Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24. helmikuuta 2022

Meinaatko, että jos tarkoitus olisi räjäyttää silta rekka-autossa kuljetettavilla räjähteillä, niin olisi kannattavaa merkitä lastin sisältö päällepäin mahdollisimman huolellisesti? :D

Minä en noiden kaikkien videoiden perusteella ole täysin vakuuttunut, että räjähde edes oli siinä rekassa.

Mm. tämän videon perusteella sirpaleet, tulipallo ja savu lentää räjähdyksen jälkeen mielestäni hieman epäloogisesti mikäli räjähdyksen keskipiste oli siinä rekan kohdalla.




Edit.
Kevennykseksi vielä kuva rekan kuljettajasta. :D

1665226066051.png


Kuva on oikeasti sillan avajaisista. Putin halusi itse ajaa sen yli rekalla, kun oli niin ylpeä siitä.

Mitä tossa videossa sataa tuolta oikeelta? Kipinää jne.
Mikä räjähde tollasta settii tekee? Napalmi tuli ekana mieleen, mutta se ei nyt ihan suoriltaan tota räjähdystä selitä kun se tapahtu ensin ja sen jälkeen sadetta.
 
En usko tuohon rekkateoriaan ollenkaan. On aika vaikeaa ajoittaa rekan kulku (mm. tarkastusten ja mahdollisten ruuhkatilanteiden vuoksi) siten, että se saataisiin olemaan oikeaan aikaan parhaassa paikassa juuri tuon polttoainejunan kohdalla.
Parhaassa paikassa myös sen vuoksi, että laivaliikennekin pysähtyy sillan räjäyttämisen vuoksi.
Lisäksi rekkaräjähdyksen teho suuntautuisi mahdollisesti liikaa ylös/sivulle, jotta silta saataisiin sillä sortumaan.

BBC:n haastattelussa aikaisemmin Britannian armeijassa työskennellyt räjähde-expertti sanoo, että todennäköisesti ei ole ilmaisku, vaan mahdollisesti radiolaukaisimella samanaikaisesti junanrata- ja maantiesillalla tehty räjäytys.


A former senior British army explosives expert says the damage to Russia’s Kerch bridge to the Crimean Peninsula looks like “a masterpiece of clandestine sabotage.”
The expert says this looks like the work of Ukrainian special forces.

He told me: "The lack of obvious blast/fragmentation damage on the road surface suggests that an air-delivered weapon was not used.
"A well-planned attack from below may have been the cause.
"I suspect explosives on the road bridge and train deck were initiated near simultaneously using coded radio command.

The Kerch bridge, built after Russia’s annexation of the Crimean Peninsula in 2014, is Russia’s only major supply route to Crimea.
It’s hard to overstate the importance of what’s happened there.
Mä kyllä lähtisin siitä, että juna on syttynyt sattumalta kun maantiesillan tulilieskat ovat sytyttäneet junan pinnassa olleita kemikaalijäämiä.

Se, että olisi ollut erillinen pommi junassa joka olisi räjähtänyt juuri samassa kohdassa samaan aikaan tuntuu aika kaukaa haetulta...
 
Käviköhän tuossa niin, että paineaalto rikkoi viereisen junan jonkun polttoainesäiliön ja juna hätäjarrutti, jolloin jarrujen kuumuus / kipinöinti sai aikaan VUH ilmiön.. Melko onnekas sattuma, jos niin kävi..
Meinaat, että tuosta räjähdyksestä syntyvän tulipallon lisäksi tarvitaan ehdottomasti jarrutuksen kipinöinti joka ratkaisevasti sytyttää tankista vuotavan polttoaineen?
 
Ja toisekseen autosillan kannella ei näy lähes yhtään silppua jota normaalisti sinkoaa autopommi-iskussa todella laajalle alueelle.
 
Ja toisekseen autosillan kannella ei näy lähes yhtään silppua jota normaalisti sinkoaa autopommi-iskussa todella laajalle alueelle.
Jep, tuon sortuma-alueen ympäristö on aivan liian puhdas. Kävi mielessä myös, että minkälainen alaspäin suunnattu räjähde täytyy olla, että noin 1 metrin etäisyydeltä vaunusta riittää irroittamaan kerralla kokonaisen palan irti sillasta ja samalla tuhoamaan alarakenteen viereisen kaistan alapuolelta. Räjähderekkateoria tuntuu hieman vaikealta.
 
Räjähderekkateoria tuntuu hieman vaikealta.
Se on venäjälle helpoin väitös.

Paljon ikävämpi olisi jos ukrainan asevoimat olisi onnistuneet toimittamaan räjähteet sillalle tai sillan rakenteisiin jollain aivan toisella tavalla ja kuka ties koska.

What bridge defence doing?
 
Onko tässä videolla junasillan pilari vinossa vai johtuuko linssistä tai perspektiivistä, tai vinossa oleva lyhtypylväs hämää silmää? Kunnon rakokin näyttäisi olevan kansirakenteessa pilarin kohdalla?
Tuossa toisessa ehjemmäksi jääneessä autosillassa näyttää oleven varsin mukava kuoppa kyllä.



Krimi_silta.png
 
Ja toisekseen autosillan kannella ei näy lähes yhtään silppua jota normaalisti sinkoaa autopommi-iskussa todella laajalle alueelle.
Tuossa rekan pamauksessa ollut räjähteitä vähintään 10x enemmän kuin jonkun jihad-penan hiluxissa. Sulaa terästä lentää suihkuna videolla. Ei siitä rekasta ole paljoakaan tutkittavaa jäänyt. Suurin osa silpusta on meressä.
 
matkustajavaunuja joissa nukkumassa paljon venäläisisä sotilaita, joiden kohtalosta ei ole vielä kuulunut tarkempaa tietoa.
Tuskin tässä kävi kuin muutaman kirjaimen muutos. Nyt siellä lienee pois nukkuneena venäläisiä potilaita.

Milloin mahtavat oppia, että tupakointi polttoainevarastojen lähellä on vaarallista.
 
Tuossa rekan pamauksessa ollut räjähteitä vähintään 10x enemmän kuin jonkun jihad-penan hiluxissa. Sulaa terästä lentää suihkuna videolla. Ei siitä rekasta ole paljoakaan tutkittavaa jäänyt. Suurin osa silpusta on meressä.
Lentääkö?

Väittäisin palavaksi räjähdysaineeksi.
 
Eikö sen suihkun pitäs lentää ulospäin räjähdyksestä? Nyt toi tulee sitä siltaa kohti ainakin mitä videoo kattoo
 
Eikö sen suihkun pitäs lentää ulospäin räjähdyksestä? Nyt toi tulee sitä siltaa kohti ainakin mitä videoo kattoo
Lentää ylöspäin, ja sitten tuuli painaa ne kohti junarataa.

Mutta sohva csi erikoistutkijana olen sitä mieltä että rekka ei räjähdystä aiheuttanut. Jos videolla rekan kyljet ensin paisuisivat räjähdyksen voimasta, eikä ensin kirkastu kuva ilman mitään näkyvää räjähdystä, uskoisin että rekka sen räjähdyksen aiheutti.
 
Voisiko olla Ukrainan kamikaze drone boat täynnä räjähteitä joka ajettiin sillan alle?

Kamikaze drone boat?

1665223273433.png
Jos kantama on 60 mailia niin ei tuota olisi voitu laittaa liikkelle kuin joko Krimiltä tai sitten Venäjältä + ei tosiaan taida riittää massa tuossa tuollaiseen räjäykseen.

Jos pitäisi veikata niin sanoisin että rekkaan on lyöty pommit sisään ja koko kauneus etälaukaistiin kun polttoainejuna tuli kohdalle.
 
Jos kantama on 60 mailia niin ei tuota olisi voitu laittaa liikkelle kuin joko Krimiltä tai sitten Venäjältä + ei tosiaan taida riittää massa tuossa tuollaiseen räjäykseen.

Jos pitäisi veikata niin sanoisin että rekkaan on lyöty pommit sisään ja koko kauneus etälaukaistiin kun polttoainejuna tuli kohdalle.
Täytyi olla juna parkissa tuossa kohtaa. Muutenhan se ois räjähdyshetkellä liikkunut melkoisen kauas. Nyt palotapahtuma ja kaikki on paikoillaan.
 
Näistä "mikä räjäytti sillan"-hypoteeseista tulee helposti liian monimutkaisia ja niissä on liian monia liikkuvia osia / asioita jotka voivat mennä vikaan.

Nähdäkseni yksinkertaisin selitys on, että oli vain yksi pienehkö pommi junan polttoainevaunussa. Räjähdys oli niin "näyttävä", että sen täytyi olla enimmäkseen polttoaineräjähdys.

Itse pommi oli varustettuna ajastimella. Radiosignaaleissa olisi häirinnän mahdollisuus. Ajastin oli mahdollisimman suurella todennäköisyydellä asetettu laukeamaan sillan kaariosan kohdalla, jossa jänneväli on pisin ja korjaaminen vaikeinta. Kovin kauas siitä ei jääty ja tuossakin kohtaa rakenteelliset vauriot ovat isoja.

Viereisen ajoradan kansi on paikallaan vain painovoimaisesti. Räjähdyspaine heijastui vedestä, nosti sen ylös ja pudotti pois paikaltaan.
 
Venäjä: Krimin sillalla kulkee junia jo tänä iltana

klo 15:04: Venäjän liikenneministeriön mukaan ensimmäiset junat Krimin sillalla tulisivat kulkemaan jo tänä iltana.

– Ensimmäisten junien ajamista Krimin sillalla suunnitellaan tälle illalle kello 20 Moskovan aikaa, ministeriö tiedotti Ria Novostin mukaan.


Jaaha siellä meinataan koittaa josko ensimmäinen juna pääsisi raiteita pitkin.. Saapa nähdä kestääkö raiteet tuollaista,itse kyllä epäilen että raiteet kestää.
 
Olin juuri postaamassa tätä. mutta ehdit ensin :D

Venäjä: Krimin sillalla kulkee junia jo tänä iltana

klo 15:04: Venäjän liikenneministeriön mukaan ensimmäiset junat Krimin sillalla tulisivat kulkemaan jo tänä iltana.

– Ensimmäisten junien ajamista Krimin sillalla suunnitellaan tälle illalle kello 20 Moskovan aikaa, ministeriö tiedotti Ria Novostin mukaan.


Jaaha siellä meinataan koittaa josko ensimmäinen juna pääsisi raiteita pitkin.. Saapa nähdä kestääkö raiteet tuollaista,itse kyllä epäilen että raiteet kestää.

Eikun vaan seuraava junalastillinen venäläisturisteja Krimin aurinkorannoille. Siltako? Jaa, siellä oli pieni tulipalo joka on jo sammutettu. Njet problem.
 
Nähdäkseni yksinkertaisin selitys on, että oli vain yksi pienehkö pommi junan polttoainevaunussa. Räjähdys oli niin "näyttävä", että sen täytyi olla enimmäkseen polttoaineräjähdys.
Oli nahdakseni dieselia sen mukaan kuinka laiskasti paloi ja dieseli ei kylla hittojakaan rajahda. Ja vaikka olisi ollut bensaa niin ei se siltikaan rajahda niin etta se olisi mitenkaan vaikuttanut siltaan.
 
Venäjä: Krimin sillalla kulkee junia jo tänä iltana

klo 15:04: Venäjän liikenneministeriön mukaan ensimmäiset junat Krimin sillalla tulisivat kulkemaan jo tänä iltana.

– Ensimmäisten junien ajamista Krimin sillalla suunnitellaan tälle illalle kello 20 Moskovan aikaa, ministeriö tiedotti Ria Novostin mukaan.


Jaaha siellä meinataan koittaa josko ensimmäinen juna pääsisi raiteita pitkin.. Saapa nähdä kestääkö raiteet tuollaista,itse kyllä epäilen että raiteet kestää.
Onko live streemiä :-)

No tuo ilmoitus voi tarkoittaa monenlaista "junaa", jos vain sitä että hinaavat raadon pois niin olisihan tuo vähän huvittava ilmoitus. Voi toki olla "suunnitelma" ylempää.
 
Näistä "mikä räjäytti sillan"-hypoteeseista tulee helposti liian monimutkaisia ja niissä on liian monia liikkuvia osia / asioita jotka voivat mennä vikaan.

Nähdäkseni yksinkertaisin selitys on, että oli vain yksi pienehkö pommi junan polttoainevaunussa. Räjähdys oli niin "näyttävä", että sen täytyi olla enimmäkseen polttoaineräjähdys.

Itse pommi oli varustettuna ajastimella. Radiosignaaleissa olisi häirinnän mahdollisuus. Ajastin oli mahdollisimman suurella todennäköisyydellä asetettu laukeamaan sillan kaariosan kohdalla, jossa jänneväli on pisin ja korjaaminen vaikeinta. Kovin kauas siitä ei jääty ja tuossakin kohtaa rakenteelliset vauriot ovat isoja.

Viereisen ajoradan kansi on paikallaan vain painovoimaisesti. Räjähdyspaine heijastui vedestä, nosti sen ylös ja pudotti pois paikaltaan.
Jotain järkeä nyt näihin teorioihin. Polttoaineräjähdys ei saa aikaiseksi tuollaista tuhoa ja toisekseen se junahan syttyi/räjähti vasta pääräjähdyksen jälkeen.

Tämäkin video viittaa sillan alapuolelta tulevaan räjähdykseen:



Jaaha siellä meinataan koittaa josko ensimmäinen juna pääsisi raiteita pitkin.. Saapa nähdä kestääkö raiteet tuollaista,itse kyllä epäilen että raiteet kestää.
Siis epäilet sitä että kestävät, vai epäilet että eivät kestä?

Siellä on rakenteellista vauriota niin paljon, että minä arvelen ettei se silta kestä. Tai ettei kestä ainakaan kovin pitkään.

Arvelen myös että tuo on Venäjän vääristeltyä propagandaa, jolla pyritään rauhoittelemaan omaa kansaa.

Edit.
Ei tuo ihan terveeltä näytä ja melko varmasti palo on jatkunut vielä pitkään kuvan ottamisen jälkeen. Tuossa on varmaan kahdet raiteet vierekkäin(?), eli teoriassa taaimmaiset voisivat olla paremmassa kunnossa. Teräksen palon aikana menettämä lujuus palautuu pääosin jäähtymisen myötä, mutta itse sillan betonirakenteen kestävyys tulipalon jälkeen lienee tuossa se suurempi ongelma.

1665233877240.png


3.2.1 Teräsbetoni

Betoni on palamaton materiaali, joka on teräkseen verrattuna hyvin epähomogeenistä ja hitaasti lämpenevää. Lämmönvastustuskykyä käytetäänkin betonirakenteissa hyödyksi suojaamaan raudoitteita palon aikana kuumenemiselta mahdollisimman pitkään. Tällöin valitaan suojabetonille tietty paksuus, joka antaa raudoitteille eristävän suojan siihen asti, että lämpö leviää syvemmälle rakenteeseen. Yleisen mielipiteen mukaan raudoitteet tulisi suojata altistumiselta yli 300 °C:een lämpötiloille. (Fletcher et al. 2007, s. 37–38, 43.) Betonin käyttäytyminen palossa ei kuitenkaan aina ole niin yksiselitteistä, vaan betonin halkeilu ja muut myöhemmin selitettävät ilmiöt saattavat altistaa raudoitteet lämmölle jo palon varhaisemmissa vaiheissa.

Teräsbetonirakenteet voivat menettää lujuuteensa ja sortua palossa monella eri tavalla. Esimerkiksi kuormitetussa laatassa kuumentuneet teräkset voivat menettää lujuutensa, minkä seurauksena on laatan taipuma tai vetolujuuden pettäminen. Toiseksi raudoitteiden ja ympäröivän betonin välinen palossa heikentynyt tartunta voi pettää aiheuttaen betonin vetolujuusmurtuman. Kolmanneksi voi tapahtua puristuslujuusmurto puristusvyöhykkeellä, mikä liittyy betonin lämpötilariippuvaan puristuslujuuden häviöön kyseisellä alueella. (Fletcher et al. 2007 mukaan, s. 40.)
 
Viimeksi muokattu:
Jaaha siellä meinataan koittaa josko ensimmäinen juna pääsisi raiteita pitkin.. Saapa nähdä kestääkö raiteet tuollaista,itse kyllä epäilen että raiteet kestää.

Kaksi kevyttä henkilöjunaa, toinen Krimiltä ja toinen Venäjältä pysähtyvät onnettomuuspaikan reunoille->Matkustajat kävelevät muutaman satametriä ja vaihtavat junaa?
 
Jotain järkeä nyt näihin teorioihin. Polttoaineräjähdys ei saa aikaiseksi tuollaista tuhoa ja toisekseen se junahan syttyi/räjähti vasta sen pääräjähdyksen jälkeen.


Siis epäilet sitä että kestävät, vai epäilet että eivät kestä?

Siellä on rakenteellista vauriota niin paljon, että minä arvelen ettei se silta kestä. Tai ettei kestä ainakaan kovin pitkään.

Arvelen myös että tuo on Venäjän vääristeltyä propagandaa, jolla pyritään rauhoittelemaan omaa kansaa.

siis epäilen kanssa että tuskinpa raiteet kestää junanpainoa saati mahd lastissa olevaa junaa sen verta vauriota on taatusti silta pilareineen ottanut itseensä.
 
Itse alan vähän taipumaan sille kannalle, että puoliperävaunu oli lastattu täyteen ammoniumnitraattia ja kenties jotain muutakin. Lannoittaminenhan on näinä aikoina sekä arvokasta että tärkeää.

Tätä videota kun kelaa kuva kuvalta läpi. Näkee ettei se ollut kyllä kyseinen rekka joka räjäytyksen laittoi alulle. TOKI autossa saattoi ja ehkä olikin räjähteitä jotka räjähtivät heti samassa yhteydessä tien alapuolisen räjähdyksen kanssa.

Kuva kun alkaa leimahtaa valkoiseksi, niin tienpinnan yläpuolella/rekka-autossa ei tapahdu mitään siinä hetkellä kun alkaa kuva hävitä kirkkauteen, mistä kyseinen valoleimahdus lähtisi.
Eipä tuo oikein todista mitään, koska videokamera yleensä tallentaa kuvaa ylhäältä alas tai alhaalta ylös juova kerrallaan. Eli ylä- ja alaosa ei ole koskaan täsmällisessä synkassa, vaan kuvan yläosassa voi näkyä haloa minkä puoliperävaunun räjähdys aiheuttaa, vaikka se on vielä ehjä kuvan alaosassa samassa pysäytyskuvassa.
 
siis epäilen kanssa että tuskinpa raiteet kestää junanpainoa saati mahd lastissa olevaa junaa sen verta vauriota on taatusti silta pilareineen ottanut itseensä.

Miten se ei kestäisi painoa, siinä sillan päällä ollut kokoajan painoa? Raidelinjan vanhinkoa vaikea arvioida mutta muut vaunut näytti olevan niin hyvässä kunnossa että saattaa raidelinja olla nopeasti käyttökunnossa.
 
Todella vaikea uskoa että olis ollu rekassa räjähteet. Paineaalto olis menny sivuille ja ylös sekä suoraan alas jolloin vain yksi osa sillasta olisi romahtanut. Alhaalta päin tulleen räjähdyksen paineaalto taas tulee suoraan ylös jolloin sillan kansi pomppaa pois paikoiltaan.
Kysymys kuuluu että miksi pommia ei räjäytetty rautatiesillan pilarin kohdalla? Luulisi että ensisijainen kohde olisi tuhota rautatiesilta ennemmin kuin autokaista? Toisaalta taas alhaalta tuleva räjähdys ei tee pilareihin juurikaan vahinkoa mutta ajokaistat tuhoaa kyllä helposti. Ehkä tässä on jouduttu tekemään kompromisseja enkä kyllä usko että polttoaine junan paikallaolo on sattumaa sekään.
 
Tuon radankestävyydestä, siitä monelaista juttua, ilmeisesti osa laskee sen varaan että teräs silta ja teräs olisi kuumuudesta kärsinyt niin paljon ettei kestäisi. Jos nyt ei mennä rauhanajan speksein ja iskujen kohteena olleita siltoja on käytetty nopeasti, jos rata ehjä. Niin mikän tämän sillan ennusteet on kertoneet ne silta asiantuntiat jotka aiemminkin siltavaurioita arvioineet?

Pelivaraa normaaliin kai tulee nopeuksista ja jos ne ei riitä niin painoista. Kuvissa jotain kaapelihyllyjä notkuu, mutta niin kai tapahtuu helposti, junan raadosta en varma onko ollut tuoreita kuvia.
Eipä tuo oikein todista mitään, koska videokamera yleensä tallentaa kuvaa ylhäältä alas tai alhaalta ylös juova kerrallaan. Eli ylä- ja alaosa ei ole koskaan täsmällisessä synkassa, vaan kuvan yläosassa voi näkyä haloa minkä puoliperävaunun räjähdys aiheuttaa, vaikka se on vielä ehjä kuvan alaosassa samassa pysäytyskuvassa.
Nämä jotain perus "hallis" kuluttajakameroita (jos nuo ns ammattivaritiointi kamerat niiksi lasketaan), niin miten ne toimii.

Ilmeisesti ei ole suljinta, vaan kennon pikselit luetaan sarjamuotoisesti, tai rivi rivikerrallaan ?

Ennenhän ei ole nopeassa liikkeessä tullut vanhaan tapaan esim vinoja tolppia. ja osassa julkaistuja videoita näyttää koko ruutu ylivalottuneen kerralla.
 
Mä kyllä lähtisin siitä, että juna on syttynyt sattumalta kun maantiesillan tulilieskat ovat sytyttäneet junan pinnassa olleita kemikaalijäämiä.

Se, että olisi ollut erillinen pommi junassa joka olisi räjähtänyt juuri samassa kohdassa samaan aikaan tuntuu aika kaukaa haetulta...

Jos räjähde olisi ollut sillassa useammassa kohdassa ei olisi niin kaukaa haettua, koska räjähdys olisi voitu ajastaa nimenomaan junan mukaan.

Ainut joka tekee tosta epätodennäköistä on ajatus kuormaautosta pommin kuljettajana. Jos kuormaauto vain sattui olemaan kohdalla muuttuu kuvio yksinkertaisemmaksi.
 
Pakko kanssa nojatuoleilla ja todeta, että savun/tulen/ym. suunta räjähdyksen jälkeen viittaa kohtuullisen kovaan tuuleen alueella. Jolloin voidaan myös olettaa, että vedessä on aallokkoa. Siellä mitään veneitä ole. :D
 
raitatien sillan kestävyyteen: junat aikalailla tärisyttää liikkeessä, varsinkin raskaassa kuormassa esim. tankkeja lastattuna vaunuihin. Miksi räjäyttää uloimmalla sillalla, keskinmäinen silta vaikuttaisi olevan parempi paikka, jos tarkoituksena on vaurioittaa kaikkia kolmea. Juna näytti videossa seisovan paikallaan, miten pitkään lienee ollut tuossa.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman veikkaan, että suurin ongelma rautatien kanssa tulee olemaan se, että kiskot vääntyvät kuumuuden takia.
 
Hieman veikkaan, että suurin ongelma rautatien kanssa tulee olemaan se, että kiskot vääntyvät kuumuuden takia.
onkohan tuo nyt kuitenkaan kauhean kuumana palanut. pidan ihan mahdollisena etta jo huomenna tuosta mennaan taytta munaa venalaiseen tyyliin.
 
Tämän teon symboliikka on ehkä vielä isompi juttu, kuin aineelliset asiat ynm siihen liittyvä. Ukraina näyttää kyvykkyyttään kiusaajalleen ja terroristivaltiolle, jonka mahtailut ja voimannäyttö on ollut lähinnä siviilikohteiden hajottamista ja pommittamista, terrorisointia ja surkeaa vanhoillista retoriikkaa jostain historian haalistuneilta ajoilta. Nyt osoitetaan roistovaltiolle ettei heitä todellakaan pelätä, ja samalla tehdään selväksi että ollaan kyvykkäitä korjaamaan vääryyksiä, joita menneisyydessä on aiheutettu. Ukraina ei ole myöskään mikään tyhjänjauhaja, he nimittäin toteuttaa ja toimii. Viimeistään nyt on selvää, että mitään alueluovutuksia rauhaa vastaan ei ole Venäjälle tulossa. Tämä juna on menossa päinvastaiseen sunntaan. Itseasiassa helvetin ihailtavaa toimintaa kokonaiskuvassa. Hyökkääjää työnnetään kovaa vauhtia takaisin, samaan aikaan pystytään tekemään tällaisia suunnittelua vaativia asioita.

Toisaalta en ole yllättynyt, katselin maaliskuussa eräänkin Zelenskyin neuvonantajan youtubevideon, josta kävi selväksi se tietämys, mitä heillä on Venäjästä ja omista kyvyistään kokonaiskuvassa. Zelenskyillä on todella pätevä porukka ympärillään, tätä samaa ei voi edes kaukaisesti sanoa Putinin piiristä. Tämä on herätys parhaimmillaan Kremlin suuntaan, nautinnolla mietin sitä fiilistä että alkavat tajuta homman todellakin luistavan käsistä.

Ja Putin aikoi valloittaa tämän maan 3 päivässä. Diktaattorin omahyväinen kupla rakoilee, ei voi sanoa kuin että tästä minä nautin.
 
Ei. Nua on kovin paljon vankkarakenteisempia kuin ne mihinka ohjukset yleensa suunnitellaan.
Tosin nyt tuo räjähdys ja suht massiivinen palo ovat todennäköisesti heikentäneet rakenteita niin, että alkaa ohjuksillakin jo tekemään jotain konkreettista, kun pistää vaan uutta putkeen.
 
Tämän teon symboliikka on ehkä vielä isompi juttu, kuin aineelliset asiat ynm siihen liittyvä. Ukraina näyttää kyvykkyyttään kiusaajalleen ja terroristivaltiolle, jonka mahtailut ja voimannäyttö on ollut lähinnä siviilikohteiden hajottamista ja pommittamista, terrorisointia ja surkeaa vanhoillista retoriikkaa jostain historian haalistuneilta ajoilta. Nyt osoitetaan roistovaltiolle ettei heitä todellakaan pelätä, ja samalla tehdään selväksi että ollaan kyvykkäitä korjaamaan vääryyksiä, joita menneisyydessä on aiheutettu. Ukraina ei ole myöskään mikään tyhjänjauhaja, he nimittäin toteuttaa ja toimii. Viimeistään nyt on selvää, että mitään alueluovutuksia rauhaa vastaan ei ole Venäjälle tulossa. Tämä juna on menossa päinvastaiseen sunntaan. Itseasiassa helvetin ihailtavaa toimintaa kokonaiskuvassa. Hyökkääjää työnnetään kovaa vauhtia takaisin, samaan aikaan pystytään tekemään tällaisia suunnittelua vaativia asioita.

Toisaalta en ole yllättynyt, katselin maaliskuussa eräänkin Zelenskyin neuvonantajan youtubevideon, josta kävi selväksi se tietämys, mitä heillä on Venäjästä ja omista kyvyistään kokonaiskuvassa. Zelenskyillä on todella pätevä porukka ympärillään, tätä samaa ei voi edes kaukaisesti sanoa Putinin piiristä. Tämä on herätys parhaimmillaan Kremlin suuntaan, nautinnolla mietin sitä fiilistä että alkavat tajuta homman todellakin luistavan käsistä.

Ja Putin aikoi valloittaa tämän maan 3 päivässä. Diktaattorin omahyväinen kupla rakoilee, ei voi sanoa kuin että tästä minä nautin.
Eiköhän koko homman aivot ole kuitenkin länsimaat ja varsinkin USA. Ilman jenkkien sateliittitietoja sun muita tiedusteluja ukrainalaiset ei olis päässy näin pitkälle.
 
Tosin nyt tuo räjähdys ja suht massiivinen palo ovat todennäköisesti heikentäneet rakenteita niin, että alkaa ohjuksillakin jo tekemään jotain konkreettista, kun pistää vaan uutta putkeen.
Paitti ei taida ukeilla noin pitkälle kantaia ohjuksia? Ainakaan niin tarkkoja että saisi siltaa tuhottua?
 
Eiköhän koko homman aivot ole kuitenkin länsimaat ja varsinkin USA. Ilman jenkkien sateliittitietoja sun muita tiedusteluja ukrainalaiset ei olis päässy näin pitkälle.
Tyypillistä suomettuneen puhettä, kaikki länsimainen tekninen apu varmasti on käytössä tiedustelua myöten, mutta tällaiset päätökset ja suunnittelun hoitaa varmasti Ukraina itse.
 
Tyypillistä suomettuneen puhettä, kaikki länsimainen tekninen apu varmasti on käytössä tiedustelua myöten, mutta tällaiset päätökset ja suunnittelun hoitaa varmasti Ukraina itse.
Varmasti niin mutta edelleen ilman sateliittitietoja tämä ei olisi ollut mahdollista. Samoin voivat olla saaneet apua siinä että mihin on järkevintä iskeä. Itse isku varmasti niiden omaa käsialaa.
 
Eiköhän koko homman aivot ole kuitenkin länsimaat ja varsinkin USA. Ilman jenkkien sateliittitietoja sun muita tiedusteluja ukrainalaiset ei olis päässy näin pitkälle.
Ukrainalla on omaakin satelliittitiedustelua käytettävissä, sillä ostivat/vuokrasivat suomalaiselta Iceye-firmalta satelliitin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 107
Viestejä
4 502 192
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom