Veneet ja veneily

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Gobi, 05.05.2017.

  1. jarp

    jarp

    Viestejä:
    573
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Itsellä oli hakusessa Respon 1500kg traileri (kortti ei riitä vetämään painavampaa, enkä tähän hätään pikku-e:tä viitsi ajaa), jonka Virosta olisi saanut 2350e ja Suomessa rekisteröintien jne. jälkeen reiluun 3000 euroon. Yksi putiikki antoi tarjoukseksi kuitenkin 2650e rekisteröitynä, eli hintaeroa tuli vain 300 euroa. En minä sillä viitsi enää Virosta itse traileria hakea, lauttamatkat ja rekisteröintimaksut syö heti tuon edun.
     
  2. Jims

    Jims

    Viestejä:
    394
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Tuo on jo sen verran pieni hintaero, että ei tosiaan kannata hakea, kun hukkuu jo laivamatkoihin ja rekisteröintikuluihin.

    Itse kun joudun 99% varmuudella ajamaan C1E:n ja seuraavan pakun vetokykykin on todennäköisesti 3500 kg, niin minun ei kannata ostaa ihan pientä traileria.
     
  3. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 664
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Ei kannata katsoa vain listahintoja. Jos ja vain jos kärrykauppiaalla sattuu olemaan valmiina varastossa sopiva traileri näin talven alla, niin siitäkin voi saada yllättävän hyvän tarjouksen myös Suomesta.

    Voi toki olla, että 3 tonnin kärryjen hintaero on lähdöltään niin suuri, että se ei syksyn only-for-you-tarjouksista juuri parane, eikä niitä muutenkaan ole tilattu pihaa täyteen odottamaan ostajaa.

    Mistä Respoja kannattaa Virossa kysellä... ja olisiko ne Latviassa vielä halvempia? :D
     
  4. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 664
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Millaisia veneitä 3,5 tonnin trailerilla pystyy vetämään yleisesti ottaen?
    3,5 tonnin trailereilla näyttää olevan jo melkoisesti omaakin massaa, kantavuus "vain" 2650 kg (+aisapaino?): Venetrailerit - Peräkärryt - Trailerman

    Esim. tässä näyttäisi olevan ekologisella, päästöttömällä aurinkolämmityksellä varustettu ... krhm... koko perheen retkivene joutuisaan saaristoretkeilyyn, vaan onkohan pikkuisen liian painava: Seebold eagle 265 moottorivene 2008 - Kokkola - Nettivene :cool:
     
  5. Jims

    Jims

    Viestejä:
    394
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Tuo Seebold taitaa olla liian painava ns. kevyellä venetrailerilla vedettäväksi, kun käyttökunnossa pelkästään tuolla veneellä on painoa se 3500 kg, jenkeissähän tuon tyyppisiä ja isompiakin veneitä vedetään ihan yleisesti trailerilla pickupin perässä, joskin isommissa trailereissa kiinnitys autoon tapahtuu lavan läpi runkoon pultatun vetokidan avulla.

    Joku Sea Rayn Sundancer 240 ( pituutta reilut 7 metriä ja painoa noin vajaat 2500 kg tyhjänä ) on suurimpia veneitä, mitä olen tuollaisella 3500 kg:n Respolla nähnyt vedettävän.
    Pääasiassa suurimmat veneet mitä vielä kehtaa autovetoisella trailerilla vetää ovat pituudeltaan tuon 7-7,5 metriä pitkiä painavat sen +2000 kg.

    Alutrailerilla ja muilla alumiinista kärryjä tekevillä on sitten kalliita kärryjä, joihin saa kantavuutta pyöreästi sen 3000 kg, mutta en pidä usean tuhannen euron lisäpanostusta alumiinikärryyn kannattavana, vaikka perkuleen hyviä ovatkin.
    Asia olisi eri, jos harrastaisin uistelua tai vastaavaa ja olisin jatkuvasti vetämässä kärryä johonkin.

    Nyt kun tuli keväällä haettua ruotsista tuo 19 jalkainen Sea Ray, niin sille tarvitsisi laillisen kärryn.
    Kyllähän tuo näyttää kulkevan myös 1300 kg:n kokonaismassalla ( kantavuus vajaat 1000 kg ) olevan kärryn päällä ja sellaisen päällä se myös talvehtii.
    Pidemmälle tuon yhdistelmän kanssa ei vain viitsi lähteä, kun tuo kärry joutuu turhan koville, päällä on kuitenkin 600-700 kg enemmän massaa kuin kärryllä on kantavuutta.

    Veneellä on painoa 1500-1600 kg käyttökunnossa, jolloin 2000 kg kokonaismassalla olevan trailerin kantavuus ei aivan riitä ja virossa hintaero 2000 kg / 2700 kg ja 3500 kg trailereiden välillä on aika pieni, karkeasti 2000 kg traileri ( kantavuutta 1400 kg ) maksaa 3000 €, 2700 kg traileri ( kantavuutta 1900 kg ) 4400 € ja 3500 kg traileri ( kantavuutta 2500 kg ) 4800 €.
    Samalla trailerilla voi sitten tulevaisuudessa vetää muitakin veneitä, joko omia tulevia tai sitten tuttujen.
     
    Viimeksi muokattu: 20.09.2019
  6. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 664
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    6-metrinen eurovene menee nippa nappa 1500 kg-trailerille. Veneilyn kustannukset tuntuvat kasvavan vähän joka suhteessa aika jyrkällä kulmakertoimella, jos haluaa kasvattaa veneen pituutta. :rofl:, 5-metrinen vs. 6-metrinen vs. 7-metrinen... Toki veneen tilatkin kasvavat periaatteessa pituuden kuutiossa.

    Olen vähän ihmetellyt, mikä alutrailereissa oikein maksaa. Eihän alumiini edes ole kallista eikä tarvita mitään pintakäsittelyä. Jos lasi- tai hiilikuidusta tehtäisiin, niin ymmärtäisin hintaeron. Ehkä se on enemmän osaamis- ja sarjakokokysymys.

    Oma vene on 900 kg+moottori, joten menee juuri 1500-trailerille. Käsittääkseni aisapainon saa laskea nykyään lisäksi trailerin kantavuuteen, joten 2000 kg Respo (omamassa 535 kg) voisi juuri ja juuri riittää, jos tankki on tyhjä ja siirtää vähänkään painoa veneestä autoon.

    Ilman pikku-e:tä sitä ei varmaan vedetä millään autolla ...ellei sitten jollain Suzukin pikkumaasturilla? Nämä painosäännöt on kyllä perin Suomi-henkisiä. Onhan toki selvää, että turvallisuuden kannalta on järkevintä etsiä raskaan trailerin eteen mahdollisimman kevyt vetoauto, jotta 3,5 tonnin teoreettinen kokonaismassa ei ylity. 1500 kg-traileria ei tietenkään saa vetää isolla autolla vaan täytyy etsiä joku Golf-kokoluokan auto, jolla on sallittua vetää 1500 kg kärryä. :tup:
     
    Tonnin Seteli ja emviiex tykkäävät tästä.
  7. lusmux

    lusmux

    Viestejä:
    204
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ei se pikku-e nyt niin iso ja hankala satsaus ole, etteikö sitä kannata ajaa, jos edes joskus sitä tarvitsee. Eipähän tarvitse laskea aina mitä saa vetää ja millä yhdistelmällä.

    Toinen vaihtoehto on tilata nosturiauto noukkimaan vene vedestä kauden lopuksi ja kuljettamaan se minne veneen haluaa. Täälläpäin hinnat pyörii 70€-225€/h riippuen kokoluokasta. Siinä ei tarvitse kuin kertoa mitä haluaa niin pojat hoitaa loput:D
     
  8. taski

    taski

    Viestejä:
    540
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    700e sai kuljetuksen 180km päästä pääkaupunkiseudulta nostoineen molemmissa päissä. Kyseessä 7,7m pitkä ja noin 1400kg matkapaatti.

    Itse vetelin perässä kyllä sellaista 700kg venettä 750kg kokonaismassaltaan olevalla traikulla. Hyvin tuli eikä poliisitkaan ko. veneen omistusaikana kertaakaan puuttuneet hommaan. Vähän kyllä kuumotteli välillä kun mietitytti että kestääkö vehkeet, mutta toisaalta kyllähän noissa aika rajut turvakertoimet on.
     
  9. Jims

    Jims

    Viestejä:
    394
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Heti kun mennään yli 5 metrin veneen pituudessa ja yli tonnin painossa, niin kustannukset lähtevät jyrkkään nousuun, kait tuo suosituin mökkiveneluokka pitää kilpailun tiukkana ja hinnat kurissa.

    Onhan alumiini raaka-aineena tavallista rakenneterästä kalliimpaa, vaikka teräksen joutuukin kuumasinkkaamaan ja lisäksi alumiinin hitsaus on tietynlainen taitolaji, johon ei ihan kauheasti löydy valmiita osaajia työmarkkinoilta.
    Melko lyhyellä koulutuksella saa lähes pystymetsästä tulleelle työvoimatoimiston kermalle opetettua, miten hitsataan hyväksyttävä pienasauma rakenneteräkseen MIG:illä, mutta samanlaisen hyväksytyn pienan hitsaaminen alumiiniprofiiliin vaatiikin vähän enemmän harjoitusta.

    Ei eräskään yli 20 vuotta painelaitteita hitsannut hitsari saanut alumiinikoetta läpi ensimmäisellä kerralla, vaikka kuumalujat ja kirkkaat kokeet menevät läpi heittämällä.

    2000 kg Respon hintaero verrattuna tuohon 3500 kiloiseen on sen verran pieni, että samalla vaivalla ostaa kerralla suuremman, niin ei tarvitse enää mahdollisen seuraavan veneen kanssa ihmetellä.

    Jimnykään ei vedä parhaimmillaan kuin 1350 kg, joten pikku-e on käytännössä pakko olla, jos haluaa laillisella puolella pysyä.
    Jimnyä olen joskus suunnitellut puoliksi vakavissani kakkosautoksi ja silloin tuli tutkittua, että siinä riittäisi juuri vetokyky mökkiveneen vetämiseen laillisesti.
    Pieni ja ketterä suitsa olisi meinaan varsin kätevä mökkiveneen nostoon&laskuun melko ahtaasta luonnonrannasta, mutta onhan tuo homma hoitunut nyt parina vuotena siten, että on nostanut veneen mönkijällä ja vetänyt sen tien varteen, jossa sen on sitten laittanut auton perään.

    Nyt olen vetänyt tuota varsin laitonta yhdistelmää ( Sea Ray + 1500 kg traileri, jolla kantavuutta vähän yli 1000 kg ) pari lyhyttä siirtymää pakullani, jolla on itsellään jo kokonaismassaa se 3500 kg, eli ilman pikku-e:tä sillä ei vedetä kuin jarrutonta kärryä.

    Seuraava paku kun on todennäköisesti uusikoppainen neliveto Crafter kevyt k-a:na, niin siinä on vetokykyä 3500 kg ja korttivaatimus on tällöin C1E.

    Tuo pikku-e homma kyllä aiheuttaa välillä selkeitä vaaratilanteita, kun etsitään sitä pienellä kokonaismassa, mutta suurella vetomassalla olevaa autoa, ettei mentäisi yli 3500 kg:n ja sitten sillä vajaavetoisella Golfilla, Corollalla tai vastaavalla yritetään kiskoa vajaan parin tonnin kärryä perässä, välillä melko haastavissakin olosuhteissa.
     
    Viimeksi muokattu: 23.09.2019
    Tonnin Seteli tykkää tästä.
  10. Welmari

    Welmari

    Viestejä:
    456
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Oman veneen nosto meni osaltaan huumorin puolelle, kun vetoautona oli Lada Niva. Vesien mataluudesta johtuen trailerin joutu törkkäämään helevetin kauas järveen ja sitä myöten nousu oli aika pitkä ja jyrkkä.
    Marssinopeus kotia olikin sitten 30-70km/h välissä. Onneksi suhteellisen pieniä teitä pääsi määränpäähän, niin ei ollut tien tukkona pahasti.

    Virallisissa rekisteritiedoissa lukee Sea Rayn painona 500kg. Sitähän se ei todellakaan ole. Kun omiin nimiin sitä rekisteröin, kysyin sen muuttamista, mutta ei sitä kuulemma kannata lähteä muuttamaan.
    Netistä löysin tiedon, että kuivapaino tuolle veneelle olisi 950kg. Aikalailla varmaan sitä se painaakin, koska 1400kg painoisen nosturin edessä sitikka oli paljon nöyrempi, mitä tätä vedettäessä.

    Traileriksi hommasin 968kg kantavuudella olevan trailerin (kokonaispaino 1250kg). Ainakin ekan matkan tuo vielä kesti. Vaikkakin eturulla meni mutkalle ja vinssiteline huutaa muutamaa muokkausta.

    Muuten olisin pitänyt venettä kauemminkin järvessä, mutta viime viikonloppuna mökille mennessä keula oli sillei hassusti yläviistossa... Nyt sitten ihmetellään, että mistä ihmeestä se ottaa vettä sisälle. Pohja näyttää ehjälle jne, mutta silti pilssipumppu poistaa melkein 10min välein vettä veneestä.
     
  11. Jims

    Jims

    Viestejä:
    394
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Tuli toissa lauantaina nostettua Sea Ray ylös merestä ja hinasin sen sitten sunnuntaina talvisäilytykseen lämpimään halliin.

    Lauantai iltapäivällä tein tietysti pakolliset talvisäilytystoimenpiteet, eli ajoin säilöntäaineet polttoaineen sekaan, rasvasin vetolaitteen, huuhtelin jäähdytysjärjestelmän makealla vedellä ja ajoin glygolia jäähdytysjärjestelmän läpi.

    Moottori- ja peräöljyjen sekä suodattimien ja sinkkien vaihdot jätin suosiolla kevääseen, vaikka vanhoissa öljyissä olevat epäpuhtaudet saattavatkin aiheuttaa korroosiota moottorissa.

    Pohja ja vesilinja olivat yllättävän puhtaita ja oikeastaan vain kevyen liman peitossa, joka irtosi ihan pelkän painepesurin avulla.
    Ei ollut turhaa hommaa maalata pohjaa kunnolla keväällä Hempelin Hard Racing Xtralla.

    Tietysti ensimmäinen nostoyritys toissa viikon tiistaina epäonnistui, kun vene ei sopinutkaan tuolle juuri huoltamalleni kaverin 1300 kg:n trailerille, koska alimmat nousulistat olisivat ottaneet syvällä olevien keskirullien takia kiinni trailerin runkoon.

    Onneksi satuin bongaamaan Porvoossa myynnissä olleen Respon 9 metriä pitkän 3500 kg trailerin, joka oli rekisteröity viime vuonna ja sitä oli vedetty alle 500 km eli traileri oli uutta vastaavassa kunnossa.

    Tälle trailerille vene nousi nätisti kyytiin, joskin tuo 5,8 metrin pituus on aivan ehdoton minimi vetolaitteelliselle veneelle tällä trailerilla.
    Vaikka siirsinkin keulapukin niin taakse kuin mahdollista, niin silti veneen perä meni trailerin viimeisten rullien ohi ennen kuin keula osui keulapukkiin.

    Jos olisin ollut fiksu, niin olisin pakannut Avantin ja rampit mukaan pakettiautoon trailerin talvisäilytyshallissa siirtelyä varten, koska sen verran hikistä hommaa tuo kaksi akselisen trailerin käsin työntely oli.
     
  12. Serbetli

    Serbetli

    Viestejä:
    11
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2019
    1300kg saa vetää Jimnyllä. Tuli itsellenikin keväällä idea Jimnystä kakkosautoksi. Ajattelin, että tuollaisen rungollisen maasturin pitäisi vetää lähelle 2xkokonaismassa=2x1435=2870kg. Siihen nähden laillinen vetokyky oli pettymys ja unohdin Jimnyn.