6-metrinen eurovene menee nippa nappa 1500 kg-trailerille. Veneilyn kustannukset tuntuvat kasvavan vähän joka suhteessa aika jyrkällä kulmakertoimella, jos haluaa kasvattaa veneen pituutta.
, 5-metrinen vs. 6-metrinen vs. 7-metrinen... Toki veneen tilatkin kasvavat periaatteessa pituuden kuutiossa.
Heti kun mennään yli 5 metrin veneen pituudessa ja yli tonnin painossa, niin kustannukset lähtevät jyrkkään nousuun, kait tuo suosituin mökkiveneluokka pitää kilpailun tiukkana ja hinnat kurissa.
Olen vähän ihmetellyt, mikä alutrailereissa oikein maksaa. Eihän alumiini edes ole kallista eikä tarvita mitään pintakäsittelyä. Jos lasi- tai hiilikuidusta tehtäisiin, niin ymmärtäisin hintaeron. Ehkä se on enemmän osaamis- ja sarjakokokysymys.
Onhan alumiini raaka-aineena tavallista rakenneterästä kalliimpaa, vaikka teräksen joutuukin kuumasinkkaamaan ja lisäksi alumiinin hitsaus on tietynlainen taitolaji, johon ei ihan kauheasti löydy valmiita osaajia työmarkkinoilta.
Melko lyhyellä koulutuksella saa lähes pystymetsästä tulleelle työvoimatoimiston kermalle opetettua, miten hitsataan hyväksyttävä pienasauma rakenneteräkseen MIG:illä, mutta samanlaisen hyväksytyn pienan hitsaaminen alumiiniprofiiliin vaatiikin vähän enemmän harjoitusta.
Ei eräskään yli 20 vuotta painelaitteita hitsannut hitsari saanut alumiinikoetta läpi ensimmäisellä kerralla, vaikka kuumalujat ja kirkkaat kokeet menevät läpi heittämällä.
Oma vene on 900 kg+moottori, joten menee juuri 1500-trailerille. Käsittääkseni aisapainon saa laskea nykyään lisäksi trailerin kantavuuteen, joten 2000 kg Respo (omamassa 535 kg) voisi juuri ja juuri riittää, jos tankki on tyhjä ja siirtää vähänkään painoa veneestä autoon.
Ilman pikku-e:tä sitä ei varmaan vedetä millään autolla ...ellei sitten jollain Suzukin pikkumaasturilla? Nämä painosäännöt on kyllä perin Suomi-henkisiä. Onhan toki selvää, että turvallisuuden kannalta on järkevintä etsiä raskaan trailerin eteen mahdollisimman kevyt vetoauto, jotta 3,5 tonnin teoreettinen kokonaismassa ei ylity. 1500 kg-traileria ei tietenkään saa vetää isolla autolla vaan täytyy etsiä joku Golf-kokoluokan auto, jolla on sallittua vetää 1500 kg kärryä.
2000 kg Respon hintaero verrattuna tuohon 3500 kiloiseen on sen verran pieni, että samalla vaivalla ostaa kerralla suuremman, niin ei tarvitse enää mahdollisen seuraavan veneen kanssa ihmetellä.
Jimnykään ei vedä parhaimmillaan kuin 1350 kg, joten pikku-e on käytännössä pakko olla, jos haluaa laillisella puolella pysyä.
Jimnyä olen joskus suunnitellut puoliksi vakavissani kakkosautoksi ja silloin tuli tutkittua, että siinä riittäisi juuri vetokyky mökkiveneen vetämiseen laillisesti.
Pieni ja ketterä suitsa olisi meinaan varsin kätevä mökkiveneen nostoon&laskuun melko ahtaasta luonnonrannasta, mutta onhan tuo homma hoitunut nyt parina vuotena siten, että on nostanut veneen mönkijällä ja vetänyt sen tien varteen, jossa sen on sitten laittanut auton perään.
Nyt olen vetänyt tuota varsin laitonta yhdistelmää ( Sea Ray + 1500 kg traileri, jolla kantavuutta vähän yli 1000 kg ) pari lyhyttä siirtymää pakullani, jolla on itsellään jo kokonaismassaa se 3500 kg, eli ilman pikku-e:tä sillä ei vedetä kuin jarrutonta kärryä.
Seuraava paku kun on todennäköisesti uusikoppainen neliveto Crafter kevyt k-a:na, niin siinä on vetokykyä 3500 kg ja korttivaatimus on tällöin C1E.
Tuo pikku-e homma kyllä aiheuttaa välillä selkeitä vaaratilanteita, kun etsitään sitä pienellä kokonaismassa, mutta suurella vetomassalla olevaa autoa, ettei mentäisi yli 3500 kg:n ja sitten sillä vajaavetoisella Golfilla, Corollalla tai vastaavalla yritetään kiskoa vajaan parin tonnin kärryä perässä, välillä melko haastavissakin olosuhteissa.