Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24. helmikuuta 2022

Jos Toverilla ei käy mielessä että junaraiteita on sillalla kaksin kappalein niin vähän pitää kyseenalaistaa kaverin twitterkommentointia yleisellä tasolla. Eiköhän tuo toinenkin raide siivota tässä lähiviikkoina kuntoon. Loppupeleissä ei tuo vaikuta hirveästi hidastavan Krimin logistiikkaa, mutta ilmeisesti ainakin rekat menee jatkossa lauttojen kautta. Enemmän symboliseksi taisi jäädä vaikutus.
 
Jos Toverilla ei käy mielessä että junaraiteita on sillalla kaksin kappalein niin vähän pitää kyseenalaistaa kaverin twitterkommentointia yleisellä tasolla. Eiköhän tuo toinenkin raide siivota tässä lähiviikkoina kuntoon. Loppupeleissä ei tuo vaikuta hirveästi hidastavan Krimin logistiikkaa, mutta ilmeisesti ainakin rekat menee jatkossa lauttojen kautta. Enemmän symboliseksi taisi jäädä vaikutus.
Kyllä tuo hidastaa huomattavasti. Joudut aina odottaa, että juna on ylittänyt sillan ja pääsyt seuraavaan vaihdekohtaan, jotta voit ajaa seuraavan junan sillalle, joka menee toiseen suuntaan. Sitten vielä vaikuttaa Krimin pään vastanottokyky ja raide ratkaisut, että kuinka monta junaa siellä voidaan pitää kerralla, että saadaan ajettua junia asemille. Tuo hidastaa merkittävästi logistiikkaa.
 
Jos Toverilla ei käy mielessä että junaraiteita on sillalla kaksin kappalein niin vähän pitää kyseenalaistaa kaverin twitterkommentointia yleisellä tasolla. Eiköhän tuo toinenkin raide siivota tässä lähiviikkoina kuntoon. Loppupeleissä ei tuo vaikuta hirveästi hidastavan Krimin logistiikkaa, mutta ilmeisesti ainakin rekat menee jatkossa lauttojen kautta. Enemmän symboliseksi taisi jäädä vaikutus.
P.Toveri viittasi tuossa varmaan juuri niihin aiempiin Kremlin pr-höpinöihin ja feikkivideoihin siitä, että junaliikenne kulkisi onnettomuuspaikalla jo kutakuinkin normaalisti.

Näinköhän ne taaimmaiset kiskot ovat oikeasti yhtään paremmassa kunnossa, saati sitten sillan kantavien rakenteiden kunto? Aika rautaiset hermot pitää olla veturikuskilla, että lähtee työntämään tuosta paikassa läpi sen räjähdyksen ja tuntikausien öljy-tulipalon jälkeen. :D

Ja tosiaan, vaikka siitä pääsisikin yli, niin logistiikka hidastuu/vaikeutuu merkittävästi.
 
Kyllä tuo hidastaa huomattavasti. Joudut aina odottaa, että juna on ylittänyt sillan ja pääsyt seuraavaan vaihdekohtaan, jotta voit ajaa seuraavan junan sillalle, joka menee toiseen suuntaan. Sitten vielä vaikuttaa Krimin pään vastanottokyky ja raide ratkaisut, että kuinka monta junaa siellä voidaan pitää kerralla, että saadaan ajettua junia asemille. Tuo hidastaa merkittävästi logistiikkaa.
Lisäksi voidaan joutua asettamaan junille paino tai/ja nopeusrajoitus sillan kunnon mukaan.
 
Lisäksi voidaan joutua asettamaan junille paino tai/ja nopeusrajoitus sillan kunnon mukaan.
Näin juuri. Siellä vasta tutkitaan sen rakenteiden vahinkoja, joten en ihan usko, että riskillä ajavat siitä nyt kuin ennen. Pahimmillaan tuhoavat sitä enemmän ja en nyt usko venäläisenkään olevan niin typerä. Parhaimmillaan saavat sen täysin käyttökelvottomaksi. Se olisi jo iso ongelma.
 
P.Toveri viittasi tuossa varmaan juuri niihin aiempiin Kremlin pr-höpinöihin ja feikkivideoihin siitä, että junaliikenne kulkisi onnettomuuspaikalla jo kutakuinkin normaalisti.

Näinköhän ne taaimmaiset kiskot ovat oikeasti yhtään paremmassa kunnossa, saati sitten sillan kantavien rakenteiden kunto? Aika rautaiset hermot pitää olla veturikuskilla, että lähtee työntämään tuosta paikassa läpi sen räjähdyksen ja tuntikausien öljy-tulipalon jälkeen. :D

Ja tosiaan, vaikka siitä pääsisikin yli, niin logistiikka hidastuu/vaikeutuu merkittävästi.

Jos ne ovat videolla siitä junat saaneet läpi niin ei siinä ole voinut hirveästi damagea tulla. Tietysti kun Venäjä on kyseessä niin eihän sitä koskaan tiedä mitä he ovat valmiita riskeeraamaan, mutta luulisi että he tässä tapauksessa kuitenkin ottaisivat asiat varman päälle. Järjetön riskinotto voisi kostautua pahasti.

Logistiikan hidastumisesta voi olla montaa mieltä tietämättä mikä se käytännön tilanne siellä loppujen lopuksi on. Se että joudutaan vähän raiteita vaihtelemaan puolin ja toisin ei välttämättä tilannetta hirveästi hidasta mielestäni ainakaan armeijan logistiikan osalta. Siviilikuljetuksien hidastumisella ei ole niin väliä kunhan ovat välttävällä tasolla. Suuremmaksi logistiikkavaivaksi näen tuon lauttojen käytön rekkojen osalta.

Valitettavasti Ukrainalla ei tämänkokoisen sillan tuhoamiseksi ole muita voimavaroja, ja tuollaisen kunnolla kaatamiseksi tarvittaisiin varmaan NATO-pommitus järeimmillä pommeilla todellisuudessa. Millään HIMARSilla ei taideta tuohon naarmua isompaa reikää tehdä jos vaikka saisivat ATACMSia jenkeiltä, puhumattaakaan siitä että saataisiin ohjuspuolustuksen läpi mitään.
 
Jos ne ovat videolla siitä junat saaneet läpi niin ei siinä ole voinut hirveästi damagea tulla.
Millä videolla? Tähän mennessä on näkynyt yksi video, jossa on erilaiset kiskot kuin mitä siellä sillalla ilmeisesti todellisuudessa on (kts. muutama viesti taaksepäin).

Edit.
Kiskotyyppien vertailu ei näköjään pidä paikkaansa. Uusissa videoissa näkyy, että tapahtumapaikalla on dual gauge -kiskot.
 
Viimeksi muokattu:
Millä videolla? Tähän mennessä on näkynyt yksi video, jossa on erilaiset kiskot kuin mitä siellä sillalla ilmeisesti todellisuudessa on (kts. muutama viesti taaksepäin).
Yksi rata toimii siellä. Ajavat hitaasti junia yli siitä, mutta siivous tulee hidastamaan tuota. Ajovauhti on hidas tuolla kohdalla ja varmasti joutuvat käyttämään nostureita niin, että liikenne on kokonaan seis.
 
Jos ne ovat videolla siitä junat saaneet läpi niin ei siinä ole voinut hirveästi damagea tulla. Tietysti kun Venäjä on kyseessä niin eihän sitä koskaan tiedä mitä he ovat valmiita riskeeraamaan, mutta luulisi että he tässä tapauksessa kuitenkin ottaisivat asiat varman päälle. Järjetön riskinotto voisi kostautua pahasti.

Logistiikan hidastumisesta voi olla montaa mieltä tietämättä mikä se käytännön tilanne siellä loppujen lopuksi on. Se että joudutaan vähän raiteita vaihtelemaan puolin ja toisin ei välttämättä tilannetta hirveästi hidasta mielestäni ainakaan armeijan logistiikan osalta. Siviilikuljetuksien hidastumisella ei ole niin väliä kunhan ovat välttävällä tasolla. Suuremmaksi logistiikkavaivaksi näen tuon lauttojen käytön rekkojen osalta.

Valitettavasti Ukrainalla ei tämänkokoisen sillan tuhoamiseksi ole muita voimavaroja, ja tuollaisen kunnolla kaatamiseksi tarvittaisiin varmaan NATO-pommitus järeimmillä pommeilla todellisuudessa. Millään HIMARSilla ei taideta tuohon naarmua isompaa reikää tehdä jos vaikka saisivat ATACMSia jenkeiltä, puhumattaakaan siitä että saataisiin ohjuspuolustuksen läpi mitään.
Tuolla ei tällä hetkellä liikennöidä ollenkaan junilla.

Raskas ajoneuvo liikenne taitaa käyttää nyt lauttoja ja vain henkilöautoja saa mennä sillan yli. Sekin täyttyy Krimiltä pakenevista, joten armeijan logistiikka on tuolta osin hetkeksi todella alhaisella kapasiteetilla.

 
Millä videolla? Tähän mennessä on näkynyt yksi video, jossa on erilaiset kiskot kuin mitä siellä sillalla ilmeisesti todellisuudessa on (kts. muutama viesti taaksepäin).

Tuossa edellisellä sivullahan oli jotain webbikamerakuvaa tuntien ajalta jossa jonkun mukaan oli junaa ajettu. Tuo toinen junakuva voi olla mistä vaan ja feikki. Voi toki olla, että sieltä on ajettu vain se palaneen junan etuosio pois siinä.

Tottahan se rata pidetään kiinni ainakin sen aikaa että saadaan nuo raadot tuolta nostettua pois, mutta jääkö rata pitemmäksi aikaa kiinni turvallisuussyistä jää nähtäväksi. Toivottavasti se tuli palo olisi siihen rakenteellista vahinkoa saanut sen verran että eivät riskeeraisi raskaampien junien kuljetuksia siihen jatkossa, mutta yhtä hyvin voi olla että noiden raatojen siirtelyn jälkeen todetaan, "njet problem". Ei tuo telegram-videon perusteella näytä että olisi juuri mitään merkittävää tapahtunut raiteille. Se että vähän aikaa joudutaan korjailemaan jotain raidetta ei kokonaiskuvassa Krimin logistiikkaa halvaannuta. Kertsinsalmen junanraiteiden tuhoaminen olisi ollut suurin mahdollinen hidaste Krimin suunnalla kun suurin osa Venäjän armeijan logistiikasta hoidetaan kuitenkin junilla. Rekkojen matkan hidastuminen on verrattain pienempi ongelma.
 
Tuolla ei tällä hetkellä liikennöidä ollenkaan junilla.

Raskas ajoneuvo liikenne taitaa käyttää nyt lauttoja ja vain henkilöautoja saa mennä sillan yli. Sekin täyttyy Krimiltä pakenevista, joten armeijan logistiikka on tuolta osin hetkeksi todella alhaisella kapasiteetilla.


Tuossa näkyy, että siellä on tosiaan aiemmista viesteistä huolimatta dual gauge -kiskot. Koko ajan enemmän vaikuttaa siltä, että isku jäi osittain suutariksi.

1665317044756.png


Tuossa edellisellä sivullahan oli jotain webbikamerakuvaa tuntien ajalta jossa jonkun mukaan oli junaa ajettu.
Kuten jo eilen todettiin, se video on olemassa tallenteena edelleenkin, eikä siinä mitään pitkiä junia ajeltu. Vetureita parilla huoltovaunulla kyllä hinasi siellä edestakaisin vaikka kuinka. Mutta kyllähän tuo ikävästi näyttää siltä, että saavat liikenteen raivauksen jälkeen toimimaan junilla jatkossakin sillan kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa näkyy, että siellä on tosiaan aiemmista viesteistä huolimatta dual gauge -kiskot. Koko ajan enemmän vaikuttaa siltä, että isku jäi osittain suutariksi.

1665317044756.png
Isku on todennäköisesti onnistunut paremmin kuin odottivat. 2 kaistaa kokonaan pois käytöstä, toisella linjalla huomattava kapasiteettiin vaikuttava vaurio. Juna on bonusta, kun siihen ratasiltaan ei edes isketty.
 
Isku on todennäköisesti onnistunut paremmin kuin odottivat. 2 kaistaa kokonaan pois käytöstä, toisella linjalla huomattava kapasiteettiin vaikuttava vaurio. Juna on bonusta, kun siihen ratasiltaan ei edes isketty.
Tuossahan on periaatteessa kolme erillistä siltaa, ja jos yhdellä autopommilla saadaan koko paska offline ainakin joksikin aikaa, niin onhan tämä onnistunut yli odotusten... Etenkin kun silta on ainakin olevinaan erityisen vahvaksi rakennettu ja lisäksi esimerkiksi Hersonin alueella on huomattu kuinka vaikeaa siltojen tuhoaminen on. Että siinä mielessä tämähän onnistui mainiosti.

Jos tuon siltakokonaisuuden haluaisi saada pidemmäksikin aikaa kokonaan pois käytöstä, niin sitten tarvittaisiin jo aika isoja paukkuja... Ja mieluiten alapuolelle tukirakenteisiin.
 
On täällä kyllä pelituoli kenraalit ja räjähde asiantuntijat ollu taas vauhdissa.

- Valvontakuvan tallenteesta onnistuttiin vetelemään vaikka mitä teorioita kun kuvassa alaosa vetää valkoiseksi ensin. Taisi kenraaleilta päästä unohtumaan että kyseessä oli hyvin suurella todennäköisyydellä ns. "tearing" efekti.
- Sateliittikuvasta käy aika hyvin selväksi että räjähti kannella, eli se rekka.
- Nyt aletaan olla sitten pettyneitä että isku oli suutari. Omasta mielestä toi juna oli ihan vain bonusta. Tuskin alkupereisessä suunnitelmassa oli mitään muuta tavoitetta kuin saada paskaksi se mikä on paskana. Ukrainalaiset on ainakin tuntunu olevan varsin tyytyväisiä lopputulokseen, niin olisi syytä olla meidänkin.
 
Eiköhän se pommi räjäytetty ihan suunnitellusti, kun juna oli kohdalla. Vaikutus ei välttämättä ollut ihan halutunlainen vaan jäi vähän pieneksi.
 
Eiköhän se pommi räjäytetty ihan suunnitellusti, kun juna oli kohdalla. Vaikutus ei välttämättä ollut ihan halutunlainen vaan jäi vähän pieneksi.
Silloin molempien aikataulut pitäisi olla tiedossa ja olettaa, että ovat about sekunnilleen tai edes minuutilleen aikataulussa (joka varsinki rekan kans on sula mahdottomuus). Jonku pitäny olla tähystämässä kohtuu lähellä etälaukaisimen kanssa. Toki aina olemassa se itsemurhakuski-skenaariokin, mut sille ei vissii oikein todisteita löydy (esim. hidastaminen). Tai sitten edelleenkin, juna vain sattui olemaan sopivasti samassa paikassa. Oli sit etälaukaistu tai ajoitettu räjäytys.
 
Eiköhän se pommi räjäytetty ihan suunnitellusti, kun juna oli kohdalla. Vaikutus ei välttämättä ollut ihan halutunlainen vaan jäi vähän pieneksi.
Tuon saaminen kohdalleen vaatii hirveetä tuuria ja kuskin olemisen mukana. Jos pommi oli rekassa. Tuossa voi ajoituksen kanssa mennä niin moni asia pieleen, että itse näkisin tuon olevan vain bonaria.
 
Eiköhän se pommi räjäytetty ihan suunnitellusti, kun juna oli kohdalla. Vaikutus ei välttämättä ollut ihan halutunlainen vaan jäi vähän pieneksi.
Riippumatta siitä räjäytettiinkö tarkoituksella junan kohdalla, niin toi junasilta on sen verran kaukana uloimmasta ajoradasta, että tuskinpa kukaan jaksoi pitää mitenkään varmana, että junaan tulee mitään katastrofaalista vahinkoa. Saati junasiltaan. Siinä on etäisyyttä varmasti kymmeniä metrejä ja korkeuseroakin.

Eli se miten tässä lopulta kävi, saattoi olla ihan best-case scenario. ETENKIN jos juna oli tuurilla kohdalla.
 
Jos kuski olis ollu tietoinen että kohta lähtee, olis ajanu vasemmanpuolimmaista kaistaa että tuho molempiin kaistoihin maksimit.
 
Olihan tuo ihan mieletön bonari, että sattui just sen verran lentämään tarpeeksi kovaa vauhtia sulaa metallia noita öljyvaunuja päin niin, että ne syttyy palamaan ja niistä hirttää jarrut kiinni, jolloin palokuorma keskittyi vain yhteen kohtaan siltaa heikentäen näin maksimaalisesti sen rakenteita.

Jos tuo oli jollain tavalla suunniteltu, odotettu tai edes ajateltu asia, niin pirusti on ollut onnea mukana eikä lopputulokselta olisi voinut paljoa enempää toivoa edes jouluaattona. Jos ei ollut millään tavalla suunniteltu asia niin aikamoinen sattuman tuoma onnenkantamoinen joka tapauksessa.
 
Hyökkääjä miinoittanut häivemiinoilla tiestöä xD
En ymmärtänyt mikä tässä oli hauskaa? Tarkoituksellahan nuo ovat näkyvillä. Kokeilepa samaa kapean rännin tarkkuusajoa millä tahansa telaketjuvehkeellä, niiden liikkumista nuo nimittäin hidastavat ihan kivasti. Ja tuonkin auton levyisen väylän raivaamiseen on varmasti jo käytetty oma aikansa, millä on mahdollistettu se vetäytyminen vähän pienemmässä venäläisessä paniikissa.
 
En ymmärtänyt mikä tässä oli hauskaa? Tarkoituksellahan nuo ovat näkyvillä. Kokeilepa samaa kapean rännin tarkkuusajoa millä tahansa telaketjuvehkeellä, niiden liikkumista nuo nimittäin hidastavat ihan kivasti. Ja tuonkin auton levyisen väylän raivaamiseen on varmasti jo käytetty oma aikansa, millä on mahdollistettu se vetäytyminen vähän pienemmässä venäläisessä paniikissa.
On tuo mielestäni vähän tarpeetonta miinojen tuhlaamista. Olisivat laittaneet sinne tänne, ja vähän maata tai lehtiä päälle.
Nämä on nyt helppo nähdä raivata.
Aikaakin tuollaisen järkyttävämä miinamäärän laittamiseeen kuluu, joten tuskin on edes kiireessä tehty.
Mutta en ole saanut pioneerikoulutusta - venäläistä varsinkaan - joten en osaa olla aivan varma onko tämä tehty kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti.

(Tämäkin video oli jo jokunen päivä sitten)
 
On tuo mielestäni vähän tarpeetonta miinojen tuhlaamista. Olisivat laittaneet sinne tänne, ja vähän maata tai lehtiä päälle.
Nämä on nyt helppo nähdä raivata.
Aikaakin tuollaisen järkyttävämä miinamäärän laittamiseeen kuluu, joten tuskin on edes kiireessä tehty.
Mutta en ole saanut pioneerikoulutusta - venäläistä varsinkaan - joten en osaa olla aivan varma onko tämä tehty kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti.

(Tämäkin video oli jo jokunen päivä sitten)
Maata ja lehtiä asvaltin päällä olevien miinojen päälle? Noiden siirtäminen on etenkin käsin todella hidasta, koska voivat olla ansoitettuja. Eikä siellä varmaan venäläisten puolella enää mietitä, että mikä on missä määrin tarpeetonta tuhlausta ja mikä ei, kun ukrainalaiset painaa päälle pirunmoisella vauhdilla ja omaa jengiä kaatuu kuin heinää.
 
Tollaisten näkyvien miinojen pointti olisi lähinnä pysäyttää ajoneuvot ja sit sivuista letkan kimppuun. Ajaa melkeinpä saman asian, kuin että eka ajais miinaan. Hidastaa toki kans, mut tiedä sit onko paljoa vähempää aikaa menny laittaa miinat.. muutama miina siellä täällä ajais saman asian.
 

CNN mukaan normaali henkilöautoliikenne ja matkustajajunaliikenne on palautunut sillalla, mutta käytännössä kaikki raskaampi on täydessä stopissa. Rahtijunat ei kulje ja pakettiautot, bussit, rekat yms. menee lautalla.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän heikosti vetää tuo silta henkilöautoja nyt. Krimin suunnalta halutaan lähteä pois, mutta jono on tällä hetkellä noin 6km pitkä. En tiedä miten tuo noin huonosti nyt vetää, mutta olisikohan lisätty turvatarkastuksia tms.

 

CNN mukaan normaali henkilöautoliikenne ja matkustajajunaliikenne on palautunut sillalla, mutta käytännössä kaikki raskaampi on täydessä stopissa. Rahtijunat ei kulje ja pakettiautot, bussit, rekat yms. menee lautalla.

Venäjä väitti junien kulkeneen jo pian räjähdyksen jälkeen, mutta nähtiin tämän päiväisissä kuvissa, että molemmat kiskot olivat raivaustyölle pyhitetyt (kuten olettaa saattaa). Kyllä siitä varmasti junat kulkevat yli kohtuullisen pian, toinen tie tulee olemaan poikki varmasti koko sodan ajan.

Itse arvelen että seuraava isku nähdään kuukauden kuluttua kun molemmat raiteet on saatu takaisin kuntoon ja keskittyminen alkaa herpaantumaan uudelleen. Iskun tulee tekemään alta kulkeva laiva tai laivan pohjan alla salamatkustava "uppotukki" jolla päästään suurempaan räjähdemäärään ja suunnaltaan hedelmällisempään voimaan.

Nyt ei ole mikään hiekkamiesten hurmiossa tehty isku kyseessä, vaan sotilaallinen harkittu toimi jota lisätään voimaltaan tarpeen vaatiessa tavoitteeseen pääsemiseksi. Vaikutusmahdollisuuksia on lukuisia, koska sillan alue on väistämättä siviili- ja sotilaskäytössä.

On merkillistä kuinka itsekään ei tullut edes ajatelleeksi tälläistä vaikutustapaa, pidin ko. siltaa käytännössä mahdottomana kohteena käytännön syistä, mutta lopulta sopiva konsti löytyikin vaikkei olisi koraania kummempaa eläissään opiskellut.
 
Koko ajan enemmän vaikuttaa siltä, että isku jäi osittain suutariksi.
Tässä artikkelissa on samanlaista spekulaatiota. Kommentoijana majuri evp. Mika Tyry, jolla on yli 20 vuoden kokemus räjähteiden raivaamisesta, ja hän on myös tehnyt yhtä pitkään rikospaikkatutkintaa räjähdeasiantuntijana. Arviona Tyryllä artikkelissa, että räjähde oli tosiaan siinä rekassa ja että tarkoitus olisi ollut mahdollisesti räjäyttää lataus eri kohdassa suuremman vaikutuksen toivossa.

Rekka vaikuttaa seuranneen Tyryn mukaan junaa, joka oli matkalla Venäjältä kohti Krimin niemimaata. Juna oli saattanut kuljettaa polttoainetta mukanaan. Useat junavaunut syttyivät tuleen räjähdyksessä.

Junan seuraaminen ja siihen iskeminen saattoivat olla iskun keskiössä, arvioi Tyry.

– Tavoitteena on voinut olla räjäyttää rekka ja vieressä oleva juna siinä kohtaa siltaa, josta laivaliikenne alittaa sen, Tyry sanoo.

Jos räjähdys olisi iskenyt tässä eri kulkuvälineiden solmukohdassa, olisi isku aiheuttanut merkittäviä häiriöitä sekä juna-, laiva- että maaliikenteeseen. Nyt räjähdys tapahtui kuitenkin ennen laivaliikenteen alituskohtaa, joten se häiritsi vain juna- ja maaliikennettä.

Yksi syy ennenaikaiseen räjähdykseen saattoi Tyryn mukaan olla polttoainejunan nopeuden arvioinnissa. Juna saattoi liikkua sillalla nopeammin kuin mitä oli arveltu, eikä rekka olisi ehtinyt ajaa sitä kiinni ajoissa. Siksi rekka saatettiin räjäyttää etuajassa.

– Jos räjähdyksen takana oli Ukraina, he eivät todennäköisesti aivan onnistuneet alkuperäisessä suunnitelmassaan.

Käytetyn räjähteen osalta Tyry kommentoi näin:

Räjähdyksessä on hänen mukaansa kuitenkin käytetty todennäköisesti jotain erittäin hyvälaatuista räjähdysainetta.

– Kyseessä ei ollut siis mistään tavanomaisesta polttoöljyn ja ammoniumnitraatin sekoituksesta, vaan jostain paljon parempilaatuisemmasta, Tyry arvioi.

Räjähdys oli Tyryn mukaan muutenkin epätavallinen. Siinä ei ollut vain yhtä isoa tulipalloa ja siitä syntyneiden kaasujen aiheuttamia tulipaloja. Räjähdyksen jälkeen ilmassa näkyi sen sijaan Tyryn mukaan palavia soihtuja.

– Se viittaa palavien metallien, kuten alumiinin, magnesiumin tai termiitin käyttämiseen räjähdyksen vahvistamiseksi.

– Palavat metallit leviävät räjähdyksessä paljon laajemmalle alueelle, kuin vain tavallinen iso tulipallo. Se selittäisi sen, miten kymmenien metrien päässä ollut juna syttyi palamaan räjähdyksen takia.

Rekan sisällä on voinut olla Tyryn mukaan esimerkiksi venäläinen polttotaistelupommi, eli niin sanottu termiittipommi.
 
Tollaisten näkyvien miinojen pointti olisi lähinnä pysäyttää ajoneuvot ja sit sivuista letkan kimppuun. Ajaa melkeinpä saman asian, kuin että eka ajais miinaan. Hidastaa toki kans, mut tiedä sit onko paljoa vähempää aikaa menny laittaa miinat.. muutama miina siellä täällä ajais saman asian.
Pintamiinojen sekaan laitetaan maan alle myös miinoja, jolloin raivauksen jälkeen vihu ajaa ansaan.
Toinen on heittää nuo miinat kohtaan joka on helppo kiertää ja toki miinoitetaan tuo kiertoreitti.
Räjähteet maan alle tai muuten näkymättömiin.
 
Kiovassa räjähtelee. Ilmeisesti Venäjä tekee nyt mahdollisimman paljon tuhoa ennen kuin loppu tulee.

Screenshot_20221010-084944_Twitter.jpg
 
Kiovassa räjähtelee. Ilmeisesti Venäjä tekee nyt mahdollisimman paljon tuhoa ennen kuin loppu tulee.

On toi Venäjä kyllä sellainen paskavaltio että kaikki on mahdollista. Kiovan iskut ovat tietysti "vastaus" sillan räjäytykseen, mutta onhan se nyt ihan täysin eri asia pyrkiä häiritsemään toisen huoltoreittejä jotta pystyisi ajamaan vihollisen omalta alueelta pois vs. räiskiä ohjuksia puhtaasti asutusalueelle.

Jopa se infraan iskeminen on jotenkin etäisesti perusteltua verrattuna näihin asuintalojen pommituksiin...
 
On toi Venäjä kyllä sellainen paskavaltio että kaikki on mahdollista. Kiovan iskut ovat tietysti "vastaus" sillan räjäytykseen, mutta onhan se nyt ihan täysin eri asia pyrkiä häiritsemään toisen huoltoreittejä jotta pystyisi ajamaan vihollisen omalta alueelta pois vs. räiskiä ohjuksia puhtaasti asutusalueelle.

Jopa se infraan iskeminen on jotenkin etäisesti perusteltua verrattuna näihin asuintalojen pommituksiin...
Tämähän se.

Lisäksi, jos niillä on älykkäämmät värkit vähissä, niin ainakin kerrostalon kokoinen kohde on helpommin osuttavissa, kuin strategisempi infran osanen.
 
On toi Venäjä kyllä sellainen paskavaltio että kaikki on mahdollista. Kiovan iskut ovat tietysti "vastaus" sillan räjäytykseen, mutta onhan se nyt ihan täysin eri asia pyrkiä häiritsemään toisen huoltoreittejä jotta pystyisi ajamaan vihollisen omalta alueelta pois vs. räiskiä ohjuksia puhtaasti asutusalueelle.

Jopa se infraan iskeminen on jotenkin etäisesti perusteltua verrattuna näihin asuintalojen pommituksiin...
Itse ulisevat miten tuo siltaisku on terroria mutta kukapa taas muistuttaisi venäläisiä siitä mitä jatkuva siviileihin ja infraan iskeminen sitten on. Tietenkin joku voisi viisastella miten siltakin on infraa mutta ehkäpä jokainen ajatteluun kykenevä ymmärtää eron.
 
Onko tämä olevinaan joku WTC vertaus:

"Putin pitää Krimin sillalle tehtyä iskua terroristien tekona. Venäjän turvallisuusneuvoston Dmitri Medvedevin mukaan Venäjän pitäisi tappaa kyseiset ”terroristit”."

"– Venäjä ei voi vastata tähän rikokseen muuten kuin tappamalla terroristit. Näin on tapana muualla maailmassa ja tätä Venäjän kansalaiset odottavat, Medvedev totesi."

Iltalehdestä lainattua. Jenkithän oikeutti sodan terrorismia vastaan WTC iskujen seurauksena ja venäjä näköjään käyttää sitä keppihevosena.
 
Venäjällä on aseita joilla aiheuttaa tuhoa, olisi aika naiivia olettaa että Venäjä ei vastaisi silta iskuihin mitenkään. Yksi pommi ilmeisesti iski Shevchenko puistoon. Vaikuttaa enimmäkseen muistutukselta, että Venäjä voi iskeä minne vain jos haluavat.
 
Yksi pommi ilmeisesti iski Shevchenko puistoon. Vaikuttaa enimmäkseen muistutukselta, että Venäjä voi iskeä minne vain jos haluavat.
Odesaan ?
Odesaan kai iskenyt sodan aikana useasti , mistä päin se nyt sen iskun teki ja miten.

Puistojen lisäksi, sairaaloihin, asuinkerrostataloihin, lapsiin, väestösuojiin. evakointiväyliin, ydinvoimaloihin sun muihin on iskenyt ahkerasti, mitä erityistä tuossa oli ?

Puolustaja kokemuksesta tietää että onnistuneen vasta iskun jälkeen hyökkääjä yrittää aktiivisemmin jotain, kykyjen puutteessa siis jatkaa siviilikohteisiin iskemistä. Puolustaja siis tietää odottaa pientä pursketta.


Jos tuossa tärkeässä monikäyttösotilaskohteen iskussa. menetettiin alle viisi siviiliä, (Se rakkakuski ainakin, tosin ei varmuutta oliko sekään siviili), niin on esimerkki puolustajan kyvykkeedestä iskea siviilejä säästäen. Toki voidaan miettiä onko Krimin siltää käyttävät siviilivaatteissa liikkuvat ihan niitä puhtaimpia siviilejä.
 
Viimeksi muokattu:
Säälittävä terroristivaltio, joka pitäisi kansainvälisesti virallisesti sellaiseksi myös tunnustaa.

Kummallista miksi jotkut vielä yrittävät kuvitella että Venäjän kanssa voisi jatkossa tehdä sopimuksia ja kauppoja ja pitäisi sen takia yrittää pitää jonkinlaisia diplomaattisia suhteita voimassa. Niin kauan kuin Putin ja nykyinen hallinto on vallassa, niin voisi tosiaan julistaa terroristeiksi koko valtiojohdon ja valtion. Niin paljon sotarikoksia ja siviileihin kohdistuneita iskuja tässä on nähty, että kenenkään ei pitäisi haluta minkäänlaista kanssakäymistä nuiden kanssa.
 
Venäjä ei pysty enää vastaamaan Ukrainalle sotilaallisesti, senähän tämä Kiovan pommitus vain osoittaa. Tohon räiskimiseen Venäjä tosiaan pystyy vaikka vuosikausia, mutta sotilaallisesti se on kyllä nyt todella lyöty ja tämä vain alleviivaa sen. Taitaa tulla lähtö Krimiltä ennemmin tai myöhemmin.
 
Kummallista miksi jotkut vielä yrittävät kuvitella että Venäjän kanssa voisi jatkossa tehdä sopimuksia ja kauppoja ja pitäisi sen takia yrittää pitää jonkinlaisia diplomaattisia suhteita voimassa. Niin kauan kuin Putin ja nykyinen hallinto on vallassa, niin voisi tosiaan julistaa terroristeiksi koko valtiojohdon ja valtion. Niin paljon sotarikoksia ja siviileihin kohdistuneita iskuja tässä on nähty, että kenenkään ei pitäisi haluta minkäänlaista kanssakäymistä nuiden kanssa.
Eikä tuo moskakasa siitä miksikään muutu, että hallinto siellä vaihtuu. Nytkinhän äläkkä on noussut vain siitä, että sota menee heidän puolestaan huonosti. Eli sotaa ei mitenkään vastusteta vaan hyökkäystä pitäisi parantaa ja valloittaa koko maailma neuvostoliiton imperiumin alle. --> Tuosta mitään hyvää ole koskaan odotettavissa. Koko maa ikuisuudeksi eristykseen ja kärrättävä tunkiolle.
 
Venäjällä on aseita joilla aiheuttaa tuhoa, olisi aika naiivia olettaa että Venäjä ei vastaisi silta iskuihin mitenkään. Yksi pommi ilmeisesti iski Shevchenko puistoon. Vaikuttaa enimmäkseen muistutukselta, että Venäjä voi iskeä minne vain jos haluavat.
Olet kyllä siinä ihan oikeassa, että örkit voivat iskeä minne vain. Eri asia tietävätkö itsekään minne ne ohjukset lopulta päätyvät, kun osumatarkkuus on mitä on. Mikäs siinä, jos rys..lle napakymppi tarkoittaa asutuskeskusta tai sairaalaa.
 
Säälittävä terroristivaltio, joka pitäisi kansainvälisesti virallisesti sellaiseksi myös tunnustaa.
Yhdysvalloissa yrittävät tätä uudestaan. Samaan aikaan myös esitys julistaa venäjän sotatoimet Ukrainaa vastaan kansanmurhaksi. Toivottavasti menevät tällä kertaa läpi, varsinkin kun näitä esityksiä tukevaa aineistoa venäjä tuottaa taas tänäänkin.

"In US Congress: H.Res.1205 @RepCohen would recognize Russian actions in Ukraine as a genocide. S.4848 @LindseyGrahamSC & H.R.8568 @RepTedLieu would designate Russia a terrorist state"

 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 113
Viestejä
4 502 326
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom