Veneet ja veneily

Viisaammat voivat kertoa omat mielipiteet. Ite tuollaisia pikku kolhuja hionut osuma kohdasta ja ympäriltä hieman lisää auki. Sitten puhdistanut pölyt pois ja asetonilla ja rätillä pyyhkinyt vielä. Siihen sitten motonetista. Plastic Padding Marine Epoxy 270 g | Motonet Oy tuolla ja jollain pankkikortin tyylisellä lastalla sutaiseen paikan täyteen. Antaa kuivua kovaksi. Hioo ylimääräiset pois vähän sileämmällä.
 
Viisaammat voivat kertoa omat mielipiteet. Ite tuollaisia pikku kolhuja hionut osuma kohdasta ja ympäriltä hieman lisää auki. Sitten puhdistanut pölyt pois ja asetonilla ja rätillä pyyhkinyt vielä. Siihen sitten motonetista. Plastic Padding Marine Epoxy 270 g | Motonet Oy tuolla ja jollain pankkikortin tyylisellä lastalla sutaiseen paikan täyteen. Antaa kuivua kovaksi. Hioo ylimääräiset pois vähän sileämmällä.
Soutuvene tms. varmasti toimivin ja kustannustehokkain ratkaisu.
 
Jos ostaa käytettyä Busteria/Silver Foxia tms niin mitkä on ne kriittisimmät kohdat rungossa jotka pitää tsekata? Alumiiniveneet käsittääkseni aika huolettomia rungon osalta mutta onko siellä jotain joka pitää erityisesti tsekata? Käsittääkseni bustereissa ainakin pohjan vanerit on ns. vaihtokamaa mutta onko jotain turvallisuuden kannalta olennaista?
 
Jos ostaa käytettyä Busteria/Silver Foxia tms niin mitkä on ne kriittisimmät kohdat rungossa jotka pitää tsekata? Alumiiniveneet käsittääkseni aika huolettomia rungon osalta mutta onko siellä jotain joka pitää erityisesti tsekata? Käsittääkseni bustereissa ainakin pohjan vanerit on ns. vaihtokamaa mutta onko jotain turvallisuuden kannalta olennaista?

Jos veneellä on röykytetty toistakymmentä vuotta aallokossa, niin voihan siellä olla joku hitsisauma antanut periksi. Purkamatta sitä ei tosin näe.

Bustereissa vanerilattia on tosiaan elinkaareltaan rajallinen. Joissain malleissa perälaudan sisällä on jäykisteenä vaneria. Sen mädäntyessä vaihtaminen edellyttää mallista riippuen popniittien avaamista tai rälläköintiä ja hitsaamista.

Silmäilisin alumiinirungon läpi myös mahdollisten syöpymien varalta.
 
Jos veneellä on röykytetty toistakymmentä vuotta aallokossa, niin voihan siellä olla joku hitsisauma antanut periksi. Purkamatta sitä ei tosin näe.

Bustereissa vanerilattia on tosiaan elinkaareltaan rajallinen. Joissain malleissa perälaudan sisällä on jäykisteenä vaneria. Sen mädäntyessä vaihtaminen edellyttää mallista riippuen popniittien avaamista tai rälläköintiä ja hitsaamista.

Silmäilisin alumiinirungon läpi myös mahdollisten syöpymien varalta.

Jos hitsisauma antaa periksi niin näkyykö se siinä että vesi tulee sisään veneeseen vai meneekö se vain rungon sisään? Mistä tuon huomaa käytössä, vene menee pohjaan vai alkaa nojailemaan epämääräisesti?

Onko tuo perälaudan vaneri vuosimallikohtaista vai riippuuko veneen mallista?
 
Jos ostaa käytettyä Busteria/Silver Foxia tms niin mitkä on ne kriittisimmät kohdat rungossa jotka pitää tsekata? Alumiiniveneet käsittääkseni aika huolettomia rungon osalta mutta onko siellä jotain joka pitää erityisesti tsekata? Käsittääkseni bustereissa ainakin pohjan vanerit on ns. vaihtokamaa mutta onko jotain turvallisuuden kannalta olennaista?
Keskity ennemmin siihen moottoriin.
Tuskin puhutaan kuitenkaan ikivanhoista niittibustereista, joten pääasia et moottori toimii. Sinänsä sama kumman ostaa. Ei noita oikeen saa ajamalla rikki, ellei suoraan kiville karauta.
 
Jos hitsisauma antaa periksi niin näkyykö se siinä että vesi tulee sisään veneeseen vai meneekö se vain rungon sisään? Mistä tuon huomaa käytössä, vene menee pohjaan vai alkaa nojailemaan epämääräisesti?

Onko tuo perälaudan vaneri vuosimallikohtaista vai riippuuko veneen mallista?

Ei se näy välttämättä mistään eikä vuoda jos pohjan jäykisteen ja pohjan välinen hitsisauma ratkeaa. Nämä tiedot on vain netissä tai alan lehdissä vastaan tulleita tarinoita, itse en ole pettänyttä saumaa koskaan nähnyt. En ole tosin +20v vanhoja bustereita availlut muutenkaan.

Perälaudan vaneri on vuosi- ja mallikohtainen juttu. Nyrkkisäännöllä mitä vanhempi ja pienempi, sitä varmemmin on. Esimerkiksi 2000-luvun alun punakylkisessä L:ässä on. En osaa sanoa onko siitä päästy eroon ennen vanerilattioista eroon pääsyä, joka tapahtui mallikohtaisesti tuossa noin 10v sitten.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
282 832
Viestejä
4 857 154
Jäsenet
78 476
Uusin jäsen
everfrozen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom