Veneet ja veneily

Viisaammat voivat kertoa omat mielipiteet. Ite tuollaisia pikku kolhuja hionut osuma kohdasta ja ympäriltä hieman lisää auki. Sitten puhdistanut pölyt pois ja asetonilla ja rätillä pyyhkinyt vielä. Siihen sitten motonetista. Plastic Padding Marine Epoxy 270 g | Motonet Oy tuolla ja jollain pankkikortin tyylisellä lastalla sutaiseen paikan täyteen. Antaa kuivua kovaksi. Hioo ylimääräiset pois vähän sileämmällä.
 
Viisaammat voivat kertoa omat mielipiteet. Ite tuollaisia pikku kolhuja hionut osuma kohdasta ja ympäriltä hieman lisää auki. Sitten puhdistanut pölyt pois ja asetonilla ja rätillä pyyhkinyt vielä. Siihen sitten motonetista. Plastic Padding Marine Epoxy 270 g | Motonet Oy tuolla ja jollain pankkikortin tyylisellä lastalla sutaiseen paikan täyteen. Antaa kuivua kovaksi. Hioo ylimääräiset pois vähän sileämmällä.
Soutuvene tms. varmasti toimivin ja kustannustehokkain ratkaisu.
 
Jos ostaa käytettyä Busteria/Silver Foxia tms niin mitkä on ne kriittisimmät kohdat rungossa jotka pitää tsekata? Alumiiniveneet käsittääkseni aika huolettomia rungon osalta mutta onko siellä jotain joka pitää erityisesti tsekata? Käsittääkseni bustereissa ainakin pohjan vanerit on ns. vaihtokamaa mutta onko jotain turvallisuuden kannalta olennaista?
 
Jos ostaa käytettyä Busteria/Silver Foxia tms niin mitkä on ne kriittisimmät kohdat rungossa jotka pitää tsekata? Alumiiniveneet käsittääkseni aika huolettomia rungon osalta mutta onko siellä jotain joka pitää erityisesti tsekata? Käsittääkseni bustereissa ainakin pohjan vanerit on ns. vaihtokamaa mutta onko jotain turvallisuuden kannalta olennaista?

Jos veneellä on röykytetty toistakymmentä vuotta aallokossa, niin voihan siellä olla joku hitsisauma antanut periksi. Purkamatta sitä ei tosin näe.

Bustereissa vanerilattia on tosiaan elinkaareltaan rajallinen. Joissain malleissa perälaudan sisällä on jäykisteenä vaneria. Sen mädäntyessä vaihtaminen edellyttää mallista riippuen popniittien avaamista tai rälläköintiä ja hitsaamista.

Silmäilisin alumiinirungon läpi myös mahdollisten syöpymien varalta.
 
Jos veneellä on röykytetty toistakymmentä vuotta aallokossa, niin voihan siellä olla joku hitsisauma antanut periksi. Purkamatta sitä ei tosin näe.

Bustereissa vanerilattia on tosiaan elinkaareltaan rajallinen. Joissain malleissa perälaudan sisällä on jäykisteenä vaneria. Sen mädäntyessä vaihtaminen edellyttää mallista riippuen popniittien avaamista tai rälläköintiä ja hitsaamista.

Silmäilisin alumiinirungon läpi myös mahdollisten syöpymien varalta.

Jos hitsisauma antaa periksi niin näkyykö se siinä että vesi tulee sisään veneeseen vai meneekö se vain rungon sisään? Mistä tuon huomaa käytössä, vene menee pohjaan vai alkaa nojailemaan epämääräisesti?

Onko tuo perälaudan vaneri vuosimallikohtaista vai riippuuko veneen mallista?
 
Jos ostaa käytettyä Busteria/Silver Foxia tms niin mitkä on ne kriittisimmät kohdat rungossa jotka pitää tsekata? Alumiiniveneet käsittääkseni aika huolettomia rungon osalta mutta onko siellä jotain joka pitää erityisesti tsekata? Käsittääkseni bustereissa ainakin pohjan vanerit on ns. vaihtokamaa mutta onko jotain turvallisuuden kannalta olennaista?
Keskity ennemmin siihen moottoriin.
Tuskin puhutaan kuitenkaan ikivanhoista niittibustereista, joten pääasia et moottori toimii. Sinänsä sama kumman ostaa. Ei noita oikeen saa ajamalla rikki, ellei suoraan kiville karauta.
 
Jos hitsisauma antaa periksi niin näkyykö se siinä että vesi tulee sisään veneeseen vai meneekö se vain rungon sisään? Mistä tuon huomaa käytössä, vene menee pohjaan vai alkaa nojailemaan epämääräisesti?

Onko tuo perälaudan vaneri vuosimallikohtaista vai riippuuko veneen mallista?

Ei se näy välttämättä mistään eikä vuoda jos pohjan jäykisteen ja pohjan välinen hitsisauma ratkeaa. Nämä tiedot on vain netissä tai alan lehdissä vastaan tulleita tarinoita, itse en ole pettänyttä saumaa koskaan nähnyt. En ole tosin +20v vanhoja bustereita availlut muutenkaan.

Perälaudan vaneri on vuosi- ja mallikohtainen juttu. Nyrkkisäännöllä mitä vanhempi ja pienempi, sitä varmemmin on. Esimerkiksi 2000-luvun alun punakylkisessä L:ässä on. En osaa sanoa onko siitä päästy eroon ennen vanerilattioista eroon pääsyä, joka tapahtui mallikohtaisesti tuossa noin 10v sitten.
 
Kysytääs viisaammilta. Olisi keulakone hankinnassa vene noin 350kg, niin ilmeisesti riittäisi tuommoinen 45 lbs kone. Moottoria pitäisi pystyä ohjaamaan kaukosäätimellä/puhelimella. Lisäksi taivasankkuri ominaisuus pitäisi löytyä.
Onko suositella jotain moottoria ja mitä palikoita siihen täytyy tilailla lisäksi, jotta saa sen kiinnitettyä ja kytkettyä veneeseen? Itseltä löytyy 12V akku valmiiksi, niin 12V toimiva moottori täytyisi olla.


Tuota moottoria katsoin, niin tietääkö joku onko tuossa mahdollisuus ilman erillistä suunta-anturia liikkua eteen, taakse ja sivuille. Toimiiko tuossa tuo taivasankkuri ominaisuus ilman erillistä suunta-anturia?
Kuvassa näkyvässä ohjaimessa on kuitenkin ankkurin kuva ja napit liikkumiseen, mutta tuotteen tiedoissa lukee seuraavasti.
"Tuki lisävarusteena käytettävälle JOG-toiminnolle, joka mahdollistaa Spot-Lock-ankkuroinnin säätämisen eteenpäin, taaksepäin, oikealle ja vasemmalle 1,5 metrin välein (vaatii suunta-anturin ja näytöllisen GPS-kaukosäätimen)"
 
Nyt loppui sukulaisleasing Faster 495:n osalta ja pitäisi löytää oma vene sen tilalle tähän rannikolle. Motorguiden keulakone on valmiina, samoin akku sille, myös ankkuri ja köydet ovat olemassa, ei tarvitse niihin varata rahaa. Budjettina voisi olla trailerin kanssa 7-9t€ (aivan hitusen voi nostaa jos on ihan pakko) ja tavoitteena on saada mielellään alumiininen ~4,5m vene jolla uskaltaa ajaa merellä saareen uimaan nätillä kelillä ja joka olisi mukava heittokalastaa kahdelle hengelle. Minä en keksi oikein kuin Buster S:n, mutta ne ovat joko harmittavan vanhoja tai sitten liian kalliita ja laitakorkeus vähän mietityttää ja mahtuuko niihin kaksi aikuista ja kaksi lasta mitenkään järkevästi. Harmittaa vieläkin kun 4v sitten oli yksi käytetty Faster 460i BF40:llä 9900€:lla, mutta en tarttunut heti kiinni siihen tarjoukseen, aina ei voi voittaa.
 
Eikai siinä auta muu kuin nettivene auki ja alkaa sieltä haarukoimaan. Tuossa hintaluokassa en hirttäytyisi mihinkään yhteen malliin. Näytti tuolla olevan jopa Big Busteriakin tuolla hinnalla. Lasikuitupulpettivenepaketteja saattaa olla myynnissä todella edukkaastikin. Nyt on nimenomaan veneenostoaika ja pääse vielä koeajollekin.

Toisaalta, onko sille alumiinirungolle juuri tarvetta? Lasikuitusena kun voisi saada parempia meriveneitä. On enemmän kuin pari kertaa noussut aurinkotuuli saariretkellä, niin että kyllä merellä pitää olla vene jolla pärjää.
 
Niin kivikkoista on tämä seutu, että turvallisempi olisi mennä alumiinisen kanssa. Eikä tarvitse pelätä ruttoa. Bustereita saa, mutta nuo vanhat tahtovat olla mutkalle hakattuja ja/tai vanerit pehmeitä. Harmi kun budjetti ei riitä Fasteriin tai Alutrolliin oikein mitenkään, enkä näe järkevänä ostaa 20t€:n venettä tälle 10-20h/kesä käytölle (moottoritunteja, keulakonetta käytetään toki huomattavasti enemmän).
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 965
Viestejä
4 907 160
Jäsenet
79 108
Uusin jäsen
stondez

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom