Tuo Kerchin salmen sillan tuhoaminen/pudottaminen tarjoaa kyllä monenlaiseen tilanteeseen mahdollisuuksia Ukrainalle: rautatiesilta vai autosilta tai molemmat ja mistä kohtaa aloitetaan? Siinä pitää olla varovainen siltäkin kannalta, ettei vaan vahingossa tulla estäneeksi sillan romuilla venäjän laivaliikennettä salmessa.
"Miksi maksaisimme kaasusta markkinahintaa 250€/MWh kun voimme maksaa 25€ ja Saksallekkin myitte neljäsosalla markkinahinnasta? Jaa ei käy, no myykää sitten Eurooppaan kaasua. Ai eikö ne ostakkaan kaasua teiltä ja tosiaan, tämä teidän muutaman miljardin uusi putki ja vanhatkin tänne Kiinaan jää sitten tyhjän pantiksi samoin kuin kävi Euroopan putkillekkin"
Kaasuaseen kohdalla sama asia (paljonkin ja itseasiassa vielä enemmän). Eurooppaan myymättä jäävää kaasua ei voida myydä yhtään mihinkään nykyisella putkistolla (Turkkiin jokusen pierun verran ehkäpä) tai kaasulaivoilla ja uuden putkiston rakentaminen Kiinan suuntaan ei korvaa Euroopasta saatua tuloa. Kiinan suuntaan rakennetaan parhaillaankin lisää putkikapasiteettia venäjän rahoilla ja toimesta (nappikauppaa verrattuna Eurooppan nyt tyrehtyneeseen kaasukauppaan), mutta Kiina kyllä sanelee ostettavan kaasun hinnan.Kiina käyttänee tilannetta hyväksi minkä kerkeää.
"joo me maksettais tuosta öljystä $25 per barreli"
"Mitenkä se muualla maksaa tuplat?"
"Ai ettekö te halunneetkaan niitä amerikkalaisen firman mikroprosessoreita kehitysohjelmistoineen?"
"Miksi maksaisimme kaasusta markkinahintaa 250€/MWh kun voimme maksaa 25€ ja Saksallekkin myitte neljäsosalla markkinahinnasta? Jaa ei käy, no myykää sitten Eurooppaan kaasua. Ai eikö ne ostakkaan kaasua teiltä ja tosiaan, tämä teidän muutaman miljardin uusi putki ja vanhatkin tänne Kiinaan jää sitten tyhjän pantiksi samoin kuin kävi Euroopan putkillekkin"