Veneet ja veneily

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Onko jollain kokemuksia Flexiteek:n palveluista? Flexiteek Finland | Suomi
Alunperin tuollainen materiaali tuli Aliexpressissä vastaan, ja oletus tietty oli että nää luukuttaa tuon materiaalin jostain kiinasta ja jälkimarkkinoi typerille suomalaisille - mutta onkohan tuo ihan pätevää kamaa? Saisi pientä päivitystä omaan veneeseen ulkonäönkin osalta ja pysyisi ehkä paremmin puhtaana vs. röpölöinen pinta johon tarttuu kaikki skeida.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Selkeäksi hyödyksi reppuveneilyssä tunnistan veneen puhtaana pysymisen. Käytännössä taivasalla olevan veneen joutuu aina pesemään ennen liikkeelle lähtöä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Miinuksena taas se että en itse välttämättä pakkaisi autoon kumivenettä ellei sitä saa johonkin kunnon suojakassiin ettei koko auto ole skeidaa täynnä.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Ostin uuden alumiiniveneen 2019-keväällä. Katsoin nyt piruuttani uutta samanlaista netistä ja huomasin hinnan nousseen yli 30k€. Ei voi olla kuin tyytyväinen, että tuli hankinta tehtyä tuolloin, eikä taas lykättyä. Veneen pystyisi nyt myymään voitolla, mutta onneksi ei ole tarve. Vastaavasti kävi 10v sitten uutena ostetun Fasterin kanssa. Veneestä sai vuoden käytön jälkeen enemmän, kuin oli maksettu. Seuraava Faster olikin kahdeksan vuotta, jonka aikana arvo jopa hieman laski. Vastaavaa on huomattavissa silti kuituveneissäkin. Kuolasin useamman vuoden Jeanneau Merry Fisher 795 Cruiseria. Vene meni hinnallaan nopeammin karkuun, kuin sain säästettyä hankintaa varten valuuttaa.
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
182
Voi odottaa hintojen nousua myös tältä kesältä.

Perämoottorien saanti esimerkiksi on vieläkin lähes nolla tälle kesälle.

Vaikka paikat ja ulkomaatkin aukeaa, niin eiköhän halukkuus vesiurheiluun/veneilyyn ole nousussa vieläkin.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
455
Ostin uuden alumiiniveneen 2019-keväällä. Katsoin nyt piruuttani uutta samanlaista netistä ja huomasin hinnan nousseen yli 30k€.
Siis minkälaisesta alumiiniveneestä saisit nyt 30 k€ enemmän kuin 3 v sitten maksaessa? Mikä oli hankintahinta alkujaan? Itsekin myisin kyllä veneeni, jos hinnat nousevat, mutta joku +30 % nousu ei kuulosta todennäköiseltä (ellei sinulla sitten ole joku puolen miljoonan alumiinivene, jolloin hinnan nousu voisi olla mahdollinen).
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Siis minkälaisesta alumiiniveneestä saisit nyt 30 k€ enemmän kuin 3 v sitten maksaessa?
Nyt on huomattava, että noin en kirjoittanut. Puhuin uuden venepaketin hinnasta. Hinnassa on moottori mukana, enkä tiedä moottorin osuutta hinnassa. Moottori on kyllä sama kuin itse hankkimassani. Vastaavasti en tiedä, onko hinnassa nykyään enemmän neuvotteluvaraa kuin kolme vuotta sitten. Tällaisesta veneestä oli kyse ja hinta on tosiaan noussut yli 30k€: Moottorivene Vboats Voyager 700 Cabin ESITTELYVENE – WALTIC-boatcenter
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Mikä olisi paras vaihtoehto, jos kriteereinä on alle 5 m ja korkeintaan 20 000 e maksava vene viidelle hengelle?

Suvi vai Terhi vai joku muu?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
162
Mikä olisi paras vaihtoehto, jos kriteereinä on alle 5 m ja korkeintaan 20 000 e maksava vene viidelle hengelle?

Suvi vai Terhi vai joku muu?
Buster L Yamahalla pitää varmaan parhaiten arvonsa. Niistä saa käytännössä omansa pois. Mikään maata mullistava laitehan se ei ole, mutta perus työkalu jota ei liikaa tarvitse varoa. Varsinkin jos ostaa jonkun valmiiksi naarmuisen. Viidellä hengellä harva viismetrinen nousee kunnolla plaaniin. Koita löytää joku maistraatin aikaan kuuskymppiselle rekisteröity.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Mikä olisi paras vaihtoehto, jos kriteereinä on alle 5 m ja korkeintaan 20 000 e maksava vene viidelle hengelle?

Suvi vai Terhi vai joku muu?
Millaiseen käyttöön vene olisi tulossa?

Yhteysveneeksi vai mökille yleiseen fiilistelyyn?
Ilmeisesti kuitenkin pulpettivene haussa, ettei mitään umpinaista matkavenettä?
Uusi vai käytetty?

Itse jos olisin nyt uutta mökkivenettä ostamassa, hankkisin polyeteenistä valetun Pionerin 16 jalkaisen sopivalla penkki konstruktiolla tai sitten tämän version.
Toki myös Castellon 533 HT hyvällä tarjouksella on vaihtoehto, jos katettu vene olisi mieleisempi.

Käytetyistä valitsisin tyhmimmän vaihtoehdon, eli jenkkirotiskon tai sitten @Erkkimerkki n ehdottoman monikäyttöisemmän alumiinikiulun, kuten tämän.

Toki osa ehdotuksistani on pikkuisen yli 5 metrisiä, mutta en usko sen haittaavan, jos kyse ei ole jostain spesifistä hommasta, kuten autotalliin mahtumisesta.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Millaiseen käyttöön vene olisi tulossa?

Yhteysveneeksi vai mökille yleiseen fiilistelyyn?
Yleiseen fiilistelyyn ja kalastusta varten.

Ilmeisesti kuitenkin pulpettivene haussa, ettei mitään umpinaista matkavenettä?
Pulpettivene

Uusi vai käytetty?
Uusi

Itse jos olisin nyt uutta mökkivenettä ostamassa, hankkisin polyeteenistä valetun Pionerin 16 jalkaisen sopivalla penkki konstruktiolla tai sitten tämän version.
Toki myös Castellon 533 HT hyvällä tarjouksella on vaihtoehto, jos katettu vene olisi mieleisempi.

Käytetyistä valitsisin tyhmimmän vaihtoehdon, eli jenkkirotiskon tai sitten @Erkkimerkki n ehdottoman monikäyttöisemmän alumiinikiulun, kuten tämän.

Toki osa ehdotuksistani on pikkuisen yli 5 metrisiä, mutta en usko sen haittaavan, jos kyse ei ole jostain spesifistä hommasta, kuten autotalliin mahtumisesta.
Pituus ei ole ihan niin tarkkaa, mutta esim. tuo Pioneer menee yli budjetin.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 538
Appiukko hommasi mökille tuollaisen viime kesänä, ei pahaa sanottavaa.. Jos alumiinirunkoinen ok niin tuolla uskaltaa rantautua saariinkin.. Toisaalta alle 5m + 5 henkeä tekee tunnelman tiiviiksi joka tapauksessa

Silver Beaver BR - Legenda on palannut
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Mikä olisi paras vaihtoehto, jos kriteereinä on alle 5 m ja korkeintaan 20 000 e maksava vene viidelle hengelle?

Suvi vai Terhi vai joku muu?
Silver Beaver BR menee budjettiin, jos vielä jostain vapaan veneen löytää tulevalle kesälle. On tosin aika ahdas 5h käyttöön, mutta niin on kaikki alle 5m veneet. Kolmen lapsen kanssa kuitenkin menee varmasti. Isä tuollaisen viime kesäksi hankki ja useamman kerran tullut käytyä ajelemassa. Tarvittaessa pystyn antamaan tuosta enemmänkin tietoa, jos jotain erityistä kysyttävää on.

Suvi 50 duo myös edullinen ja vähän tilavampi vene. Varustelu vakiona kevyempi eli plotteri ainakin uupuu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Mikä olisi paras vaihtoehto, jos kriteereinä on alle 5 m ja korkeintaan 20 000 e maksava vene viidelle hengelle?

Suvi vai Terhi vai joku muu?
Uusista/uudemmista ei ole kokemusta kuin Suvi 5050 ja 60hp Yamaha, tyynyt, kuomu jne ruksittu ostovaiheessa. Suosittelen todellakin ja mielestäni toi 60hp kone istuu kuin nenä päähän, joten kannattaa harkita tarkkaan mitä ostat. Jos jotain miinuksia pitää sanoa, niin kuomu on ollut ompeleista ihan luokattoman huono, mutta pari kertaa vaihdettu takuuseen ja nyt jo parempi. Toinen miinus on annettava tuolle sadevedentyhjennyksen reiälle, sopivaa vauhtia kun ajaa, niin roiskii ikävästi vettä sisälle ja lähellä tyhjennystä ei voi pitää oikeastaa mitään kosteudella altista tavaraa.
Hintaa jäi kaikkineen karvan alle 20k€, varmaan toi 50Duo käytännössä sama laite ja aika lähelle sama hinta.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 538
Silver Beaver BR menee budjettiin, jos vielä jostain vapaan veneen löytää tulevalle kesälle. On tosin aika ahdas 5h käyttöön, mutta niin on kaikki alle 5m veneet. Kolmen lapsen kanssa kuitenkin menee. Varmasti. Isä tuollaisen viime keäksi hankki ja useamman kerran tullut käytyä ajelemassa. Tarvittaessa pystyn antamaan tuosta enemmänkin tietoa, jos jotain erityistä kysyttävää on.
Mitä ehmettiä, nyt oli aika täydellinen ajoitus, ollaankohan samaa sukua? :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Pituus ei ole ihan niin tarkkaa, mutta esim. tuo Pioneer menee yli budjetin.
Pioner 16 ilman avattavaa keulaa on 5 k€ halvempi.
Äkkiseltään väittäisin polyeteenin olevan vielä alumiiniakin huolettomampi materiaali.

Toki tuon kanssa pitää kestää se, että ajelee "roskapöntöllä". :rofl2:

Ajettavuudeltaan nuo Pionerit ovat ihan ok, kävin joku vuosi sitten testaamassa Pioner Active 14:sta, josko sellaisen olisi ostanut 20 hv koneen kanssa mökille ja kalaveneeksi, mutta pitäydyin sitten vanhassa vahvassa 4,1 metrisessä lasikuitupaatissa ja 20 hv 2-t Yamahassa, kun käyttötunnit ko. paatilla jäävät niin hävyttömän pieniksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
93
Uusista/uudemmista ei ole kokemusta kuin Suvi 5050 ja 60hp Yamaha, tyynyt, kuomu jne ruksittu ostovaiheessa. Suosittelen todellakin ja mielestäni toi 60hp kone istuu kuin nenä päähän, joten kannattaa harkita tarkkaan mitä ostat. Jos jotain miinuksia pitää sanoa, niin kuomu on ollut ompeleista ihan luokattoman huono, mutta pari kertaa vaihdettu takuuseen ja nyt jo parempi. Toinen miinus on annettava tuolle sadevedentyhjennyksen reiälle, sopivaa vauhtia kun ajaa, niin roiskii ikävästi vettä sisälle ja lähellä tyhjennystä ei voi pitää oikeastaa mitään kosteudella altista tavaraa.
Hintaa jäi kaikkineen karvan alle 20k€, varmaan toi 50Duo käytännössä sama laite ja aika lähelle sama hinta.
En ihan ymmärtänyt tuota kommenttia sadeveden tyhjennyksestä. Siinähän kuuluu olla tulppa ajon aikana vai onko tuossa 5050 jotenkin eri tavalla toteutettu kun näissä uudemmissa esim 50duossa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
En ihan ymmärtänyt tuota kommenttia sadeveden tyhjennyksestä. Siinähän kuuluu olla tulppa ajon aikana vai onko tuossa 5050 jotenkin eri tavalla toteutettu kun näissä uudemmissa esim 50duossa?
Ei noissa kuulu mitään tulppaa olla ja ei sitä mukanakaan toimiteta. En nyt nopeasti tähän hätään löytänyt sisäkuvia kummastakaan mallista, mutta luultavasti molemmissa täysin sama, eli sellaisessa pienessä upotuksessa reikä taakse päin, reikä ehkä 25mm. Itse olen tuon ongelman korjannut sillä, että hommasin reikään sopivaa letkua ~15cm ja toiseen päähän varmistukseksi nippuside, ettei tipu kyydistä ja homma toimii. Pikku juttu, mutta oishan tuohon voinut hieman panostaa tehtaalla.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
93
Ei noissa kuulu mitään tulppaa olla ja ei sitä mukanakaan toimiteta. En nyt nopeasti tähän hätään löytänyt sisäkuvia kummastakaan mallista, mutta luultavasti molemmissa täysin sama, eli sellaisessa pienessä upotuksessa reikä taakse päin, reikä ehkä 25mm. Itse olen tuon ongelman korjannut sillä, että hommasin reikään sopivaa letkua ~15cm ja toiseen päähän varmistukseksi nippuside, ettei tipu kyydistä ja homma toimii. Pikku juttu, mutta oishan tuohon voinut hieman panostaa tehtaalla.
Itsellä oli tuo 47Duo aikaisemmin ja kyllä siinä tulppa oli. Kuten myös käsikirjassa ohjeistetaan käyttämään:


"5.6 Veden sisäänpääsyn estäminen ja vakavuus
5.6.1 Rungon ja kannen aukot
Läpivientien ja niiden tulppien sijainnit on esitetty kuvassa 2.
Suvi-veneet on varustettu tyhjennystulpalla, josta sisätiloihin joutunut vesi voidaan
poistaa rantautumisen jälkeen. Seuraavissa Suvi-malleissa (57 DUO, 57 DUO
FISHER, 57 CC FISHER, 50 DUO FISHER, 50 DUO, 47 DUO, 47 DUO FISHER, 46,
45 DUO, 4250, 465, 450, KALA-KAVERI 475 ja MERI-PALTA CC) on
sadevedenpoistojärjestelmä, minkä avulla tyhjennystulppa avaamalla saadaan
sadevedet poistumaan, kun vene kelluu vedessä. Sadevedenpoistojärjestelmä on
suunniteltu siten, että se toimii moottorin, akun ja täyden polttoainesäiliön
kuormittamana. Tyhjennystulpan käytön jälkeen on varmistauduttava, että
tyhjennystulpan kumikartio on riittävän syvällä tyhjennysaukossa (siten että tulpan
toinen pää tulee n. 5mm ulos veneen pohjasta), minkä jälkeen tulppa kiristetään
myötäpäivään kääntämällä paikoilleen. Tulppa on riittävän kireällä, kun se ei enää
irtoa kohtisuoraan ylöspäin aiheutetulla 100 N vetovoimalla. SUVI 57 DUO, 57 DUO
FISHER, 57 CC FISHER, 50 DUO FISHER, 50 DUO, 47 DUO, 47 DUO FISHER, 46,
45 DUO, 4250, 450, 465, KALA-KAVERI 475 ja MERI-PALTA CC malleissa on
ehdottomasti kiinnitettävä pohjatulppa ennen veneen kuormaamista ja sitä ei käytön
tai ajon aikana saa irrottaa missään Suvi-mallissa. Kun venettä käytetään tai
säilytetään olosuhteissa, joiden lämpötila on alle 0 ºC, on huomioitava veden
poistaminen kaikista ponttoneista ja säilytystiloista ja tiloista, joihin vesi on
mahdollisesti päässyt keräytymään kuten välipohjat, pilssipumput jne. Malleissa SUVI
57 DUO, 57 DUO FISHER, 57 CC FISHER, 50 DUO FISHER, 50 DUO, 47 DUO, 47
DUO FISHER, 46, 45 DUO, 4250, 465, 450, KALA-KAVERI 475 ja MERI-PALTA CC
ei sadevesityhjennysjärjestelmää saa käyttää näissä olosuhteissa.
Erityisesti on huomioitava, että moottorikaivon vedenpoistoläpivienti on auki. SUVI 57
DUO, 57 DUO FISHER, 57 CC FISHER, 50 DUO FISHER, 50 DUO, 47 DUO, 47
DUO FISHER, 46, 45 DUO, 4250 ja MERI-PALTA CC malleissa on peräpeilin
alareunassa kiinniruuvattava perätulppa, jonka kautta veneen pilssitila voidaan
tarvittaessa tyhjentää telakoituna tai trailerilla. Venettä ei ole suunniteltu jäissä
kulkemista varten. "
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Itsellä oli tuo 47Duo aikaisemmin ja kyllä siinä tulppa oli. Kuten myös käsikirjassa ohjeistetaan käyttämään:

Katos vaan siellähän se lukee ja tuosta kyllä keskusteltiin kaupanteon hetkellä ja ei kuulunut toimitukseen, enkä enää saanut tingittyä kaupantekijäiseksi sitä 2.5€:n tulppaa. Ehkä tuolle tulpalle on käyttöä täydellä kantavuudella, mutta ei ainakaan omalla käytöllä ole ollut muuten tarvetta, muuta kuin se, että sopivalla vauhdilla roiskuttaa vettä sisään ja se korjautui tuolla letkuvirityksellä. Toi on toistaiseksi ainoa uusi vene mikä minulla on ollut, mutta missään muussa veneessä ei ole ollut vastaavaa ongelmaa ja koskaan niissäkään mitään tulppia ollut.

Viime kesänä muuten nosteltiin naapurivenettä kyseisen tulpan takia:rofl:
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
"Ryssäveneen" (V-Boats Voyager 700) omistajana miettinyt, miten Venäjän maineteko vaikuttaa veneen jälleenmyyntiarvoon. Vaikka tilanne ei itse venettä huononna, silti hieman vaivaa, että vene on "ryssävene". En silti tiedä, tuodaanko veneitä vielä maahan. Vaikka tuotaisiin, lienee suosio laskenut. Jos tuonti loppuu, vaikuttaako käytettyjen hintoihin nostaen vai laskien? Siinä mielessä tilanne ei silti ole merkityksellinen, että myynti ei ole ajankohtaista. Ainakin Walticin liikevaihtoon tehnee melkoisen loven, jos V-Boatsin ja Masterin maahantuonti loppuu.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
560
Käytiin ottamassa vanhuksen kesäkiillot esiin:
Vertailu.jpg


Mirkan setillä vesihiontaa alle ja päälle Korrekin BOAT TFC UV -pinnoite.

Onko täällä kokemuksia venepinnoitteista?

Keula.jpg
Kansi.jpg
Kylki.jpg
 

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
461
Meillä on Yamaha 20 AET nelitahtikone. Huolto on suunnitteilla itse tehtävänä. Luin ohjekirjasta, että polttoainesuodatin on kierrettävä irti, ja suodatinosa puhdistettava. Puhdistus tapahtuu liuottimella. Mikä liuotin olisi hyvä aine tuohon hommaan?
Asetonia löytyy ainakin hyllystä mulla. Kävisikö se?
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
182
Meillä on Yamaha 20 AET nelitahtikone. Huolto on suunnitteilla itse tehtävänä. Luin ohjekirjasta, että polttoainesuodatin on kierrettävä irti, ja suodatinosa puhdistettava. Puhdistus tapahtuu liuottimella. Mikä liuotin olisi hyvä aine tuohon hommaan?
Asetonia löytyy ainakin hyllystä mulla. Kävisikö se?
Vaihtaisin kokonaan uuden suodatinpatruunan, maksaa luokkaa 5-20e joten ei ole mielestäni wörtti kikkailla.

Eikä tartte kyllä vaihtaa joka vuosi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Jos se on sellainen metallisihti niin aika sama...jarrukliineriä tai mitä tahansa millä nyt lika irtoaa. Jos joku muun tyyppinen niin ehkä uusi patruuna.

Eipä tarvi tänä vuonna kiirehtiä veneen laskun kanssa. Puoli metriä jäätä järvessä ja saman verta lunta veneen talvisäilytysalueella :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Myydäänköhän jossain perälautoja soutuveneisiin vai pitääkö vaan käydä sahauttamassa pala mahdollisimman paksua vaneria? On se prkl ihme kun päijän veneen perälauta kesti vaan puoli vuosisataa. :facepalm:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Varmaan hankala löytää valmista joka sopisi suoraan. Jos teet tai teetät niin sitten vesivaneria tai tavallista minkä kyllästät hartsilla.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
943
Kausihuolto. Just haettiin pois. Tuossa se on talon edessä vielä autossa kiinni. Miten saan edes unta, kun mielessä on, että huomenna lasketaan vesille.:) Kevät on ihmisen parasta aikaa.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
164
Oliskos tollanen Buster R / 20 hv Mercurylla 2000e:n arvoinen kalastuspaatti?
Oletko myymässä vai ostamassa?

Pyynnithän noissa on mutulla enemmänkin. Nykyinen saatavuus/inflaatio yms tilanne nostaa myös käytettyjen hintaa ja muutenkin vanhat Busterit pitävät arvonsa erittäin hyvin ainakin myyjien mielestä.

R taitaa olla vielä niitattu, mitä kaikki eivät näe hyvänä asiana
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 538
Tarjoaisin 1900e mutta olisin valmis maksamaan 2200e
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
340
Oletko myymässä vai ostamassa?

Pyynnithän noissa on mutulla enemmänkin. Nykyinen saatavuus/inflaatio yms tilanne nostaa myös käytettyjen hintaa ja muutenkin vanhat Busterit pitävät arvonsa erittäin hyvin ainakin myyjien mielestä.
Tutulta ostamassa. Telakkahommissa ohjailtu veneitä ja siksi tuo gummi tuossa. Pohja näytti ihan hyvältä eikä klommoja ym. Oli se tuossa viime kesänä vesillä pari viikkoa kun testailin että kaikki oli kunnossa eikä vuoda. Muutoin katoksen alla ollut viimiset vuodet.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 538
Tutulta ostamassa. Telakkahommissa ohjailtu veneitä ja siksi tuo gummi tuossa. Pohja näytti ihan hyvältä eikä klommoja ym. Oli se tuossa viime kesänä vesillä pari viikkoa kun testailin että kaikki oli kunnossa eikä vuoda. Muutoin katoksen alla ollut viimiset vuodet.
Osta pois. Jos ei miellytä niin voin ostaa sulta.
 

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
168
Vene vesillä, pitäisi päästä myös mökille mutta jäätilanne ei tahdo antaa mahdollisuuksia. Toivoitaan että Vapuksi pääsis.

Tolla hinnalla Busteri:thumbsup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Traikustakin taitaa jo pelkästään saada 700-800 ellei jopa enemmänkin näinä omituisina aikoina. Jos mosa toimii niin ihan rahan arvoinen ostos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
IMG_20220426_160321__01.jpg

Mitäs raati arpoo, mikä on ollut edellisen omistajan tarkoitus tässä trimmin virityksessä? Eli tuollainen 50mm puupalkki veneen rungon ja trimmilevyn välissä. Tekis mieli napata moinen pois, mutta onkohan siinä tosiaan ollut jokin ideakin...

Toinen olis tuo vanerilevy moottorin alla, jonka mieluusti vaihtaisi myös ennen kuin loputkin tippuu pois. Löytyykö tuohon jotain komposiittilevyä tai vastaavaa, vai pistetäänkö samanlaista tilalle
IMG_20220426_160249__01.jpg
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Mitäs raati arpoo, mikä on ollut edellisen omistajan tarkoitus tässä trimmin virityksessä? Eli tuollainen 50mm puupalkki veneen rungon ja trimmilevyn välissä. Tekis mieli napata moinen pois, mutta onkohan siinä tosiaan ollut jokin ideakin...

Toinen olis tuo vanerilevy moottorin alla, jonka mieluusti vaihtaisi myös ennen kuin loputkin tippuu pois. Löytyykö tuohon jotain komposiittilevyä tai vastaavaa, vai pistetäänkö samanlaista tilalle
Eiköhän tuolla kakkosnelosella ole haettu ensisijaisesti sitä, että trimmi ja trimmisylinteri olisivat hieman paremmassa asennossa, kun tuossa näyttää olevan tuollainen potero.

Toisena tarkoituksena on voinut olla saada trimmilevylle kunnollinen kiinnityspinta, jos tuo peräpeili ei ole aivan suora ja tasainen.
Tuosta kuvasta ei näy, onko tuota palikkaa kiinnitetty ollenkaan pulteilla veneeseen, vai onko palikka kiinni pelkän "sikamassan" voimalla.

Itse nappaisin kakkosnelosen pois ja pokkaisin vaikka uuden pikkaisen pidemmän ja isomman trimmilevyn, toki tuonne takapuolelle kannattaa laittaa kunnon vahvike paksummasta happoisesta tai ainakin vesivanerista, johon trimmi kiinnittyy läpipulteilla ja kunnon mäskit väliin.

Moottorin alla olevan vanerin voi uusia siten, että hakee vaikka Etrasta tai paikallisesta muovikaupasta sopivan kokoisen palan esimerkiksi 10 mm polyamidia.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
Vaihtaisin kokonaan uuden suodatinpatruunan, maksaa luokkaa 5-20e joten ei ole mielestäni wörtti kikkailla.

Eikä tartte kyllä vaihtaa joka vuosi.
Se karkeasuodatin kestää kymmeniä vuosia. Ihan vaikka viinalla ja paineilmalla huuhtasee.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110

Mitäs raati arpoo, mikä on ollut edellisen omistajan tarkoitus tässä trimmin virityksessä? Eli tuollainen 50mm puupalkki veneen rungon ja trimmilevyn välissä. Tekis mieli napata moinen pois, mutta onkohan siinä tosiaan ollut jokin ideakin...

Toinen olis tuo vanerilevy moottorin alla, jonka mieluusti vaihtaisi myös ennen kuin loputkin tippuu pois. Löytyykö tuohon jotain komposiittilevyä tai vastaavaa, vai pistetäänkö samanlaista tilalle
Ehkä tuo trimmipumppu ei asetu kohdilleen jos tuo levy on suoraan veneessä. Vaikea sanoa ku koko pumppua ei näe. Itse kehittäisin jotain muuta kuin puupalikka, tai ainakin vaihtaisin tuoreempaan ja uudet siat väliin. perämoottorin ja veneen väliin myydään akryylilevyä kaupoissa, eikä ole edes kalliita. Sikaa vain pulttien kohdalle, jos joskus haluaa irroittaakin.

edit... Pidemmät levyt jos hommaat ni saat asennettua kunnolla
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Traikustakin taitaa jo pelkästään saada 700-800 ellei jopa enemmänkin näinä omituisina aikoina. Jos mosa toimii niin ihan rahan arvoinen ostos.
Tuota peräpeiliä ei ole suunniteltu trimmien asennukseen. Tyypillinen 70 luvun tuote. Trimmin saranalinja täytyy olla 90 kulmassa menosuuntaan. Ilman Tuota palikkaa ei toteudu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Kiitos kaikille vastauksista!

Itse nappaisin kakkosnelosen pois ja pokkaisin vaikka uuden pikkaisen pidemmän ja isomman trimmilevyn, toki tuonne takapuolelle kannattaa laittaa kunnon vahvike paksummasta happoisesta tai ainakin vesivanerista, johon trimmi kiinnittyy läpipulteilla ja kunnon mäskit väliin.

Moottorin alla olevan vanerin voi uusia siten, että hakee vaikka Etrasta tai paikallisesta muovikaupasta sopivan kokoisen palan esimerkiksi 10 mm polyamidia.
Joo, mieluusti noi ottaisin pois. Helpoin taitaa olla tosiaan vähän pidemmät trimmilevyt. Tuonne vastapuolelle en kyllä keksi mitä kautta mahtaa edes päästä käsiksi. Mitään luukkua en äkkiseltään keksi. Toiselle puolelle saattaisi päästä. Sittenhän tuon näkee että miten tuo on toteutettu kun nykii irti.

Ehkä tuo trimmipumppu ei asetu kohdilleen jos tuo levy on suoraan veneessä. Vaikea sanoa ku koko pumppua ei näe. Itse kehittäisin jotain muuta kuin puupalikka, tai ainakin vaihtaisin tuoreempaan ja uudet siat väliin. perämoottorin ja veneen väliin myydään akryylilevyä kaupoissa, eikä ole edes kalliita. Sikaa vain pulttien kohdalle, jos joskus haluaa irroittaakin.

edit... Pidemmät levyt jos hommaat ni saat asennettua kunnolla
Voin tuosta vielä napsia valoisalla pari kuvaa lisää niin ehkä hahmottuu paremmin.
Tuota peräpeiliä ei ole suunniteltu trimmien asennukseen. Tyypillinen 70 luvun tuote. Trimmin saranalinja täytyy olla 90 kulmassa menosuuntaan. Ilman Tuota palikkaa ei toteudu.
Vene on kyllä 90-luvun lopusta (FinnMaster 6100 MC) , mutta voihan toki olla että pohja on jotain 70-luvun suunnittelua. Mielestäni en kyllä muissa saman mallisissa veneissä tuollaista viritystä nähneeni, mitä kuvia joskus tullut katseltua.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Kiitos kaikille vastauksista!


Joo, mieluusti noi ottaisin pois. Helpoin taitaa olla tosiaan vähän pidemmät trimmilevyt. Tuonne vastapuolelle en kyllä keksi mitä kautta mahtaa edes päästä käsiksi. Mitään luukkua en äkkiseltään keksi. Toiselle puolelle saattaisi päästä. Sittenhän tuon näkee että miten tuo on toteutettu kun nykii irti.



Voin tuosta vielä napsia valoisalla pari kuvaa lisää niin ehkä hahmottuu paremmin.

Vene on kyllä 90-luvun lopusta (FinnMaster 6100 MC) , mutta voihan toki olla että pohja on jotain 70-luvun suunnittelua. Mielestäni en kyllä muissa saman mallisissa veneissä tuollaista viritystä nähneeni, mitä kuvia joskus tullut katseltua.
Siis tuo suunnittelu tapa mitä Skandinaviassa aikanaan käytetty parinkin piirtäjän toimesta. Vaikea asentaa trimmejä kun peräpeilin muotoilu ja pohja eivät tue sitä.
Useassa veneessä samaa vikaa. Lopputuloksena ihmeellisiä virityksiä peräpeilissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Siis tuo suunnittelu tapa mitä Skandinaviassa aikanaan käytetty parinkin piirtäjän toimesta. Vaikea asentaa trimmejä kun peräpeilin muotoilu ja pohja eivät tue sitä.
Useassa veneessä samaa vikaa. Lopputuloksena ihmeellisiä virityksiä peräpeilissä.
Joo voi hyvinkin olla näin. Trimmit kyllä tuossa pakolliset jos painopiste on vähänkään sivussa - puhumattakaan siitä että joku ryhtyy vaihtamaan paikkaa kesken matkanteon.

Tällainen ilmeisesti valmis kaupallinen ratkaisu tuohon moottorin ja peräpeilin väliin?

Sama kai tilata levy mittojen mukaan - joskin hintaa tulee äkkiä nylon-levyllekin vrt. tuo reilu kymppi. Ja nyloniin ei taida sika napata kiinni?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
613
Lähinnä tuota kumivenettä ja/tai moottoria ajattelin jos tuossa kuljettaisi. Venehän nyt voi muutenkin olla likainen märässä rantahiekassa pyöritettynä niin ei autokaan sitten likaantuisi sisältä. Kuljettaahan porukka pyöriäänkin vetokoukkutelineissä. Koukun painorajahan tuossa tulee nopeasti vastaan, ei siihen mitään satoja kiloja voi laittaa.
Niinhän tuo hyvin toimii. Noin 90 kg teline + skootteri. Kuvakulma vähän hämää. Oikeasti ei sivupeileistä näe kuin kuskinpuolelta vähän rengasta.
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 440
Viestejä
4 161 809
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom