Veneet ja veneily

Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Eipä siinä oikeen enää hävittävää oo, jos kolvilla kokeilee parsia kasaan. Varmuudeks vois vielä lasikuitua koittaa ympärille?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Olisiko kuvaa, millaisen kärryn päällä tuollainen purkkari matkustaa?
Äkkiseltään kuvittelisin ettei tuollaisella kärryllä kuskata paljon muuta kuin purkkareita, tietysti hyvän kärryn saa äkkiä jalostettua muuhunkin käyttöön.
Kärry on ihan normaalin mallinen. Veneessä on kaksi nostoköliä ja suht litteä pohja.
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
16
Arvon venetietäjät. Ostin viime kesänä 2000-luvun alun Finnmasterin 4902 clx:n. Vene on ollut aikaisemmin järvessä ja siirsin sen merelle. Nyt oli tarkoitus laittaa pohjan maalit uusiksi asennella uusi kaikuplotteri yms. Ruuvasin tänään vanhan kaikuanturin telineen pois ja ruuvinrei'istä tuli vettä ihan kunnolla. Vettä valui kohtuu pitkään ja tihkui vielä pitempään. Reiäthän eivät ole kovin lähellä kölin tasoa, jossa vettä voi jonkin verran olla. Mistä sitä vettä tuli?

Valutanko vaan kuivaksi, availen vähän lisää reikiä ja epoksimassaa päälle. Vai onko entinen vene ja laitetaan paaliin? :) Ehkä jotain muita vaihtoehtoja?
 

Liitteet

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 504
Osassa veneistä noita ponttooneja/välipohjaa on täytetty uretaanilla. Se pitäisi ainakin saada poistettua / vaihdettua.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
102
Tuo uretaani vettyy ajan kanssa jos sinne välitilaan tosiaan pääsee vettä, tuota ei tahdo saada oikein muuten kuivaksi kuin erottamalla nuo kaksi yhteen puristettua puoliskoa, jos tuossa veneessä on se välitila.
 

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
168
Arvon venetietäjät. Ostin viime kesänä 2000-luvun alun Finnmasterin 4902 clx:n. Vene on ollut aikaisemmin järvessä ja siirsin sen merelle. Nyt oli tarkoitus laittaa pohjan maalit uusiksi asennella uusi kaikuplotteri yms. Ruuvasin tänään vanhan kaikuanturin telineen pois ja ruuvinrei'istä tuli vettä ihan kunnolla. Vettä valui kohtuu pitkään ja tihkui vielä pitempään. Reiäthän eivät ole kovin lähellä kölin tasoa, jossa vettä voi jonkin verran olla. Mistä sitä vettä tuli?

Valutanko vaan kuivaksi, availen vähän lisää reikiä ja epoksimassaa päälle. Vai onko entinen vene ja laitetaan paaliin? :) Ehkä jotain muita vaihtoehtoja?
Veneen perässä takapeilissä keskellä alhaalla on noin 2 cm halk. auki ruuvattava tulppa, se auki ja keulaa ylöspäin
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
16
Kiitoksia vastauksista. Avasin ton peräpropun samalla ja vettä tuli hyvin sieltäkin. Eiköhän tässä ole tosiaan tuosta kellunta/välitilasta kyse. Pitää tarkastella asiaa huomenna tarkemmin. Tökkiä reikiä tuleeki uretaania vai tyhjää vastaan. Eipä tuon avaamiseen/uretaanien vaihtamiseen oikein olisi mahdollista alkaa. Paras olisikin, jos tuo välitila olisi ilman uretaaneja. Kuten aikaisemmin mainittiinkin, ei liene mahdollista kuivattaa uretaaneja ilman tilan avaamista.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Kärry on ihan normaalin mallinen. Veneessä on kaksi nostoköliä ja suht litteä pohja.
Kyllä purjevenellä on ihan mukava liikkua kunhan varaa tarpeeksi aikaa ja hioo hieman taitoja.
Nykyään kaikki purjeveneilijät ovat moottoripurjehtioita ja ehkä 20% ajasta käytetään purjeita.
Syynä tietysti suurin osa sähkönkulutus ja helppous kun pääsee suorempaa reittiä.
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
142
Kiitoksia vastauksista. Avasin ton peräpropun samalla ja vettä tuli hyvin sieltäkin. Eiköhän tässä ole tosiaan tuosta kellunta/välitilasta kyse. Pitää tarkastella asiaa huomenna tarkemmin. Tökkiä reikiä tuleeki uretaania vai tyhjää vastaan. Eipä tuon avaamiseen/uretaanien vaihtamiseen oikein olisi mahdollista alkaa. Paras olisikin, jos tuo välitila olisi ilman uretaaneja. Kuten aikaisemmin mainittiinkin, ei liene mahdollista kuivattaa uretaaneja ilman tilan avaamista.
Itse olen ainakin ollut siinä käsityksessä, että tuo peräproppu on tarkoitus ottaa pois talvisäilytyksen ajaksi. Kondensiovettä sinne saattaa vissiin kertyä ja muutakin riippuen pohjan rakenteesta.

Oma vene on sadevesityhjentyvä ja avotilasta menee poistoletku veneen perään, itse letkun näkee kun katsoo takapenkin alta. Multakin pari litraa vettä tuli syksyllä välitilasta vettä kun tulpan avasin.
Tämä johtui painepesurilla veneen pesusta. Pilssipumppukin siellä on, mutta vesillä ei tyhjennä tilaa kokonaan kun keulaa ei saa tarpeeksi ylös.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Viikonloppuna testailin Humminbirdin Mega+ (Helix 10 G3N) viistoluotausta järvellä. Matalassa vedessä pohjasta erottaa kaiken mahdollisen, aina kaapeleista lähtien. Melkein kuin jotain valokuvaa katsoisi. Parasta tuossa oikeastaan on hyvä kuva suoraan tehdasasetuksilla kaikilla eri kuvatyypeillä. Muilla halvemmilla luotaimilla ei edes säätämällä meinaa millään saada kunnon kuvaa aikaiseksi kun tuolla taas kalakaaret erottaa 2d kuvasta aivan pohjasta kiinni ilman säätöjä. Muutaman vuoden vanha Raymarine Dragonfly on valitettavasti täysi lelu tuon rinnalla.

Valitettavasti on vain puhelimella otettuja kuvia tarjota ruudusta. Ennen kuin joku järkyttyy luotaimen hinnasta, tämä tuli lähes 3x halvemalla hankitun esittelylaitteen (Humminbird Onix) korvaavaksi tuotteeksi kun esittelylaitteessa olikin pientä vikaa "uutena".

20200508_202501.jpg
20200508_204909.jpg
20200508_205459.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Miten ootte viritelly kaikuluotaimet veneeseen? Onko erillisellä akulla vai ootteko laittaneet samalle mistä moottori ottaa käynnistysvirran? Tarttis omaan purkkiin laittaa nyt uusi akku ja samalla kaikuluotain odottelis asennusta ja mietin, että ostanko jonkun tämmösen ja laitan kaiun kiinni siihen vai tarviiko sille ostaa joku erillinen pikkuakku.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 143
Riippuu tietty kaiustakin mutta eihän se nyt käytännössä vie virtaa juuri mitään. Omissa on jokaisessa viimeisissä ollut hupiakut ihan erikseen, mutta ollut sitten lämmitintä, sisävaloja, sterkkoja yms niissä kiinni. Jos kyseessä normi peräprutku ja joku perus kaiku niin laittaisin sen kummemmin miettimättä kyllä ihan starttiakkuun. Ei sitä kaikua tarvitse kait kauheasti kuitenkaan käytellä ilman että vene on käynnissä?
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
142
Tankillisen kerennyt jo ajelemaan tässä Toukokuun aikana, mukavaa hommaa.

Eilen kuitenkin takas rantaan ajaessa ei tuntunut nopeusmittari enää pelaavaan. Plotteri näytti vauhdiksi ~45km/h, mutta nopeusmittari vajaa 10solmua.
Koneena Mercury 90 4t kaasari vuodelta 2004, millä tavoin tässä on toteutettu toi nopeustieto mittarille?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tankillisen kerennyt jo ajelemaan tässä Toukokuun aikana, mukavaa hommaa.

Eilen kuitenkin takas rantaan ajaessa ei tuntunut nopeusmittari enää pelaavaan. Plotteri näytti vauhdiksi ~45km/h, mutta nopeusmittari vajaa 10solmua.
Koneena Mercury 90 4t kaasari vuodelta 2004, millä tavoin tässä on toteutettu toi nopeustieto mittarille?
En ole Mercuryn sielunelämään perehtynyt, mutta eiköhän tuoltakin löydy patopaine anturi perän sisältä ja vääristymän nopeudessa aiheuttaa mahdollisesti tukkeutunut kanava tai viallinen anturi.
Voi siellä tietty olla myös siipipyörä anturi, molempia on käytetty aikojen saatossa.
Mutta tutkisin ensimmäisenä anturin toiminnan.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
364
Onko kaikki Terhi merkkiset veneet abs muovista tehtyjä? Välillä näkee myynnissä esim Terhi 440 tai muita soutuveneitä joissa ilmoitetaan materiaaliksi lujitemuovi, eli lasikuitu.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Onko kaikki Terhi merkkiset veneet abs muovista tehtyjä?
Ei ole. Mulla oli nuorena poikana mainio Terhi 410 ja se oli lasikuitua. Kun taas saman aikakauden pykälää isompi 415 oli ABS-muovia ja täysin susi vene muutenkin...
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Omissa on jokaisessa viimeisissä ollut hupiakut ihan erikseen, mutta ollut sitten lämmitintä, sisävaloja, sterkkoja yms niissä kiinni. Jos kyseessä normi peräprutku ja joku perus kaiku niin laittaisin sen kummemmin miettimättä kyllä ihan starttiakkuun.
Miten paljon hupilaitteita uskaltaa käytellä pelkällä starttiakulla? Ilmeisesti perämoottorissa olisi tuki kahden akun lataukselle mutta nyt on vain starttiakku käytössä. Toistaiseksi ei ole muita kuluttajia kuin valot mutta poppilaitteita ja ehkä lämmitintä voisi joskus viritellä. Olisiko helpointa vain päivittää starttiakku (74Ah) isompaan?

Miten nykyaikaiseen lasikuituveneeseen on parasta vetää johdotuksia? Kaksikuorinen rakenne, eikä kuorten väliin pääse näkemään oikein mistään. Entäpä sisäkuoreen tehtävien aukkojen turvallisuusmerkitys. Upottaako sisäänlyövä aalto veneen, jos sisäkuoressa on isot reiät kaiuttimille?

Tankillisen kerennyt jo ajelemaan tässä Toukokuun aikana, mukavaa hommaa.
:cool:
Näin on käynyt, vaikka sai veneen vesille vasta maanantaina. Pääsipähän kalibroimaan bensamittarin, kun kippasi tankkiin yli 110 litraa tuoretta bensaa.
Ihme keli taas tänään: Espoon edustalla oli jopa tuulisenoloista ja alkavaa aallokkoakin mutta esim. Rönnskärin eteläpuolella oli lähes tyyntä. N. suunnassa 150 näkyi kiikareilla joku TV-tornilta näyttävä rakennelma. Täytyy joku toinen kerta käydä katsomassa lähempää mikä se on. ;)
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
364
Tuohon aiempaan aiheeseen vielä näistä lujitemuovisista terhi veneistä. Hirveän huonosti löytyy mitään tietoa näistä, mutta mahtaako niissäkin olla sama sandwich rakenne? Eli se uretaani kuorien välissä?
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Bsuter Magnum vm. 2005:n nopeusmittari on rikki ja moinen kustantaisi 300 € liikkeessä + vaihtotyö. Saako tuollaisen jostain halvemmalla? Itse en venekampekauppoja tunne yhtään. Myös ulkomailta - vaikka Kiinasta - tilaaminen ok.
 

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
168
Bsuter Magnum vm. 2005:n nopeusmittari on rikki ja moinen kustantaisi 300 € liikkeessä + vaihtotyö. Saako tuollaisen jostain halvemmalla? Itse en venekampekauppoja tunne yhtään. Myös ulkomailta - vaikka Kiinasta - tilaaminen ok.
Vaihtotyö varmaan 1-2 ruuvia tai mutteria auki, muutama nippuside auki ja pistoke. Voi olla myös että mittariin tulee letku

Ota mittari irti ja katso onko jotain merkintöjä ja esim googlaa
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Terhi ja Suvi parhaat veneet
Suvi on ihan ok, perusvene, Terhiä en välttämättä ostaisi kuin joksikin vuodeksi uutena juurikin tuon vettyvän vaahdon takia, toisaalta Terhin mukaan sen ei pitäisi enää imeä vettä.

Miten paljon hupilaitteita uskaltaa käytellä pelkällä starttiakulla? Ilmeisesti perämoottorissa olisi tuki kahden akun lataukselle mutta nyt on vain starttiakku käytössä. Toistaiseksi ei ole muita kuluttajia kuin valot mutta poppilaitteita ja ehkä lämmitintä voisi joskus viritellä. Olisiko helpointa vain päivittää starttiakku (74Ah) isompaan?
Kyllähän sillä jotain uskaltaa käyttää, mutta onhan se aina vähän riskipeliä, varsinkin jos pidempään on seisahduksissa.
Itse asentelin juuri viime viikonloppuna omaan Sea Rayhini tuollaisen päävirtakatkaisijan ja latausreleen.

Pitäisi asentaa vielä samanlainen isäukon veneeseen ja lisätä samalla toinen akku.

Tuohon aiempaan aiheeseen vielä näistä lujitemuovisista terhi veneistä. Hirveän huonosti löytyy mitään tietoa näistä, mutta mahtaako niissäkin olla sama sandwich rakenne? Eli se uretaani kuorien välissä?
Käsittääkseni kaikki uudemmat Terhit ( ehkä 2000 eteenpäin ? ) ovat ABS-muovia uretaanivaahdolla.
Ilmeisesti vaahdon tyyppi on vaihtunut tässä viimeisten 5 vuoden aikana sellaiseen, jonka ei pitäisi kastua.

Bsuter Magnum vm. 2005:n nopeusmittari on rikki ja moinen kustantaisi 300 € liikkeessä + vaihtotyö. Saako tuollaisen jostain halvemmalla? Itse en venekampekauppoja tunne yhtään. Myös ulkomailta - vaikka Kiinasta - tilaaminen ok.
Mikä kone siinä on?
Mittari on todennäköisesti tullut koneen mukana ja sellaisen uuden saa tilattua vaikka Ebaystä, hintaa tulee ehkä satasesta kahteen.
Vaihto on nopea homma, lähinnä pari ruuvia ja liitin irti sekä sama toiseen suuntaan.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Vaihtotyö varmaan 1-2 ruuvia tai mutteria auki, muutama nippuside auki ja pistoke. Voi olla myös että mittariin tulee letku

Ota mittari irti ja katso onko jotain merkintöjä ja esim googlaa
Vene ei ole lähettyvillä juuri, niin sillä kysyin. Pitääpä katsoa, kun seuraavan kerran pääsen härppimään.

Mikä kone siinä on?
Mittari on todennäköisesti tullut koneen mukana ja sellaisen uuden saa tilattua vaikka Ebaystä, hintaa tulee ehkä satasesta kahteen.
Vaihto on nopea homma, lähinnä pari ruuvia ja liitin irti sekä sama toiseen suuntaan.
Johnson 200hv 4-tahti vm. 2005.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Kyllähän sillä jotain uskaltaa käyttää, mutta onhan se aina vähän riskipeliä, varsinkin jos pidempään on seisahduksissa.
Itse asentelin juuri viime viikonloppuna omaan Sea Rayhini tuollaisen päävirtakatkaisijan ja latausreleen.
Minulla ilmeisesti olisi moottorissa valmiina lisäakulle oma latauspiiri, jolloin ei kai tarvitsisi muuta kuin moniasentoisen päävirtakatkaisijan ja johtosarjan toiselle akulle:
Screenshot - 060620 - 00:43:22.png

Tämänhetkinen tilanne on vasemmalla ja oikeanpuoleiseen pääsisi lisäämällä "katkoviivajohdon" moottorissa valmiina olevaan liittimeen. "Katkoviivajohto" tosin näkyy maksavan ainakin yhtä paljon kuin Motonetin rele/kytkinpaketti...

Oikeasti moottorissa on 55V generaattori, ja 12V sähköä tehdään kahdella 25A DC/DC-konvertterilla, jotka on normaalisti rinnan pääakkua lataamassa. Lisäakkukytkennässä kumpikin konvertteri lataisi omaa akkua.
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
44
Olisko ideoita kun ei netistä tunnu löytyvän eli 2008 yamarin & 2008 60hp yamaha 4T digitaalinen trimmimittari ei toimi, näyttää että kone olisi alhallaa vaikka trimmaa mihin suuntaan. Tubesta löysin jonkun videon että olis "kynsi" jumissa mutta omasta koneesta ei kyseistä kynttä löytynyt, teki myös viimevuonna samaa mutta lähti itsellään toimimaan kelien lämmetessä. Eihän tuo nyt tavallaan haittaa mutta olisi kiva jos se toimisi. Kuvassa samantyylinen kuin omassa veneessä.
 

Liitteet

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 107
Olisko ideoita kun ei netistä tunnu löytyvän eli 2008 yamarin & 2008 60hp yamaha 4T digitaalinen trimmimittari ei toimi, näyttää että kone olisi alhallaa vaikka trimmaa mihin suuntaan. Tubesta löysin jonkun videon että olis "kynsi" jumissa mutta omasta koneesta ei kyseistä kynttä löytynyt, teki myös viimevuonna samaa mutta lähti itsellään toimimaan kelien lämmetessä. Eihän tuo nyt tavallaan haittaa mutta olisi kiva jos se toimisi. Kuvassa samantyylinen kuin omassa veneessä.
Kyllä siellä trimmianturi pitäis olla.
trim sender.jpg
63D-83672-02-00-2.jpg

Katsoppa jos tuon löydät ettei ole jumissa tai poikki, noissa se vika yleisemmin ollut.
Moottori täytyy kipata ylös että tuon löytää.
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
44
Kyllä siellä trimmianturi pitäis olla.

Katsoppa jos tuon löydät ettei ole jumissa tai poikki, noissa se vika yleisemmin ollut.
Moottori täytyy kipata ylös että tuon löytää.

Kappas, täytyypi etsiä kyseinen osa kun pääseen mökille takaisin, kahluuhousut mukaan niin pääsee tutkimaan. Kiitoksia paljon.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Jos liittää sähköperämoottorin johdot akkuun hauenleuoilla kunnollisten akkuliittimien sijaan niin hukkaako se sähköä? Minulla on minn kota endura c2 34 perämoottori ja 100ah akku, en ole ikinä päässyt netistä löytyviin kulutuksiin ja nyt mietin että miksi. Johdot on alkuperäiset ja ne on jatkettu suunnilleen saman paksuisella niin että riittää keskipenkissä olevaan akkuun. Samassa akussa on myös raymarine dragonfly 4 kaiku, mutta eikai se paljoa vie sähköä? Kuinka pitkään olette pystyneet uistelemaan vastaavilla komboilla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 143
Suurin syy on varmaan se että ne kulutukset niin vene kuin automaailmassakin ilmoitetaan jossain ihan ihmeelisissä "optimiolosuhteissa" ja ko. käyttöön optimoidussa jollassa. Eli normaalielämässä jos pysyy 30% virhemarginaalin sisällä, puhutaan varmaan realistisesta kulutuksesta.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Mikähän on, kun kone ei edes yritä käynnistyä? Akku täynnä ja juuri huolto tehty. Pieni naksaus kuulostaa yritettäessä. Alla olevalla videolla näkyy vikakoodi, jota vilkuttaa ja pohjalla kuva koneesta.


Screenshot_20200613_200256_com.whatsapp.jpg
 

mh8

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
127
Kampiakselin-asentotunnistin ja vaihteen tunnistin kannattaa ainakin tarkistaa/vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
339
Homma tosiaan lähti toimimaan crc:llä ja pienellä herkistelyllä, suuri kiitos.

Tuota kannattaa keväisin ja syksyisin voidella crc:llä. Itselläni on F150:ssä se muovinen vastaosa rikiputken ympärillä johon tuo nokka osuu katkennut eikä pysy oikeassa kohdassa. Rautalankapatentilla nyt näyttää suunnilleen oikein.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
390


Vene saatu viimeinkin korjautettua viimekesäisen myrskyn tekemien tuhojen jäljiltä ja juhannusta edeltävällä viikolla saatu vesille. Kyllä kelpaa :cool:



Tuli vielä laitettua tuollanen 2t -päpätin kaveriksi "kun halvalla sain". Mistähän tuollaiseen saisi tuota orkkis- tai muuta vastaavaa tarrasarjaa? Toiselta puolelta puuttuu raidat kokonaan ja kuvassa olevatkin jo ymmärrettävästi parhaat päivänsä nähneet.
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
645
Auttakaas venenoviisia:

4-tahtinen Mercuryn EFI-ruisku 50hp. 1-2 henkilön kuormalla kiihtyy todella nätisti ja käy kierrosalueen "loppuun" asti nätisti ja vauhtia se 25 solmua. Kun lyö pari lisäihmistä ja kamat ei enää päästäkään kun noin 4500rpm korville eikä nouse enää edes plaaniin ja huiput jää 10-12 solmuun ja kulutus varmaan tuplat verrattuna aiempaan skenaarioon. Huipputehot tulee tuolla 5500-6000rpm korvalla.

Pitäiskö tuohon ajatella ns. "pienemmällä nousulla" olevaa potkuria jotta jaksaisi kiertää tuonne mahd lähelle 6000rpm myös kuormalla? Mitäköhän hintaluokkaa nämä on?
 

mh8

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
127
Juuri noin. Pienemmellä nousulla oleva potkuri kiinni. Solaksen potkurit on 100-150€ ja toimii ihan mainiosti.

Minkä kokoista olisit vailla? Mulla on pari potkuria ylimääräisenä.
 

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
168
4-tahtinen Mercuryn EFI-ruisku 50hp.

Eikö ton saa lastutettua 60/75 hp?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Auttakaas venenoviisia:

4-tahtinen Mercuryn EFI-ruisku 50hp. 1-2 henkilön kuormalla kiihtyy todella nätisti ja käy kierrosalueen "loppuun" asti nätisti ja vauhtia se 25 solmua. Kun lyö pari lisäihmistä ja kamat ei enää päästäkään kun noin 4500rpm korville eikä nouse enää edes plaaniin ja huiput jää 10-12 solmuun ja kulutus varmaan tuplat verrattuna aiempaan skenaarioon. Huipputehot tulee tuolla 5500-6000rpm korvalla.

Pitäiskö tuohon ajatella ns. "pienemmällä nousulla" olevaa potkuria jotta jaksaisi kiertää tuonne mahd lähelle 6000rpm myös kuormalla? Mitäköhän hintaluokkaa nämä on?

Harkitse nelilapasta potkuria...

Hinta approx sama kun osaa ostaa oikeista paikoista...

Nelilapanen vähentää kulutusta hieman, nostaa nopeammin plaaniin ja on hiljaisempi ja vakaaampi. Eli vaihdat nykysen 3-lapasen ropellin hieman pienempään nelilapaseen missä hieman vähemmän nostoa.

Perus 3-lapasessa karkea laskukaava tollasella 50-kymppisellä on että jokainen tuuma nousussa nostaa tai laskee noin 200rpm. Eli jos nykynen olis esim.
13 3/4-15 ja kone kiertää 6000 niin 13 3/4-17 kiertää noin 5600rpm.

Ja jos veneen käyttö on sekalaista porukan määrään mukaan niin vaihtolavalliset propulsen lelut on ihan ok ropelli, siis potkuri missä voit muuttaa lapakulmaa, samalla mukava jos otat hittiä ropelliin niin vaihtolapa kiinni ja matka jatkuu.


Noita nyt on muitakin valmistajia kun propulse, noita nyt löytyy suomesta helposti.

Ja jos osta niin osta alumiiniropelli, komposiitti ei tarjoa mitään etua ja maksaa turhaan enemmän ja rosterivispilä ei anna periksi kiven kanssa ja saat enemmän tuhoa alapäälle jos johonkin osuu, toki rosteri maksaa vitusti mutta on kyllä tarpeen vaatiessa halvempi korjata.
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
645
Kiitos vastauksista.

Juuri noin. Pienemmellä nousulla oleva potkuri kiinni. Solaksen potkurit on 100-150€ ja toimii ihan mainiosti.

Minkä kokoista olisit vailla? Mulla on pari potkuria ylimääräisenä.
Yritän käydä viikonloppuna katsomassa millainen mylly siellä on nyt kiinni. Nakkaan vaikka YV:tä jos löytyy sopiva sinulta.


4-tahtinen Mercuryn EFI-ruisku 50hp.

Eikö ton saa lastutettua 60/75 hp?
Tuli typo: eli on 60 hp EFI, vm. jotain 2008 paikkeilla. Olisko heittää linkkiä tähän vaihtoehtoon? Lisäteho aina kiinnostaa kun vene on aika painava jo itsessään (500-600kg)
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Ei tota 60hp konetta taida enää saada tehokkaammmaksi. Ainakin muistikuva on sellainen, että noihin aikoihin 40-50-60 oli sama kone jossa tehoerot tehty ohjelmalla, samoin kuin pykälää ylempänä 80-100-115 ja Veradoissa 135-150-175-200.

60 on siis jo maksimi mitä tehdas on kyseisestä moottorista ottanut eikä lastuttamalla enää ihmeitä lisätä. Jos oikein muistan...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Kuristimet noissa oli monessa imusarjassa, ei mitään softaa...

Kaasaritkin monissa samat, ainoastaan suuttimet erilaiset

Sitten uudemmissa ruiskuissa ecua softaamaan.

Esim. Oma vanha 2007 mercuryn 90heppanen on sama kuin 75-80-90-100-115EFI 4-tahti mylly. 95% sama kone kaikissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Alkaa venekuume kytemään kun S Busterin sisäosia pulttailee jatkuvasti kiinni (-05, sitä uudempaa "Korimallia"). Muuten näppärä kalastuspeli mutta käyttö on kovaa ja jatkuvasti joku sisustan popniitti korkkaa ja vanereista pullahtaa ruuvit irti. Vanereiden vaihtokin olisi kohta edessä. Aallokossa meno on myös aika kovaa... Tilat on kuitenkin hyvät ja kulutus maltillinen loivan pohjan vuoksi.

Tarttee varmaan katsella jotain (käytettyä) Fasteria. Tosin 460 malli ilmeisesti vuotaa sisälle tyhjennysrei'istä kun on vähänkin kuormaa. Tai sitten sellaista busteria mihin joku vaneripelleilyyn kyllästynyt on jo vaihtanut alumiiniturkin tilalle :cigarbeye: En kyllä tajua mikä fiksaatio busterilla on tunkea sitä puuta märkäkäyttöön. Onneksi sentään omassani on perälaudan vaneri pysynyt kovana.

Silvereitä katselin myös mutta näkyy olevan sisätilat aivan onnettomia suhteessa veneiden ulkomittoihin, eikä tuo muovi (vai lasikuitu?) sisusta oikein vakuuta kalastuskäytössä.

Mutta tuntuu olevan tarjonta jotenkin heikkoa tällä hetkellä. Ei kai auta kuin parsia vanhaa kasaan ja kovaa ajoa :beye:
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Kävi tuossa ilmi, että veneen tankista on imetty bensat ja tilalle laitettu järvivettä. Onko jostain saatavilla lukittavia korkkeja vai meneekö DIY-hommiksi? Vene Buster Magnum -04, jossa korkki on kuskin puolella peräpeilin päällä.

E: Korkki taitaa olla tällainen tätä nykyä:

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Kävi tuossa ilmi, että veneen tankista on imetty bensat ja tilalle laitettu järvivettä. Onko jostain saatavilla lukittavia korkkeja vai meneekö DIY-hommiksi? Vene Buster Magnum -04, jossa korkki on kuskin puolella peräpeilin päällä.

E: Korkki taitaa olla tällainen tätä nykyä:

Noi on kyllä alinta kastia mitä vaan voi olla, kölin alle. Ei siinä jos polttoaineet viedään, yleensä vahinko muutamia kymppejä, mutta pahimmillaan tuon veden/muun nesteen kanssa läträämisellä aiheuttaa melkoisen hädän, jos vesille asti pääsee. Vielä ei ole veneestä kadonnut yhtään polttoainetta tuntemattomille ja kaikki luukut on lukitsematta ja lisäksi 20l kanisterissa ihan varuilta aina, mutta tarvittaessa voin tankata sen mopon kanisterista, jos vaan välttyy sokeri, vesi tms yllätyksiltä.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Noi on kyllä alinta kastia mitä vaan voi olla, kölin alle. Ei siinä jos polttoaineet viedään, yleensä vahinko muutamia kymppejä, mutta pahimmillaan tuon veden/muun nesteen kanssa läträämisellä aiheuttaa melkoisen hädän, jos vesille asti pääsee. Vielä ei ole veneestä kadonnut yhtään polttoainetta tuntemattomille ja kaikki luukut on lukitsematta ja lisäksi 20l kanisterissa ihan varuilta aina, mutta tarvittaessa voin tankata sen mopon kanisterista, jos vaan välttyy sokeri, vesi tms yllätyksiltä.
Jep, nytkin vene jäi järvelle ja palokunta kävi hinaamassa pois.. Veneen kuljetus takaisin huoltoon, josta satasten lasku ja vajaalla satasella löpöä kankkulan kaivoon. Tätä on todennäköisesti jatkunut jo useamman vuoden, kun edellisen veneen kanssa oli käymisongelmia myös. Ei millään keksitty missä vika, mutta huollossa aina ihmeteltiin, miten siellä oli vettä suodattimissa. Nyt on kamera menossa kuvaamaan veneen lähelle ja ilman lukitusta ei mene takaisin.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
75
Kukaan rakennellut laiturivenettä? Löytyyköhän jostain rakennusohjeita toimivaksi todettuun kokoonpanoon? Tarkoitus olisi iskeä kiinni sähköperämoottori. 2-3 henkilölle
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 521
Viestejä
4 165 243
Jäsenet
70 419
Uusin jäsen
KukkoPärssinen

Hinta.fi

Ylös Bottom