että ne olisivat hieman vähemmän huonoja.

Yritin hakea netistä kättä pidempää lehtiartikkeleiden muodossa, mutta en löytänyt kuin tämän Fasteriin kalleellaan olevan kokoelman:
Tuli noistakin vertailuista silti siinä mielessä totuus esiin, että vertailuissa Busterin kanssa kilpaili huonoudessa vain Busterin jo hylätty oma kakkosmerkki Drive.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Löytyisikö foorumilaisilta kokemuksia tai havaintoja uudehkoista Busterin M tai Silverin Beaver -malleista? Ovatko harkinnan arvoisia veneitä, vai kannattaako hypätä samantien pykälää kookkaampien sarjaan?
Ei ole uudehko eikä Beaver mutta Hawkki löytyy, uutena hommattiin vm. 2007 ja hyvä vehje ollut. Suzukin DF90 perässä kiinni. Ainoa mikä hieman ärsyttää on se että lasikuitu ei ole luukkujen kansien sisäpuolelta viimeistelty sileäksi. Ei nyt mikään iso probleema, oikeastaan puhtaasti kosmeettinen homma, mitä ei edes näe muuta kuin luukuja aavattaessa sen sekunnin ajan.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
164
Perinteisesti Buster on aina ollut kokoluokkansa surkein vene kaikilta muilta ominaisuuksiltaan paitsi jälleenmyyntiarvoltaan. Ehkä jostain 2010 jälkeen Busterit ovat hieman petranneet. Lienevät edelleen luokkansa huonoimpia, mutta ei enää ihan yhtä surkeita. Silvereistä ei ole kokemusta, mutta olen ymmärtänyt, että ne olisivat hieman vähemmän huonoja.

Yritin hakea netistä kättä pidempää lehtiartikkeleiden muodossa, mutta en löytänyt kuin tämän Fasteriin kalleellaan olevan kokoelman:
Tuli noistakin vertailuista silti siinä mielessä totuus esiin, että vertailuissa Busterin kanssa kilpaili huonoudessa vain Busterin jo hylätty oma kakkosmerkki Drive.
Fastereista on hieman kokemusta ja ne ovat vastaaviin Bustereihin verrattuna vakuuttaneet merikelpoisuudellaan. Jos 495:n saisi tuplapulpetilla joka on kynnyskysymys venehankinnassa, olisi valinta selvä. 525 pomppaa ehkä vähän turhan järeäksi painon puolesta kun vene täytyy vetää lähes aina rantaan. No, infrasta se on kiinni. Muutaman kalareissun kokemus vm2008 L Busterista on jäänyt mieleen, joten nykyinen Lx ei ole vaihtoehto, vaikka eri rungolla taitaa ollakin :dead:

Silvereistä tai muista lasikuitusisustaisista ei ole minkäänlaisia kokemuksia. Ehkä siksi hieman niitä vierastan. Cross ja Falcon ovat myös hinnaltaan nopeasti 28k€ paikkeilla.

Näin tuli mietittyä josko yli 8k€ edullisempi Beaver/M2 olisi vaihtoehto. Täytyy ehkä käydä koeajamassa ja suunnata Faster-kaupan kautta ensi kauteen.

Jokerina voisi miettiä AMT:n malleja lasikuituisina tai Fasterin alumiineilla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 841
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom