Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24. helmikuuta 2022

Se on jo suljettu liikenteeltä. Noissa twitterin ketjuissa spekuloidaan, että siitä ei enää tankilla pääse. Se on siis aika paskana jo. Mutta todennäköisesti venäläiset vielä yrittävät isolla riskillä jos tärkeä huoltokolonna pitäisi saada toiselle puolelle.

Toki se vähän aikaa on paskana mutta sillat ovat kuitenkin suht helposti korjattavissa niin kauan kun niiden ne kantavat rakenteet eivät ole paskana.
Esim. Vietnamissa Thanh Hoan siltaa yritettiin tuhota vaikka kuinka monta kertaa vuosien aikana mutta vauriot olivat aina sen verta pieniä että ne pystyttiin korjaamaan suht nopeasti. Vasta sitten kun Jenkit onnistuivat osumaan 2000 paunan LGB:eillä tukipilareihin se silta saatiin alas pysyvästi. (ja verrokkina 2000 paunan pommissa on melkein 5 kertaa enemmän räjähdeainetta kuin HIMARS:in raketeissa)
 
Toki se vähän aikaa on paskana mutta sillat ovat kuitenkin suht helposti korjattavissa niin kauan kun niiden ne kantavat rakenteet eivät ole paskana.
Esim. Vietnamissa Thanh Hoan siltaa yritettiin tuhota vaikka kuinka monta kertaa vuosien aikana mutta vauriot olivat aina sen verta pieniä että ne pystyttiin korjaamaan suht nopeasti. Vasta sitten kun Jenkit onnistuivat osumaan 2000 paunan LGB:eillä tukipilareihin se silta saatiin alas pysyvästi. (ja verrokkina 2000 paunan pommissa on melkein 5 kertaa enemmän räjähdeainetta kuin HIMARS:in raketeissa)
Eiköhän nykyiset aseet ole huomattavasti tarkempia, joten iskut pystytään keskittämään pienemmälle alueelle siltaa..
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän nykyiset aseet ole huomattavasti tarkempia, joten iskut pystytään keskittämään penemmälle alueelle siltaa..

Kyllä ja ei. Nykyään aseet ovat huomattavasti tarkempia kun ne ammutaan sieltä 50-500km etäisyydeltä ilman näköyhteyttä, pääasiassa kiitos GPS:n. Mutta kun puhutaan siitä että ammutaan niitä aseita näköyhteyden sisältä staattisia kohteita vastaan, kuten tehtiin noissa Vietnamin aikaisissa ilmaiskuissa, niin se ero ei ole mitenkään suuri nykyaikaan verrattuna. Käytössä oli tuolloin niin TV-ohjattuja kuin laser-ohjattuja jotka kyllä olivat erittäin tarkkoja. Toki sääolosuhteet vaikutti noihin enemmän kuin GPS:ään mutta hyvällä kelillä nuo kyllä olivat erittäin tarkkoja.
Ja tuolloin kyllä saatiin useita täysosumia noihin siltoihin mutta ei vain tarpeeksi isoilla pommeilla. Jonka takia Jenkit sitten kehittivät noita 2000 paunan pommeja joilla ne sillat saatiin alas.
 
Kyllä ja ei. Nykyään aseet ovat huomattavasti tarkempia kun ne ammutaan sieltä 50-500km etäisyydeltä ilman näköyhteyttä, pääasiassa kiitos GPS:n. Mutta kun puhutaan siitä että ammutaan niitä aseita näköyhteyden sisältä staattisia kohteita vastaan, kuten tehtiin noissa Vietnamin aikaisissa ilmaiskuissa, niin se ero ei ole mitenkään suuri nykyaikaan verrattuna. Käytössä oli tuolloin niin TV-ohjattuja kuin laser-ohjattuja jotka kyllä olivat erittäin tarkkoja. Toki sääolosuhteet vaikutti noihin enemmän kuin GPS:ään mutta hyvällä kelillä nuo kyllä olivat erittäin tarkkoja.
Ja tuolloin kyllä saatiin useita täysosumia noihin siltoihin mutta ei vain tarpeeksi isoilla pommeilla. Jonka takia Jenkit sitten kehittivät noita 2000 paunan pommeja joilla ne sillat saatiin alas.
Tuosta sillasta on paljon kuvia ja se on laakia vaille vainaa. Ehkä putoaa jo ensi yönä, kuka tietää. Sitä on melko systemaattisesti tuhottu tarkoilla aseilla joissa ampumisetäisyydet ja tarkkuus on kohdallaan. Sen korjaaminen on vaikeaa jos seuraavana yönä voidaan ampua taas seuraava setti joka osuu.
 
Tuosta sillasta on paljon kuvia ja se on laakia vaille vainaa. Ehkä putoaa jo ensi yönä, kuka tietää. Sitä on melko systemaattisesti tuhottu tarkoilla aseilla joissa ampumisetäisyydet ja tarkkuus on kohdallaan. Sen korjaaminen on vaikeaa jos seuraavana yönä voidaan ampua taas seuraava setti joka osuu.

Missä siitä on kuvia joissa se olisi laakia vaille vainaa?
 
On kyllä nykyajan tykistö kohtuu modernia kamaa ku tätä videota katsoo.


Jestas miten paljon siellä on sisällä tilaa.

Eiköhän nykyiset aseet ole huomattavasti tarkempia, joten iskut pystytään keskittämään pienemmälle alueelle siltaa..
Niin kauan kun kantavat rakenteet ovat ehjiä on pintavauriot suht helppo ja nopea korjata käyttökuntoon kuormaa jakavilla palkeilla, vaikka silta näyttäisi olevan lähes katki pinnasta.
 
Levyjä reikien päälle ja käyttö jatkuu lähes normaalisti. Vielä on pitkä matka siihen, ettei tuota siltaa voisi käyttää (jos ei muualta sitten ole enemmän paskottu).
Silta kestää 1,3 tonnin auton. Laita siihen 20-30tonnin tankki, kestääkö enää?
 
Se on jo suljettu liikenteeltä. Noissa twitterin ketjuissa spekuloidaan, että siitä ei enää tankilla pääse. Se on siis aika paskana jo. Mutta todennäköisesti venäläiset vielä yrittävät isolla riskillä jos tärkeä huoltokolonna pitäisi saada toiselle puolelle.



Jos vauriot on vain kannessa kuten kuvissa vähän näyttäisi, niin tankilla menee yli, että heilahtaa. Tankin telat jakaan painon laajalle alueelle, joten paljon paremmin se ylittää sillan kuin vaikka auto. Tuollaiset reiät voi paikata myös vaikka teräslevyillä. Toki jos vaurioita on muuallakin kuin kannessa, niin asia erikseen.
 
Jos vauriot on vain kannessa kuten kuvissa vähän näyttäisi, niin tankilla menee yli, että heilahtaa. Tankin telat jakaan painon laajalle alueelle, joten paljon paremmin se ylittää sillan kuin vaikka auto. Tuollaiset reiät voi paikata myös vaikka teräslevyillä. Toki jos vaurioita on muuallakin kuin kannessa, niin asia erikseen.
ylihän ajetaan omantunnon mukaan, kuten miinaan.
 
Levyjä reikien päälle ja käyttö jatkuu lähes normaalisti. Vielä on pitkä matka siihen, ettei tuota siltaa voisi käyttää (jos ei muualta sitten ole enemmän paskottu).

Se silta ei ole vain "massaa". Sitä pitää kasassa ne raudat ja vaijerit, jotka ovat etupäässä sillan suuntaisia ja joita oli poikki noissa kuvissa hyvinkin paljon. Ne eivät ole siellä huvikseen, vaan tekemässä sen sillan kantavuuden. Nyt kun niitä on poikki koko sillan leveydeltä, niin en ehkä koittaisi käyttää enää tuota siltaa, varsinkaan millään raskaalla kalustolla. Noita ei mitkään reikien peittelyt levyillä korjaa!
 
Se silta ei ole vain "massaa". Sitä pitää kasassa ne raudat ja vaijerit, jotka ovat etupäässä sillan suuntaisia ja joita oli poikki noissa kuvissa hyvinkin paljon. Ne eivät ole siellä huvikseen, vaan tekemässä sen sillan kantavuuden. Nyt kun niitä on poikki koko sillan leveydeltä, niin en ehkä koittaisi käyttää enää tuota siltaa, varsinkaan millään raskaalla kalustolla. Noita ei mitkään reikien peittelyt levyillä korjaa!
Sieltä saattaisi yksittäinen panssarivaunu vielä päästäkkin pois. Mutta kyseisen maan strategiat tuntien ajetaan kaikki vehkeet jonossa tuonne ja ihmetellään, kun se ei kestänytkään :whistling:
 
Sillan tilannehan on sikäli optimaalinen, että se tarjoaa mahdollisuuden vetäytymiseen jalkaväelle, mutta huolto tuskin enää pelaa ilman korjaustoimenpiteitä...
 
Bridge-1-4184973.webp


Tuossa kuva sillan alta mikä näyttää vähän rakennetta. Oli myös jossain kuva jossa näkyi laajemmin ja siinä näkyi että sillan alla menee 4 tuollaista vahvempaa palkkia pitkittäissuunnassa.
Jos ne onnistuisi katkomaan noita palkkeja noilla osumilla niin sitten voisi alkaa olemaan vähän vaikeammin korjattavaa vaurioita. Mutta nuo reiät tuossa ohuessa pintakerroksessa ovat tuskin hirveän merkittäviä kantavuuden kannalta.
 
Bridge-1-4184973.webp


Tuossa kuva sillan alta mikä näyttää vähän rakennetta. Oli myös jossain kuva jossa näkyi laajemmin ja siinä näkyi että sillan alla menee 4 tuollaista vahvempaa palkkia pitkittäissuunnassa.
Jos ne onnistuisi katkomaan noita palkkeja noilla osumilla niin sitten voisi alkaa olemaan vähän vaikeammin korjattavaa vaurioita. Mutta nuo reiät tuossa ohuessa pintakerroksessa ovat tuskin hirveän merkittäviä kantavuuden kannalta.

Jos muutkin reiät on vahingoittaneet vain kantta, niin silta kantaa hyvin tankit tuossakin kunnossa. Teräslevyjä sitten päälle, niin kuorma-autotkin pääsee yli ilman ongelmia.
 
Eiköhän tuon sillan kantavuus selviä ihan lähipäivinä. Ehkä jo tänä yönä.

Voi myös olla että siltaa on tarkoituksella heikennetty noin, ja kun siitä yrittää venäläiset yli (esim. useampi panssari tai polttoaine/ammuskuljetus) niin mosautetaan siihen muutama raketti lisää. Alkaa ne kantavuudet loppumaan.
 
Tämä sillan raketointi antaa vähän näkökulmaa siihenkin, miten "helppoa" Krimin sillan tuhoaminenkin olisi... Se on tiettävästi tavanomaista vahvemmaksi rakennettu ja iso.

Vaikka Ukraina saisi pitkän kantomatkan ATACMS-ohjuksiakin, niin niissäkään ei ole "hyötykuormaa" sen enempää kuin Harpoon-meritorjuntaohjuksessa, 500 paunaa räjähdettä, mikä on 2,5 kertaa niin paljon kuin näissä HIMARS:n lyhyemmän kantaman raketeissa. Ehkä se siis tekee hieman isomman reiän. Mutta mihin sekään riittäisi, mene ja tiedä. Olisi luultavasti myös aika kallista puuhaa tehdä reikiä tällä tavalla...

Jos Krimin silta haluttaisiin kunnolla tuhota, niin se pitäisi varmaan tehdä alhaalta päin, ainakin ellei Ukrainalla ole sellaista ilmaherruutta ja länsikalustoa että pääsisi vapaasti pommittamaan taivaalta käsin.
 
Olisiko siltaa rei'itetty sen verran että paikallinen ruski tietää mitä on tulossa. Jos lähipäivinä pupu iskee pöksyyn alueen komentajilla niin voivat vielä vetäytyä ja silta saadaan ehkä pidettyä ehjänä, ja jos eivät niin saadaan se paskottua sitten kun h-hetki koittaa?
 
Bridge-1-4184973.webp


Tuossa kuva sillan alta mikä näyttää vähän rakennetta. Oli myös jossain kuva jossa näkyi laajemmin ja siinä näkyi että sillan alla menee 4 tuollaista vahvempaa palkkia pitkittäissuunnassa.
Jos ne onnistuisi katkomaan noita palkkeja noilla osumilla niin sitten voisi alkaa olemaan vähän vaikeammin korjattavaa vaurioita. Mutta nuo reiät tuossa ohuessa pintakerroksessa ovat tuskin hirveän merkittäviä kantavuuden kannalta.
Toisaalta tuo lohko on yli puoliksi poikki, Jos se katkeaa, niin se voi vääntää tukipilarin rusetille..
 
Tämä nyt on OT, mutta kyllä Suomessa on sellaisia teitä sivummalla, että vituttaa ajaa, asfaltti, silti ihan kamalaa körryytellä.
Mutta, ne on teitä. Venäjällä saattaa olla kärrypolkuja, joissa on välissä pienten "jokien" ylityksiä. Ei mitään viittoja risteyksissä. Koskaan ei ole valoja tai ryhmityskaistoja. Pihan kuusiaita on ihan kiinni valtatiessä ja siitä on myös kulku sille tielle. Ihan kuin meillä olisi pihasta liittymä Lahden motarille.
Tiet ovat myös täynnä kuoppia, jotka näyttävät kraanaatin jättämiltä. Näissä toki aika ja välinpitämättömyys ovat sotaa suuremmat syyt niiden synnylle.
 
Tämä sillan raketointi antaa vähän näkökulmaa siihenkin, miten "helppoa" Krimin sillan tuhoaminenkin olisi... Se on tiettävästi tavanomaista vahvemmaksi rakennettu ja iso.

Vaikka Ukraina saisi pitkän kantomatkan ATACMS-ohjuksiakin, niin niissäkään ei ole "hyötykuormaa" sen enempää kuin Harpoon-meritorjuntaohjuksessa, 500 paunaa räjähdettä, mikä on 2,5 kertaa niin paljon kuin näissä HIMARS:n lyhyemmän kantaman raketeissa. Ehkä se siis tekee hieman isomman reiän. Mutta mihin sekään riittäisi, mene ja tiedä. Olisi luultavasti myös aika kallista puuhaa tehdä reikiä tällä tavalla...

Jos Krimin silta haluttaisiin kunnolla tuhota, niin se pitäisi varmaan tehdä alhaalta päin, ainakin ellei Ukrainalla ole sellaista ilmaherruutta ja länsikalustoa että pääsisi vapaasti pommittamaan taivaalta käsin.

Kunnolla tuhoaminen vaatisi isoja pommeja tai sitten pioneerejä räjäyttämään sillan.

Toisaalta tuo lohko on yli puoliksi poikki, Jos se katkeaa, niin se voi vääntää tukipilarin rusetille..

Se, että kannessa on muutoma reikä ei vielä tarkoita sillan romahtamista kun nuo pitkittäispalkit näyttäisi ehjiltä. Sitten jos noita pitkittäispalkkeja tuhotaan, niin asia erikseen.

Mutta, ne on teitä. Venäjällä saattaa olla kärrypolkuja, joissa on välissä pienten "jokien" ylityksiä. Ei mitään viittoja risteyksissä. Koskaan ei ole valoja tai ryhmityskaistoja. Pihan kuusiaita on ihan kiinni valtatiessä ja siitä on myös kulku sille tielle. Ihan kuin meillä olisi pihasta liittymä Lahden motarille.
Tiet ovat myös täynnä kuoppia, jotka näyttävät kraanaatin jättämiltä. Näissä toki aika ja välinpitämättömyys ovat sotaa suuremmat syyt niiden synnylle.

Oletko kenties viime vuosina ajanut itse siellä kun tunnut tietävän? Tuttava tuli tällä viikolla sieltä ja tiet sillä puolella rajaa kuulemma paremmassa kunnossa kuin tällä puolella..
 
Oletko kenties viime vuosina ajanut itse siellä kun tunnut tietävän? Tuttava tuli tällä viikolla sieltä ja tiet sillä puolella rajaa kuulemma paremmassa kunnossa kuin tällä puolella..

Oon ollu NL:n aikaan varmaan tuhansia kilometrejä kyydissä. Samoin 90-luvulla. 2008 olin autokuskin apulaisena useamman viikon Pietarissa ja sen esikaupunkialueilla. Lisäksi oon ollut pitemmällä reissulla Etelä-Venäjällä joskus varmaan 2012. En usko että siellä on tehty jotain kolossaalista tieinfran uudistusta valtakunnallisesti viime reissun jälkeen joten varmaan about samassa tai pahemmassa kunnossa nyt kuin mitä oli silloin.

Voin tällä kokemuksella vakuuttaa että Venäjällä tiestö on ihan paskassa kunnossa. On siellä hyviä teitä, niitä on joka paikassa, mutta noin yleisesti ihan sutta ja sekundaa. Isot tiet joilla turistit ajelee pidetään paremmassa kunnossa, niin pidetään myös kaupungeissa pääkadut hienoina jotta näyttäisi hyvältä turisteille.

Sama juttu rautateillä, kolisee niin perkeleesti kun ratakiskoja ei yhdistetä samalla tavalla kuin mitä esim. Suomessa.
 
Kunnolla tuhoaminen vaatisi isoja pommeja tai sitten pioneerejä räjäyttämään sillan.
Totskassa olisi räjähdettä 500 kiloa, mutta ei riitä tarkkuus eikä kantomatka... Kantomatka voisi kyllä riittää näihin muihin siltoihin kuten Hersonin siltoihin, mutta tarkkuuden puute on ongelma eikä näitä ohjuksia varmaan muutenkaan ole oikein tuhlattavaksi.
 
Mutta, ne on teitä. Venäjällä saattaa olla kärrypolkuja, joissa on välissä pienten "jokien" ylityksiä. Ei mitään viittoja risteyksissä. Koskaan ei ole valoja tai ryhmityskaistoja. Pihan kuusiaita on ihan kiinni valtatiessä ja siitä on myös kulku sille tielle. Ihan kuin meillä olisi pihasta liittymä Lahden motarille.
Tiet ovat myös täynnä kuoppia, jotka näyttävät kraanaatin jättämiltä. Näissä toki aika ja välinpitämättömyys ovat sotaa suuremmat syyt niiden synnylle.

Minun mielestäni Suomesta Venäjälle olisi syytä mennä kärrypolku vain..
 
Oon ollu NL:n aikaan varmaan tuhansia kilometrejä kyydissä. Samoin 90-luvulla. 2008 olin autokuskin apulaisena useamman viikon Pietarissa ja sen esikaupunkialueilla. Lisäksi oon ollut pitemmällä reissulla Etelä-Venäjällä joskus varmaan 2012. En usko että siellä on tehty jotain kolossaalista tieinfran uudistusta valtakunnallisesti viime reissun jälkeen joten varmaan about samassa tai pahemmassa kunnossa nyt kuin mitä oli silloin.

Voin tällä kokemuksella vakuuttaa että Venäjällä tiestö on ihan paskassa kunnossa. On siellä hyviä teitä, niitä on joka paikassa, mutta noin yleisesti ihan sutta ja sekundaa. Isot tiet joilla turistit ajelee pidetään paremmassa kunnossa, niin pidetään myös kaupungeissa pääkadut hienoina jotta näyttäisi hyvältä turisteille.

Sama juttu rautateillä, kolisee niin perkeleesti kun ratakiskoja ei yhdistetä samalla tavalla kuin mitä esim. Suomessa.

No jokaisella on mielipide, hänellä on venäläinen vaimo, joten ajelee kyllä aika paljon siellä. Kyllä Suomessakin osa teistä on ihan paskassa kunnossa riippuu missä ajaa. Venäjällä ovat kyllä paikoitellen panostaneet melko paljonkin teihin vrt. Suomi: Venäjällä käyneen Jukan video näyttää, kuinka Suomeen kulkevasta "mökkitiestä" on tullut tuliterä valtaväylä: "Kuin lentokentän kiitotietä olisi ajanut"

Totskassa olisi räjähdettä 500 kiloa, mutta ei riitä tarkkuus eikä kantomatka... Kantomatka voisi kyllä riittää näihin muihin siltoihin kuten Hersonin siltoihin, mutta tarkkuuden puute on ongelma eikä näitä ohjuksia varmaan muutenkaan ole oikein tuhlattavaksi.

Tuolla ei tosiaan taida osua kuin tuurilla siltaan ja noita tuskin on ylenmäärin räiskittäväksi ja lienee aika paljon ilmatorjuntaakin tuon Krimin sillan puolustamiseksi. Kuten historia on opettanut, niin ison sillan tuhoaminen ei ole mitenkään ihan helppoa kaukaa. Toki modernilla kalustolla onnistuu, mutta eipä taida sellaista löytyä Ukrainalta.
 
No jokaisella on mielipide, hänellä on venäläinen vaimo, joten ajelee kyllä aika paljon siellä. Kyllä Suomessakin osa teistä on ihan paskassa kunnossa riippuu missä ajaa. Venäjällä ovat kyllä paikoitellen panostaneet melko paljonkin teihin vrt. Suomi: Venäjällä käyneen Jukan video näyttää, kuinka Suomeen kulkevasta "mökkitiestä" on tullut tuliterä valtaväylä: "Kuin lentokentän kiitotietä olisi ajanut"

No paikoitellen siellä on panostettu ties mihin. Kyllähän Suomessa Lahden motaria päällystetään uudestaan vähän väliä, kertooko se sitten jotain tieverkoston kunnosta? Se että jotkut isot pääväylät on tehty kunnolla ei kyllä kerro mitään siitä missä kunnossa loput tieverkostosta on. Faija oli infrahommissa pitkään Venäjällä ja siks siellä tullut oltua. Kertoi tarinoita kun Moskovassa tehtiin Venäjän aikaan kaduille uusia asfaltointeja niin välillä joidenkin kellareiden ikkunat oli puoliksi tien alapuolella kun aina vaan vedettiin uusi kerros asfalttia päälle ja tie nousi sitä mukaan.
 
No paikoitellen siellä on panostettu ties mihin. Kyllähän Suomessa Lahden motaria päällystetään uudestaan vähän väliä, kertooko se sitten jotain tieverkoston kunnosta? Se että jotkut isot pääväylät on tehty kunnolla ei kyllä kerro mitään siitä missä kunnossa loput tieverkostosta on. Faija oli infrahommissa pitkään Venäjällä ja siks siellä tullut oltua. Kertoi tarinoita kun Moskovassa tehtiin Venäjän aikaan kaduille uusia asfaltointeja niin välillä joidenkin kellareiden ikkunat oli puoliksi tien alapuolella kun aina vaan vedettiin uusi kerros asfalttia päälle ja tie nousi sitä mukaan.
Niinpä. Kyllä se on ihan fakta, että kun lähdet kaupungista ajelemaan maalle päin Venäjällä, niin kuoppaista on. Voi olla niin paskana tiet, ettei normaalilla autolla edes pääse eteenpäin. Suomessa ei ole noin huonokuntoisia teitä.
 
Venäjän armeijalla alkaa olla ammukset ja kenraalit vähissä. Abaut puolet molemmista on ammuttu.
Jäljellä olevat ammukset eivät välttämättä ole käyttökunnossa ja ukrainassa olevat tykit elinkaarensa päässä tai ainakin huollon tarpeessa.

 
Redditistä löytyy näppärä havainnekuva siitä miten osumat toisiinsa nähden sillalla. Sen verran lähellä toisiaan että tulee yhteisvaikutusta. Toisekseen jos pitää paikkansa että laukaistuista yhdestätoista raketista kahdeksan osui tuon parikymmen metrisen ympyrän sisään, niin eiköhän seuraavakin lasti osu melkolailla samoille kohdille jos Ukraina edelleen haluaa heikentää siltaa.
 
Niinpä. Kyllä se on ihan fakta, että kun lähdet kaupungista ajelemaan maalle päin Venäjällä, niin kuoppaista on. Voi olla niin paskana tiet, ettei normaalilla autolla edes pääse eteenpäin. Suomessa ei ole noin huonokuntoisia teitä.

Sehän oli jo 1990-luvulla, kun Venäjän talous alkoi nousta ja osalla oli siellä paljon rahaa, että sinne myytiin esimerkiksi Mersun autotehtaalta paljon enemmän niitä ML ja G-sarjan maastovehkeitä kuin S-sarjaa, kun tiestö on sellainen ettei auto tai kyydissä olevan persus kestä niitä kuoppia paikallisissa teissä.

Sitä en tiedä mihin käyttöön joku Venäjällä ostaa jotain Ferrareita ja muita superurheiluautoja, kun tiestö lienee jo Moskovassa ja Pietarissa sellainen että ei niillä voi eikä viitsi siellä ajaa.
 
Venäjän armeijalla alkaa olla ammukset ja kenraalit vähissä. Abaut puolet molemmista on ammuttu.
Jäljellä olevat ammukset eivät välttämättä ole käyttökunnossa ja ukrainassa olevat tykit elinkaarensa päässä tai ainakin huollon tarpeessa.


Minulla on mennyt luotto näihin arvioihin, vaikka varmaan resurssit ovatkin vähenemään päin. Näitä "Venäjällä ei ole enää miehiä/ammuksia/tankkeja/lentokoneita/rahaa" -tyyppisiä lausuntoja on näkynyt kuitenkin jo ties kuinka monta kertaa tässä kuukausien aikana ja aina sieltä vaan tuppaa tulemaan tulee lisää ja tavallinen kansa porskuttaa menemään niin kuin ei olisi mitään ongelmaa missään. Uskon siis vasta kun näen.

Vanha sanonta sanoo, että "Venäjä ei ole koskaan niin vahva kuin se kertoo, eikä niin heikko kuin kuvitellaan".

Tähän samaan liittyen myös kaikki aiemmat propagandakuvat Putinin heikosta terveydentilasta taisivat mennä tämän viimeisimmän Turkin tapaamisen myötä uudelleenarviointiin. Tai no, varmaan joku vetää taas syöpädiagnoosit kattoon, kun Putin oli yskinyt jossakin haastattelussa.
 
Minulla on mennyt luotto näihin arvioihin, vaikka varmaan resurssit ovatkin vähenemään päin. Näitä "Venäjällä ei ole enää miehiä/ammuksia/tankkeja/lentokoneita/rahaa" -tyyppisiä lausuntoja on näkynyt kuitenkin jo ties kuinka monta kertaa tässä kuukausien aikana ja aina sieltä vaan tuppaa tulemaan tulee lisää ja tavallinen kansa porskuttaa menemään niin kuin ei olisi mitään ongelmaa missään. Uskon siis vasta kun näen.

Vanha sanonta sanoo, että "Venäjä ei ole koskaan niin vahva kuin se kertoo, eikä niin heikko kuin kuvitellaan".

Tähän samaan liittyen myös kaikki aiemmat propagandakuvat Putinin heikosta terveydentilasta taisivat mennä tämän viimeisimmän Turkin tapaamisen myötä uudelleenarviointiin. Tai no, varmaan joku vetää taas syöpädiagnoosit kattoon, kun Putin oli yskinyt jossakin haastattelussa.
No arviot on tietty arvioita. Ainut mikä on varmaa on se, että venäjän käyttämät tykit on joka tapauksessa loppuun käytetyt ja jos logistiikkaa ei pelaa tai ukraina saa tuhottua/häirittyä logistiikkaa niin kyllä Igorilla alkaa olla vaihtoehdot vähissä.
 
Venäläisten huolto Hersoniin on nyt vaikeutunut. Antonovsky silta on puoliksi poikki. Henkilöautolla vielä pääsee. Tämän sillan lisäksi on käsittääkseni vielä rautatiesilta ja se iso pato jonka päällä silta, mutta se on aika kaukana. Mutta tuota pitkin fasistit pääsisivät vielä pakoon, jos ymmärtäisivät mennä.



Tuo ei minusta näytä HIMARS iskulta, koska reijät ovat kuin tykinlaukauksia. Ehkä Excalibur tarkkuusammus M777:llä? Tuota on siis reijitetty kahtena viime yönä.

Näin Venäjällä ajaneena täytyy sanoa että kun Pietarin ja Moskovan pääväyliltä poikkeaa tai lähtee ajamaan pienempiin kyliin niin sunnilleen normaali venäläinen tie on tuon näköinen. Toki kun kyseessä on silta niin se on paljon vakavempi asia, mutta en olisi yllättynyt vaikka venäläiset edelleen vetävät tuosta rekka-autoilla ja raskailla tankeilla.
:cigarbeye:
 
OT.

Niinpä. Kyllä se on ihan fakta, että kun lähdet kaupungista ajelemaan maalle päin Venäjällä, niin kuoppaista on. Voi olla niin paskana tiet, ettei normaalilla autolla edes pääse eteenpäin. Suomessa ei ole noin huonokuntoisia teitä.

Ei muuta kuin selailemaan Google Maps
Näkyy pari vuotta vanhassa kuvassakin että ei oo mitenkään loistavaa. Ei ole tuon jälkeen ainakaan parantunut, päinvastoin. Ajelin tuon muutamaan kertaan pari kk. sitten ja toiselle kerralle vähensin jo ilmanpaineita jotta kyyti paranisi, eikä ole autosta kiinni, tein tuon parilla eri autolla.
Tarkoitan tuota koko pätkää. Luulen myös ettei varmasti ole edes huonoimpia.
 
Viimeksi muokattu:
Redditistä löytyy näppärä havainnekuva siitä miten osumat toisiinsa nähden sillalla. Sen verran lähellä toisiaan että tulee yhteisvaikutusta. Toisekseen jos pitää paikkansa että laukaistuista yhdestätoista raketista kahdeksan osui tuon parikymmen metrisen ympyrän sisään, niin eiköhän seuraavakin lasti osu melkolailla samoille kohdille jos Ukraina edelleen haluaa heikentää siltaa.

Jos noin tarkasti osuvat ja tuohon lataavat vielä jonkun 10 ohjusta niin aika vaikea kuvitella että ei tekisi yhtään mitään isompia rakenteellisia vaurioita.
 
Minulla on mennyt luotto näihin arvioihin, vaikka varmaan resurssit ovatkin vähenemään päin. Näitä "Venäjällä ei ole enää miehiä/ammuksia/tankkeja/lentokoneita/rahaa" -tyyppisiä lausuntoja on näkynyt kuitenkin jo ties kuinka monta kertaa tässä kuukausien aikana ja aina sieltä vaan tuppaa tulemaan tulee lisää ja tavallinen kansa porskuttaa menemään niin kuin ei olisi mitään ongelmaa missään. Uskon siis vasta kun näen.
Kyllähän nuo aikaisemmat lausunnot on lähes täysin toteutuneet. Se miten media niitä pyörittelee on eri asia. Kuukausia sitten kun puhuttiin että Venäjältä loppuu tankit ja miehet niin tällä viitattiin taistelukykyisiin "eliitti"-joukkoihin tai vähintäänkin koulutettuihin ammattisotilaisiin. Toki pakottamalla aina jotain saadaan rintamalle ja nyt Venäjä tunkee Ukrainaan random maajusseja ilman varusteita, tykkejä joiden piiput on vääntyneet, 60-80-luvun tankkeja ja hävittäjiä ei enää edes näy juurikaan etc. Venäjältä on oikea käyttökelpoinen kalusto ja miehet loppumassa ja nyt mennään bruteforce menetelmällä missä tungetaan rintamalle ihan mitä paskaa tahansa.

Tähän samaan liittyen myös kaikki aiemmat propagandakuvat Putinin heikosta terveydentilasta taisivat mennä tämän viimeisimmän Turkin tapaamisen myötä uudelleenarviointiin. Tai no, varmaan joku vetää taas syöpädiagnoosit kattoon, kun Putin oli yskinyt jossakin haastattelussa.
On ihan yleistä tietoa että Putin oli toukokuussa(?) leikkauksessa.
 
Sehän oli jo 1990-luvulla, kun Venäjän talous alkoi nousta ja osalla oli siellä paljon rahaa, että sinne myytiin esimerkiksi Mersun autotehtaalta paljon enemmän niitä ML ja G-sarjan maastovehkeitä kuin S-sarjaa, kun tiestö on sellainen ettei auto tai kyydissä olevan persus kestä niitä kuoppia paikallisissa teissä.

Sitä en tiedä mihin käyttöön joku Venäjällä ostaa jotain Ferrareita ja muita superurheiluautoja, kun tiestö lienee jo Moskovassa ja Pietarissa sellainen että ei niillä voi eikä viitsi siellä ajaa.

[OFFTOPICIA]
En halunnu koko offtopiciin lähteä ja hymyilytti jo noi "kyllä minä tiedän kun 90- luvulla ajanut" jutut, mut "90 luvulla talous alkoi nousta"- oli kyllä jo triggeri.

90- luvulla Venäjän talous alkoi nousta? Anteeks mitä juuri luin? 10-20% pudotusta joka vuosi, "kaikki" tuotanto seis, huolto seis, inflaatio teki monien säästöistä arvottomia.
Kun kaiken syöksykierre oli tasoittumassa niin iski (Aasian) talouskriisi 97/98, sen yli tosin Venäjä pääsi yllättävänkin nopeasti. Talous alkoi nousta vasta 2000- luvulla (BKT:ssä näkyy tosin nousua jo -99) öljyn hinnan myötä, jonka moni tulkitsee Venäjällä johtuvan Putinista. Toki hänen hallintonsa laittoi taloutta myös kurittaneen rikollisuuden kuriin, ainakin ne näkyvimmät osat.

Jos oikein muistan niin virallisesti ei tuotu virallisesti hirveästi autoja tuolloin tehtaiden toimesta, joten tilastoja tuskin on, eikä varmasti olis ollu ottajiakaan kun halvemmalla sai varastettuja. Nyt en tarkistanut, joten voin olla väärässä, amerikkalaisia autoja nyt ei ainakaan tuotu virallisesti vaan usein tuli mm. Suomen kautta yksityistuontina.
Sitäpaitsi Mersun M- sarja tuli vasta 90-luvun lopulla. Se ei ollu ikinä gangstereiden yms suosiossa ja harvinainen muutenkin. Se gangsteriauto oli Jeep Grand Cherokee, tietysti V8 Limited ja mustana kullanvärisin koristein. Kuulemma myös Suburban, mustana tietysti, mutta en ainakaan muista noita Pietarissa olleen juurikaan, liekkö joko moskovalaisten juttu.

Maasturien suosio ja tarve toki on ihan totta. Yksi suosituimmista tai halutuimmista autoista taitaa (lukuunottamatta nyt mitään Ladoja) olla Land Cruiser Prado talouskehityksen myötä.
Ja ei, 90- luvulla Lantikka se ei jostain syystä ollut rikollisten suosiossa ainakaan Pietarissa, kenties Kaukoidässä toisin. Opel Frontera oli sen sijaan yleinen näky, kuten se aiemmin mainittu Grand Cherokee. Mutta kyllä suurin osa oli edelleen henkilöautoja, E34, W124 ja W140 tuontiautoista.

Et ole näköjään katsonut videoita Pietarista tai Moskovasta ainakaan viimeiseen 10 vuoden ajalta? Kyllä siellä pystyy pääväyliä ajamaan vaikka niillä urheiluautoilla, kyllä ne rengastiet ja pääväylät on ihan kunnossa ja jossain määrin myös kaupunkien väliset pääväylät viimeisen, joita uusittu 10v aikana. Ja siellähän on nykyään tietullijärjestelmä. Sisäpihat ja sivutiet eri asia.
Tiestön parannukset on käytännössä alkanu vasta 00- luvun aivan lopussa, 10- luvun alussa käytännössä. Siis alkaneet. Eli ne jutut 90- luvun tiestön tietämyksestä on yhtä tyhjän kanssa.
Ja kyllä, yksi aasinsilta lisää Hitleriin, tosin moottoritiet ei ole vieläkään jostain syystä Venäjällä juttu ja tekemisen laatu täysin toinen. Ja täysin siitä alueesta ja sen hallinnosta kiinni. (vrt. joku Mari-El, jonka kuvernööri ilmeisesti eli satumaailmassa ja rakensi kaupunkiin suurinpiirtein kulissit, mutta pääkatukin vaatisi maasturin)

EDIT: Ja melkein unohtui sellainen nippelitieto, että G-Mersu on nykyajan juttu (noh, viimeiset 15-20v), se ei ollu 90- luvulla mikään the thing eikä niitä liiemmin näkynytkään muistaakseni.
 
Viimeksi muokattu:
Jos noin tarkasti osuvat ja tuohon lataavat vielä jonkun 10 ohjusta niin aika vaikea kuvitella että ei tekisi yhtään mitään isompia rakenteellisia vaurioita.
Jossain oli kuvaa siltapalkin alta, ja ukrainalaisethan voi käyttää tätä tietoa hyväkseen osuakseen paremmin kantaviin rakenteisiin seuraavan kerran, jos oletetaan, että Himarsien tarkkuus olisi melkein senttiluokkaa.. ;) No tuskin. Anyway.
 
[OFFTOPICIA]
Ja kyllä, yksi aasinsilta lisää Hitleriin, tosin moottoritiet ei ole vieläkään jostain syystä Venäjällä juttu ja tekemisen laatu täysin toinen. Ja täysin siitä alueesta ja sen hallinnosta kiinni. (vrt. joku Mari-El, jonka kuvernööri ilmeisesti eli satumaailmassa ja rakensi kaupunkiin suurinpiirtein kulissit, mutta pääkatukin vaatisi maasturin)
Venäjällä kaikissa infraprojekteissa tai ylipäätään missään julkisen puolen hommissa valtaosa rahoista laitetaan aina taskuun ja sitten lopuilla pennosilla katsellaan jos saadaan jotain aikaan. Ylipäätään se että edes paikallishallinnoille saadaan mitään rahaa jo on aikamoinen ihme. Paikalliset venäjän maaseudulla sanoivat edellisen vuosikymmenen alussa että ainoa keino saada tiet kuntoon on että Putin ajaa niitä pitkin tai Putinin helikopterin lentoreitti on näköetäisyyden päässä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 288
Viestejä
4 507 964
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom