Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olisiko kuvaa, millaisen kärryn päällä tuollainen purkkari matkustaa?
Äkkiseltään kuvittelisin ettei tuollaisella kärryllä kuskata paljon muuta kuin purkkareita, tietysti hyvän kärryn saa äkkiä jalostettua muuhunkin käyttöön.
Arvon venetietäjät. Ostin viime kesänä 2000-luvun alun Finnmasterin 4902 clx:n. Vene on ollut aikaisemmin järvessä ja siirsin sen merelle. Nyt oli tarkoitus laittaa pohjan maalit uusiksi asennella uusi kaikuplotteri yms. Ruuvasin tänään vanhan kaikuanturin telineen pois ja ruuvinrei'istä tuli vettä ihan kunnolla. Vettä valui kohtuu pitkään ja tihkui vielä pitempään. Reiäthän eivät ole kovin lähellä kölin tasoa, jossa vettä voi jonkin verran olla. Mistä sitä vettä tuli?
Valutanko vaan kuivaksi, availen vähän lisää reikiä ja epoksimassaa päälle. Vai onko entinen vene ja laitetaan paaliin? Ehkä jotain muita vaihtoehtoja?
Kyllä purjevenellä on ihan mukava liikkua kunhan varaa tarpeeksi aikaa ja hioo hieman taitoja.Kärry on ihan normaalin mallinen. Veneessä on kaksi nostoköliä ja suht litteä pohja.
Itse olen ainakin ollut siinä käsityksessä, että tuo peräproppu on tarkoitus ottaa pois talvisäilytyksen ajaksi. Kondensiovettä sinne saattaa vissiin kertyä ja muutakin riippuen pohjan rakenteesta.Kiitoksia vastauksista. Avasin ton peräpropun samalla ja vettä tuli hyvin sieltäkin. Eiköhän tässä ole tosiaan tuosta kellunta/välitilasta kyse. Pitää tarkastella asiaa huomenna tarkemmin. Tökkiä reikiä tuleeki uretaania vai tyhjää vastaan. Eipä tuon avaamiseen/uretaanien vaihtamiseen oikein olisi mahdollista alkaa. Paras olisikin, jos tuo välitila olisi ilman uretaaneja. Kuten aikaisemmin mainittiinkin, ei liene mahdollista kuivattaa uretaaneja ilman tilan avaamista.
Tankillisen kerennyt jo ajelemaan tässä Toukokuun aikana, mukavaa hommaa.
Eilen kuitenkin takas rantaan ajaessa ei tuntunut nopeusmittari enää pelaavaan. Plotteri näytti vauhdiksi ~45km/h, mutta nopeusmittari vajaa 10solmua.
Koneena Mercury 90 4t kaasari vuodelta 2004, millä tavoin tässä on toteutettu toi nopeustieto mittarille?
Ei ole. Mulla oli nuorena poikana mainio Terhi 410 ja se oli lasikuitua. Kun taas saman aikakauden pykälää isompi 415 oli ABS-muovia ja täysin susi vene muutenkin...Onko kaikki Terhi merkkiset veneet abs muovista tehtyjä?
Miten paljon hupilaitteita uskaltaa käytellä pelkällä starttiakulla? Ilmeisesti perämoottorissa olisi tuki kahden akun lataukselle mutta nyt on vain starttiakku käytössä. Toistaiseksi ei ole muita kuluttajia kuin valot mutta poppilaitteita ja ehkä lämmitintä voisi joskus viritellä. Olisiko helpointa vain päivittää starttiakku (74Ah) isompaan?Omissa on jokaisessa viimeisissä ollut hupiakut ihan erikseen, mutta ollut sitten lämmitintä, sisävaloja, sterkkoja yms niissä kiinni. Jos kyseessä normi peräprutku ja joku perus kaiku niin laittaisin sen kummemmin miettimättä kyllä ihan starttiakkuun.
Tankillisen kerennyt jo ajelemaan tässä Toukokuun aikana, mukavaa hommaa.
Bsuter Magnum vm. 2005:n nopeusmittari on rikki ja moinen kustantaisi 300 € liikkeessä + vaihtotyö. Saako tuollaisen jostain halvemmalla? Itse en venekampekauppoja tunne yhtään. Myös ulkomailta - vaikka Kiinasta - tilaaminen ok.
Terhi ja Suvi parhaat veneet
Miten paljon hupilaitteita uskaltaa käytellä pelkällä starttiakulla? Ilmeisesti perämoottorissa olisi tuki kahden akun lataukselle mutta nyt on vain starttiakku käytössä. Toistaiseksi ei ole muita kuluttajia kuin valot mutta poppilaitteita ja ehkä lämmitintä voisi joskus viritellä. Olisiko helpointa vain päivittää starttiakku (74Ah) isompaan?
Tuohon aiempaan aiheeseen vielä näistä lujitemuovisista terhi veneistä. Hirveän huonosti löytyy mitään tietoa näistä, mutta mahtaako niissäkin olla sama sandwich rakenne? Eli se uretaani kuorien välissä?
Bsuter Magnum vm. 2005:n nopeusmittari on rikki ja moinen kustantaisi 300 € liikkeessä + vaihtotyö. Saako tuollaisen jostain halvemmalla? Itse en venekampekauppoja tunne yhtään. Myös ulkomailta - vaikka Kiinasta - tilaaminen ok.
Vaihtotyö varmaan 1-2 ruuvia tai mutteria auki, muutama nippuside auki ja pistoke. Voi olla myös että mittariin tulee letku
Ota mittari irti ja katso onko jotain merkintöjä ja esim googlaa
Mikä kone siinä on?
Mittari on todennäköisesti tullut koneen mukana ja sellaisen uuden saa tilattua vaikka Ebaystä, hintaa tulee ehkä satasesta kahteen.
Vaihto on nopea homma, lähinnä pari ruuvia ja liitin irti sekä sama toiseen suuntaan.
Minulla ilmeisesti olisi moottorissa valmiina lisäakulle oma latauspiiri, jolloin ei kai tarvitsisi muuta kuin moniasentoisen päävirtakatkaisijan ja johtosarjan toiselle akulle:Kyllähän sillä jotain uskaltaa käyttää, mutta onhan se aina vähän riskipeliä, varsinkin jos pidempään on seisahduksissa.
Itse asentelin juuri viime viikonloppuna omaan Sea Rayhini tuollaisen päävirtakatkaisijan ja latausreleen.
Kyllä siellä trimmianturi pitäis olla.Olisko ideoita kun ei netistä tunnu löytyvän eli 2008 yamarin & 2008 60hp yamaha 4T digitaalinen trimmimittari ei toimi, näyttää että kone olisi alhallaa vaikka trimmaa mihin suuntaan. Tubesta löysin jonkun videon että olis "kynsi" jumissa mutta omasta koneesta ei kyseistä kynttä löytynyt, teki myös viimevuonna samaa mutta lähti itsellään toimimaan kelien lämmetessä. Eihän tuo nyt tavallaan haittaa mutta olisi kiva jos se toimisi. Kuvassa samantyylinen kuin omassa veneessä.
Kyllä siellä trimmianturi pitäis olla.
Katsoppa jos tuon löydät ettei ole jumissa tai poikki, noissa se vika yleisemmin ollut.
Moottori täytyy kipata ylös että tuon löytää.
Homma tosiaan lähti toimimaan crc:llä ja pienellä herkistelyllä, suuri kiitos.Kyllä siellä trimmianturi pitäis olla.
Katsoppa jos tuon löydät ettei ole jumissa tai poikki, noissa se vika yleisemmin ollut.
Moottori täytyy kipata ylös että tuon löytää.
Homma tosiaan lähti toimimaan crc:llä ja pienellä herkistelyllä, suuri kiitos.
Auttakaas venenoviisia:
4-tahtinen Mercuryn EFI-ruisku 50hp. 1-2 henkilön kuormalla kiihtyy todella nätisti ja käy kierrosalueen "loppuun" asti nätisti ja vauhtia se 25 solmua. Kun lyö pari lisäihmistä ja kamat ei enää päästäkään kun noin 4500rpm korville eikä nouse enää edes plaaniin ja huiput jää 10-12 solmuun ja kulutus varmaan tuplat verrattuna aiempaan skenaarioon. Huipputehot tulee tuolla 5500-6000rpm korvalla.
Pitäiskö tuohon ajatella ns. "pienemmällä nousulla" olevaa potkuria jotta jaksaisi kiertää tuonne mahd lähelle 6000rpm myös kuormalla? Mitäköhän hintaluokkaa nämä on?
Juuri noin. Pienemmellä nousulla oleva potkuri kiinni. Solaksen potkurit on 100-150€ ja toimii ihan mainiosti.
Minkä kokoista olisit vailla? Mulla on pari potkuria ylimääräisenä.
4-tahtinen Mercuryn EFI-ruisku 50hp.
Eikö ton saa lastutettua 60/75 hp?
Niin mä käsitin että puhuttiin noin 2008 EFI Mercurysta ja siinä kyllä pelataan jo softalla.Kuristimet noissa oli monessa imusarjassa, ei mitään softaa...
Tuli vielä laitettua tuollanen 2t -päpätin kaveriksi "kun halvalla sain". Mistähän tuollaiseen saisi tuota orkkis- tai muuta vastaavaa tarrasarjaa? Toiselta puolelta puuttuu raidat kokonaan ja kuvassa olevatkin jo ymmärrettävästi parhaat päivänsä nähneet.
Kävi tuossa ilmi, että veneen tankista on imetty bensat ja tilalle laitettu järvivettä. Onko jostain saatavilla lukittavia korkkeja vai meneekö DIY-hommiksi? Vene Buster Magnum -04, jossa korkki on kuskin puolella peräpeilin päällä.
E: Korkki taitaa olla tällainen tätä nykyä:
Noi on kyllä alinta kastia mitä vaan voi olla, kölin alle. Ei siinä jos polttoaineet viedään, yleensä vahinko muutamia kymppejä, mutta pahimmillaan tuon veden/muun nesteen kanssa läträämisellä aiheuttaa melkoisen hädän, jos vesille asti pääsee. Vielä ei ole veneestä kadonnut yhtään polttoainetta tuntemattomille ja kaikki luukut on lukitsematta ja lisäksi 20l kanisterissa ihan varuilta aina, mutta tarvittaessa voin tankata sen mopon kanisterista, jos vaan välttyy sokeri, vesi tms yllätyksiltä.