Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24. helmikuuta 2022

No en minä onnesta tiedä jos ensimmäinen ajatus sillan tuhoamisuutiseen on "nyt siellä käytettiin ammoniumnitraattia"...
No aha sitte.

"More than 95% of all terrorist attacks are carried out using ANFO (ammonium nitrate – fuel oil) explosives in three different variants (ammonium nitrate with oil, ammonium nitrate with oil and aluminium powder or ammonium nitrate with oil and trinitrotoluene (TNT))."

Samasta prosenttiosuudesta kertoo hyvin monet muutkin lähteet ja tutkimukset. Mikähän se sun ensimmäinen ajatus sitten on, jos jotain tätä todennäköisempää?
 
Minulla ei ole tarjota statistiikkaa, mutta epäilen että Ukrainan armeijan ammoniumnitraatilla tuhoaminen siltojen prosentit eivät ole 95%. Itse kun näin uutisen sillan vaurioittamisesta niin mietin olisiko ohjuksella (tai usealla) voinut saada riittävästi tuhoa vai tultiinko lähemmäs merta pitkin, mutta sama se mitä minä ajattelin. Sinänsä sama mitä kukin ekana ajattelivat, mutta voihan se olla että asiantuntijatkin otsikot nähdessään jakoivat kanssasi ensioletuksen että varmaankin ammoniumnitraatilla tuhottiin...
 
No ei minulla ainakaan ekana tulisi mieleen että sotaa käyvän valtion armeija käyttäisi sillan tuhoamiseen lannoitekuormaa. Raha ja saatavuus tuskin näyttelee samanlaista roolia kuin satunnaisella terroristilla. Kuorman tutkimista en pidä suurena ongelmana, tuskin tuolla mitään länsimaisen tullin läpivalaisu tms. -laitteistoa on käytössä...

Sillalla on nimenomaan läpivalaisulaitteet.. Ko. kuormaa ei läpivalaistu koska ei ollut mitään epäilyttävää kun paperit tarkistettiin ja tutkittiin pintapuolisesti.
 
Minulla ei ole tarjota statistiikkaa, mutta epäilen että Ukrainan armeijan ammoniumnitraatilla tuhoaminen siltojen prosentit eivät ole 95%. Itse kun näin uutisen sillan vaurioittamisesta niin mietin olisiko ohjuksella (tai usealla) voinut saada riittävästi tuhoa vai tultiinko lähemmäs merta pitkin, mutta sama se mitä minä ajattelin. Sinänsä sama mitä kukin ekana ajattelivat, mutta voihan se olla että asiantuntijatkin otsikot nähdessään jakoivat kanssasi ensioletuksen että varmaankin ammoniumnitraatilla tuhottiin...
Miksi jankkaat Ukrainan armeijasta, kun Krimin alueella on nähty käytännössä ainoastaan partisaanitoimintaa eikä Ukrainan armeijan toimintaa? Ukrainan armeijalla ei ole ollut tuonne yltävää aseistusta.
 
Onko täysin mahdoton ajatus, että siviilirekka oli kuljettamassa räjähteitä tai ammuksia Krimille varastotäydennykseksi "laillisesti". Ja lastiin on saatu piilotettua joku laukaisusatsi. Tuolla on kuskattu kaikenlaista sotatarviketta miehistöstä lähtien mitä erilaisimmilla vehkeillä, muillakin kuin sotilasajoneuvoilla. Eikä sota-alueella ole viisasta laittaa näkyviin mitä lastia kuljetetaan. Eikä se muutenkaan taida olla niin väliä tuolla päin.
 
Miksi jankkaat Ukrainan armeijasta, kun Krimin alueella on nähty käytännössä ainoastaan partisaanitoimintaa eikä Ukrainan armeijan toimintaa? Ukrainan armeijalla ei ole ollut tuonne yltävää aseistusta.
Anteeksi että ajattelin iskua Krimin siltaan Ukrainan armeijan tekemäksi heidän kalustollaan. Onneksi nyt tiedetään totuus.
 

Taitaa olla hiukan myöhäistä enää yrittää tilannetta pelastaa.

Tilanne saattaisi ehkä olla toinen jos Teboilin johto olisi jyrkästi tuominnut sodan heti alussa, mutta se maaliskuinen lehdistötiedote oli liian laimea. Ja lopullisestihan homman ryssi Teboilin viestintäjohtaja Toni Flyckt joka pyysi toimittajaa käyttämään sota-sanan sijasta vain aseellista konfliktia, vaikka varmasti tiesi että jos toimittajalta tuollaista pyytää, se laulaa kyllä pyynnön julkisuuteen.
 

Taitaa olla hiukan myöhäistä enää yrittää tilannetta pelastaa.

Tilanne saattaisi ehkä olla toinen jos Teboilin johto olisi jyrkästi tuominnut sodan heti alussa, mutta se maaliskuinen lehdistötiedote oli liian laimea. Ja lopullisestihan homman ryssi Teboilin viestintäjohtaja Toni Flyckt joka pyysi toimittajaa käyttämään sota-sanan sijasta vain aseellista konfliktia, vaikka varmasti tiesi että jos toimittajalta tuollaista pyytää, se laulaa kyllä pyynnön julkisuuteen.

Teboilin-ahdinkoon ei auta enää muu kuin liiketoiminnan myyminen jollekkin länsimaiselle (uudelle?) ketjulle yhdellä eurolla ja täydellinen vetäytyminen suomen markkinoilta.
 
Näköjään on:
1. Räjähtänyt sillan päällä.
2. Juna on ollut liikkeessä.
3. Säiliöt on junavaunuista rikkoontuneet ja samoin junan ilmajarrut, josta on seurannut junan nopeahko pysähtyminen. Siksi junan "pahin" osa on hieman sivussa.
---------------------
Mites on Ukrainan projekti edistynyt Ukrainan puolella?
 
Onko täysin mahdoton ajatus, että siviilirekka oli kuljettamassa räjähteitä tai ammuksia Krimille varastotäydennykseksi "laillisesti". Ja lastiin on saatu piilotettua joku laukaisusatsi. Tuolla on kuskattu kaikenlaista sotatarviketta miehistöstä lähtien mitä erilaisimmilla vehkeillä, muillakin kuin sotilasajoneuvoilla. Eikä sota-alueella ole viisasta laittaa näkyviin mitä lastia kuljetetaan. Eikä se muutenkaan taida olla niin väliä tuolla päin.
Veikkaus että se ei paukahtaisi ihan noin nopeasti/kerralla, ts. kamaa lentelisi ympäriinsä, mahdollisesti räjähdellen ja pienellä viiveellä. Toki osuma normaaliin ammusvarastoon on vähän erilainen tilanne.
 
Marinin pisteet omissa silmissäni nousivat paljon tämän lausunnon myötä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Näin se pitää mennä. Turhaan kiertelemään ja kaartelemaan. Demareiltakin karisee vihdoin ja viimein suomettumisen rippeet olkapäiltä.

Todellisuudessa Sanna ei tuossa tilanteessa ymmärtänyt toimittajan kysymystä ja jokelteli sitten toimittajalle tylysti tuollaisen hämmentyneen onelinerin.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Todellisuudessa Sanna ei tuossa tilanteessa ymmärtänyt toimittajan kysymystä ja jokelteli sitten toimittajalle tylysti tuollaisen hämmentyneen onelinerin.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Menin halpaan. :mad: Tuohan oli järkyttävän noloa, ja saatiin esitettyä ihan eri valossa. Lähdekritiikki on ollut koetuksella koko sodan ajan ja aina silloin tällöin olen tullut vedetyksi höplästä, oli se sitten sotatapahtuma, sotarikoksiin liittyvä yksityiskohta tai sisäinen tapahtuma aggressorivaltiossa.

E: Enkä nyt edes moiti pääministerin lausuntoa asiaan, vaan sitä että minua sumutettiin todella rumasti. Olen itsekin vastannut vielä pökkelömmin, ja käsitän että moinen on inhimillistä. Kuten tämänkin ketjun asiasta kertoneen viestin tykkäysmäärästä näkee, aika moni muukin erehtyi.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö Marin lopussa kuitenkin ymmärrä, että kysytään, mikä on tie ulos sodasta? Joutuu pari kertaa kysymään toki, kun ei ymmärrä kysymystä, eli siinä mielessä ei ole niin älyttömän ytimekäs.
 
Menin halpaan. :mad: Tuohan oli järkyttävän noloa, ja saatiin esitettyä ihan eri valossa. Lähdekritiikki on ollut koetuksella koko sodan ajan ja aina silloin tällöin olen tullut vedetyksi höplästä, oli se sitten sotatapahtuma, sotarikoksiin liittyvä yksityiskohta tai sisäinen tapahtuma aggressorivaltiossa.
Saako sitä edes antaa parempaa vastausta kun reddit sitten tuomitsee sen venäjän puolustajaksi.
"jos uhkana ydinsota niin miten saatais sota loppumaan Venäjälle hyväksyttävällä tavalla?"
"ööö jatketaan sotaa kunnes Venäjä häviää :D"
 
Todellisuudessa Sanna ei tuossa tilanteessa ymmärtänyt toimittajan kysymystä ja jokelteli sitten toimittajalle tylysti tuollaisen hämmentyneen onelinerin.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


No ompas jännä, että tilanteessa jossa kumpikaan ei puhu omaa äidinkieltään, aika kysymyksen asettelulle sekä vastaukseen on rajallinen, sattuu tapahtumaan väärinymmärryksiä. No naureskellaan nyt hetki meidän pääministerin epäammattimaiselle jokeltelulle, mutta palataanko sitten tilanteen seurantaan.
 
Vai naurahtaako, kun mielestään kysymys on niin tyhmä?
Kysymys siitä, tarvitseeko tai haluaako Venäjä tai Putin jonkinlaisen tavan yrittää perääntyä kunniallisesti tai kasvonsa säästäen ei ole tyhmä. Totta kai sellaista toivovat, sitä ei ole muiden aloitteesta tulossa ja mahdollinen ratkaisu on eskaloida lisää ennen kuin luovuttaa. Tätä ovat minua tai pääkanisteria taitavammat analyytikot tosissaan pohtineet.
 
Eikö Marin lopussa kuitenkin ymmärrä, että kysytään, mikä on tie ulos sodasta? Joutuu pari kertaa kysymään toki, kun ei ymmärrä kysymystä, eli siinä mielessä ei ole niin älyttömän ytimekäs.
Ei, vaan toimittaja kysyi, että mitä mieltä Marin on Bidenin edellisen illan kommentista, että Putin tarvitsisi jonkin kunniallisen poistumistien (off-ramp) estääkseen harmageddonin. Marin ei ymmärtänyt kysymystä ja vastasi sitten hätäisesti että poistumistie konfliktista on poistua Ukrainasta. Ok, niinhän se on, mutta ei sitä kysytty, eikä se varsinkaan ole sitä mitä tuossa tarkoitettiin.

No ompas jännä, että tilanteessa jossa kumpikaan ei puhu omaa äidinkieltään, aika kysymyksen asettelulle sekä vastaukseen on rajallinen, sattuu tapahtumaan väärinymmärryksiä. No naureskellaan nyt hetki meidän pääministerin epäammattimaiselle jokeltelulle, mutta palataanko sitten tilanteen seurantaan.
Väärinymmärryksiä sattuu toki, eikä siinä mitään, mutta jos olet seurannut mediaa, niin sitä lyhyttä leikkausta tuosta tilanteesta on hehkutettu viime päivinä Marinin suoraselkäisenä ja terävänä vastauksena kansainvälisestikin. Tuon pidemmän pätkän myötä konteksti kuitenkin muuttuu kun siitä näkee, että Marinin vastaus onkin lähinnä näsäviisas kommentti "tyhmälle toimittajalle" ja nauru vielä siihen perään.

Hyvä esimerkki siiitä, miten sodan ympärillä juuri mikään ei välttämättä ole sitä miltä ensin näyttää.
 
Kysymys siitä, tarvitseeko tai haluaako Venäjä tai Putin jonkinlaisen tavan yrittää perääntyä kunniallisesti tai kasvonsa säästäen ei ole tyhmä. Totta kai sellaista toivovat, sitä ei ole muiden aloitteesta tulossa ja mahdollinen ratkaisu on eskaloida lisää ennen kuin luovuttaa. Tätä ovat minua tai pääkanisteria taitavammat analyytikot tosissaan pohtineet.

Menee offtopikiksi, mutta kuka oikeasti olettaa että tuollaiseen kysymykseen saisi kunnollisen syventävän vastauksen heittämällä sen random kysymyksenä kadun varrella. Jos sellainen haluttaisiin antaa, niin se pitäisi "lännen" ja Ukrainan yhdessä sopia, eikä kenenkään yksittäisen pääministerin tai valtionpäämiehen tms mennä asiasta antamaan spekulatiivisia arvioita.
 
Putlerin tilaisuus perääntyä tuli ja meni. Ukraina on jo linjannut että Putelrin kanssa ei neuvotella.

Kuten PM totesi, tie ulos konfliktista on se, että Venäjä perääntyy Ukrainasta.

Ei, vaan toimittaja kysyi, että mitä mieltä Marin on Bidenin edellisen illan kommentista, että Putin tarvitsisi jonkin kunniallisen poistumistien (off-ramp) estääkseen harmageddonin. Marin ei ymmärtänyt kysymystä ja vastasi sitten hätäisesti että poistumistie konfliktista on poistua Ukrainasta. Ok, niinhän se on, mutta ei sitä kysytty, eikä se varsinkaan ole sitä mitä tuossa tarkoitettiin.

Marin vastasi siihen viimeiseen kysymykseen, mikä on tie ulos konfliktista. Ei siinä ole epäselvää. Siinä oli alkuun epäselvyyksiä, mitä haetaan ja päätyi tuhon kysymykseen, mikä on tie ulos konfliktista.
 
Vähintäänkin herää ajatus että mitä tässä laajemmassa kuvassa on meneillään.

Putin on heilutellut ydinasekorttia kauan, siinä ei ole mitään uutta.

Mutta nyt jenkit on avoimesti puhuneet että mahdollisuus on olemassa. Ja kuinka duginan murha oli jenkkien mielestä ukrainan tekemä.

Aivan kuin jenkit oikein työntäisi putinia siihen suuntaan että toteuttaisi nyt uhkauksensa eikä nössöilisi. Ja Putin toistaiseksi nössöilee. Venäjän kansa näkee jatkuvasti lisää asioita jotka putin on luvannut kostaa ankarasti mutta mitään ei tapahdu.
 
Kuten PM totesi, tie ulos konfliktista on se, että Venäjä perääntyy Ukrainasta.

Marin vastasi siihen viimeiseen kysymykseen, mikä on tie ulos konfliktista. Ei siinä ole epäselvää. Siinä oli alkuun epäselvyyksiä, mitä haetaan ja päätyi tuhon kysymykseen, mikä on tie ulos konfliktista.
Mutta kun ei se ollut mikään kysymys, vaan siinä toimittaja taivutteli rautalangasta Marinille että mitä kysymyksen off-ramp tarkoittaa. Marin otti sen kysymyksenä ja vastasi siihen sivuuttaen alkuperäisen kysymyksen kokonaan. Mutta joo, eipä tätä tarvitse täällä enempää puida. Pointti oli tuossa minkä jo sanoin, eli että kannattaa muistaa lähdekritiikki, kun mediat tuottavat mm. klikkien ja oman agendansa nimissä ikävän usein monin eri tavoin väritettyä osa-totuutta.
 
Mutta kun ei se ollut mikään kysymys, vaan siinä toimittaja taivutteli rautalangasta Marinille että mitä kysymyksen off-ramp tarkoittaa. Marin otti sen kysymyksenä ja vastasi siihen sivuuttaen alkuperäisen kysymyksen kokonaan. Mutta joo, eipä tätä tarvitse täällä enempää puida. Pointti oli tuossa minkä jo sanoin, eli että kannattaa muistaa lähdekritiikki, kun mediat tuottavat mm. klikkien ja oman agendansa nimissä ikävän usein monin eri tavoin väritettyä osa-totuutta.

Käy tuo vastaus ihan hyvin siihen alkuperäiseen kysymykseenkin. En ota kantaa siihen ymmärsikö PM alkuperäistä kysymystä vai ei (ei ainakaan alkuun). Mutta kuten sanoit, tätä asiaa ei tarvinne tässä ketjussa enempää puida.
 
Putin voisi pelastaa kasvonsa sillä, jos Ukraina löytäisi vanhoista varastoistaan muutaman ydinpommin, vieläpä näppärästi juuri sellaista kokoluokaa, jotta saa Su-25 koneeseen kiinni ja lennettyä Moskovaan asti. Tuskin monikaan venäläinen olisi sitä mieltä, että kannattaa riskeerata ydinsodan vastaanottavana osapuolevana olemista muutaman ukranalaisen natsin takia, joten kaikkien mielestä olisi Putinilta järkisiirto pistää erikoisoperaatio pakettiin.
 
Jaha, ovat ehkä saaneet jo raiteet toimimaan jos tämä pitää paikkansa:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Raidetyyppi ei täsmää. Tuossa on kahdet kiskot (dual gauge) ja ilmeisesti siellä sillalla on vain yhdet kiskot per raide (single gauge). Tähän olisi hyvä kuitenkin saada varmistus. Edit. Kiskotyyppien vertailu ei näköjään pidäkään paikkaansa. Uusissa videoissa näkyy, että tapahtumapaikalla on dual gauge -kiskot.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



Edit.
Myös tämän mukaan vaunuraadot ovat edelleen siellä kiskoilla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Toverilla ei käy mielessä että junaraiteita on sillalla kaksin kappalein niin vähän pitää kyseenalaistaa kaverin twitterkommentointia yleisellä tasolla. Eiköhän tuo toinenkin raide siivota tässä lähiviikkoina kuntoon. Loppupeleissä ei tuo vaikuta hirveästi hidastavan Krimin logistiikkaa, mutta ilmeisesti ainakin rekat menee jatkossa lauttojen kautta. Enemmän symboliseksi taisi jäädä vaikutus.
 
Jos Toverilla ei käy mielessä että junaraiteita on sillalla kaksin kappalein niin vähän pitää kyseenalaistaa kaverin twitterkommentointia yleisellä tasolla. Eiköhän tuo toinenkin raide siivota tässä lähiviikkoina kuntoon. Loppupeleissä ei tuo vaikuta hirveästi hidastavan Krimin logistiikkaa, mutta ilmeisesti ainakin rekat menee jatkossa lauttojen kautta. Enemmän symboliseksi taisi jäädä vaikutus.
Kyllä tuo hidastaa huomattavasti. Joudut aina odottaa, että juna on ylittänyt sillan ja pääsyt seuraavaan vaihdekohtaan, jotta voit ajaa seuraavan junan sillalle, joka menee toiseen suuntaan. Sitten vielä vaikuttaa Krimin pään vastanottokyky ja raide ratkaisut, että kuinka monta junaa siellä voidaan pitää kerralla, että saadaan ajettua junia asemille. Tuo hidastaa merkittävästi logistiikkaa.
 
Jos Toverilla ei käy mielessä että junaraiteita on sillalla kaksin kappalein niin vähän pitää kyseenalaistaa kaverin twitterkommentointia yleisellä tasolla. Eiköhän tuo toinenkin raide siivota tässä lähiviikkoina kuntoon. Loppupeleissä ei tuo vaikuta hirveästi hidastavan Krimin logistiikkaa, mutta ilmeisesti ainakin rekat menee jatkossa lauttojen kautta. Enemmän symboliseksi taisi jäädä vaikutus.
P.Toveri viittasi tuossa varmaan juuri niihin aiempiin Kremlin pr-höpinöihin ja feikkivideoihin siitä, että junaliikenne kulkisi onnettomuuspaikalla jo kutakuinkin normaalisti.

Näinköhän ne taaimmaiset kiskot ovat oikeasti yhtään paremmassa kunnossa, saati sitten sillan kantavien rakenteiden kunto? Aika rautaiset hermot pitää olla veturikuskilla, että lähtee työntämään tuosta paikassa läpi sen räjähdyksen ja tuntikausien öljy-tulipalon jälkeen. :D

Ja tosiaan, vaikka siitä pääsisikin yli, niin logistiikka hidastuu/vaikeutuu merkittävästi.
 
Kyllä tuo hidastaa huomattavasti. Joudut aina odottaa, että juna on ylittänyt sillan ja pääsyt seuraavaan vaihdekohtaan, jotta voit ajaa seuraavan junan sillalle, joka menee toiseen suuntaan. Sitten vielä vaikuttaa Krimin pään vastanottokyky ja raide ratkaisut, että kuinka monta junaa siellä voidaan pitää kerralla, että saadaan ajettua junia asemille. Tuo hidastaa merkittävästi logistiikkaa.
Lisäksi voidaan joutua asettamaan junille paino tai/ja nopeusrajoitus sillan kunnon mukaan.
 
Lisäksi voidaan joutua asettamaan junille paino tai/ja nopeusrajoitus sillan kunnon mukaan.
Näin juuri. Siellä vasta tutkitaan sen rakenteiden vahinkoja, joten en ihan usko, että riskillä ajavat siitä nyt kuin ennen. Pahimmillaan tuhoavat sitä enemmän ja en nyt usko venäläisenkään olevan niin typerä. Parhaimmillaan saavat sen täysin käyttökelvottomaksi. Se olisi jo iso ongelma.
 
P.Toveri viittasi tuossa varmaan juuri niihin aiempiin Kremlin pr-höpinöihin ja feikkivideoihin siitä, että junaliikenne kulkisi onnettomuuspaikalla jo kutakuinkin normaalisti.

Näinköhän ne taaimmaiset kiskot ovat oikeasti yhtään paremmassa kunnossa, saati sitten sillan kantavien rakenteiden kunto? Aika rautaiset hermot pitää olla veturikuskilla, että lähtee työntämään tuosta paikassa läpi sen räjähdyksen ja tuntikausien öljy-tulipalon jälkeen. :D

Ja tosiaan, vaikka siitä pääsisikin yli, niin logistiikka hidastuu/vaikeutuu merkittävästi.

Jos ne ovat videolla siitä junat saaneet läpi niin ei siinä ole voinut hirveästi damagea tulla. Tietysti kun Venäjä on kyseessä niin eihän sitä koskaan tiedä mitä he ovat valmiita riskeeraamaan, mutta luulisi että he tässä tapauksessa kuitenkin ottaisivat asiat varman päälle. Järjetön riskinotto voisi kostautua pahasti.

Logistiikan hidastumisesta voi olla montaa mieltä tietämättä mikä se käytännön tilanne siellä loppujen lopuksi on. Se että joudutaan vähän raiteita vaihtelemaan puolin ja toisin ei välttämättä tilannetta hirveästi hidasta mielestäni ainakaan armeijan logistiikan osalta. Siviilikuljetuksien hidastumisella ei ole niin väliä kunhan ovat välttävällä tasolla. Suuremmaksi logistiikkavaivaksi näen tuon lauttojen käytön rekkojen osalta.

Valitettavasti Ukrainalla ei tämänkokoisen sillan tuhoamiseksi ole muita voimavaroja, ja tuollaisen kunnolla kaatamiseksi tarvittaisiin varmaan NATO-pommitus järeimmillä pommeilla todellisuudessa. Millään HIMARSilla ei taideta tuohon naarmua isompaa reikää tehdä jos vaikka saisivat ATACMSia jenkeiltä, puhumattaakaan siitä että saataisiin ohjuspuolustuksen läpi mitään.
 
Jos ne ovat videolla siitä junat saaneet läpi niin ei siinä ole voinut hirveästi damagea tulla.
Millä videolla? Tähän mennessä on näkynyt yksi video, jossa on erilaiset kiskot kuin mitä siellä sillalla ilmeisesti todellisuudessa on (kts. muutama viesti taaksepäin).

Edit.
Kiskotyyppien vertailu ei näköjään pidä paikkaansa. Uusissa videoissa näkyy, että tapahtumapaikalla on dual gauge -kiskot.
 
Viimeksi muokattu:
Millä videolla? Tähän mennessä on näkynyt yksi video, jossa on erilaiset kiskot kuin mitä siellä sillalla ilmeisesti todellisuudessa on (kts. muutama viesti taaksepäin).
Yksi rata toimii siellä. Ajavat hitaasti junia yli siitä, mutta siivous tulee hidastamaan tuota. Ajovauhti on hidas tuolla kohdalla ja varmasti joutuvat käyttämään nostureita niin, että liikenne on kokonaan seis.
 
Jos ne ovat videolla siitä junat saaneet läpi niin ei siinä ole voinut hirveästi damagea tulla. Tietysti kun Venäjä on kyseessä niin eihän sitä koskaan tiedä mitä he ovat valmiita riskeeraamaan, mutta luulisi että he tässä tapauksessa kuitenkin ottaisivat asiat varman päälle. Järjetön riskinotto voisi kostautua pahasti.

Logistiikan hidastumisesta voi olla montaa mieltä tietämättä mikä se käytännön tilanne siellä loppujen lopuksi on. Se että joudutaan vähän raiteita vaihtelemaan puolin ja toisin ei välttämättä tilannetta hirveästi hidasta mielestäni ainakaan armeijan logistiikan osalta. Siviilikuljetuksien hidastumisella ei ole niin väliä kunhan ovat välttävällä tasolla. Suuremmaksi logistiikkavaivaksi näen tuon lauttojen käytön rekkojen osalta.

Valitettavasti Ukrainalla ei tämänkokoisen sillan tuhoamiseksi ole muita voimavaroja, ja tuollaisen kunnolla kaatamiseksi tarvittaisiin varmaan NATO-pommitus järeimmillä pommeilla todellisuudessa. Millään HIMARSilla ei taideta tuohon naarmua isompaa reikää tehdä jos vaikka saisivat ATACMSia jenkeiltä, puhumattaakaan siitä että saataisiin ohjuspuolustuksen läpi mitään.
Tuolla ei tällä hetkellä liikennöidä ollenkaan junilla.

Raskas ajoneuvo liikenne taitaa käyttää nyt lauttoja ja vain henkilöautoja saa mennä sillan yli. Sekin täyttyy Krimiltä pakenevista, joten armeijan logistiikka on tuolta osin hetkeksi todella alhaisella kapasiteetilla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Millä videolla? Tähän mennessä on näkynyt yksi video, jossa on erilaiset kiskot kuin mitä siellä sillalla ilmeisesti todellisuudessa on (kts. muutama viesti taaksepäin).

Tuossa edellisellä sivullahan oli jotain webbikamerakuvaa tuntien ajalta jossa jonkun mukaan oli junaa ajettu. Tuo toinen junakuva voi olla mistä vaan ja feikki. Voi toki olla, että sieltä on ajettu vain se palaneen junan etuosio pois siinä.

Tottahan se rata pidetään kiinni ainakin sen aikaa että saadaan nuo raadot tuolta nostettua pois, mutta jääkö rata pitemmäksi aikaa kiinni turvallisuussyistä jää nähtäväksi. Toivottavasti se tuli palo olisi siihen rakenteellista vahinkoa saanut sen verran että eivät riskeeraisi raskaampien junien kuljetuksia siihen jatkossa, mutta yhtä hyvin voi olla että noiden raatojen siirtelyn jälkeen todetaan, "njet problem". Ei tuo telegram-videon perusteella näytä että olisi juuri mitään merkittävää tapahtunut raiteille. Se että vähän aikaa joudutaan korjailemaan jotain raidetta ei kokonaiskuvassa Krimin logistiikkaa halvaannuta. Kertsinsalmen junanraiteiden tuhoaminen olisi ollut suurin mahdollinen hidaste Krimin suunnalla kun suurin osa Venäjän armeijan logistiikasta hoidetaan kuitenkin junilla. Rekkojen matkan hidastuminen on verrattain pienempi ongelma.
 
Tuolla ei tällä hetkellä liikennöidä ollenkaan junilla.

Raskas ajoneuvo liikenne taitaa käyttää nyt lauttoja ja vain henkilöautoja saa mennä sillan yli. Sekin täyttyy Krimiltä pakenevista, joten armeijan logistiikka on tuolta osin hetkeksi todella alhaisella kapasiteetilla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tuossa näkyy, että siellä on tosiaan aiemmista viesteistä huolimatta dual gauge -kiskot. Koko ajan enemmän vaikuttaa siltä, että isku jäi osittain suutariksi.

1665317044756.png


Tuossa edellisellä sivullahan oli jotain webbikamerakuvaa tuntien ajalta jossa jonkun mukaan oli junaa ajettu.
Kuten jo eilen todettiin, se video on olemassa tallenteena edelleenkin, eikä siinä mitään pitkiä junia ajeltu. Vetureita parilla huoltovaunulla kyllä hinasi siellä edestakaisin vaikka kuinka. Mutta kyllähän tuo ikävästi näyttää siltä, että saavat liikenteen raivauksen jälkeen toimimaan junilla jatkossakin sillan kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa näkyy, että siellä on tosiaan aiemmista viesteistä huolimatta dual gauge -kiskot. Koko ajan enemmän vaikuttaa siltä, että isku jäi osittain suutariksi.

1665317044756.png
Isku on todennäköisesti onnistunut paremmin kuin odottivat. 2 kaistaa kokonaan pois käytöstä, toisella linjalla huomattava kapasiteettiin vaikuttava vaurio. Juna on bonusta, kun siihen ratasiltaan ei edes isketty.
 
Isku on todennäköisesti onnistunut paremmin kuin odottivat. 2 kaistaa kokonaan pois käytöstä, toisella linjalla huomattava kapasiteettiin vaikuttava vaurio. Juna on bonusta, kun siihen ratasiltaan ei edes isketty.
Tuossahan on periaatteessa kolme erillistä siltaa, ja jos yhdellä autopommilla saadaan koko paska offline ainakin joksikin aikaa, niin onhan tämä onnistunut yli odotusten... Etenkin kun silta on ainakin olevinaan erityisen vahvaksi rakennettu ja lisäksi esimerkiksi Hersonin alueella on huomattu kuinka vaikeaa siltojen tuhoaminen on. Että siinä mielessä tämähän onnistui mainiosti.

Jos tuon siltakokonaisuuden haluaisi saada pidemmäksikin aikaa kokonaan pois käytöstä, niin sitten tarvittaisiin jo aika isoja paukkuja... Ja mieluiten alapuolelle tukirakenteisiin.
 
On täällä kyllä pelituoli kenraalit ja räjähde asiantuntijat ollu taas vauhdissa.

- Valvontakuvan tallenteesta onnistuttiin vetelemään vaikka mitä teorioita kun kuvassa alaosa vetää valkoiseksi ensin. Taisi kenraaleilta päästä unohtumaan että kyseessä oli hyvin suurella todennäköisyydellä ns. "tearing" efekti.
- Sateliittikuvasta käy aika hyvin selväksi että räjähti kannella, eli se rekka.
- Nyt aletaan olla sitten pettyneitä että isku oli suutari. Omasta mielestä toi juna oli ihan vain bonusta. Tuskin alkupereisessä suunnitelmassa oli mitään muuta tavoitetta kuin saada paskaksi se mikä on paskana. Ukrainalaiset on ainakin tuntunu olevan varsin tyytyväisiä lopputulokseen, niin olisi syytä olla meidänkin.
 
Eiköhän se pommi räjäytetty ihan suunnitellusti, kun juna oli kohdalla. Vaikutus ei välttämättä ollut ihan halutunlainen vaan jäi vähän pieneksi.
 
Eiköhän se pommi räjäytetty ihan suunnitellusti, kun juna oli kohdalla. Vaikutus ei välttämättä ollut ihan halutunlainen vaan jäi vähän pieneksi.
Silloin molempien aikataulut pitäisi olla tiedossa ja olettaa, että ovat about sekunnilleen tai edes minuutilleen aikataulussa (joka varsinki rekan kans on sula mahdottomuus). Jonku pitäny olla tähystämässä kohtuu lähellä etälaukaisimen kanssa. Toki aina olemassa se itsemurhakuski-skenaariokin, mut sille ei vissii oikein todisteita löydy (esim. hidastaminen). Tai sitten edelleenkin, juna vain sattui olemaan sopivasti samassa paikassa. Oli sit etälaukaistu tai ajoitettu räjäytys.
 
Eiköhän se pommi räjäytetty ihan suunnitellusti, kun juna oli kohdalla. Vaikutus ei välttämättä ollut ihan halutunlainen vaan jäi vähän pieneksi.
Tuon saaminen kohdalleen vaatii hirveetä tuuria ja kuskin olemisen mukana. Jos pommi oli rekassa. Tuossa voi ajoituksen kanssa mennä niin moni asia pieleen, että itse näkisin tuon olevan vain bonaria.
 
Eiköhän se pommi räjäytetty ihan suunnitellusti, kun juna oli kohdalla. Vaikutus ei välttämättä ollut ihan halutunlainen vaan jäi vähän pieneksi.
Riippumatta siitä räjäytettiinkö tarkoituksella junan kohdalla, niin toi junasilta on sen verran kaukana uloimmasta ajoradasta, että tuskinpa kukaan jaksoi pitää mitenkään varmana, että junaan tulee mitään katastrofaalista vahinkoa. Saati junasiltaan. Siinä on etäisyyttä varmasti kymmeniä metrejä ja korkeuseroakin.

Eli se miten tässä lopulta kävi, saattoi olla ihan best-case scenario. ETENKIN jos juna oli tuurilla kohdalla.
 
Jos kuski olis ollu tietoinen että kohta lähtee, olis ajanu vasemmanpuolimmaista kaistaa että tuho molempiin kaistoihin maksimit.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 693
Viestejä
4 889 130
Jäsenet
78 861
Uusin jäsen
Kurkixd

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom