Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä tuo hidastaa huomattavasti. Joudut aina odottaa, että juna on ylittänyt sillan ja pääsyt seuraavaan vaihdekohtaan, jotta voit ajaa seuraavan junan sillalle, joka menee toiseen suuntaan. Sitten vielä vaikuttaa Krimin pään vastanottokyky ja raide ratkaisut, että kuinka monta junaa siellä voidaan pitää kerralla, että saadaan ajettua junia asemille. Tuo hidastaa merkittävästi logistiikkaa.Jos Toverilla ei käy mielessä että junaraiteita on sillalla kaksin kappalein niin vähän pitää kyseenalaistaa kaverin twitterkommentointia yleisellä tasolla. Eiköhän tuo toinenkin raide siivota tässä lähiviikkoina kuntoon. Loppupeleissä ei tuo vaikuta hirveästi hidastavan Krimin logistiikkaa, mutta ilmeisesti ainakin rekat menee jatkossa lauttojen kautta. Enemmän symboliseksi taisi jäädä vaikutus.
P.Toveri viittasi tuossa varmaan juuri niihin aiempiin Kremlin pr-höpinöihin ja feikkivideoihin siitä, että junaliikenne kulkisi onnettomuuspaikalla jo kutakuinkin normaalisti.Jos Toverilla ei käy mielessä että junaraiteita on sillalla kaksin kappalein niin vähän pitää kyseenalaistaa kaverin twitterkommentointia yleisellä tasolla. Eiköhän tuo toinenkin raide siivota tässä lähiviikkoina kuntoon. Loppupeleissä ei tuo vaikuta hirveästi hidastavan Krimin logistiikkaa, mutta ilmeisesti ainakin rekat menee jatkossa lauttojen kautta. Enemmän symboliseksi taisi jäädä vaikutus.
Lisäksi voidaan joutua asettamaan junille paino tai/ja nopeusrajoitus sillan kunnon mukaan.Kyllä tuo hidastaa huomattavasti. Joudut aina odottaa, että juna on ylittänyt sillan ja pääsyt seuraavaan vaihdekohtaan, jotta voit ajaa seuraavan junan sillalle, joka menee toiseen suuntaan. Sitten vielä vaikuttaa Krimin pään vastanottokyky ja raide ratkaisut, että kuinka monta junaa siellä voidaan pitää kerralla, että saadaan ajettua junia asemille. Tuo hidastaa merkittävästi logistiikkaa.
Näin juuri. Siellä vasta tutkitaan sen rakenteiden vahinkoja, joten en ihan usko, että riskillä ajavat siitä nyt kuin ennen. Pahimmillaan tuhoavat sitä enemmän ja en nyt usko venäläisenkään olevan niin typerä. Parhaimmillaan saavat sen täysin käyttökelvottomaksi. Se olisi jo iso ongelma.Lisäksi voidaan joutua asettamaan junille paino tai/ja nopeusrajoitus sillan kunnon mukaan.
P.Toveri viittasi tuossa varmaan juuri niihin aiempiin Kremlin pr-höpinöihin ja feikkivideoihin siitä, että junaliikenne kulkisi onnettomuuspaikalla jo kutakuinkin normaalisti.
Näinköhän ne taaimmaiset kiskot ovat oikeasti yhtään paremmassa kunnossa, saati sitten sillan kantavien rakenteiden kunto? Aika rautaiset hermot pitää olla veturikuskilla, että lähtee työntämään tuosta paikassa läpi sen räjähdyksen ja tuntikausien öljy-tulipalon jälkeen.
Ja tosiaan, vaikka siitä pääsisikin yli, niin logistiikka hidastuu/vaikeutuu merkittävästi.
Millä videolla? Tähän mennessä on näkynyt yksi video, jossa on erilaiset kiskot kuin mitä siellä sillalla ilmeisesti todellisuudessa on (kts. muutama viesti taaksepäin).Jos ne ovat videolla siitä junat saaneet läpi niin ei siinä ole voinut hirveästi damagea tulla.
Yksi rata toimii siellä. Ajavat hitaasti junia yli siitä, mutta siivous tulee hidastamaan tuota. Ajovauhti on hidas tuolla kohdalla ja varmasti joutuvat käyttämään nostureita niin, että liikenne on kokonaan seis.Millä videolla? Tähän mennessä on näkynyt yksi video, jossa on erilaiset kiskot kuin mitä siellä sillalla ilmeisesti todellisuudessa on (kts. muutama viesti taaksepäin).
Tuolla ei tällä hetkellä liikennöidä ollenkaan junilla.Jos ne ovat videolla siitä junat saaneet läpi niin ei siinä ole voinut hirveästi damagea tulla. Tietysti kun Venäjä on kyseessä niin eihän sitä koskaan tiedä mitä he ovat valmiita riskeeraamaan, mutta luulisi että he tässä tapauksessa kuitenkin ottaisivat asiat varman päälle. Järjetön riskinotto voisi kostautua pahasti.
Logistiikan hidastumisesta voi olla montaa mieltä tietämättä mikä se käytännön tilanne siellä loppujen lopuksi on. Se että joudutaan vähän raiteita vaihtelemaan puolin ja toisin ei välttämättä tilannetta hirveästi hidasta mielestäni ainakaan armeijan logistiikan osalta. Siviilikuljetuksien hidastumisella ei ole niin väliä kunhan ovat välttävällä tasolla. Suuremmaksi logistiikkavaivaksi näen tuon lauttojen käytön rekkojen osalta.
Valitettavasti Ukrainalla ei tämänkokoisen sillan tuhoamiseksi ole muita voimavaroja, ja tuollaisen kunnolla kaatamiseksi tarvittaisiin varmaan NATO-pommitus järeimmillä pommeilla todellisuudessa. Millään HIMARSilla ei taideta tuohon naarmua isompaa reikää tehdä jos vaikka saisivat ATACMSia jenkeiltä, puhumattaakaan siitä että saataisiin ohjuspuolustuksen läpi mitään.
Millä videolla? Tähän mennessä on näkynyt yksi video, jossa on erilaiset kiskot kuin mitä siellä sillalla ilmeisesti todellisuudessa on (kts. muutama viesti taaksepäin).
Tuolla ei tällä hetkellä liikennöidä ollenkaan junilla.
Raskas ajoneuvo liikenne taitaa käyttää nyt lauttoja ja vain henkilöautoja saa mennä sillan yli. Sekin täyttyy Krimiltä pakenevista, joten armeijan logistiikka on tuolta osin hetkeksi todella alhaisella kapasiteetilla.
Kuten jo eilen todettiin, se video on olemassa tallenteena edelleenkin, eikä siinä mitään pitkiä junia ajeltu. Vetureita parilla huoltovaunulla kyllä hinasi siellä edestakaisin vaikka kuinka. Mutta kyllähän tuo ikävästi näyttää siltä, että saavat liikenteen raivauksen jälkeen toimimaan junilla jatkossakin sillan kautta.Tuossa edellisellä sivullahan oli jotain webbikamerakuvaa tuntien ajalta jossa jonkun mukaan oli junaa ajettu.
Isku on todennäköisesti onnistunut paremmin kuin odottivat. 2 kaistaa kokonaan pois käytöstä, toisella linjalla huomattava kapasiteettiin vaikuttava vaurio. Juna on bonusta, kun siihen ratasiltaan ei edes isketty.Tuossa näkyy, että siellä on tosiaan aiemmista viesteistä huolimatta dual gauge -kiskot. Koko ajan enemmän vaikuttaa siltä, että isku jäi osittain suutariksi.
Tuossahan on periaatteessa kolme erillistä siltaa, ja jos yhdellä autopommilla saadaan koko paska offline ainakin joksikin aikaa, niin onhan tämä onnistunut yli odotusten... Etenkin kun silta on ainakin olevinaan erityisen vahvaksi rakennettu ja lisäksi esimerkiksi Hersonin alueella on huomattu kuinka vaikeaa siltojen tuhoaminen on. Että siinä mielessä tämähän onnistui mainiosti.Isku on todennäköisesti onnistunut paremmin kuin odottivat. 2 kaistaa kokonaan pois käytöstä, toisella linjalla huomattava kapasiteettiin vaikuttava vaurio. Juna on bonusta, kun siihen ratasiltaan ei edes isketty.
Silloin molempien aikataulut pitäisi olla tiedossa ja olettaa, että ovat about sekunnilleen tai edes minuutilleen aikataulussa (joka varsinki rekan kans on sula mahdottomuus). Jonku pitäny olla tähystämässä kohtuu lähellä etälaukaisimen kanssa. Toki aina olemassa se itsemurhakuski-skenaariokin, mut sille ei vissii oikein todisteita löydy (esim. hidastaminen). Tai sitten edelleenkin, juna vain sattui olemaan sopivasti samassa paikassa. Oli sit etälaukaistu tai ajoitettu räjäytys.Eiköhän se pommi räjäytetty ihan suunnitellusti, kun juna oli kohdalla. Vaikutus ei välttämättä ollut ihan halutunlainen vaan jäi vähän pieneksi.
Tuon saaminen kohdalleen vaatii hirveetä tuuria ja kuskin olemisen mukana. Jos pommi oli rekassa. Tuossa voi ajoituksen kanssa mennä niin moni asia pieleen, että itse näkisin tuon olevan vain bonaria.Eiköhän se pommi räjäytetty ihan suunnitellusti, kun juna oli kohdalla. Vaikutus ei välttämättä ollut ihan halutunlainen vaan jäi vähän pieneksi.
Riippumatta siitä räjäytettiinkö tarkoituksella junan kohdalla, niin toi junasilta on sen verran kaukana uloimmasta ajoradasta, että tuskinpa kukaan jaksoi pitää mitenkään varmana, että junaan tulee mitään katastrofaalista vahinkoa. Saati junasiltaan. Siinä on etäisyyttä varmasti kymmeniä metrejä ja korkeuseroakin.Eiköhän se pommi räjäytetty ihan suunnitellusti, kun juna oli kohdalla. Vaikutus ei välttämättä ollut ihan halutunlainen vaan jäi vähän pieneksi.
En ymmärtänyt mikä tässä oli hauskaa? Tarkoituksellahan nuo ovat näkyvillä. Kokeilepa samaa kapean rännin tarkkuusajoa millä tahansa telaketjuvehkeellä, niiden liikkumista nuo nimittäin hidastavat ihan kivasti. Ja tuonkin auton levyisen väylän raivaamiseen on varmasti jo käytetty oma aikansa, millä on mahdollistettu se vetäytyminen vähän pienemmässä venäläisessä paniikissa.Hyökkääjä miinoittanut häivemiinoilla tiestöä xD
On tuo mielestäni vähän tarpeetonta miinojen tuhlaamista. Olisivat laittaneet sinne tänne, ja vähän maata tai lehtiä päälle.En ymmärtänyt mikä tässä oli hauskaa? Tarkoituksellahan nuo ovat näkyvillä. Kokeilepa samaa kapean rännin tarkkuusajoa millä tahansa telaketjuvehkeellä, niiden liikkumista nuo nimittäin hidastavat ihan kivasti. Ja tuonkin auton levyisen väylän raivaamiseen on varmasti jo käytetty oma aikansa, millä on mahdollistettu se vetäytyminen vähän pienemmässä venäläisessä paniikissa.
Maata ja lehtiä asvaltin päällä olevien miinojen päälle? Noiden siirtäminen on etenkin käsin todella hidasta, koska voivat olla ansoitettuja. Eikä siellä varmaan venäläisten puolella enää mietitä, että mikä on missä määrin tarpeetonta tuhlausta ja mikä ei, kun ukrainalaiset painaa päälle pirunmoisella vauhdilla ja omaa jengiä kaatuu kuin heinää.On tuo mielestäni vähän tarpeetonta miinojen tuhlaamista. Olisivat laittaneet sinne tänne, ja vähän maata tai lehtiä päälle.
Nämä on nyt helppo nähdä raivata.
Aikaakin tuollaisen järkyttävämä miinamäärän laittamiseeen kuluu, joten tuskin on edes kiireessä tehty.
Mutta en ole saanut pioneerikoulutusta - venäläistä varsinkaan - joten en osaa olla aivan varma onko tämä tehty kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti.
(Tämäkin video oli jo jokunen päivä sitten)
October 9, 2022 Russia-Ukraine News
A huge explosion caused parts of the bridge connecting Crimea and the Russian mainland to collapse, and missile strikes in Zaporizhzhia left at least 13 people dead and dozens more hurt.www.cnn.com
CNN mukaan normaali henkilöautoliikenne ja matkustajajunaliikenne on palautunut sillalla, mutta käytännössä kaikki raskaampi on täydessä stopissa. Rahtijunat ei kulje ja pakettiautot, bussit, rekat yms. menee lautalla.
Tässä artikkelissa on samanlaista spekulaatiota. Kommentoijana majuri evp. Mika Tyry, jolla on yli 20 vuoden kokemus räjähteiden raivaamisesta, ja hän on myös tehnyt yhtä pitkään rikospaikkatutkintaa räjähdeasiantuntijana. Arviona Tyryllä artikkelissa, että räjähde oli tosiaan siinä rekassa ja että tarkoitus olisi ollut mahdollisesti räjäyttää lataus eri kohdassa suuremman vaikutuksen toivossa.Koko ajan enemmän vaikuttaa siltä, että isku jäi osittain suutariksi.
Rekka vaikuttaa seuranneen Tyryn mukaan junaa, joka oli matkalla Venäjältä kohti Krimin niemimaata. Juna oli saattanut kuljettaa polttoainetta mukanaan. Useat junavaunut syttyivät tuleen räjähdyksessä.
Junan seuraaminen ja siihen iskeminen saattoivat olla iskun keskiössä, arvioi Tyry.
– Tavoitteena on voinut olla räjäyttää rekka ja vieressä oleva juna siinä kohtaa siltaa, josta laivaliikenne alittaa sen, Tyry sanoo.
Jos räjähdys olisi iskenyt tässä eri kulkuvälineiden solmukohdassa, olisi isku aiheuttanut merkittäviä häiriöitä sekä juna-, laiva- että maaliikenteeseen. Nyt räjähdys tapahtui kuitenkin ennen laivaliikenteen alituskohtaa, joten se häiritsi vain juna- ja maaliikennettä.
Yksi syy ennenaikaiseen räjähdykseen saattoi Tyryn mukaan olla polttoainejunan nopeuden arvioinnissa. Juna saattoi liikkua sillalla nopeammin kuin mitä oli arveltu, eikä rekka olisi ehtinyt ajaa sitä kiinni ajoissa. Siksi rekka saatettiin räjäyttää etuajassa.
– Jos räjähdyksen takana oli Ukraina, he eivät todennäköisesti aivan onnistuneet alkuperäisessä suunnitelmassaan.
Räjähdyksessä on hänen mukaansa kuitenkin käytetty todennäköisesti jotain erittäin hyvälaatuista räjähdysainetta.
– Kyseessä ei ollut siis mistään tavanomaisesta polttoöljyn ja ammoniumnitraatin sekoituksesta, vaan jostain paljon parempilaatuisemmasta, Tyry arvioi.
Räjähdys oli Tyryn mukaan muutenkin epätavallinen. Siinä ei ollut vain yhtä isoa tulipalloa ja siitä syntyneiden kaasujen aiheuttamia tulipaloja. Räjähdyksen jälkeen ilmassa näkyi sen sijaan Tyryn mukaan palavia soihtuja.
– Se viittaa palavien metallien, kuten alumiinin, magnesiumin tai termiitin käyttämiseen räjähdyksen vahvistamiseksi.
– Palavat metallit leviävät räjähdyksessä paljon laajemmalle alueelle, kuin vain tavallinen iso tulipallo. Se selittäisi sen, miten kymmenien metrien päässä ollut juna syttyi palamaan räjähdyksen takia.
Rekan sisällä on voinut olla Tyryn mukaan esimerkiksi venäläinen polttotaistelupommi, eli niin sanottu termiittipommi.
Pintamiinojen sekaan laitetaan maan alle myös miinoja, jolloin raivauksen jälkeen vihu ajaa ansaan.Tollaisten näkyvien miinojen pointti olisi lähinnä pysäyttää ajoneuvot ja sit sivuista letkan kimppuun. Ajaa melkeinpä saman asian, kuin että eka ajais miinaan. Hidastaa toki kans, mut tiedä sit onko paljoa vähempää aikaa menny laittaa miinat.. muutama miina siellä täällä ajais saman asian.
Kiovassa räjähtelee. Ilmeisesti Venäjä tekee nyt mahdollisimman paljon tuhoa ennen kuin loppu tulee.
Tämähän se.On toi Venäjä kyllä sellainen paskavaltio että kaikki on mahdollista. Kiovan iskut ovat tietysti "vastaus" sillan räjäytykseen, mutta onhan se nyt ihan täysin eri asia pyrkiä häiritsemään toisen huoltoreittejä jotta pystyisi ajamaan vihollisen omalta alueelta pois vs. räiskiä ohjuksia puhtaasti asutusalueelle.
Jopa se infraan iskeminen on jotenkin etäisesti perusteltua verrattuna näihin asuintalojen pommituksiin...
Itse ulisevat miten tuo siltaisku on terroria mutta kukapa taas muistuttaisi venäläisiä siitä mitä jatkuva siviileihin ja infraan iskeminen sitten on. Tietenkin joku voisi viisastella miten siltakin on infraa mutta ehkäpä jokainen ajatteluun kykenevä ymmärtää eron.On toi Venäjä kyllä sellainen paskavaltio että kaikki on mahdollista. Kiovan iskut ovat tietysti "vastaus" sillan räjäytykseen, mutta onhan se nyt ihan täysin eri asia pyrkiä häiritsemään toisen huoltoreittejä jotta pystyisi ajamaan vihollisen omalta alueelta pois vs. räiskiä ohjuksia puhtaasti asutusalueelle.
Jopa se infraan iskeminen on jotenkin etäisesti perusteltua verrattuna näihin asuintalojen pommituksiin...
Odesaan ?Yksi pommi ilmeisesti iski Shevchenko puistoon. Vaikuttaa enimmäkseen muistutukselta, että Venäjä voi iskeä minne vain jos haluavat.
Odesaan ?
Sinne kai iskenyt sadan aikana useasti , mistä päin se nyt sen iskun teki ja miten. Siis mitä erityistä tuossa oli ?
Säälittävä terroristivaltio, joka pitäisi kansainvälisesti virallisesti sellaiseksi myös tunnustaa.
Eikä tuo moskakasa siitä miksikään muutu, että hallinto siellä vaihtuu. Nytkinhän äläkkä on noussut vain siitä, että sota menee heidän puolestaan huonosti. Eli sotaa ei mitenkään vastusteta vaan hyökkäystä pitäisi parantaa ja valloittaa koko maailma neuvostoliiton imperiumin alle. --> Tuosta mitään hyvää ole koskaan odotettavissa. Koko maa ikuisuudeksi eristykseen ja kärrättävä tunkiolle.Kummallista miksi jotkut vielä yrittävät kuvitella että Venäjän kanssa voisi jatkossa tehdä sopimuksia ja kauppoja ja pitäisi sen takia yrittää pitää jonkinlaisia diplomaattisia suhteita voimassa. Niin kauan kuin Putin ja nykyinen hallinto on vallassa, niin voisi tosiaan julistaa terroristeiksi koko valtiojohdon ja valtion. Niin paljon sotarikoksia ja siviileihin kohdistuneita iskuja tässä on nähty, että kenenkään ei pitäisi haluta minkäänlaista kanssakäymistä nuiden kanssa.
Olet kyllä siinä ihan oikeassa, että örkit voivat iskeä minne vain. Eri asia tietävätkö itsekään minne ne ohjukset lopulta päätyvät, kun osumatarkkuus on mitä on. Mikäs siinä, jos rys..lle napakymppi tarkoittaa asutuskeskusta tai sairaalaa.Venäjällä on aseita joilla aiheuttaa tuhoa, olisi aika naiivia olettaa että Venäjä ei vastaisi silta iskuihin mitenkään. Yksi pommi ilmeisesti iski Shevchenko puistoon. Vaikuttaa enimmäkseen muistutukselta, että Venäjä voi iskeä minne vain jos haluavat.
Yhdysvalloissa yrittävät tätä uudestaan. Samaan aikaan myös esitys julistaa venäjän sotatoimet Ukrainaa vastaan kansanmurhaksi. Toivottavasti menevät tällä kertaa läpi, varsinkin kun näitä esityksiä tukevaa aineistoa venäjä tuottaa taas tänäänkin.Säälittävä terroristivaltio, joka pitäisi kansainvälisesti virallisesti sellaiseksi myös tunnustaa.
Nythän vastuu sodasta on siirtynyt tälle uudelle komentajalle